Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Viime viikon aikana kansalaisten tunteita
on kovasti kuohuttanut julkisuuteen tullut tieto siitä, että Tallinkin
laivat ovat laskeneet pesu- ja viemärivetensä keskelle
Suomenlahtea. Puhdistamattomien käymälävesien
jättäminen Helsingin ja Tallinnan välille
on siis lehtitietojen mukaan, kuten kaikki tiedämme, laillista
puuhaa. Itämeri on kuitenkin ekosysteemiltään
erityisen herkkää aluetta, jonne yksikin tämän
tyyppinen päästö on mielestäni
erittäin vakavaa ja varsin vakavaa. Miten hallitus aikoo
nyt kiirehtiä jo mahdollisesti työn alla olevaa
lainsäädäntöä koskien
tätä asiaa?
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa herra puhemies! Tallink on joutunut itse korjaamaan
tapansa käsitellä näitä asioita.
Mutta tämä tapaus on kuitenkin johtanut siihen,
että tulen ehdottamaan, että Suomi tekee Itämeren
suojelukomissiossa eli Helcomissa aloitteen siitä, että Itämeren
rantavaltiot ryhtyisivät toimeen, esimerkiksi Helcom-suosituksen
muuttamiseen, päästömääräyksen
tiukentamiseksi Itämerellä. Tarvittavilta osin
toimet edellyttäisivät niiden hyväksymistä Imossa.
Merenkulkuhan on kansainvälistä, ja kansallisesti
ei voida yksipuolisesti tämän kaltaisia päätöksiä tehdä,
ja siksi olen päätynyt siihen, että Helcom
on se oikea kanava tässä toimia.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvä uutinen.
Miten hallitus aikoo valvoa Imon uudistetun Marpol-yhteistyösopimuksen
valvontaa, ja milloin sen uskotaan tulevan voimaan?
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Paljon tietenkin riippuu siitä, miten
Helcomin piirissä tällainen esitys käsitellään.
Tiedetään, että kaikissa näissä kansainvälisissä elimissä edellytetään
yksimielisyyttä, mutta luulen, että tämä istuisi
aika lailla hyvin, koska nyt Itämerellä on pssa-status
ja nyt ollaan esittämässä konkreettisia
toimenpiteitä tämän statuksen konkretisoimiseksi.
Tietenkin tässä joutuu varmasti lobbaamaan
Helcom-jäsenvaltioitten kanssa, jotta saataisiin riittävä tuki.
Minusta kuitenkin tämä on sen luokan asia, että kannattaa
vakavasti yrittää.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tämä Itämeren saastuminen
laivojen toimestahan on ollut jo kovin pitkään
tiedossa. Esimerkiksi varmasti jokainen, joka pienveneellä liikkuu
Itämerellä, on täällä Suomen
vesilläkin nähnyt sen, miten yöaikaan — itsekin
olen nähnyt — muun muassa SeaWind-laivan perässä on
pitkä vana, joka ei suinkaan ole normaalia kuohuvettä, ja
sen lisäksi myös Superfast Ferries tiettävästi toimii
samalla tavoin. Eli olisin kovasti kiinnostunut, miksi ministeri
vasta nyt ryhtyy toimiin, kun tämä ei ole mikään
uusi asia. Ja sen lisäksi on tietenkin ihan oikein, että pienveneille
vaaditaan septitankit, mutta siitä huolimattakin olisin
kiinnostunut tietämään, aikooko ministeriö tehdä jotakin,
jotta myös olisi tyhjennyspaikat näille septitankeille.
Tällä hetkellähän niitä ei
ole.
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Parempi myöhään
kuin vielä pitempi odottaminen. Tämä asiahan
on nyt konkretisoitunut ja siksi nämä toimenpiteet.
Mitä tulee pienveneilyyn, niin ensi vuoden budjetissahan
on määräraha, joka on tarkoitus kohdistaa
Pidä saaristo siistinä ry:lle, ja sen vastuulla
olisi tällaisen vastaanottojärjestelmän
järjestäminen. Pidä saaristo siistinä ry:n
kanssa on jo käyty keskusteluja tästä aiheesta.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! Pilssivesien päästöjen
kanssa on ollut samantapaisia ongelmia, ja sehän ratkaistiin
niin, että pilssivesien jättäminen satamaan
kuuluu satamamaksuun. Ei ainakaan kannata olla jättämättä niitä satamaan,
koska se kuuluu siihen hintaan. Silloin on ainoastaan se, että aika
on rahaa, elikkä jos se paikka, mihin jätetään,
on vaikeasti löydettävissä, niin se vie
aikaa.
Voisiko samalla systeemillä ajatella, että harmaat
vedet kuuluisivat satamamaksuun, että laivat eivät
maksa erikseen niistä, vaan ne olisivat automaattisesti
mukana satamamaksussa?
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Tähän asiakokonaisuuteen
liittyen kannattaa kaikkia mahdollisia parannusehdotuksia selvittää,
myöskin tämä.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Itämeren alue on maailman
saastunein merialue, ja viime hallituksen aikana tehtiin erinomainen
Itämeren suojeluohjelma, mutta rehevöitymisen
osalta tämän ohjelman kanssa on edetty ainoastaan
välttävästi. Näin esimerkiksi luonnonsuojelujärjestöt
ovat arvioineet. Nyt kun Suomesta tulee EU:n puheenjohtajamaa, niin
kysynkin nyt:
Mihin toimiin hallitus on ryhtynyt, että me saisimme
Euroopan unionin vahvasti sitoutumaan Itämeren suojeluun?
Kysyisinkin ihan niitä konkreettisia tavoitteita, mitä ympäristöministeriössä ja
valtioneuvostossa on asetettu sen eteen, että todellakin
Itämeren suojelu etenisi ja koko EU sitoutuisi siihen ja
jopa EU:n budjetista saataisiin voimavaroja, niin kuin esimerkiksi
kokoomuksen mepit ovat Itämeri-strategian sisällössä esittäneet.
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Ympäristöneuvoston epävirallisessa
kokouksessa, joka järjestetään Turussa,
Itämeri on yhtenä teemana, ja siitä on
tarkoitus silloin myöskin keskustella. Kuitenkin päävastuu
Itämeren tilasta on Itämeren rantavaltioilla,
ja on vaan tiukennettava niitä toimenpiteitä, joita
käytössä on, ja niitten toimesta pistekuormitus
on saatu aika lailla hyvään malliin. Sen sijaan hajakuormitus
ei ole odotetulla tavalla parantunut, ja siksi tässä Itämeren
seurantaohjelmassa, nimenomaan kansallisessa sellaisessa, siihen kiinnitetään
huomiota.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Satamat kuitenkin vähän
eri tavalla ilmeisesti suhtautuvat tähän tilanteeseen,
ja oli aika hätkähdyttävää lukea,
että Tallink-ryhmä ei tiennyt ikään
kuin mahdollisuudesta jättää harmaita ja
mustia jätevesiä Helsingin satamaan. Toisaalta
myöskin pidetään edelleen omia jätemaksuja satamissa
esimerkiksi öljyisillekin jätteille, muun muassa
konehuonejätteelle, ja näin ollen tämä no
special fee -ajattelu ei oikein toimi. Kysyisin arvoisalta ympäristöministeriltä:
Kun 23.11. on tämä Itämeren maiden
ympäristöministereiden kokous Ruotsissa, niin
miten painokkaasti otatte tämän ongelman esiin
nimenomaan siitä näkökulmasta, että voitaisiin
Itämeren alueella katsoa, miten säännöllisessä liikenteessä olevat
alukset, joilla on kaksi satamaa Itämeren alueella, noudattavat
yleensäkin pilssivesien jättämistä ja
muuten myös näiden pesuvesien jättämistä satamiin?
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Otan tämän ongelmakokonaisuuden
hyvinkin vakavasti ja vahvasti esille puheessani siinä tilaisuudessa.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Suomella on ihan kohta edessään
Euroopan unionin puheenjohtajuuskausi. Tietenkin on kunniakasta,
että kun olemme puheenjohtajana, niin tuomme myös
ympäristöasioita näkyvästi esille ja
omalle agendallemme.
Miten ympäristöministeri Enestam on ajatellut
nimenomaisesti tämän Itämeri-kysymyksen nostaa
sitten esiin EU:n puheenjohtajuuskaudella, eli minkä tyyppisiä toimenpiteitä tämän
asian tietoisuuden eteenpäinviemiseksi ja myös
Itämeren pelastamiseksi voimme juuri omalla puheenjohtajuuskaudellamme
edesauttaa?
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Kuten äsken totesin, Itämeri on
yksi painopistealue ympäristöneuvoston epävirallisessa
kokouksessa Turussa, jossa on tietoisku ja jossa on aiheesta esitelmiä,
ja sitten varsinaisten kokouspäivien aikana on tarkoitus
ihan tutustua Itämeren tilaan.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Ympäristötöillä ja
niiden määrärahoilla on myös
merkitystä Itämeren tilanteeseen, koska ympäristötöillä pystytään
nimenomaan kuormitusta osittain vähentämään.
Ympäristötöiden kehys romahtaa vuonna
2007. Se on 10 miljoonaa vuodelle 2006, ja kehyksen mukaan se tulee
laskemaan 7,3 miljoonaan.
Ovatko arvoisa ympäristöministeriö ja
ympäristöministeri todella esittämässä ensi
syksynä vuodelle 2007 sellaista budjettia, jossa ympäristötöihin
varatut määrärahat laskevat yli 25 prosenttia
ensi vuoden tasosta? Se olisi erittäin kohtalokas ja huono
signaali sekä ympäristöasioiden osalta
yleensä että myöskin Itämeren
suojelun kannalta.
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Kehyshän on ollut viime vuosien aikana
koko ajan laskeva ja kuitenkin on sitten pystytty neuvottelemaan
parempaa tasoa. Minun pyrkimyksenäni on tietenkin näin
menetellä myöskin nyt, mutta kehysriihen yhteydessä katsotaan.
Nythän lisätalousarviossa on lisää rahaa tähän
tarkoitukseen, niin että tämän vuoden
ja ensi vuoden osalta tilanne on hallinnassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa on parhaillaan käsiteltävänä mietintöä varten
Marpol-sopimus merten pilaamisesta, ja siinä tilanteessa
meillä on tietysti kaikilla mahdollisuus ottaa kantaa tähän
asiaan. Mutta siinä mietinnössä on varmasti
vähän vaikeaa ottaa sellaista yksityiskohtaa esille,
kun Venäjä on tässä kuitenkin
aika avainasemassa. Voitaisiinko ajatella nyt tässä nimenomaisessa
tapauksessa sillä tavalla, että arvoisa ympäristöministeri
keskustelisi aivan erityisesti Venäjän viranomaisten ja
ministereiden kanssa, niin että se yhteisrintama lähtisi
tämmöiseltä bilateraaliselta pohjalta sitten
Helcomissa jnp. ja sitten Imossa liikkeelle ja uuden Marpol-sopimuksen
aikaansaamisessa liikkeelle?
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Puhemies! Ed. Pulliainen on oikeassa siinä, että Venäjä on
aivan ratkaisevassa asemassa, ja siksi aion jatkaa niitä kahdenkeskisiä neuvotteluja
kollegani
kanssa, joita olen koko ajan harrastanut nimenomaan nyt tähän
liittyen.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Paljon suurempi ongelma ovat ne Venäjän öljykuljetukset
Suomenlahdelta Itämeren kautta muualle maailmaan. Kysyn,
herra ympäristöministeri:
Minkä takia Venäjä ajaa sellaista
linjaa, että Itämeren rannikkovaltioitten tehtävänä on
suorittaa öljyntorjunta? Venäläiset vievät öljyä noin 100
miljoonaa tonnia tänä vuonna, seuraavan viiden
vuoden aikana 200 miljoonaa tonnia. Millä tavalla te puututte
tähän? Tämä on se ympäristöongelma
tulevaisuudessa. Toivotaan, ettei näin käy, mutta
kun aluksia valtavasti kulkee poikkiliikenteessä Helsingistä Tallinnaan
jnp., niin öljyonnettomuuden vaara on hirvittävän
suuri. Mitä aiotte tehdä, herra ministeri, tämän
venäläisten ongelman ratkaisemiseksi?
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Voin vakuuttaa ed. Kuosmaselle, että jokaisessa
tapaamisessa ihan riippumatta siitä, onko se pääministeritason
tapaaminen tai ympäristöministerin tapaaminen,
tämä asia on agendalla, sekä Itämeren
rehevöityminen että öljykuljetusten turvallisuus.
Tähän liittyen yhteistyötä on
myöskin harrastettu käytännön
tasolla ja on myöskin saatu tuloksia aikaan.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Taisi olla viime kevätkaudella, kun
Suomen, Viron ja Venäjän välillä yhteisesti
avattiin uudenlainen Suomenlahden meriliikenteen valvontajärjestelmä,
joka on vähän niin kuin lennonjohtojärjestelmän
kaltainen, joka on kaikissa näissä kolmessa kaupungissa.
Jokainen alus, joka Suomenlahdelle tulee, joutuu lähettämään
tiettyä signaalia, jonka avulla kaikissa näissä pisteissä pystytään
valvomaan liikennettä ja vähentämään
sitä riskiä, että risteävässä liikenteessä tapahtuu
onnettomuuksia. Tämä on erittäin tärkeä ennalta
ehkäisevä toimenpide, jolla on saatu järjestystä tähän
Suomenlahden laivaliikenteeseen. Koko ajan tiedetään,
viranomaiset kolmessa kaupungissa, mikä laiva missäkin
liikkuu, ja voidaan myös varoittaa, jos uhkaa käydä niin,
että laivat osuvat toistensa reiteille.