Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kuulemme jatkuvasti huonoja uutisia
työllisyystilanteeseen liittyen. Viimeksi STX:n Turun telakka
menetti kaksi laivatilausta Saksaan. Teolliset työpaikat
ovat katoamassa, ja uusien syntyminen takkuilee, ja näin
työttömyys kasvaa. Uutisoinnin mukaan Nokian rippeetkin
ovat siirtymässä ulkomaille.
Työpaikat ovat vähentyneet myös valtio-omisteisissa
yhtiöissä. Ajoittain valtionyhtiöt ovat
jopa yksityisiä häikäilemättömämpiä työllistämispolitiikassaan.
Ikävää on se, että valtionyhtiö palkkaa
ulkomaista työvoimaa suomalaisten sijaan ja huonommin työehdoin.
Kysyn: onko perustuslakiimme kirjattu sanamuoto "julkisen vallan
on edistettävä työllisyyttä ja
pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus työhön"
hallitukselle tärkeä asia, vai sivuutetaanko perustuslakimme tältä kohdin?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Kaikkia kansalaisia on kohdeltava samalla
lailla. Kysyjä on siinä oikeassa, että työllisyystilanne
tällä hetkellä Suomessa on vaikea. Me
tarvitsemme Suomeen uutta työtä. Me tiedämme,
että tämänkaltainen hyvinvointivaltio kuin
Suomi on ollut, pystytään ylläpitämään
vain sillä, että meillä on korkea työllisyysaste.
Tästä syystä, että me olemme
keskellä hyvin mittavaa teollisuuden rakennemuutosta, jonka
johdosta Suomesta on kadonnut yli 100 000 teollista työpaikkaa
viimeisten 10 vuoden aikana, meidän täytyy tehdä hartiavoimin
töitä uusien työpaikkojen synnyttämiseksi.
Hallitus ei voi merkittävissä määrin
itse uusia työpaikkoja synnyttää, mutta
hallitus voi luoda edellytyksiä yrityksille, jotta yritykset
voisivat työllistää. Olemme laskeneet,
että hallituksen toimesta suomalaista teollisuutta on tuettu
yli 1,5 miljardilla eurolla erilaisia toimenpiteitä, joilla teollisuuden
toimintaedellytyksiä Suomessa on parannettu ja sitä kautta
pyritty myöskin auttamaan teollisuutta (Puhemies koputtaa)
yli tämän vaikean rakennemuutoksen.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Ministeri Urpilainen, viime eduskuntavaalien
edellä te SDP:n puheenjohtajana lupasitte mainoksissa tehdä työsopimuksen äänestäjien
kanssa lupauksena 100 000 uutta työpaikkaa. Tämä näyttävästi
mainoksissa esitetty lupaus ei vain valitettavasti ole toteutunut,
vaan maastamme on hävinnyt lähes saman verran
työpaikkoja. Erityisesti nuoriso elää näköalattomuuden
ja toivottomuuden keskellä. Nuorisotakuuseen asetetut toiveet ja
tavoitteet eivät ole toteutuneet, päinvastoin
viimeisimmän työllisyyskatsauksen mukaan nuorisotyöttömyys
kasvaa. Hallituksen tulisi tehdä tilanteesta johtopäätökset.
Kysyn valtioneuvoston jäseniltä, onko hallitus
varautunut yhteiskuntarauhan järkkymiseen työttömyyslukujen
kasvaessa, toimeentulon vaikeutuessa ja näköalattomuuden
lisääntyessä, sillä työ ei
ole pelkästään toimeentulokysymys vaan
koskettaa myös ihmisarvoa. Työttömyyttä pahempaa
on vain sota.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Se on totta, että Suomen taloustilanne
on paljon vaikeampi kuin arvioimme sen olevan vielä 2011
keväällä tai kesällä,
jolloin tämän hallituksen hallitusohjelmakin kirjoitettiin. Itse
asiassa meidän bkt on tällä hetkellä noin vuoden
2006 syksyn tasolla. Se tarkoittaa sitä, että jos
meillä olisi ollut viime vuosina normaaleja talouskasvun
vuosia, niin meidän bkt olisi tällä hetkellä yli
30 miljardia euroa suurempi. Meillä olisi yli 12 miljardia
euroa myöskin verotuloja enemmän käytettäväksi
hyvinvointivaltion rahoittamiseen. Mutta toisin on käynyt.
(Mauri Pekkarinen: Niin!) Se johtuu osaltaan meidän talouden
rakenteesta, elektroniikkateollisuuden romahduksesta, metsäteollisuuden
murroksesta, mutta totta kai se osaltaan johtuu myöskin
eurokriisistä, pitkittyneestä, vaikeasta kansainvälisestä tilanteesta
ja sitä kautta heijastuneista suhdanneongelmista. Mutta
me olemme tehneet töitä sen eteen, että Suomeen
syntyisi uusia työpaikkoja. Yksi konkreettinen keino on
yhteisöveron merkittävä lasku, jolla
me pyrimme myöskin tukemaan yrityksiä investoimaan
Suomeen sekä synnyttämään sitä kautta
uusia työpaikkoja.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olemassa olevien, siis jo olemassa olevien,
työpaikkojen säilyttäminen on kaikista
tärkeintä ja kaikista helpointa. Tätä taustaa
vasten kysyn teiltä, etenkin ministerit Ihalainen ja Urpilainen,
onko teillä mitään uutta toivoa antaa
telakkateollisuuden suhteen. Ministeri Vapaavuoren sanat ja teot me
tunnemme, mutta onko teillä jotain uutta? Sillä jos
valtio ei sitoudu, niin kuka silloin sitoutuu? Mikä on
tässä mahdollista: venäläinen omistus,
erinäköiset konsortiumit Raumalla, Turussa, Helsingissä?
Mitä uutta teillä on antaa?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Positiivinen asiahan oli se, että Helsingin
telakka sai jäänmurtajarakennustyön,
joka työllistää aika paljon ihmisiä,
kiitos siitä Liikenneviraston ja ministeriön ponnistelujen.
Mitä taas tulee Turun telakan tilanteeseen, niin on tietysti
aina valitettavaa, että autolauttatilaukset menivät
ohi yksinkertaisesti siitä syystä, että se kokonaisrahoitus
ei ollut kunnossa, ei rakennusaikainen rahoitus, ei yhtiöllä eikä ulkopuolisten rahoittajien
toimesta. Tämä oli tässä mielessä ikävä mutta
jossain määrin odotettu asia.
Hallitushan on tehnyt tässä suhteessa erittäin paljon
niitten lainsäädännön puitteitten
valossa, joita meillä on käytettävissä sen
eteen, että Turussa sentään nyt rakennetaan
TUI ykköstä ja kakkosta, ja kaikki tuet on pantu
tappiin tässä suhteessa, ostettu maapohjaa Raumalta.
Rauman kaupunki on ollut erittäin aktiivinen, hankkinut maapohjaa,
hankkinut niitä tiloja, ja siitäkin tuli rahoitusta
myös (Puhemies koputtaa) kyseiselle telakalle, joten siis
yhteiskunta on kuitenkin ylläpitänyt niillä välineillä,
joita meillä on, myöskin sitä, että telakkateollisuutta
voidaan harrastaa. Minä uskon siihen, että meillä on
(Puhemies: Jaaha, nyt aika on täynnä, ministeri!)
tulevaisuutta telakkateollisuudessa.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Onhan se surullinen tarina tämä euron
tarina, muttei se selitä sitä, että Suomen
kaikki keskeiset työllisyyden ja talouden mittarit menevät huonompaan
suuntaan kuin juuri missään toisessa euromaassa.
Toimintaympäristö on muuttunut, siihen pitäisi
reagoida, mutta teidän reaktiot eivät riitä siihen
tarpeeseen, mikä tarve on, tarve, joka tulee siitä,
että vuoden aikaan TEMin tilastojen mukaan työttömien
määrä on lisääntynyt 50 000
ihmisellä, alle 25-vuotiaitten työttömien määrä on
lisääntynyt 10 000 nuorella — nuorisotakuun
voimassa ollessa. Nyt kysymys kuuluu, mihin toimenpiteisiin, arvoisa
valtiovarainministeri ja työministeri, hallitus ryhtyy.
Yksi esimerkki: yritysten rahoituksen pullonkaulat estävät
järjellistenkin hankkeitten liikkeelle saamisen ja työllistymismahdollisuudet.
Milloin te ryhdytte tämän tapaisiin toimiin? Ne
eivät tarvitse lisää velkaa. Vähän
suurempi riski valtiolle tuottaa paljon työpaikkoja, kun
ryhdytte toimiin.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkarinen varmaan rehellisenä miehenä pystyy
myöskin sanomaan, että hallitus on tehnyt toimia.
(Mauri Pekkarinen: Ei riitä!) Hallitus on tehnyt toimia.
Hallitus on tehnyt kaksi konkreettista työllisyyslisäbudjettia.
Sitä kautta on vauhditettu homekoulujen ja päiväkotien
korjaamista, asuntorakentamista, on laitettu liikkeelle infrahankkeita,
sitä kautta pystytty parantamaan logistiikkapalveluita
Suomessa, ja me kaikki tiedämme, että liikenneverkosto on
talouden verisuonisto. Eivät Keski-Pohjanmaalle, Keski-Suomeen,
Pohjois-Karjalaan yritykset investoi, jos ei myöskin liikenneverkosto ole
kunnossa. Sen lisäksi on parannettu myöskin yritysten
rahoitusmahdollisuuksia rahastojen kautta, olemme parantaneet sitä myöskin
Finnveran kautta.
Kyllä me olemme tehneet hyvin merkittävässä määrin
toimia. Sen lisäksi, niin kuin sanoin, olemme tehneet myöskin
ison verouudistuksen, jonka kautta yritysten toimintaedellytyksiä on parannettu,
kun yhteisöveroa on laskettu. Me olemme tehneet toimia,
mutta on selvä, että tämä talouden
rakennemuutos ennen kaikkea teollisuudessa on niin mittava, että se
näkyy valitettavasti tällä hetkellä myöskin
työttömyyden kasvussa. (Mauri Pekkarinen: 50 000
lisää työtöntä!)
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä teollinen rakennemuutos
tuottaa myös senkaltaisia ilmiöitä, että monet
suhteellisen hyväpalkkaiset ihmiset joutuvat työttömiksi.
Kun se uusi työ, mitä he mahdollisesti saisivat,
on selvästi heikommin palkattua, niin kysynkin, ministeri
Urpilainen: olisiko mahdollista tällaisessa poikkeustilanteessa,
jossa uusia työpaikkoja syntyy erittäin vähän,
näitä ihmisiä tukea niin, että he
saisivat sen palkan, mutta voisivat saada myöskin työttömyyskorvauksen?
Tällä tavalla he voisivat ottaa vastaan ehkä vaatimattomampaa
työtä ja päästä kiinni
taas uuteen elämään.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Meillä on itse asiassa käytössä erilaisia
malleja jo tällä hetkellä. Yksi konkreettinen
malli, joka itse asiassa edellisen hallituksen aikana otettiin jo
käyttöön, mutta tämä hallitus
on sitä jatkanut, koskee sitä mahdollisuutta,
että ihminen voi myöskin opiskella itsellensä ammatin
työttömyyskorvauksella. Ja tämän
kaltainen järjestelmä tietenkin kannustaa myöskin
siihen, että jos ihminen menettää työpaikan
eikä hänen osaamisellensa ole käyttöä työmarkkinoilla,
niin hän voi myöskin opiskella itsellensä uuden
ammatin ja sitä kautta työllistyä. Eli
tämän kaltaisilla järkevillä,
joustavilla ratkaisuilla niitä työttömiä ihmisiä,
jotka haluavat löytää uusia työpaikkoja,
myöskin pystytään tukemaan.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Voisin palata vielä tähän
Turun telakan tilanteeseen. Siellä on todellakin suuri
huoli siitä, miten telakan toiminta pystytään
turvaamaan. Suurin syy näihin ongelmiin on telakan nykyisessä omistajassa
ja sen auttamattoman surkeassa tilanteessa. Tämä ei
ole pelkästään STX Finlandin ongelma,
vaan myöskin emoyhtiön ongelmat Koreassa kumuloituvat
aina tänne asti, jolloin tämä rahoituspohja
ei ole sellaisissa kantimissa, että tilauksia voitaisiin
hakea ja niihin voitaisiin rakentaa sellaiset rahoituspaketit, että ne
olisivat kunnossa. Nyt olisi ensiarvoisen tärkeää,
että tämä omistajuuskysymys saataisiin
ratkeamaan, ja mielestäni ministeri Vapaavuori on ottanut
siinä järkevän linjan, että valtio
ei voi olla se päätoimija, mutta jos markkinoilta
löytyy se toimija, joka voi kantaa päävastuun,
niin valtio voisi lähteä mukaan. Miten, ministeri
Ihalainen, teidän mielestänne näissä neuvotteluissa
ja pyrinnöissä tällä hetkellä on
päästy eteenpäin, onko toivoa?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni ei pidä ajatella
niin, etteikö Turun telakalla tulevaisuudessakin laivoja
tehdä. Se on totta, että tämä vaatii
semmoisen terveen, uuden yrityspohjan, johon te viittaatte, ja totta
kai siitä seuraa, että pitäisi löytää yksityisen
puolen uskottava ankkuriomistajuus, (Mauri Pekkarinen: Valtiota
tarvitaan mukaan!) joko Suomesta — edustaja Pekkarinen,
odotatteko, kun minä lausun loppuun — tarvitaan
joko Suomesta tai muualta tällainen ankkuriomistajuus. Ministeri
Vapaavuori on siinä oikeassa, että jos tällainen
mahdollisuus avautuu, valtio ei ole äänetön
yhtiömies. Valtio voi lähteä ei enemmistö- mutta
vähemmistöosakkaana ainakin joksikin aikaa mukaan,
jotta tämä hanke onnistuu. Tämän enempää en
voi enkä pysty (Puhemies koputtaa) sanomaan, muuta kuin
että tätä toivoa emme ole vielä menettäneet.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Suomalainen vientiteollisuus on todellakin
ahtaalla, ja katselemmekin Keski-Eurooppaan kateellisina. Kummastelemme,
miksi Suomessa paperitehtaan valot sammutetaan tuotannon edelleen
jatkuessa Saksassa. Telakkateollisuus toimii Itämeren tuolla
puolen. Viimeisenä uutisena olemme kuulleet, että Ranskan
valtio on yhdessä kiinalaisten kanssa tehnyt pelastuspaketin
autonvalmistaja Peugeotille. Näin tappiota tekevä,
perinteinen autonvalmistaja saadaan pelastettua ja sen mukana lukuisat
työpaikat. Ranskan hallituksen mukaan se on ollut strateginen
sijoitus ja ratkaisu. Tällä ratkaisulla Ranskassa
turvataan teolliset työpaikat. Meillä näitä tukitoimia aina
silloin tällöin perustellaan esimerkiksi joko EU-lainsäädännön
vastaisiksi tai annattamattoman telakkateollisuuden tukemiseksi.
Kysynkin valtiovarainministeri Urpilaiselta: miksi Ranskassa voidaan
tehdä nämä samanlaiset toimenpiteet,
vaikka olemme EU-maita molemmat?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Minusta on selvä asia, että lainsäädäntöä pitää noudattaa
jokaisessa EU-jäsenmaassa. Se on se lähtökohta
meillä kansallisesti. Tämä sali säätää Suomen
lait, ja me myös lähdemme siitä, että ne
lait on tehty noudatettaviksi. Sama koskee tietenkin myöskin
EU-lainsäädäntöä. En
tunne tätä kyseistä Ranskan tapausta,
mutta oletan, että myöskin Ranskan valtio lähtee
siitä, että myöskin Ranskassa noudatetaan
EU-lainsäädäntöä, tai
uskon, että ainakin siitä sitten johtaa tietyt
seuraukset, mikäli näin ei tehdä.
Mutta olen kyllä kysyjän kanssa siitä eri
mieltä, etteikö tämän hallituksen
toimesta olisi teollisuutta tuettu. Täällä ministeri
Ihalainen juuri äsken kuvasi, miten hallitus on merkittävässä määrin
ollut myöskin toimimassa sen puolesta, että TUI
ykkösen ja TUI kakkosen rahoitus Turun telakalle ollaan
pystytty järjestämään ja sitä kautta myöskin
teollisuuden ja telakan toiminta tulevaisuudessa turvaamaan.
Me emme ole poissulkeneet sitä mahdollisuutta, että me
olemme valtiona myöskin mukana omistamassa mahdollisesti
tulevaisuudessa telakkaa, mikäli löytyy sellainen
teollinen ankkuri, omistaja, joka yrityksen toimintaan ja tulevaisuuteen
haluaa sitoutua, ja tätä pohdintaa ja etsiskelyä me
parhaillaan myöskin teemme.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen antanut itselleni kertoa, että hallitukselta
olisi tulossa teollisuuspoliittinen ohjelma kevään
aikana, ja toivottavasti se ohjelma pitää sisällään
edustaja Soinin esille nostaman olemassa olevien työpaikkojen
puolustamisen sekä toki uusien työpaikkojen luomisen
keinoja.
Toinen aivan keskeinen asia työllisyyden hoidossa on
täälläkin moneen kertaan keskusteltu omistajaohjauspolitiikka
ja sen uudistaminen. Kysyisin ministeri Haavistolta tähän
liittyen: Missä vaiheessa tämä uudistus
mahtaa olla? Onko siellä tulossa muun muassa pohdintoja
uuden strategisen omistamisen suhteen?
Kehitysministeri Pekka Haavisto
Arvoisa puhemies! Omistajaohjaus on tietysti koko ajan tarkkailun
alla, ja katsotaan, mitkä siinä ovat sellaisia
toimenpiteitä, joita myöskin sitten eduskuntaan
ja tänne keskusteluun voi tuoda. Nythän meillä on
malli, jossa omistajaohjaus on keskitetty valtioneuvoston kansliaan,
ja sitten on tämä Solidium-yhtiö, joka
omistaa näitä yrityksiä, joissa valtiolla
on vähemmistöosuuksia.
Mutta tähän kokonaiskeskusteluun täytyy
kyllä sanoa, että meillä yhtenä tärkeänä periaatteena siinä,
miten yhtiöitä kehitetään, on
se, miten ne työllistävät ja miten ne
työllistävät Suomessa ja miten ne hyödyttävät
meitä suomalaisia, meitä suomalaisia veronmaksajia.
Valtion pääoma on pääoma, jolla
on isänmaa. Se on tarkoitettu suomalaisten hyvinvoinnin
edistämiseen, ja sitä koko ajan katsomme, kun
katsomme miten toimivat ne yritykset, jotka valtio omistaa tai joissa valtiolla
on osuus, ja pyrimme myöskin pitämään
huolta suomalaisista työpaikoista. Kaikissa olosuhteissa
se ei ole mahdollista, niin kuin on nähty. On yrityksiä,
jotka eivät pärjää kilpailussa,
mutta tämä työpaikkakriteeri on koko
ajan valtio-omistajalle tärkeä asia.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Kysymys lähti liikkeelle siitä,
miten eri alojen työntekijöitä kohdellaan
tasavertaisesti. Minulle kaikki työ on yhtä arvokasta,
tehtiinpä se sitten millä sektorilla tahansa.
Siksi ihmettelenkin, että eilen perussuomalaisten ajatushautomo
Perusta julkaisi raportin, jossa esitetään suoria
palkanalennuksia kuntien työntekijöille ja toisaalta myös
sitä, että yleiskorotuksia ei tulisi kuntien työntekijöille.
Siis esimerkiksi vanhusten kotihoidossa pienellä palkalla
raskasta työtä tekevältä ensiksi
leikattaisiin palkkaa ja sen lisäksi hän ei saisi
niitä yleiskorotuksia, mitkä tulevat muille työntekijöille.
Tätä en voi hyväksyä. Minusta kaikki
työ on yhtä arvokasta. Suomi elää viime kädessä viennistä,
mutta julkinen sektori tukee suomalaista vientisektoria. Jotta Metson
venttiilitehtaalle voi mennä tuottavaan työhön,
lapset on voitava viedä päivähoitoon.
Mutta tästä nuorisotakuusta on sanottava edustaja
Pekkariselle, että Uudellamaalla olisi työttömänä 4 000
nuorta enemmän, jos nuorisotakuuta ei olisi. (Puhemies
koputtaa) Mutta pk-yritysten mukaan suurin työllistämisen
este on osaamisen puute. Mitä tälle aiotaan tehdä?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Ajatuksena oli vastata kysymykseen, joka
liittyy siihen, valmisteleeko hallitus elinkeino- ja uusteollistamisohjelmaa.
Kyllä valmistelee. Toisaalta hallitus valmistelee myös
yritystukien uudenlaista kohdentamista tai osan karsimista niin,
että ne paremmin tukisivat kasvuhakuisen yritystoiminnan
liikkeelle lähtemistä ja olisivat tehokkaampia.
Tämä työ on nyt kesken, mutta tulee kehysriiheen.
Tämän lisäksi meillä on nyt
tehty päätöksiä rahastoista,
joiden tarkoituksena olisi luoda edellytyksiä elinkeinoelämän pärjäämiselle
tässä kansainvälisessä arvoketjussa.
Se, mikä Suomesta puuttuu, ovat kasvuhakuiset keskisuuret
yritykset, jotka pystyvät lähtemään
kansainväliseen arvoketjuun, olemaan siellä vahvoja,
ja näitä meidän pitää saada
tähän maahan lisää — kasvuhakuisia,
vientiin suuntautuvia, globaalimarkkinoille suuntautuvia yrityksiä — ja
niiden toimintaa tukea.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Sosialidemokraatit ovat repivän
linjaristiriidan ja puheenjohtajapelin (Mia-Petra Kumpula Natri: Mihin
tuo liittyy? — Jukka Gustafsson: Miten tuo tähän
liittyy?) kohteena, ja jälleen hermostuneisuus on suurta.
Minun sympatiani tässä kyllä tiedetään.
Vastuullisena puolueen puheenjohtajana olen aina tottunut saamaan
omieni tuen, ja olen siitä hyvin ylpeä.
Mutta mitä tulee edustaja Lindtmanin kysymykseen — hän
kysyi perussuomalaisilta — emme me vielä ole hallituksessa,
tämä on hallituksen kyselytunti. Mutta haluan
kysyä, kun viittasitte kunta-asioihin, kuntaministeri Henna Virkkuselta:
mikä hallituksen linja on kuntatyöpaikkojen turvaamisessa?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Alkuperäinen kysymys taisi koskea työllisyysasioita.
Ministeri Virkkunen, olkaa hyvä.
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Kuntasektori on erittäin iso työnantaja
Suomessa. Meillähän on kaikkiaan noin 460 000
ihmistä töissä kuntasektorilla, ja siellä on
erittäin iso eläköityminen parhaillaan
meneillään, eli jopa joka kolmas kuntatyöntekijä on
jäämässä eläkkeelle
tämän vuosikymmenen aikana. Se tarjoaa mahdollisuuden
mutta myös pakottaa kunnat tarkastelemaan uudella tavalla
omia toimintatapojaan. Eli on aivan selvää, että kun
meillä jatkossa on työikäistä työvoimaa yhä vähemmän
käytettävissä, myös kunnissa
pitäisi pystyä organisoimaan asioita uudella tavalla
ja pystyä tekemään asioita fiksummin
niin, että voitaisiin pienemmällä väellä tehdä monia
nykyisiä tehtäviä, jotta riittäisi
sitten resursseja niihin tehtäviin, joissa jatkossakin
tarvitaan käsipareja.
Nyt ennakkotietojen perusteella näyttää siltä, että kuntien
työntekijämäärä on
jonkin verran vähentynyt muutaman viimeisen vuoden aikana. Erityisesti
siellä näkyy rakennemuutosta juuri siten, että entistä enemmän
voimavaroja on suunnattu sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviin
ja muista tehtävistä on pyritty vapauttamaan voimavaroja.
Totta kai tässä näkyy myös kuntien erittäin
kovat talouspaineet. (Puhemies koputtaa) Tiedämme, että kuntatalous
on erittäin kireässä tilanteessa, ja
jokainen kunta joutuu tästä näkökulmasta
myös miettimään, miten asioita voisi
tehdä uudella tavalla.