22) Hallituksen esitys Suomen ja Ruotsin välillä tehdyn
rajajokisopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen
lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta, sopimuksen
soveltamisesta ja eräiden lakien kumoamisesta
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Punainen kala uimassa sinisenä virtaavassa
väylässä vihreiden rantojen keskellä — tämä visio
on yhdistänyt Lapissa hyvin laajasti väkeä yli
poliittisten rajojen. Se on johtanut hyvin vahvaan rintamaan, joka
puolustaa Tornionjoen ja Simojoen lohta. Puolustamista on tarvittukin, koska
luonnonlohikannat ovat olleet suorastaan uhanalaisia ja ovat sitä jälleen,
koska kalastusta aiotaan aikaistaa edelleen ja päätösvaltaa
siirtää pois alueelta. Siitähän
on kysymys uuden rajajokisopimuksen solmimisessa.
Alueellistamisesta meillä puhutaan, mutta tässäkin
tapauksessa päätösvaltaa siirretään
paikallisilta Helsinkiin ja Tukholmaan. Tämä huolettaa
paikallisia ihmisiä hyvin vahvasti, kuten kansanedustajille
tulleista viesteistäkin on voitu havaita. Esimerkiksi kansalaiset
Antti Sorro, Kalervo Aska, Paavo Enbuska, Kari Kannala, Esa Kaulanen
ja Seppo Frantti kirjoittivat kansanedustajille kirjeen, jossa he
totesivat seuraavasti: "Lohta viedään. Suuri menetys
on, kun kaikkien kuntien vastustuksesta huolimatta alueen omaa päätäntävaltaa
supistetaan lopettamalla rajajokikomission päätösvalta.
Tornionlaakson neuvostoa lainaten rajajokisopimus supistaa päätösvaltaisen
ja paikalliseksi perustetun, väestön ja elinkeinoelämän
parissa tunnetun ja arvostetun hyvin toimivan viranomaisen lausunnonantajaksi asioissa,
jotka suoraan koskettavat rajan asukkaiden arkipäivää ja
elinkeinoelämän kehittämisedellytyksiä.
Tämä ei edistä rajayhteistyötä eikä pohjoismaista
yhteistyötä. Se ei myöskään
ole läheisyysperiaatteen mukaista eikä siten tue
Euroopan integraatiota. Kansanedustajien tulee nyt valvoa, että eduskunta
palauttaa rajajokisopimuksen uudelleen valmisteluun." Nämä kirjeen kirjoittajat
ovat kaikki lohialan eksperttejä ja aktiivisia toimijoita
Tornionjokivarrella.
Tästä samasta asiasta hälyttää eduskuntaa myöskin
Kukkolankosken osakaskunnan vetäjä Kalervo Liisanantti,
joka toteaa niin ikään kansanedustajalle saattamassaan
kirjeessä ja myös lehtikirjoituksessaan seuraavasti:
"Meillä jokivartisilla on huolena merikalastuksen rajoitusten purkamisen
vaikutukset jokeen nouseviin kalakantoihin. Ajattelemme vastuullisesti.
Vaikka rajoituksia ollaan vähentämässä kaikilta
kalastajaryhmiltä tasapuolisuusperiaatteen mukaan, uudesta
lakitekstistä näkyy valmistelutyössä mukana
olleiden oma etu. Merikalastus on yliedustettuna jopa valmistelutyön
virkamiehistössä, mutta koskikalastuksen edunvalvojia
ei ole ketään. Edunvalvonnan puute näkyy
kirjoitetussa lakiluonnoksessa." Tällaiset arviot siellä on
meillä päin tehty, ja minä toivon, että ne
täällä otetaan vakavasti.
Päätösvallan siirtymisen lisäksi
pohjoista väkeä huolettaa se, että uudessa
sopimuksessa lohen pyynti etenkin Ruotsin puoleisella Tornionjoen
suulla lisääntyy rajusti jo heti kevätkesästä. Se
kalastus on tukkimassa lohilta pääsyn jokeen, ja
kuitenkin vaan joessa lohi lisääntyy kutupaikalleen
päästyään. On täysin
ekologisenkin kehityksen vastaista, että lohet pyydetään
enenevästi merellä eivätkä ne
pääse sinne, missä ne voivat lisääntyä.
Tästä edellä mainitut Antti Sorro ja kumppanit
toteavat kirjeessään seuraavasti: "Ruotsin ja
Suomen rajajokisopimus tehostaa voimakkaasti lohen ja erittäin
uhanalaiseksi luokitellun meritaimenen verkkopyyntiä. Tehopyynti
kohdistuu erityisesti luonnonlohien emokalaparviin Tornionjokisuun
rysäpyynnin alkaessa jo 17.6. Pyynnin aloituspäivämäärä on
neljännesvuosisatainen taka-askel, paluu EU:ta edeltäneeseen
Neuvostoliiton, Itä-Saksan ja meriviljelylohen aikaan.
Vuonna 1986 pyynti alkoi kaksi päivää tätäkin
varhemmin, seuraukset tiedetään."
Kyllä, tähän saatiin korjausta vuonna
1996, jolloin Lipposen hallitus kielsi lohenkalastuksen heinäkuun
5. päivään saakka. Sen jälkeen
on tullut vain taka-askelia, ja nyt niitä ollaan ottamassa
lisää. Pidän täysin takaperoisena
tällaista kehitystä. Kun kaiken lisäksi
on vielä tekeillä EU:n toinen lohenpelastusohjelma,
joka piakkoin tullaan esittelemään, en pidä mitenkään
perusteltuna, että nyt päätetään
täällä, miten tullaan pitkään
toimimaan, kun ne toiset linjat ollaan vetämässä juuri
sillä areenalla, jolla lohen osalta ne on oikeasti syytäkin
vetää, eli Euroopan tasoisina, koska yhteinen
kalahan se on, kun se ui monilla merillä. Siksi me pohjoisessa
olemme nyt sitä mieltä hyvin laajasti ainakin,
että tätä ei pidä eduskunnan
hyväksyä, vaan hylätä pitää tämä ehdotus.
Timo Juurikkala /vihr:
Arvoisa puhemies! Nyt täällä pohjoisen
mies todisti, ja kyllä nyt etelän miehenä ilmoittaudun,
että olen hyvin pitkälti samaa mieltä ed.
Tennilän kanssa tästä kokonaisuudesta.
Tornionjoen lohikanta on Itämeren tärkein kanta.
Tällaisia sitä koskevia päätöksiä tehdessä pitäisi
kirkkaana olla mielessä se, että kaikkein tärkeintä on
sen kestävyyden varmistaminen, että sekä lohen
että meritaimenen lisääntymismahdollisuudet
turvataan niin, että kanta säilyy hyvällä tasolla
tai peräti vahvistuu. Se koskee myös siikaa. Tämä on
myös tietysti voimassa oleva kalastuslain henki, että tältä pohjalta
pitäisi mennä. Tällaisella ajattelulla
olisi kestävyyttä ja pitkäjänteisyyttä myös
kalan pyynnin kannalta.
Toinen asia on se, että nyt, kun tämän
rajajokisopimuksen nojalla pyynti aika paljolti keskittyy merialueelle,
tämän aluetaloudelliset vaikutukset ovat hyvin
heikot, koska joesta virvelillä tai perholla pyydetty lohi
tai taimen tuo aluetaloudelle kyllä paljon paremmat tulot
kuin verkkopyynnillä tai rysäpyynnillä Tornion
edustalta pyydystetty kala.
Se, mitä ed. Tennilä sanoi rysäpyynnin
aloitusajankohdan aikaistamisesta, lienee kaikkein vakavin asia
tässä uudessa sopimuksessa. Siitä on
kokemukset kuitenkin 1970- ja 1980-luvuilta, minkälaiset
vaikutukset sillä aiemmin kesällä aloitetulla
ammattimaisella pyynnillä on näihin kalakantoihin
ollut.
Toinen ongelma tässä on tietysti tämä harrastus-
tai vapaa-ajankalastajien kulkuverkkomenettelyn salliminen siinä edustalla.
Se vaikuttaa samaan suuntaan eli ehkäisee lohikalojen pääsyn kutualueelle.
Erikoista on myös, että tässä sovelletaan
1970-luvun alun kalaväyläratkaisua, jossa ne kalaväylät
siellä edustan merialueella ovat kovin kapeat eivätkä varmaan
täytä sitä ajatusta, minkä kalanväylistä säädettäessä on
ollut.
Ymmärsin näin näistä kirjeistä,
joita itsekin sain, että tässä asiasta
vastaavat ministerit ovat periaatteessa puhuneet siitä,
että pitäisi sopimuksen olla sen kaltainen, että se
varmistaa noin joka toisen kalan pääsyn sinne
kutualueelle. Nyt ainakaan radiokalaseurantojen perusteella näin
ei tule tässä käymään,
vaan näillä aikarajoitteilla ja muilla kalastusrajoitusten
löyhentämisillä se ylös jokeen
pääsevien kalojen määrä jää sinne
10 prosenttiin.
Kummastusta herättää myös
tämän kokonaisuuden ja sopimuksen valmistelu.
Tässä ei kovin tarkalla korvalla kyllä asianosaisia
eikä paikallisia eikä kala-alan asiantuntijoitakaan
ole kuultu. Myös tämä on erikoista, että tässä on
kuitenkin kalastuslain kokonaisuudistus valmistelussa tai tulossa
ja samoin tämä, mihin ed. Tennilä viittasi:
Euroopan komission Itämeren lohenhoitosuunnitelma, joka
on valmisteilla. Kyllä olisi pitänyt nämä muutkin
asiakirjat tässä katsoa, minkälaista
säädösvalmistelua sieltä tulee.
Arvoisia puhemies! Lopuksi totean vaan, että tämä rajajokisopimus
on erittäin huono ja tulee heikentämään
lohen ja meritaimenen ja siiankin kantaa ja heikentämään
matkailukalastuksen mahdollisuuksia ja lopulta pilaamaan myös
merialueen kalastajien saalismahdollisuudet vaelluskalakantojen
heikentyessä.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin näyttää,
lohella on ystäviä ympäri Suomea. Se
on todella hyvä. Täällä on todettu,
mitenkä suuri merkitys tällä on pohjoisen
matkailulle.
Tämä rajajokisopimus vaikuttaa tämmöiseltä junttasopimukselta,
jolla Tornionjoen lohen tulevaisuus asetetaan jälleen uhatuksi.
Eduskunnan käsissä on enemmän kuin rajajokisopimuksen hallinnollinen
sisältö. Tornionjoen lohi oli ylikalastuksen seurauksena
häviämässä sukupuuttoon ennen
1990-lukua. Lipposen hallitus pelasti tällöin
lohen tulevaisuuden kuuntelemalla asiantuntijoita, jotka suosittelivat
Tornionjokisuun lohenkalastuksen aloituspäiväksi
3. heinäkuuta. (Ed. Tennilä: Kolmas taikka viides!) — No,
jompikumpi. — Tämä takasi, että suurikokoiset
emolohet pääsivät pitkän tauon
jälkeen palaamaan kudulle syntymäjokiinsa. Tiukkojen
aikarajojen seurauksena jo vuosikymmeniä kateissa ollut Tornionjoen
luonnonvarainen lohikanta elpyi ja poikastiheydet kymmenkertaistuivat.
Lohen uusi tuleminen toi vapaa-ajankalastajat jokivarteen, jolloin
kalastusmatkailu virkistyi ja tuotti uusia matkailupalveluja turisteille.
Tornionjokialueen talous vahvistui.
Nyt asiantuntijoiden lausunnot ovat rajajokisopimusta laadittaessa
kaikuneet kuuroille korville ja kansalaiskeskustelu on puuttunut
tyystin. Useiden paikallisten intressitahojen ääni
on jäänyt kuulematta, tai lausunnoilla ei ole
ollut minkäänlaista merkitystä sopimuksen
sisältöön. Sopimusta on laadittu erittäin
epädemokraattisesti.
Arvoisa puhemies! Lohen merikalastuksen aloitusta kiinteillä rysäpyydyksillä halutaan
aikaistaa nyt yli kahdella viikolla, ja tämä sopimus siirtäisi
Tornionjokisuun pyynnin alkavaksi jo 17. kesäkuuta. Merikalastuksen
aikaistaminen kiinteillä pyydyksillä on suuri
virhe, joka aikaisempien kokemusten valossa muodostaa suuren uhan
Tornionjoen lohelle. Aikaistaminen tietäisi muutamaksi
vuodeksi ennätysmäisiä merilohisaaliita
ja lohen hinnan romahtamista. Tämä on todettu
jo viime vuosina pelkästään Haaparannan
kalastajien tekemisillä, kun lohenkalastus on aloitettu
19. kesäkuuta suomalaisten katsoessa rannalta. Haaparantalaisten
pyytämät lohet ovat pudottaneet lohen ulosmyyntihinnan
3 euroon kilolta. Osa tästä lohisaaliista on toimitettu
lopuksi jätteenä Tornion kaatopaikalle.
Kalastuslakimme määrää,
että kalakantaa käytetään hyväksi
järkiperäisesti ottaen huomioon kalataloudelliset
näkökohdat. Tällöin on vältettävä toimenpiteitä,
jotka vaikuttavat vahingollisesti tai haitallisesti luontoon tai
sen tasapainoon. Rauhoitusajan jälkeen alkava rajoittamaton
rysäpyynti jokisuussa on johtanut ja tulee johtamaan ylipyyntiin,
joka on sekä taloudellisesti että ekologisesti
järjetöntä. Lisäksi ongelmaksi
muodostuu suomalaisten merikalastajien tasavertainen kohtelu ja
sitä myötä lohenkalastuksen aikaistaminen
kahdella viikolla koko rannikolla, jota tultaneen vaatimaan rajajokisopimuksen
ehtoihin vedoten.
Arvoisa puhemies! Rajajokisopimus sallii vanhoilla apajapaikoilla
lohenpyynnin ajoverkolla, joka on erittäin tehokas pyydys,
jopa merialueiden isorysääkin tehokkaampi. EU
kielsi ajoverkkokalastuksen Itämerellä vuoden
2008 alusta, ja on EU:n yhteisen kalastuspolitiikan mukaista, että kalastusta
ei sallita ajoverkoilla muuallakaan. Näillä ajoverkoilla
pyydetyt kalat päätyvät lopuksi myyntiin.
EU kielsi merialueilta saadun kalan myynnin vapaa-ajankalastajilta
ja on EU:n yhteisen kalastuspolitiikan mukaista, että samoja
kaloja ei myydä vapaa-ajankalastajien toimesta muuallakaan.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta otti vuonna 1994 kantaa
rajajokisopimuksen pyyntirajoituksiin lausunnossaan todeten, että pyyntirajoitusten
tarkoituksena on turvata luonnonlohen ja taimenen lisääntyminen.
Tornionjoen lohi ja taimen ovat edelleen uhanalaisia. Nykyisten pyyntirajoitusten
keventämiselle aikarajoitusten joustonkaan varjolla ei
ole perusteita. Tämän toteaa myös Riista-
ja kalatalouden tutkimuslaitos lausunnossaan uudesta rajajokisopimuksesta
siten, että lohen nykyistä kantaa voidaan pitää vähimmäisrajana
ja kalastussäännöillä tulisi
turvata lohikannan säilyminen kaikissa olosuhteissa nykyisessä runsaudessaan.
Arvoisa puhemies! Suomen alkuperäisenä tavoitteena
oli kalastussääntöä koskevissa
neuvotteluissa aikaansaada sellainen tilanne, joka parantaisi luonnonlohen
pääsyä kutujoelle. Tornionjoen lohen
suojelemisen perusperiaatteena rajajokisopimuksessa on pidetty sitä,
että jokisuun ja sen ulkopuolisen merialueen kalastus voidaan
aloittaa vasta, kun lohta on noussut jokiin 50 prosenttia siitä määrästä,
joka nousisi jokiin ilman merikalastusta.
Viime kesän kaikuluotauksissa Tornionjoella todettiin,
että 17. päivään kesäkuuta
mennessä lohta oli noussut noin 8 000 kappaletta.
Tämä on alle 10 prosenttia siitä määrästä,
joka nousisi jokeen ilman merikalastusta. Keskeisin rajajokisopimuksen
tavoite, josta täytyy pitää kiinni, ei
toteudu.
Arvoisa puhemies! Suomen teollisuus on laman vuoksi suurissa
vaikeuksissa ja kymmeniätuhansia teollisuuden työpaikkoja
on menetetty lopullisesti. Palvelualoihin on nyt ladattu kasvuodotuksia.
Uusia työpaikkoja kaivataan maahamme kipeästi.
Uusi rajajokisopimus on kuitenkin pysäyttänyt
Tornion-, Muonion- ja Simojoen kalastusmatkailuinvestoinnit. Tulevaisuudenusko
on kadonnut matkailuyrittäjiltä, jotka tietävät,
mitä tämä sopimus merkitsee Tornionjoen lohen
tulevaisuudelle. Jotta maamme kalastusmatkailu virkistyy ja synnyttää uusia
työpaikkoja, on ensiarvoisen tärkeää huolehtia
kestävällä tavalla maamme luonnonvaroista.
Eduskunnan tehtävänä on osoittaa nyt
kaukonäköisyyttä ja myötätuntoa
luonnonvaraista Tornionjoen lohta sekä siitä riippuvaisia
kalastus- ja matkailuelinkeinoja kohtaan.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on ristiriitainen. Se on sitä minun omasta mielestäni
ja varmasti kaikkien tunnustamien ja vuosikymmeniä lohiasioihin
ja lohipolitiikkaan perehtyneitten arvostettujen asiantuntijoitten
mielestä.
Ensinnäkin, tämä aikataulu: rajajokisopimus tehtiin
kiireellä, mutta kalastuslain uudistaminen tulee viiveellä samoin
kuin Euroopan komission Itämeren lohenhoitosuunnitelma.
Toisekseen, Suomen ja Ruotsin ministerit ovat julkituoneet tavoitteen
tai periaatteen päästää puolet
jokeen pyrkivistä kaloista nousemaan ennen meripyynnin
aloittamista. Kuitenkin Tornionjokisuun rysäpyynti aikaistuu
17.6. alkavaksi. Kysymys kuuluu, kuinka nämä kaksi
asiaa sopivat yhteen.
Kolmanneksi, jokialueella sallitaan sellaisia pyyntivälineitä,
jotka on merialueilla kielletty. Samalla tavalla vapaa-ajankalastajille
sallitaan sellaiset pyyntimenetelmät, jotka ammattikalastajilta
on kielletty. Tarkoitan esimerkiksi ajoverkkopyyntiä tai
vastaavia pyydyksiä. Ja vaikka minä en loheen
liittyen ole mikään asiantuntija, niin paljon
kysymyksiä tämä esitys herättää. Pelkona
on, että lohen ja vieläkin uhanalaisemman meritaimenen
luontainen kanta vaarantuu kestämättömän
verotuksen vuoksi.
Monet asiantuntijoista ovat laittaneet kansanedustajille viestiä,
ja he ovat omissa näkemyksissään kertoneet,
että tämä rajajokisopimus on kalastuslain
vastainen. Kalastuslain ykkösluvun ykköspykälässä todetaan:
"Kalastusta harjoitettaessa on pyrittävä vesialueiden
mahdollisimman suureen pysyvään tuottavuuteen."
Viidennessä luvussa 23 §:ssä lukee:
"Kalastusta harjoitettaessa on vältettävä toimenpiteitä,
jotka estävät kalan pääsyn toisen
vesialueelle taikka rauhoituspiiriin tai muualle, missä pyynti
kalakannan turvaamiseksi on rajoitettu, taikka vaikeuttavat vaelluskalan
liikkumista vesistössä tai kalakannan hoitoa."
Ja edelleen 24 §:ssä todetaan: "Missä joki
yhtyy mereen tai järveen, valtaväylän
jatkeena on kalaväylä, joka käsittää syvimmällä kohdalla
kolmanneksen kysymyksessä olevan vesialueen leveydestä ja
ulottuu niin kauaksi selkäveteen, että kalan kulku
on turvattu." Nämä ovat hyvin keskeisiä kohtia,
kun arvioidaan sitä, mitä Tornionjoella, Tornionjokisuulla,
lohelle tapahtuu.
Arvoisa puhemies! Olen ihmetellyt aiemminkin, kuinka tämä lohiasia
voi olla niin vaikea. On aivan totta se, että pääministeri
Lipposen hallituksen aikana tämä asia oli paremmalla
tolalla, ja siinä suhteessa näin tarkasti rajattuna
Lipposen hallitusta voi jopa kehua ja vielä näin
pitkällä viiveellä. Nytkin tämän
esityksen myötä palataan pyyntirajoitusaikojen
suhteen neljännesvuosisata taaksepäin.
Ruotsinkielisillä kummallakin puolen rajaa on tässä asiassa
omat intohimonsa, ja kun Rkp on ikuisena hallituspuolueena kyennyt
jarruttamaan järkeviä, kauaskantoisia, kestäviä ratkaisuja,
niin osin sitä laskua maksetaan nyttenkin. Valitettavan
usein sellaiset ratkaisut, kestävät ratkaisut, ovat
olleet alisteisia lyhytnäköiselle ja kuppikuntaiselle
edunvalvonnalle.
Mutta nyt vihdoin viimein olisi jo korkea aika nostaa ekologiset
tekijät lohipolitiikassa sille paikalle, johon ne kuuluvat.
Tässä suhteessa jos vihreät ryhmänä,
eduskuntaryhmänä, lähtee vielä tästäkin
asiasta tinkimään, niin olen kyllä äärimmäisen
pettynyt, kun tiedän, että vihreitten ryhmässä on
kovaa asiantuntemusta tässä asiassa.
Tämä asia kuitenkin menee niin, että jos
ei ole lohta, ei ole lohenpyytäjiäkään,
ei merellä eikä joella. Pitäisin ihmeenä,
jos tämä asia muuttuisi eduskunnassa niin paljon,
että sen voisi hyväksyä. Kun kyse on
kuitenkin moniulotteisesta, pitkästä neuvotteluprosessista,
jossa on useampi osapuoli, niin täällähän
tämä ei enää muutu, vaan ainoaksi
mahdollisuudeksi jää hylätä tämä esitys ja
palauttaa se kokonaan uuteen valmisteluun.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on harvinaisen kimuranttinen
asia. Tähän liittyy hyvin paljon näkökohtia,
jotka eivät ole vielä tässä lähetekeskustelussa
tulleet esille.
Ensinnäkin on muistettava, että ensimmäinen suuri
katastrofi näissä asioissa tapahtui 1930-luvun
lopulla, jolloin ajoverkkokalastus tuotiin Ruotsista Suomen puolelle
ja sillä luotiin tilanne, jossa luonnonlohen, siis merilohen,
kannat vaarannettiin. No, siitä ongelmasta päästiin
pyöriäisten avulla eroon viime vuoden alusta lukien. Jos
ei olisi oltu näppäriä, niin ei olisi
päästy, mutta kun oltiin näppäriä,
niin on päästy. Nyt vaan on keksitty joku ihmeellinen
120 metrin ajoverkkopyyntitekniikka, jolla nyt sitten laittamalla tämmöiset
verkkojatat sopiviin paikkoihin pilataan sitten se, mikä vielä pilattavissa
on. Tämä on ihan uusi ilmiö. En olisi
voinut kuvitellakaan, että semmoinenkin keksittäisiin,
mutta semmoinen näyttää tulleen keksityksi.
Siis ajoverkkoasia oli yksi asia.
Toinen asia on ollut se, että tämmöistä rasvaista
kalaa kuin merilohi on ruvennut vaivaamaan niin sanottu M74-oireyhtymä,
joka merkitsee sitä, että luonnonkantaiset yksilöt
eivät tahdo onnistua tuottamaan kasvavia poikasia. Ilmeisesti tiamiinin
puutteesta se kasvu tyrehtyy ja ne poikaset kuolevat. Tämä on
todellinen ongelma.
Kolmas merkittävä ongelma on sitten se, että pääosa
näistä joista, jotka laskevat Pohjanlahteen ja
myöskin Suomenlahteen, on vesistöjen puolesta
rakennettuja jokia. Tämä rakentaminen puolestaan
johti siihen, että täytyy saada kompensaatioksi
istukastuotantoa niin, että sitten, kun eivät
kalat pysty lisääntymään luontaisesti joissa,
keinollisesti tuotetaan ne poikaset, istutetaan ne mereen, ja sen
merivaiheen jälkeen ne palaavat sitten sinne istutuspaikkaan,
joka on rakennetun joen suuvesistö, siihen ensimmäiseen patoon
saakka, ja tällä tavalla syntyy eräällä tavalla
ihmeellinen pyyntikanta, siis sellainen, joka ei pysty lisääntymään,
joten se pitää pyytää kokonaan
pois. Kysymys on niin sanotusta terminaalialueesta, jollainen muun
muassa on Kemijoen suussa Isohaaran padon alapuolella. (Ed. Tennilä:
Tornionjoella ei ole patoa!) — Ed. Tennilä, en
taida ihan kaikkea muistaa näistä asioista.
Nyt ongelma on sitten tullut siitä, että kun nämä istukkaat,
ne velvoiteistukkaat, ovat olleet niin huonokuntoista eläinpopulaatiota,
että ne eivät ole selviytyneet siitä merivaiheen
vaelluksestaan, niin se kanta, jonka varassa kaikki on nyt eteenpäin,
onkin sitä luonnonlohikantaa, elikkä siis toisin
sanoen koko laji on tullut uhanalaiseksi. Lohi käyttäytyy
Pohjanlahdella, jolla on siis se oma vaellustraditionsa, sillä tavalla,
että ne lohet tulevat sitä itärantaa
pitkin ylös ja näitten rakennettujen jokien suupuolen
kautta ja sieltä sitten kiertävät Tornionjoen
suulle ja siitä sitten, jos ovat ruotsalaista alkuperää,
kiertävät Ruotsin puolelle.
Nyt sitten tullaan yhteen kaikkein kurjimpaan asiaan, jolla
on tämän kurjan sopimuksen kanssa mitä suurin
merkitys, eli siihen, että terminaalipyyntinä lohenpyynti
Kemijokisuulla on järjestetty sillä tavalla, että siinä pyydetään
varhain jo luonnonlohta, joka on palaamassa pohjoiseen päin
elikkä Tornionjoelle ja sitten Ruotsin puolelle. Ruotsalaiset
ovat äärimmäisen kateellisia siitä,
että suomalaiset pyytävät siinä Kemijokisuulla
heidän ikiomia lohiaan, ja tästä on koko
tämän kurjuuden alku ja loppu. Tähän
vedoten neuvotteluissa Ruotsin ministeri Eskil jotakin — en
muista sukunimeä, mutta meidän ministerimme puhuu
aina Eskilistä — sai ajettua sitten asiat siihen
malliin, että sopimuksessa on tämä 17.6. kello
12 pyynnin aloitusajankohta, joka merkitsee, oliko se, 16 vuorokauden
varhennusta siihen, mitä olisi pitänyt olla. Tämä on
ehdottomasti kurja tilanne, koska se eriyttää käytännön
tasolla Suomen puolen pyynnin, jonka aloitus voi olla nyt siis myöhäisempi
tietysti, Ruotsin puolen pyynnistä, joka on se 17.6. kello
12.
Sitten vielä kaiken lisäksi siellä joen
suupuolella ovat nämä rysäpyynnit ihan
oma tarinansa. Siellähän siis nämä loukkupaikat
ovat tietyillä suvuilla historiallinen oikeus. Tästä tullaan
kokonaisuutena sellaiseen tilanteeseen, että siis eriarvoisuus
Suomen ja Ruotsin kesken on mitä ilmeisin lopputulema tässä tilanteessa,
ja se tilanne uhkaa nyt sitä kantaa, jonka varassa koko
Itämeren luonnonlohikanta tällä hetkellä on,
elikkä Tornionjoen kutevaa kantaa. Simojoen kanta on niin
heikoissa, ettei sen varaan voi mitään rakentaa,
elikkä siis olennainen on Tornionjoen ja sen sivujoen Muonionjoen
kuteva kanta.
Tätä asiaa joudutaan nyt äärimmäisen
perusteellisesti käymään valiokunnassa
ja myöskin perustuslakivaliokunnassa läpi, koska
tämä asia ei ole näin yksinkertainen.
Tästä on käyty saikkinointia hallituspuolueitten
kesken sen jälkeen, kun signeerattiin tämä neuvottelutulos,
ja siihen sisältyy paljon arveluttavia piirteitä,
jotka täytyy käydä perusteellisesti läpi.
Mutta tässähän kuitenkin itse substanssissa
on kysymys hyväksymisestä tai hylkäämisestä.
Se, mitä me voimme yrittää sitten, jos
se on hallituspuolueitten yksimielinen esitys, jos se viedään
tällaisenaan läpi, on sitten toivoa lausumilla
vaikutettavan siihen, minkälainen on sitten asetusteksti,
joka tästä syntyy. Sillä voidaan pelastaa
ehkä jotakin tai sitten ei voida pelastaa mitään.
Mutta joka tapauksessa yksi asia on selvä: pitää voida
vaikuttaa terminaalialueitten pyyntiin ja miettiä ne kokonaan
uudestaan. Jos kalatiet ruvetaan rakentamaan Kemijokeen, Isohaara
ohittamaan, niin joka tapauksessahan siellä koko terminaalipyyntijärjestelmä joudutaan
pistämään uusiksi, elikkä se
on näin. Sama koskee Iijoen kohtaa. Siinä on aivan
täsmälleen samasta asiasta kysymys.
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä harvinaisen kenkkumainen
tarina on, mutta kaikkea tässä maailmassa sattuu
ja tapahtuu.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Ed. Pulliainen on lohialan hyvä ekspertti
ja tietää nämä pitkät
taustat ja suuret virheet, mitä siellä matkan
varrella on tehty. Niitä on ihan liikaa, ja koko lohikanta
oli häviämässä, tuhoutumassa kerta
kaikkiaan. Siinä on se peruskysymys kuitenkin olemassa,
että jos lohi ei pääse nousemaan kutupaikalleen,
niin ei se lisäänny eikä sitä kohta
ole. Pitää se perusasia muistaa myös
jatkossa ja nyt, kun päätöksiä tehdään.
Onhan se ihan selvää, että kateus
taitaa jopa kuulua tämmöiseen kalastukseen tietyllä tavalla, mutta
ei sille voi periksi antaa, vaan asiat pitää hoitaa
järkevästi. Siellähän on Kemijoki-padot, ja
moni muukin joki on padottu. Simojoki ja Tornionjoki eivät
ole, mutta nyt on sinne Tornionjoen suulle tulossa pyyntipato, ja
siitä on vaikea lohen päästä,
ja jos näin käy, niin tästä tulee
suuri takaisku tälle lohen pelastamiselle. Ihan noin sitten
taloudellisesti ajatellen kyllä se joella pitäisi kalastaa
pääsääntöisesti, jos
meinataan taloudellisesti tulosta tehdä. Silloin kun se
on turistipyyntiä, niin sen lohen kilohinta on moninkertainen, ilmeisesti
kymmenkertaisista luvuista puhutaan, verrattuna siihen, että sitä tuolla
massamitassa vedetään jollain verkolla merellä,
jolloin hinta on, niin kuin tiedetään, hyvinkin
pieni.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä: Lohen hinta
kymmenkertaistuu, kun se lasketaan siitä Tornionjoen suusta nousemaan
sinne jokea ylöspäin elikkä se tulee vapaa-ajan
pyynnin kohteeksi. (Ed. Tennilä: Se kymmenkertaistuu!)
Elikkä se hinta kymmenkertaistuu, siitä on olemassa
selvät tilastot.
Yleensä tapani ei ole kehua itseäni millään
tavalla, mutta kun tässä nyt pantiin Lipposen
hallituksen piikkiin kokonaisuudessaan 1990-luvun tapahtumat, niin
ei olisi tapahtunut mitään ilman minua. (Ed. Tennilä:
Näin on!)
Keskustelu päättyi.