Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Opetusministeri Gustafsson lausui eilen Ylen
haastattelussa, että hän haluaa opiskelijat pois
hanttihommista. Ministerin lausunnosta saa sen kuvan, ettei työnteosta
ja työkokemuksesta olisi hyötyä. Ministeri
lupasi myös kehittää opintotukijärjestelmää siihen
suuntaan, että se kannustaisi enemmän opiskeluun
kuin tekemään töitä. Monet työnantajat
ovat kuitenkin kertoneet korkeakouluista valmistuneiden opiskelijoiden
suurimmaksi puutteeksi työ- ja työelämäkokemuksen puuttumisen.
Kysynkin ministeriltä, miten hän vastaa työnantajien
näkemyksen ja oman ehdotuksensa ristiriitaan. Lisäksi
haluan tietää, mitkä ovat ministerin
konkreettiset keinot opintotukijärjestelmän kehittämiseksi,
kun taloustilanne on nyt todella tiukka uusien kannustimien luomiseksi.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! En kyllä tunnista käyttäneeni
ilmaisua "hanttihomma". Minä olen itse nuorempana ollut
konepuuseppänä, liimaajana, vahtimestarina jne.
Se on ollut tärkeä elämänkokemus,
josta olen saanut paljon.
Vastasin Lahdessa tiistaina järjestetyssä tilaisuudessa
kysymykseen, joka koski sitä, mitä hallitus aikoo
tehdä, jotta opiskelijat valmistuisivat nopeammin. Silloin
totesin, että on tärkeää, että opiskelijat
voivat olla töissä, he oppivat sieltä, mutta
että tärkeää olisi, että erityisesti
opintojen loppuvaiheessa voisivat tehdä sen tyyppistä työtä,
hankkia kokemusta, joka palvelee heidän opintojaan ja myöhempää sijoittumista
työelämään. Siinä yhteydessä myöskin
totesin, että tästä voisi myöskin
avautua paljon työpaikkoja työttömille
tai vastaaville. Uskon, että tämä vastaa
myöskin elinkeinoelämän näkemyksiä ja
(Puhemies: Nyt, arvoisa ministeri, taitaa olla aika täysi!)
vastaa myöskin koko hallituksen näkemystä siitä,
miten tulisi opintoaikoja lyhentää.
Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Kaikki työ ja työkokemus
on arvokasta. Hallituksen tavoitteena on myös nostaa suomalaiset
maailman osaavimmaksi kansaksi vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteen
saavuttaminen vaatii vahvaa panostusta jatko-opintoihin valmistavaan
lukiokoulutukseen. Tätä tukee myös eilen
julkaistu koulutuksen arviointineuvoston raportti, jonka mukaan
lukio ei valmenna riittävän hyvin opiskelijoitaan
korkeakouluun. Mihin toimenpiteisiin te, ministeri Gustafsson, aiotte
ryhtyä, jotta lukio valmentaisi tehokkaammin korkeakouluihin
päteviä opiskelijoita?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Tämä eilen julkistettu koulutuksen arviointineuvoston tuore
tutkimustulos vahvistaa itse asiassa niitä näkemyksiä,
joita on kirjattu koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan,
miten meidän suomalaista lukiokoulutustamme tulisi kehittää.
Se nosti muun muassa esille vahvasti opinto-ohjauksen aseman ja
merkityksen, koska merkittävä osa lukiolaisista
ei saa riittävästi tietoa siitä, mikä olisi
tarkoituksenmukainen jatkokoulutuslinja heille.
Toinen iso merkittävä asia, joka nousi esille, oli
se, että meidän lukiomme tunnistaa ja tuntee työelämäkehityksen
aika kehnolla tavalla, niin että itse asiassa sitä,
mitä tapahtuu työelämässä, ammateissa,
yrittäjyyden ja muun kohdalta, sitä tulisi myöskin
lukion päivittäisessä työssä ja opiskelussa
vahvistaa, ja sitten heidän johtopäätöksensä oli
minusta oikea. Tämä ei ole yksin opinto-ohjaajien,
opinto-ohjauksen asia, vaan itse asiassa (Puhemies: Ja nyt taitaa
olla minuutti täynnä!) sen lukion toimintakulttuurin,
ja kaikkien opettajien pitäisi vahvistaa tätä puolta.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä opiskelijat
tekevät hyvin paljon työtä polkupalkalla
ja aika paljon myöskin sellaisella alalla, joka ei valmista
heitä siihen tulevaan ammattiin. Tällä hetkellä opiskelijoitten
polkupalkka merkitsee sitä, että sen alan ihmiset
ovat työttöminä, koska työnantajat
käyttävät härskisti hyväksi
opiskelijoita. Tästä haluaisin kysyä ministeri
Ihalaiselta: mitä aiotte tehdä sille asialle, että tässä maassa
kukaan ei joutuisi orjapalkalla tekemään työtä?
Ja lisäksi, jos sallitte, arvoisa puhemies, kysyisin
Gustafssonilta, onko koskaan mietitty sellaista ratkaisua, että kun
opiskelija on töissä ja hän saa opintotukea,
niin sitä mukaa kuin tuo palkka nousee, opintotuki laskisi
vastaavasti kuin on sovellettu työttömyyskorvaus
silloin, kun ihminen on töissä. Silloinhan pääsisimme
pois siitä ajatuksesta, että opiskelija tienaisi
sen 6 000 euroa ja saisi siihen päälle
vielä tämän opintotuen, vaan että olisi
tämmöinen liukuma.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! On selvää, että kenenkään
tässä maassa ei pidä tehdä orjapalkalla
työtä, ei myöskään opiskelijoiden,
mutta yhtä lailla on tärkeätä,
että me kehitämme näitä pelisääntöjä.
Parasta aikaa me valmistelemme palkattoman työn pelisääntöjä,
joita aika paljon tähän harjoitteluun ja työelämätutustumiseen
liittyy, että tehdään ero siinä, mikä on
opiskelua ja siihen liittyvää harjoittelua ja
mikä on sitten työtä, josta hankitaan
toimeentuloa. Ja näitä pelisääntöjä ollaan
nyt uudistamassa.
Tämän lisäksi tämä nuorten
yhteiskuntatakuu, joka on nyt kehysriiheen mennessä tarkoitus
valmistaa, sen ehdotukset, pitää sisällään
monia hankkeita, ajatuksia siitä, miten me saadaan se ensimmäinen
työpaikka tai harjoittelupaikka koulutuksen jälkeen
nuorille, jotta ne nuoret eivät syrjäydy. Tämä on
se iso ja vakava ongelma tässä yhteiskunnassa,
ja siihen me koetamme nyt etsiä yhteisiä ratkaisuja.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Meidän opintotukijärjestelmäämme
liittyy tällä hetkellä olennaisesti tulorajat, paljonko
opiskelija voi opintokautena ansaita, ja siihen noin yleisesti ottaen
ollaan aika tyytyväisiä. Opiskelijat kykenevät
sitä seuraamaan. Tämä edustaja Tolppasen
esille nostama ikään kuin joustomalliajattelu
ainakin äkkiseltään se voisi olla verrattain
hankala, että tarvittaessa korjataan ja arvioidaan sitten
näitä tulorajoja.
Kun tämä taloustilanne on näin ahdas
ja valtiontalous tilanteessa, missä on, niin olen itse keskusteluttanut
ja ministeri Arhinmäenkin kanssa sitten sitä mahdollisuutta,
kun opiskelijat eivät nosta opintolainaa, jonka ymmärtää 1990-luvun
kokemuksista, kun työllistyminen on vaikeaa. Joissakin
maissa on kokemuksia siitä, että valmistumisen
jälkeiseen työmarkkinoille sijoittumiseen liittyen
tavallaan sen lainan takaisinmaksu sidottaisiin sitten siihen ansiotasoon
ja työllistymiseen. Ja tämä ei ikään
kuin olisi valtiontalouden kannalta huono asia. Jotain tämän tyyppisiä luovia
ratkaisuja pitäisi kehitellä.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kaikki työurakeskustelu, mitä tässä salissa käydään
ja yhteiskunnassamme, on paikallaan. Ja siksi on paikallaan sallia
kaikille, jotka haluavat työtä tehdä,
myös nuorille, sellaiseen mahdollisuus. Nyt viime päivinä on
kuultu monelta eri työnantajajärjestöltä liittyen
työurakeskusteluun, että niillä olisi
valmiutta pidentää myöskin työuria
työntekijöiden kesken. Nyt kuitenkin viestit hallituksesta
ovat olleet hieman toisen suuntaisia. Kysyisin: miten hallitus aikoo
suhtautua näihin signaaleihin, joita on tullut tuolta työmarkkinakentältä?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! En tiedä yhtään
poliittista puoluetta, jotka ei haluaisi pidentää työuria,
koska minulla on syntynyt sellainen käsitys, että tästä on
varsin laaja konsensus suomalaisessa yhteiskunnassa. Työuria
pitää pidentää. Suomalaisten
pitää tehdä enemmän töitä,
koska se on välttämätöntä hyvinvointivaltion
pelastamiseksi. Kysymys on sitten, että millä tuohon
tavoitteeseen parhaalla mahdollisella tavalla päästään. Hallituksen
lähtökohta on ollut, että tarvitaan toimenpiteitä sekä työuran
alkupäähän, että me saamme nuoret
nopeammin työelämään, myöskin
tietenkin opintoihin, ja keskivaiheelle, koska jokainen työttömyyspäivä lyhentää työuria.
Tämä on
myöskin hyvä muistaa.
Eli meidän pitää vähentää työttömyyttä.
Meidän pitää huolehtia siitä,
että ihmiset jaksavat työelämässä nykyistä paremmin.
Ja sitten myöskin loppupäässä on
katsottava, miten me huolehdimme siitä, että eläkkeellesiirtymisikä,
eli se todellinen ikä, jolloin ihmiset siirtyvät
eläkkeelle, siirtyy. Meillä on loistava järjestelmä tällä hetkellä,
joustava eläkeikä 63—68, jonka puitteissa ihmiset
voivat itse arvioida, kuinka pitkään jaksavat
tehdä töitä, (Puhemies: Ja nyt taitaa
tulla aika vastaan!) ja tästä järjestelmästä on
syytä pitää kiinni.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Kaikki työ on arvokasta, se on ihan
selvää. Olisi tietysti toivottavaa, että opiskelijat
löytäisivät oman alansa töitä jo
opiskeluaikoina, ja tässä tietysti työnantajilla
on myös iso vastuu katsoa tulevaisuuteen, ottaa nuoria
koulutettaviksi sinne jo aikaisessa vaiheessa. Nyt on toki niin,
että jos toimeentulon vuoksi työ alkaa syödä opiskelua
ja sitä kautta pidentää valmistumista,
niin se ei ole hyväksi, ja siinä mielessä tämä opintotuen
kehittäminen on aivan oikea asia, minkä ministeri
otti esiin.
Arvoisa työministeri, nuorilla on pelkoja työelämässä,
ja niitä tunnutaan haluavan lisää. Tänään
taas Suomen Yrittäjät on nostanut esille kastijakojärjestelmän
työmarkkinoille, eli nuorille haluttaisiin alepalkat, pois
työehtosopimuksen mukaisista turvista. Aikoohan hallitus
pitää kiinni siitä, että Suomeen
ei luoda kahden kerroksen työmarkkinoita nuorten ale-palkoille
ja sitten aikuisten muille palkoille?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Ottaisin esille nuorten kannalta kaksi asiaa.
Toinen on siis se, että pelkän peruskoulun varassa
olevien nuorten keskimääräinen työura on
tytöillä 22 vuotta, pojilla 25 vuotta, kun keskimääräinen
työura Suomessa on 34—35 vuotta. Jos ihminen jää peruskoulun
varaan, automaattisesti työura on lyhyempi ja asema työmarkkinoilla
erittäin heikko. Mitä johtopäätöksiä tästä? Meidän
pitää huolehtia siitä, että kukaan
nuori ei jää pelkän peruskoulun varaan,
saa vähintään sen toisen asteen koulutuksen
eikä putoa sinne mustaan aukkoon, ettei ole työssä eikä koulutuksessa.
Sillä on suora suhde tähän keskusteluun työurista.
Minä alan olla huolissani enempi nuorten työllisyysasteesta
kuin ikääntyneiden sen takia, että 55—59-vuotiaitten
työllisyysaste on 72 prosenttia, tämä nousee
koko ajan, mutta meillä ongelmat alkavat olla täällä nuorten
syrjäytymisessä, nuorten ikäluokkien
työllisyysasteessa.
Mitä tulee sitten kysymykseen siitä, millä pelisäännöillä työssä ollaan,
(Puhemies: Nyt minuutti tulee täyteen!) pitää noudattaa
yleisiä työmarkkinoiden pelisääntöjä myöskin
nuorten osalta.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Olin eilen Varsinais-Suomen osakunnan tilaisuudessa.
He kutsuivat minut, halusivat tietää kansanedustajan
työstä. Ministeri Gustafssonin lausuma työnteosta
puhutti kovin, ja heidän viestinsä on, että näitä hanttihommia
pitää saada tehdä. Millä he
tulevat toimeen, jos ei näitä lisätöitä saa tehdä vapaasti
tai jos ei ministeri ole sitä mieltä? Vielä kun
ajatellaan, että opintotuki indeksiin sidottuna on vasta
2014 voimassa eikä 2012 loppuun mennessä niin
kuin perussuomalaiset ehdottivat, niin millä tosiaan tulee
toimeen opiskelussa, jos ei saa töitä tehdä?
On pakko.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Toistan nyt vielä, että tämä "hanttityö"
ei sovi minun suuhuni. Hanttityötä ei ole olemassakaan.
Kaikki työ on arvokasta, ja moni työ myöskin
sopii opiskelijoille. Se antaa heille tunnetta siitä, mitä on
tehdä työyhteisössä työtä. Kysymys
on vaan nyt siitä — minä luulen, että me
olemme kaikki sitä mieltä — että meidän
keskimääräistä valmistumisaikaa
esimerkiksi akateemisissa opinnoissa, kun se on viisi, kuusi, jopa seitsemän
vuotta, keskimäärin yli kuusi vuotta, on tarvetta
pyrkiä lyhentämään nyt vähintään vuodella.
Silloin pitää rehellisesti myöskin keskustella
siitä, millä keinoin voidaan mahdollistaa täysipäiväisempi
opiskelu. Nyt ymmärrän, että monet haluavat
tehdä työtä, se on myöskin arvokas
ja hyvä asia, mutta meidän pitää käydä myöskin
eduskunnassa aitoa, syvällistä keskustelua siitä,
miten näitä opintoaikoja saataisiin lyhennettyä.