4) Laki tupakkalain muuttamisesta
Ari Jalonen /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan aluksi on syytä esittää kiitos
sinne, minne kiitos kuuluu, elikkä Eurajoen Perussuomalaisilta
on alun perin tämä ajatus tästä lain
perusmuodosta tullut, ja sinne kuuluvat kiitokset. Toinen henkilö,
kenelle kuuluu kiitos osoittaa, on oikeustieteen professori Erkki
Havansi, joka on auttanut tämän lain teknisessä muotoilussa
ja varsinkin sen perustuslain kohdan selvittämisessä.
Tämä lakialoite jakaa hyvin paljon mielipiteitä.
Toiset sanovat, että tämä on erittäin
oivallinen ja hyvin keksitty, ja toiset sanovat, että tämä on
huono, tämä on vain tämmöinen
holhousyhteiskunnan negatiivinen jatke, ja polkisivat sen syvälle
suohon. Minä ymmärrän, että tämä jakaa mielipiteitä hyvin
paljon, ja sehän on hyvin helposti ymmärrettävää,
koska tupakointihan on tietynlainen sosiaalinen tapahtuma. Jos ajatellaan jotain
nuorisoryhmää, missä tupakoidaan, niin siinähän
ajatuksenvaihtoa on siinä tupakkatauolla ja samoin työpaikoilla
joka paikassa. Eli tämän hyväksyttävyys
on sinänsä paljon muutakin kuin se tupakanpoltto.
Se on sosiaalinen tapahtuma.
Nuorten joukossa onneksi on vähentynyt tupakanpoltto.
Tosin on myös muita asioita, mitkä sitten ovat
tulleet tilalle, ja se ei välttämättä ole aivan
hyvä asia. Mutta tästä nuorten käyttäytymisestä johtuen,
siis tupakoinnin vähentymisestä, voisi päätellä,
että nyt voisi olla otollinen aika tehdä tälle
jotain.
Tämä on hieman poikkeuksellinen lakiesitys. Minulle
ainakin itselleni tuli ensimmäisten epäilyjen
joukossa mieleen se, onko tämä perustuslain mukainen,
rajaako tämä ihmisiä eriarvoiseen asemaan
ja niin edespäin. Tämä oli ensimmäinen
epäily, mikä tuli mieleen.
Toinen oli sitten siitä, meneekö tämä pimeille markkinoille,
niin sanotusti tiskin alle, ja salakuljetus ja niin edespäin
lisääntyisi — elikkä haitat jäisivät,
mutta hyötyjä eli verotuloja ei olisi. No, näin
tapahtuisi, jos tämmöinen tupakan täyskielto
tulisi voimaan heti. Kieltolailla sitä joskus koetettiin
alkoholin suhteen, ja siitähän ei ollut mitään
hyvää seurausta. Se meni kuusen alle poltoksi
ja salakapakoiksi. Haitat jäivät edelleen, mutta
hyötyjä ei lainkaan. Elikkä kertakiellolla näitä asioita
ei saada ratkaistua. Uutta kieltolakia ei missään
nimessä tule tehdä. Tämä on
hyvin poikkeuksellinen, ja tämän parhaita ominaisuuksia
on nimenomaan tämä liukuva voimaantulo, koska
tämä tupakanpolton käytön kieltohan
koskee vain 2000-luvulla syntyneitä — vain 2000-luvulla
syntyneitä, ei ketään muita.
Miksi sitten kannattaa pohtia tätä, miten
ylipäätänsä tästä sosiaalisesta
tapahtumasta halutaan päästä eroon? Tupakoinnin
haitat eri laskelmin tehtynä — ne ovat hieman
joustavia — ovat 1,5:stä jopa 2 miljardiin
euroon vuodessa. Se ei ole aivan pikkuraha. Ja tupakkavero, mitä sitten
taas voidaan plussapuolelle laskea, on noin 779 miljoonaa euroa
valtion kassaan. Tämä tappio, minkä kansantalous
kohtaa tupakoinnin seurauksena, on siis noin miljardin luokkaa,
miljardin luokkaa per vuosi. Joka vuosi menetetään miljardi
siinä. Sehän koostuu sitten erinäköisistä sairastumisista
ja sairauslomista ynnä muista.
Monet lain epäilijöistä sanovat,
että ei se syöpä nyt siitä tupakasta
tule. No, ei se välttämättä just
siitä tulekaan, vaan asioitten yhteisvaikutus on se, mistä tulevat
nämä sairaudet, mutta tupakalla on huomattava
merkitys siinä yhteisvaikutuspotissa, ja sen takia tämä on
erittäin tarkasti käsiteltävä asia.
Yhteisvaikutus on se iso juttu.
Mitä tulee näitten sairauksien pelkoon ja
myös siihen rahanmenetykseen, mitä tupakoija kokee vuositasolla — se
on ihan kohtalainen summa — minä en tunne kovinkaan
monta tupakoitsijaa, joka ei olisi yrittänyt tupakkalakkoa.
On joitakin tutkimuksia, että 70 prosenttia tupakoijista
on koettanut tupakkalakkoa. Minä väitän,
että se on jopa isompi, mutta koska näitä tupakkalakkoa yrittäneitä on
näin paljon, se kertoo siitä, että se ei
kuitenkaan ole semmoinen asia, mitä välttämättä haluaisi,
että oma lapsi rupeaa joskus tekemään.
Niin kuin äskeisessä keskustelussa oli se,
että keneltä tämä on pois, niin
tämähän ei ole pois keneltäkään,
joka nyt laillisesti polttaa. Tämähän koskee
vain ja ainoastaan 2000-luvulla syntyneitä. He ovat maksimissaan
14-vuotiaita tällä hetkellä. Nelisen
vuotta, viitisen vuotta on siihen, kun he saisivat aloittaa tupakanpolton
nykylailla, mutta tämä estäisi sen.
Eli tämä joustava voimaantulo on se tämän lain
punainen lanka, mikä tekee tästä semmoisen,
että tämä voi onnistua, ja jos tämä onnistuu, niin
yhteiskuntamme säästää noin
miljardin per vuosi. Ja kuten tosiaan alussa sanoin, niin tämä tarkistettiin
myös sen perusteella, onko tämä perustuslain
mukainen. Perustuslain 6 §:n 2 momentissa sanotaan,
että tämmöinen terveyteen perustuva asia
on hyväksyttävä peruste ja tällä iän
perusteella sopii tehdä.
Tässä tämä merkittävin
pykälä, mikä on siis esityksen alla,
kuuluu seuraavasti: "Tupakkatuotteita ei saa myydä eikä muutoin
luovuttaa alle 18-vuotiaalle eikä vuoden 2018 tammikuun 1.
päivästä alkaen kenellekään,
joka on syntynyt myöhemmin kuin joulukuun 31. päivänä 1999." 2000-luku
on siis se maaginen raja.
Miksi se just sitten nyt tarvitsisi tehdä, ettei olisi
tämmöistä sopeuttamisaikaa enempää?
No, tulevaisuudessa minunkin ikäiseltäni sitten
joskus kysyttäisiin papereita. Jos syntymävuoden ensimmäinen
numero on kakkonen, niin myyjä tietää,
että tälle henkilölle en voi myydä,
joten tätä mahdollisuutta ja tällä liukuma-ajalla
mahdollistettua hyvää lopputulosta nyt ei voi
menettää, vaan tämä toivottavasti
sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelyssä otetaan
vakavasti käsittelyyn. Nyt on se mahdollisuus. Hetken ajan päästä tämä mahdollisuus
menee ohi. Ja ettei kenelläkään olisi
epäilyjä siitä, onko tämä perustuslain
vastainen, niin siellä on myös pohdittava sitten
se, pitäisikö tämä lähettää perustuslakivaliokuntaan.
Valiokuntahan voi sen itse tehdä.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Noin miljoona suomalaista tupakoi. Tupakointi on
merkittävin vältettävissä oleva
ennenaikaisten kuolemien ja sairauksien aiheuttaja. Tupakkaan kuolee
noin 5 000 suomalaista vuosittain, ja heistä on
puolet työikäisiä. Joka kolmas syöpäsairaus
aiheutuu tupakasta, keuhkosyövistä 90 prosenttia.
Joka viidennessä sydänperäisessä kuolemassa
tupakka on tärkein riskitekijä. Joka toinen tupakoitsija
kuolee tupakan aiheuttamiin sairauksiin, jos jatkaa tupakointiaan.
Lisäksi tupakointi lisää kohdunkaulan,
haiman, munuaisten, suun, huulien, kurkunpään,
ruokatorven ja virtsarakon syövän vaaraa. Koska
tupakoinnin aiheuttamat syövät kehittyvät
pitkän ajan kuluessa, nykyisin havaittavat syövät
ovat seurauksia pari vuosikymmentä sitten vallinneista
tupakointitottumuksista.
Tutkimusten mukaan alle 15-vuotiaana aloitettu tupakointi voi
vahingoittaa keuhkoja pysyvästi ja nostaa keuhkosyövän
vaaran pysyvästi tupakoimattomien tasoa korkeammalle. Ympäristön
tupakansavu on syöpävaarallista. Tupakansavu sisältää toistasataa
ihmiselle haitalliseksi tunnettua yhdistettä, joista syöpävaarallisiksi on
luokiteltu yli 40. Altistuminen ympäristön tupakansavulle
lisää keuhkosyövän vaaraa, sydän- ja
verisuonisairauksien vaaraa ja hengitysteiden sairauksia. Erityisen
vahingollista tupakansavu on syntymättömälle
ja pienelle lapselle. Tupakointi raskauden aikana lisää ennenaikaisen
synnytyksen vaaraa, vähentää lapsen syntymäpainoa
ja lisää lapsen hengitysteiden sairauksia. Suomen
tupakkalain tavoitteena on ihmisille myrkyllisiä aineita
sisältävien ja riippuvuutta aiheuttavien tupakkatuotteiden
käytön loppuminen. Tavoitteen toteutuminen edellyttää,
että yhä harvempi aloittaa tupakoinnin ja yhä useampi
tupakoiva onnistuu tupakoinnin lopettamisessa.
Arvoisa puhemies! Tässäkin salissa puhutaan jatkuvasti
terveyserojen kaventamisesta. On syytä tietää,
että terveyseroista merkittävin osa johtuu nimenomaan
tupakoinnista ja alkoholinkäytöstä, joten
tupakoinnista pitää puhua. On selvää,
että meidän tulee kaikin lainsäädännöllisin ja
valistuksen keinoin pyrkiä vähentämään
tupakointia ja ennen kaikkea estämään
sen aloittamista, sillä meidän tavoitteemme on
täysin savuton Suomi 2040.
Tämä aloite on hyvin mielenkiintoinen, ja
en ainakaan haluaisi tyrmätä sitä välittömästi,
vaan mielestäni sitä kannattaa tutkia, ja mielestäni
ennen kaikkea on tärkeää, että se
nostaa tämän tärkeän asian jälleen
keskusteluun.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Tupakointi on suurin terveysriski ja keskeinen
syy väestöryhmien välisiin terveyseroihin.
Myöskään tupakkatuotteet eivät
ole normaaleja kulutushyödyketuotteita näin aiheuttaen
käyttäjälle vaikean riippuvuuden, ylläpitäen
sitä ja myös sisältäen ihmisille
myrkyllisiä aineita.
Nuorten tupakkakokeilut ja tupakointi aloitetaan Suomessa tyypillisesti
13—15-vuotiaana. Tällöin tupakointi alkaa
vähitellen muuttua ehdollistuneeksi käyttäytymiseksi,
joten meidän aikuisten vastuulla on suojella lapsia ja
nuoria tupakkatuotteilta. On myös tiedostettava keskeiset altistavat
riskitekijät. Niiden tietäminen ja tunnistaminen
on ensisijaisen tärkeää. Näitä ovat muun
muassa perinnöllisyys, puberteetti-iän kehityksen
vaiheet, heikko koulumenestys, mielenterveysongelmat. Tässä muutamia.
Tupakkatuotteiden helppo saatavuus nuorten elinympäristössä voi
synnyttää tilanteen, jossa nuorten alttius riskikäyttäytymiselle
voi muuttua tupakoinniksi. Suomalaisista päivittäin
tupakoivista nuorista 70 prosenttia kertoo hankkivansa tupakat kaupallisista
lähteistä, joten tämä lakialoite
on kannatettava.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Lakialoite, jonka edustaja Jalonen on tehnyt,
on mielestäni oikeansuuntainen, koska niin kuin useissa
puheenvuoroissa täällä on todettu, tupakka
on erittäin haitallinen ja tällä tavalla,
tällä uudella lailla, saataisiin hallintaan tämä,
että ennen kaikkea nuorten, joissa on tulevaisuus, tupakointia oltaisiin
tällä lailla rajoittamassa. Tämä on
vielä siinä mielessä erittäin
hyvä asia, että tämä tarkoittaa
tällä vuosituhannella syntyneitä nuoria henkilöitä,
niin kuin täällä on: "Käsillä oleva
lakialoite tähtää sellaiseen vaiheittaisesti
etenevään tupakoinnin vähentämiseen,
joka alkaisi vaikuttaa vuoden 2018 alusta ja johtaisi arviolta vuoden
2050 vaiheilla siihen, että maassamme olisi enää hyvin
vähän tupakoitsijoita ja hekin lähes
100-prosenttisesti jo yli 50-vuotiaita".
Lakialoite on erittäin hyvä, ja toivotaan,
että se sosiaali- ja terveysvaliokunnassa etenee ja tulee
sitten uudessa muodossaan tänne suureen saliin.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä edustaja Jalonen on
tehnyt varsin tärkeästä asiasta lakialoitteen.
Tuossa edustaja Tainio edellä kuvasikin hyvin sitä kokonaista
ongelmakenttää, joka tupakoinnista aiheutuu, ja
näihin ammattilaisen arvioihin tämän
asian vakavuudesta on tietysti hyvä yhtyä. On
varmasti tavoiteltavaa, että tupakointi suomalaisessa yhteiskunnassa
vähenee, ja uskon, että näin tuleekin
tulevaisuudessa tapahtumaan.
Kysyisin kuitenkin edustaja Jaloselta — jonka tunnen
vastuulliseksi kansanedustajaksi ja ilmeisen hyvin myös
tähän aihepiiriin perehtyneeksi, kun on siitä lakialoitteen
tehnyt — onko tupakan osalta jo nyt olemassa Viron viinarallin kaltaista
ilmiötä, sen kaltaista kuin alkoholin osalta on,
ja miten uskot Suomen verolakien tai ylipäätään
lainsäädännön muutosten tulevaisuudessa
vaikuttavan tähän ulottuvuuteen.
Alkoholipolitiikan osalta täytyy todeta se, että kotimaassa
tehdyt ratkaisut ovat pahentaneet tätä Viron viinarallia,
joka on taas ollut omiaan pahentamaan kaikkia niitä alkoholihaittoja,
joita yhteiskunta kohtaa. Eli Suomessa varmasti on viimeiseen asti
syytä välttää sellaista tilannetta, että tämän
Viron viinarallin kaltaista ilmiötä myös
tupakkatuotteiden osalta maahan syntyisi.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Autto nosti tämän
ulkomaantuonnin esille. Se on nimenomaan tärkeä kysymys.
Alkoholin kohdalla nimenomaan veron nostot ovat aina vaikuttaneet
siihen, että laivalta tuodaan entistä enemmän
alkoholia. Samoin tulisi käymään tupakan kohdalla,
jos tehtäisiin esimerkiksi niin, että tupakan
verotuotot vastaisivat niitä menoja, mitä yhteiskunta
kohtaa tupakoinnin johdosta. Sehän nousisi aivan tolkuttoman
isoksi, ja käytännössä niitä verotuloja
ei tulisi, koska ne laivattaisiin sitten muualta tai salakuljetettaisiin.
Mutta tämähän ei tee niin, koska
ne kaikki, ketkä nyt tällä hetkellä polttavat,
saavat polttaa, ja tämä ei muuta sen tupakka-askin
hintaa mitenkään. Tämä koskee
niitä maksimissaan 14-vuotiaita ja vielä syntymättömiä lapsia,
jotka eivät tälläkään
hetkellä saa polttaa, lain mukaan eivät saa polttaa,
18 vuotta on tällä hetkellä se raja,
joten periaatteessa mitään muutosta ei tule. Totta
kai on niitäkin, ketkä jo nyt 14-vuotiaana polttavat, mutta
se on kuitenkin kohtalaisen pieni osa niistä alle 14-vuotiaista,
joten nyt se on otettavissa hallintaan. Tätä negatiivista
puolta tästä laivauksesta tai tämmöisestä ei
tulisi sen kertakiellon takia, tavallaan kieltolain kaltaisen, silloin,
vaan tämä on joustava, ja se on sen hienoin ominaisuus.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitän edustaja Jalosta näistä tiedoista
aloitteen osalta ja totean myös sen, että esimerkiksi
nuuskaaminen Suomessa on ilmeisesti vain lisääntynyt
sen jälkeen, kun nuuskan myynti Suomessa aikanaan EU-määräyksistä johtuen
kiellettiin. En missään nimessä pidä tätä hyvänä kehityksenä,
ja siksi itse olisin aina hyvin varovainen niitten toimenpiteiden
osalta, jotka ovat omiaan lisäämään tällaisen
niin sanotun kielletyn hedelmän makua jonkin tuotteen osalta.
Päinvastoin, usein tarvitaan valistus- ja asennetyötä,
toki tietysti muitakin instrumentteja, mutta tällaisten
voimakkaitten kieltojen ja rajoitusten osalta täytyy olla
hyvin varovainen ja vastuullinen. Mutta kun edustaja Jalonenkin
vastuullisena edustajana tunnetaan, niin tiedän, että hän
tämäntyyppistä politiikkaa varmasti omassa
toiminnassaan edistää.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Valistuksen voimaa ei voi väheksyä,
ja on erittäin hyvä, että nostatte näitä asioita
esille. Tämä ei ole mikään yksinkertainen
asia, ja siinä on riskejä. Sen takia tämä pitää varsin
perusteellisesti käsitellä ja pohtia, onko tämä se
keino, miten saadaan yhteiskunta säästämään
noin miljardin vuodessa.
Täällä on koko tämä kausi
keskusteltu tietynlaisista rakenneuudistuksista ja rakennemuutoksista.
Sote-soppaa ja kuntasoppaa on keitetty. Tämä on
tietynlainen rakennemuutos, josta tiedetään, että se
oikeasti hyödyttää, jos se menee läpi.
Mutta kunnon pureskelun se vaatii, ja sosiaali- ja terveysvaliokunta
saa tästä valikoimaansa yhden keinon, miten tästä voidaan
rakentaa parempi tulevaisuus. Ne ovat nimenomaan alle 14-vuotiaat
ja syntymättömät lapset, jotka tulevat
tästä hyötymään.
Tässä ei ole semmoisia yhteiskunnan muita haittapuolia,
jotka nämä negatiivisen puolen holhousyhteiskunnasta
tuovat esiin. Holhousyhteiskuntaa ei kuulu rakentaa, ja tämä ei
ole sitä tekemässäkään.
Tämä on joustava, tämä on rakentava,
ja minun mielestäni tämä on semmoinen,
että luulisi tämän salin enemmistön
hyväksyvän tämän, ja kiitän
näistä kannustavista puheista, mitä täällä on
tullut.
Keskustelu päättyi.