Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt on käsittelyssä niin
sanottu viimeinen raippavero, joka säädettiin
18 vuotta sitten. Sitä käsitellään
nyt 17:nnen kerran täällä, koska se on
joka vuosi säädetty yksivuotisena. Jokaisella
17 kerralla eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta on lausunut,
että lakia ei pitäisi säätää yksivuotisena.
Joka vuosi valiokunta on myöskin todennut, että tämä lakiesitys
ei ole oikeudenmukainen, se kohtelee kaltoin päivärahan
saajia. Tästä syystä valiokunta on aina
suhtautunut tähän nyrpeästi. Siitä huolimatta
16 kertaa hylkäysesitys on täällä hylätty äänestyksessä.
Jotta lainsäädännön läpinäkyvyys,
uskottavuus ja arvovalta ihmettelevän kansan silmissä voisi
parantua tai edes säilyä, ehdotan, että tämä lakiesitys
hylätään.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ed. Erkki Virtasen tekemää hylkäysehdotusta.
Ja minkä tähden? Tämä laki on vuodesta
93 lähtien ollut yksivuotisena lakina, on kyse leikkauslaista,
joka leikkaa 82 miljoonaa euroa köyhien ihmisten etuisuuksia
eli ansiosidonnaista työttömyysturvaa, sairauspäivärahaa jne.
Tämä lainsäädäntö,
jos mikä, olisi sen tyyppinen ojennus pienituloisille ihmisille,
että jos me sen täällä yhtenäisesti
hylkäisimme, niin se toisi ehkä joulun tullessaan
myös heille. Mutta kun tiedän sen, että hallituspuolueet
eivät tämän taakse tule, niin kannatan
tosiaan tätä vastalauseessa olevaa hylkäysesitystä,
jonka takana ovat olleet sosiaalidemokraatit, vasemmistoliitto ja kristillisdemokraatit.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka ilta on jo pitkällä,
on tämä lakiesitys sen kaltainen, että on
syytä suureen hämmästelyyn. Nyt käsittelyssä olevan
lakiesityksen mukaan niissä päivärahaetuuksissa,
jotka lasketaan henkilön palkan perusteella, vähennettäisiin
ensi vuonna maksettavasta sosiaalivakuutuksen ja muun muassa työttömyysturvan
päivärahasta työntekijän eläkemaksua
ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksua vastaava
osuus. Hallitus esittää leikkausprosentiksi ensi
vuodelle 4,5 prosenttia.
Kuten täällä on todettu, tämä on
yksi niistä 1990-luvun lamaleikkauksista, joita ei ole
poistettu, vaikka maa on elänyt ennätyksellisen
talouskasvun jakson. Tässä on jo suurta historiallista
symboliarvoa. Taloudellisen kasvun synnyttämä vauraus
on kanavoitu rikkaille, mutta lama-ajan leikkausautomaatit on pidetty
köyhien ja pienituloisten osalta voimassa. 1990-luvun alun jälkeen
hallitukset, Ahot, Lipposet ja Vanhaset, ovat olleet uskollisia
uusliberalismissaan. Päivärahan varassa elävät
sairaat ja työttömät ovat olleet hallitusten
erityisen kuristuskannustuksen kohteena. Saman politiikan hedelmiä ovat
saaneet maistaa myös lapsiperheet vanhempainvapaakorvausten
osalta.
Työttömyysturva on Suomessa Pohjoismaiden
heikoin. Erityisesti perusturvan varassa olevat on ajettu lohduttomaan
taloudelliseen ahdinkoon, leipäjonoihin, moniin sairauksiin
ja todelliseen kurjuuteen. Hallituksen esityksen ja arvion mukaan
4,5 prosentin leikkauksesta luopuminen lisäisi ensi vuonna
sairausvakuutusmenoja 56 miljoonaa euroa ja työttömyysturvamenoja
26 miljoonaa euroa. Mitä nämä summat
ovat suurituloisille myönnettyjen verohelpotusten rinnalla?
Mitä nämä summat ovat työttömyysturvamenoissa
viime vuosina syntyneiden valtavien säästöjen
rinnalla?
Työttömyyskassat ja Kela maksoivat työttömyyskorvauksia
viime vuonna 696 miljoonaa euroa vähemmän, siis
vähemmän, kuin vuonna 2004. Syyt säästöjen
syntyyn ovat selviä. Työttömyys väheni,
mikä tietenkin on ollut hyvä asia, mutta työttömyysturvaa
ei ole korotettu ja työmarkkinatuelta on pudotettu vuoden
2006 alun jälkeen yli 40 000 työtöntä kuntien
toimeentulotuen varaan. Työttömien toimeentuloa
halutaan kiristää koko ajan. Sitä on
kiristetty systemaattisesti. Pysymistä ansioturvan piirissä on
vaikeutettu, lisäpäiväikärajaa
on nostettu jne. Myös tuoreet tiedot sosiaaliturvaa uudistavasta
Sata-komiteasta kertovat työttömyysturvan kokonaiskeston
olevan oikeiston ja työnantajien hyökkäilyjen
pääkohteena.
Tässä yhteydessä vanhana ay-miehenä ihmettelen
suomalaisen ammattiyhdistysliikkeen levollisuutta. Johtajien lepoasentoa
en ihmettele, se on minulle tuttua vanhasta työstäni.
Heille paikat kolmikantapöydässä ja eläke-
ja muissa vakuutusrahastojen johtoelimissä ovat perinteisesti olleet
jäsenten asiaa ja toimeentuloa tähdellisempiä.
Mutta nyt, kun parhaillaan kymmenettuhannet työssäkäyvät
suistuvat työttömyysturvan varaan, pitäisi
myös etujärjestöeliitin käsittää,
että siirtyminen palkkatuloilta heikkotasoisen työttömyysturvan
varaan johtaa kymmenettuhannet perheet vaikeaan elämäntilanteeseen,
taloudellisiin ja sosiaalisiin vaikeuksiin.
Työntekijöiden lomautuksia ja irtisanomisia vastaan
on saatava laaja liike. Pk-yritysten konkurssikierre on estettävä.
Se on pankkien ja valtiovallan vastuun asia. Mutta myös
työttömyysturvan korottaminen on tärkeä osa
talouden elvyttämistä. Työttömiksi
joutuvista on kannettava huolta.
Tämä käsittelyssä oleva
lamaleikkuri voitaisiin todellakin nyt poistaa ja kohentaa päivärahoilla
elävien asemaa edes vähän. Mutta täällä jo aiemmin
tämän lain käsittelyn yhteydessä käytetyistä puheenvuoroista
päätellen porvari haluaa edelleenkin ministeri
Kataisen sanoin välittää oikeasti, kuunnella
ja kannustaa pienituloisia, köyhiä, sairaita,
työttömiä ja lapsiperheitä perimällä heiltä jatkossakin
lamaveroa suurituloisten veroalen kattamiseksi.
Kannatan täällä tehtyä tämän
lakiehdotuksen hylkäämisehdotusta. Tästä häpeästä on
todellakin päästävä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Yrttiaho sanoi, työmarkkinajärjestöthän
ovat valvoneet tätä asiaa ja valitettavasti ne
eivät vieläkään ole päässeet
yksimielisyyteen siitä, kuka maksaa tämän
sairausvakuutuksen työtulon vakuutuslisäyksen
siinä tapauksessa, että tämä verotus
poistetaan. Mutta valiokunta tietenkin toivoo, että saamme
viimeistään vuonna 2010 pysyvän lainsäädännön
tälle asialle.
Keskustelu päättyi.