5) Hallituksen esitys laiksi alueiden kehittämisestä ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Tapani Tölli /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä lakiehdotus alueiden kehittämisestä ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi liittyy oikeastaan siihen
suureen aluehallintouudistuksen kokonaisuuteen, johon kuuluvia esityksiä me
olemme jo pariin otteeseen tässä salissa käsitelleet
ja ne hyväksyneet.
Haluan todeta aluksi hallintovaliokunnan mietinnöstä,
että se ei ole nyt yksimielinen, niin kuin eivät
olleet nämä kaksi edellistäkään
aluehallintouudistukseen liittyvää mietintöä,
vaan tässä on vasemmiston ja perussuomalaisten
yhteinen hylkäysvastalause.
Arvoisa puhemies! Laissa alueiden kehittämisestä ehdotetaan
lain tavoitteita uudistettavaksi niin, että ne vastaisivat
paremmin muuttuneen toimintaympäristön vaatimuksia
sekä lain luonnetta alueiden kehittämisen suunnittelujärjestelmää säätelevänä lakina.
Laissa ehdotetaan säädettäväksi
alueiden kehittämisen suunnittelujärjestelmästä ja
alueiden kehittämistä koskevia tehtäviä toteuttavista
viranomaisista ja niiden välisestä yhteistyöstä.
Tavoitteena on vahvistaa alueiden kehittämisen suunnittelujärjestelmää ja
selkeyttää alueiden kehittämisen roolia
valtioneuvoston ja eri hallinnonalojen päätöksenteossa.
Tavoitteena on niin ikään parantaa sekä keskushallinnossa
että alueilla tapahtuvaa eri ohjelmien ja suunnitelmien
yhteensovittamista niin, että alueiden kehittämistä koskevat
valtakunnalliset ja alueelliset tavoitteet voitaisiin nykyistä paremmin
ottaa huomioon. Laissa ehdotetaan vahvistettavaksi hallituskaudeksi
laadittavien valtakunnallisten alueiden kehittämistavoitteiden
merkitystä alueiden kehittämisen keskeisenä asiakirjana.
Maakunnan liitto toimisi edelleen aluekehittämisviranomaisena
maakunnassa. Maakunnan liitto laatisi maakuntasuunnitelman, maakuntaohjelman
ja sen toteuttamissuunnitelman. Maakuntaohjelma ja sen toteuttamissuunnitelma
ovat keskeisiä asiakirjoja maakunnan liiton ja valtion aluehallintoviranomaisten
ohjaus- ja suunnitteluprosessissa. Maakunnan liittojen tehtäviä ehdotetaan
tässä joiltakin osin tarkistettavaksi ja täsmennettäväksi.
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä olevassa hallituksen
esityksessä nykyisen alueiden kehittämislain säännökset
on tarkoitus jakaa kahteen erilliseen lakiin. Säädettävään
uuteen lakiin alueiden kehittämisestä sisällytetään
säännökset suunnittelujärjestelmästä ja
alueiden kehittämistä koskevia tehtäviä toteuttavista
viranomaisista. Sitten toisaalta laissa eräiden työ-
ja elinkeinoministeriön hallinnonalan ohjelmien ja hankkeiden rahoittamisesta — tämä
on
oma terminologiansa aina, tämä lain nimike — puolestaan
säädetään tuen hakemisesta,
myöntämisestä, maksamisesta ja takaisinperinnästä.
Arvoisa puhemies! Täällä aiemmin
käsiteltyyn hallituksen esitykseen 59 näiltä valtiopäiviltä aluehallinnon
uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi
sisältyy myös lakiehdotus voimassa olevaan alueiden
kehittämislakiin tehtävistä muutoksista.
Muutosehdotukset koskevat muun muassa maakunnan liittojen tehtäviä,
liittojen yhteistoiminta-alueita ja niiden puitteissa hoidettavia
tehtäviä ja päätöksenteon
järjestämistä yhteistoiminta-alueilla.
Nämä ehdotukset muutettaviksi pykäliksi
yksityiskohtaisine perusteluineen on otettu tähän
hallituksen esitykseen saman sisältöisinä kuin
ne sisältyivät hallituksen esitykseen 59. Valiokunta
pitää tätä ratkaisua perusteltuna.
Arvoisa puhemies! Tässä lakiehdotuksessa korostuu
maakunnan liittojen asema. Maakunnan liitoilla onkin aluekehitysviranomaisina
vetovastuu alueellisesta kehittämisestä ja siihen liittyvästä yhteistyöstä muun
muassa valtion aluehallinnon kanssa sekä laajat suunnittelu-
ja koordinaatiotehtävät. Valtion talousarvioon
sisältyvät alueiden kehittämisen voimavarat
kanavoituvat pääosin valtionhallinnon kautta alueille.
Rahavirrat kulkevat hyvin monimutkaisessa järjestelmässä eri
virastojen ja hallinnonalojen kautta ennen päätymistään
kohteisiinsa aluetasolla. Maakunnan liittojen keskeisten työvälineiden,
joista jo aikaisemmin mainitsin, maakuntasuunnitelmien, maakuntaohjelmien
ja niiden toteuttamissuunnitelmien, mahdollisuuksia ei kuitenkaan
ole nykyjärjestelmässä kyetty täysimääräisesti
käyttämään hyväksi.
Tämän vuoksi on hyvin välttämätöntä aluehallinnon
uudistamishankkeen tavoitteen mukaisesti vahvistaa ja tukea maakunnan
liittojen roolia ja asemaa aluekehitystyössä.
Viittasin tähän rahavirtojen monimutkaiseen järjestelmään.
Siinä meillä on merkittävä haaste, jotta
sitä pystytään yksinkertaistamaan. Tänäkin iltanahan
tämä asia on ollut esillä.
Valiokunta korostaa tässä yhteydessä sellaisia tehtäväkokonaisuuksia,
joilla on merkitystä alueellisen kehittämistyön
edistämisessä ja vaikuttavuuden tehostamisessa
ja jotka soveltuvat kokoavan ja yhteensovittavan aluekehitysviranomaisen
tehtäviin. Valiokunta tähdentää sitä,
että kunnalliseen demokratiaan nojautuvat maakunnan liitot
ovat alueensa yhteisen tahdon muodostajia ja niiden tehtävänä on
juuri työskennellä maakuntansa henkisen ja aineellisen
hyvinvoinnin edistämiseksi.
Arvoisa puhemies! Muutama sana maakunnan liittojen yhteistoiminnasta.
Maakunnan liittojen yhteistoiminnan järjestämiseksi
tämän lakiehdotuksen mukaan maa on tarkoitus jakaa
liittojen yhteistoiminta-alueisiin. Yhteistoiminta-alueen tulee
muodostaa toiminnallisesti ja taloudellisesti tarkoituksenmukainen
kokonaisuus tehtävien hoitamiselle. Yhteistoiminnan piiriin
kuuluvat uudistuksessa tehtävät, jotka ovat alueen
pitkäjänteisen kehittämisen kannalta
merkittäviä, toisaalta sisältyvät maakuntaohjelmiin
ja niiden toteuttamissuunnitelmiin tai muihin alueiden kehittämiseen
merkittävästi vaikuttaviin suunnitelmiin sekä kolmanneksi
koskevat yhteistoiminta-aluetta yhteisesti.
Valiokunta toteaa, että vasta kaikkien kolmen edellä mainitun
edellytyksen täyttyessä kyseisiä tehtäviä hoidetaan
laissa tarkoitetussa yhteistoiminnassa. Maakunnan liittojen jäsenkunnat
päättävät lakiin perustuvan
ohjauksen pohjalta yhteistoiminnassa hoidettavista tehtävistä.
Tietyin laissa säädettävin edellytyksin
yhteistoiminnan piiriin voidaan ottaa muitakin edellä mainitun kaltaisia
tehtäviä.
Valiokunta muistuttaa kuitenkin, että maakunnan liitot
voivat tehdä vapaaehtoisesti muitakin tarpeellisia ja tarkoituksenmukaisia
yhteistyöjärjestelyjä. Tämä on
tärkeää, jottei muodostu esteitä nykyisin
hyvin toimivalle yhteistyölle esimerkiksi koulutuksessa.
Myös yhteistoiminta-alueiden ja yhteistoiminnassa hoidettavien
tehtävien määritteleminen perustuu keskeisesti
kuntien yhteiseen tahtoon.
Tämä asia koettiin niin tärkeäksi,
että tähän liittyen valiokunta ehdottaa
hyväksyttäväksi seuraavan lausuman: "Eduskunta
edellyttää hallituksen tarkkaan seuraavan maakunnan
liittojen yhteistoimintajärjestelyjä ja niiden
toimivuutta sekä ryhtyvän välittömästi
toimenpiteisiin maakunnan liittojen yhteistyötä haitallisesti
rajoittavien esteiden poistamiseksi, mikäli tällaisia
esteitä ilmenee yhteistoiminnassa, jota tehdään
alueella, joka poikkeaa alueiden kehittämisestä annettavan
lain 11 §:ssä tarkoitetusta yhteistoiminta-alueesta."
Arvoisa puhemies! Lopuksi otan täydentävistä näkökohdista
yhden.
Hallintovaliokunta tähdentää, että hallituksen esityksen
keskeisenä ajatuksena on eri alueiden, kaupungeista harvaanasuttuun
maaseutuun, kehittäminen niiden omista lähtökohdista
ja luoda edellytyksiä kehittämistyölle.
Eri alueiden haasteet sisällytetään maakuntaohjelmaan,
jossa tulee olla maakunnan eri osien, erityisesti maaseutu-, kaupunki-
ja saaristoalueiden, erityispiirteet huomioiva osio. Lisäksi
valtakunnan tasolla eri alueiden erityispiirteet otetaan huomioon
laatimalla tällaisia politiikkalohkoja koskevia valtioneuvoston
periaatepäätöksiä.
Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin alussa, valiokunnan mietintöön
sisältyy yksi hylkäysvastalause. Valiokunta pitää kuitenkin
tätä lakiehdotusta hyvin tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena
ja esittää sen hyväksymistä.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin hallintovaliokunnan puheenjohtaja
Tölli kertoi, tämä liittyy aluehallinnon
uudistamiseen, ja tätä vaivaavat samat perusongelmat
valmistelun kiireellisyydestä johtuen, jotka leimasivat varsinaista
aluehallinnon uudistusta koskevia hallituksen esityksiä 59
ja 161. Nyt käsillä olevaa esitystä ei
ole tästä huolimatta suhteutettu aluehallintouudistuksen
kokonaisuuteen eikä varsinkaan Paras-hankkeeseen tai sen
nojalla annetun puitelain vaikutuksiin kuntien palvelurakenteeseen.
Tässä myös jää epäselväksi,
miten hallituksen esityksessä toteutuu yhtäältä kuntalaisten
yhdenvertainen oikeus peruspalveluihin ja toisaalta kunnallinen
itsehallinto sekä selkeä vastuunjako eri toimijoiden
välillä.
Arvoisa puhemies! Tässä on hyvin selkeästi havaittavissa,
että aluehallintouudistusta ollaan viemässä pitkälti
siihen suuntaan, mitä Kainuun hallintokokeilu tällä hetkellä on.
Varmaankin maakuntaliittojen osalta tulee olemaan merkittävästi
uusia muutoksia, jotka vaikeuttavat sitten heti vuoden alusta tämän
toteuttamista, toiminnallisia heikennyksiä.
Valiokunta otti myös hyvin merkittävästi
esille yhteistoiminta-alueiden toiminnallisen yhteistyön
muitten yhteistoiminta-alueitten kanssa. Esimerkiksi Kainuulla on
hyvin paljon Venäjä-yhteistyötä,
ja myös infrahankkeissa ollaan merkittävästi
mukana Itä-Suomen maakuntaliittojen kanssa. Tämän
täytyy olla sitten myös mahdollista Kainuun maakunnalle,
suuntautua myös tänne Itä-Suomen suuntaan.
Arvoisa puhemies! SDP jätti vastalauseen tähän,
ja tähän vastalauseeseen ovat yhtyneet vasemmistoliiton
ryhmä ja perussuomalaisten ryhmä.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nämä käsittelyssä olevat
lakiesitykset ovat maan tasapainoisen kehityksen kannalta monella tavalla
aivan keskeisiä. Kuten puheenjohtaja Tölli puheenvuorossaan
totesi, nämä esitykset ovat monella tavalla tarpeellisia
ja tarkoituksenmukaisia aluehallinnon muutosten sekä kunta-
ja palvelurakenteen kehittämishankkeitten rinnalla.
Lakiesitykset selkeyttävät tietyllä tavalla suunnittelua
ja luovat pohjaa alueilla ja kansallisesti tapahtuvalle yhteistoiminnalle,
mutta on syytä heti korostaa sitä, että jatkossa
on erittäin tärkeää seurata,
kuinka nämä kaksi suurta ja yksi tavoitteellinen
uudistus vaikuttavat kansalaisten asemaan ja alueitten ja elinkeinojen
kehittymiseen. Tähän seurantaan hallintovaliokunta
on myös kiinnittänyt erityistä huomiota
edellyttäessään selontekoa näitten
lakien toteutumisesta jo vuoden 2012 loppuun mennessä,
mutta on myös aivan välttämätöntä,
että mahdollisiin ongelmiin puututaan jo sitäkin
nopeammin.
Vaikka tämä esitys sinällään
selkeyttää aluekehityssuunnittelua, on erittäinkin
suurena riskinä käytännön toiminnan
monimutkaisuus, eli toisaalta on syytä arvioida, onko jatkossa
tätä suunnittelu-, ohjaus- ja ohjelmajärjestelmää syytä yksinkertaistaa.
Myönteistä tässä esityksessä on muun
muassa se, että maakuntien liittojen vastuuta, maakuntien
liittojen roolia, lisätään hyvinkin vahvasti.
Tässä kiinnitänkin kyllä huomiota opposition
vastalauseen sisältöön. Vastalauseessahan,
jos minä oikein tätä luen ja vielä oikeammin
ymmärrän, kritisoidaan Kainuun maakuntakokeilun
toimintatapojen laajentamista koko maahan. Esityshän jossakin
määrin vie itse aluekehitystoimintaa Kainuun mallin
suuntaan tavalla, joka lisää maakuntien päätös-
ja toimivaltaa.
On pakko kysyä, mitä väärää siinä sitten
itse asiassa on, varsinkin kun jo hallituksen esityksen nykytila-arviossa
on todettu se, että meillä on tällä hetkellä ministeriöitten
kohtuuttoman voimakas ja keskitetty ohjaus aluekehitystoiminnassa.
Nythän on aivan ensiarvoista se, että tällä uudella
lainsäädännöllä turvataan
entistä voimakkaampi aluelähtöinen ote
eli pyritään todella huomioimaan se, että aluepolitiikan
tulee perustua alueitten omien vahvuuksien kehittämiseen, ja
sitä tällä aluekehityksen suunnittelujärjestelmällä myös
pitää pyrkiä vahvistamaan.
Itse asiassa minä näen sillä tavalla,
että tämän lakiesityksen suuri puute
on se, että sitä ei ole viety riittävästi
Kainuun mallin suuntaan. Mietinnön perusteluissahan muun
muassa todetaan, että valtion talousarvioon sisältyvät
alueitten kehittämiseen tarkoitetut rahavirrat kulkevat
monimutkaisessa järjestelmässä eri virastojen
ja hallinnonalojen kautta. Tämmöistä selkeyttävää ratkaisuahan
tässä olisi ollut syytä hakea, ja Kainuun
maakuntakokeilussa Kainuun kehittämisrahahan on erittäin
selkeä järjestelmä. Siinähän
46 valtion budjettimomenttia yhdistettiin yhdeksi Kainuun kehittämisrahaksi
ja päätösvalta annettiin sitten vaaleilla
valitulle Kainuun maakuntavaltuustolle. Eli itse asiassa tätäkin
taustaa vasten hiukan, kaikella kunnioituksella, ainakin hämmästelen
vastalauseen perusteluja.
Lopuksi: Yksi esitykseen sisältyvä ongelma tai
ainakin erittäin suuri huoli liittyy siihen, että lakiesityksessä lähdetään
siitä, että hallituskaudeksi tehdään
valtakunnalliset alueitten kehittämistavoitteet. Tällä tietysti
tähdätään suunnittelun kattavuuteen
ja selkeyttämiseen kaiken kaikkiaan, mutta riskinä tässä on
tietysti se, että elinkeinojen ja alueitten näkökulmasta
saatetaan menettää kehittämistyössä aivan
korvaamaton pitkäjänteisyys eikä välttämättä sitten
lisätä myös-kään kansanvaltaista
ohjausta. Eli kun tätä lakiesitystä tullaan
sitten jatkossa arvioimaan, on kyllä syytä kiinnittää erityisen
paljon huomiota siihen, millä tavalla tämä turvaa
alueitten pitkäjänteisen kehittämisen.
Arvoisa puhemies! Tässä.
Raimo Piirainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meidän kainuulaisten on hyvä käydä tässä kädenvääntöä,
koska meillä tämä rakennelma on ja muut
joutuvat sitä rakentelemaan.
Mutta lähinnä miettisin sitä siltä kannalta,
että kun täällä on oululaisia,
niin mitenkä on esimerkiksi, antaako Oulun kaupunki aluekehittämisvetovastuun
sitten Pohjois-Pohjanmaan maakuntaliitolle ja samaten saako Uudenmaan
maakuntaliitto sitä vetovastuuta, mikä tällä hetkellä aluekehittämisestä kuuluu
näille suurille kaupungeille. Tästä on
kysymys. Tässä on tämä vastakkainasettelu
ihan selvä.
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En kyllä hyväksy ed. Timo
Korhosen näkemystä siitä, vaikka olemme
tässä hylkäysesityksessä mukana,
että olisimme jotenkin Kainuun mallia torjumassa. Siitä ei
kyllä vasemmistoliiton osalta ole missään
tapauksessa kysymys. Päinvastoin, kun me aikaisemmin esitimme
hylkäystä koko aluehallintouudistukselle sen sekavuuden
ja byrokraattisuuden takia, toimme silloin esille, että Kainuun
mallissa olisi ollut hyviä elementtejä tähän
uuteenkin aluehallintouudistukseen. Toimme nimenomaan sen esille,
että siellä valitaan kansanvaltaisesti maakuntavaltuusto.
Nythän se on monien välikäsien kautta hoidettu
ja sillä tavalla se valinta tapahtuu. Eli tämä ei
kyllä ole syynä meidän hylkäykseemme, vaan
hylkäyksen perusteet ovat aivan muut, ja ne tulen kohta
kertomaan.
Pekka Ravi /kok:
Herra puhemies! Aloittaisin siitä, mitä aivan
mietinnön alussa todetaan maakunnan liitoista ja sitten
valtion viranomaisista. Minusta tässä ikään
kuin kiteytyy se ongelma, joka varsin pitkään
maakunnan liittojen ja valtion viranomaisten välisessä yhteistyössä on ollut.
Elikkä täällä todetaan: "Maakunnan
liitoilla on aluekehitysviranomaisina vetovastuu alueellisesta kehittämisestä ja
siihen liittyvästä yhteistyöstä - -."
Ja sitten toisaalta todetaan: "Valtion talousarvioon sisältyvät
alueiden kehittämisen voimavarat kanavoituvat pääosin
valtionhallinnon kautta alueille." Elikkä on toisaalta
tämmöinen ikään kuin ideointi-,
ohjelmapuoli, ja sitten on näitten varojen allokointi eri
käsissä. Vaikka sinne on kehitetty yhteistoimintamenettelyjä,
muun muassa myrit, niin siitä huolimatta tullaan monesti
sellaisiin tilanteisiin, että vaatii aika paljon aikaa
ja tupakkaa ja paljon kokouksia, ennen kuin jonkunlainen yhteinen
näkemys saadaan aikaiseksi.
Toivon vilpittömästi, että tällä nyt
täällä käsiteltävänä olevalla
lainsäädäntöuudistuksella tähän
juoksutukseen saataisiin parannusta aikaiseksi elikkä toisin
sanoen nämä maakunnan liittojen keskeiset työvälineet,
maakuntasuunnitelmat, maakuntaohjelmat ja ne toteuttamissuunnitelmat
saisivat enemmän painoarvoa ja myöskin käytännön
toteutuksen suhteen niillä olisi entistä enemmän
merkitystä.
Sitten minä oikeastaan haluaisin kiinnittää huomiota
asiaan, joka hallintovaliokunnan mietinnössä pikkuisen
pisti silmääni. Täällä moneen kertaan,
ainakin kahteen kertaan, korostetaan voimakkaasti sitä,
että kunnalliseen demokratiaan nojautuvat maakunnan liitot.
Toisaalta sitten minun mielestäni kannattaisi nostaa tähän
tarkasteluun meidän peruskuntamme ja niitten päättävät
elimet, jotka nyt kuitenkin toimivat suoran, kuntalaisilta saamansa
mandaatin varassa.
Minä en ollenkaan halua itse tässä luoda
vastakkainasettelua maakuntien liittojen ja kuntien välille,
mutta olen olevinani huomannut, että esimerkiksi siinä vaiheessa,
kun maakuntien liitot valmistelevat talousarvioitaan ja toimintasuunnitelmiaan,
niin se tapahtuu joskus ainakin hieman irrallisena niitten kuntien
keskuudessa vallitsevista lähtökohdista. Esimerkiksi
tuolla kotimaakunnassani aiotaan jatkossa menetellä sillä tavalla,
että ennen kuin maakuntien liitot asettavat talousarvioraaminsa,
maakuntien liiton johto käy kaikkien peruskuntien johdon
ja ehkäpä luottamushenkilöittenkin kanssa
tällaisen neuvottelukierroksen, jolloinka tämmöistä epäkohtaa
toivottavasti jatkossa enää synny. Se on kestämätön
tilanne ja aiheuttaa tämmöistä tarpeetonta vastakkainasettelua
peruskuntien ja maakuntien liittojen välille.
Pohjoiskarjalaisena on helppo sanoa, että meillä Pohjois-Karjalan
maakuntaliitto on jo perinteisesti ollut erittäin hyvä yhteistyökumppani kansanedustajille
ja nimenomaan tämmöisen maakunnallisen edunvalvonnan
suhteen meillä on ollut erittäin hyvä yhteistyö.
Päinvastoin, kun saimme eräästä merkittävästä työväenlehdestä — ai,
ei se ollutkaan työväenlehti, vaan aivan Pohjois-Karjalan
valtalehti — lukea sosialidemokraattisen piirin toiminnanjohtajan
käsitystä siitä, mitenkä me
olemme täällä onnistuneet, niin uskaltaisin
väittää, ettei se ollut ainakaan koko totuus,
minkä hän siinä lehtihaastattelussaan
toi esille.
Sitten eräs asia, joka viime aikoina on ollut aika
paljon esillä, on ollut se, että nämä kehittyvät
kaupunkiseudut ja keskuskaupungit ovat ryhtyneet luomaan suoraa
neuvotteluyhteyttä ja jopa aiesopimuskäytäntöä valtiovallan
suuntaan. Minusta täytyy ehkä olla tarkkana tässä,
että tästäkään ei synny
semmoista vastakkainasettelua näitten keskuskaupunkien
ja sitten, sanotaanko, sen maakunnan reunemmalla olevien kuntien
välillä. Minusta ei ole paha asia, jos neuvotteluja käydään
suoraan näitten keskuskaupunkien välillä,
mutta täytyy pitää myöskin huolta
sitten jollakin tasolla siitä, että tämmöistä vastakkainasettelua
maakunnan sisällä ei synny. Siitäkin
voin sanoa, että meillä on Pohjois-Karjalassa
siitäkin aikakaudesta kokemusta, kun maakunnan keskus ja
syvä maaseutu riitelivät keskenään.
Se ei ollut hyvä asia kummankaan osapuolen kannalta. On erittäin
hyvä todeta, että tänä päivänä tämmöistä vastakkainasettelua
ei enää ole.
Arvoisa puhemies! Sitten lopuksi asiaan, joka vilahti myöskin
ed. Timo Korhosen puheenvuorossa, kun hän sanoi muutaman
sanan täällä valiokunnan mietinnössä olevista
alueellisen kehittämisen lähtökohdista.
Täällähän todetaan, että valiokunnan
mielestä "hallituksen esityksen keskeisenä ajatuksena
on eri alueiden — kaupungista harvaan asuttuun maaseutuun — kehittäminen niiden
omista lähtökohdista ja luoda edellytyksiä kehittämistyölle".
Tämä on minusta erittäin tärkeä asia
täällä mietinnössä todeta,
koska olen olevinani pannut merkille sen, että kun tässä salissa
ja mediassa nykyisin puhutaan alueellisesta kehittämisestä,
niin ei ymmärretä, mitenkä laajasta ja
monipuolisesta prosessista ja toimenpidekokonaisuuksista puhutaan.
Hassua on minusta se, että alueitten kehittäminen
on suurin piirtein monen tänä päivänä keskusteluun
osallistujan mielessä sama asia kuin alueellistaminen.
Näinhän ei suinkaan asianlaita ole. Toivoisin,
että myöskin mediassa kiinnitettäisiin
huomiota vähän näitten käsitteitten
tarkkuuteen.
Haluaisin myöskin todeta sen, että kun puhutaan
osaamispohjaisesta aluekehittämisestä, niin se
ei voi olla myöskään yksisuuntainen prosessi. Ei
voida sitä osaamista kehittää, jos siellä alueella
ei ole tehty jo riittävää pohjatyötä,
että siellä on jonkunlainen kasvualusta, johonka
voidaan edelleen rakentaa. Siinä mielessä kun
kuulee sellaisia puheita, miksi ne tietynlaiset alueelliset kehittämistoimenpiteet
suuntautuvat vain alueille tai sittenpä maakunnan sisällä vaikkapa
siihen keskuspaikkakuntaan, niin on toimenpiteitä, joita voidaan
suunnata pienemmillekin paikkakunnille, ja on toimenpiteitä,
joita ei voida esimerkiksi maakunnan sisällä kerta
kaikkiaan suunnata muuta kuin sille keskuspaikkakunnalle.
Haluan ihan selkeästi lopuksi vielä sanoa,
että todellakin alueelliselle kehittämiselle tässä valtakunnassa
on edelleenkin jatkuvaa tilausta ja se on välttämätöntä,
mutta se täytyy tehdä nimenomaan oikeista lähtökohdista
käsin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Itse olen ollut Kymenlaakson maakuntaliiton
hallituksen jäsen sieltä 1990-luvun alusta, varsin
pitkään siis. Itse kyllä ajattelen niin,
että maakuntien liiton tehtävien lisääminen
toisaalta on sellaista, että annetaan ikään
kuin vastuuta joukolle, jolla välttämättä ei
ole niitä resursseja. Sitten se on se ongelma, mikä on
se demokraattinen vaikutus, äänestäjien
vaikutusmahdollisuus. Kun kuntavaalien kautta valitaan maakuntaliittoon valtuusto
ja sitten se valitsee hallituksen, niin äänestystapahtuma
on aika kaukana siitä, mitä sitten lopulta tapahtuu
maakuntaliiton hallituksessa, joka kuitenkin on se toimiva elin.
Maakuntavaltuusto on aika tavalla sivussa. Se on enemmän
tällainen siunaava toimija.
Edelleen tällainen pyramidirakenne korostuu myös
tässä yhteistyöalueasiassa. Esimerkiksi meidän
kohdallamme Kymenlaakson liitto ja Etelä-Karjalan liitto
valitsevat kuuden hengen yhteistoimintaryhmän. Se demokratia
edelleenkin kyllä siinä kapenee ja pyramidin huippu
on aika terävä. Sehän näkyy
myös näitten maakuntien yhteistyöelimissä,
miten se vielä terävöityy sitten siellä.
Ne ovat tosin epävirallisia.
Maakuntaliiton tehtävät tässä 10 §:ssä:
Siellä on muun muassa suunnitteluprosessin käynnistäminen
luonnonvarojen ja ympäristöä koskevien suunnitelmien
osalta. Kyllä siinä aika tavalla annetaan ikään
kuin tällaista, sanoisinko, älyllistä mahdollisuutta,
teoreettista mahdollisuutta, tällaisen ympäristösuunnitteluprosessin
käynnistämiseen sellaiselle taholle, joka välttämättä minun
mielestäni ei sillä tavalla ole siihen valmis kuin
ovat valtiovallan, ympäristöministeriön, Suomen
ympäristökeskuksen ja alueellisten ympäristökeskusten — vielä tänään
hengissä, mutta eivät enää kohta — voimavarat.
Eli ei niitä aivoja, jotka tarvitaan tämän
tyyppisten suunnitelmien käynnistämiseen, ainakaan sieltä Kymenlaakson
liiton voimavaroista löydy. Siellä on yksi ihminen,
jonka vastuualueella on ympäristö, luonnonvarat,
ja siinä se on. Ei siinä paljon käynnistellä.
Sitten on maakuntaliiton näissä asioissa varsin
ansioitunut maakuntajohtaja Tapio Välinoro, siis näissä hallinnon
asioissa, ja muutama muu hallinnon ihminen. Mistä löytyvät
ne voimavarat tämän tyyppisten toimenpiteiden
suorittamiseen? Tämän käynnistämisen
lisäksihän on vielä niiden erilaisten
suunnitelmien yhteensovittaminen.
Täällä tuli jo se esille, että suuri
ajatushan on se, mistä aikaisemmin on keskusteltu, että pääkaupungissa
päätetään sen jälkeen,
kun on hallitusohjelma hyväksytty, millä tavalla
viedään valtion koneiston läpi aina sitten
sinne maakuntaliittoihinkin tämä valtakunnallinen
suunnittelu. Se on hyvin politisoitunutta, ja se voi olla ongelma, kun
kysymys on ympäristönsuojelusta ja luonnonsuojelusta,
ja se on sitten se asia, josta olemme aikaisemmin keskustelleet.
Mutta millä tavalla tämä maakuntaliitto
tähän poliittiseen ohjaukseen integroidaan ja
mikä on maakuntaliiton valmius ottaa vastaan sitä ohjausta
ja miten se sen ottaa, tämä on auki ja mielestäni
ongelmallinen asia.
Lopuksi, puhemies, tässä kohtaa on todettava tietysti
myös se, että kun nyt nämä elyt
aloittavat elämänkaarensa, niin sen y:n kohtalo,
eli sen ympäristön siellä, on kovasti
auki. Viimeaikaiset tiedot, ihan nämä viime päivien
tiedot, osoittavat sen, että aika tavalla paineita tulee
henkilöstön vähentämiseen esimerkiksi
Kaakkois-Suomessa. Sitten vastaavasti sen rahahanan kääntäjänä on
muu kuin ympäristöministeriö. Näin
ollen tässä on TEM, työvoima- ja elinkeinoministeriö, voimaministeriönä,
ja taustalla on ilmeisesti keskustapuolueen syvissä riveissä ajatus — en
usko, että joka puolella sitä ajatus on levinnyt,
mutta jossakin — että luonnonvarainministeriötä ollaan
perustamassa, koska se ympäristöasia nyt muutenkin
on asetettu sinne muun alle ja alaisuuteen. Toivon, että tässä asiassa
keskustapuolueesta mahdollisimman moni on eri mieltä kuin puolueen
varapuheenjohtaja Rantakangas.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama perustelu sille, miksi me olemme
hylkäyksen kannalla.
Tämä käsillä oleva lakiesitys
146 liittyy oleellisesti näihin eduskunnan hyväksymiin
hallituksen esityksiin 59 ja 161. Tämä on se pääperuste meillä,
että koska me emme ole hyväksyneet näitä lakeja
ja koska koko tämä aluehallintouudistus on hyppy
tuntemattomaan, niin olisi aika outoa, jos me nyt olisimme hyväksymässä tästä osan
eli tämän esityksen.
Olemme aikaisemmin esittäneet ihan omilla perusteilla
ja omilla vastalauseilla — taisi olla molemmissa vastalauseet
2 — sen perustelun, miksi me suhtaudumme kielteisesti tähän
aluehallintolakiin. Siellä vastalauseessa on varsin myönteinen
kohta tästä Kainuun mallista. Ei siellä Kainuun
mallia vastaan olla millään lailla hyökkäämässä.
Mutta koska tämä koko uudistus on pielessä,
tästä seuraa, että voimme olla tämän hylkäyksen
kannalla. Näin ollen tähän ei pidä Kainuun
mallia, ed. Timo Korhonen, millään tavalla sotkea.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa nousi
esille muutamassa puheenvuorossa vastakkainasettelu.
Ensinnäkin vastakkainasettelu kuntien ja maakunnallisen
liiton välillä. Minusta on erittäin tärkeää,
että sitä vastakkainasettelua ei ole, koska maakunnallinen
liitto on kuntayhtymä ja sen jäseniä ovat
kunnat. Sille on hyvin tärkeää, että se yhteys
toimii peruskuntiin mahdollisimman hyvin, ja kun maakunnallinen
liitto valmistelee talousarviota, se on tarkkaan tiedossa, mitä kunnat ajattelevat
ja mikä on tilanne. Jos siinä syntyy vastakkainasettelu,
silloin on kysymys johtamisongelmasta ja toiminnallisesta ongelmasta.
Silloin siihen pitää tarttua ja kuntien pitää puuttua siihen.
Toinen vastakkainasettelu, joka tässä keskustelussa
nousi esille, on maakuntakeskuksen ja muun maakunnan välinen
vastakkainasettelu. Minusta sitä tulee välttää.
Nyt on esimerkiksi tässä Paras-puitelain yhteydessä todettu
tämä suurten kaupunkikeskusten aiesopimusmenettely. Siinä on
paljon hyvää, mutta se ei suinkaan tarkoita ohituskaistan
syntymistä. Eikä sen tule tarkoittaa sitä,
että sitä kautta syntyy uutta budjettirahaa. Eikä se
saa synnyttää sitä, että tulee
maakunnallisten keskusten ja maakunnan välille vastakkainasettelua.
Jos siitä syntyy ja sitä ruvetaan kärjistämään,
käy sillä tavalla, että ne keskuksetkin
kärsivät. Jos keskuksen ympärillä ei
ole elinvoimaista maakuntaa, ei sitä keskustakaan kauan tarvita.
Mitä sillä tekee, minkä keskus se on? Keskus
yksinään? Ja siinä mielessä maakunnallisen
liiton tehtävä aluekehityksen koordinoijana ja
vetovastuussa on hyvin tärkeä, ja tässä toiminnassa
meidän tulee välttää kaikkea
vastakkainasettelua.
Paras-puitelain, joka vähän sivuaa tätä vas-takkainasettelua,
selonteon lähetekeskustelussa nousi esille myös
Pääkaupunkiseudun ja muun Suomen vastakkainasettelu.
Minusta sitäkin tulee välttää.
Sehän on sillä tavalla, että jos ei ole elinvoimaista
muuta maata, niin ei ole silloin elinvoimaista pääkaupunkiakaan.
Tämän pitäisi olla hyvin itsestään
selvää. Ja valtaosa tuotannosta on niin sanotusti
maakunnissa, mutta sitten pääkonttuurit tahtovat
olla keskuspaikassa. Se on tietyllä tavalla näin
menetelty, mutta miksi asettaa ja kärjistää sitä vastakkainasettelua.
Kyllä meidän tehtävänämme
on sitä lievittää, ja tämänkin
alueiden kehittämislain yhtenä tarkoituksena on
tasoittaa tätä ja nostaa alueiden vahvuutta niiden
omista kehittämismahdollisuuksista lähtien ja
sitten alueilla sitoutua tähän kehittämiseen
ja sitä tukea.
Tässä vastakkainasettelussa nousee mieleen
se vanha satu, jota lapsille kerrottiin — ja muistan itsekin
kuulleeni ja varmaan suurin osa edustajista — jossa ruumiinosat
kiistelivät, kuka on tärkein. Onko pää tärkeämpi
kuin kädet ja jalat ja mitä ruumiinosaa tarvitaan?
Mutta se on sillä lailla, että kaikkia tarvitaan.
Päätäkään ei tarvitse,
jos ei ole muuta kroppaa. Se on yksinkertaisesti tällä tavalla,
ja näin se on keskusten ja alueidenkin välillä ja
tällä lailla pitäisi tehdä.
Pekka Ravi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan nyt ihan kaiken varmuuden aikaansaamiseksi
todeta sen ... En usko, että ed. Tölli käsitti
minut väärin, (Ed. Tölli: En!) kun kuvasin
tätä vastakkainasettelua, mutta haluan nyt erityisesti
todeta ja mehän olemme monessakin eri yhteydessä kokoomuksen
puolelta todenneet, että vastakkainasettelun aika on ohi.
Se pätee myöskin kaikissa niissä suhteissa,
mitä ed. Tölli tuossa otti esiin.
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yhdyn kyllä ed. Töllin näkemyksiin
siinä, että tämmöistä vastakkainasettelua
ei pidä asettaa. On selvä, että me tarvitsemme
elinvoimaisen maaseudun, mutta ei tämä koko uudistus
kyllä tuo helpotusta sinne maaseudulle ja pienemmille paikkakunnille.
Tämä uusi on niin sekava ja byrokraattinen, että se
enempikin sotkee kuin auttaa näiden pienempien paikkakuntien
kehitystä. Ja siinä mielessä on ihan paikallaan
tämä puolustuspuheenvuoro siitä vastakkainasettelusta,
mutta se ei tee tätä lakiesitystä, tätä uudistusta
mitenkään kauniimmaksi kyllä.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Omalta osaltani muutama sananen tästä ensi
vuonna voimaan tulevasta aluehallintolaista. Ensinnäkin
uusi laki tulee voimaan äärimmäisen haastavissa
olosuhteissa, kun läänit lakkaavat olemasta ja
tilalle tulevat nämä uljaat aluehallintovirastot
ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristövirastot,
jotka sitten omalta osaltaan ottavat tämän läänien
aseman haltuun. Ottaen huomioon mikä on taloudellinen tilanne
maailmassa ja tässä maassa, niin se lisää vielä vaativuutta
tässä, miten vaativa tämä iso
tehtävä onkaan. Kun tähän lisätään
aluekehityslain uusiminenkin ja sitten tämän organisaation,
tämän asian läpivieminen valtionhallinnossa
ja maakunnissa, on edessä erittäin vaativa tehtävä.
Uskon, että se onnistuu, mutta se vaatii kyllä itkua
ja hammasten kiristystä. Sen voi melko varmasti luvata.
Hallintovaliokunta on mietinnössään
mielestäni tämän asian tiivistänyt
yhteen lauseeseen onnistuneesti: "Olennaisinta on, että maakunnan liittojen
tahtotila sisältyy valtion keskus- ja aluetason suunnitelmiin
ja ohjausprosesseihin ulottaen vaikutuksensa aina konkreettisiin
maakunnan kehittämistoimenpiteisiin saakka." Tuo kun onnistuisi
täydellisesti, niin väitän, että moni
kuntapäättäjä ja kunnan johtava
virkamies olisi hyvin iloinen asiasta.
Ensinnäkin maakunnissa toteutettava aluehallinto: Valtionhallinto
tietenkin hakee sijaansa uusissa toimintaolosuhteissa, mutta maakuntaliittojen
taholta aluekehitys lähtee siitä liikkeelle, että maakuntasuunnitelmasta
tulee se kaikkien suunnitelmien äiti. Sitten se toteutetaan
toteuttamissuunnitelmien kautta. Siinä tilanteessa voisi
todeta, että on erittäin hyvä, että maakuntaliiton, valtionhallinnon
ja kuntien yhteistyö toimisi mahdollisimman hyvin. Pohjois-Karjalassa
todella on niin kuin ed. Ravi sanoi, että kunnat pitävät
aktiivista yhteyttä maakuntaliittoon päin ja sitä kautta
myös valtion tulevaan aluehallintoviranomaiseen päin.
Tämä yhteistyö todella toimii.
Mitä tulee siinä itsenäisyyspäivän
Karjalaisessa viimeisellä sivulla olleeseen uutiseen demaripiirin
toiminnanjohtajan kommenteista, niin voin vain todeta, että kyllähän
tietysti arvostelua voi aina esittää, mutta väitän,
uskon ja tiedän, että se yhteistyö, missä olen
omalta osaltani ollut mukana ja ed. Ravi omalta osaltaan, on toiminut
hyvin. Eihän se koskaan ole täydellistä,
mutta sinne päin ollaan kuitenkin menossa ja vilpitöntä halua
siihen suuntaan on koko ajan. Yhteistyötä on tiivistetty
ja on paljon saatu aikaankin, mikä pitää ilolla
panna merkille. Arvostelijoita aina toki löytyy, mutta
itse en niitä arvosteluja pelkää, koska
sehän johtaa myös siihen, kun arvostellaan, että parannetaan
toimintaa vuosi vuoden jälkeen.
Nyt sitten, kun uusi aluekehityslaki tulee ensi vuonna voimaan,
niin maakuntaliittojen asema todella korostuu ja kuntien toiminnan
maakuntaliittoon päin on pakko aktivoitua entisestään, koska
siellä vapailla vaaleilla valitut maakuntahallituksen jäsenet
ja maakuntavaltuustojen jäsenet todella joutuvat ottamaan
siihen maakunnan asemaan vahvasti kantaa ja tekemään
yhteistyötä. Uskon, että lainsäädännön
puitteissa tämäkin aluekehityslaki ja tämä Alku-hanke,
joka alkaa ensi vuoden alusta, luovat ne puitteet, joissa toimitaan.
Kaiken tämän uudistuksen keskellä kuitenkin olen
siitä pahoillani, että se yksi ja suuri uudistus jää edelleen
tekemättä. Näiden uusien puitteiden myötä kuitenkaan
maakuntien omaa päätösvaltaa rahasta,
niistä määrärahoista, joita
jaetaan maakuntiin, ei todella kovin paljon ole. Rahapäätökset
jäävät aina valtion näpin alle,
mikä sinällään on tavallaan
erittäin huolestuttavaa, koska maakunnat itse omissa asioissaan
ovat ehdottomasti parhaita asiantuntijoita.
Arvoisa puhemies! Viimeisenä asiana yhden sanan haluan
sanoa vielä tästä kummajaisesta, jota
en maakuntahallinnossa halua millään ymmärtää.
Se on tämä myr, maakuntien yhteistyöryhmä,
jossa on maakuntavaaleilla valittuja kuntien edustajia se yksi kolmasosa
ja sitten valtionhallinnon edustajia yksi kolmasosa ja etujärjestöjen
edustajia yksi kolmasosa. Sillä on kuitenkin maakuntahallinnossa
erittäin merkittävä asema. Se ei kuulu
tähän demokraattiseen päätöksentekojärjestelmään,
ei sitten millään, koska hyvin helposti siitä syntyy
sellainen kuva, jossa enemmistönä on ei-vapailla
vaaleilla valittujen organisaatioiden edustajia, ja se ei mielestäni
kuulu tähän järjestelmään
ollenkaan. Paremminkin voisi olla niin, että tämä myr
muodostuisi esimerkiksi vapailla vaaleilla valittujen kuntien edustajien
ihmisistä ja he sitten kuulisivat asiantuntijoina niin valtionhallinnon
edustajia kuin eri etujärjestöjen sidosryhmien
edustajia, jolloin tämä demokraattinen kate ulottuisi
myös sinne.
Tiedän, että toiveeni ei tule lähiaikoinakaan toteutumaan,
mutta tähän suuntaan on kuitenkin mentävä,
että demokraattinen päätöksenteko
ottaa voiton omalla alueellaan. Jos vastuuta ja rahaa ei anneta
saman organisaation päätettäväksi, niin
sitten ollaan aika torsossa tilanteessa, jossa päätöksiä kyllä tehdään,
mutta se ei rahoitukseen vaikuta. Se on aluekehityksen kannalta
mielestäni tulevaisuudessa se heikoin vaihtoehto.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Töllin erittäin
ansiokkaan ja hyvän puheenvuoron innoittamana ajattelin
todeta muutaman sanan tuosta vastakkainasettelusta. Olen ed. Töllin
kanssa täysin samaa mieltä, ettei saa vastakkainasettelua
suorittaa taajamien eikä haja-asutusalueiden enempää kuin
maaseudun ja kaupunkienkaan välillä. Se on vähän
samalla lailla, että me tarvitsemme kaikkia maan osia kehittyäksemme
ja pärjätäksemme tässä nykykilpailussa.
Olen verrannut tätä maatilaan hyvin monta kertaa.
Ei maatilakaan elä yksinomaan pelkällä puutarhalla.
Kyllä hyvän maatalouden ylläpitämiseksi
tarvitaan myös kytöjä ja lähipeltoja,
jotta se tila voi hyvin. Ihan samaten on Suomessakin.
Yleiskeskustelu päättyi.