Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on talousvaliokunnan
mietintö 25 hallituksen esityksestä 212 päästökauppalain muuttamisesta
ja tässä on myös ympäristövaliokunnan
lausunto. Tämä päästökauppahan
tuli osaksi Kioton sopimusta nimenomaan Yhdysvaltain vaatimuksesta.
Jouduimme lopulta tilanteeseen, että päästökauppa-
kuten muutkin Kioton mekanismit ovat mukana ilmastolainsäädännössä Kioton
sopimuksessa, mutta Yhdysvallat ei.
Tämä esitys, joka nyt on käsittelyssä,
koskee soveltamisalan laajentamista hiilidioksidipäästöjen
lisäksi alumiinituotannossa syntyvään
perfluorihiileen ja kemianteollisuuden typpioksiduulipäästöihin.
Nämä ovat hyvin potentteja ilmastokaasuja, ne
ovat huomattavasti potentimpia kuin hiilidioksidi. Kemianteollisuus
ja alumiinituotanto nyt tulevat voimakkaammin mukaan tähän
päästökauppalainsäädäntöön.
Mietintö toteaa, että kaiken kaikkiaan kansallinen
päästökauppalakimme vaatii kokonaisuudistusta
ja tässä talousvaliokunnan mietintö on aivan
oikeassa. Hallitus aikoo antaa tämän esityksen
syksyllä 2010. Tässä voidaan todeta,
että aika on varsin kiireinen tuolloin vajaan vuoden kuluttua
ja vaalitkin ovat sitten siinä edessä. Mutta kaiken
kaikkiaan päästökauppalainsäädäntö EU:n
sisällä vaatii tarkennuksia. Nyt on Kööpenhaminan
kokous alkanut tänään, ja siellä tuloksia
todella on saatava. Eräs tärkeä asia,
johonka ympäristövaliokunta lausunnossaan viittaa,
on tämä päästökauppakatto,
joka on oleellinen tekijä tämän päästökaupan
vaikuttavuuden suhteen, siis sen maksimaalinen taso, jonka alapuolella
pitää EU:n päästöt
olla. Nythän päästökauppa on
lähinnä Euroopan unionin kauppaa. Vähennykset
on tehtävä myös EU-alueella, ja tähän
ympäristövaliokunnan lausunto viittaa, että vähintään
puolet vähennyksistä pitäisi siis tapahtua
kotimaassa. Cdm:ää ja ji:tä, siis näitä kahta muuta — päästökaupan
lisäksi — Kioto-mekanismia eli puhtaan kehityksen
mekanismia ja yhteistoteutusta ei pidä käyttää ikään
kuin päästökauppaa helpottavina ja sen
tavoitetta kiertävinä välineinä,
ja ympäristövaliokunnan lausunnon lopussa huomioidaankin,
että hankemekanismien pitää olla kestävän
kehityksen mukaisia ja päästövähennyspotentiaaliltaan
tehokkaita ja että hanketoimintojen ympäristövaikutukset
ja sosiaaliset vaikutukset on otettava huomioon. Tässä on
syytä sanoa se, että tämä merkitsee
köyhyyden vähentämistä ja tämä merkitsee
myös sitä, että päästökaupan
on otettava huomioon esimerkiksi se, ettei sademetsiä,
esimerkiksi niiden tämän cdm:n vuoksi, hakata
ja hävitetä, ja myös sen tyyppiset asiat
kuin palmuöljyn viljelyn synty on ehdottomasti cdm:n periaatteiden
vastaista. Valiokunnan lausunnossa nämä on huomioitu.
Arvoisa puhemies! Tämä päästökauppa
tällä hetkellä EU:n lisäksi
on myös esimerkiksi Yhdysvaltain noin 11 osavaltion alueella.
Ne käyvät osavaltioiden välistä kauppaa.
On myös muuta, esimerkiksi suurten kaupunkien välistä päästökauppaa.
Mutta ennen muuta päästökaupan reiluutta,
että sekin kuuluisi tähän reilun kaupan järjestelmään,
pitää kehittää, tarkistaa, ja
kun nyt olemme siirtymässä päästökauppakauteen 2013—2020,
niin sen yhteydessä on sitten katsottava hyvin tarkoin
nämä päästökaupan yksityiskohdat
ja muun muassa se, että niin kutsuttu kuuma ilma ei pääse
mukaan tähän päästökauppaan.
Keskustelu päättyi.