10) Laki lukiolain 36 §:n muuttamisesta
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Meillähän on maksuton lukio
periaatteessa. Käytännössähän
tilanne ei tällainen ole vaan opiskelijat joutuvat maksamaan
oppikirjoista ja muusta opiskelumateriaalista. Tämän
lisäksi, kun meillä on periaatteena maksuton lukio,
maksuttomuusperiaatetta vastaan mielestäni hyvin voimakkaasti
sotii se, että loppututkinto on kuitenkin maksullinen.
Siitä kerätään maksua, ja nämä maksut ovat
kuitenkin aika huomattaviakin tänä päivänä,
kun opiskelu, kuten jo aikaisemmissa yhteyksissä on tullut
esille, on varsin kallista ja opiskelijat ovat hyvin usein vähävaraisia,
pienituloisia ihmisiä. Pahimmillaan ylioppilastutkinnosta saattaa
joutua maksamaan jopa 200 euroa. Se on korkein mahdollinen maksu,
mikä siitä menee. Mutta siitä huolimatta,
että suorittaisi vain minimiainemäärän
ja yhdellä kertaa ylioppilastutkinnon, maksu kohoaa mielestäni
kohtuuttoman korkeaksi ja ennen kaikkea se sotii sitä maksuttomuusperiaatetta
vastaan, joka lukiolaissa on.
Mielestäni lukion ylioppilastutkintomaksu tulisi poistaa
ja sisällyttää tämä opetusministeriön normaaliin
budjettirahoitukseen, sieltä kerätä nämä rahat,
kun täällä on ollut myöskin
pelkoa siitä, että kunnat tai koulut joutuisivat
tämän maksamaan. Mielestäni kouluilla
ei ole sellaisia varoja, että tämä voisi
siirtyä niiden kustannettavaksi, vaan se pitäisi
siirtää normaaliin opetusministeriön
budjettirahoitukseen ja sitä kautta kattaa yhteisillä verovaroilla,
jolloin myös voitaisiin tasata sitä, että nämä maksut
eivät muodostuisi pienituloisille ja erityisesti yksinhuoltajaperheille
kohtuuttoman suuriksi.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Tutustuin ed. Mikko Kuopan tekemään
lakialoitteeseen koskien lukiolain muuttamista. Täytyy
sanoa, että muutama kysymys heräsi mieleeni tästä aihepiiristä.
Ensinnäkin, kun verrataan ylioppilastutkintomaksua
oppikirjoihin ja muuhun opiskelumateriaaliin liittyviin kustannuksiin
lukioaikana, niihin suhteutettuna ylioppilastutkintomaksu on pieni markkamäärä.
Mutta tietysti tietyissä tilanteissa, joissa esimerkiksi
vanhempien tulot eivät riitä kattamaan näitä,
herääkin mieleeni kysymys, eikö tänä päivänä ole
mahdollista saada avustusta ylioppilastutkintomaksuun. Minulla on
sellainen käsitys, että tietyissä tilanteissa
se olisi mahdollista.
Toinen asia, jonka haluaisin myöskin ed. Kuopalta kysyä,
joka tämän lakialoitteen on tehnyt: Varmasti hän
on selvittänyt taustoja, montako oppilasta on jättänyt
ylioppilaskirjoitukset väliin näiden maksujen
takia. Yleisesti ottaen varmasti on joku syy olemassa, minkä takia
alun perin tällainen maksu on säädetty
maksettavaksi. Haluaisinkin ed. Kuopalta kysyä, mikähän
se syy täällä taustalla alun perin on
ollut, ihan näin keskustelun pohjaksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kuopan aloitteessa on siinä mielessä järkeä, jotta
tässä on sosiaalista luonnetta hyvin paljon. Aina
on joutunut puolustamaan köyhiä tässä salissa,
ja täällä hyvin vähän
köyhien puolustajia näyttää olevan.
Ed. Kuoppa kuuluu yhtenä niihin.
Minusta tässä ei pidä tehdä semmoista
asetelmaa, niin kuin ed. Tiuran kysymykseen voisi liittää,
kun hän kyseli, jotta eikö saa jostakin. Totta kai
soskusta saa. Mutta se tekee jo lähtötilanteen heti
sillä tavalla ihmistaimen osalta eriarvoiseksi. Muistan
hyvin oman aikani. Ne lapset, joiden vanhemmat eivät pystyneet
kenkiä ostamaan, hakivat monot ja kengät sieltä ja
olivat leimattuja heti silloin jo koulusta asti elikkä kokivat
olevansa huonompia kuin muut. Sitä on vaikea sanoa, mitä se
myöhemmässä elämässä voi
vaikuttaa ihmisen psyykeen ja ajatteluun ja omanarvontunteeseen,
miten vahva ihminen on, onko jo pienestä pitäen
syntynyt huonommaksi. Sen takia minusta myös tässä opetuksen
maksuttomuuden pitäisi toteutua kaiken kaikkiaan.
Sen sijaan se on kyllä totta, mitä ed. Tiura
totesi puheenvuorossaan, jotta lukiossa joutuu muun muassa kirjat
hankkimaan, ostamaan kaikki. Minusta sekin pitäisi saada
sillä tavalla, jotta sen materiaalin pitäisi olla
maksutonta, mikä lisäisi tasa-arvoa kaikkien välillä sieltä alusta
pitäen. Koska perusopetus on maksutonta, pitäisi päästä jo
sille asteelle, että kaikki voivat käydä lukion,
että siihen asti on maksutonta. Sitten on eri asia, kun
lähdetään korkeampiin asteisiin. Sitten
joudutaan jo miettimään, onko enää siellä välttämättä maksutonta
kaikki.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tässä on
lähtökohtana tietenkin se, että tämä on
periaatteellinen kysymys pitkälti. Meillä on maksuton
peruskoulu, meillä on maksuton lukio. Mutta jotta saisi
sen lukion päästötodistuksen elikkä ylioppilastodistuksen,
pitää maksaa siitä. Minusta se on aika
nurinkurinen asia.
Toiseksi en voi pitää sitä ed. Tiuran
lähtökohtaa oikeana, että toimeentulotukea
pitää hakea, jotta saa maksuttoman koulun päästötodistuksen maksettua.
Sanoitte, että tämmöistä avustusta
voi saada. Mielestäni tämä on täysin
käsittämätön lähtökohta,
enkä voi ymmärtää sellaista
lähtökohtaa lainkaan.
Puheenvuorossani jo mainitsin oppikirjat ja opiskelumateriaalin.
Onko joku jättänyt ylioppilastutkinnon sen takia
väliin, ettei hän ole saanut maksua maksettua — en
minä rupea väittämään, että semmoisia
tapauksia olisi. Uskoisin niin, että jos eivät
muut, niin hyvät sukulaiset tai jotkut tuttavat rahoittavat
tämän maksun. Mutta pidän periaatteena
tätä vääränä,
että kun meillä on tosiaan maksuton peruskoulu,
meillä on maksuton lukio, niin jotta saisi sen päästötodistuksen,
sen viimeisen paperin, siitä täytyy maksaa vähintäänkin
129 euroa käytännössä. Jos nyt
oikein muistan parin vuoden takaista aikaa, se oli noin 30 miljoonan
markan kokonaispotti, joka näistä ylioppilastutkintomaksuista
kerättiin, joten se ei ole kuitenkaan mikään
valtavan suuri rahamäärä opetusministeriön
budjetissa. Näin ollen en voi pitää sitä järkevänä.
Tietenkin valtaosa vanhemmista pystyy sen ilman ongelmia maksamaan. Uskon,
että erityisesti ed. Tiuran kaltaisilla edustajilla ei
ole koskaan ollut ongelmia, kun heillä ei koskaan ole ollut
ongelmia rahan suhteen. Sen verran minäkin tiedän
taustoista.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluaisin ed. Kuopalle
huomauttaa, että kyse kai ei ole siitä, että tällä asetetaan
vastakkain köyhiä tai rikkaita opiskelijoita millään
tavalla. Halusin vain kysyä ed. Kuopalta perusteluja enkä ymmärrä,
mitä negatiivista siinä asiassa on. Oikeastaan
tästä ed. Kuopan vastauksesta huomaa sen, että taustalla
on aika paljon myöskin muuta vaikutinta.
Mutta jos asia todellakin niin on, että näitä maksuja
peritään tänä päivänä ja
niihin ei ole mahdollista saada huojennusta, silloin pitäisi mielestäni
keskustella myöskin oppikirjamateriaalista ja muusta materiaalista,
mitä lukioissa käytetään, koska
suhteessa ne ovat paljon kalliimpia kuin loppututkinnon kustannus
tai todistuksen kustannus, eikö niin, ed. Kuoppa? Silloin pitäisi
tästä kokonaisuudesta käsittääkseni
käydä keskustelua.
Mielestäni on täysin asiaankuulumatonta käydä keskustelua
toisten edustajien taloudellisesta tilanteesta täällä salissa.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Opetuksen maksuttomuus olisi tietenkin hyvä tavoite
perusopetuksessa ja koskien lukiota ja myöskin ammatillisia
oppilaitoksia. Oppikirjat ja oppimateriaalithan maksavat eri oppilaitoksissa. Ne
maksavat vielä sillä tavalla, että saattaa
olla erilaista käytäntöä eri
oppilaitosten välillä eri kunnissa. Sitten myös
opintolinjat vaikuttavat varsinkin ammatillisessa koulutuksessa
materiaalien määrään ja sitä kautta
myöskin kustannuksiin. Mutta kaiken kaikkiaan minä näkisin
tämän ed. Kuopan aloitteen ihan hyvänä,
kun ajatellaan vielä sitäkin asiaa, että opiskelijoita
ei ole hellitty viime vuosina kovin paljon valtion taholta. Opintotuki
on jäänyt jälkeen muusta tulokehityksestä.
Kyllä tällaiset maksut tietenkin voitaisiin siinäkin
mielessä poistaa. Silloin oltaisiin vähän samalla
viivalla perusopetuksessa.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Valpas oikeastaan puheenvuorossaan otti
esille asian, jota haluan myöskin omalta osaltani kommentoida,
nimittäin opintotukikysymystä koskien lukiolaisia.
Koska puhumme lukio-opiskelijoiden kustannuksista koskien nimenomaan
oppikirjoja ja koskien myöskin muuta opiskelumateriaalia,
joka suhteessa lopullisen päästötodistuksen
kustannukseen on kuitenkin paljon suurempi tekijä, sen
tähden mielestäni ed. Valppaan puheenvuoro oli
erittäin hyvä, koska tästä opintotukiproblematiikasta
koskien lukiolaisia pitäisi myöskin nostaa enenevässä määrin
keskustelua. Kyse tässä ei kai ole siitä,
että me laitamme vastakkain erilaisessa taloudellisessa
tilanteessa olevia perheitä. Se on lähtökohta,
ja sen myöskin tulee olla lähtökohta.
Toivon, että ed. Kuoppa kuuntelee tämän
puheenvuoroni hyvin tarkasti.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! On totta, että lukiolaisten opintotuki
on todella pieni ja sitä tulisi korottaa, jotta lukiolaisten
asema siltä osin paranisi. Se nyt vaan on tosiasia, että tämmöinen
ylioppilastutkintomaksu peritään. Varakkaammille
perheille se ei ole mikään ongelma, mutta pienituloisille,
yksinhuoltajaperheille, kun sattuu vielä niin, että on
tuplavahinko, joka valmistuu samaan aikaan ylioppilaaksi, tästä maksusta
tulee huomattava rasite.
Olen edelleenkin sitä mieltä, että jos
on maksuton koulu, niin kuin meillä peruskoulun ja lukion
lähtökohtana on, että ne ovat maksuttomat, en
ymmärrä sitä, minkä tähden
sitten ylioppilastutkinnosta pitää maksaa erityinen
maksu. Se olisi sama kuin se, jos peruskoulun päästötodistuksesta
kerättäisiin maksu, se olisi toinen vastaavanlainen
epäkohta. Mielestäni tämä sotii
tätä periaatetta vastaan. Ilmeisesti ed. Tiura
ei voi ymmärtää maksuttoman lukion ja
maksuttoman peruskoulun periaatetta.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Koska keskustelu laajeni vähän
opintotukiasiaan, tässä on vielä eräs
elementti, joka täytyisi huomioida. Alle 20-vuotiaat toisen
asteen opiskelijat ovat opintotukiasiassa aivan eriarvoisessa asemassa verrattuna
taas korkeakouluopiskelijoihin, koska heidän opintotukensa
on sidottu myöskin vanhempien tuloon. Näinhän
ei saisi olla, koska kysymyshän voi olla täysi-ikäisestä opiskelijasta, joka
ei asu enää vanhempiensa luona. Olenkin tehnyt
tästä aloitteen, ja minusta tässä on
aika iso eriarvoistava epäkohta, joka pitäisi
ehdottomasti korjata. Se on ehkä vielä suurempi
periaatteellinen vääryys, kun ajatellaan näitä opiskelukustannuksia.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan lyhyesti.
Ed. Tiura totesi, että ei pidä asettaa vastakkain köyhiä ja
rikkaita. Ei pidäkään, ihan oikein, mutta
vastakkainasettelu tulee näköjään
sitä kautta, jotta muutosvoimaa rikkaimmilla ei siihen
suuntaan ole, jotta köyhemmät saisivat enemmän
oikeutta ja tasa-arvoa. Se ajatusrakenne on vaan semmoinen, ja sen
takia odottaisi, jotta myös rikkaiden edustajat ymmärtäisivät
tämän kysymyksen, että tämä on
tasa-arvoistava seikka sillä tavalla kuin ed. Kuoppa on
koko ajan puhunut. Jotta voi saada todistuksen sieltä,
siitä pitää maksaa ja sen lisäksi
oppikirjamateriaalista. Meidän pitäisi kuitenkin
hyvinvointiyhteiskunnassamme, jossa eletään, löytää semmoinen
tahto niin köyhien kuin rikkaiden — ja ennen kaikkea
rikkaiden — että semmoinen muutosvoima luodaan
siinä, jotta tehdään tämmöinen
järjestelmä, jossa vähintään
lukioportaalle on maksuton opetus siten, jotta kirjat ja tutkintotodistuskin
kuuluvat siihen maksuttomuuteen. Sitten eteenpäin siitä pitää katsoa,
minkä tyyppinen harkinta siinä tulee olemaan,
koska siinäkin näkisi, jotta köyhät
voisivat opiskella niin pitkään kuin pää kestää eikä se olisi
ongelma, että vanhemmat eivät pysty rahoittamaan
sitä eikä välttämättä opiskelijan
tarvitsisi velkaantua niin paljon, että siitä joutuu
sitten maksamaan kymmeniä vuosia opintovelkoja, että on
saanut ammatin tai hyvän koulutuksen.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä lopuksi puheenvuorossani
tuoda sen asian esille korostetusti, että maksuton lukio
ja peruskoulu on täällä kyllä hyvin
ymmärretty. Mutta jos me puhumme maksuttomasta lukiosta,
silloin haluan vielä tähdentää sitä tosiasiaa,
että meidän pitää keskustella
myöskin opiskelumateriaalien ja kirjojen kustannuksesta
aivan samalla tavalla kuin me puhumme päästötodistuksen
kustannuksesta, koska suhteessa näiden kirjojen ja opiskelumateriaalien
kustannukset ovat vielä korkeammat sen kolmen neljän
vuoden aikana, kun henkilö opiskelee lukiossa. Silloin
tämä koko paketti pitäisi käydä tässä keskustelussa läpi
ja keskustella plus tämä opintotukikysymys, jonka
ed. Valpas nosti täällä esille. Tämä ei
ole mikään vastakkainasettelukysymys missään
tapauksessa, vaan pitäisi puhua kokonaisuuksista ja muistaa
ne.
Keskustelu päättyy.