10) Hallituksen esitys yliopistojen verotusta koskevaksi lainsäädännöksi
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! 17. marraskuuta talousarvioesityksen täydentämisestä käydyssä lähetekeskustelussa
kiinnitin huomiota nyt käsiteltävään
lakiesitykseen yliopiston verotuksen poistamisesta. Siinä tuntuu
olevan kolme ongelmaa. Ensimmäinen oli se, mitä käytännössä tarkoitetaan
yliopiston elinkeinotulon verotuksella. Toinen oli se, että hallitus
vastoin yliopistolain 75 §:n säännöstä poistaisi
pääosan Helsingin yliopiston niin sanotuista ...
Puhemies:
Puhuja, anteeksi ihan hetki. — Täällä on
nyt taustaääntä niin paljon, että on
vaikea seurata puhetta. Yleisö eläytyy. — Olkaa
hyvä.
Toinen oli se, että hallitus vastoin yliopistolain
75 §:ää poistaisi pääosan
Helsingin yliopiston niin sanotuista erioikeuksista, muun muassa
apteekistaan saadun elinkeinoveroa vastaavan tulon. Kolmas oli se,
että hallitus tosin ilmoitti tarkoituksena olevan tämän
menetyksen korvaaminen Helsingin yliopistolle ensi vuonna, mutta
jättää kertomatta, miten on tarkoitus
jatkaa sitä vuositasolla.
Perustuslakivaliokunta kiinnitti lausunnossa huomiota siihen,
että elinkeinotulotoiminnan määrittely
jää yliopistojen kohdalla ehdotuksessa perustuslain
81 §:n 1 momentin kannalta arvioituna epätäsmälliseksi.
Säännöksen epätäsmälliset
ja jopa ristiriitaiset perustelut tekevät säännöksestä erittäin
epäselvän tulkita, ja verovelvollisuutta on siten
monissa tapauksissa vaikea määritellä.
Perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan ehdotettua
21 a §:ää olisi täsmennettävä niin,
että säännöksessä kuvataan,
mitä yliopiston elinkeinotoiminnalla tarkoitetaan. Yliopistojen
verotettavaa elinkeinotoimintaa voi olla vain toiminta, joka ei
liity yliopiston lakisääteisiin tehtäviin
ja jolla on muun elinkeinotoiminnan kanssa kilpaileva, voittoon
pyrkivä luonne. Tällöin myös
lakia soveltavien viranomaisten harkinta veroa määrättäessä olisi
sidottua, kuten valiokunnan lausuntokäytännössä on
painotettu.
Lisäksi perustuslakivaliokunta totesi, että valiokunnan
käsityksen mukaan olisi asianmukaista, että tulojen
menetyksen korvaamisesta Helsingin yliopistolle säädetään
lailla tai korvauksen jatkuvuus muutoin turvataan, ellei siis yliopistolakia
muuteta niin, että nämä erioikeudet poistettaisiin.
Perustuslain 16 §:n 3 momentista ja 123 §:n
1 momentista johtuen on tärkeää, että valtio
esimerkiksi lainsäädännöllisin
toimin ei heikennä yliopistojen edellytyksiä toteuttaa
yliopistolaissa säädettyjä tehtäviä.
Nyt tässä esillä olevassa valtiovarainvaliokunnan
mietinnössä on nämä ongelmat
ratkaistu sillä tavalla, että valiokunta on perusteluissaan
hyvin täsmällisesti esittänyt, mikä on
yliopiston mahdollista elinkeinotuloa ja mikä ei, tavalla, joka
oikeastaan poistaa mahdolliset epäselvyydet, jotka tietysti
sitovat veroviranomaisten toimintaa. Se on minusta myönteinen
asia.
Tämän toisen asian, joka koski näiden
Helsingin erioikeuksien korvaamista, valiokunta on ratkaissut sillä tavalla,
että valiokunnalla on lausumaehdotus, jossa eduskunta edellyttäisi,
että hallitus antaa vuoden 2010 maaliskuun loppuun mennessä eduskunnalle
esityksen yliopistolain muuttamisesta siten, että Helsingin
yliopistolle korvataan määrä, joka vastaa
yliopiston apteekkiliikkeen harjoittamisesta saadun elinkeinotulon
perusteella maksettua yhteisöveroa, eli korvaus tulisi
säännölliseksi.
Arvoisa puhemies! Voi tuntua siltä, että on ikävä asia,
että jollakin yliopistolla on erioikeuksia, mutta todellisuus
on ensin se, että Helsingin yliopisto tietysti palvelee
koko Suomea. Sillä on tiedekuntia, joita muilla ei ole,
ja Helsingin yliopistoon voi hakeutua mistä maankolkasta
tahansa, niin kuin tehdään. Toiseksi tämä on
Helsingin yliopistolle sellaista ylimääräistä tuloa,
joka tukee muita yliopistoja sillä tavalla, että muuten tästä suuresta
yliopistopotista sitten menisi enemmän rahaa Helsingin
yliopistolle, mikä tietysti vähentäisi
muiden mahdollisuuksia. Kolmanneksi Helsingin yliopisto on ylivoimaisesti Suomen
menestynein yliopisto, jos katsoo näitä kansainvälisiä vertailuja.
Se on koko ajan hyvää tasoa pohjoismaisittain.
Tämän vuoksi tämä esitys
on tärkeä, ja pidän näitä valtiovarainvaliokunnan
täsmennyksiä ja parannuksia todella merkittävinä.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Söderman toi esille tosiaan
keskeisiä ongelmakohtia, joita tässä hallituksen
esityksessä vastaan tuli. Tämähän
on siis periaatteessa jatkumo yliopistolakiuudistukselle, jossa
tavoitteena on parantaa yliopistojen mahdollisuutta rahoituksen
saamiseen.
Sinällänsä valiokunta halusi korostaa
sitä, että perustoimintojen verotuksellisessa
laajuudessa ei tapahdu mitään muutosta, mutta
sieltä oli selkeästi löydettävissä muutamia
ongelmakohtia. Ehkä se vaikein oli tämä elinkeinotoiminnan määrittely.
Täytyy sanoa, että sillä aikataululla, jolla
jaosto sai tämän lain käsittelyyn, oli
mahdottomuus tehdä täysin kattavaa määrittelyä.
En tiedä olisiko muutenkaan ollut täysin mahdollista
määritellä sitä, mikä on
elinkeinotoimintaa. Tämä on varmasti sellainen
osa, joka tulee määräytymään
verotuskäytännön kautta ja täsmentymään
sitä kautta.
Toinen merkittävä ongelma siellä oli
piilevän arvonlisäveron kompensointi, joka lähinnä sitten kiinteistöpuolella
aiheutuu. Siinä jaosto esitti pykälä-
tai momenttimuutosta, jonka perusteella sitten vuokralleantaja voisi
hakeutua arvonlisäverovelvolliseksi ja laskuttaa vuokraa
verollisena, jotenka tämä saadaan kompensoitua
sitä kautta.
Helsingin yliopiston kohdalta tosiaan tilanne on se, että on
vaikea nähdä tilaisuutta, että yliopisto
voi suoraan olla tietyn korvamerkityn veron saajana, jotenka tämä kompensointi
tulee hoitaa yliopistolain kautta, ja siitä jaosto velvoittavasti
sitten ilmoitti sen, että maaliskuun loppuun mennessä tulee
saada sellainen esitys, kuinka tämä kompensointi
yliopistolain kautta tullaan tekemään sitten Helsingin
yliopistolle.
Kaikkinensa täytyy nyt sanoa kyllä, että kun on
usein puhuttu tässä talossa lainvalmistelun tasosta,
niin tämä oli erittäin haasteellinen
käsitellä jaostossa tällä aikataululla,
tällä valmistelulla, josta se oli tullut, ja toivoisi,
että myös ministeriöitten välillä tällaisissa
tapauksissa voitaisiin tehdä yhteistyötä ihan
pakottamatta.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on erittäin
tärkeää lainsäädäntöä.
Tässä jaoston puheenjohtajan puheenvuorosta voi kyllä jatkaa,
että oli harmillista, että tämä tärkeä yliopistoja
koskeva verolaki tuli niin myöhään eduskuntaan,
ja puutteellista valmistelussa oli se, että opetusministeriön
kanssa ei ollut tehty riittävästi yhteistyötä,
mutta onneksi verojaostosta löytyi yliopistojen ystäviä ja
saimme tämän lainsäädännön
kuntoon.
Erityisen tärkeää oli se, mikä näissä kahdessa edellisessä puheenvuorossa
oli, että tarkoitus ei ole vallitsevaa oikeustilaa muuttaa,
eli yliopistojen verotuksen osalta, vaikka ne eivät ole
enää valtion tilivirastoja, elinkeinotoiminnan
arviointi pysyy nykyisellään. Erittäin
perusteellisesti verojaosto kävi nämä perustelut
läpi, ja omalta osaltani voin sanoa, että niihin
eduskunta voi olla tyytyväinen, samoin myöskin
yliopistomaailma. Erityisesti alleviivasimme yliopistojen erityisluonnetta.
Valtiovarainministeriö oli kovin suppeasti määritellyt
yliopistojen tehtävän, ja tähän meidän
piti puuttua. Tämä oli tärkeä muutos.
Toinen oli tuon piilevän alvin kompensoiminen. Olisi
ollut kovin huono asia, että se olisi jäänyt
rasittamaan yliopistojen taloutta, ja oli erinomaista, että alv-lain
30 §:ään lisäsimme
yliopistot ja näin saimme tämän haastavan
ongelman korjattua.
Arvoisa puhemies! Helsingin yliopiston erityisasema verotuksellisesti
on ollut haastava, ja kilpailuoikeudellisesti siihen on tarvinnut
tehdä muutoksia. Pidin erittäin tärkeänä sitä,
että me verojaostossa teimme ponnen ja vaadimme lainsäädäntöä eli
edellytämme, että maaliskuun loppuun mennessä hallitus
tuo yliopistolakimuutoksen, jossa selkeästi lakisääteisesti
kirjataan se, että Helsingin yliopiston apteekin osalta
Helsingin yliopistolle tulevat kompensaatiot. Ne ovat lakiin kirjattuja,
ja tällä tavalla me todellakin turvaamme ne Helsingin
yliopiston erioikeudet. Helsingin yliopisto on maamme paras yliopisto, huippuyliopisto,
ja on hyvin tärkeätä, että yliopistouudistuksessa
tätä Helsingin asemaa ei vaurioiteta.
Mutta koko yliopistouudistuksen tarkoitus on tehdä jokaisesta
suomalaisesta yliopistosta paras mahdollinen, ja tämä verolaki
kyllä antaa siihen mahdollisuudet. Kiitos erityisesti jaoston
puheenjohtajalle hyvästä työskentelystä.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Tässä valiokunnan
mietinnössä keskityn tähän Helsingin
yliopiston verotukselliseen asemaan, joka koskee apteekkia, josta äsken
juuri käytiin keskustelua. Tämä Helsingin yliopiston
verotuksellisen erityisaseman muuttuminen johtuu kilpailuoikeuden
näkökulmasta ja siitä johtuvasta lainsäädännöstä.
Näin on katsottu, että Helsingin yliopistolle
tulee kompensoida ne kustannukset, jotka aiheutuvat siitä,
että Helsingin yliopisto joutuu luopumaan tästä vapaudestaan.
Ja tähän kuuluu sitten tämä lause:
"Valiokunta pitää kuitenkin tarpeellisena, että yliopiston
apteekkitoiminnan osalta kompensaation säilyminen turvataan
lain tasoisesti yliopistolaissa."
Tämä lausuma takaa sitten tämän
ensi vuoden maaliskuun loppuun mennessä tulevan esityksen,
joka eduskunnalle tulee antaa. Tämä lausuma tulee
sisältämään sen, että Helsingin
yliopistolle korvataan valtion taholta se määrä,
joka "vastaa yliopiston apteekkiliikkeen harjoittamisesta saadun
elinkeinotulon perusteella maksettua yhteisöveroa", eli
kun Yliopiston Apteekki maksaa sitä yhteisöveroa,
niin valtio korvaa sen sitten takaisin Helsingin Yliopiston Apteekille.
Olisin tietenkin toivonut tähän hieman enemmän
sen avausta, mitä tarkoittaa tämä koko
kappale, sen toiminta käytännössä siellä Helsingin Yliopiston
Apteekissa, miten se vaikuttaa Helsingin Yliopiston Apteekin toimintaan
ja mitä ovat ne toiminnan muutokset ja vaikutukset. Jos mennään
ihan ruohonjuuritasolle, niin nämähän kuitenkin
loppupelissä koskevat apteekin asiakkaita, ketä tahansa
meistä, jotka joutuvat hakemaan sieltä lääkkeitä tai
muita tarvikkeita terveyden ylläpitämiseen
ja sairauden hoitoon. Se koskee myös tässä laitoksessa
toimivia ihmisiä ja yhteistyökumppaneita, kuten
esimerkiksi lääkäreitä. Olisin
toivonut, että tätä asiaa olisi pystytty hieman
enemmän avaamaan selkeämmäksi, selkokielisemmäksi
ja myös sitten paremmin ymmärrettäväksi
tekstiksi.
Sisältö varmasti on kohdallaan ja vastaa valiokunnan
tahtoa, mutta kiire näkyy pahanlaisesti tässä tekstissä.
Ehkä sitten maaliskuussa tämä asia voidaan
hieman paremmin avata selkokielelle, paremmin kansalaisten ymmärrettäväksi
tekstiksi.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Yliopistojen asema muuttuu vuodenvaihteessa. Meille
tulee säätiöyliopistoja ja myöskin
sellaisia yliopistoja, jotka eivät ole enää valtion
laitoksia. Se merkitsee myöskin sitä, että yliopistot saavat
selvästi lisää vapauksia ja voivat varmasti kehittää toimintaansa.
Uskon, että myöskin ulkopuolinen hallitus antaa
tiettyä pontta näille yliopistoille ja sitä kautta
niiden toimintaa voidaan todellakin kehittää.
No, nyt meillä on mielenkiintoinen kysymys. Nimittäin
Helsingin yliopistollahan on ollut tiettyjä erivapauksia,
jotka keisari Aleksanteri aikanaan on antanut yliopistolle, ja yksi
näistä on ollut verovapaus. Tältä osin
säännöksiä nyt muutetaan sillä tavalla,
että Helsingin yliopistokin tulee elinkeinotoimintansa
osalta verolle. Kun tätä asiaa harkittiin perustuslakivaliokunnassa,
kuulimme asiantuntijoita, ja täytyy sanoa, että sen jälkeen,
kun oli luettu hallituksen esityksen perustelut ja kuultu asiantuntijoita,
ei oikein voinut olla minkäänlaista käsitystä siitä,
mikä on yliopistojen elinkeinotoimintaa. Hallituksen esityksen
perustelut ovat ristiriitaiset, ja myöskään
kysymyksiin, joita esitettiin asiantuntijoille, ei oikein tahdottu
saada vastauksia. Tältä osin perustuslakivaliokunta
katsoi, että on syytä täsmentää näitä säännöksiä.
Esityksenä oli se, että pykälää pitäisi
täsmentää, mutta sen jälkeen
sitten, kun valtiovarainvaliokunnan verojaostossa tätä asiaa
pohdittiin, jos olisi laitettu erillinen käsite "yliopistojen
elinkeinotoiminta" lakiin, se olisi pitänyt määritellä,
ja sen jälkeen olisi saattanut syntyä erittäin
paljon vaikeuksia siitä, mitä on tämä erityinen
elinkeinotoiminta, joka ei ole yleisen elinkeinotoiminnan käsitteen
puitteissa. Tämän jälkeen verojaostossa
päädyttiin sitten siihen ratkaisuun, että pyritään
mahdollisimman tarkasti kuvaamaan se, mitä yliopistojen
elinkeinotoiminta on, siten, että yliopistot jo vuodenvaihteessa
tietävät, mikä sitä elinkeinotoimintaa
on, mutta myöskin niin, että myöskin
verohallituksen ohjeet yliopistoille, mikä on verotettavaa
tuloa ja mikä ei ole, voidaan tämän mietinnön
perustelujen mukaisesti hyvin tarkasti määritellä ja
että lainsäätäjällä on tarkka
käsitys siitä, millä tavalla yliopistoja
tullaan verottamaan ja millä tavalla ei.
Tämän jälkeen oikeastaan oli suhteellisen helppo
löytää neuvotteluissa valtiovarainministeriön
ja opetusministeriön kanssa käsitys siitä, millä tavalla
asia pitää ratkaista. Oikeastaan kaksi kysymystä vaan
jäi esille.
Yksi oli sellainen toiminta, jossa yliopisto käyttää harjoittelijoita
tilanteessa, jossa yliopistokoulutukseen liittyy harjoittelu. Meillähän
on muun muassa sinfoniaorkestereita Sibelius-Akatemiassa, jotka
esiintyvät, ja kyllä lähtökohta
oli tässä perustelussa se, johon eduskunta otti
myönteisen kannan, että silloin, kun se on tätä harjoittelutoimintaa,
niissä tilanteissa se ei ole yliopiston elinkeinotoimintaa
ja jää elinkeinoverotuksen ulkopuolelle.
Toinen kysymys oli sitten tilaustutkimus, miten tältä osin
toimitaan. Tietysti silloin, kun on kysymys siitä, että tehdään
tieteellistä tutkimusta, joka on avointa, on täysin
selvää, että sen tyyppinen tilaustutkimus,
joka on kaikkien hyödynnettävissä, ei
voi olla elinkeinotoimintaa, vaan sen pitää olla
elinkeinotulosta verovapaata toimintaa. Sen jälkeen sitten
syntyi kysymys siitä, että jos on kyseessä toiminta,
jonka jokin yritys tilaa, siinä tilanteessa arvioni on
se, että jos siinä on myöskin julkista
rahoitusta ja se julkinen rahoitus on merkittävää,
niin riippuen hieman siitä, millä tavalla sitä tutkimustyötä käytetään,
voidaan myöskin päätyä tilanteeseen,
jossa tuo toiminta ei ole elinkeinoverotettavaa toimintaa.
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että tässä oli varsin
suuria haasteita nimenomaan elinkeinotoiminnan määrittelemisen
osalta, mutta lopputulos on sittenkin varsin hyvä ja, uskoisin,
sellainen, jonka yliopistot varsin hyvin hyväksyvät.
Haluan korostaa sitä, että se, mitä mietinnössä erityisesti
painotetaan, on se, että kun nykyisen verotuskäytännön
mukaan meillä yliopistot Helsingin yliopistoa lukuun ottamatta
ovat jo olleet elinkeinoverotuksen piirissä elinkeinotoiminnastaan
ja kun tarkoitus on nimenomaan, että nykyinen verotuskäytäntö jatkuu,
niin mielestäni siitä saadaan myöskin
hyvää viittaa siihen, millä tavalla verotus
tapahtuu, ja nyt voimassa olevia korkeimman hallinto-oikeuden päätöksiä voidaan
tältä osin myöskin jatkossa hyödyntää.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tämä on tärkeä huomio,
että valiokunta otti perusteluissa kannan, että nykyistä verotuskäytäntöä ei muuteta
elikkä nykyistä verotuskäytäntöä perustelujen
mukaan tullaan jatkamaan. Vaikka valiokunta ei muuttanut kyseisiä pykäliä,
niin olemme lähteneet siitä, että verotuskäytäntö säilyy. Verottaja
kuitenkin halusi alun perin pistää kyntensä yliopistojen
toimintaan kilpailulainsäädäntöön
vedoten, ja siinä mielessä yliopistojen toiminta
olisi varmasti hankaloitunut, jos ministeriön alkuperäistä esitystä olisi
noudatettu eikä valiokunta olisi tehnyt perusteluihin näitä kannanottoja,
mitkä teki.
Sinne jäi kuitenkin yksi erimielisyys opetusministeriön
ja valtiovarainministeriön välille tähän
elinkeinotoiminnan tulonmäärittelykysymykseen,
kun näitä harjoittelijoita käytetään. Tämä kohta
jonkin verran lieveni siitä, mitä alun perin valtiovarainministeriön
vero-osasto esitti, mutta edelleenkin siihen jäi tämä ongelma.
Tulen asian toisessa käsittelyssä esittämään,
että tästä mietinnöstä poistettaisiin
se kappale tai ne lauseet, jotka koskevat harjoittelutoimintaa,
ja se vastaa siten opetusministeriön ajamaa linjaa.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun tämä kompensointiasia
Helsingin yliopiston apteekin osalta tehtiin, olisin kysynyt jaoston jäseniltä,
millä tavalla muitten yliopistojen, esimerkiksi Kuopion
yliopiston apteekin, osalta tehtiin, käytiinkö keskustelua,
minkälaista tarvetta muitten apteekkien osalta tähän
on tai onko sitä siellä noudatettu aikaisemmin.
Oikeastaan eniten halusin kiinnittää huomiota arvonlisäverokompensaation
loppukohtaan. Sivulla 9 todetaan, että kun on päätetty,
että yliopistojen rahoituksellinen asema ei saa heikentyä arvonlisäverokustannusten
takia siitä syystä, että yliopistot siirtyvät
valtion talousarviotalouden ulkopuolelle, sitä seuraa lause:
"Vastaavaan menettelyyn ei valiokunnan mielestä ole perusteltua
siirtyä muiden oppilaitosten tai muiden tahojen osalta."
Kysyisin, minkä takia täällä tällainen
lause erityisesti on. Nythän on tapahtunut, että valtion
erityisammattioppilaitoksia siirtyy yksityisten toiminnanharjoittajien
haltuun, esimerkiksi Bovallius-ammattiopistolle tuli Laukaan ja
Turun yksikön toiminta myöskin mukaan, ja siellä on
samanlaista ongelmatiikkaa näitten vuokrien osalta. Miksi
täällä on nimenomaisesti sanottu, että nyt
sitten vain yliopistot tähän pääsevät
mukaan?
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! On tietenkin tärkeää,
että tämä asia sai tällaisen
ratkaisun verojaoston käsittelyn myötä,
että nykyinen verotuskäytäntö pysyy
ennallaan.
Mutta yleisesti pyysin tämän puheenvuoron viitatakseni
laajemminkin yliopistotilanteeseen, joka toivottavasti ensi viikolla,
kun käsittelemme talousarviota, tulee tässä salissa
syvällisempään keskusteluun. Nimittäin
jollain tavalla minusta tuntuu, että tällä hetkellä valmistelu
esimerkiksi opetusministeriön ja valtiovarainministeriön
välillä ei mene ihan niin 100-prosenttisen priimasti
kuin sen pitäisi. Tässä on nimittäin monta
isoa ongelmaa ilmassa, ja yksi, mistä kannan vahvasti huolta,
on juuri se, että kun täällä viitattiin,
että siirrymme uuteen yliopistomaailmaan ensi vuoden alusta,
niin sillä hetkellä, kun tämä päätös
tehtiin, ja sinä prosessin aikana eduskunnalle vannottiin
ja luvattiin, että kaikki kustannukset, mitä esimerkiksi
yliopistoille näistä uusista muodoista tulee,
korvataan ja mitään uusia menoja ei tule. Nyt
meillä on käsissämme tilanne, että tämä työttömyysvakuutusmaksu, joka
yliopistoille uudessa muodossa tulee, on jäänyt
kokonaan kattamatta, minkä seurauksena tunnetusti meillä on
nyt se poikkeuslaki käsittelyssä, jonka seurauksena
väliaikaisesti näitä työttömyysvakuutusmaksuja
yliopistoilla laskettaisiin, mikä taas tavallaan on järjestelmänä täysin kestämätön,
koska senhän sitten maksavat muut palkansaajat ja muut
työnantajat. Näin ei sovi olla, vaan nimenomaan
lupausten mukaisesti tämä 40 miljoonan aukko pitäisi
tietenkin tästä perusrahoituksesta kattaa. Pyydän
nyt tässä salissa kiinnittämään
huomiota siihen, että meillä on edessämme
tällainen pulma, jota emme voi olkaa kohauttamalla sivuuttaa.
Meillä on yliopistorahoituksessa useiden kymmenien miljoonien aukko
ja vaje, johon meidän on löydettävä jonkinlainen
ratkaisu, toivottavasti mahdollisimman pian, ja toivon, että tämä keskustelu
voi jatkua ensi viikolla opetusministeriön pääluokan yhteydessä.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Olisi tietysti ollut paljon helpompaa, jos
tämä yliopiston verolaki olisi käsitelty
yliopistouudistuksen kanssa yhdessä. Nyt jälkeenpäinhän
se on tietysti herättänyt paljon sellaisia epäilyjä,
joista osa saattaa olla perusteettomia.
Se oli totta, että perustuslakivaliokunta toivoi muutosta
itse lakipykälään, mutta minusta ed. Lintilän
johtama jaosto on toiminut aivan oikein, että hoiti sen
näillä tiukoilla ja selvillä perusteluilla.
Siinä suhteessa kaikkien on syytä olla tyytyväisiä.
Tämä ponsi, joka on esitetty Helsingin yliopiston
korvauksen turvaamiseksi, on tiukka ja hyvä. Mutta, ed.
Sarkomaa, siihen nyt sisältyy yksi suuri vaara, josta me
voimme täällä keskustella keskenämme
ja toivoa, että valtiovarainministeri ei kuule meitä ollenkaan,
koska sehän on hyvin mahdollista, että tämä korvaus
otetaan sitten yliopistojen koko klimppisummasta, vähennetään
siitä, ja silloinhan me emme ole voittaneet yhtään
mitään. Minä toivon, että näin
ei käy. Kun ed. Sarkomaalla on hyvät yhteydet
opetusministeriöön, niin jollain tavalla se pykälä pitäisi kirjoittaa
niin, että tämä on sitten sen kiintiösumman
yläpuolella tai alapuolella.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! En halua tässä yhteydessä ottaa
kantaa Helsingin yliopiston hyvyyteen tai huonouteen. Julistaudun
kuitenkin yliopistojen autonomian lämpimäksi kannattajaksi
edelleenkin koko tästä yliopistouudistuksesta
huolimatta.
Mutta haluan kiinnittää huomiota samaan kuin ed.
Viitanen edellä. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan oppositioedustajat
jättivät äsken juuri tästä kyseisestä yliopistojen
työttömyysvakuutuslaista, joka on pöyristyttävin,
jonka minä olen nähnyt oman urani aikana sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa, vastalauseen, jossa totesimme, että perustelemme
lain hylkäysesitystä mietinnössä ilmenevistä syistä.
Tekee mieli väittää, että se
esitys on hallituspuolueitten edustajien pahinta työpaikkakiusaamista,
mitä minä olen nähnyt täällä, kun
heidät pakotetaan hyväksymään
tällainen lakiesitys ainoana perusteluna, että yliopistorahoitus
turvataan, kun samalla ollaan romuttamassa koko työttömyysvakuutuksen
rahoitus ja mennään ja laitetaan nämä yliopistojen
saamat alennukset kaikkien muitten työnantajien maksettaviksi.
Tätä ei jostain syystä lähetetty
ed. Sasin johtaman perustuslakivaliokunnan käsittelyyn. Tekisi
mieli veikata, että te ette olisi voineet hyväksyä sitä.
Mutta tämä tulee tosiaankin tänne saliin
ensi viikolla, ja toivon, kuten ed. Viitanenkin, että budjetin
käsittelyn yhteydessä se ongelma tältä eduskunnalta
poistetaan, ettei enemmistön tarvitsisi hyväksyä sellaista
lakia, joka on täysin kestämätön.
Kaiken kaikkiaan tältä pohjalta tekee mieli
sanoa, että oltiin nyt tästä yliopistouudistuksesta mitä mieltä tahansa,
niin ainakin paljon paremman valmistelun se olisi ansainnut.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todellakin tässä ehdotettu menettelytapa
on kyllä vaikea, sanoisin mahdoton, käsittää.
Valtio käyttäisi omaa erityisasemaansa päätöksenteossa
hyväksi ja siirtäisi omat velvoitteensa työnantajana,
tosiasiassa siis valtion velvoitteet työnantajana, yksityisen
sektorin maksettaviksi. Tätä ei ollenkaan vähennä se,
että yliopistot siirretään muodollisesti
valtiolta pois säätiöiksi tai julkisoikeudellisiksi
yhteisöiksi. Menettelytapa on kyllä aivan käsittämätön,
että valtio on säästävinään
ja siirtää muiden työnantajien maksettaviksi
nämä valtiolle kuuluvat maksuosuudet. Katsoisin,
että perustuslakivaliokunnan ja sen puheenjohtajan olisi
syytä pyytää tämä asia
valiokunnan käsittelyyn, onhan tämä aivan keskeinen
yhdenvertaisuusasia. Ja aivan erityisesti sen elimen, joka käyttää Suomessa
korkeinta valtiovaltaa, tulisi olla omassa toiminnassaan huolellinen.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Yliopistolain yhteydessähän,
kun lakia uudistettiin, se oli perustuslakivaliokunnan käsiteltävänä,
ja niihin muutoksiin liittyvät asiat, jotka koskevat henkilöstöä,
joissa virkasuhteisista tulee työsuhteisia, käsiteltiin
perustuslakivaliokunnassa siinä yhteydessä, ja
niistä annettiin arvio.
Mitä tulee tähän verolakiin, joka
nyt on käsiteltävänä, niin tosiaan
tältäkin osin perustuslakivaliokunta antoi lausuntonsa.
Kuten totesin aikaisemmin, hallituksen esityksen perustelut ovat ristiriitaiset
ja valtiovarainministeriössä ei ollut valmistelua
suoritettu asianmukaisesti ja kunnolla siten, että olisi
keskusteltu opetusministeriön kanssa, nähty ne
ongelmatilanteet, vaan oli yleisistä periaatteista tehty
kirjauksia, jotka johtivat mahdottomiin tilanteisiin.
Nyt todellakin on päädytty tilanteeseen, jossa kuvataan
hyvin tarkkaan, mitä yliopiston elinkeinotoiminta on. Sanoisin,
että tämä kuvaus antaa kaikkein parhaimman
turvan yliopistoille, koska nyt tiedetään, millä tavalla
toimia: säilytetään nykyinen tilanne
ja erilaisilla kirjauksilla pidetään huolta siitä,
että tuo elinkeinotoiminnan käsite ei yliopistojen
osalta voi laajentua.
Ed. Komi täällä kiinnitti huomiota
siihen, mikä on Helsingin yliopiston ja Kuopion yliopiston
apteekkien asema. Tältä osin täytyy sanoa, että Helsingin
yliopiston apteekin osalta oikeastaan sen verovapaus perustuu aikoinaan
keisarin antamiin privilegioihin ja siitä syystä Yliopiston Apteekin
toiminta on ollut verovapaata kaikilta osin. Kuopion yliopiston
apteekki sen sijaan ei ole tätä verovapautta koskaan
saanut ja on toiminut normaalien elinkeinoverosäännösten
mukaisesti. Tältä osin nyt ollaan tilanteessa,
jossa Helsingin yliopiston apteekin osalta sitten tilanne muuttuu
ja se joutuu maksamaan elinkeinotoiminnastaan veroa.
On kuitenkin syytä todeta, että täällä on
tämä lausuma, jossa lähdetään
siitä, että yliopistolakia täytyy muuttaa
ensi vuoden aikana ja tiukasti niin, että jo maaliskuussa
annettaisiin esitys. On totta, kuten ed. Söderman sanoi,
että hyvä on, annetaan tietty kompensaatio, se
on selvää lain perusteella, mutta sehän
ei tietysti turvaa täysin sitä, etteikö sitten
muilla rahoituskeinoilla voida vaikuttaa yliopistojen asemaan. Tässä suhteessa eduskunnan
pitää olla jatkossa tarkkana.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan ensimmäiseksi tästä lakien
valmistelun järjestelystä. Itse pidin varsin perusteltuna
sitä, että ensin säädetään
laki yliopistoista ja sen jälkeen vasta verolainsäädäntö.
Olisi ollut mahdotonta tehdä verolainsäädäntöä ennen
kuin tiedetään, minkälaisia ne uudet
yliopistot ovat. Nämä haasteet, jotka liittyvät
tähän yliopistoja koskevaan verolainsäädäntöön,
olivat varmasti osin kiireestä johtuvia ja siitä,
että riittävän hyvää yhteistyötä ei
opetusministeriön kanssa tehty. Mutta annoimme selvät
viestit, että jatkossa näin on todellakin tehtävä eli
sitä erityisosaamista on käytettävä ja
yli sektorirajojen pitää ministeriöiden
tehdä nykyistä paremmin yhteistyötä.
Ed. Komille totean sen, että todellakin Helsingin yliopiston
erioikeuksien kompensaatio on perusteltua, mutta niiden yliopistojen
osalta, joilla niitä ei ole, niitä ei tässä yhteydessä ole
tarkoitus kompensoida. Eli tämä on hyvin selkeä asia.
Itse haluan vielä tässä, arvoisa
puhemies, sanoa, että pidän erittäin
hyvänä tätä verojaoston ja valtiovarainvaliokunnan
mietintöä. Mielestäni tämä on
sellainen, minkä historiallinen yliopistouudistus ansaitsee,
eli yliopistot voivat tällä hyvin mennä eteenpäin.
En ole tästä verotusasiasta huolissani.
Työttömyysvakuutusmaksusta sanon sen, että lähtökohta
oli se silloin, kun yliopistouudistusta lähdettiin tekemään,
ja hallitus on tehnyt sen periaatepäätöksen,
että olomuodosta aiheutuvat kustannukset ovat sellaisia,
jotka tulee kompensoida. Siksi nämäkin muutokset
eduskunnassa tehtiin, ettei piilevästä alvista
tullut lisäkustannuksia yliopistoille. Mielestäni
siitä pitää pitää kiinni.
En pitänyt onnistuneena sitä, että ne
kustannukset tulivat. Toki ne ovat pienemmät kuin ne lähtökohtaisesti
olivat, mutta tähän asiaan täytyy palata.
(Ed. Korkeaoja: Kyllä siihen pysyvä ratkaisu pitää saada!)
Mielestäni se ei ole ihan sen linjan mukainen, mutta tämän
kanssa eletään. Oli hyvä, että eduskunta
tuli tässä vastaan, mutta asiaan täytyy
palata ja näitä työttömyysvakuutusmaksuja
täytyy katsoa.
Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että näissä kompensaatioasioissa
on onnistuttu ja tämä verolaki oli tältä osin
hyvä, ettei lisäkustannuksia tullut esimerkiksi
piilevästä alvista.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä se nyt vaan on niin,
että näissä kompensaatioasioissa nimenomaan
ei ole lainkaan onnistuttu. Siksi siinä oli aivan järkeä,
mitä ed. Söderman täällä sanoi,
että samaan aikaan, kun uusi yliopistolaki tehdään,
pitäisi olla täydellinen varmuus siitä,
mitä siitä seuraa. Muistan erittäin tarkkaan,
kun moneen kertaan hallituksen toimesta luvattiin, että kaikki
nämä kompensaatiot tapahtuvat ja yliopistomaailmalle
ei tule uusia kustannuksia.
No, nyt totuus on se — esimerkiksi ed. Eero Heinäluoma äsken
sanoi, että pähkähullu tilanne — että jo
lähtökohtaisesti muut työnantajat sitten
maksavat yliopiston maksua. Ja myös yliopistokentällä on
nyt sitten rahoitusvaje, eli siellä on 40 miljoonan kattamaton
aukko, jota hallitus paikkaa nyt tällä omituisella
järjestelyllä niin, että aukoksi jää 10
miljoonaa, eduskunta lisää 6 miljoonaa tulevalla
viikolla, mutta käytännössä siellä on
edelleen 4 miljoonan aukko. Tämäkin järjestely
on siis poikkeuksellinen, meillä ei ole mitään
pysyvää käsissämme. Tilanne
on mielestäni katastrofaalinen, ja se osoittaa sen, ettei
ole alkuunkaan pidetty niitä lupauksia, mitä uuden lain
säätämisen yhteydessä annettiin.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tämän
keskustelun johtopäätös on, että yliopistouudistuksen
yhteydessä yliopistokentälle annetut lupaukset
on syöty. Ikävä kyllä tämä koskee
erittäin isoa osaa yliopistokenttää.
Aalto-yliopisto sentään saa lisärahoitusta
toiminnalleen — ei niin paljon kuin alun perin on luvattu mutta
saa kuitenkin — mutta tämä muu yliopistokenttä kärsii.
Maakuntayliopistothan tässä ovat aivan erityisessä asemassa,
koska nämä petetyt lupaukset koskevat erityisesti
maakuntayliopistokenttää. On kyllä ollut
masentavaa katsoa, että keskusta, joka aikaisemmin on ollut
maakuntayliopistojen kehittämisen kannalla ja aikoinaan
yhdessä demareiden kanssa myös niitä perustamassa,
on täällä tänään
täysin hiljaa. Ei ole mitään sanottavaa
tähän asiaan, annetaan mennä ja siirretään
markkinavoimien haltuun.
Mutta ihmettelen sitä, että ed. Sasi, joka
on yleensä hyvin tarkkakorvainen, joka on täällä tänään
läsnä, ei tätä työttömyysvakuutusasiaa
käsitellyt millään tavalla. Toivoisin,
että hän vielä käyttäisi
puheenvuoron ja kertoisi arvostettuna lakiasiantuntijana, mikä hänen
käsityksensä tästä asiasta on.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pyysin puheenvuoron siinä vaiheessa,
kun ed. Sarkomaa totesi, että oli perusteltua valmistella
yliopistolainsäädäntö ensin
ja pohtia sen jälkeen muuta lainsäädäntöä verotuksen
ja ylipäätänsä rahoituksen osalta.
En ole aikaisemmin tässä salissa verolakeja käsiteltäessä puheenvuoroa käyttänyt,
mutta kertahan se on ensimmäinenkin.
Yhdyn siihen kritiikkiin, joka liittyy lainsäädännön
valmisteluun. Täällä perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja kertoi tähän yliopistojen verotusta
koskevaan lainsäädäntöön
liittyvistä ongelmista. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
on asetettu viimeisen viikon aikana täysin kohtuuttomaan
tilanteeseen, tilanteeseen, jossa me olemme joutuneet tulkitsemaan
perustuslakia, joutuneet tulkitsemaan lainsäädäntöä tilanteessa,
johon pätee lause, jonka olen itse oppinut perustuslakivaliokunnan
eräästä mietinnöstä vuosien
takaa: "ei ole vaivatta sopusoinnussa perustuslain kanssa". Itse
en ole juristi, mutta tämä lause "ei ole vaivatta
sopusoinnussa perustuslain kanssa" pätee tilanteeseen,
jossa yliopistot työnantajina vapautetaan työttömyysvakuutusmaksusta
määräajaksi. Ymmärrän
sen, että on ollut tärkeää saada
yliopistolakiuudistus aikaan. Ymmärrän sen, että rahoitus
pitää turvata ja järjestää.
Seison rivissä, niin kuin hallituspuolueen kansanedustajan
kuuluu seistä, mutta on tämä laitimmainen kerta,
kun tänne tuodaan sen kaltaisia esityksiä tällaisella
aikataululla kuin nyt on tuotu, jotka eivät ole vaivatta
sopusoinnussa perustuslain kanssa.
Tämän sosiaali- ja terveysvaliokunnan esityksen
tekee mielenkiintoiseksi muun muassa se, että — en
tunne historiaa niin pitkälle, että voisin sanoa,
että tämä on ainut kerta — todennäköisesti
on lähes ainut kerta, kun opetusministeriön vastuullinen
viranhaltija on ollut esittelemässä työttömyysvakuutusmaksuun
liittyvää lainsäädäntöä.
Sekin minusta kertoo siitä, että valmistelukoneistossa
ei ihan kaikki ole ollut hanskassa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ei ole sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajan äskeiseen
puheenvuoroon enää paljon lisättävää,
siitä pois otettavaa taikka siinä muutettavaa. Totean
vain ed. Sasille, että todellakin, otittehan te kantaa
työntekijöitten asiaan, mutta tähän
työttömyysvakuutukseen te ette ottaneet kantaa,
ja jos te vaivatta saisitte sen vielä sopimaan Suomen perustuslain
tulkintaan niin, että mitään erityistä siinä ei
ole, niin silloin joudun kyllä ihmetyksen valtaan.
Veroesitys sinänsä on varmaan saatettu täällä eduskunnassa
kohtuullisen asialliseen tilaan, mutta pikkuisen kummalliselta tietysti
tuntuu se, kun tässä nyt kuitenkin eduskunnan
toimesta otetaan ensin rahaa pois ja sen jälkeen kirjoitetaan, että se
on annettava sitten maaliskuussa takaisin. Ehkä siitäkin
voisi jotain johtopäätöksiä tästä lainvalmistelusta
tehdä, (Ed. Sarkomaa: Ei siinä rahaa pois oteta!)
mutta mielelläni jättäisin sen hallituspuolueitten
edustajien tehtäväksi sitten budjettikäsittelyn
yhteydessä, yhdessä meidän kanssamme
tietysti.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! On tietysti hyvä, että ed.
Rehula ja muut kumppanit nyt huomaavat, että nämä todellakaan
eivät ole mitään uutta, tällaiset
puutteelliset esitykset ja väärä marssijärjestys
niin sanotusti. Eli ilman muutahan tämän asian
olisi pitänyt olla yhteydessä yliopistouudistukseen,
silloin kun sitä käsiteltiin. Ja silloin nimenomaan
painotettiin sitä, että uuden yliopistolain yhteydessä yhdenkään yliopiston
taloudellinen asema ei tulisi kärsimään
ja yhdenvertaisuus säilyy. Nyt me olemme taas tässä tilanteessa,
pohdimme, miten Helsingin yliopiston käy apteekkitoiminnan
osalta. Se on 5,5 miljoonaa, määränä tämä kokonaisuus,
ja jos kysymyksessä on tällainen summa, niin ei voida
puhua ihan mitättömästä, pienestä asiasta, joka
voidaan kompensaatiolla hoitaa.
Kaiken lisäksi seuraavana asiana tuossa meillä on
käsittelyssä kohta jako-osuuden muutos kunnille,
joka tarkoittaa 0,04 prosenttia kunnilta pois sen takia, että nyt
haetaan tämä kompensaatio jostakin sitten. Tässä tulee
aika mielenkiintoinen asetelma siinä, Suomen kunnatko nyt
maksavat sitten tämän kompensaation.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tämä puheenvuoro,
minkä sosiaali- ja terveysvaliokunnan arvostettu puheenjohtaja äsken piti,
oli merkittävä ja tärkeä ja
kertoo kyllä siitä, että ihan näin
asioiden ei pitäisi olla. Ja odotan myös minä mielenkiinnolla,
mitä ed. Sasi seuraavassa puheenvuorossaan tästä perustuslainmukaisuudesta
tulee toteamaan.
Mitä tulee tosiaankin näiden yliopistojen
yhdenvertaiseen kohteluun, niin nythän ongelmana on täällä juuri
se, että Aalto-yliopisto saa seuraavassa budjetissa ensi
vuodelle 56 miljoonaa uutta rahaa, kun koko muu yliopistokenttä saa
samaan aikaan 17 miljoonaa, mistä sitten käteen
ei mitään jääkään,
kun samaan aikaan tuottavuusohjelma vie 11 miljoonaa — tämä sama
tuottavuusohjelma, mistä meille kiveen hakatusti kerrottiin,
että uutta yliopistolaitosta se ei tule enää koskemaan,
mutta käytännössä se nyt vaan
jatkuu ensi vuoden ja seuraavankin vuoden ja ties kuinka paljon
hamaan tulevaisuuteen. Eli tässä on nyt kaksi
ikään kuin petettyä lupausta: toinen on
tämä tuottavuusohjelma, ja toinen on tämä hyvin
vakava, myös perustuslaillinen, kysymys tästä työnantajan
työttömyysvakuutusmaksusta. Se on todella nyt
huomionarvoinen asia, mihin meidän pitää kyllä eduskunnassa
voida syvällisemmin paneutua ja pysähtyä hetkeksi
tätä miettimään.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelyjärjestys sinänsä on
ollut oikea. Ensin pitää olla yliopistolaki, jotta
tiedetään, minkälainen järjestelmä meillä on,
ja sen jälkeen sitten pitää olla muu
lainsäädäntö, joka pohjautuu
tähän yliopistolainsäädäntöön.
Meillä on työnantajamaksuja koskeva ehdotus
nyt täällä käsittelyssä,
ja tällä kertaa on verolainsäädäntöä koskeva
ehdotus. Mutta täytyy sanoa, että kumpikin esitys
on tullut poikkeuksellisen myöhään eduskuntaan,
ja täytyy sanoa, että olemme kauheassa kiireessä joutuneet
käsittelemään asiaa. Voi sanoa, että käsittely
on ollut asianmukaista mutta se on ollut hyvin hankalaa juuri tästä kiireestä johtuen.
Mikä on vielä vaikeuttanut sitä, on se,
että ministerit eivät ole keskustelleet keskenään
riittävästi, ja kun asioita on valmisteltu, ei
ole ollut riittävää asiantuntemusta.
Täytyy sanoa, että tältä osin
täytyy moittia hallitusta, että jatkossa esitysten
pitää tulla aikaisemmin eduskuntaan ja valmistelussa
kaikkien keskeisten ministereitten pitää olla
kytkettynä, jotta kaikki ongelmat voidaan nähdä jo
etukäteen.
Mitä tulee sitten kysymykseen siitä, miten
perustuslaki suhtautuu tähän työttömyysvakuutusmaksuun
ja siihen, että työnantaja ei joudu maksamaan
sitä, ja kuitenkin etuudet on joka tapauksessa kaikille
työntekijöille turvattu: Tietysti kun etuudet
on turvattu, niin se on se kaikkein tärkein asia, koska
etuus pitää saada tietyssä elämäntilanteessa,
kuten työttömyystilanteessa, ja silloin tämä perustuslainmukainen
vaatimus on täytetty. Tietysti täytyy sanoa, että huonosti
soveltuu järjestelmään semmoinen, että saa
etuuksia, mutta ei joudu maksamaan niistä yhtään
mitään, ja tavallaan niitä rasitteita
siirretään sitten muille kuin niille, jotka nämä etuudet
saavat. Todella huonosti sopii siihen järjestelmään.
Mutta en ihan osaa heti sanoa, mikä olisi se perustuslain
säännös, joka olisi ristiriidassa tai vaatisi,
että tällaista järjestelmää ei
voi hyväksyä, mutta mielelläni kuuntelen
kyllä hyviä argumentteja tässä suhteessa.
Tosin täytyy muistaa se, että jo puhemiesneuvostossa
on jouduttu aikanaan arvioimaan, kun asia on tullut eduskuntaan ja
se on lähetetty valiokuntiin, onko tässä perustuslain
turvaamistarvetta, ja siinä vaiheessa ei ole katsottu olevan
sellaista. Tältä osin toivoisin lisää argumentteja
vielä siitä, millä perusteella ja minkä perustuslain
säännöksen kanssa ristiriidassa tuo hallituksen
esitys olisi.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan aluksi ed. Erkki Virtaselle totean,
että ei tässä ole otettu mitään
pois. Eli kyllä budjetissa on kirjattu se kompensaatio
Helsingin yliopistolle apteekkitoiminnan osalta. Mutta mihin perustuslakivaliokunta
kiinnitti huomiota, mihin verojaosto kiinnitti ja sitten lopulta
valtiovarainvaliokunta, oli se, että lakisääteisesti
pitäisi kirjata, että turvataan se, että Helsingin
yliopisto tämän apteekkitoiminnan osalta saa sen
kompensaation. Pidän välttämättömänä,
että kun lakia valmistellaan, niin se kirjataan sillä tavalla,
että se on oma osansa eikä sitä sotketa
siihen perusrahoitukseen, jonka Helsingin yliopisto saa valtiovallalta.
Tämä on erittäin tärkeätä.
Tämä on valtiovarainvaliokunnan tahto.
Lain valmistelun osalta yksikään asiantuntija ei
nähnyt ongelmana sitä, että ensin on
yliopistolaki ja sen jälkeen katsotaan verolainsäädäntö. Tämä on
niin iso kokonaisuus, että on selvää,
että pala palalta nämä asiat ratkeavat,
ja tämän yliopistoja koskevan verolainsäädännön
osalta en näe ongelmaa. Mielestäni, kun eduskunta
sen hyväksyy, voi hyvillä mielin hyväksyä.
Mutta kyllä se näkemys, mitä itse pidän
välttämättömänä, että opetusministeriön
käsi on valtiovarainministeriön kädessä,
kun näitä tehdään, on erittäin
tärkeää. Ne ministeriöt piti
tässä yhteensaattaa, koska tässä ei
ollut sitä asiantuntemusta käytetty, mikä piti
olla.
Ed. Heinäluomalle kyllä totean, että se
toteamus täällä, että kaikki
lupaukset on petetty, ei kyllä vastaa sitä todellisuutta,
mitä on tehty. Se on tässä sanottava
erittäin tiukkaan. (Ed. Viitanen: Kaksi isoa lupausta!)
Mutta se, mitä täällä ed.
Viitanen ja ed. Rehula ovat nostaneet esille tämän
työnantajan työttömyysvakuutusmaksun
osalta: Tämä on erittäin iso asia, ja
se ei ole mennyt niin kuin sen olisi pitänyt mennä.
Se on ikävä asia, ja siinä asiassa täytyy
nyt katsoa, millä tavalla mennään eteenpäin.
Mielestäni on tärkeää, että huolehditaan
siitä, että se ei jää rasittamaan
yliopistojen taloutta, mutta toisaalta sitten siitä, minkä ed.
Rehula tässä nosti esille, että se vastaa
sitä, mitä tämä koko järjestelmä on.
Siinä mielessä se on asia, jota ei ole hoidettu
niin hyvin kuin olisi pitänyt hoitaa. Se tässä täytyy
rehellisesti sanoa.
Mutta kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, haluan todeta, että oli
erittäin tärkeää se, että verojaosto
nuo selkeät rajaukset teki elinkeinotoiminnan osalta, ja
siinä mielessä mielestäni tämä mietintö on
erittäin hyvä.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tosiaan luin mietinnöstä,
että Helsingin yliopisto on muista yliopistoista poiketen
tosiaankin tuloverolaissa säädetty tuloverotuksesta
verovapaaksi, ja sen takia sitä vähän
kyselinkin, pohdittiinko siellä muitten yliopistojen apteekkien
osalta tätä asiaa. Mutta niin kuin kuultiin, tämä on ikiaikainen
oikeus, ja tässä yhteydessä haluan vaan
kirjata pöytäkirjoihin, että näin
sitä aluepolitiikkaa Helsingin osaltakin toteutetaan.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu osoittaa,
että tämä yliopistolakikokonaisuuden
valmistelu ei ole mennyt sillä tavalla kuin olisi pitänyt
mennä. Käsittelyjärjestys varmaan on
oikea, siis yliopistolaki tarvittiin ensin, mutta siihen kiinteästi
liittyvä muu lainsäädäntö olisi
kyllä pitänyt valmistella paremmin, ja sen olisi
pitänyt tulla samanaikaisesti. Tässä eduskunta
joutui ikävään asemaan, koska viime kädessä tietysti
lainsäädännön sisältöä arvioidaan
eduskunnan työnä ja vastuu siitä, mikä lopputulos
on, on viime kädessä kuitenkin tässä talossa.
Sillä tavalla myös tietysti hallituspuolueiden
näkökulmasta on erittäin kiusallista,
että joudumme pakon edessä viemään
tätä lakia nyt niin, että saamme sen
ajoissa kuntoon.
Toisaalta tietysti, kun on kysymys tavallisesta lainsäädännöstä,
tavallisista laeista, pitää kyllä lähteä siitä,
että tämmöiseen 100 prosentin kohdalleen
osumiseen ei aina ole tarkoituksenmukaista pyrkiä. Monet
asiat kestäisivät kohtuuttoman kauan, jos aina
pyrittäisiin siihen, ja sen takia pitää tietysti
myös voida toimia niin, että kun nähdään
ongelma, niin kuin nyt tässä, että me teemme
väliaikaisratkaisua tältä osin tämän
työttömyysvakuutusmaksun osalta toivottavasti,
siihen välittömästi palataan ja pysyvä ja
kestävä ratkaisu valmistellaan hallituksen toimesta
niin pian kuin mahdollista niin, että päästään
sellaiseen tulokseen, joka kestää kaikinpuolisen
arvioinnin.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Tätä työttömyysvakuutuspäätöstä on
kyllä aivan mahdoton ymmärtää.
Niin kauan kuin yliopistot ovat valtion omistamia, niin kauan sieltä maksetaan
vakuutusmaksut. Mutta kun tehdään tämä hallintomuutos,
niin yhtäkkiä ne rahat häviävätkin
jonnekin ja niitä ei kompensoida sen mukaisesti kuin aikoinaan
tälle eduskunnalle on luvattu ja niin kuin yliopistoille
on luvattu. Ne jätetään riippumaan tulevista
ratkaisuista. Yliopistokentän kannaltahan tämä aiheuttaa
tietenkin levottomuutta, koska ei ole täyttä varmuutta
siitä, mitä tulee tapahtumaan. Miten voisi luottaa
siihen, että tämä hoidetaan vuoden kuluttua,
kun sitä ei nyt hoidettu, vaikka aikaa olisi ollut täysin riittävästi?
Eihän tämä nyt vaikeata matematiikkaa
ole, kuinka paljon nämä työttömyysvakuutusmaksut
ovat olleet ja kuinka paljon ne tulevat olemaan. Se on kai aika
helposti laskettavissa ja olisi täysin ollut laitettavissa
tänne kuvaan mukaan.
Ed. Sasille sanoisin, että en minä voi tässä ryhtyä perustuslain
asiantuntijaksi, mutta ihmettelen, että te ette ole pyytänyt
tätä asiaa sinne. Uskon, että puhemiesneuvosto
olisi suhtautunut teidän pyyntöönne aika
lailla ymmärtäväisesti.
Sitten totean muutoin, että myös Helsingin yliopisto
kuuluu näiden yliopistojen joukkoon, jotka tästä tulevat
kärsimään, koska Aalto-yliopisto saa
lisää rahaa, maakuntayliopistot ja Helsingin yliopisto
eivät tule saamaan, kun katsotaan, mikä on kehitys
sen jälkeen, kun tuottavuusohjelma viedään
lävitse ja tämän tuottavuusohjelman lisäksi
vielä tehdään Senaatin vuokrien korotukset.
Tämä on tosiasia, ja silloin voi sanoa, että lupaukset
on syöty, arvoisa ed. Sarkomaa.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa puhemies! Tosiaan käsitellään
verolainsäädäntöä,
joka koskee uusimuotoisia yliopistoja. Totean kyllä, että tämä mietintö on
mielestäni erittäin onnistunut.
Ihan lopuksi totean ed. Heinäluomalle sen, että sinivihreä hallitus
on antanut yliopistoille paljon enemmän voimavaroja kuin
koskaan mikään hallitus, missä sosialidemokraatit
ovat olleet. Tämä on erittäin iso uudistus.
Tässä on ollut haasteita, ja tähän
mennessä olen ollut erittäin tyytyväinen
siihen.
On erinomaista, että Aalto-yliopisto saa mittavat panostukset.
Olen siitä erittäin ylpeä, kuin omasta
lapsestani. Pidän erittäin tärkeänä,
että sen rinnalla, että Aalto-yliopistoon panostetaan, panostetaan
kaikkiin Suomen yliopistoihin, ja toivon, että sillä päätöksellä,
joka omana ministerikautenani tehtiin, että yliopistoihin
voidaan tehdä finanssisijoituksia, löydetään
uusia tapoja vielä vahvistaa yliopistoja. Se tässä toteutuu.
Taloudellisesti haasteelliset ajat ovat.
Mutta tästä työttömyysvakuutusmaksuasiasta.
Siinä olen samaa mieltä tämän
salin kanssa, että siihen täytyy löytää vielä nykyistä parempi ratkaisu.
Sen eteen tehdään varmasti hallituksessa työtä,
ja annan sille kaiken tukeni.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä minä väittäisin,
vaikka ed. Sarkomaa aina rakastaakin näitä historiakatsauksia,
että mikään hallitus ei ole koskaan ajanut
yliopistokenttää tällaiseen epävarmuuteen
kuin tämä hallitus nyt tällä päätöksellä,
että työttömyysvakuutusmaksu jätetään
roikkumaan ilmaan. Kyse siis on kymmenistä miljoonista
euroista, joista yliopistokenttä ei tänä päivänä tiedä,
aikooko hallitus lupaustensa mukaisesti kompensoida ne vai eikö aio.
Tämä on täysin ilmassa, tulevaisuus on
täysin ilmassa, epävarmuus on suuri.
Samoin siellä koetaan hyvin vahvasti, että toinenkaan
lupaus, se, että tuottavuusohjelma ei enää koskisi
vuodesta 2010 eteenpäin yliopistomaailmaa, ei ole pitänyt
paikkaansa. Tällä hetkellä likitulkoon
jokainen yliopisto kertoo, että rahoitusratkaisut ensi
vuodelle ovat käytännössä plus
miinus nolla, samaan aikaan, kun hallitus itse kertoo, että kyllä sieltä rahaa
tulee kovasti lisää. Ainoa, joka nettoaa, on Aalto-yliopisto,
ainoa, 56 miljoonaa euroa yhteensä. Muuta yliopistokenttää sitten
kuristavat nämä muut ratkaisut, jolloin rahoitus
jää plus miinus nollille. Kyllä minusta
tämän hallituksen pitäisi nyt katsoa vahvasti
peiliin ja todistaa sanansa myös tekoina yliopistomaailmalle.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tästä rahoitusasiasta
on pakko puhua, koska siis Aalto-yliopiston perustaminen oli sinällänsä oikea
ja kannattamisen arvoinen ratkaisu. Olen hyvin tyytyväinen
siitä, että ed. Kalliomäki ollessaan
ministerinä laittoi sen liikkeelle. Mutta alun perinkin
tähän ratkaisuun kuului rahoituksen hoitaminen
tasapuolisella tavalla. Se ei tarkoita sitä, että nämä lisärahat
Aalto-yliopistolle otetaan maakuntayliopistoista ja Helsingin yliopistosta,
niin kuin nyt ikävä kyllä tosiasiassa näyttää käyvän.
Erityisen kummallinen ja tasa-arvon kannalta huolestuttava ja
yliopistokentän tulevan kehityksen kannalta huolestuttava
asia on, että tänne laitettiin näiden
säätiöyliopistojen pääomaan
semmoinen yleisperiaate, että ne yliopistot, jotka saavat
rahaa yksityiseltä puolelta, saavat sitten valtiolta tuplaten
rahaa, 2,5 kertaa, tänne pääomapuolelle,
mikä on tietysti epäoikeudenmukaista, koska eri
paikkakunnilla sijaitsevilla yliopistoilla on aivan erilainen elinkeinoelämä ja
aivan erilaiset mahdollisuudet saada yksityistä rahaa,
puhumattakaan siitä, että meillä on yliopistoja,
jotka ovat tiedekuntasuuntautumisen takia sellaisia, että niihin
on vähemmän yksityistä mielenkiintoa.
Nyt siirrettiin tätä yliopistojen kehitystä rajusti
markkinavoimien ratkaistavaksi, ja sillä periaatteella
näytetään menevän eteenpäin myös
tässä työttömyysvakuutusmaksuasiassa.
Jukka Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tähän uuteen yliopistolakiin
liittyy erinomaisen pitkä valmistelu, ja uudistus on erinomaisen
hyvä. Erityisesti olen ed. Heinäluoman kanssa
samaa mieltä, että Aalto-yliopisto oli saatava
aikaan. Koko Suomen kansantalouden kannalta on erittäin
tärkeää, että meidän
yliopistolaitoksemme pystyy vastaamaan kansainväliseen
kilpailuun. Ikävä kyllä Aalto-yliopiston
määrärahat eivät vieläkään
lähimainkaan vastaa sitä tasoa, mitä aikaisemmin
ministeri Kalliomäki ja mitä sitten Raimo Sailas
tämän työryhmän puheenjohtajana
ajoivat ja halusivat. Minusta olisi ollut perusteltua toimia Sailaksen
työryhmän esityksen mukaisesti.
Minusta tässä on selkeästi se hankaluus,
vaikka valmistelu on ollut näin pitkää,
että joudutaan operoimaan tällä työttömyysvakuutusmaksulla. Näen,
että se voidaan hyväksyä tämmöisenä siirtymävaiheen
säätämisenä. Jatkossa pitää päästä siihen,
että se on pysyväluonteista ja tämä meno kompensoidaan
yliopistoille täysimääräisesti.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vastoin oppositioedustajien puheenvuoroja,
joissa pyritään mustamaalaamaan se, etteivätkö yliopistot
voisi luottaa siihen, että asiat hoidetaan, rahoituskin,
kyllä minä luotan hallitukseen ja minä luotan
hallituksen toimintakykyyn siinä, että asiat järjestyvät.
Mutta se kritiikki, mitä tässä olen
esittänyt, liittyy siihen, että kun keskustelun
aiheena on yliopistojen verotusta koskeva lainsäädäntö ja täällä perustuslakivaliokunta
oli oman lausuntonsa antanut asiasta, jonka perusteella valtiovarainvaliokunta
on päätynyt lausumaan, jonka perusteella lainsäädännöstä,
jossa on ongelmia, jonka he ovat kokeneet ongelmalliseksi, on annettava
esitys tänne ensi vuoden maaliskuun loppuun mennessä,
niin se tilanne, mihin sosiaali- ja terveysvaliokunta laitettiin
viikon kuluessa, on minusta täysin kohtuuton. Meillä olisi
tietysti ollut mahdollisuus lähettää asia,
niin kuin oppositio valiokuntakäsittelyssä esitti,
se näkyy pöytäkirjoista, se on julkinen
tieto, perustuslakivaliokunnan tulkittavaksi, mutta kyllä me,
jotka koimme, että kannetaan vastuuta siitä, että rahoitus
on järjestyksessä ensi vuoden puolellakin, tulimme sitten
siihen tulokseen, että menemme eteenpäin niin,
että nyt tämä asia hoidetaan tätä kautta
ja ne jälkiseuraukset, mitä tästä mahdollisesti
seuraa, kannetaan yhdessä sitten, kun sen aika on.
Tässä puhutaan näitten työttömyysvakuutusmaksujen
osalta vuositasolla 40 miljoonasta eurosta. Ensi vuodelle on asioita
hoidettu niin, että tuo vaje työttömyysvakuutusrahastossa
tulee olemaan 30 miljoonan euron suuruinen. Muun muassa eduskunta
on lisäämässä rahaa tähän.
Toisekseen ed. Sasi kysyi täällä,
mikä kohta se on, mitä lakia olisi pitänyt
tulkita, niin se laki on se kohta, missä puhutaan yhdenvertaisuudesta, puhutaan
yhdenvertaisuudesta eri yritysten, eri palkanmaksajien välillä tilanteessa,
missä yksi, joka on vähän heikommilla,
tai kokee olevansa heikommilla, saa helpotuksen. Onko niin, että tästä tulisi
yleisempi käytäntö, että toimiala,
joka on vaikeuksissa, tulisi valtiovallan puheille toivoen
alennusta työttömyysvakuutusmaksusta? Tämä on
se kohta, jota tulkita pitää.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan tästä veroedusta,
minkä Helsingin yliopisto saa, palaan vielä kohtaan,
missä puhutaan, kuten ed. Kimmo Sasi puhui, keisarinaikuisista
privilegioista, jotka siis nyt edelleenkin jatkuvat. Voi olla, että muut
apteekit ja heidän yhteistyötahonsa eivät
tästä privilegiosta pidä. Olisi ollut
mukava nähdä se teksti täällä avattuna
ja se keskustelu avattuna, mutta se ehkä nähdään sitten
maaliskuussa.
Hämmästyin vähän tämän
keskustelun aikana. Nyt menevät varmasti terminologiat
sekaisin, koska nyt puhuttiin Helsingin yliopistosta, ainakin olin
kuulevinani, huippuyliopistona. Ymmärsin, että Aalto-yliopisto,
joka on juuri perustettu, on se niin sanottu huippuyliopisto ja Helsingin
yliopisto on sitten jokin toinen asia eli Helsingin yliopisto. Olen
erittäin iloinen, että ed. Jukka Mäkelä ottaa
näin pontevasti kantaa Aalto-yliopiston tärkeyteen.
Olen hänen kanssaan ihan samaa mieltä.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Yliopistouudistus totta kai oli tarpeen, ja
yliopistouudistus lainsäädännön
tasolla toteutui varsin hyvin. Näin voidaan kai yhdessä arvioida.
Hallituksen monin tavoin puutteellinen lakiesitys kävi pitkän
työskentelyn läpi täällä eduskunnassa
ja muuttui sen aikana merkittäviltä osin, ja tulos
on sisällöllisesti varsin hyvä. Nyt oikeastaan
on kysymys vain siitä, miten nämä rahoituksen
järjestelyt, siihen liittyvät verolait, se puoli,
saadaan kuntoon, toteutuvatko ne lupaukset, mitkä liittyvät
tähän rahoitukseen, niin kuin on sanottu: kiveen
hakatusti.
Näyttää siltä, että opetusministeriö teki
kyllä hyvää työtä,
mutta koko hallituksen sitoutuminen tähän yliopistouudistukseen
on jotenkin puutteellista. On monta kertaa tämän
keskustelun aikana tullut mieleen se ministeri Väyrysen tämän
ministerinkautensa alkuosassa esittämä haastattelukommentti,
että hän kaipaisi enemmän sellaista hallituksen
yhteistä keskustelua, hallituksen sisäistä kokonaista
työskentelyä, jota joskus ennen vanhaan oli ja
nyt ei ole.
Kaipaisin tänne itse paikalle pääministeriä arvioimaan
vähän sitä, mikä hallituksen
yhteinen sitoutuminen tähän yliopistouudistukseen
on, onko puutteita siinä hallituksen sitoutumisessa, kun
me lakimuutosten jälkeen olemme huolissamme siitä,
miten turvataan tämä rahoitus, joka on luvattu.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
todettu, varmaan yliopistolainsäädännön
uudistus oli tarpeellinen, mutta myös tästä rahoituksesta
olisi pitänyt huolehtia. Tämä nyt ei
ole likikään tasavertainen, jos ottaa esimerkiksi
vertailukohdaksi Oulun yliopiston. Siellä rehtori kiertää pohjoista
Suomea tällä hetkellä etsien rahoitusta,
jotta pystyisi säilyttämään
toiminnat, ja näyttää nyt siltä,
että se vaikeuttaa Kajaanin yliopistokeskuksen toimintoja ja
siellä ollaan toimintoja heikentämässä.
Me olemme muutenkin jo joutuneet kärsimään
hyvin monesta eri asiasta johtuen erinäisistä metsäteollisuuden
rakennemuutoksista, ja jos tämä koulutusosio jää vielä meiltä sieltä pois,
niin kyllä tämä on kylymää kyytiä Kainuulle.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Heinäluoma täällä totesi,
että tämä markkinatalouden
tuominen yliopistoihin johtaa tällaiseenkin, ja niin se
näyttää johtavan. Se näyttää johtavan
siihenkin, kuten tämmöisessä saalistavassa markkinataloudessa
yleensä, että suuret hyötyvät
ja pienet kärsivät. Minä nyt jotenkin
ymmärrän sen, tai sitä voi pitää jotenkin
loogisesti ymmärrettävänä mutta
ei tietenkään hyväksyttävänä,
että muut, pienemmät yliopistot, joutuvat kärsimään,
kun näitä rahoituksia siirretään.
Mutta työttömyysvakuutuksen rahoituksen osaltahan
tilanne on se, että yliopistojen saama alennus, joka valtion
olisi pitänyt hoitaa perusrahoituksella, pannaan nyt Hanna
Partasen kalakukkoleipomon ja työntekijöitten
maksettavaksi. Sitä nyt ei kyllä kukaan todennäköisesti
voi pitää hyväksyttävänä.
Siitähän tässä on perimmiltään
kysymys.
Kuten valiokunnan puheenjohtaja ed. Rehula totesi — läheltä seuranneena
suurella varmuudella tiedän, että hän
yritti tehdä sen, mikä tässä oli
tehtävissä mutta ei onnistunut tietenkään,
kun kirjan mukaan mennään — sosiaali-
ja terveysvaliokunnan oven takana saattaa olla jatkossa vähän
pidempiäkin jonoja, jos tämä hyväksytään yleiseksi
käytännöksi, että kaikki, jotka
nyt kokevat olevansa huonossa asemassa, saavat tulla pyytämään
eduskunnalta helpotusta tilanteeseensa. Se jono ei kyllä lopu
Mannerheimintiellekään.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Virtaselle voisi sanoa, että kirjan
mukaan täällä eduskunnassa on näköjään
menty, oli hallituksessa kuka tahansa ja mitkä puolueet
tahansa. Tämmöistä se on elämä,
ei sen takia kannata valittaa.
Mutta olisin sanonut tästä sosiaaliturvamaksun
tuomisesta perustuslakivaliokuntaan, että oli hyvä,
että sitä ei tuotu. Kun en ole tietenkään
lakimies, niin käsitykseni tietenkin ovat ihan tämmöisen
maalaisjärjen perusteella syntyneitä. Mielestäni
perustuslakivaliokuntaan suolletaan aivan liikaa lakeja. Ja siinä on
se yksi ainut pykälä, mikä on vuoden
2000 perustuslaissa: yhdenvertaisuuspykälä. Jos
yhdenvertaisuuspykälää oikein tiukasti
noudatetaan, niin Suomenhan pitäisi olla yksi ainut kunta.
Kunnissahan on ihan erilaiset veroäyrit, eikö niin?
Elikkä joku järki täytyy tässä tulkinnassakin olla.
Nykyisin sinne tulee todella verolakeja. Mielestäni on
aika hullu homma, että perustuslakivaliokunta ottaa kantoja
verolakeihin, kun kuitenkin valtion budjetin ja budjetin määräyksien ja
verolakien suunnittelun pitäisi sentään
olla jotenkin hallituksen kontrollissa eikä perustuslain säädösten
määrittelemää.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Tässä globaalissa maailmassa
on monenlaisia vaikeuksia, ja yksi on jälleen meillä tässä käsiteltävänä: miten
yritystukien kanssa toimitaan tällaisessa vapaan kilpailun
maailmassa — näinkin tämän asian
voi hahmottaa — miten puolustetaan, miten järjestellään
takavuosilta periytyviä etuoikeuksia. Se ei ole lainsäädännöllisesti
osoittautunut kovin helpoksi tehtäväksi. Itsestäänselvänä pidän
kuitenkin sitä, että me eduskuntana ja yksittäisinä kansanedustajina
haluamme turvata kaikkien meidän yliopistojemme toimintaedellytykset.
Tässä on nyt luupin alla pitkälti Helsingin yliopisto,
eli siitä pitää lähteä.
Pienenä katajaisena kansana meidän pitää panostaa
sekä pohkeisiin että aivoihin.
Sen sijaan tätä menettelytapaa voi kyllä perustellusti
arvostella. Näin vaikean asian kuljettaminen tässä aikataulussa
eduskunnan läpi on kyllä mestarisuoritus. Täytyy
valtiovarainvaliokunnan verojaoston väkeä tässä kiitellä ja
onnitella. Henki oli hyvä, ja siellä ei kukaan
halunnut venkoilla. Haluttiin saada tämä mahdollisimman
nopeasti pakettiin.
Tässä, herra puhemies, aikapulan lisäksi
heijastuu myöskin luottamuspula jossakin määrin. Nimittäin
eri yhteyksissä keskusteltiin siitä, eikö riitä,
että budjettikirjan menomomentilla on määräraha,
jolla subventoidaan niitä etuuksien menetyksiä yhtäällä,
niin että toisaalla ne tulevat menomomentin kautta
korvattua. Tähän päätyi myöskin
perustuslakivaliokunta, että pitää säätää lain
tasolla nämä kompensaatiot, ja se teki tästä muuten
myöskin vaikean sikäli, minkälaista lainsäädäntöä voidaan
säätää, minkälaista
pitää säätää.
Yksinkertaisempaa olisi ollut laittaa rahaa menomomentille ja hoitaa
tämä asia suoraan, läpinäkyvästi
ja nopeasti.
Mutta tähän tuli tietyllä tavalla
myös tällainen luottamuspuladimensio, että ei
luoteta siihen, että tulevina vuosina momentti säilyy
ja rahat siellä säilyvät, ja mennään
täältä vähän vaikeamman
prosessin kautta. Aivan niin kuin tässä lausumaehdotuksessa
todetaan, nyt toiveet ovat sitten yliopistolaissa, ja se onkin varmaan
se laki, johon nämä on syytä ankkuroida,
koska erityislakien pykälien mukana jonkun vanhan etuoikeuden
kuljettaminen myöskin pikkasen, miten sanoisi, hämärtää sitä kuvaa
ja pitää sen ehkä vähän
vaikeampana ja epämääräisempänä kuin
se, että näistä säädetään
siellä, missä yliopistojen toimintaedellytyksistä muutoinkin
säädetään. Jään
odottamaan sitä, minkälaisen esityksen hallitus
ensi keväänä antaa.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Saariselle totean, että tämä kompensaatiohan
on budjetissa. Kysymys ei ollut luottamuspulasta vaan siitä,
että haluttiin varmistaa, että myöskin tulevat
hallitukset laittavat budjettiinsa sen kompensaation, joka Helsingin
yliopistolle apteekista tulee. Toki luotamme, että sinivihreä hallitus sen
hoitaa. Ja kyllä luotan, että sinivihreä hallituskin
jatkaa, ehkä, katsotaan, vaalit ratkaisevat. Mutta kysymys
oli vain siitä, että halutaan betonoida se kompensaatio.
Ihan yhden asian haluan vielä todeta. Täällä ed.
Heinäluoma sanoi, että yliopistot laitetaan markkinavoimien
alaisiksi. Tämähän ei ole missään
nimessä näin. Juuri yliopistolaissa sidotaan yliopistojen
voimavarat yliopistoindeksiin. Tulosneuvotteluita tullaan käymään
noin neljän vuoden välein. Halutaan antaa pitkäjänteisyyttä yliopistojen
rahoitukseen. Koko yliopistouudistus perustuu siihen, että valtiovalta
vastaa yliopistojen rahoituksesta.
Mutta sen lisäksi sinivihreä hallitus on halunnut
luoda uusia tapoja vahvistaa yliopistojen rahoitusta: päätökset
finanssisijoituksista, jotka tulevat tulevaisuudessa, samoin se,
että halutaan, että jokainen yliopisto saisi ympäröivältä yhteiskunnalta
lahjoituksia. Ne lahjoitukset, jotka tulevat ympäröivältä yhteiskunnalta,
eivät ole uutta. Monet yliopistot ovat kautta vuosien saaneet
lahjoituksia. Me haluamme kannustaa siihen, että jokaiseen
yliopistoon tulee voimavaroja myöskin ympäröivältä yhteiskunnalta.
Ihmettelen sitä, että sosialidemokraatit pitävät
pahana sitä, että myöskin yritykset,
muu maailma, investoivat yliopistoihin, jotka ovat suomalaisen yhteiskunnan
sydän, etteivät kaikki rahat tule veronmaksajan
pussista.
Tärkeää on, että perusrahoitus
turvataan. Mutta pidän hyvänä, että verovähennyksellä kannustetaan
ja myöskin sillä, että kun yliopistot
keräävät rahaa, ne saavat vähän
vielä päälle, niin että joka
puolella Suomea elinkeinoelämä ja muut tahot tulevat
mukaan vahvistamaan meidän yliopistojamme. Mutta perusrahoituksen
pitää tulla valtiolta, näin on. Eli nämä kaikki
ovat lisää eivätkä poissa. Täällä monessa
puheenvuorossa virheellisesti viitattiin siihen, että nämä olisivat poissa.
Ei, nämä ovat todellakin lisää.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Sarkomaa, jolla oli suuret ansiot
tämän mietinnön syntymisessä — hän
on verojaoston johtavia hahmoja — todisti tavallaan itse
toteamalla, että haluttiin betonoida, että tulevat
hallitukset jne. Sehän juuri edellytti lainsäädäntötoimia.
Tämä hänen todistuksensa kuvaa mielestäni
juuri sitä pienehköä epäluottamusta,
ettei uskota, että tulevaisuudessa rahat säilyvät
alemman asteisella hallintotoiminnalla.
Mitä tulee yksityiseen rahoitukseen ja yliopistojen
toimintaan, niin kyllä aika tarkkana pitää olla
siinä, että ei sitten laula niiden lauluja, joiden
kädestä syö. Jos yliopistot voisivat
toimia ihan ilman yksityistä rahoitusta, olisivat ne vähän
riippumattomampia. En väitä, että ne
olisi täysin riippuvaisia nyt tukijoistaan, mutta siinä on
semmoinen herkkä alue.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Valtiovalta vastaa yliopistojen perusrahoituksesta.
Kovin niukasti vastaa tällä hetkellä,
siellä on todellakin vajetta.
Mutta sitten tämä toinen systeemi, mistä ed. Sarkomaa
tässä puhui. Valtio antaa omaa rahaansa, omaa
tukeaan, yliopistoille 2,5 kertaa siinä suhteessa, miten
yliopistot onnistuvat keräämään
markkinoilta rahaa. Jo nyt kun tämä on alkanut,
me tiedämme, että palautetta tulee paljon yliopiston
henkilöstöltä siitä, että nyt
koko aika menee entistäkin enemmän rahankeruuseen. Erittäin
hankalaa ja haastavaa se on näinä aikoina, kun
taloustilanne on se, mikä se on, eikä rahaa tuppaa
tulemaan ainakaan tasapuolisesti.
Juurihan nyt oli julkisuudessa tilasto, että Aalto-yliopisto
on saanut komeasti rahaa. Jonkin verran on saanut toinen säätiöyliopisto,
Tampereen tekninen yliopisto, mutta eivät nämä kaikki muut,
julkisoikeudelliset yliopistot, ole saaneet tätä rahoitusta.
Jossain on tavoitteena miljoona, Tampereen yliopistolle ei ole tullut
vielä mitään. Onko oikein, että valtio
kaksi- ja puolikertaisesti tukee juuri niitä aloja, mitä bisnes
haluaa tukea. (Puhemies: Minuutti on kulunut!) Totta kai tässä tekniikka
voittaa esimerkiksi humanismi jnp. ja aluepolitiikka on huonoa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä eräissä puheenvuoroissa
on jo sanottu, on syytä jäädä odottamaan
uutta esitystä, jonka hallitus antaa tästä lähitulevaisuudessa.
Todellakin eri maakuntien taloudelliset tukimahdollisuudet yliopistoille
ovat hyvin vaihtelevia. Tämä on tietysti johtanut
siihen, että Pääkaupunkiseudulla toimiva
Aalto-yliopisto on etuoikeutetummassa asemassa saamaan tukirahoja
ja sitä kautta myös valtion rahoja. Tässä on
asia, johon on kiinnitettävä huomiota, että kaikkialla olevat
yliopistot ja todella yliopistojen tiedekuntasuuntautumisesta ja
tehtävästä riippumatta voivat saada rahoitusta.
Tähän tulee jatkossa voida kiinnittää huomiota.
Se, että yliopistoille kerätään
rahaa, on toisaalta hyvä asia, toisaalta monta muuta keräyskohdetta
on. Esimerkiksi Keski-Suomen kansanedustajina osallistuimme Jyväskylän
yliopiston keräykseen tietyllä summalla. Tämän
jälkeen monet muut hyvää tarkoittavat
tahot ovat todenneet, että kun kansanedustajilta varaa
liikenee, niin he ovat myös rahantarpeessa. Elikkä tämän keräysrahan
suhteen on se ongelma, että monet muut kohteet tarvitsisivat
myös liikenevää kansalaisten rahaa, yritysten
sponsorointia, jotenka tässä yliopistot ovat kilpailemassa
monien muiden joukossa, ja muun muassa Jyväskylän
yliopiston osalta tämä on keräysjohtajan
toimesta todettu asia.
Mutta jään odottamaan, mitä hallituksen
tuleva esitys asiasta tulee esittämään.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Minun on kyllä pakko yhtyä niihin
huoliin, joita yliopiston rahankeräyksestä on
esiintynyt. Se on todella ollut hankalaa kaikille muille yliopistoille
paitsi Aalto-yliopistolle ja todennäköisesti Tampereen
tekniselle yliopistolle. Mutta periaatteessa tämä järjestelmä sinänsä on
erinomainen.
Oulun yliopisto on hyvä esimerkki. Silloin, kun ajat
olivat hyvät, se pystyi ihan oma-aloitteisesti ilman mitään
lakeja saamaan ympäröivältä yhteiskunnalta
varoja omiin tutkimuksiinsa. Silloin oltiin onnellisia ja tyytyväisiä siitä,
että tämmöistä järjestelmää oli
mahdollista käyttää. Mutta nyt kun se
tuli lakiin ja kun tuli lama, tilanne on hieman toinen.
Mutta yliopistot voisivat kyllä mennä itseensäkin.
Esimerkiksi Oulun yliopistosta täytyy kyllä valitettavasti
sanoa, että tietynlainen innovaatiointo teknisissä asioissa
ja ehkä muissakin on hiipunut siitä, mitä se
oli silloin aikanaan. Se tietenkin sitten näkyy siinä,
minkälaisia yrityksiä tulee ympäristöön
ja pysyvätkö ne siellä vai eivätkö pysy.
Oulun ympäristöstä valitettavasti on juuri
niitä tärkeitä yrityksiä lähtenyt
pois elikkä it-yrityksiä.
Mehän tiedämme Eva-raportin perusteella, mikä on
Suomen tilanne tällä hetkellä. Kyllä me olemme
aika järkyttävässä tilanteessa.
Meidän tietoyhteiskuntamme on jäänyt
jälkeen muista Pohjoismaista ja ehkä muista Euroopan
maista.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sen verran vielä palaan tähän
eri alojen erilaisiin rahoitusmahdollisuuksiin, että näinhän
tässä todella nyt on käymässä sitten,
että tämmöiset tekniset ja kaupalliset
alat tulevat saamaan sitä rahoitusta ja sitten humanistiset,
yhteiskuntatieteelliset alat tulevat tästä kärsimään.
Toinen asia: Paitsi alojen välillä myös
aluepolitiikka on selkeästi nyt kärsimässä tässä.
Oli hyvä, että edes yksi keskustalainen, ed. Lauri
Oinonen, käytti puheenvuoron huolissaan vähän
tästä aluepolitiikasta, koska muistan joskus keskustapuolueen
varapuheenjohtajan Rantakankaan vaatineen vuosi takaperin jopa hallitukselta
selontekoa aluepolitiikasta, kun on niin huonoa hänen mielestään
se aluepolitiikka, mitä hallitus tekee. Yliopisto on mielestäni
yksi esimerkki siitä, että voisi vähän
ajatella pidemmälle, miten tulee käymään
tässä rakenteessa eri alueiden yliopistojen.
Haluaisin tähän loppuun vielä sanoa,
että sitten, kun ensi viikolla jatketaan tätä keskustelua budjetin
merkeissä, toivoisin, että opetusministeriö ja
valtiovarainministeriö yhteneväisesti voisivat
eduskunnalle viestiä jotakin tuottavuusohjelman jatkosta.
Se nimittäin ei todellakaan ole selvä. Tuntuu,
että jälleen kerran siellä on vähän
erilaisia käsityksiä. Nythän se lupaus
jo petettiin, ja tuottavuusohjelma todellakin jatkuu tulevina vuosina,
mutta kuinka kauan ja mitä tästä on sanottavaa,
kiinnostaa. Henkilöstö on hyvin väsynyttä.
Siellä on jaksamisongelmia. Tämä todellakin
rassaa kovin paljon.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Toisin kuin ed. Sarkomaa äskettäin
tulkitsi, sosialidemokraatit eivät vastusta sitä,
että yksityisellä pääomalla,
yksityisellä rahoituksella on oma osuutensa yliopistojen
rahoituksen turvaamisessa. Se, mihin suhtaudumme kielteisesti, on
se, että julkisesta rahoituksesta, yhteiskunnalta tulevasta
rahoituksesta yliopistoille, osa sidotaan siihen, kuinka arvokkaaksi
yksityinen puoli arvioi yliopiston toiminnan. Tämähän
tarkoittaa sitä, että osa yliopistojen tuloksellisuuden
arvioinnista siirretään sinne yksityisille markkinoille
ja julkinen valta sitten harkitsee sillä perusteella, kuinka
hyväksi yksityinen yritysmaailma on arvioinut yliopiston
toiminnan, kannattaako valtiovallankin lähteä tätä yliopiston
rahoitusta vahvistamaan. Yksityinen raha on tervetullutta, ja sitä yliopistot
ovat saaneet nauttia ennen tätä yliopistolakiakin,
mutta julkisen rahoituksen ei tulisi olla sidottu siihen, kuinka
paljon yksityinen pääoma yliopistoja tukee.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! On totta, että mennään
varmasti kirjan mukaan aika pitkälti, pohjautuuhan tämä meidän
eduskuntamme hallitukseen, joka nauttii eduskunnan luottamusta hyvin
laajalti, ja sen mukaan mennään. Kaikissa äänestyksissä on
nähty, että hallitus nauttii eduskunnan luottamusta.
(Ed. Viitasen välihuuto) — Lujuutta sanat isot,
sanotaan Pohjanmaalla.
Aivan kuten täällä ed. Ukkola sanoi,
niin jos mennään ihan ideaaliselle tasolle, niin
olen aika pitkälle hänen kanssaan samaa mieltä,
että tavallaan on sääli, että euro
sanelee politiikkaa, mutta se on nykymaailman menoa. Ymmärrän
ed. Viitasen mielipiteitä erittäin hyvin.
Kun olin kaupungilla sinä päivänä,
kun oli yliopistojen avajaispäivä, niin huomasin,
että Aalto-yliopiston avajaistilaisuudessa olivat aktiivisesti
mukana entiset TKK:laiset, teekkarit, ja sitten kauppakorkealaiset
mutta taidepuolen ihmiset loistivat poissaolollaan. Tietenkin mieltä saa ilmaista,
mutta tulevaisuuden kannalta on erittäin tärkeää,
koska muotoilu on hyvin tärkeää, että nämä kolme
yhdistynyttä tahoa tekevät saumattomasti yhteistyötä ja
suvaitsevat toinen toisiaan. Ei heidän tarvitse toisistaan
tykätä, mutta yhteistyön pitää onnistua,
sitähän varten tämä Aalto-yliopisto
on tehty. Muuten me emme pärjää, me jäämme
auttamattomasti kansainvälisessä kilpailussa alakynteen,
jos ei sieltä löydy yhteistyöhalua kaikkien
kolmen toimijan toimesta. Toivottavasti tämä laki
nyt sitten edesauttaa sitä yhteistyötä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nyt täytyy tietysti todeta se, että tämän
yliopistouudistuksen tai -muutoksen aikana tapahtui yhteiskunnan
taloudellisissa suhdanteissa niin radikaali muutos, että se
koko toimintaympäristö kertaheitolla muuttui aivan
toiselle tasolle. Se näkyy äärimmäisen
hyvin niissä rahavirroissa, mitä esimerkiksi Oulun
yliopistossa on ollut. Olin tiedekunnan dekaanina ennen tänne
tuloani ja sitten kolmen laitoksen johtajana. Meillä oli
valtion rahoitus 50 prosenttia siihen aikaan ja ulkopuolinen rahoitus
50 prosenttia tilaustutkimusten kautta saatuna rahana, ja sillä tavalla
pystyttiin pitämään se opetushenkilökuntakin
leivässä kiinni. Mutta nyt kaikki on toisin, elikkä siis
toisin sanoen nyt ei sitten sieltä yksityiseltä puoleltakaan
tule kuin ihan roposia vaan, kun yliopisto rupeaa rahaa keräämään,
niin kuin ed. Ukkolakin on täällä varmasti
kerinnyt jo kertomaan. Tässä nyt olisi pitänyt
tehdä se, kun huomattiin, että taloudellinen romahdus
suorastaan tulee, että olisi siirretty tätä uudistusta
parempaan aikaan, mutta sehän oli poliittinen mahdottomuus
ainakin kansalliselle kokoomukselle.
Jukka Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Pulliaisen kanssa samaa mieltä,
että on radikaali muutos tapahtunut rahoitusympäristössä,
mutta yhtä radikaali muutos on tapahtunut koko kansainvälisessä yliopistotutkimus-
ja -kehitysympäristössä. Haasteet
ovat kasvaneet siinä valtavasti. Suomalaisten yliopistojen,
mukaan lukien Aalto-yliopisto, resurssit ovat jääneet
auttamattomasti jälkeen tästä kehityksestä.
Se asema, mikä Suomella tässä kilpailukyvyn
kannalta on, pitää ansaita joka vuosi uudestaan,
ja erityisesti tässä pitää kamppailla.
En ymmärrä tätä eduskunnan keskustelua
ja olen taas kerran ihmeissäni siitä, että kun
meidän tehtävänämmehän
on luoda täällä edellytykset suomalaisille toimijoille
tutkimukseen, osaamiseen ja kehitystehtäviin, että ne
pärjäävät tässä kansainvälisessä kentässä,
niin täällä ei tunnu siitä oltavan
erityisen huolissaan laisinkaan.
Nyt käydään maailmalla raivokasta
kamppailua siitä, mihin työpaikat sijoittuvat,
mihin erityisesti osaamisintensiiviset yksityisen sektorin työpaikat
sijoittuvat. Juuri nyt yliopiston toimintaedellytysten pitää olla
kunnossa.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä salissa
on käyty hyvää keskustelua ja kannettu huolta
yliopistojen rahoituksesta. Yliopistojen rahoituksen kerääminen
ei ole ollut helppoa Aalto-yliopistoa lukuun ottamatta. Henkilökohtaisesti
kannan lisäksi huolta yliopistokeskusten rahoituksesta
ja lähinnä siitä, että maakunnassa
sijaitsevilla yliopistokeskuksilla pitäisi olla sama mahdollisuus
valtiolta saatavaan vastinrahaan kuin tavallisillakin yliopistoilla,
eli jos maakunnissa halutaan ja saadaan rahaa kokoon, niin olen ymmärtänyt,
että yliopistokeskuksilla ei ole mahdollisuutta saada samassa
suhteessa valtiolta rahaa kuin yliopistoilla.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Jukka Mäkelä on aivan
oikeassa näissä sanoissaan, mitä hän äsken
sanoi, ja varmasti täällä kannetaan huolta
niistä tulevaisuuden työpaikoista ja osaamisesta.
Kyllä täällä jokainen, joka vähänkään
on koulua käynyt tai seuraa koulutusmaailmaa, tietää,
että jäämme auttamattomasti jälkijunaan,
jos ei nyt satsata osaajiin ja tueta heitä. Puolustusvoimien
vanha sääntö on, että niille, jotka
tarvitsevat resursseja, annetaan niitä, ja toivon, että näin
on nyt tulevaisuudessakin yliopistomaailman suhteen, että sinne
annetaan tukea, koska me tarvitsemme yliopistolla osaajia, ja varsinkin
niille, joilla on kykyä ja osaajia, annetaan mahdollisuuksia.
Yleiskeskustelu päättyi.