Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Jos äsken oli hallintoa, niin
nyt mennään ihan konkreettiseen asiaan. Elikkä hallituksen
esitys lähti liikkeelle siitä, että laista
poistettaisiin säännös raskaan ajoneuvoyhdistelmän
ja linja-autonkuljettajan 70 vuoden yläikärajasta.
Miksi hallitus on päätynyt tällaiseen
johtopäätökseen?
Tässä on tulossa vuonna 2013 direktiivi, jolla itse
asiassa poistuu mahdollisuus tehdä tämä kansallisin
päätöksin.
Toinen perustelu, mistä hallitus lähti liikkeelle,
on se, että tätä uudistusta olisi nopeutettu
aiemmasta suunnitelmasta elikkä vuodesta 2013 jo ensi vuoteen.
Tiukentuneet koulutus-, ammattipätevyysvaatimukset jne.
ovat hallituksen mukaan johtaneet siihen, että ammattipätevistä kuljettajista
on pula.
Nämä kaksi syytä tietenkin ovat taustalla,
kun valiokunta lähti käsittelemään
tätä, ja ennen kaikkea valiokunta halusi kiinnittää huomiota
iän vaikutukseen ajokykyyn. Meillä kansalaisten keski-ikä nousee
hurjaa vauhtia ja yhä vanhempia ihmisiä on mukana
tieliikenteessä. Kun tätä käytiin
läpi, aivan selvästi pystyttiin hahmottamaan,
että riskitekijöitä on olemassa ja riskitekijät
kasvavat sitä mukaa kuin ikäkin kasvaa; ne kulkevat
käsi kädessä.
Kun näitä käytiin läpi,
niin saatujen selvitysten mukaan kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa
sairauksien osuus korostuu voimakkaasti nimenomaan iäkkäillä kuljettajilla.
Vuosina 2003—2004 sattuneissa 65 vuotta täyttäneiden
kuljettajien kuolonkolareissa näiden tapausten osuus oli
34 prosenttia. Kun ammattikuljettajien terveysriskejä tutkittiin,
siellä on erityisesti kiinnitetty huomiota työkykyä heikentäviin
pitkäaikaissairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin
ja ylipainoon, jotka jo 45 vuoden iässä merkittävästi
heikentävät työkykyä. Elikkä nämä olivat
vahvasti taustalla olemassa. Valiokunta totesi myös, että yrittäjävaltaisella
kuljetusalalla työterveyshuolto on suurimmaksi osaksi tosiasiallisesti
jäänyt järjestämättä.
Terveyttä ja työkykyä ei tämän
vuoksi järjestelmällisesti seurata itse asiassa
juurikaan.
Kun lasketaan yhteen nämä ikääntymisen
vaikutukset ajokykyyn ja kun asia koskettaa tietyllä lailla
tietysti yhtä lailla kaikkia autoilijoita ja väestön
ikääntyessä näihin kysymyksiin
on myös tulevaisuudessa kiinnitettävä yhä enemmän
huomiota kaikkien tielläliikkujien osalta, niin päädyttiin
hallituksen esitystä hieman muuttamaan.
Aiemmin liikenne- ja viestintävaliokunta on myös
perehtynyt tähän asiaan, ajoterveyden seurantaan,
käsitellessään hallituksen esitystä tieliikennelain
muuttamisesta — hallituksen esitys 29/2003 vp — ja
silloin on tiettyjä johtopäätöksiä ja
toimia edellytetty. Mutta tänä päivänä kun kuultiin,
niin valiokunnan saaman käsityksen mukaan tämä asia
ei itse asiassa ole edennyt niin kuin vuonna 2003 on ajateltu, että terveydentilaa
seurataan
ja siihen kiinnitetään huomiota.
Lisäksi vahvasti nousi asiantuntijakuulemisessa esille
se, että nykyinen lääkärintarkastusjärjestelmä ei
anna riittävää kuvaa tutkittavan ajokyvystä.
Tavalliset lääkärintarkastukset, joista
hallitus lähti liikkeelle, eivät riitä 70-vuotiaan ajokyvyn
tehokkaaseen arviointiin nyt ehdotetun uudistuksen edellyttämällä tavalla.
Asiantuntijoiden mukaan lääkäreillä ei
lääkärikoulutuksesta puuttuvien liikennelääketieteen
opintojen vuoksi ole yleensäkään edellytyksiä arvioida
eri tekijöiden vaikutusta ajokykyyn, saati arvioida ammattikuljettajien
ajokykyä.
Tästä seurasi tiettyjä asioita: Valiokunta
arvioi, että tässä muodossa, jota hallitus
esitti raskaan kaluston kuljettajan ajo-oikeuden laajentamisessa,
se on liian suuri riski liikenneturvallisuudelle. Onnettomuustilanteessa,
jossa osallisena on raskas ajoneuvoyhdistelmä tai linja-auto, seuraukset
ovat usein ikävän vakavia.
Hallituksen esityksellä pyritään
erityisesti tietenkin helpottamaan myös erilaisten pienyritysten
avustavien kuljetustarpeiden hoitamista. Koska ajo-oikeutta ei säännöksessä kuitenkaan
mitenkään
rajata, ehdotus antaa mahdollisuuden myös varsinaiseen
ammattiajoon, ja tämä koettiin ongelmaksi. Yläikärajasta
voidaan valiokunnan arvioiden mukaan luopua, jos varsinainen ammattiajo
rajataan ajo-oikeuden ulkopuolelle. Tämä vaihtoehto
mahdollistaa vielä esityksessäkin kuvatut avustavat
ajot, kuten erilaiset katsastukseen, tankkaukseen ja muuhun huoltamiseen liittyvät
kalustokuljetukset. Muutos voidaan toteuttaa antamalla rajattu oikeus
kuljettaa tyhjää ajoneuvoyhdistelmää ilman
kuormaa ja linja-autoa ilman matkustajia. Rajoituksesta voidaan kuitenkin
luopua hakijakohtaisesti geriatriaan perehtyneen lääkärin
lausunnon perusteella. Lakiehdotuksen 70 §:ään
sisältyvä asetuksenantovaltuus mahdollistaa tältä osin
tarkempien säännösten antamisen.
Valiokunnan ehdottamasta 70 vuotta täyttäneiden
raskaan kaluston ajo-oikeuden rajoituksesta voidaan turvallisesti
luopua siinä vaiheessa, kun iäkkäiden
laajennetut lääkärintarkastukset ovat
tosiasiallisesti käytettävissä. Valiokunta tästä syystä päätyikin
edellyttämään, että se aika, joka
tästä on vuoteen 2013, ajokorttidirektiivin käyttöönottoon,
käytetään ajoterveyslääkärintarkastuksen
kuntoon saattamiseksi, ammattikuljettajien ja kuljetusalan yrittäjien
työterveyshuollon järjestämiseksi ja
myös iäkkäille tarkoitettujen laajennettujen
ajoterveystarkastusten käyttöön ottamiseksi.
Tästä syystä valiokunta päätyi
ehdottamaan lausumaesitystä, joka kuuluu seuraavasti: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus ryhtyy välittömästi toimenpiteisiin
riittävän monipuolisen ja luotettavan ajokyvyn
arviointijärjestelmän luomiseksi, liikennelääketieteen
tutkimuksen ja opetuksen lisäämiseksi ja tarvittavan
ohjeistuksen antamiseksi tutkimuksia tekeville lääkäreille
sekä ammattikuljettajien ja kuljetusalan yrittäjien
työterveyshuollon kattavaksi järjestämiseksi."
Samoin tässä nousi esille vielä työkyvyttömyyden
ja ajo-oikeuden yhteensovitus. Asiantuntijakuulemisessa esitettiin,
että raskaan kaluston kuljettajan jäädessä työkyvyttömyyseläkkeelle
tämän pitäisi johtaa vastaavasti raskaan kaluston
ajo-oikeuden menettämiseen. Työkyvyttömyyseläkkeelle
joutuminenhan merkitsee sairaudesta riippuen usein, mutta ei välttämättä aina,
ajo-oikeuden edellytysten menettämistä. Valiokunta
pitää välttämättömänä,
että "jatkossa selvitetään ne menettelytavat,
joiden puitteissa raskaan kaluston kuljettajan työkyvyttömyyseläkepäätökseen
johtuneet terveydelliset seikat samalla arvioidaan suhteessa raskaan
kaluston ajokykyyn ja tarvittaessa puututaan itse ajo-oikeuteen".
Arvoisa herra puhemies! Elikkä näillä muutoksilla
ja tällä ponnella valiokunta esittää tämän lakimuutoksen
hyväksymistä.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni tässä lakiesityksessä liikenne- ja
viestintävaliokunta on tehnyt hyvää työtä ja perustelee
oivallisesti tätä uutta lakiesitystä mietinnössään.
Ensinnäkin kaikkihan perustuu tietenkin tähän
uuteen Euroopan unionin vuonna 2006 säätämään
direktiiviin, ja tämä yli 70-vuotiaille kuorma-auton-
ja bussinkuljettajille annettava ajokorttipoikkeus ajaa ammattiliikennettä edelleen,
mikäli terveydentila sallii, on mielestäni hyvä asia.
Mutta valiokunnan lausumaehdotus tästä riittävän
luotettavasta ja monipuolisesta ajokyvyn arviointijärjestelmästä on
otettava todella vakavasti, että luodaan se luotettava
järjestelmä, koska jos ei ole luotettavaa järjestelmää ja annetaan
ammattiajokortin jatkua yli 70 ikävuoden, silloin siihen
sisältyy sinällään suuri riski. Mutta
on myös muistettava se, että kuorma-auton ammattilainen,
70-vuotias terve mies tai nainen, on kyllä omalla alallaan
edelleen huippuammattilainen, kun hänen terveydentilansa
on hyvä. Tiedän omasta tuttavapiiristäni
monta hyvää ammattilaista, jotka ovat tämän
vielä voimassa olevan lain takia hieman katkeria, koska
heiltä menee tavallaan se työ, mitä he
parhaiten osaavat, alta sillä hetkellä, kun 70-vuotisjuhlat
on pidetty. Nyt tämä lakiesitys tuo siihen muutoksen.
Lopuksi sanon vielä, arvoisa puhemies sen, että on
otettava vakavasti myös se, että tämän
lakiesityksen takana on myös se, että tällä luodaan hieman
lisäarvoa siihen, että saadaan ammattityövoimalle
pitempi työhistoria. Olen erittäin huolissani
siitä, että nykyiset ammattiajokortin pätevyysvaatimukset
ja kouluvaatimukset ovat niin kovat. Jututin yhtä autokoulunopettajaa
viime viikolla Joensuussa, ja hän totesi, että heidän autokouluunsa
ei ole tullut yhtään ammattiajokorttioppilasta
tämän uuden ajokorttiasetuksen voimassa ollessa.
(Puhemies: 2 minuuttia on mennyt!) Tämä on mielestäni
erittäin huolestuttava tilanne, jota eduskunnankin tulee
seurata huolella ja hallituksen tehdä tarvittavia esityksiä, kun
asia on ajankohtainen.
Yleiskeskustelu päättyi.