2) Hallituksen esitys laiksi alueiden kehittämislain
muuttamisesta
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! On todettava tyytyväisenä,
että alueiden kehittämislain muutos on saatu tähän
vaiheeseen. Käsittelyn pohjana on hallintovaliokunnan yksimielinen
mietintö. Tätä muutosesitystä on
pitkän aikaa odotettu. Siinähän oli lähtökohtana
selvitysmiehen työn tulos. Tosin tämä muutosesitys
on varmasti eräänlainen kompromissi selvitysmiehen
ja saatujen lausuntojen välillä. On todettava niin
ikään, että tässä lakiesityksessä on
otettu huomioon se, mitä eduskunta lausui aluepoliittisen
selonteon yhteydessä. Siinähän eduskunta edellytti
hallituksen huolehtivan siitä, että alueellisen
kehittämisen kannalta merkittäviä taloudellisia
voimavaroja kootaan yhteen, alueellistetaan ja lisätään
sitomattomien maakunnallisten kehittämisvarojen osuutta,
sekä niin ikään siitä, että maakunnan
liittojen roolia aluekehityslain mukaisina aluekehitysviranomaisina
vahvistetaan alueellistettujen voimavarojen suuntaamisessa muun
muassa lisäämällä maakuntaohjelmien
toteuttamissuunnitelmien sitovuutta ja vaikuttavuutta.
Tämä säädettävä lakihan
merkitsee sitä, että keskeiset alueiden kehittämiseen
vaikuttavat määrärahat on nyt koottava
valtion talousarviossa nykyistä suuremmiksi kokonaisuuksiksi. Maakunnallisen
päätöksenteon asema vahvistuu. Päätöksenteon
kokonaisuudessa tämä tapahtuu kahta kautta. Ensinnäkin
maakuntaohjelman toteuttamissuunnitelma muuttuu maakunnan talousarvioesitykseksi,
mikä parantaa maakunnan oman ehdotuksen asemaa valtion
talousarvioesityksen valmistelussa. Toisaalta aluekehityksen voimavarojen
suuntaamisen kokonaisuus on aluetasolla maakunnan liitoissa helpommin
priorisoitavissa ja aikataulutettavissa mahdollisimman tuloksellisesti.
Hallintovaliokunta korostaa päätöksenteon yhteensovittamisen
merkitystä sekä keskushallinnossa että aluetasolla.
Hallintovaliokunta on aiemminkin kiinnittänyt huomiota
ja on siihen kiinnittänyt moni muukin taho, etenkin keskushallinnon
liian sektoroituneeseen asioiden tarkastelukulmaan. Siinä meillä on
merkittävää tekemistä. Tämän
sijaan on tärkeä hallinnon toiminnassa omaksua
laaja-alaisempi lähestymistapa. Hallintovaliokunta pitää välttämättömänä lakiehdotukseen
sisältyvää sääntelyä,
joka merkitsee aluekeskusten kehittämisen jatkamista aluekeskusohjelmilla
ja vastaavasti osaamiskeskusten kehittämisen jatkamista
osaamiskeskusohjelmilla.
Herra puhemies! Haluan vieläkin todeta tyytyväisenä sen,
että tämä lakimuutos on nyt saatu tähän
vaiheeseen.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallintovaliokunta käsitellessään
tätä hallituksen ehdotusta alueiden kehittämislain
muuttamisesta osoitti tyytyväisyytensä erityisesti
siitä, että hallituksen ehdotus oli eduskunnan
hengen mukainen. Kun eduskunta käsitteli aluepoliittista
selontekoa, niin tuolloin hyväksyimme lausuman, jossa eduskunta
edellytti hallituksen huolehtivan siitä, että alueellisen
kehittämisen kannalta merkittäviä taloudellisia
voimavaroja kootaan yhteen. Sen lisäksi me edellytimme
alueellistamista ja myöskin sitä, että lisätään
sitomattomien maakunnallisten kehittämisvarojen osuutta.
Tämän lisäksi eduskunta edellytti maakunnan
liittojen roolia aluekehityslain mukaisina aluekehitysviranomaisina
vahvistettavan alueellistettujen ja alueellistettavien voimavarojen suuntaamisessa
muun muassa lisäämällä maakuntaohjelmien
toteuttamissuunnitelmien sitovuutta ja vaikuttavuutta.
Hallintovaliokunta käsitellessään
tätä hallituksen ehdotusta kiinnitti huomiota
yhteen yksityiskohtaan, joka sisältyy hallituksen ehdotuksessa
10 §:n a-kohtaan. Pykälän 1 momentin
mukaan niiden ministeriöiden, joiden on alueiden kehittämislain
8 §:n nojalla määriteltävä alueellisen
kehittämisen tavoitteet ja toimenpiteet, on koottava keskeiset
alueiden kehittämiseen vaikuttavat määrärahaehdotukset.
Tämä on näin hyvä.
Hallituksen ehdotuksen momentin toinen virke on sikäli
ongelmallinen, että siinä annettaisiin lailla
yleinen valtuus antaa kokoamisen yksityiskohdista määräyksiä erikseen.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan tarkoitus on, että tarkemmat
määräykset antaisi valtiovarainministeriö valtion
talousarvion laadinnasta antamissaan määräyksissä.
Saadun selvityksen mukaan kysymys on valtion talousarviosta annettuun
asetukseen vuodelta 1992 sisältyvästä sääntelystä.
Hallintovaliokunta toteaa, ottaen samalla huomioon edellä todetun
säännösehdotuksen ongelmallisuuden, ettei
samasta asiasta ole asianmukaista antaa sekä lakitasoista
normia että asetustasoista sääntelyä.
Tämän vuoksi hallintovaliokunta ehdottaa lakiehdotuksen
10 a §:n 1 momentin toisen virkkeen poistamista. Muilta
osin hallintovaliokunta oli hyvin tyytyväinen hallituksen
ehdotukseen, ja hallintovaliokunta oli tämän toisen virkkeen
poistamisesta yksimielinen.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun kaksi edellistä puhujaa
ovat keskustapuolueesta ja kovasti kehuvat tätä lakiehdotusta,
niin haluaisinkin kysyä heiltä, onko tämä nyt
ensimmäinen askel siihen aluekuntamalliin, jota ministeri
Manninen niin innokkaasti ajaa tähän maahan, koska
jos nyt nämä miljardi euroa kasataan, ehkä enemmänkin,
kokonaan maakuntien hallintoon ja laitetaan jopa maakunnille oma talousarvio,
niin eikö se sitä tarkoita, että paras hanke
toteutuu tässä aluekuntamallissa.
Lasse Hautala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä ei ole ollenkaan kysymys
siitä, että tämä olisi kannanotto
kunta- ja palvelurakenneuudistukseen ja sen aluekuntamallivaihtoehtoon.
Kyllä tässä on noudatettu täysin
eduskunnan omaa tahtoa liittyen aluepoliittisen selonteon sisältöön.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Haluan todeta, että tämä lakiesitys
perustuu hallitusohjelmaan eikä sillä ole, niin
kuin ed. Hautala totesi, mitään tekemistä kuntamallien
kanssa. Tämä toteutuu täysin riippumatta
niistä.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Näin on, niin kuin täällä ed.
Hautala ja ministeri Manninen vakuuttivat. Tällähän
ei ole mitään tekemistä tulevan kunta-
ja aluerakenteen rakenneuudistuksen kanssa. Saattaa olla, että jonkin
verran kuitenkin on tekemistä mahdollisesti tulevaisuudessa;
riippuu sitten siitä, millä tavalla toteutetaan
kunta- ja aluerakenneuudistus, mutta itse tämän
kysymyksen osalta ei varmastikaan viitoiteta tietä aluekuntamallille.
Tämä on hallitusohjelmassa, ja eduskunnan tahdon
mukaisesti valiokunta nyt tässä toiminut, ja toimenpiteenä tämä on
ihan oikein. Tiedän, että jos ei Helsingissä tällä ole
merkitystä, niin maakunnissa joka tapauksessa on suuri
merkitys, että näitä voimavaroja voidaan
koota ja koordinoidusti myöskin näitä voimavaroja
sitten jakaa. Ihan oikeansuuntainen toimenpide, vähän
riittämätön.
No, tähän liittyy myöskin sitten
tämä alueellistaminen, joka ei kyllä ole,
ministeri Manninen ja hallitus, edennyt sillä tavalla kuin
me kansanedustajat ja maakunnassa toimivat ihmiset odotimme. On
otettu erittäin pieniä askeleita alueellistamisen
saralla. Tässä hallituksen on syytä terästäytyä.
En tällä tarkoita sitä, että alueellistamisella
alueiden esimerkiksi työttömyysongelmat ratkeavat,
ei sinne päinkään, mutta kyllä sillä merkitystä kuitenkin
alueiden kehittämisen kannalta on, että alueellistaminen
saisi vähän voimakkaampaa vauhtia. Ministeri Manninen
on omalta osaltaan hoitanut kohtalaisen hyvin omaa tonttiaan.
Yleiskeskustelu päättyy.