16) Hallituksen esitys laiksi työterveyshuoltolain 7 §:n
muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on hallituksen
esitys, joka liittyy työterveyshuoltolain 7 §:n
muuttamiseen, eli käytännössä ja
suomeksi asia ilmaisten kysymys on siitä, miten sairausvakuutuskorvaukset
maksetaan, kenelle niitä maksetaan niin sanottujen tukipalvelujen
osalta. Tässä hallituksen esityksessä laajennetaan
nykyistä käytäntöä siitä,
että pelkästään yksityisten palveluntuottajien
osalta tuo kelakorvaus on mahdollinen noista tukipalveluista eli
röntgenistä, laboratoriosta jne.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan kunnallisen työterveyshuollon
palvelujen saatavuus ja laatu vaihtelevat ja varsinkin haja-asutusalueilla
on vaikeuksia tuottaa laadukkaita palveluja. Palvelujen saatavuutta
ja laatua on pyritty parantamaan työterveyshuollon palveluntuottajien
yksikkökoon kasvattamisella ja perustamalla kunnallisia
liikelaitoksia ja osakeyhtiöitä. Valtakunnallisessa
ohjauksessa esimerkiksi Kansallisessa terveyshankkeessa on kannustettu
myös laboratorio- ja kuvantamispalveluissa yhden tai useamman
sairaanhoitopiirin yhteistyöhön ja liikelaitosten
perustamiseen.
Sairausvakuutuslain 13 luvun säännösten
nojalla työnantajalle korvataan työterveyshuoltolaissa
tarkoitetun hyvän työterveyshuoltokäytännön
mukaisen työterveyshuollon järjestämisestä aiheutuvia
tarpeellisia ja kohtuullisia kustannuksia. Sairaanhoitopiirin toimintayksikköä ei
ole työterveyshuoltolaissa määritelty
työterveyshuollon palvelujen tuottajaksi. Sairausvakuutuksen
korvauskäytännössä on tämän
perusteella katsottu, etteivät sairaanhoitopiirien toimintayksiköiltä ostetut
yksittäiset tutkimukset oikeuta sairausvakuutuskorvaukseen
eräitä poikkeustilanteita lukuun ottamatta. Työterveyshuoltopalvelujen
tuottajana toimivan terveyskeskuksen sairaanhoitopiiriltä ostamista
tutkimuksista korvauksia on maksettu sillä perusteella,
että kunnalla on valtionosuusjärjestelmän
mukaisesti mahdollisuus järjestää vastuullaan
olevat palvelut hankkimalla ne toiselta julkisten palvelujen tuottajalta.
Kunnan perustama osakeyhtiö on korvauskäytännössä kuitenkin
rinnastettu yksityisiin palvelujen tuottajiin, joiden sairaanhoitopiireiltä ostamia
palveluja ei ole pidetty korvaukseen oikeuttavina.
Saadun selvityksen mukaan korvauskäytäntö on
johtanut erilaisiin käsityksiin lainsäädännön tulkinnasta
eikä näistä ole toistaiseksi annettu ylimpien
tuomioistuinten ratkaisuja. Tulkintojen on katsottu rajoittavan
tarkoituksenmukaisen työterveyshuollon järjestämistavan
valitsemista.
Valiokunta toteaa, että työhyvinvoinnin edistäminen
eri keinoin on tärkeää työmarkkinoiden kasvavien
haasteiden ja väestön ikääntymisen vuoksi.
Toimintojen keskittämisellä isompiin yksiköihin
voidaan koota asiantuntemusta sekä lisätä palvelujen
saatavuutta ja laatua. Ehdotetulla työterveyshuoltolain
muutoksella voidaan selkeyttää sairausvakuutuslain
nojalla toimeenpantavaa työterveyshuollon kustannusten
korvaamista. Työterveyshuollon korvausten selkeyttämisellä voidaan
lisätä palvelujen tuottamistapojen yhdenvertaisuutta
ja kilpailua laboratorio- ja kuvantamispalvelujen tuottamisessa.
Hintakilpailun ja saatavuuden lisääminen on tärkeää esimerkiksi
työnantajien kustannusten vähentämisen
ja haja-asutusalueiden kuntien työterveyshuollon palvelujen
saatavuuden kannalta. Valiokunta pitää saadun
selvityksen perusteella lakiehdotusta tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena
ja puoltaa sen hyväksymistä täsmennettynä.
Ehkäisevän työterveyshuollon kustannuksista korvataan
työnantajalle sairausvakuutuslain 13 luvun säännösten
nojalla 60 prosenttia ja sairaanhoidon kustannuksista 50 prosenttia.
Korvausten edellytyksenä on kustannusten tarpeellisuus
ja kohtuullisuus. Korvauksen määrää rajoittavat vuosittain
vahvistettavat työntekijäkohtaiset laskennalliset
enimmäismäärät, mutta korvauksissa ei
noudateta korvaustaksaa, kuten vakuutettujen itse hankkimien yksityisten
palvelujen sairausvakuutuskorvauksissa. Työterveyshuollon
korvausten kustannukset katetaan työtulovakuutuksella,
josta työnantajien osuus on 73 prosenttia ja palkansaajien
ja yrittäjien osuus 27 prosenttia.
Hallituksen esityksen käsittelyn yhteydessä on esitetty
erilaisia näkemyksiä kunnallisten yritysten markkinoilla
toimimisen vaikutuksista yksityisten yritysten toimintaedellytyksiin.
On esimerkiksi esitetty väitteitä siitä,
että työterveyshuollon laboratorio- ja kuvantamispalvelujen sairausvakuutuskorvaukset
mahdollistavat palvelujen ylihinnoittelun ja vääristävät
kilpailua. Toisaalta on väitetty, että julkisten
palvelujen alemmat hinnat selittyvät julkisen sektorin
palveluntuottajien saamilla, kilpailua vääristävillä subventioilla.
Kilpailuvirasto on julkisen sektorin palveluntuottajien yksityisille
laboratoriomarkkinoille tulon kilpailullista merkitystä koskevassa
ratkaisussaan katsonut, että nykyjärjestelmässä näyttäisi
olevan käytäntöjä, jotka eivät
ole alan toimijoiden kannalta kilpailuneutraaleja. Kilpailuviraston
mukaan näyttäisi kuitenkin olevan niin, että järjestelmä sisältää paitsi
elementtejä, jotka suosivat julkista palvelutuotantoa,
myös elementtejä, kuten Kelan korvauskäytäntö,
joka suosii yksityisiä toimijoita. Valtiovarainministeriön
vastikään asettamassa Kunnat ja kilpailuneutraliteetti
-hankkeessa selvitetään tarvittavia lainsäädännön
muutoksia, joilla turvataan kilpailuneutraliteetin toteutuminen
kuntien toimiessa markkinoilla. Myös sosiaali- ja terveydenhuollon
lainsäädännön uudistamisen valmistelussa
on tarpeen ottaa huomioon työterveyshuollon erilaiset järjestämistavat
ja niihin liittyvien kustannusten ja hinnoittelun läpinäkyvyys.
Valiokunta toteaa, että kilpailuneutraliteetin arvioinnissa
tulee kiinnittää huomiota palvelun kustannustehokkuuteen,
laatuun ja saatavuuteen. Valiokunta katsoo, että työterveyshuollon sairausvakuutuskorvausjärjestelmän
kehittämisessä tulee selvittää mahdollisuudet
kytkeä myös sairausvakuutuksen korvaustaso palvelujen
kustannustehokkuuteen ja laatuun.
Erikseen pitää tämän asian
käsittelyn yhteydessä mainita liittyen kuluneen
syksyn valiokunnassa käsiteltyihin asioihin, että tämä valiokunnan
mietintö on yksimielinen.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Rehula jo hyvin
ansiokkaasti kävi läpi tämän
hallituksen esityksen sisällön ja myöskin
valiokuntamme työskentelyä. Tässä hallituksen
esityksessähän on lyhykäisyydessään
kyse työterveyshuoltolain 7 §:n muutoksesta
niin, että työterveyshuollon palvelujen tuottaja
voisi tulevaisuudessa hankkia työterveyshuoltoon kuuluvia
laboratorio- ja kuvantamispalveluita sekä kliinis-fysiologisia
tutkimuksia myös sairaanhoitopiirin toimintayksiköltä.
Tämä on se ydin.
Työterveyslaitos asiantuntijakuulemisessa lausui seuraavaa:
"Muutosesitys tukee työterveyshuollon mahdollisuutta vaikuttaa
kestävien työurien rakentamiseen, oikea-aikaista
tutkimusta, hoitoa ja työ- ja toimintakykyarviota. Lainmuutos
parantaisi nykykäytäntöä. Sillä olisi
todennäköisesti vaikuttavuutta eläkkeellejäänti-ikää pidentävästi.
Muutosesitys tukee Paras-puitelain tavoitteita ja kunnallisen palvelujärjestelmän
kehittymistä, mikä on yksi keskeinen työterveyshuollon
kehittämisen tavoite. Lainmuutoksen jälkeen kaikki
työterveyspalvelujen tuottajat olisivat tasavertaisessa
asemassa sairausvakuutuslain perusteella maksettavan työterveyshuoltokorvauksen
suhteen."
Arvoisa puhemies! Tässä ehkä ytimekkäästi se,
miksi myös valtiokuntamme mietintö on yksimielinen.
Tällä selkeytetään järjestelmää ja luodaan
parempaa työterveyshuoltoa ympäri Suomea ja myös
suhteessa siihen, ollaanko taajamassa vai haja-asutusalueella.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todellakin mietintö on yksimielinen,
mitä ehkä viime viikkojen tapahtumien perusteella
voi sosiaali- ja terveysvaliokunnassa pitää jopa
vähän poikkeuksellisena. Vaikka yleensä valiokunnan työskentely
onkin rakentavasti yksimielistä, toisinaan vaan tuppaa
tulemaan vähän vastalauseita.
Tulin kuitenkin puhumaan yksimielisestä mietinnöstä poikkeuksellisesti
tänne pönttöön sen vuoksi, että tämä ongelma,
jonka me nyt ratkaisemme tältä osin, johtuu oikeastaan
kahdesta syystä, ensinnäkin siitä, että kunnat
ovat tässä matkan varrella osakeyhtiöittäneet
työterveyshuollon palveluitaan, kuten ovat tietysti osakeyhtiöittäneet
eräitä muitakin palveluitaan, ja sitten ennen
kaikkea siitä, että tämän ongelman
varsinainen ydin on suomalaisen terveydenhuollon kaksikanavaisessa
rahoitusjärjestelmässä eli siinä,
että toisaalta kunnat tuottavat omia palveluita, joita
rahoitetaan verovaroin, jotka ovat maksuttomia tai voimakkaasti
subventoituja ja joita kaikki voivat käyttää,
ja sitten on olemassa sairasvakuutuskorvauksin tuotettuja terveydenhuoltopalveluita,
joita käytetään yksityispuolella. Niitä käyttävät
enimmäkseen suurituloisimmat, jotka niitä oikeasti
vähemmän tarvitsevat. Sitten on työterveyshuolto,
joka on töissä oleville ilmaista, kun terveyskeskuspalveluita
käyttävät useimmiten kuitenkin ne kaikkein
vähävaraisimmat.
Tässä tapauksessa tästä kaksikanavaisuudesta on
johtunut se, siis sairasvakuutuskorvauksista, että kunnat,
kun ovat ostaneet itseltään palveluita — siis
kunnathan omistavat myöskin sairaanhoitopiirit ja käyttävät
niissä valtaa — eivät ole voineet ostaa
omia palveluitaan sen takia, koska muuten olisivat menettäneet
sairausvakuutuskorvaukset työterveyshuollolle, jos se tuotetaan
yksityisin palveluin. Tämä on hyvä esimerkki
siitä, että tämä monikanavainen
rahoitus ylipäätään hidastaa
kunnallisten palvelujen kehittämistä. Se hidastaa
sitä esimerkiksi houkuttelemalla henkilöstöä yksityiselle
sektorille, ja lääkärityövoiman
saatavuus on ollut aika merkittävä ongelma. Samoin
yksityissektorille kohdistuvat sairausvakuutuskorvaukset synnyttävät
osaltaan julkisen terveydenhuollon työvoimapulaa ja rajoittavat työvoiman
joustavaa käyttöä.
Kunnat ovat myöskin eriarvoisessa asemassa terveyspalvelujen
järjestämisessä, koska esimerkiksi valtionosuuden
määräytymisperusteessa ei oteta huomioon
kuntaan sairausvakuutuksen kautta tulevaa julkista rahoitusta ja
koska yksityistä palvelua ei ole kaikkialla saatavissa.
Onhan se aika lailla alueellisen tasa-arvon kannalta käsittämätöntä,
että Kauniaisiin maksetaan henkeä kohti eniten
sairausvakuutuskorvauksia Suomessa.
Se merkittävin ongelma, joka tähän
kaksikanavaiseen järjestelyyn liittyy, on tämä kuuluisa osaoptimointi,
josta ehkä tämä valiokunnankin viime
kaudella käsittelemä Remicade-ilmiö on parhaiten
tunnettu, eli esimerkiksi kunnalliset ja keskussairaalat ovat reumapotilaalle
antaneet tehottomampaa ja kalliimpaa lääkettä vain
siksi, että ovat saaneet siirrettyä kustannukset
itseltään eli siis kunnilta potilaan itsensä ja
Kelan maksettavaksi. Siinä ei ole tietenkään
mitään järkeä.
Terveyspalvelujen monikanavainen rahoitusjärjestelmä asiakasmaksuin
ja korkein omavastuin synnyttää ja ylläpitää käyttäjien
välistä eriarvoisuutta. Se myös estää perusterveydenhuollon kehittämistä yhtenä kokonaisuutena.
Niinpä kunnallinen perusterveydenhuolto, erikoissairaanhoito,
työterveyshuolto ja yksityissektori ovat kehittyneet epätasaisesti.
Siinä kehityksessä kyllä julkiset järjestelmät
ovat kärsineet. Siksi, arvoisa puhemies, näitten
rahoituskanavien yhdistäminen yhdeksi kunnalliseksi järjestelmäksi olisikin
toiminnallisesti kannatettava ratkaisu. Kun seuraavaa hallitusohjelmaa
kirjoitetaan, niin kirjoittivatpa sitä ketkä tahansa,
toivon kyllä hartaasti, että siellä otetaan
tiukka kanta sairausvakuutuskorvausjärjestelmän
purkamisen aloittamiseksi.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Työterveyshuoltolain 7 §:n
muuttaminen on pieni ja sinänsä merkityksellinen
yksityiskohta, jossa työterveyshuoltoon kuuluvat laboratorio-
ja kuvantamispalvelut voidaan hankkia myös sairaanhoitopiirien
yksiköiltä jatkossa. Kaiken kaikkiaan tämä tietysti
tehostaa terveyspalvelujen kiinteitten resurssien hyötykäyttöä.
Mutta näitä pikkuyksityiskohtia tehdessä on kuitenkin
hyvä pitää se iso kokonaisuus mielessä,
eli työterveyshuollon kehittäminen on yksi avaintekijä,
jolla työuria pyritään jatkamaan. Jotta
ihmiset jaksaisivat siellä työmaalla pidempään
hyväkuntoisina ja työkykyisinä, työterveyshuolto
on kaiken kaikkiaan siinä avainasemassa. Tässä yhteydessä on
hyvä muistuttaa mieleen toinen yksityiskohta, jota pari
viikkoa sitten käsiteltiin, eli silloin lisättiin
määrärahoja työterveyshuoltoon
erikoistuvien lääkäreitten koulutukseen,
jatkettiin jo viime kaudella sorvattua hyvää lakia.
Yhdessä nämä työterveyshuoltopuolen
pienet kehittämisaskeleet palvelevat sitä isoa
päämäärää,
että meillä on paremmin työkykyisiä ihmisiä,
jotka jaksavat sitten pitempään yhteiskuntaa, itseään
ja työnantajaa palvella.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun muutamme siis työterveyshuoltolain
pykälää, joka mahdollistaa niin sanotun
kelakorvauksen, sairausvakuutuskorvauksen, maksamisen työterveyshuollon
tukipalveluiden osalta myös julkisen sektorin toimijalle,
niin me olemme maaperällä, jossa ollaan tämän
kaksikanavaisen rahoitusjärjestelmän järkevyyden
miettimisen kanssa tekemisissä.
Yksi yleinen hokema ainakin osalla poliittisia ryhmiä tässä salissa
on se, että julkinen hyvä, yksityinen paha. Toisekseen
usein esitetty väittämä on se, että yksityinen
sektori ei terveydenhuollossa pysty kilpailemaan julkisen sektorin
kanssa sen vuoksi, että julkinen sektori subventoi omia
palvelujaan, omaa hinnoitteluaan valtionosuuksien ja veroeurojen
kautta. Väittämät ovat relevantteja keskustelun
pohjia, ja on hyvä, että asioista eri mieltäkin
ollaan. Se, että keskustellaan, vie yleensä asioita
eteenpäin.
Mutta tämän asian käsittelyn yhteydessä haluan
kiinnittää erityistä huomiota siihen,
että kun on esitetty väittämä,
että julkinen hyvä ja yksityinen paha, ja toisekseen
se, että kun julkinen subventoi, yksityinen ei pärjää markkinoilla,
tämän asian käsittelyn yhteydessä asiantuntijakuulemisessa
meille suorasanaisesti kerrottiin, miten yksityinen sektori on työterveyshuollon
laboratorio- ja kuvantamispalvelujen sairausvakuutuskorvausten kautta
ylihinnoitellut nämä tukipalvelut, mitä kautta
se on saanut subventiota muihin palveluihin, mitä ei voi
pitää missään tapauksessa oikeana.
Suora lainaus valiokunnan mietinnöstä: "Toisaalta
on väitetty, että julkisten palvelujen - -
hinnat selittyvät julkisen sektorin palveluntuottajien saamilla
kilpailua vääristävillä subventioilla." Tämä tilanne
on erittäin mielenkiintoinen ja selvittämisen
arvoinen. (Puhemies: 2 minuuttia!) Varsinkin tämä väite
siitä, että yksityinen sektori on hinnoitellut
palvelujaan eri tavalla sairausvakuutuskorvauksista johtuen, on
selvittämisen arvoinen.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Samalla, kun yhdyn ed. Rehulan äskeisessä puheenvuorossa
esittämiin näkemyksiin kutakuinkin kokonaan, totean
varmuuden vuoksi, että minä en sanonut, että julkinen
hyvä, yksityinen paha. Minä sanoin, että rahoitusjärjestelmä,
joka tuottaa epätarkoituksenmukaista voimavarojen käyttöä,
kohdentaa niitä väärin ja epätarkoituksenmukaisesti
ja tuottaa epätasa-arvoista palvelujen jakautumista ihmisten
kesken, ei ole hyvä.
Yleiskeskustelu päättyi.