3) Vahvistamatta jätetty arpajaislaki, laki arpajaisverolain
muuttamisesta, laki rahankeräyslain muuttamisesta, laki
viihdelaitelain muuttamisesta, laki rikoslain 17 luvun muuttamisesta,
laki rahanpesun estämisestä ja selvittämisestä annetun
lain 3 ja 6 §:n muuttamisesta, laki näkövammaisten kirjastosta
annetun lain 5 a §:n muuttamisesta ja
laki raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien
tuoton käyttämisestä (HE 197/1999
vp)
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhden käsittelyn asiana ovat vahvistamatta
jätetyt arpajaislaki ja eräät siihen
liittyvät lait. Kuten muistamme, eduskunta hyväksyi
arpajaislain ja siihen liittyvän lainsäädännön
19. päivänä kesäkuuta tänä vuonna.
Sittemmin tasavallan presidentti jätti syyskuun 7. päivänä lait
vahvistamatta, ja ne palautuivat näin ollen uuden perustuslain
mukaisesti eduskunnalle hallituksen kirjelmänä.
Arvoisa puhemies! Eduskunta päätti, että hallintovaliokunta
antaa asiasta mietinnön ja että perustuslakivaliokunta
antaa asiasta lausunnon. Näin on tapahtunut. Perustuslakivaliokunta
totesi antamassaan lausunnossa yksiselitteisesti, että eduskunta
voi hyväksyä vahvistamatta jääneen arpajaislain.
Hallintovaliokunnan mietintö koskee siis yksinomaan asiaa,
voidaanko vahvistamatta jääneet, eduskunnalle
palautuneet lait vahvistaa vai hylätä. Hallintovaliokunta
on päätynyt yksimielisesti ehdottamaan, että vahvistamatta jääneinä palautuneet
lait hyväksytään asiasisällöltään
muuttamattomina. Sen sijaan lakeihin on lisätty voimaantulosäännökset
johtuen siitä, että lait vahvistuvat nyt eduskunnan
päätöksellä. Tämän
jälkeen tasavallan presidentti ne allekirjoittaa, ja lait
tulevat voimaan ensi vuoden alusta, kuten oli alun perinkin tarkoituksena.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on, kuten totesin, päätynyt
ratkaisuunsa yksimielisesti. Tähän liittyen on
toki käyty keskustelua, niin kuin muistamme, jo tuolloin
kesäkuussa ja sittemmin kirjelmän lähetekeskustelussa
syyskuussa. Keskustelu on liittynyt arpajaislain 5 §:n
2 ja 3 momenttiin sisältyviin säännöksiin.
Hallintovaliokunta katsoo, että kyseiset momentit, jotka siis
koskevat Ahvenanmaan maakunnassa puhelimen, Internetin tai muun
niihin verrattavan tietoteknisen sovelluksen välityksellä toimeenpantavia
arpajaisia, muodostavat poikkeuksen lainsäädännön
välineneutraliteetin periaatteesta. Tähän
liittyen, arvoisa puhemies, hallintovaliokunta on kiinnittänyt
huomiota siihen, että arpajaislain tulisi olla alkuperäisen
tarkoituksen mukaisesti välineneutraali. Tämän
vuoksi 5 §:n 2 ja 3 momentin säännökset
olisi syytä kumota tai muuttaa kiireellisesti jo ennen
lain voimaantuloa. Tämä voi tapahtua nähdäksemme
tämän vuoden aikana, nyt kun lait tulevat vahvistettua eduskunnan
päätöksellä.
Arvoisa puhemies! Lopuksi totean, että on erittäin
tärkeää, että vihdoin tämä mittava,
monipolvinen ja pitkään vireillä ollut
lainsäädännön uudistaminen saadaan
päätökseen ja että se yksinoikeusmenettely,
joka meillä rahapelien osalta on, voi näin ollen
jatkua niiden periaatteiden ja linjausten mukaisesti, joita myös
EY-tuomioistuin puolitoista vuotta sitten antamassaan päätöksessä tarkoitti.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Suomessa on syntynyt varsin harvinaislaatuinen perustuslaillinen
tulkintakiista siitä, onko eduskunnan jo kertaalleen hyväksymä arpajaislaki ristiriidassa
Ahvenanmaan itsehallintolain kanssa vai ei. Eduskunta katsoi kesäkuussa,
että kyseinen laki on sopusoinnussa edellä mainitun
itsehallintolain kanssa, ja perustuslakivaliokunnan mukaan laki
voitiin näin ollen säätää normaalina
lakina. Tasavallan presidentti jätti vahvistamatta lait
ja pyysi niistä ja niiden ristiriitaisuudesta Ahvenanmaan
itsehallintolain kanssa lausunnon korkeimmalta oikeudelta. Korkein
oikeus katsoi lausunnossaan, että arpajaislain 5 §:n 2
ja 3 momentti eivät olisi sopusoinnussa itsehallintolain
mukaisen valtakunnan ja maakunnan välisen toimivallanjaon
kanssa. Tästä asetelmasta laki on nyt ollut eduskunnan
uudelleen käsiteltävänä. Eduskunnalla
ei ole perustuslain mukaan enää mahdollisuutta
tehdä muutoksia lain sisältöön,
joten kyseessä on lain hyväksymis- tai hylkäämistilanne.
Perustuslakivaliokunta on perusteellisessa ja selkeässä lausunnossaan
hallintovaliokunnalle todennut, että huolimatta korkeimman
oikeuden lausunnosta arpajaislain 5 §:n 2 ja 3 momentti
eivät ole ristiriidassa Ahvenanmaan itsehallintolain kanssa.
Päätös on tarkoin ja ymmärrettävällä tavalla
perusteltu. Valiokunnan mielestä valtakunnan lailla voidaan
itsehallintolain estämättä säätää arpajaistoimintaa
puhelin- tai tietoverkossa maakuntalainsäädännön
mukaisesti harjoittavalle velvoitteita siltä osin kuin
sen toiminnan vaikutukset ilmenevät valtakunnan alueella,
jolloin itse asiassa on kysymys vaikkapa arpojen myynnistä valtakunnan
alueella.
Nykyisen tietotekniikan ja Internet-yhteyksien aikanahan rajoilla
ei ole tässäkään asiassa suurta
merkitystä pelien tarjonnan kannalta, onhan pelien pelaaminen
tietoverkossa mahdollista vaikkapa australialaisessa kasinossakin.
Valiokunnan mielestä tämän takia hallinnollinen
toimivalta ja sen säätely kuuluu valtakunnalliselle tasolle.
Hallinto-oikeudellinen säätely on perustuslakivaliokunnan
mielestä parempi vaihtoehto toiminnan kontrolloimiseksi
kuin korkeimman oikeuden esiin nostama rikosoikeudellisten rangaistus-
ja menettämisseuraamusten käyttö. Eihän
laki sitä paitsi mitenkään estä verkkopelitoimintaa
Ahvenanmaan maakunnan sisällä eikä vie oikeutta
päättää verkkopelitoiminnan
harjoittamisen oikeudesta maakunnan alueella.
Suomen valtiosääntöperinteeseen kuuluu
ja uuden perustuslain mukaisen lakien perustuslainmukaisuuden ennakkovalvontajärjestelmän
mukaista
on, että eduskunnan perustuslakivaliokunnan kannanotot
otetaan huomioon myös niissä tapauksissa, kun
on kyse Ahvenanmaan itsehallintolain ja muun lainsäädännön
yhteensopivuudesta. Suomessa ei ole erillistä perustuslakituomioistuinta,
joka käsittelisi tämän kaltaiset perustuslaillisuuskysymykset,
ja sen vuoksi on täysin selvää, ettei
korkeimman oikeuden tasavallan presidentin pyynnöstä antama
lausunto asiasta sido mitenkään eduskuntaa. Tulkinta
asiassa kuuluu vain ja ainoastaan perustuslakivaliokunnalle. Siitä on
turha keskustella enempää.
Arvoisa puhemies! Olen käsittelyssä olevassa asiassa
yksiselitteisesti perustuslakivaliokunnan kannalla. Vakiintunut
käytäntö on Suomessa ollut, että lakien
perustuslaillisuuden valvonnan lisäksi myös lakien
yhteensopivuus Ahvenanmaan itsehallintolain kanssa on kuulunut valiokunnan
tehtäviin. Mielestäni päätöksen
lainmukaisuudesta ja yhteensopivuudesta itsehallintolain kanssa
ei kannata enää keskustella eikä jättää takaporttia
tuleville lainmuutoksille, kuten hallintovaliokunta on mietinnössään
ihmeekseni tehnyt. Päätös on perustuslakivaliokunnan
lausunnon jälkeen pelkästään
poliittinen ratkaisu. Jos jotkut tahot haluavat muuttaa näiden
kahden lain yhteyttä mielestään ristiriidattomammaksi, muutettakoon
tältä osin perustuslakia ja itsehallintolakia,
jos eduskunnassa riittävä enemmistö niin
haluaa. Arpajaislaki pysyköön eduskunnan kertaalleen
hyväksymässä muodossa ja sillä hyvä.
Hallintovaliokunta on käsittämättömällä tavalla
kirjannut perustuslakivaliokunnan asiantuntevasta lausunnosta huolimatta
mietintöönsä kannan, että arpajaislain
tulisi olla sisällöltään välineneutraali.
Tästä johtuen valiokunta katsoo, että hallituksen
tulisi kiireellisesti antaa uusi esitys arpajaislain 5 §:n
2 ja 3 momenttien muuttamisesta. Valiokunta on ottanut kannakseen
korkeimman oikeuden lausunnon ja sen sisällön
ja jättänyt huomioimatta perustuslain mukaan pääasiallisen
perustuslaillisuuden asiantuntijaelimen eli eduskunnan perustuslakivaliokunnan kannan.
Sinä aikana eli runsaan 14 vuoden aikana, kun olen
ollut lakeja säätämässä,
en muista tapausta, jossa erikoisvaliokunta olisi lähtenyt
kikkailemaan perustuslakivaliokunnan selvästä lausunnosta
poikkeavasti esittämällä mietintönsä tekstiosassa
hallitukselle velvoitteen antaa eduskunnalle kiireellisesti uusi
esitys samasta asiasta. Perussuomalaiset eivät hyväksy
tätä perustuslain hengestä lipeämistä pelkän
Ahvenanmaan mielistelyn takia. Tämän takia ehdotan
eduskunnan hyväksyttäväksi seuraavan
sisältöisen lausuman:
"Eduskunta ei hyväksy hallintovaliokunnan mietinnön
15/2001 vp perusteluiden viidettä ja kuudetta
kappaletta, jotka kuuluvat seuraavasti:
’Hallintovaliokunta kiinnittää de
lege ferenda -näkökulmasta valtioneuvoston huomiota
siihen, että arpajaislain tulee olla alkuperäisen
tarkoituksensa mukaisesti välineneutraali. Tämän vuoksi
lain 5 §:n 2 ja 3 momentin säännökset
on syytä kumota tai muuttaa kiireellisesti jo ennen lain
voimaantuloa.
Tämän johdosta valiokunta katsoo, että hallituksen
tulee kiireellisesti antaa tätä tarkoittava esitys
eduskunnalle.’"
Sulo Aittoniemi /alk:
Rouva puhemies! Kannatan ed. Vistbackan tekemää ehdotusta.
Gunnar Jansson /r:
Värderade fru talman, arvoisa rouva puhemies! Järjestys
on palautettu. Lakien perustuslainmukaisuutta tutkii perustuslakivaliokunta.
Siitä olemme kaikki yhtä mieltä perustuslain
74 §:n mukaan. Toisaalta lakien itsehallintolainmukaisuutta
perustuslakivaliokunta tutkii, perustuslain mukaan totta kai, ja
lausuu mielipiteensä niistä, mutta lopullinen
ratkaisuvalta kiistatilanteessa kuuluu korkeimmalle oikeudelle.
Nyt kun hallintovaliokunnan arvoisa puheenjohtaja saapui, rohkenen
myös lausua kiitokset valiokunnan maltillisesta, hyvin
harkitusta ja hyvin tasapainossa olevasta mietinnöstä,
kuten myöskin puheenjohtajan oma esittelypuheenvuoro oli.
Puheenjohtaja Väistö sanoi, että perustuslakivaliokunta
yksiselitteisesti lausunnossaan lausui kantanaan, miten voidaan
edetä. Se on totta. Perustuslakivaliokunnan kanta on ehkä ollut
yksiselitteinen, mutta ei yksimielinen. Muodollisesti siitä ei äänestetty,
mutta perustuslakivaliokunnan lausuntoon on liitetty kaksi eriävää mielipidettä.
Toinen on minun. (Ed. Väistö: Ratkaisun kannalta
sillä ei ollut merkitystä!) — Ei tietenkään.
Sanoisin myöskin, että en nyt perustele laajemmin
kantaa siitä, miksi lakien perustuslainmukaisuutta tutkii
perustuslakivaliokunta, mutta kun sitten tulee kysymys lakien itsehallintolainmukaisuudesta,
asianlaita on toinen. Syyt tähän kantaan ilmenevät
juuri tästä eriävästä mielipiteestäni,
joka on perustuslakivaliokunnan lausunnon liitteenä.
On myös totta, että hallintovaliokunta on
antanut yksimielisen mietinnön, mikä tässä erikoisessa
tilanteessa on merkittävä saavutus. Siitäkin kiitokset
valiokunnan puheenjohtajalle ja jäsenille. Tämä oli
lainsäädäntöä parhaimmillaan,
mitä tehtiin viime viikolla, kuten sanottu, varsin hankalassa
tilanteessa.
Olen myöskin iloinen siitä, että kun
valiokunta päätyi tällaiseen vähän
epäortodoksiseen ratkaisuun, rohkenen väittää,
että puhemies ei joudu hankalaan tilanteeseen, mikä olisi
voinut olla asianlaita toisenlaisessa tilanteessa, siis perustuslain
42 §:n 2 momentin valossa, kun tilanne oli näin
kehittynyt tällaiseksi.
Rohkenen myös väittää, että tässä asiassa
oikeus eikä Ahvenanmaa on voittanut. Oikeus on voittanut.
Niin pitääkin minusta olla oikeusvaltiossa, oikeusvaltiossa,
jossa kaikki julkinen valta kuuluu kansalle ja jossa julkista valtaa
on harjoitettava lakien alla. Sanoisinko kiistatilanteessa lait
määräävät, mikä on
totta, eikä valta. Ei voi olla niin, että kun
valta puhuu, silloin oikeus vaikenee. Niin ei voi olla oikeusvaltiossa.
Esittelevä ministeri, sisäministeri Itälä,
kertoi meille viime viikon kyselytunnilla, ja siihen totta kai pitää voida
luottaa, että silloin kun nämä kymmenen
lakia ovat presidentin esittelyssä, toivoni mukaan piankin,
samassa esittelyssä on myöskin juuri sen tyyppinen
esitys, josta puheenjohtaja Väistö kertoi ja josta
ilmeisesti ystäväni ed. Vistbacka ei pidä,
mutta näin se vaan on politiikassa, eli sellainen kumoamisesitys,
jolla ensimmäisen lakiesityksen, siis arpajaislain, 5 §:n
2 ja 3 momentti kumotaan, ja että se kumoamislaki astuu
voimaan yhtä aikaa kuin nämä kymmenen muuta
lakia, joista nyt keskustelemme.
Yhdyn myöskin siihen, että on korkea aika, että maallemme
tulee uudenaikainen arpajaislainsäädäntö,
mikä voi astua voimaan 1. tammikuuta vuonna 2002, kuten
puhemies äsken ilmoitti. Valmistelu on ollut perusteellista.
Nyt ollaan siinä vaiheessa, että viivytyksettä näin
pitää tapahtua. Sitten hyvässä hengessä pyritään
eteenpäin. Olen täysin vakuuttunut siitä,
että nämä kaksi toimijaa, siis sisäasiainministeriö toisaalta ja
maakuntahallitus toisaalta, tämän jälkeen
pääsevät rakentaviin vuorokeskusteluihin,
kuten pääsevät myöskin Veikkaus
ja Ahvenanmaan PAF. Siis nyt ei ole lainkaan kyse siitä,
kuka pelaa missäkin. Kyse on suuresta periaatteesta. Kyse
on siitä, kuka tutkii eduskuntalakien itsehallintolainmukaisuutta.
Oikeus on voittanut, ja siitä olen iloinen.
Värderade talman! Ordningen har återställts, såsom
jag uttryckte det i ett tidigare sammanhang. Förvaltningsutskottet
har lämnat ett balanserat betänkande. Jag går över
huvudtaget inte in på frågan om betänkandets
förhållande till grundlagsutskottets utlåtande.
Det har jag också sagt att jag inte har för avsikt
att kommentera kollegan Vistbackas syn på den här
lagstiftningen.
Vi får en modern och fungerande lotterilagstiftning
från årets början. Statsorganens medverkan
i lagstiftningsprocessen i vårt system har inte satts på prov,
men prövats. Vår rättsordning är
stabil, vår demokrati fungerar och förvaltningsutskottet
har gjort ett bra arbete. Jag tackar ännu en gång
dess ordförande och medlemmar. När jag i juni
föreslog att lagarna skulle förkastas så är
jag nu den första som önskar att de skall godkännas,
och jag hoppas att de kan godkännas enhälligt.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kun olen saanut olla mukana tässä prosessissa sekä perustuslakivaliokunnassa
että hallintovaliokunnassa, haluan lausua myöskin
oman käsitykseni asiasta. Alkuun haluan todeta, että ensimmäisen
kauden kansanedustajalle tämä on ollut varsin
opettavainen prosessi. Toivon vilpittömästi, että tässä nyt
ollaan lähestymässä loppuhuipennusta
elikkä finaalia.
On helppo yhtyä hallintovaliokunnan puheenjohtajan
Matti Väistön esittelypuheenvuoroon, jossa hän
kuvasi varsin hyvin syntyneen tilanteen ja prosessin kulun. Mutta
hieman vaikeampi minun on yhtyä ed. Vistbackan sinänsä hyvin analyyttisessä puheenvuorossaan
esittämään käsitykseen siitä,
että hallintovaliokunnan mietintö olisi jollakin
tavalla ristiriidassa perustuslakivaliokunnan lausunnon kanssa.
Se tuntuu mahdottomalta, kun perustuslakivaliokuntahan lausuu, että eduskunta
voi hyväksyä vahvistamatta jääneen
arpajaislain, ja hallintovaliokunta esittää mietinnössään,
että lait hyväksytään asiasisällöltään
muuttumattomina lukuun ottamatta voimaantulosäännöksiä,
jotka on kirjoitettu uudestaan. Minun on vaikea nähdä siinä tämmöistä ristiriitaa,
mikä ed. Vistbackan puheenvuorossa tuli esille.
Ed. Janssonin puheenvuorosta, kun on nähtävästi
tavaksi tullut arvioida, tämän yhteydessä varsinkin,
puheenvuoroja ja kehua vuoron perään toinen toisiamme,
haluan todeta sen, että minusta se oli myöskin
hänen aikaisempiin esiintymisiinsä verrattuna
hyvin maltillinen ja sovinnollinen. Annan paljon arvoa sille, mutta
yhteen asiaan haluaisin kiinnittää huomiota. Hän
totesi puhemiehen roolista tässä prosessissa,
että hallintovaliokunnan mietinnöllä olisi
jotakin merkitystä sille, että puhemiehen asema
tässä prosessissa olisi jollakin tavalla helpottunut.
Siitä asiasta en voi olla yhtä mieltä.
Minusta hallintovaliokunnan mietinnöllä ja puhemiehen
roolilla tässä asiassa ei ole minkäänlaista
yhteyttä. Siinä katsannossa, jos halutaan hakea
joitakin perusteita puhemiehen mahdolliselle käyttäytymiselle,
ne löytyvät ehkä paremminkin perustuslakivaliokunnan
mietinnöstä.
Haluan vielä muutaman sanan sanoa siitä prosessista,
mikä hallintovaliokunnassa käytiin. Todellakin
erittäin suuri harrastus oli pyrkiä muotoilemaan
mietintö sillä tavalla, että siihen kaikki
osapuolet voivat yhtyä. Siinä kului hieman aikaa
ja neuvottelutaukoa ja neuvotteluja tämän talon
eri kerroksissa milloin milläkin kokoonpanolla. Voi kai
yhtyä siihen, että se oli ainakin lainsäädäntöprosessi — en
ihan varma ole siitä, oliko se lainsäädäntöä aina
kaikkein parhaimmillaan.
Vielä hallintovaliokunnan mietinnöstä:
Sehän rakentuu käsitykselle siitä, että arpajaislain
tulee olla välineneutraali. Tässä ei
sanallakaan minun ymmärtääkseni haluta
ottaa kantaa siihen osa-alueeseen, joka kuuluu perustuslakivaliokunnan tulkinnan
piiriin. Tästä lähtökohdasta
käsin hallintovaliokunta on mietinnössään
perusteluihin sisällyttänyt näkemyksensä siitä,
että saattaisi olla viisasta, että tätä tarkistettaisiin
nimenomaan 5 §:n 2 ja 3 momentin osalta. Olen myöskin
aivan vakuuttunut siitä, että näin tulee
tapahtumaan.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyhän on ollut, kuten
puheenvuoroista ilmenee, hieman monipolvinen ja neuvottelujakin
vaativa. Olen iloinen siitä, että olemme nyt tässä tilanteessa,
ja myös siitä, että mietintö on
yksimielinen.
Siihen haluaisin, arvoisa puhemies, kiinnittää huomiota,
että perustuslakivaliokunnan lausunto, tämä viimeisinkin
lausunto, on yksiselitteinen. Perustuslakivaliokuntahan lähtee
ratkaisussaan pohtimaan sitä, voidaanko tämä laki
säätää tavallisessa lainsäädäntöjärjestyksessä eli
onko se ristiriidassa tai pikemminkin sopusoinnussa sekä perustuslain
että Ahvenanmaan itsehallintolain kanssa, ja päätyy
siihen, että laki on sopusoinnussa ja että tämä voidaan
perustuslain 78 §:ssä säädetyssä menettelyssä päättää.
Arvoisa puhemies! Kiinnitän vielä huomiota myös
samaan asiaan, mihin ed. Ravi jo kiinnitti, eli puhemiehen menettelyyn.
Mielestäni tässäkään
ei ole mitään moitittavaa, kun on ollut aiempi
perustuslakivaliokunnan lausunto silloin, kun varsinaiset lakiehdotukset
olivat käsiteltävinä, ja kun on nyt,
kun vahvistamatta jätettyjä lakeja koskevaa kirjelmää on
käsitelty, myös perustuslakivaliokunnan lausunto.
Mielestäni asia on näiltäkin osin hyvin
selkeästi ja selväpiirteisesti edennyt.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän ed. Janssonin
kannan Ahvenanmaan maakunnan edustajana ja taitavana neuvottelijana
ja lobbaajana. Voi vain onnitella ed. Janssonia tästä lobbaustoiminnasta,
jonka hän on varmasti oppinut noilla kansainvälisillä kentillä,
kun on siellä edustanut Suomea ja eduskuntaa monessa instanssissa.
Olen samaa mieltä myös siitä, että on
kyse tärkeästä periaatteellisesta asiasta
moneltakin osin, mutta minun mielestäni, kun perustuslakivaliokunta
yksiselitteisesti ilmoittaa näin — niin kuin ed.
Jansson tietää ja muistaa edelliseltä kaudelta, vai
oliko se sitä edelliseltä kaudelta, että vaikka perustuslakivaliokunnassa
arvalla otettiin kanta, niin sitäkin kantaa noudatettiin.
Ed. Raville toteaisin sen, että en ole ekspertti lainsäädännössä varmastikaan
enkä mietintöjen kirjoittamisessa, mutta kyllä minä nyt
suuresti ihmettelen teidän kannanottoanne, kun sanotte,
että saattaisi olla paikallaan muuttaa. Jos minä nyt
jotakin suomen kielestä ymmärrän, niin
kun sanotaan, että tämän vuoksi sen ja
sen momentin säännökset on syytä kumota
tai muuttaa kiireellisesti jo ennen lain voimaantuloa ja on annettava kiireellisesti
uusi tätä tarkoittava esitys eduskunnalle, ed.
Ravi, mitä muuta tämä on kuin sitä,
että tulkitaan, että se on ristiriidassa, jos
se hyväksytään, mutta halutaan näin
ikään kuin varmistaa se, että se saadaan
vietyä eteenpäin täällä,
mutta ei hyväksytä ennen kuin on tullut muutosesitys tähän
lakiin. Minun mielestä tämä on erittäin
tökeröä lainsäädäntöä ja
kuvastaa sitä, että ei täällä kunnioiteta
minkäänlaisia säännöksiä,
kun on hyvä lobbari ja sellaiset neuvottelijat, jotka alistuvat
siihen.
Arvoisa puhemies! Minun mielestä oikea tapa olisi ollut
se, että olisi lobattu hallitus eikä olisi tänne
laitettu tällaisia typeriä — anteeksi
tällainen sana, mutta minun mielestäni typeriä — kappaleita.
Ne olisi pitänyt jättää pois,
ja sen johdosta esitin niitä poistettaviksi. Lobbaus olisi
voinut tapahtua toisaalta, tässä on niin paha
kauneusvirhe.
Gunnar Jansson /r:
Arvoisa rouva puhemies! Minä olen viimeinen, arvelisin
ja toivoisin, joka moittisi puhemiestä. Sanoin vaan, että tämä olisi
voinut johtaa varsin hankalaan tilanteeseen perustuslain 42 §:n
2 momentin valossa. Onneksi niin ei käynyt. Mutta ennen
sitä olisi varmasti käyty laajaa keskustelua ja
löytynyt paljonkin riitoja.
Toiseksi, jos arpajaislain 5 §:n 2 ja 3 momentit astuisivat
voimaan, niistä tulisi itsehallintolain 60 §:n
2 momentin mukainen hallintoriita korkeimmassa oikeudessa. Kyllä rohkenen
väittää, että todennäköisesti
korkein oikeus tulisi samanlaiseen johtopäätökseen
kuin se tuli lausunnossaan tasavallan presidentille elokuussa, josta oli
puhetta; tilanne, joka ei olisi ollut kunniaksi kenellekään.
Kolmanneksi, ei kannata onnitella minua, minä olen
nöyrä kansani palvelija. Minä olen onnitellut
oikeusvaltiota ja oikeutta, ja toivottavasti kollegat voisivat yhtyä niihin
onnitteluihin. Minä henkilökohtaisesti en tarvitse
onnitteluja. Ilmoitin jo kesäkuussa, että ... — Minä en
jatka.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vielä: Uskoisin että kaikkien
meidän kunnioittamamme valtiosääntöprofessori
Ilkka Saraviita on mielenkiintoisella tavalla 16. päivä tätä kuuta
Ilta-Sanomissa käsitellyt tätä asiaa,
nimenomaan tätä niin sanottua etusijaisuusperiaatetta. Myöskin
tältä osin minun mielestäni tässä on pikkasen
pieni kauneusvirhe. Jos asia olisi mennyt mahdollisesti joko korkeimpaan
oikeuteen tai korkeimpaan hallinto-oikeuteen, olisi jouduttu kokeilemaan
ensi kertaa tätä uutta etusijaisuusperiaatetta.
Olisi nähty, miltä osin uusi perustuslaki toimii.
Keskustelu päättyy.