12) Hallituksen esitys pitkäaikaissäästämisen
verotuksen uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys jatkaa
sitä linjaa, jota tämä hallitus on noudattanut,
elikkä suurituloisille, hyvätuloisille, säädetään
lisää erilaisia verovapauksia.
Hallitus esittää, että vapaaehtoiseen
yksilölliseen eläkevakuutukseen perustuvaan eläkesäästämiseen
sovellettavaa verokohtelua laajennettaisiin koskemaan sidotusta
pitkäaikaissäästämisestä annetun
lain mukaiseen säästämissopimukseen perustuvaa
säästämistä. Tällaiset
maksut olisivat tuloverotuksessa vähennyskelpoisia, ja tämä vähennyskelpoisuus
merkitsee sitä, että valtio menettää noin
12 miljoonaa euroa ja kunnat ja seurakunnat loput noin 2 miljoonaa
euroa verotuloja vuosittain. Tämä järjestelmä suosii hyvätuloisia
ja laskee heidän verotustaan, vaikka he sitten, kun nostavat
tätä eläkevakuutusta, joutuvat siitä maksamaan
veroa, mutta täytyy muistaa, että progression
vaikutuksen johdosta tämä merkitsee heille kuitenkin
selvää verojen alentumista.
Suomessa ei ole eläkekattoa. Monissa maissa se on.
Täällä ministeri Hyssälä tyrmäsi
eläkekaton. Hieman ihmettelen sitä, että monissa
muissa maissa se voi olla. Täällä, kuten
muistetaan, aikanaan Kelan pohjaosa pystyttiin leikkaamaan kivuttomasti
pois kyllä suhteellisen pienistäkin eläkkeistä,
mutta kun puhutaan suurista eläkkeistä, niin silloin
tulee vastaan, että eläkekattoa esimerkiksi ei
voi säätää.
Tässä hallituksen esityksessä on
näkyvissä se, että tällä esityksellä pyritään
luomaan hyvätuloisille mahdollisuudet edulliseen verokohteluun eläkesäästämistä varten.
Sen sijaan tavalliset pienituloiset ja keskituloiset kansalaiset
eivät tästä juuri hyödy, koska
heillä ei ole mahdollisuutta tällaiseen ylimääräiseen
eläkesäästämiseen, ja näenkin
vaarana, että tässä samassa yhteydessä, kun
tätä kehitetään, tulee paineita
lakisääteisen eläkejärjestelmän
vaikuttavuuden vähentämiseen ja yksityisellä eläkejärjestelmällä pyritään korvaamaan
lakisääteistä eläkejärjestelmää ja sen
edelleen kehittämistä.
Mielestäni ei ole mitään perusteita
periaatteellisesti eikä muutoinkaan, että tällainen
lisäetuus annetaan. Päinvastoin tulisi näistä aikaisemmistakin
tämän tyyppisistä eduista päästä eroon
ja kehittää lakisääteistä eläkejärjestelmää,
joka koskee kaikkia suomalaisia.
Herra puhemies! Edellä esitetyn perusteella esitän,
että tämä hallituksen esitys hylätään.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Aiheesta on käyty lähetekeskustelu
ja ensimmäisen käsittelyn keskustelut sekä tämän
että talousvaliokunnassa olleen ehdotuksen perusteella.
Ne ja tässä mietinnössä oleva
vastalause 2 perustelevat sen, että esitän, että asia
hylätään.
Ensimmäinen varapuhemies:
Se oli siis kannatuspuheenvuoro.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kysehän on siitä,
että nykyisin vapaaehtoisiin yksilöllisiin eläkevakuutuksiin
kohdistuva verotuki laajennetaan koskemaan myös muuta pitkäaikaissijoittamista.
Me olemme tietyllä tavalla Suomessa vähän
outo lintu EU-alueella, koska me olemme ainoita maita, joissa tämä on
vain vakuutuslaitoksille kohdistettu. Tämä avaa
mahdollisuuksia muillekin, ja tietyllä tavalla saadaan ihan
tervettä kilpailuakin tälle sektorille.
Ed. Kuoppa tuossa hyvin jyrkästi hyökkäsi sitä vastaan
tai käytti sitä argumenttia, että tämä on
nimenomaan hyvätuloisille tehty ja heille suunniteltu.
Kuitenkin pitää muistaa se, että selvityksen
mukaan tällä hetkellä eläkevakuutusten keskiarvo
naisilla on 1 060 euroa ja miehillä 1 210
euroa vuodessa. Eli kyllä me puhumme kuitenkin varsin maltillisista
summista verrattuna siihen voimakkaaseen kritiikkiin ja kohdistamiseen
suurituloisten suosimiseen. Eli kyllä tämä on
päinvastoin keskituloisia suosiva, jotka haluavat pitkäaikaissäästämisen
kautta kerryttää itselleen sitten suurempaa eläkettä.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Paasion tekemää vastalauseen
2 mukaista hylkyesitystä.
Tähän ed. Lintilän puheeseen: Kyllä muistaakseni
viime viikolla oli juuri tämmöinen selvitys siitä,
että yli 40 prosenttia ihmisistä vastaa, että heillä ei
ole minkään näköistä käytännön mahdollisuutta
tällaisiin omaehtoisiin säästöihin jonnekin
tulevaisuuden varalle, sillä heidän koko elämisensä on
niin tiukalla niillä nykyisillä tuloilla. Siitä syystä tämä ajatus,
että tämä todellakin on tehty niille,
joilla jo on, vielä lisää nykyisestä.
Heli Järvinen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meillä todellakin on ollut käytössä jo
pitkään vapaaehtoiset eläkevakuutukset.
On pelkästään asiakasystävällistä tuoda niiden
rinnalle vaihtoehtoja, joilla saadaan myöskin kilpailua
avoimemmaksi ja asiakkaiden etuja sillä tavalla paremmaksi.
Ymmärrän huolen siitä, keihin tämä kohdistuu,
mutta selvityksen mukaan tätä eivät käytä,
aivan niin kuin ed. Paatero sanoi, kaikkein pienituloisimmat, mutta
toisaalta tätä eivät myöskään
käytä kaikkein suurituloisimmat, eli kyllä tämä lakiehdotus
on nimenomaan nyt sitten keskituloisia varten.
Mika Lintilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Pitää muistaa se,
kun tässä nyt hyvin jyrkästi tuodaan
tätä, että pienituloisia sorsitaan, että tämä hallitus
teki perusvähennyksen nostamisen. Se on 195 miljoonaa,
ja se tulee kohdistumaan nimenomaan pieni- ja keskituloisille. (Ed.
Gustafsson: Ei siitä nyt puhuta!) Eli kyllä tämä hallitus
on tehnyt erittäin hyvää veropolitiikkaa,
joka on nimenomaan huomioinut pieni- ja keskituloiset.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ensinnäkin haluan todeta, että kyllä kun
katsotaan, ketkä näitä vakuutuksia ottavat,
ei niitä tavallinen myymälän kassa, siivooja
tai pienituloinen ihminen ota. Kyllä se on vähintäänkin
keskituloinen tai suurituloinen. Kaikkein suurituloisimmathan eivät
tarvitse näitä vakuutuksia, koska heillä työnantajat
maksavat eläkevakuutusmaksut, niin että he pääsevät
alle kuusikymppisinä eläkkeelle ja saavat 40 000
euron kuukausieläkkeitä, jopa suurempia. Siellä sitä ei
tarvita, mutta tässä annetaan verohelpotus kuitenkin
hyvätuloisille ihmisille. Sitähän tämä merkitsee
kaiken kaikkiaan.
Jos kerta ylimääräistä rahaa
on, miksei sitä normaalilla tavalla sitten säästä ja
talleta vanhuuden varalle. Täytyy olla tämmöinen
erityinen palkkio vielä siitä, että hyvätuloinen
saa rahaa säästöön, jemmaan,
tuonne jonnekin vakuutusyhtiöön tai sijoitusrahastoihin.
Siitähän tässä on kysymys.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Järvinen, asiakasystävällisyyttä on
monenlaista. Voi olla, että asiakkaat ovat vähän
epäystävällismielisiä sen jälkeen,
jos suomalainen työeläkejärjestelmä,
joka on kuitenkin suomalaisen eläkevakuuttamisen keskeinen
perusta ja aika ainutlaatuinen Euroopassa, alkaa romuttua. Tämän tyyppiset
ratkaisut nakertavat sitä pohjaa, jolle suomalainen työeläkejärjestelmä rakentuu.
Eivät keskituloiset ottaisi lisävakuutuksia, jos
työttömyyseläkejärjestelmä olisi
riittävä, jos sillä pystyttäisiin
turvaamaan riittävä eläke, mutta valitettavasti
aika monen suomalaisen palkka, johon työeläke
perustuu, on ollut tähän saakka niin matala, että se
ei anna sitä riittävää turvaa.
Olisi paljon järkevämpää käyttää nämä verohelpotukset — vaikka
nykyisessä järjestelmässä se
on vähän vaikeata, mutta toki sitä aina
voi muuttaa — työeläkejärjestelmän
kehittämiseen niin, että tällaisia lisäeläkkeitä ei
tarvittaisi. Lisäeläkkeet tuovat, vaikka tämä ei
kohdistuisi rikkaisiin, kuitenkin sen mahdollisuuden, että se, kenellä on
eniten rahaa, voi ostaa itselleen parempituottoisen eläkkeen,
ja jos siitä saa verohelpotuksen, silloin saa absoluuttisesti
suuremman veroedun ja -helpotuksen. Näin se vaan valitettavasti
menee, ja siitä se epätasa-arvo syntyy, ja tästä syystä,
arvoisa puhemies, kannatan ed. Kuopan ehdotusta lakiesitysten hylkäämiseksi.
Heli Järvinen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun mietin omaa ystäväpiiriäni,
sieltä löytyy esimerkiksi noin 2 000
euroa kuussa ansaitseva lastenhoitaja, jolla on vapaaehtoinen eläkevakuutus.
Sieltä löytyy myös perhe, jossa toinen
toimii lääkärinä, toinen on
kotona ilman mitään sosiaaliturvaa. Tälle
kotona olevalle säästetään vapaaehtoisella
eläkevakuutuksella pientä eläkettä.
En pidä näitä ratkaisuja lainkaan huonoina.
Mitä tulee siihen, romutetaanko tällä eläketurva,
päinvastoin, kaikkein tärkeintä on se,
että huolehditaan niistä kaikkein pienituloisimmista eläkeläisistä,
ja sitä varten on tulossa voimaan takuueläke,
685 euroa. Näitä ihmisiä on noin 120 000
ja vielä vähän päälle,
joita se tulee koskemaan. Se on ehdottomasti kaikkein tärkein
eläkeratkaisu, mitä ollaan tekemässä.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Se takuueläkejärjestelmäkin tullaan
rahoittamaan verovaroin, ja kun verotusta kevennetään,
sen takuueläkkeenkin rahoittaminen on entistä vaikeampaa.
Arvoisa puhemies! Kyllähän se nyt niin on, että sillä 600—700
euron takuueläkkeellä ei turvata kenellekään
riittävää eläketasoa. Siitä syystä meidän
on huolehdittava siitä, että kansaneläkejärjestelmä ja
työeläkejärjestelmä yhdessä turvaavat
riittävän toimeentulon siten, että kenenkään
ei tarvitse ostaa rahalla ostettavaa eläketurvaa, joka
on aina epäoikeudenmukainen perusteiltaan, ei sille vaan
mitään voi.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Hallituksen ikäviä jälkiä on
se, että kansaneläkemaksu poistettiin työnantajilta,
kaikilta työnantajilta, ja tällä tavalla
heikennettiin vakuutuspohjaa ja rahoituspohjaa. Se on selvä.
Sitten siitä, millä tavalla se kompensoidaan,
voi tulla lisäongelmia nyt tällä hetkellä verotukselle.
Nyt jälleen etsitään kuitenkin parempituloisia ihmisiä,
joilla on ylimääräistä laittaa
eläkesäästämiseen ja sitä kautta
varmistaa ehkä hiukan omaa tulevaisuuttaan tai enemmän
sen mukaan, miten paljon on käytettävissä olevia
varoja, mutta joka tapauksessa verohelpotuksen avulla. Ne, joilla
ei ole mahdollisuuksia verohelpotuksella toteutettaviin eläkesäästöjärjestelmiin,
ovat edelleen suhteellisesti entistä huonommassa tilanteessa.
Oikeaa politiikkaa olisi se, että varmistettaisiin
eläkkeiden taso, niin että ei tarvitsisi ylpeillä 600
euron kuukausitakuueläkkeellä, vaan sellainen
eläketaso, jolla tulee myös kaupunkiympäristössä Suomessa
kohtuullisesti toimeen. Myös työeläkkeiden
huono taso on hyvä pitää mielessä.
Se tarvitsee kompensaatiota. Keskieläke Suomessa kuitenkin
on vain jonkin verran yli 1 000 euroa kuukaudessa, joka
on siis vähän, se ei ole suomalaisella kustannustasolla
paljon etenkään kaupunkialueella, kaupungeissa
asuttaessa, joissa on huomattavasti suuremmat menot kuin maaseudulla.
Tämä on tärkeä asia, tämä on
periaatteellinen asia, ja hallitus ei tässä nyt
kyllä saa ainakaan punaista ruusua.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tätä hallituksen esitystä on
perusteltu nimenomaan kilpailusyillä ja niillä syillä sitä voidaankin
perustella. Se varmasti koskee keskituloisia, jos se 2 tonnista
ylöspäin lasketaan. Eräät laskevat
kyllä sen rajan ihan toisella tavalla, olemme viime aikoina
sen huomanneet. Heitä, joilla on todella varallisuutta,
tämä ei tietysti koske ollenkaan, sillä he
käyttävät sijoitusvakuutussysteemiä,
jossa he syövät sitä sijoitusvakuutuksen pääomaa,
kun tarvitsevat rahaa, ja tuotot jäävät verottomina
sinne kasvamaan.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä ed. Järviselle.
Tämä takuueläkejärjestelmähän
ei tule turvaamaan tyydyttävää eläketasoa,
ainakaan, mikä nyt on tähän asti tiedossa.
Toisekseen on syytä muistaa, että meillä Suomessa
eläkkeet ovat erittäin pieniä, työeläkkeet
ovat noin 1 200 euroa tällä hetkellä keskimäärin
ja naisilla noin 1 000 euroa kuukaudessa. On muistettava,
että tämän lisäksi mediaanieläke on
huomattavasti pienempi.
Mitä tulee näihin yksittäisiin tapauksiin,
varmasti on niin, että jollakin on tämmöinen
eläkevakuutus, mutta minä uskallan sanoa, että valtaosalla
suomalaisista ei ole tällaista eläkevakuutusta
ja suurella osalla suomalaisista ei ole edes mitään
mahdollisuutta tämmöiseen eläkesäästämiseen.
Tämä lisää varmasti erilaisten
rahalaitosten kilpailua keskenään, mutta ei tämä mitään oikeata
eläkepolitiikkaa ole. Lakisääteisen eläkejärjestelmän
kehittäminen olisi kaikkein keskeisintä ja tärkeintä.
Keskustelu päättyi.