Juha Korkeaoja /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä on
nyt laki Maanpuolustuskorkeakoulusta ja eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi. Maanpuolustuskorkeakoulusta on tarpeen säätää omalla
erillislailla, jotta muissa laeissa olevat säädökset saadaan
koottua yhteen. Näitä säädöksiä on
erityisesti Puolustusvoimia koskevassa lainsäädännössä,
ja Puolustusvoimia koskevan lainsäädännön
kokonaisuudistuksen myötä nyt nämä maanpuolustuskorkeakoulutusta
koskevat lait säädetään erillisellä lailla,
mikä on, niin kuin totesin, tarpeen. Tässä myös
varmistetaan se, että kaikilta osin lainsäädäntö tulee
uuden perustuslain vaatimusten mukaisiksi.
Laki on ollut lausunnolla peruslaki- ja sivistysvaliokunnassa.
Puolustusvaliokunta on ottanut perustuslakivaliokunnan näkemykset
täysimääräisesti huomioon mietinnössään.
Sivistysvaliokunta toi esille näkemyksen, johon myös puolustusvaliokunta
yhtyi, ettei tässä laissa ole tarkoituksenmukaista
pyrkiä ennakoimaan valmisteilla olevan yliopistolain säätelyä.
Kun yliopistolaki aikanaan tulee, on todennäköisesti
tarpeen tehdä joitakin tarkennuksia myöskin nyt
käsiteltävänä olevaan lakiin.
Lakiesitys on asiantuntijakuulemisen perusteella todettu hyvin valmistelluksi,
ja sidosryhmät on otettu hyvin huomioon.
Valiokunta pitää hyvänä,
että siviiliopiskelijoita otetaan vuosittain noin kymmenen
henkeä, avataan mahdollisuus suorittaa tutkintoja Maanpuolustuskorkeakoulussa.
Käytännössä kandidaatin tutkinnon
suorittamisen voi aloittaa kolmen vuoden siirtymäajan jälkeen
eli vuoden 2012 alussa. Puolustusvaliokunta teki lakiin joitakin
täsmennysehdotuksia, jotka koskivat erityisesti opiskelijoiden
ja henkilöstön asemaa. Esimerkiksi opiskelun keskeyttäminen
opiskelijan aloitteesta maksimissaan kahden vuoden ajaksi johtuen
muun muassa perhesyistä nähtiin liian tiukaksi,
ja näin yläraja päätettiin poistaa
kokonaan.
Valiokunnassa erityistä keskustelua herätti kolme
asiaa: upseerien sitoutumisajat Puolus-tusvoimien ja Rajavartiolaitoksen
palvelukseen opintojen päättymisen jälkeen,
toiseksi upseereiden mahdollisuus hoitaa Maanpuolustuskorkeakoulun
professuureja ja kolmanneksi rahastotalouskysymys.
Sitoutumisajasta säädetään
lakiehdotuksen 29 §:ssä. Perustuslakivaliokunta
totesi lausunnossaan, että esitetty sitoumusjärjestely
ei ole valtiosääntöoikeudellisesti ongelmallinen.
Myös puolustusvaliokunta pitää perusteltuna,
että upseerit sitoutuvat tietyksi ajaksi koulutuksen päättymisen
jälkeen Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen palvelukseen.
Upseerithan saavat ilmaisen koulutuksen ja ylläpidon, ja
lisäksi Puolustusvoimat ja Rajavartiolaitos kouluttavat
upseereita juuri oikeaan tarpeeseen eli siis kaikki pääsevät
töihin, ja vielä sitoutumisaikakäytäntö on
jo nyt voimassa. Puolustusvaliokunta toteaa mietinnön yleisperusteluissa,
että se pitää kohtuullisena sitoutumisaikana
kandidaatin tutkinnon jälkeen enintään
kolmea vuotta ja maisterin tutkinnon suorittamisen jälkeen
kahta vuotta. Pykälässähän säädetään
enimmäisajoista. Valiokunta haluaa korostaa sitoutumisaikakeskustelussa,
että ensisijaisen keinon pätevän henkilöstön
sitouttamisessa tulee olla aina hyvä henkilöstöpolitiikka.
Professorina toimiminen oli toinen keskustelun aihe. Tässähän
on taustalla se, että tietyissä professorin tehtävissä upseeritausta
on lähes välttämätön
edellytys tehtävän hoitamiselle. Ajatellaanpa
vaikka operaatiotaidon tai taktiikan opetusta. Tätä silmälläpitäen
on luotu järjestely, jossa upseerit saavat virkavapaata
tehtävästään, hoitavat viiden
vuoden professuurijakson ja palaavat sen jälkeen Puolustusvoimien
palvelukseen. Upseerin pitää olla puolustusvoimien
palveluksessa vähintään kolme kalenterivuotta
ennen eläköitymistään saadakseen
sotilaseläkkeen. Upseeri ei siis voi jäädä eläkkeelle
professorin tehtävästä, ja usein näin
ollen kahden professuurijakson hoitaminen ei tule käytännössä mahdolliseksi.
Everstin osalta esimerkiksi eläkeikä on 60 vuotta,
ja kun on kolmen vuoden toimimisaika Puolustusvoimien palveluksessa
ennen eläkkeelle siirtymistä, tämä jossain
tapauksessa ehkäisee tehtävän vastaanottamista.
Tämä kysymys on ollut hyvin pitkään
keskustelussa, ainakin 1990-luvun puolivälistä lähtien, mutta
asiaa ei ole saatu lopullisesti ratkaistua. Valiokunta esittää,
että puolustushallinto jatkaa asian selvittämistä hallinnonalan
sisäisin toimenpitein.
Sitten tästä rahastotaloudesta. Asiantuntijat toivat
esiin, että rahastotalousmalli yliopistomaailman käytännön
mukaisesti olisi myös Maanpuolustuskorkeakoulun toiminnassa
hyvä ajatus. Tätä kysymystä ei
kuitenkaan vielä ollut käytännössä riittävästi
valmisteltu, ja niinpä valiokunta pitää tärkeänä,
että puolustusministeriö, Pääesikunta
ja Maanpuolustuskorkeakoulu jatkavat kolmikantaneuvottelujen avulla
asian selvittämistä ja tuovat tarvittavat esitykset
myöhemmin eduskuntaan.
Yhteenvetona voi todeta, että laki antaa Maanpuolustuskorkeakoululle
ja sen opiskelijoille hyvät toiminnalliset edellytykset
ja se tulee saattaa voimaan ensi tilassa. Mahdollisiin täsmennystä vaativiin
kysymyksiin voidaan palata muun muassa yliopistolain kokonaisuudistuksen
valmistuttua.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Puolustusvaliokunnassa, jonka puheenjohtaja Juha
Korkeaoja juuri selvitti antamaamme mietintöä Maanpuolustuskorkeakoulua
koskevasta laista ja muista siihen liittyvistä laeista,
asiaa käsiteltäessä saattoi havaita,
että hallituksen esitys on onnistunut ja tällä tavalla
tapahtuu suurta uudistusta perinteisessä sotilasoppilaitoksessa, Maanpuolustuskorkeakoulussa.
Nämä näkökohdat, joita puheenjohtajamme
Juha Korkeaoja toi esille, tulivat valiokunnassa esille. Täytyy
nähdä opetuksen erityisluonne, oppilaitoksen erityisluonne,
ja sitä soveltaa myös näissä virkaratkaisuissa.
Tämä tuli mielestäni hyvin esille
myöskin sivistysvaliokunnassa, jossa samaa hallituksen
esitystä olin tilaisuudessa käsitellä.
Kadettikouluhan on käsite. Äsken täällä puhuttiin
perinnöistä ja maatilojen perinnöistä.
Kadetit olivat aikanaan Ranskassa niitä nuorempia maatilojen
poikia, joille ei sitten maata jäänyt, kun tila
annettiin vanhemmille pojille. Heille ryhdyttiin, näille nuorille
kadeteille, maatilojen perillisille, järjestämään
sotilaskoulutusta. Ja näitten maattomien talonpoikien nimityksestä kadetti
tuli sitten kadettikoulu, sotilaskoulu, jota Maanpuolustuskorkeakoulu
yhtenä yksikkönä myös uljaasti
vaalii.
Sopii toivoa, että tämä monessa suhteessa mielenkiintoinen,
osaltaan haasteellinenkin laki Maanpuolustuskorkeakoulusta osoittautuu
käytännössä toimivaksi siten,
että siviiliyliopiston ja sotilasoppilaitoksen yhteiset
piirteet voidaan niveltää hyväksi kokonaisuudeksi.
Yleiskeskustelu päättyi.