25) Hallituksen esitys laeiksi kuntouttavasta työtoiminnasta
annetun lain 2 ja 10 §:n, työttömyysturvalain
8 luvun 6 §:n ja toimeentulotuesta annetun lain 10 ja 10
a §:n muuttamisesta
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Esittelin lain ensimmäisessä käsittelyssä näkemyksemme
kuntouttavasta työtoiminnasta ja siihen liittyvistä kriittisistä näkemyksistä ja ongelmista,
minkä takia en tässä yhteydessä niihin
enemmälti kiinnitäkään huomiota.
Silti muutamia asioita, jotka liittyvät nimenomaan lausumiin,
haluan kuitenkin tässä puheenvuorossani tarkentaa
ja käydä niitä asioita läpi.
Lakiesityksellä olisi ollut hyvät perusteet myös
hylkäykseen. Päädyimme kuitenkin esittämään
lain hyväksyntää, mutta halusimme tuoda kahden
lausuman kautta kuntouttavan työtoiminnan kriittiset kysymykset
esille. Jos näitä lausuman sisältöihin
kuuluvia asioita ei toteuteta, lain tavoite ei toteudu. Näin
on myös tällä hetkellä voimassa
oleva laki. Nykyisin voimassa oleva laki ei myöskään
toteudu parhaalla mahdollisella tavalla. Se tarvitsee selkeitä parannuksia.
Ensimmäinen lausuma puuttuu kuntouttavan työtoiminnan
sisältöön, joka ei vastaa kuntouttavan
työtoiminnan tarvetta. Toinen lausuma vaatii kuntouttavaan
työtoimintaan nykyistä korkeampaa kuntarahoitusta.
Ilman riittävää rahoitusta sisältöä ja
sen kehittämistä ei pystytä parantamaan.
Nämä ovat ydinongelmat lain toteuttamisessa.
Kuntouttavan työtoiminnan ydinkysymyksenä on
se, että jos me tarjoamme ihmiselle kuntouttavaa työtoimintaa,
sen on sisällöllisesti oltava suunniteltua jokaiselle
yksilöllisesti ja tavoitteellisesti. Kuntoutuksen on oltava
räätälöityä juuri ihmisen
omia tarpeita silmälläpitäen. Tuolloin
ihmiset usein tarvitsevat työn ohella myös erilaisia
kuntouttavia ja ohjaavia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja.
Työ voi olla tätä kokonaisuutta kokoava,
tukeva ja kuntouttava. Kyse on palvelukokonaisuudesta, jossa työ on
yksi elementti tässä kokonaisuudessa.
Suurena ongelmana on, että toiminnan sisältöön
ei ole pystytty panostamaan, minkä takia ihmiset eivät
ole välttämättä kokeneet sitä mielekkääksi.
Kuntouttavan työn sisällön on oltava
tavoitteellista ja vaikuttavaa. Ihmisen täytyy saada kokea,
että tämä on juuri häntä varten
ja että hän voi sen avulla suunnitella elämäänsä eteenpäin. Tavoitteet
ovat usein hyvin pieniä. Kyse voi olla elämänhallinnasta,
siirtymisestä palkkatuelle. Läheskään
aina ei ole kyse avoimille työmarkkinoille siirtymisestä.
Suurena ongelmana tällä hetkellä on
täysin riittämätön kuntarahoitus.
Kuntouttavaan työtoimintaan maksettava kuntakorvaus on
tällä hetkellä 10 euroa 9 senttiä.
Se on täysin riittämätön, jotta
rahoituksella voitaisiin rahoittaa kuntouttava työtoiminta
ja jotta se vastaisi ihmisten kuntoutukselle asetettuja tarpeita
ja tavoitteita. Todellisuudessa realistinen rahoitus kuntouttavaan työtoimintaan
on jo tällä hetkellä 35—50 euroa per
päivä. Tämä kuvaa asiakkaiden
palvelutarpeen moninaisuutta. Kyse ei ole vain työn tekemisestä.
Kyse on ihmisistä, jotka tarvitsevat työn lisäksi
myös muita tukitoimia, jotka myös maksavat mutta
onnistuessaan tulevat yhteiskunnalle takaisin moninkertaisesti.
Arvoisa puhemies! Esitän, että eduskunta hyväksyy
vastalauseen 2 mukaiset lausumaehdotukset, jotka ovat seuraavat:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
kiirehtii kuntouttavan työtoiminnan sisällön
kehittämistä hallitusohjelman mukaisesti."
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
korottaa kuntouttavan työtoiminnan työtoimintapäiviltä kunnille
maksettavaa korvausta."
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Katsoin tämän esityksen
valiokuntakäsittelyssä ja ensimmäisessä käsittelyssä,
että tähän kuntouttavaan työtoimintaan
liittyvä velvoite, itse asiassa pakko yli 25-vuotiaille,
ei ole perusteltu. Siinä käytännössä joudutaan
tilanteeseen, jossa ihmisiä, joita ei edes tämän
tyyppisillä toimilla pystytä saamaan kelpoisiksi
ylipäätään tekemään
työtä, pakotetaan sanktioin toimintaan, josta
heille ei välttämättä ole mitään
hyötyä. Tästä syystä tästä on
tulossa kannustavan lainsäädännön
sijasta, jota se toki saattaa olla, pakottavaa lainsäädäntöä,
jolla on pikemminkin vain huonoja seurauksia sen kohteeksi joutuville.
Tästä syystä esitin valiokunnassa, että tämä lakiesitys
pitäisi hylätä. Esitän sitä myöskin
tässä ja nyt vastalauseeni mukaisesti.
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Kahteen kohtaan huomio. Kuntarahoituksen
riittävä määrä tulee
taata vastaamaan tarvetta ja todellisuutta ja toisaalta kuntouttavan
työn järjestämisen sisällön
asiallinen kehittäminen tarvitsee saada asiakaskunnan todellisten
tarpeiden mukaiseksi. Näin ollen kannatan täällä ed.
Anneli Kiljusen tekemää vastalauseen 2 mukaista
kahden lausumaehdotuksen esitystä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Leena Rauhala /kd:
Herra puhemies! Kannatan myös tämän
vastalause 2 mukaisia lausumaehdotuksia. Niissähän
lähtökohta juuri on se, että meillä on
kuntouttava työtoiminta laissa. On todella tärkeätä,
että kuntouttavaa työtoimintaa on mahdollisuus
saada ja kehittää. Nyt kuitenkin sillä tavalla
kuin tässä laissa se kokonaisuus on esitetty ei
kuntien mahdollisuus lain täysimääräiseen
toimeenpanoon toteudu. Sen vuoksi, jos jo nyt pystytään
arvioimaan se, että lain tarkoitus ei toteudu, niin tulisi
se ottaa huomioon. Niinpä nämä lausumaehdotukset,
nämä kaksi ehdotusta, ovat tärkeitä.
Toinen koskettaa rahoitusta ja toinen koskettaa sisältöä siten,
että sisältö on suunnitelmallista ja
todella vastaa siihen tarpeeseen, että pystytään
myös saamaan vaikuttavuutta aikaan niin, ettei ole vain
jotakin ns. pakkokuntoutusta tai on vain ikään
kuin lain kirjain täytetty. Tässä on
tärkeää, että sen kuntoutettavan
ihmisen tarpeet otetaan huomioon ja tehdään suunniteltu
ohjelma.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Myös kannatan ed. Erkki Virtasen
tekemää hylkyehdotusta.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Herra puhemies! Tämä kuntouttava työtoimintahan
on toissijainen toimenpide ja niitä ihmisiä varten,
jotka ovat pitkäaikaistyöttömiä ja
vaikeasti työllistettäviä. Heillä on
usein myöskin jokin sairaus tai puute takana, ja he tarvitsevat
paljon muutakin kuin tätä työtä.
He tarvitsevat muutakin hoivaa. Tässä on nyt työn
alla se sisältö, mitä tämän
pitäisi olla. Mehän kuulimme juuri Etelä-Karjalasta,
mistä ed. Anneli Kiljunen on, miten hyvin siellä kuntouttava
työtoiminta on tähän saakka onnistunut.
Mielestäni tämä ensimmäinen
ponsi ei ole perusteltu. Jos toinen toteutetaan, niin ed. Anneli
Kiljunen esittää sitten, mistä se raha
otetaan kunnille, jotta niille voisi maksaa enemmän.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa herra puhemies! Myöskin työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta käsitteli tätä lakia
kuntouttavasta työtoiminnasta hyvin perusteellisesti, ja
annoimme lausunnon sosiaali- ja terveysvaliokunnalle. Valiokunnan yhteinenkin
mietintö oli monilta osin aika kriittinen. Asiantuntijakuulemisessa
kiinnitettiin hyvin vakavasti huomiota siihen, että olemassa
olevan kuntouttavan työtoiminnan laatu ja se sisältö ei
ole kaikilta osin senlaatuista, että sitä voisi
pitää hirveän hyvänä tälle
erittäin vaativalle kohderyhmälle, joka tätä saa.
Sitä paitsi asiantuntijat totesivat myöskin, että ei
käy selkeästi edes hallituksen esityksestä ilmi,
mitä tällä uudistuksella itse asiassa
tavoitellaan.
Toinen esimerkki oli se, että Kuntaliitto omassa lausunnossaan
totesi, että tämä kohderyhmä on
yli 50 000 ihmistä. Hallituksen esityksessä on laskettu,
että sen toiminnan piiriin tulisi noin 2 000 kansalaista,
ja tämä haarukkahan on tavattoman iso.
Mutta yhteenvetona totesin, että täällä ed.
Anneli Kiljusen esittämät lausumat vastaavat erittäin
hyvin sitä sisältöä ja henkeä,
joka oli sekä työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
mietinnössä että myöskin meidän
jättämässämme, siis sosialidemokraattien
valiokuntaryhmän jättämässä eriävässä mielipiteessä,
jossa vielä voimallisemmin halusimme ottaa kantaa näihin
kriittisiin ongelmakohtiin. Eli haluan myöskin omalta osaltani
kannattaa ed. Anneli Kiljusen lausumaesityksiä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Asko-Seljavaaralle: Todellakin
minulla on se hyvä kokemus Etelä-Karjalasta, ja
sen takia halusinkin tuoda tämän teille kaikille
valiokuntaan kuultavaksi, miten hyvin kuntouttava työtoiminta
voidaan järjestää, jos sen sisältöä halutaan
aidosti parantaa. Tästä syystä esimerkiksi siinä kuulemisen
yhteydessä todettiin, että jos sisältöä halutaan
kehittää, ne kustannukset per asiakas ovat noin
35—50 euroa per päivä, ja jos hallitus
haluaa todellakin aidosti kehittää toimintaa, aivan
kuten se on hallitusohjelmassakin kirjannut, niin toivoisi, että tässä hallituksen
esityksessä olisi ollut sisällöllisiä panoksia,
mutta valitettavasti näin ei ole. Sen takia halusimme kannustaa
hallitusta sen hallitusohjelman mukaisiin tavoitteisiin.
Toinen asia, joka on myös selkeästi osoitettu meidän
valiokuntakuulemisissa, on, että rahoitus on aivan riittämätön
juuri ensinnäkin määrien osalta mutta
myös sisällön puolesta. 10 euroa ei riitä sen
sisällön parantamiseen, mitä tämä toiminta
aidosti vaatisi.
Keskustelu päättyi.