2) Hallituksen esitys laiksi perintö- ja lahjaverolain
14 ja 19 a §:n muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vanhasen hallitus on aivan oikealla tiellä,
kun on havainnut tämän epäkohdan, joka
liittyy lähiomaisten perintö- ja lahjavero-ongelmaan.
Lähiomaisten kohdallahan on usein kyse yhteiseksi jo koetusta
omaisuudesta, omaksi koetusta omaisuudesta, joka on työllä hankittu
tai yrittämisellä hankittu ja vielä ylläpidetty
tai enennettykin yhdessä perheen merkeissä. Jos
tästä sitten kuolemantapauksen myötä joudutaan
maksamaan perintöveroa, niin kuin nyt joudutaan, niin se
koetaan monessa tapauksessa ongelmaksi.
On usein sanottu, että asioita voi järjestellä ennakolta.
Tämä on yksi vaihtoehto, mutta kukaan meistä ei
tiedä, milloinka ajallinen matkanpää tulee.
Ruotsissa tsunami opetti vallanpitäjille tämän
asian, ja sen seurauksena Ruotsissa tehtiin ne ratkaisut, joilla
perintövero lähiomaisilta poistettiin. Samoin
yksilöllisellä tasolla on monta kertaa näin,
että asioita ei tiedä ennalta järjestellä.
On myös ikärasismia, jos vaaditaan, että vanhojen
pitää luopua omistuksesta. Se on monellekin pienten
eläkkeitten aikana tuki ja turva, että on jotain
omistusta olemassa.
Tämän vuoksi näen luontevaksi sen,
että perintö- ja lahjavero ensimmäiseen
perintöveroluokkaan kuuluvilta eli lähiomaisilta
ja heihin rinnastettavilta poistettaisiin kokonaan ja nykyistä tuntuvasti
suuremmilta perittäviltä omaisuuksilta siten,
että siihen mahtuu normaalin kansalaisen maatilavarallisuutta,
yritysvarallisuutta sen mukaan kuin elinkeinon harjoittaminen on
vaatinut. Tie on oikea. Tällä suunnalla tulee
jatkaa vielä tällä vaalikaudella, jotta
perintö- ja lahjavero lähiomaisilta poistetaan
kokonaan.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
perintö- ja lahjaverolakia muutettavaksi siten, että ensimmäiseen
veroluokkaan kuuluvien verovelvollisten perintöosuuksiin
ja lahjoihin sovellettavia veroprosentteja alennettaisiin 3 prosenttiyksiköllä. Mielestäni
tämä on selkeä askel parempaan päin. Uskon,
että tulemme menemään Ruotsin malliin.
Ruotsissahan, juuri niin kuin ed. Oinonen täällä jo
sanoi, perintövero poistettiin kokonaan sosialidemokraattien
toimesta. Uskon, että me suomalaiset tulemme tekemään
saman ratkaisun. On vain ajan kysymys, milloin.
Olen sitä mieltä, että lähiomaisten
perintövero tulee poistaa kokonaan. Hankitusta omaisuudesta
on jo kertaalleen maksettu vero, enkä näe mitään
syytä, miksi sitten siitä pitää nyt
toiseen kertaan maksaa vero perintöveron muodossa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pidän käsittämättömänä,
että hallitus veti takaisin esityksensä yritysten
perintöverosta, joka olisi helpottanut merkittävästi
sukupolvenvaihtoa yrityksissä. Oppositiossa on puhuttu
propagandaa siitä, kuinka yritysten perintöveron
poistaminen olisi epäoikeudenmukaista. Tämä johtuu pääasiassa
siitä, ettei heillä ymmärretä tai
halua ymmärtää yritystoimintaa.
Tämän lakiesityksen jälkeen ollaan
edelleen tilanteessa, että ensimmäisessä luokassa
perintövero poistuu kokonaan noin 70 prosentilla kotitalouksia.
Yritysten osalta ratkaisu merkitsee, että yritysten sukupolvenvaihdosta
maksetaan noin 40 prosenttia perintöveroa yrityksen arvosta. Tämä jos
mikä on epäoikeudenmukaista.
Suomen yrityskanta perustuu 90-prosenttisesti mikroyrityksiin.
Se merkitsee, että näissä yrityksissä on
työntekijöitä vähemmän
kuin kymmenen. 50 prosenttia yrityksistä on yksinyrittäjän
varassa. Mikro- ja pienyritykset työllistävät 615 000
suomalaista. Jos mukaan lasketaan keskisuuret yritykset, voidaan
todeta, että mikro- ja pk-yritykset työllistävät
valtaosan yritysten työvoimasta eli 853 000 suomalaista.
Näistä yrityksistä 60 000—80 000
on sukupolvenvaihdostilanteessa. Pelkästään
työllisyyspoliittisesti olisi ollut tärkeätä helpottaa
merkittävästi mikro- ja pk-yritysten sukupolvenvaihdosta.
Hallitukselta tämä työ jää nyt,
korostan, matalasuhdanteessa kesken. Tämä on vastoin
toisen hallituspuolueen eli kokoomuksen eduskuntavaaleissa asettamaa
tavoitetta, jossa lähdettiin siitä, että perintövero
poistetaan asteittain kokonaan. Hallituksella on ollut kaksi vuotta
aikaa poistaa asteittain perintövero. Tällaista
perintöveron poistamissuunnitelmaa ei ole olemassa. Myös
hallitusohjelmassa lukee, että perheyrittäjyyden
edistämiseksi poistetaan perintö- ja lahjaverotus
kokonaan yritysten sekä maa- ja metsätilojen sukupolvenvaihdoksilta,
mutta hallitus kaatui perintöverouudistuksessa asiantuntijamiinaan.
Sen sijaan Perheyritysten liitto edustaa pääasiassa
isoja yrityksiä, joissa verosuunnittelua voidaan tehdä pitkäjänteisesti.
Arvoisa puhemies! Sukupolvenvaihdokset eivät toteudu,
kun yritystä jatkamaan pyrkivällä lapsella
ei ole pääomia maksaa perintöveroa. Jos yritykset
lopettavat toimintansa perintöveron takia, tulee se valtiolle
kalliimmaksi kuin perintöveron poistaminen. Valtio ja kunnat
menettäisivät yritysten ja niiden työntekijöiden
maksamat verotulot. Kun osa työntekijöistä joutuu
työttömäksi yrityksen lopettamisen takia,
valtio joutuu maksamaan vielä työttömyyskorvauksia.
Tämä ei ole kansantalouden kannalta järkevää.
Epäoikeudenmukaisen verotuksen poistaminen tuo talouteen
kasvua ja enemmän tuottoja muussa verotuksessa.
Uhka, että yritysten toiminta loppuu perintöveron
takia, on juuri nyt suuri, kun pankit ovat tiukentaneet lainanantoaan
ja käytännössä usein sulkeneet
lainahanat pieniltä ja keskisuurilta yrityksiltä.
Suomen Pankin ja Elinkeinoelämän keskusliiton
sekä työ- ja elinkeinoministeriön teettämässä tutkimuksessa
yritysrahoituksesta kävi ilmi, että neljänneksellä uutta
rahoitusta hankkineista tai tavoitelleista mikroyrityksistä oli
ongelmia saada sitä. Rahoitusongelma on suurempi kuin kertaakaan
kymmeneen vuoteen. Kun rahoituksen saatavuus todennäköisesti
vaikeutuu, ei voida toteuttaa myöskään
mikro- ja pienten yritysten sukupolvenvaihdoksia. Tätäkään
hallitus ei ole ottanut lakiesityksessään huomioon.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen aiempi esitys yritysten sukupolvenvaihdoksen
verotuksen huojentamisesta kohtasi totaalisen stoppinsa perustuslakivaliokuntaan.
Mielenkiintoista olisi ollut nähdä se, että perustuslakivaliokunta
olisi lausuntonsa antanut, koska sitä kautta olisi tullut
tsekattua kenties myös olemassa oleva laki siltä osin,
pitääkö sitä lähteä muuttamaan
vai ei. Mutta toisaalta ymmärrän myös tietyt
poliittiset tarkoitukset sille, että perustuslakivaliokunta
lausuntoaan ei koskaan antanut ulos.
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys, joka
meillä tässä on ja joka tuli korvaamaan eräällä lailla
sitä surkean kohtalon kokenutta edellistä sukupolvenvaihdosten
verohuojennusta, kuvastaa sitä tilannetta, että hallituksen
esityksessä ei ole käytännössä perusteluja
muuta kuin se, että edellinen esitys peruttiin, ei ole
perusteluja sille, miksi tämän muotoinen esitys
tuotiin, ei ole perusteluja sille, miksi tässä taloustilanteessa
verotusta ollaan alentamassa tällaisilta passiiviveroilta,
mitkä eivät sinänsä ole edesauttamassa
aktiivitoimia, lisäämässä työllisyyttä,
ja myös vaikutusten arviointi puuttuu. En tiedä,
kuvastaako tämä laajemmalti nykyhallituksen lainsäädäntölinjaa,
mutta voi todeta, että tässä kohtaa se
ei ainakaan ole ollut perusteellista, saati niin arvioivaa kuin
olisi pitänyt.
Arvoisa puhemies! Me sosialidemokraatit olemme miettineet, miten
tähän tulee suhtautua tässä taloustilanteessa,
ja kun perintövero kerran on auki, niin olemme valmiit
nostamaan sitä alarajaa, josta maksetaan perintöveroa
ylipäätään siinä ykkösveroluokassa,
mikä koskee juuri näitä lähisukulaisia.
Mutta me emme ole valmiit laskemaan perintöveroa muilla
tasoilla. Me emme ole valmiit myöskään
laskemaan lahjaveroa, koska haluamme kohdentaa ne veroeurot efektiivisesti,
joita meillä on käytössä.
Arvoisa puhemies! Tulen yksityiskohtaisessa käsittelyssä tuomaan
pykälämuutokset, ja täytyy todeta vielä näistä taloudellisista
vaikutuksista, että toisin kuin valtiovarainvaliokunnassa
sanoin, tämän meidän esityksemme hinta
on noin 5 miljoonaa euroa, ei 24.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Ed. Oinoselle haluan todeta, kun kuuntelin
hänen puheenvuoroaan, että kysymys on siitä,
että perintövero tulee poistaa kokonaan. Samoin
ed. Nurmi totesi, että perintövero tulee poistaa
kokonaan. Kun nyt varallisuusvero on poistettu, niin meille jäisi
veronmaksajiksi sitten palkansaajat, eläkeläiset
ja työttömät. Kyllä tuntuu aika
erikoiselta veropoliittiselta linjalta, ja tämä ei
vastaa alkuunkaan vasemmistoliiton veropoliittista linjaa.
Tämä hallituksen esitys, mikä nyt
on käsittelyssä, merkitsee sitä, että jos
on 100 miljoonan euron perintö, niin tämä merkitsee
3 miljoonan euron verohelpotusta tälle 100 miljoonan euron perinnönsaajalle.
Elikkä kyllä tässä palkitaan
niitä, joilla paljon on. Kun asiantuntijoita kuunneltiin
tuossa edellisessä, pois vedetyssä hallituksen perintöveroasiassa,
niin siellä asiantuntijat pääsääntöisesti
olivat sitä mieltä, että tämä perintöveroasia
ei tule vaikuttamaan näihin sukupolvenvaihdostilanteisiin,
kun peritään. Tämä vero ei ole
este yrittäjyyden jatkamiselle. Se tuli monessa asiantuntijalausunnossa
siellä esille.
Suurin ongelma on se, että ei ole jatkajia näille
yrityksille lainkaan, mutta vero ei ole este. Näin ollen,
kuten ed. Paasio täällä totesi, myöskin
meidän lähtökohtamme on ollut yleensä veropolitiikassa
ja myöskin tässä kohtaa se, että nostetaan
tämän veron alarajaa elikkä nostetaan se
30 000:een, mihin rajaan asti perintö olisi ensimmäisessä veroluokassa
verotonta, ja silloin se hyödyttäisi myöskin
niitä pienituloisia perinnönsaajia, jotka saavat
pieniä perintöjä, mutta emme voi pitää tätä hallituksen
esitystä tässä muodossa oikeana. Vielä haluan
todeta, että kun 60 miljoonaa euroa tässä nyt
sitten annetaan perinnönsaajille, meidän esityksemme
tekisi noin 5—6 miljoonaa euroa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun luki uudelleen hallituksen esityksen
ja valiokunnan mietinnön, niin herättää joitakin ajatuksia,
koska ei varsinaisia perusteluja löydy oikeastansa ollenkaan.
Myöskin valiokunnan mietinnössä ihan
lyhimmällä mahdollisella kaavalla käsitykseni
mukaan tämä on viety eteenpäin.
Itse arvioisin, että ainakin vastalauseessa esitetty
rajan nostaminen 30 000 euroon on ihan oikea sinällään.
Tässä hallituksen esityksessä esitetään
nimenomaan, että verotus kevenisi nimenomaan suurituloisilla
vajaalla 19 prosentilla. Minun mielestäni se on aika kohtuutonta
sikäli, kun ottaa huomioon tämän nykyisen
taloudellisen tilanteen. Uskon näin, että perussuomalaisten eduskuntaryhmä on
valmis tukemaan vastalauseessa olevaa muotoa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan näistä vastalauseista,
jotka ovat saman sisältöisiä. Tässähän
on se oikea linja. Kun hallitus teki tässä alunperin
hyvän työn, että nostettiin tätä verotettavan
tulon alarajaa 20 000 euroon, niin se oli oikein. Minusta
sitä pitää jatkaa. Tässä vastalauseessa
esitetään, että se nousisi 30 000:een,
ja siitäkin pitää jatkaa eteenpäin
sillä tavalla, jotta semmoinen tavanomainen perheen omaisuus, joka
nyt on asunto mahdollisesti ja jotain pientä tilpehööriä,
mitä tarvitaan normaalielämässä,
olisi verovapaata ja isommasta otetaan sitten perintövero.
Minusta nämä vastalauseet lähtevät
siitä linjauksesta, ja tulen kannattamaan tätä.
Toinen asia, mistä myös ed. Laxell puhui, tämä hallituksen
esitys sukupolvenvaihdosten perintöverosta sitten perustuslakivaliokunnassa kääntyi
niin kuin kääntyi. Minusta siinä oli
oikea ratkaisu, nimittäin siinä olisi asetettu
ihmiset eriarvoiseen asemaan. Tämänhetkinen tilanne
on minusta jo sillä tavalla, jotta se ei varmasti kestäisi
perustuslaillista tarkastelua, jos katsoo vaikka sisarusparvea ja
yksi saisi siitä tosi pienellä veroseuraamuksella
omaisuuden, mutta jos siellä on toinen, onpa se perittävä metsää taikka maata
tai mitä hyvänsä, hän joutuisi
maksamaan suhteellisen kovan ja käyvästä arvosta
olevan perintöveron. Minusta näin ei voi olla.
Sen takia kyllä odottaisi, jotta uudelleen katsottaisiin
tämänhetkinen tilanne. Se on sitten eri asia,
mikä keskustelu käydään jatkosta,
mihin suuntaan siinä päästään,
jotta saadaan semmoinen tasavertainen ratkaisu, jotta kaikki perilliset
ja kaikki, jotka ovat sisarusparvessa, ovat samanarvoisessa asemassa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys 205/2008 vp perintö-
ja lahjaveron pykälien muuttamisesta ja siitä annettu mietintö tulee
hyväksyä tässä vaiheessa tällaisenaan,
koska tavoite on saattaa tämä voimaan jo tammikuun
1. päivänä tulevaa vuotta, muutaman viikon
päästä. Mutta on hyvin mielenkiintoista, että täällä kauttaaltaan
tunnustetaan se epäkohta, että perintövero
lähiomaisilta on ongelma, ja tähän halutaan
muutosta. Se käy aivan hienosti ilmi näissä vastalauseissakin.
Siellä on aivan oikea pyrkimys, että halutaan
nostaa perintöverosta vapaan perittävän
omaisuuden osuutta. Tämä on aivan oikein, ja tällä tiellä tulee
vain nopeasti jatkaa eteenpäin tulevan vuoden puolella.
Käyty keskustelu antaa tähän hallitukselle
hyvät eväät.
Ed. Laxell toi täällä hyvin huomionarvoisia näkökohtia
juuri esille: pienyrittäjät, mikroyrittäjät,
perheyrittäjät. Kysymys on siitä, jatkavatko nämä pienyrittäjät,
maatilayrittäjät, vaiko eivät. Kyllä se
jatkava sukupolvi helposti aistii, että ei tämä kannata
sitten, kun joutuu vielä maksamaan perintöverot.
Aiempi sukupolvi ikään kuin ajaa hiljaisesti alas
toiminnat, ei enää investoi, ei kehitä.
Tämä on semmoinen heikko asia, jota ei ainakaan
nyt taloudellisen laman tullessa saisi olla. Päinvastoin
pitäisi kaikin tavoin edistää sitä, että kaikki
toiminnat, mikroyritykset, perheyritykset voisivat jatkua, maatilat
voisivat jatkaa ja että nämä voisivat
tarvittaessa tarjota myöskin työtilaisuuksia.
Sen takia minä todella toivon, että hallitus jatkaa
reippaasti jäljellä olevan puoliskonsa aikana
tällä vaalikaudella työtä perintö- ja
lahjaveron poistamiseksi lähiomaisilta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Harvoin on mitään verolainsäädäntöä viety
näin lyhyin perusteluin eteenpäin. Tämä on
Suomen ja ehkä koko maailman ennätys kerta kaikkiaan. Ehkä on
sillä tavalla, että jos Elinkeinoelämän keskusliitto
jotakin tässä Suomessa ajaa, niin silloin sitä ei
tarvitse esimerkiksi eduskunnassakaan enää perustella.
Ei tarvitse edes viitata EK:hon, kun se on itsestään
selvää, missä se sylttytehdas on.
Arvoisa puhemies! Täällä on tänä päivänä palautettu
mieliin sitä, mitä on tapahtunut kussakin asiassa
aikaisemmin. Muistan äärimmäisen hyvin
ne Kalevi Hemilän perustelut maa- ja metsätalousministerinä ensimmäiselle
yritykselle keventää ja edesauttaa sukupolvenvaihdoksia
maataloudessa. Kiville meni. Tässä eduskunnassa
ja tämän hallituksen aikana maatalouden kannattavuus-
ja tuloryhmässä asiat ovat olleet esillä.
Yritettiin taas, kiville meni. Mutta kun EK ulvahtaa jotakin, niin
läpi menee.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan edelleen korostaa sitä, mistä ed.
Lauri Oinonen puhuikin, miten äärettömän
tärkeitä nämä mikro- ja pk-yritykset
ovat Suomen taloudelle jatkossakin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Laxell toi juuri esille pienet perheyritykset kaikissa
eri muodoissaan mukaan lukien maatilayrittäjyyden. Mutta
kun täällä on tuotu esille ne ongelmat,
joita on juuri, jos katsotaan sen yrittäjyyttä jatkavan
sisaruksen ja muiden sisarusten välisissä kysymyksissä,
miksikä, niin kun ed. Pulliainen sanoi, kiville meni, niin
tästä syystä minä näkisin
näitten ongelmien kertakaikkiseksi poistamiseksi, lääkkeeksi,
sen, että perintö- ja lahjavero lähiomaisilta
poistetaan.
Minulla on tästä lukuisia lakialoitteita niin
viime vaalikaudelta kuin tältä vaalikaudelta ja
niistä käytyjä lähetekeskustelupuheenvuoroja,
joissa minä esitän, että omaisuusraja
voisi olla vaikka 500 000 euroa. Silloin siihen mahtuu
maatila rakennuksineen, koneineen päivineen, tuotanto-omaisuutta
yrityksessä. Ei tarvitse puhua, niin kun täällä eräs
edustaja toi esille, 100 miljoonan euron omaisuudesta. Eivät
ne tavallisten ihmisten omaisuudet silloinkaan, jos on maatila,
jossa sattuu olemaan rakennukset ja koneet kunnossa, sinne 100 miljoonaan
euroon yllä, mutta jos puhutaan vaikka 500 000
eurosta, niin silloin on jo mahtunut hyväkuntoinen yritys,
hyväkuntoinen maatila mukaan. Minä toivon, että tämmöinen esitys
saataisiin melko pian esille.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! En jatka tästä pitempään
muuta kuin tähän ed. Oinosen ja näihin
aikaisempiin puheenvuoroihin, että minusta kuitenkin sisaruksia
pitää kohdella tasavertaisesti. Se on sitten eri
asia, mitkä ne muut keinot ovat. Yksi mahdollinen on, kuten
ed. Oinonen sanoi, se keino, jota on Ruotsissa käytetty, että poistetaan
tämä perintövero kokonaan. Se on yksi,
mutta sitten toisena olisiko sitten tehtävissä joku
muu tämmöinen tuki tai jos EU-säännökset sallivat,
että tuetaan tätä yritystä,
joka jää siihen jatkamaan. Mutta minusta perintöverotuksen
tai sukupolvenvaihdosten verotuksen keinoin se tulee olemaan hankalaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela toi juuri aivan erinomaisen
asian esille, ja toivon, että se tulevan perintöverouudistuksen
kautta, kun seuraavaa esitystä hallitus tekee, tuodaankin
esille. Jatkavan yrittäjän, jatkavan maatalouden
harjoittajan toimeentulo tulee mielestäni turvata muilla
keinoilla kuin perintöverojärjestelyillä.
Perintö- ja lahjavero kaikilta sisaruksilta pois, ja silloin
toteutuu se perustuslakivaliokunnan edellyttämä tasapuolisuus.
Tämä on minusta tärkeä lähtökohta,
että kaikki perilliset ovat tasavertaisessa asemassa. Se
on hyvin arvokas näkökohta, ja sitä pitää voida
kunnioittaa. Sitten tämän jatkavan yrittäjän,
jatkavan maatalouden harjoittajan, mikä hän onkin,
toimeentuloaan tulee edistää muulla lainsäädännöllä.
Silloin tässä asiassa voidaan löytää ne
mallit, että tämä niin tyydyttää perustuslakivaliokuntaa,
asiantuntijoita, kuin myös edistää parhaimmalla
tavalla silloin perhe- ja pienyrittäjyyttä kaikissa muodoissaan
ja kautta koko maan.
Täällä ed. Laxell toi vielä esille
senkin, että pankkien luotonanto on juuri tänä aikana
vaikeutumassa syystä, jonka kaikki tiedämme. Ja
me tiedämme, että kun suuret ikäluokat
ovat jäämässä lähiaikoina
eläkkeelle ja myös yrittäjät
ja maatilatalouden harjoittajat ovat vahvasti tuossa joukossa mukana,
niin juuri tänä aikana on hyvin välttämätöntä,
että meillä on semmoiset perintö- ja
lahjaveroratkaisut, jotka edesauttavat yritystoiminnan jatkamista,
jo tehtyjen investointien hyväksikäyttöä ja
hyödyntämistä. Täällä sanottiin,
että jatkajille vero ei ole ongelma. Kyllä se aivan
varmasti on, suoraan ja piilotajuisesti. Verotuksella pitää voida
edistää toimintojen jatkumista ja oikeudenmukaisuutta.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan voisi jatkaa edellisestä edustajasta
suoraan tämän jatkamisen suhteen. Tietysti meillä on
jo tapahtunut tämä ikävä asia,
että pienten, hyvin pienten, keskisuurten maatalousyritysten
ja muiden vastaavien on annettu mennä konkurssiin tai perijöitten
lähteä kaupunkeihin ja muuta vastaavaa. Tämän
EU:n myötä tietty iso puoluekin tavallaan jätti
heitteille kokonaan tämmöisen, voisiko sanoa,
vähän pienemmän, yrityshenkisemmän
maatalousosaajajoukon.
Joten jos tällä lailla, tämän
suuntaisesti, siis ei tässä mittakaavassa, pystytään
tähän, mitä äskenkin tuli esille,
että voidaan tukea tätä yrittäjyyden
siirtymistä sukupolvelta sukupolvelle, niin tämä on
hyvä juttu, mutta noin oikeudenmukaisuuden kannalta kuitenkin
ja yhteiskunnan kannalta tässä on tietyt rajat,
jotka varsinkin suhteessa isompiin perintöihin ja muuhun
on asetettava sitten myös läpinäkyvyyden
valoon, ettei todellakaan kansa tunne, että jotkut kiertävät
tai saavat helpommalla tai pääsevät ihan
ansaitsemattaan syntymällä vaan johonkin, mikä olisi
sitten taas jo hyvin takapajuista eurooppalaista ajattelua.
Sen verran vielä sanoisin, että jos oikeudenmukaisuutta
perintöasioissa ajatellaan, niin kyllä meidän
sitten täytyy tämä kokonaisvaltainen
paketti viedä myös lapsilisiin. Kyllä lastenkin
täytyy saada samanarvoiset lapsilisät jo alusta
läh-tien, jos kerran lapset, perilliset ja muut asetetaan
samoille viivoille. Taas jälleen kerran haastan hallitusta
ja eduskuntaa jotenkin holistisempaan ja mielekkäämpään
lainsäädäntöön näissä asioissa,
ettei tämä niin läpinäkyvästi
olisi aina jotain vaalilupausten täyttämistä joillekin
pienille erityisryhmille.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Virtasen puhetta kuunnellessani tuli
vielä esille eräs asia, joka on syytä muistaa,
eli perittävän omaisuuden arvo esimerkiksi taantuvilla paikkakunnilla,
joista väki muuttaa pois ja joissa kiinteistöjen
arvot tästä syystä alenevat ja vielä mahdollisesti
taloudellisen laman myötä entistä enemmän.
Tässä on eräs ongelma, perintöveroarvostuksessa
on nimittäin vaarana, että kiinteistöt arvostetaan
paljon käypää hintaa korkeampaan arvoon
laskennallisin perustein. Eräät perunkirjojen
tekijät ovat tuoneet tämän asian esille,
samoin kuin perunkirjoja tekevät henkilöt yleensäkin
tuovat esille, että kaikkein helpointa olisi poistaa lähiomaisilta
perintövero kokonaan. Elikkä pitäisi
myös tämä perittävien omaisuuk-sien
arvon määrityksessä päästä siihen,
että ne myös seuraisivat aikaansa eivätkä olisi
liian korkeita. Kun taloudellinen lama tai paikkakunnan muu kehitys
vie arvoja alaspäin, niin tässä on havaittu
ongelmia, että perintöverotuksessa laskettava
vero nouseekin liian korkeasta summasta.
On hyvä, että hallituksen toimesta on jo aiemmin
kiinnitetty lesken asemaan huomiota. Perintövero kaikkinensa
sisältää monia, monia ongelmia, jotenka
yksityishenkilöiltä sen poistaminen, ja lähiomaisilta
nimenomaan, olisi tarpeellisinta. Sen me jokainen ymmärrämme,
että jos me saisimme ventovieraalta, tuntemattomalta perinnön,
jonka ylläpitoon tai omistamiseen emme ole osallistuneet,
niin totta ihmeessä siitä pitää ihan asiallinen
vero maksaa, mutta se, mikä on yhdessä koettu
omaksi ja yhdessä myöskin hoidettu, niin älköön
siitä perintöveroa menkö.
Yleiskeskustelu päättyi.