17) Hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain
4 ja 6 luvun väliaikaisesta muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on hallituksen
esitys laiksi työttömyysturvalain 4 ja 6 luvun
väliaikaisesta muuttamisesta. Tämä väliaikainen
muuttaminen tarkoittaa sitä, että lomautusajalta
maksettavaa työttömyysetuutta koskevia säännöksiä sovelletaan
tämän lain mukaan lomautuksiin, jotka toteutetaan
4. päivä tammikuuta 2010 ja 2. päivä tammikuuta
2011 välisenä aikana. Palkanalennusta koskevia
säännöksiä sovelletaan määriteltäessä ansiopäivärahan
perusteena olevaa palkkaa vuosilta 2010—2011 ansaittujen
palkkojen perusteella.
Työttömyysturvalain 4 lukuun lisättäväksi
ehdotettavassa 4 a §:ssä säädetään
työttömyysetuuden maksamisesta niissä tilanteissa,
joissa työntekijän työaikaa on lyhennetty
lomautuksen johdosta yhdellä tai useammalla päivällä viikossa. Näissä tapauksissa
työttömyyspäivärahaa ei maksettaisi
soviteltuna, vaan kokonaan työttömiltä päiviltä maksetaan
täysi työttömyysetuus. Työttömyysturvalain
muutoksen tarkoituksena on helpottaa yritysten toiminnan sopeuttamista taloudellisessa
taantumassa ja parantaa sopeuttamistoimenpiteiden kohteena olevien
työntekijöiden asemaa. Valiokunta pitää esitystä molempien
tavoitteiden osalta kannatettavana.
Talouden lama ja investointien hiipuminen ovat koetelleet erityisen
voimakkaasti vientiteollisuusaloilla toimivia yrityksiä,
samoin kuin rakennus- ja kuljetusalaa. Tilausten ja töiden
loppuessa lomautukset ovat lisääntyneet voimakkaasti.
Teknologiateollisuudessa kuluvana syksynä noin viidennes
työvoimasta on ollut lomautettuna. Teollisuudessa lomautukset
on nykyisen taantuman aikana toteutettu pääasiassa kokonaisina
viikkoina, koska tällöin työntekijöille
maksetaan työttömyyspäivärahaa
viikon kaikilta lomautuspäiviltä. Viime laman
aikana käytettiin huomattavasti enemmän lyhennettyä työviikkoa
kuin tämän taantuman aikana, vaikka lomautettujen
määrä on nyt suurempi. Tämän osaltaan
mahdollisti silloinen lainsäädäntö,
jonka mukaan 20 prosentin työajan lyhennys oikeutti työttömyyspäivärahaan,
jolloin myös yhden päivän lomautuksesta
saattoi saada korvausta. Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena,
että työttömyysturvasäännöksiä joustavoitetaan
väliaikaisesti niin, että lomautuksia voidaan
nykyisen poikkeuksellisen äkillisen taantuman aikana toteuttaa
todellisen tarpeen mukaisesti.
Ehdotettu työttömyysturvalain muutos parantaa
palkkatasosta riippumatta kaikkien yhdeksi päiväksi
viikossa lomautettujen asemaa yhden päivän työttömyyspäivärahan
määrällä, koska nelipäiväinen
työviikko ei nykyisin oikeuta työttömyyspäivärahaan.
Sovitellun päivärahan saaminen edellyttää,
että työaikaa on lyhennetty vähintään
25 prosenttia. 2—4 päiväksi viikossa
lomautettujen ansiopäivärahaa saavien osalta muutoksen
vaikutukset riippuvat työntekijän ansiotasosta.
Yli 3 000 euroa ylittävällä palkkatasolla ehdotetun
mukainen, kokonaan työttömiltä päiviltä maksettava
päiväraha on mainituissa tilanteissa nykyistä soviteltua
päivärahaa korkeampi. Alle 3 000 euroa
kuukaudessa ansaitsevien päivärahan määrä sen
sijaan on mainituissa tilanteissa nykyistä soviteltua päivärahaa
matalampi. Työttömyyspäivärahan
määrä vähenee tällöin nykyiseen
verrattuna sitä enemmän, mitä pienemmät
työntekijän ansiot ovat. Tämä johtuu
siitä, että soviteltu päiväraha
korvaa ansiomenetystä suhteellisesti sitä enemmän,
mitä pienemmät työntekijän ansiot
ovat. Sen sijaan muutos parantaa kaikilla tulotasoilla peruspäivärahaa
saavien asemaa.
Hallituksen esityksen muutokset koskevat lähtökohtaisesti
kaikkia toimialoja ja ammattiryhmiä. Lomautukset lyhennettyyn
työviikkoon ovat toistaiseksi koskeneet etenkin miesvaltaisia teollisuus-,
rakennus- ja kuljetusaloja. Julkisella sektorilla ja palvelualalla
on yleisemmin lyhennetty päivittäistä työaikaa,
jolloin työajan lyhennyksen osalta maksetaan soviteltua
päivärahaa. Nyt käsiteltävällä ehdotuksella
ei muuteta miltään osin niitä työttömyysturvalain
säännöksiä, joita sovelletaan
silloin, kun säännönmukaista päivittäistä työaikaa
töiden vähenemisen johdosta lyhennetään.
Sääntelyllä pyritään
edellä mainittujen tavoitteiden lisäksi nopeuttamaan
hakemusten käsittelyä työttömyyskassoissa.
Väliaikainen uudistus helpottaa ruuhkautuneiden ja pahiten
työttömyydestä kärsivien teollisuusalojen
työttömyyskassojen työtä ja
nopeuttaa työttömyysturvan maksatusta työttömille.
Ehdotukset selkiyttävät ja yksinkertaistavat työttömyysturvalakia
ja helpottavat siten lakia toimeenpanevien työttömyyskassojen
työtä. Työelämä- ja
tasa-arvovaliokunta esittää lausunnossaan, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta selvittää mahdollisuudet
toteuttaa lyhennetyltä työviikolta maksettavia
työttömyysetuuksia koskevat muutokset siten, että pienipalkkaisten
asema ei heikkene nykyisestä.
Pienipalkkaisten aseman turvaaminen olisi valiokunnan mielestä toteutettava
esimerkiksi antamalla tuen hakijoille mahdollisuus valita, haluavatko
he sovitellun päivärahan vaiko lakiehdotuksen
mukaisesti lasketun päivärahan. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
on hankkinut työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
ehdotuksesta lausunnot niiltä työttömyyskassoilta,
joiden jäsenissä on paljon soviteltua päivärahaa
saavia. Saamamme selvityksen johdosta sosiaali- ja terveysvaliokunta
ei pidä käytännössä mahdollisena
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan ehdotuksen
toteuttamista. Valiokunta korostaa, että nyt toteutettava
muutos on vastaus vientiteollisuuden poikkeukselliseen tilanteeseen.
Lomautustapa eri aloilla on pitkälti riippuvainen työn
luonteesta ja tullee jatkossakin olemaan eri aloilla erilainen.
Käytännössä työttömyysturvan
ehtojen muuttuminen voi jossain määrin muuttaa
lomautustapoja myös muilla aloilla. Lomautuksiin saatetaan
jatkossa joutua kasvavassa määrin myös
naisvaltaisella julkisella sektorilla ja yksityisellä palvelusektorilla.
Tästä syystä valiokunta pitää työelämä-
ja tasa-arviovaliokunnan tavoin tärkeänä,
että työmarkkinatilannetta taantuman kuluessa
seurataan ja tarvittaessa toteutetaan työttömyysturvaan
muutoksia, jotka turvaavat nyt palvelualoilla ja muilla naisvaltaisilla
matalapalkka-aloilla työskentelevien asemaa, jos lomautukset
alalla merkittävästi lisääntyvät.
Valiokunta esittää tähän kohtaan
liittyen lausumaa liitettäväksi eduskunnan päätökseen.
Yrityksissä on heikkoon työllisyystilanteeseen
sopeuduttu myös sopimalla työntekijöiden palkan
määräaikaisesta alentamisesta. Esityksessä ehdotetaan,
että työttömyysturvalain 6 luvun 4 §:n
3 momenttiin lisätään väliaikaisesti
säännös, joka koskee määräaikaista
palkan alentamista. Tarkoituksena on, että tuotannollisista
ja taloudellisista syistä tehty palkanalennus ei vaikuttaisi
ansiopäivärahaan alentavasti, jos työntekijä kuitenkin
joudutaan lomauttamaan tai irtisanomaan. Valiokunnan näkemyksen
mukaan ehdotettu säännös, jonka mukaan
etuuden perusteena pidetään alentamatonta palkkaa,
on aiheellinen.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan arvostellut työttömyysturvalakiin
kohdistuvien muutosten toteuttamistapaa. Työttömyysturvalainsäädännön
muutoksia tuodaan usein eduskunnan käsiteltäväksi
erillisinä hankkeina. Tämä vaikeuttaa
kokonaiskuvan saamista lainsäädännön
muutosten vaikutuksista myös perusoikeuksien toteuttamisen
kannalta. Perustuslakivaliokunnan mielestä jatkossa olisi
asianmukaisempaa pyrkiä kokoamaan useampia toisiinsa liittyviä muutosehdotuksia
yhteen hallituksen esitykseen. Sosiaali- ja terveysvaliokunta yhtyy
tälläkin kertaa tähän näkemykseen.
Valiokunnan mietintöön on jätetty
pykälämuutoksia sisältävä vastalause.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Yhteinen piirre kaikille täällä parin
kolmen viikon aikana nuijituille 16—17 työttömyysturvalain
muutokselle on, että pienet parannukset kohdistuvat suhteellisen
vakaista työsuhteista työttömiksi jääviin
ja lyhyen aikaa työttöminä oleviin. Suuri
joukko merkittäviä heikennyksiä kohdistetaan
työttömien suureen pienituloiseen enemmistöön.
Sitten hallituksella ja sosiaalitupon tekijöillä on
vielä otsaa kehua muutoksia kustannusneutraaleiksi. Todellisuudessa
työttömien laajalta joukolta etuuksia heikennetään.
Eniten minua huolestuttaa tämä työttömyysturvan
rakenteellinen muutos, porrastus, jonka hallitus kiistää mutta
jonka johdosta elinkeinoelämän EK myhäilee.
On toteutumassa myös EK:n ajama työttömyysturvan
kastijako: yksi kolmasosa työttömistä ansioturvalla,
kaksi kolmasosaa kehnon perusturvan varassa. Tästä rakennemuutoksesta
syntyvät tietenkin tavoiteltavat työttömyysturvan
säästöt pitkällä tähtäimellä ja
työttömien kasvava köyhyys ja kurjuus.
Tämä on oikeiston pitkä linja.
Tämänkin väliaikaisen, vain ensi
vuodeksi käyttöön otettavan lakimuutoksen
sisältö noudattaa tuota linjaa. Esityksen taustalla
on teknologiateollisuuden työehtosopimusratkaisuun liitetty
kolmikantasopimus. Esityksessä ehdotetaan, että työntekijälle,
jonka viikoittaista työaikaa on lyhennetty lomautuksella
yhdellä tai useammalla päivällä viikossa
maksettaisiin täyttä työttömyysturvaa
lomautuspäiviltä. Näissä tapauksissa
työttömyyspäivärahaa ei maksettaisi
soviteltuna, kuten nyt.
Tavoitteena muun muassa Metalliliitolla oli yksinkertaistaa
lomautettujen työttömyysturvan laskentaa ja nopeuttaa
maksatusta ja karsia järkyttäviin mittoihin paisunutta
päivärahan jonottamista työttömyyskassoissa.
Tavoite on tietenkin oikea, mutta keinot, joita tässä lakiesityksessä ehdotetaan,
ovat vääriä ja epäoikeudenmukaisia.
Mikäli valitaan lomautuspäivien suora maksaminen
täydellä ansioturvan päivärahalla
ilman sovittelumenettelyä, alle 3 000 euron kuukausipalkalla
elävä, 2—4 päivää lomautettuna
viikossa oleva tässä menettää.
Raja on juuri, kuten täällä ed. Rehula
totesi, tuossa 3 000 euron tuntumassa. Sen rajan alapuolella
ovat menettäjät, ja yläpuolella edut
paranevat. Vain yhden päivän viikkolomautuksissa,
joissa yhdenkin päivän korvaamista esitetään,
kaikki voittavat — tietenkin voittavat, koska nykyisen
lain mukaan yhden päivän lomautuksissa päivärahaoikeutta
ei lainkaan synny. Suurimmillaan euromääräinen
menetys on 2 250 euroa kuukaudessa ansaitsevilla, 2 päivää viikossa
lomautetuilla. Heidän menetyksensä 4 viikon jaksossa
on yli 70 euroa. Tietenkin vielä pienemmissä tuloissa
suhteellinen menetys voi olla vieläkin suurempi, vaikka
vähennys olisikin tuota esimerkkisummaa pienempi.
Yhtä kaikki kärsijänä on
keski- ja pienituloinen työntekijä, teollisuuden
ja palvelujen, kaikkien alojen, suuri enemmistö. Ei siis
ole kysymys siitä, että muutoksesta olisi etua
joillakin aloilla, metalli- ja rakennusteollisuudessa tai kuljetusaloilla.
Menettäjät ja voittajat on jaettu ei toimialojen
mukaan vaan tulojen suuruuden mukaan, ja se ei ole oikein. Tätä ei
vasemmisto hyväksy.
Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta ei puolla
mietinnössään työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan ehdottamaa maksukäytännön
valinnaisuutta, toisin sanoen sitä, että työttömälle
päivärahan hakijalle annettaisiin oikeus valita
lomautuspäivien suoran korvaamisen tai sovittelun välillä.
Kaikki muutkin menetyksien korvaamiseen tähtäävät
vaihtoehdot on haluttu torjua, kun menettäjänä on
pienituloinen. Työttömyyskassojen vaikeudet, suuret
jonot, edellyttävät juuri nyt lisää käsittelyresursseja,
siitä ei päästä yli eikä ympäri.
Pidempiaikainen tarve on tietenkin yksinkertaistaa työttömyysturvalainsäädäntöä.
Tänä syksynä sen monimutkaisuutta on
lisätty, ja tällä lailla sitä lisätään
edelleen.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja jo laajemmin käsittelikin
sitä, mistä tässä hallituksen
esityksessä on kyse. Lyhykäisyydessään
puutun yhteen kohtaan, josta myös ed. Yrttiaho puheenvuorossaan
toi esiin tämän ongelmakohdan.
Tällä työttömyysturvalain
muutoksella on tarkoitus helpottaa yritysten toiminnan sopeuttamista
taloudellisessa taantumassa ja parantaa sopeuttamistoimenpiteiden
kohteena olevien työntekijöiden asemaa. Sääntelyllä pyritään
myös muun muassa nopeuttamaan hakemusten käsittelyä työttömyyskassoissa.
Haluan muistuttaa vielä tässä vaiheessa
puhettani, että on todellakin kyse määräaikaisesta,
vuoden kestävästä lakimuutosehdotuksesta.
Se suurin ongelma tähän hallituksen esitykseen
sisältyykin siihen, että tämä ei
ole neutraali, liittyen lomautetun työntekijän
tuloihin. Tämä tosiaan ei suosi pienipalkkaisia.
Alle 3 200 euroa kuukaudessa ansaitsevien päivärahan
määrä tulisi tämän
myötä olemaan nykyistä soviteltua päivärahaa
matalampi. Työttömyyspäivärahan
määrä vähenee tällöin
nykyiseen verrattuna sitä enemmän, mitä pienemmät
työntekijän ansiot ovat. Tämä johtuu
siitä, että soviteltu päiväraha on
suhteessa ansioihin sitä suurempi, mitä pienemmät
työntekijän ansiot ovat. Tästä hallituksen
esityksestä antoivat lausunnon perustuslakivaliokunta sekä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta, ja siis mietinnön teki sosiaali-
ja terveysvaliokunta.
Perustuslakivaliokunta lausunnossaan toteaa seuraavaa: "Ehdotus
heikentää eräissä tilanteissa voimassa
olevan lain mukaan soviteltuun työttömyysetuuteen
oikeutettujen pienituloisten henkilöiden etuutta. Heistä naisten
suhteellinen osuus on valiokunnan saaman selvityksen mukaan varsin
korkea. Sääntelyllä on siten välillisiä vaikutuksia
sukupuolten väliseen tasa-arvoon, vaikka se ei suoraan
asetakaan naisia yksilöinä tai ryhmänä miehiä huonompaan
asemaan. Ehdotusta on arvioitava perustuslain 6 §:n
yhdenvertaisuussäännösten valossa."
Tämän arvioinnin perusteella perustuslakivaliokunta
toteaa: "Ehdotettu sääntely mahtuu valiokunnan
mielestä lainsäätäjälle
kuuluvan harkintavallan piiriin ja lakiehdotus voidaan siten säätää tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä."
Tähän samaan ongelmatiikkaan liittyen työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta totesi lausunnossaan: "Valiokunta pitää tärkeänä pienipalkkaisten
aseman turvaamista esimerkiksi antamalla tuen hakijoille mahdollisuus
valita, haluavatko he sovitellun päivärahan vai
lakiehdotuksen mukaisesti määräytyvän
päivärahan. Valiokunta esittää,
että sosiaali- ja terveysvaliokunta selvittää mahdollisuudet
toteuttaa muutokset siten, että pienipalkkaisten asema
ei heikkene nykyisestä."
Sosiaali- ja terveysvaliokunta teki työtä käskettyä,
tätä asiaa haluttiin selvittää.
Sen vuoksi sitten pyydettiin Palvelualojen ammattiliitto PAM ry:ltä lisälausunto.
Haluan, arvoisa puhemies, lyhyesti kertoa, mitä PAM lisäselvityksessään
kertoi, mikä ainakin omalta osaltani rauhoitti sieluani,
jotta pystyn tämän lakiehdotuksen hyväksymään.
PAM siis lausuu seuraavaa:
"Kahden eri laskentamallin ja valinnanvapauden käyttöönotto
lisää työttömyyskassan etuuskäsittelijöiden
työtä. Palvelualojen ammattiliiton työttömyyskassassa
ei pidetä realistisena ottaa 1.1.2010 lähtien
vain vuoden määräajaksi käyttöön
uusia laskentajärjestelmiä, jotka siis vaatisivat
mittavia atk-investointeja ja koulutusta." (Ed. Mustajärven
välihuuto)
"Etuuden hakijalla ei todennäköisesti olisi
mitään faktoihin perustuvia edellytyksiä valita
itselleen parasta vaihtoehtoa, sillä tarkastelujakson pituus
sekä mahdolliset erityiset sovittelujaksot vaikuttavat
etuuden määrään merkittävästi.
Hakijoiden osalta olisi siis laskettava molempien etuusmallien vaikutus
ja vasta sen jälkeen hakija voisi päätöksensä tehdä.
Tuplalaskenta johtaisi siihen, että PAMin kassan olisi
näiden hakijoiden osalta luovuttava takuumaksuajasta. Päätösten
toimeenpanon osalta hakijat joutuisivat eriarvoiseen asemaan ja
käsittelyajat saattaisivat pidentyä huomattavasti."
(Välihuutoja vasemmistoliiton ryhmästä!)
"Ajatus sinällään on hyvä ja
teoriassa oikeansuuntainen. Valinnanmahdollisuuden käyttöönotto
vaatisi kuitenkin nyt tehtyä esitystä laajempia
lakimuutoksia sovitellun työttömyysturvaetuuden
osalta. Esimerkiksi jo mainituista erityisistä sovittelujaksoista
olisi luovuttava, toistuvien lomautusten tilanteessa on epätarkoituksenmukaista
tehdä uusia palkanmäärityksiä,
jos työssäoloehto täyttyy lomautusten
välissä, ja tarkemmin olisi määriteltävä,
mikä on tarkastelujakson pituus."
Tämä oli suoraan PAMin lausunnosta, ei edustajan
omaa pohdintaa. (Ed. Mustajärvi: Siitä huolimatta!)
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan siis, kun on kyse vuoden
määräajasta, tämä esitys
tulee varmasti tarpeeseen ja helpottaa juuri näitten alojen
tilannetta. Mutta kaiken kaikkiaan me emme tiedä, mitä vielä tulevaisuudessa
on edessä. Siitä olin iloinen, että tänään
saimme tekstiviestinä kuulla, että talous on kääntynyt
lievään nousuun kolmannella neljänneksellä,
tämä on ilouutinen. Mutta kuten tiedämme
esimerkiksi edellisestä taantumasta, työttömyys
reagoi jäljessä, ja varmasti vielä kuulemme
monia ikäviä uutisia työmarkkinatilanteesta.
Sen takia minun mielestäni oleellista on myöskin
se, että sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnössä teimme
tämän lausumaehdotuksen: "Eduskunta edellyttää,
että työmarkkinatilannetta taantuman kuluessa
seurataan ja tarvittaessa toteutetaan työttömyysturvaan
muutoksia, jotka turvaavat myös palvelualoilla ja muilla
naisvaltaisilla matalapalkka-aloilla työskentelevien aseman,
jos lomautukset alalla merkittävästi lisääntyvät."
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Muutama huomio tästä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietinnöstä. Täällä ensinnäkin
sanotaan, että "valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena,
että työttömyysturvasäännöksiä joustavoitetaan
väliaikaisesti". No, siinä olisi ollut paljon
parempi vaihtoehto, että joustavoitettu pysyvästi
elikkä työaikaraja nostettu 75:stä 80:een
ja kokonaisansioraja 90:stä 95:een. Olisi saatu se jousto,
mitä työnantajat hakivat, mutta kuitenkin niin,
että kukaan ei olisi hävinnyt sitten. Siinä olisi
ollut hyvin käypäinen ratkaisu. Nythän
tässä kävi niin, että esimerkki
ammattiyhdistysliikkeen rapautuneesta solidaarisuudesta oli se,
että kaksi sopi kolmannen tappioksi.
Sitten vielä tästä, kenen ehdoilla
tätä muutosta tehdään. Kyllähän
tässä kassat ovat halunneet keventää omaa
taakkaansa. Osin sen kyllä ymmärtääkin,
mutta se ei saa olla se hallitseva peruste. Mutta sitä minä en
kerta kaikkiaan ymmärrä, mistä ed. Heikkinen
luki siitä pitkästä PAMin lausunnosta
ja täällä mietinnössäkin
sanotaan: "- - lisäisi työttömyyskassan
etuuskäsittelijöitten työtä.
Lisäksi järjestelmä vaatisi mittavia
atk-investointeja ja koulutusta." Se nyt ei vaan pidä paikkaansa.
Jos työtön itse laittaisi rastin ruutuun, kumman
järjestelmän valitsee, niin se ei lisäisi
yhtään vaatimuksia atk-järjestelmien
suhteen, ei lisäisi työtä yhtään.
Ja joka tapauksessa nyt tällä pakottavalla lainsäädännöllä hyvin
monen kohdalla pakotetaan ottamaan se huonompi vaihtoehto, kun se
toinen vaihtoehto olisi ollut, että se työtön
olisi saattanut, jos itse valitsee, valita vahingossa oikein. Huonomminhan
hänelle ei olisi missään tapauksessa
käynyt.
Hannakaisa Heikkinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lyhyesti ed. Mustajärven kommentteihin:
Tiedän että te todella olette asiantuntija tässä asiassa.
Todellakin sanoin sen, mitä työttömyyskassat
itse viestivät, ja kyllä itsekin yhdyn ja varmasti
te yhdytte siihen näkemykseen, että tämä työttömyysturvalainsäädäntö on
melkoista viidakkoa. Ja aivan varmasti se ei kyllä, ed.
Mustajärvi, menisi sillä tavalla, että rasti
ruutuun, kummanko valitsen, (Ed. Mustajärvi: Jos annettaisiin
oikeus valita!) koska kyllä se on niin monimutkainen järjestelmä,
että ... Kyllähän minun pitää ensimmäiseksi tietää,
mitä minä olen valitsemassa, ja todennäköisesti
tämän päätöksenteon
pohjalle tarvittaisiin työttömyyskassan ihmisen
apua ja neuvoa, ja tällä tavoin se voisi suoraan
ruuhkauttaa tätä järjestelmää ja
etuuksien maksatuksia, juuri niin kuin kassat ovat itse maininneet.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pääsääntö tässä on
aivan selkeä: kaikki ne, jotka tienaavat kuukaudessa alle
3 000 euroa ja jotka lomautetaan pidemmäksi aikaa
kuin yhdeksi päiväksi, tämän
uuden, pakottavan järjestelmän mukaan häviävät
sitten. Ja aivan ylivoimainen enemmistö jo näillä tiedoilla olisi
valinnut itselleen edullisemman järjestelmän,
tämä on päivänselvä asia.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Heikkisen ja ed. Mustajärven
keskustelukin jo pelkästään osoittaa,
niin suomalaisen työttömyysturvalainsäädännön
moniselkoisuus, epämääräisyys
ja vaikeasti ymmärrettävyys ovat todellakin ongelma.
Tällä lainsäädännöllä työttömyysturvalainsäädäntöä on
tietenkin yritetty helpottaa, ja siltä osin, kun on kysymys
yli 2 700 ansaitsevista työntekijöistä,
niistä joita siis lomautetaan, niin tilanne saattaa selkiytyä.
Saattaa olla, että kassojen on helpompi laskea nyt, mikä se
myönnettävä työttömyysturva
on. Mutta tässä tapauksessa se ostetaan alle 2 700
euroa ansaitsevien kustannuksella, ja se on se epäkohta.
Kun täällä on keskusteltu siitä,
onko se vaikea laskea vai ei, niin, ed. Heikkinen ja kaikki muutkin, meille
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa jaettiin Kelassa varsin nopeasti,
todennäköisesti ilman erillistä atk-ohjelmaa
tehty, laskelma, josta asia kävi selvästi ilmi:
yläreunassa oli lomautuspäivien lukumäärä,
ja pystysarakkeessa oli palkkataso 100 euron välein, ja
siinä leikkauskohdassa oli luku, paljonko se merkitsee.
Kaksi tällaista taulukkoa olisi se työ, minkä nämä kassat
joutuisivat tekemään. Mitään
muita tietoja siihen ei tarvita. Ne olisi voitu ripustaa minkä tahansa
työvoimatoimiston tai tarkoituksenmukaisen paikan seinälle,
ja se työtön olisi voinut katsoa sieltä,
kumpi on hänelle edullinen. Kuten ed. Mustajärvi
sanoi, hävitä hän ei olisi voinut missään tapauksessa,
koska nyt hän häviää kaikkein
eniten, kun tämä laki hyväksytään.
Kun me olemme tässä yrittäneet tapella PAMilaisten
puolesta ja muittenkin pienipalkkaisten naisten, jotka tässä kärsivät,
niin kyllä minua tämä PAMin lausunto
sillä tavalla hätkähdytti, että kun
he ovat kertoneet meille, järjestään
olemme olleet samaa mieltä, että tämä on
oikeudenmukaisuuden kannalta arveluttava ratkaisu, niin sitten he
itse kuitenkin kumoavat sellaisen vaihtoehdon, jolla se ongelma
olisi voitu poistaa, sillä, että heidän
kassansa joutuu tekemään lisää töitä.
(Ed. Mustajärvi: Toisin kuin julkinen kassa!) Silloin JHL
puolestaan ilmoitti, että he voivat kyllä tämän
hyväksyä ja heidän mielestään
se olisikin ihan hyvä ratkaisu, tosin hekin ilmoittivat,
että kunhan heidän kassansa ei joudu sitä laskemaan.
Mutta tämän lakiesityksen sekä tausta
että tämä etuosan käytäntö on
saanut sellaisia muotoja, että välillä en
oikein ole tiennyt, pitäisikö itkeä vai
nauraa. Itken pienipalkkaisten, erityisesti naistyöntekijöiden,
puolesta, jos tämä lakiehdotus hyväksytään
sellaisena kuin hallitus ja valiokunta sitä esittävät.
Me emme siis ole heikentämässä sitä,
mitä alun perin Teknologiateollisuus ja Metalliliitto sopivat,
eli yli 2 700 ansaitsevien työntekijöiden nyt
saamaa etua. Sen sijaan me olemme sen lisäksi esittämässä,
että muuttamalla sovitellun päivärahan
ehtoja voidaan turvata myöskin niiden pienipalkkaisten
edut. Se ei ole keneltäkään pois. Siksi
tulen, arvoisa puhemies, lakiesityksen yksityiskohtaisessa käsittelyssä esittämään
ne
pykälämuutokset, jotka vastalauseessa ovat, eli
sen, että sovitellun työttömyysturvan
työaikaraja nostetaan 80 prosenttiin ja sovitellun päivärahan
korvausasteen katto 95 prosenttiin. Silloin tämä ongelma,
joka tässä nyt on, kiistattomasti poistuu ja voimme
yhteisesti hyvillä mielin taputtaa itsellemme siitä,
että olemme sekä parantaneet lomautettavien etuja
että yksinkertaistaneet työttömyysturvajärjestelmää.
Nyt valitettavasti tämä ensimmäinen osa
tästä jää toteutumatta, jos
hallituksen esitys menee valiokunnan esityksen mukaisesti läpi.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti täältä paikalta.
Vaikka tämä hallituksen esittämä yksittäisten
työttömyyspäivien korvaaminen lyhennetylle
työviikolle lomautetuille helpottaa nykyjärjestelmän
ongelmia, se myös paikoin leikkaa pieni- ja keskituloisten etuutta.
Täytyy muistaa, että niillä, jotka on
lomautettu 2—4 päiväksi viikossa ja joiden
peruspalkka on alle 3 200 euroa, tämä päivärahan määrä tulee
laskemaan, ja sitä ei täällä myöskään sosiaali-
ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja kieltänyt.
Mikäli laki saatetaan voimaan esitetyssä muodossaan,
se heikentää tuhansien julkisella ja palvelusektorilla
työskentelevien työntekijöiden työttömyysturvaa.
Tämä tarkoittaa käytännössä pienipalkkaisten
naisten työttömyysturvan, työttömyysetuuksien
alenemista, mikä tarkoittaa, että esitys sisältää myös
vakavan tasa-arvo-ongelman. Näin työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan jäsenenä mietin tätä myös
tältä kantilta.
Hallituksen esitys on väliaikainen ja poikkeuksellisiin
olosuhteisiin tehty, mutta se kertoo myös omalla tavallaan
raakaa kieltä siitä, mitä hallituspuolueet
ovat valmiita tekemään pienipalkkaisten naisten
ja yleensä pienipalkkaisten ihmisten kustannuksella. (Ed.
Satonen: Kolmikanta!)
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Työttömyysturvalain 4 ja
6 luvun väliaikaisella muuttamisella on yksinkertaisesti
tarkoitettu hyvää. Sillä on pyritty siihen,
että sovitellulla päivärahalla olevan
lomautetun tulot paranisivat, sillä on pyritty siihen,
että hakemusten käsittelyä työttömyyskassoissa
pystyttäisiin nopeuttamaan, ja toisaalta sillä on
pyritty helpottamaan yritysten toiminnan sopeuttamista tässä vaikeassa
taloudellisessa tilanteessa. Tavoitteet ovat erinomaiset, niitä on
helppo kannattaa, mutta siitä huolimatta tämä lakiesitys
tekee surulliseksi.
Aivan pohjalla, olen aivan mykistynyt siitä, että Teknologiateollisuus
ry ja Metallityöväen Liitto ry ovat voineet tehdä tämän
kaltaisen sopimuksen, ja toivon, että tämä muistetaan
etenkin siellä vasemmalla puolella. Mutta kommenttini oikeastaan
liittyvät perustuslakivaliokunnan näkökulmasta
tähän asiaan. Me koimme perustuslakivaliokunnassa
etenkin kolme asiaa ongelmaksi. Ensinnäkin sen, että tällä selkeästi,
kuten vastalauseessa sanotaan, heikennetään julkisella ja
palvelusektorilla työskentelevien työntekijöiden
työttömyysturvaa. Näitä työntekijöitä on
tuhansia, mutta tietenkään vaikutukset eivät
ole näin laajat. Siitä huolimatta on tällaisessa
taloudellisessa tilanteessa ongelmallista heikentää työttömyysturvaa
niiltä lomautetuilta, joiden tulotaso on kaikkein pienin.
Tämä ei kuitenkaan perustuslain näkökulmasta
ole ongelma. Perustuslaki antaa mahdollisuuden etuuksien vähennykseen.
Sitä ei perustuslaki millään tavalla
estä. Mutta sen sijaan perustuslakivaliokunta otti mielestäni
ihan riittävällä tavalla kantaa tasa-arvokysymykseen
ja lausui, että näistä pienituloisista
naisten suhteellinen osuus on varsin korkea. Sääntelyllä on
siten välillisiä vaikutuksia sukupuolten väliseen
tasa-arvoon, vaikka se ei suoraan asetakaan naisia yksilöinä tai
ryhmänä miehiä huonompaan asemaan.
Perustuslain esitöiden mukaan syrjintäkielto koskee
myös toimenpiteitä, jotka välillisesti
johtavat syrjivään lopputulokseen. Tältä osin
syrjinnän käsillä olo on arvioitava jonkin
menettelyn tosiasiallisten seurausten kannalta. Suosintaa tai jonkun
yksilön tai ryhmän asettamista etuoikeutettuun
asemaan on pidettävä säännöksen
kieltämänä, jos se asiallisesti merkitsee
toisiin kohdistuvaa syrjintää, ja tästä näkökulmasta
lakiehdotus mielestäni on ongelmallinen.
Hämmästelen myöskin työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausuntoa, joka ei pidä tätä esitystä yhdenvertaisen
kohtelun ja tasa-arvon kannalta ongelmallisena mutta pitäisi
tätä ongelmallisena, jos ehdotettu muutos toteutettaisiin
pysyvänä. En oikein ymmärrä sitä,
miten naiset voidaan asettaa laillisesti eriarvoiseen asemaan vuodeksi tai
yhdeksi vaalikaudeksi mutta ei sitten pysyvästi. En hahmota
oikein tätä eroa.
Kolmas ongelma, jonka perustuslakivaliokunta otti esiin, on
ylipäänsä työttömyysturvalakien ja
niihin kohdistuvien muutosten toteuttamistapa. Nyt näitä lainsäädännön
muutoksia tuodaan erillisinä hankkeina eduskuntaan, ja
se vaikeuttaa niiden yhtenäistä arviointia ja
kokonaiskuvan saamista. Tämä on kyllä selkeästi
asia, johon kannattaa jatkossa kiinnittää tarkempaa
huomiota.
Mutta jotta ei olisi ihan pelkästään
mustaa tässä mustavalkoisessa esityksessä,
niin jotain hyvääkin. Muutos parantaa kaikilla
tulotasoilla peruspäivärahaa saavien ja viikossa
vain yhdeksi päiväksi lomautettujen asemaa. Se
on ilman muuta hyvä asia. Hyvää on myöskin
sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön lausumaehdotus, jossa
eduskunta edellyttää, että työmarkkinatilannetta
taantuman kuluessa seurataan ja tarvittaessa toteutetaan työttömyysturvaan
muutoksia, jotka turvaavat myös palvelualoilla ja muilla naisvaltaisilla
matalapalkka-aloilla työskentelevien aseman, jos lomautukset
alalla merkittävästi lisääntyvät.
Toivon vilpittömästi hallituksen olevan notkea
ensi vuonna tätä tilannetta seuratessaan, ja kuten
sanottu, tämä laki on väliaikainen ja
voimassa vain vuoden ja sellaiseksi sen tulee jäädä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Itse taas toivoisi, jotta tämä muutos
olisi joiltakin osin pysyvä. Elikkä jos ihminen
on päivän viikossa lomautettuna, niin hän
saisi jatkossakin työttömyysturvan, koska se on
ollut ongelma. Tämähän tapahtui silloin
aikanaan vuonna 1994. Kaikki alle kuukauden työsuhteet,
pätkätyöläiset, menivät
sovittelun piiriin, ja siinä tuli tämä ongelma,
mikä nyt tässä on siitä lähtien
koettu työttömyyskassoilla ruuhkina. Isommissa
työttömyystilanteissa aina tulee se tilanne, jotta
ei tahdo homma toimia. Silloin kun aikanaan se laki tuli voimaan,
satuin itse olemaan työttömyyskassan hallituksessa,
ja siinä kassassa lisättiin melkein kymmenen ihmistä sinne
pyörittelemään näitä papereita
edestakaisin ja katsomaan, onko henkilö ollut tunnin vai
kaksi töissä, satasen hankkinut vai viisikymppiä.
Se teki hirveän ylimääräisen
työmäärän, ja sen takia sen
muutoksen toivoisi jäävän pysyvästi
voimaan. Tosin ministeriön virkamies työelämävaliokunnassa
totesi, jotta aika on muuttunut nyt, jotta ei voi semmoista tehdä.
En tiedä, mitä se oli.
Edelliselle puhujalle voisi todeta, jotta jos tämä on
niin ongelmallinen kuin sanoitte, niin odottaisi, jotta kansanedustaja
ikään kuin omantunnon ääntä noudattaisi
täällä salissa ja voisi äänestää sen
puolesta, jos hän kokee, niin kuin koette ihan oikein,
että tässä on tosi iso tasa-arvokysymys,
koska kun katsoo, niin eivät tässä naiset häviä,
vaan naisvaltaiset alat. Kun katsotaan aloittain, niin keskimäärin
naisvaltaiset alat tulevat tässä häviämään
enemmän. Jos on jossakin tehtaassa töissä tai
vaikka metallipajassa, niin kyllä nainen siellä saa
saman palkan kuin mieskin, jos tekee samaa työtä,
ja siinä ei ole eroja, jolloin naiset saavat ihan samanlaisen
korvauksen, jos ovat lomautettuina, kuin miehetkin.
Mutta sitten kun katsotaan aloittain, niin jotkut alat sattuvat
olemaan enemmän naisvaltaisia kuin toiset, ja siellä on
sitten palkkatasokin keskimäärin pienempi. Siinä mielessä tässä on
just semmoisesta isommasta jutusta kyse, ja koska Teknologiateollisuus
tämän sopi, niin siellä ei varmaan ajateltu
sitä, mitä tässä laajemmin tulee tapahtumaan,
ennen kuin sitten tuossa hallituksen esityksessä on kirjoitettu
auki siten, jotta jos on alle 3 200 euroa kuukausipalkka,
niin ne ihmiset tulevat häviämään
sitä enemmän, mitä pienempi palkka, ja
ne, joilla on isompi palkka, voittavat, ne nimenomaan, joilla on
kaksi, kolme tai neljä päivää lomautusta.
Mutta ne kaikki ihmiset, ketkä ovat yhden päivän
vaan lomautettuina, voittavat, sinällään
ihan selkeä hyvä ajatus.
Mutta sitä ei meidän ryhmämme eikä kumpikaan
vasemmistoryhmä hyväksynyt. Siksi tehtiin se pykäläesitys
3 §:ään, jotta tämä työaikaraja
muutettaisiin 75:stä 80 prosenttiin, jolloin sehän
tarkoittaisi pysyvää muutosta myös lainsäädäntöön,
sitä jotta aina kun yksi päivä ollaan
lomautettuna, niin korvaus tulisi sieltä. Se ei olisi niin
tiukka. Sitten toinen on tämä 95 prosentin päivärahataso,
elikkä silloin voisi tämä ansiopäiväraha
nousta 95 prosenttiin palkasta lapsikorotuksineen.
Sitten poikkeava tässä 6 luvussa vasemmistoliiton
vastalauseeseen nähden on ilmeisesti tämä kohta,
jossa esitetään, jotta pykälää ei
kuitenkaan sovelleta ansiopäivärahaa saaviin henkilöihin,
jotka ovat lomautettuina useamman kuin yhden päivän
viikossa ja joiden ansiopäivärahan perusteena
oleva palkka on alle 3 200. Tämähän on
aika selkeä. Ei tässä moninkertaista
laskentaa tarvitse, vaikka joku väittää,
että tässä on moninkertainen laskenta.
Kun näkee, jotta on yli 3 200 euroa kuukausipalkka,
niin ne voittavat tässä systeemissä ja
ok, se menee sen keissin mukaan, mutta jos on alle, niin niihin
ei sovelleta.
Mutta tämä ed. Mustajärven maininta
siitä, jotta olisi raksi ruutuun, voisi olla kyllä päällekkäinen
systeemi. Siellä raksi olisi ruudussa, ja se ilmeisesti
tarkoittaisi sitä, jotta se ihminen tietäisi päivärahaa
saadessaan, jotta tässä saa vähän pienemmän
liksan, korvauksen, työttömyysturvan, mutta sen
saa nopeammin. Se olisi vähän niin kuin pikavippi,
jotta tulee nopeasti. Mutta jos malttaa odottaa ja laittaa toiseen
ruutuun raksin, niin se vie sitten muutaman viikon enemmän ja
sitten saa muutaman kympin enemmän viikossa rahnaa. Se
voi olla ihan hyvä ajatus, mutta tiedän nyt, jotta
hallituspuolueen edustajat ovat vankkoja, niin kuin vihreätkin
ovat viimeisen päälle sitä mieltä,
jotta naisvaltaisia aloja saa sorsia näköjään.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä keskustelukin
osoittaa jo sen, kuinka ristiriitaisesti me suhtaudumme tähän
lakiin ja miten paljon ristiriitojakin tässä on.
Vaikka siinä on myös paljon hyvää,
siinä on myös heikkoja kohtia, joihin olisi voitu
ennakoivasti puuttua, jos olisi ollut tahtoa. Nyt valitettavasti
näin ei ole tapahtunut.
Arvoisa herra puhemies! Lakiesitys on tarkoitettu väliaikaiseksi
vastaamaan laman tämän päivän
isoihin haasteisiin, ja siinä mielessä tässä laissa
on myös jotakin hyvää. Tässä työttömyysturvalain
muutoksessa on sinänsä hyvää se,
että reagoidaan taloustilanteeseen ja yritetään
parantaa yritysten ja sopeuttamistoimien kohteina olevien työntekijöiden
asemaa. Etenkin rakennus- ja kuljetusalalla sekä vientiteollisuudessa
laman vaikutukset ovat olleet kovat ja lomautukset ovat arkipäivää.
Esitetty muutos koskee lyhennetyille työviikoille lomautettuja,
joille alettaisiin korvata lomautuspäivät yksitellen,
ei sovitellen.
Kuitenkin esitys kohtelee hyvin eriarvoisesti eri työntekijöitä ja
maksajaksi jäävät tällä kertaa pienituloisimmat
palkansaajat. Työttömyyspäivärahan
määrä vähenee nykyiseen verrattuna
sitä enemmän, mitä pienemmät
työntekijän ansiot ovat, koska soviteltu päiväraha
on suhteessa ansioihin sitä suurempi, mitä pienemmät
työntekijän ansiot ovat. Päivärahan
määrä laskee niillä lomautetuilla,
jotka ovat lomautettuina 2—4 päivää viikossa
ja joiden peruspalkka on alle noin 3 000 euroa kuukaudessa.
Olemmekin siksi jättäneet tähän
muutokseen oman vastalauseemme. Meidän mielestämme muutoksen
olisi voinut tehdä toisinkin, heikentämättä tuhansien
julkisella ja palvelusektorilla työskentelevien työntekijöiden
työttömyysturvaa. Mielestämme ehdotuksessa
olevaa uutta 4 a §:ää ei
tule soveltaa niihin ansiopäivärahaa saaviin,
joiden ansiopäivärahan perusteena oleva palkka
on alle 3 200 euroa.
Esitys synnyttää kaksi muutakin epäkohtaa. Lyhennetylle
työviikolle lomautetut pääsevät työttömyysturvan
piiriin osa-aikatyöntekijöitä pienemmällä työajan
lyhenemällä, ja lyhennetylle työviikolle
lomautetulla päivärahan ja palkan yhteismäärä voi
kasvaa suuremmaksi kuin sovitellun piirissä olevilla.
Yhdeksi päiväksi viikossa lomautetut olisivat päässeet
kaikki työttömyysturvan piiriin myös muuttamalla
työttömyysturvalakia siten, että sovitellun
työttömyysturvan työaikaraja olisi nostettu,
kuten vastalauseessamme esitetään, 80 prosenttiin
ja sovitellun päivärahan korvausasteen katto 95
prosenttiin. Tällä mallilla olisi ilman väliinputoajia
löydetty ratkaisu kaikkiin niihin ongelmiin, joilla esitystä perustellaan.
On valitettavaa, ettei asiakokonaisuutta, ryhmien erilaista kohtelua,
ole huomioitu lain valmistelun yhteydessä. Tämä eriarvoinen
kohtelu olisi voitu välttää, kuten olen
täällä aikaisemmin todennut.
Arvoisa herra puhemies! Eri työntekijäryhmien
tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen kohtelun takaamiseksi olemme tehneet
vastalauseessamme pykälämuutokset, joilla estetään
edellä kuvaamieni ongelmien syntyminen. Näiden
pykälämuutosesitysten avulla pystyttäisiin
turvaamaan oikeudenmukaisempi kohtelu niin lomautettujen kuin myös
sovitellun päivärahan piirissä olevien osalta.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan aluksi on sanottava, että tässä on
kyse erittäin positiivisesta uudistuksesta, joka on toki
väliaikainen, vuoden kestävä, mutta vastaa
tähän akuuttiin tilanteeseen ja ennen kaikkea
mahdollistaa sen, että teollisuudessa voidaan käyttää lyhennettyä työviikkoa
myöskin niin, että lomautetaan vain päiväksi,
koska me tiedämme, että jos lomautamme viikoksi
tai pidemmiksi ajoiksi, se lisää syrjäytymisen
vaaraa ja sitä, että paluu työelämään
ei välttämättä ole niin helppoa.
Tämä lyhennetty työviikko on nimenomaan
työntekijän kannalta paras, toki myöskin
yrityksen kannalta paras järjestelmä. Se myöskin
parantaa peruspäivärahalla olevien asemaa tulotasosta
riippumatta, niin kuin täällä on jo moneen
otteeseen puhuttu.
Mutta, arvoisa puhemies, muutama kommentti tähän
itse keskusteluun, mitä täällä nyt
on viimeksi ollut. Ensimmäiseksi haluan kommentoida ed.
Järvisen puheenvuoroa tästä tasa-arvokysymyksestä.
Ensinnäkin, aivan kuten ed. Lahtela sanoi, tämä ei
tee mitään eroa miesten ja naisten välillä.
Tämä leikkuri tässä on tulon
perusteella, ei sen perusteella, onko kyse miehistä vai
naisista.
Toinen asia. Tällä hetkellä, jos
katsotaan lomautettujen määrää,
siellä aivan ylivoimainen enemmistö on miehiä,
ja suurin mahdollinen tasa-arvo-ongelma, joka tästä taantumasta
tällä hetkellä on tulossa, on se, että nuoria
miehiä uhkaa syrjäytyä. Palvelualoilla
on ollut hyvin vähän lomautuksia vielä toistaiseksi
osittain johtuen siitä, että hallitus on tehnyt
järkevää talouspolitiikkaa elvyttämällä ja
lisäämällä ostovoimaa. Mutta
se on johtanut siihen, että tällä hetkellä ne naiset,
joista ed. Järvinen oli huolissaan, ovat töissä ja
ne miehet ovat lomautettuna.
Tämä on se tilanne tällä hetkellä,
minkä vuoksi, kun kyse on määräaikaisesta
laista, valiokunta ei nähnyt, että tässä ylitetään
kynnys tämän yhdenvertaisuuden näkökulmasta.
Mutta sen sijaan, mikä on kirjattu myöskin sosiaali-
ja terveysvaliokunnan lausumaehdotukseen, ja tämä sama
ajatus sisältyy myöskin työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausuntoon, on aivan välttämätöntä,
että jos tämä lomautusaalto siirtyy palvelusektorille,
sen jälkeen tehdään näitä toimenpiteitä.
Seuranta on ihan välttämätön
tässä, ja se on myöskin peruste sille,
että tämä voidaan tässä muodossa
hyväksyä.
Sitten siihen ehdotukseen, joka vasemmiston taholta on tänne
tuotu. On hirveän vaikea ymmärtää sitä logiikkaa,
että jos meillä on tällä hetkellä taantumatilanne
ja — jotta siitä taantumasta selvittäisiin
mahdollisimman pienin vaurioin — tehdään
yksittäinen muutos työttömyysturvajärjestelmään,
niin siitä johtuen pitäisi muuttaa koko järjestelmää niin,
että 40 miljoonaa euroa tulee lisää kuluja.
Eihän tässä siitä ole kysekään. Se
on oma asiansa sitten, kun puhutaan niiden työttömyysturva-asiasta,
jotka tekevät lyhennettyä työviikkoa.
Siinä vaiheessa, kun meillä on enemmän
yhteiskunnan varoja käytettävissä, siihen
asiaan voidaan palata. Mutta se on aivan erillinen asia tästä asiasta,
aivan kokonaan toinen asia. Se on tässä se aivan
avainasia.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
pyysi selvittämään, onko mahdollista
tehdä jotain niiden henkilöiden hyväksi,
jotka tässä muutoksessa oikeasti kärsivät,
eivät siis kärsi sillä tavalla, että he
eivät saa enempää, vaan kärsivät
sillä tavalla, että heidän osaltaan tilanne
huononee. Sosiaali- ja terveysvaliokuntaa pyydettiin selvittämään, voidaanko
tätä tältä osin muuttaa, ja
kuten täällä on kuultu ed. Rehulan puheenvuorossa,
vastaus kassoilta oli selkeästi, että ei voida
muuttaa. Varmaan, kun tämä on kolmikantaisesti
yksimielisesti esitetty eteenpäin tänne eduskunnalle,
tietysti hallituksen kautta, mutta kolmikantaisen valmistelun näkökulmasta,
tämä on ollut se syy siellä taustalla,
minkä vuoksi tätä asiaa alun perinkin
on tässä muodossa esitetty kuin se on.
Pidän kuitenkin tärkeänä sitä,
että myöskin työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta kiinnitti huomiota tähän
kohtaan, jotta jatkossa, kun näitä asioita valmistellaan,
ennen kaikkea silloin, kun tehdään pysyvää lainsäädäntöä,
on otettava huomioon ne vaikutukset kaikkiin mahdollisiin lomautusryhmiin
eikä pelkästään niihin, jotka
on lomautettu joksikin tietyksi ajaksi.
Siinä mielessä tämä esitys
ei ole ihan täysin ongelmaton, mutta minusta tuntuu kohtuuttomalta,
että tämä keskustelu menee hyvin marginaaliseen
ongelmaan verrattuna siihen, mitä hyötyjä tällä esityksellä saadaan.
Se on tässä se kaiken avainasia, että tämä pystyy
vastaamaan teollisuuden tämän hetken akuuttiin
tilanteeseen, ja sen vuoksi tämä asia on menossa
eteenpäin ja se hyväksytään
ainoastaan vuodeksi, koska kyse on nimenomaan määräaikaiseen,
poikkeukselliseen tilanteeseen vastaamisesta.
Ensimmäinen varapuhemies:
Otetaan nyt lyhyt vastauspuheenvuorokierros, vaikka muutoin täytyisi
kyllä pysyä puhujalistassa.
Heli Järvinen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mitä tasa-arvoon tulee, perustuslakioppineet
olivat hyvin vakuuttuneita siitä, että tällä lailla
ja sääntelyllä on välillisiä vaikutuksia
sukupuolten väliseen tasa-arvoon, ei vähiten sen
vuoksi, että niistä henkilöistä,
joiden kuukausiansiot ovat noin alle 3 000 euroa, reilusti
suurin osa, yli 70 prosenttia, on naisia. Tässä taantumassa
tilanteet vain vaihtuvat kovin nopeasti. Siksi on hyvä,
että ainakin tilannetta seurataan ja että siihen
myöskin tartutaan ensi vuoden aikana. Me yritimme loppuun
saakka saada sellaista vaihtoehtoa, että ihminen voisi
valita joko sovitellun päivärahan, joka olisi
hidas ja korkeampi korvaus, tai työttömyyspäivärahan,
joka olisi nopeampi ja huonompi korvaus. Julkisen alan työttömyyskassa
on katsonut, että tämä olisi myös
mahdollista, mutta valitettavasti sitten ammattiliitot itse ovat
sitä mieltä, että tämä menee liian
monimutkaiseksi. Mutta henkilökohtaisesti minun on vaikea
katsoa silmiin pienituloista ystävääni,
joka jää lomautetuksi.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä tästä julkisen alan
työttömyyskassan kannasta. He yksiselitteisesti
toteavat, että valinnanvapaus voitaisiin ottaa käyttöön,
mutta sitten, ettei työttömyyskassa tekisi edullisemmuusvertailua
etuuksien välillä, vaan hakijan tulisi itse hakiessaan
tietää, kumpaa etuutta hakee. Hyvin selkeä järjestelmä,
ja se on meidänkin valiokunnassamme, työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa, kuultu virkamieskanta, joka paisutteli
sitä, kuinka hankalaksi se homma menee ja asiakas itse
ei voi arvioida sitä, mikä malli hänelle
on edullisin.
En minä tiedä, minkä takia nyt olisi
niin tavattoman ylivoimaista se, että nostettaisiin se
työaikaraja siihen 80 prosenttiin, koska se aiemminkin
oli siellä. Hyvin selkeä järjestelmä,
eikä jaotellut työttömäksi jääviä ja
lomautettuja eri kasteihin niin kuin tämä järjestelmä tekee.
Hyvin toimiva malli, mutta jostain käsittämättömästä syystä sitä ei
vaan haluttu ottaa käyttöön, eikä se 40
miljoonaa euroa olisi ollut kuin kolmasosa varallisuusverosta.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvoisa ed. Satonen, oletteko te oikeasti
nyt sitten sitä mieltä, että jos kassat olisivat
ilmoittaneet, että kyllähän tämä meille hyvin
käy, niin hallituspuolueet olisivat suostuneet tähän
meidän vastalauseemme esitykseen? Jos kysymys on marginaalista,
siis se marginaali on todellakin kaikkein pienituloisimpia ja sen myötä kaikkein
pienipäivärahaisimpia lomautettuja, heidät
pannaan maksamaan nyt tämä Suomen vientiteollisuuden
pelastus. Jos kysymys on 40 miljoonasta, niin kuin saattaa olla,
niin jos siis kaikkein pienituloisimpia rokotetaan ja jos meillä ei
ole varaa pitää edes heidän etuudestaan huolta — 70
euroa kuukaudessa on heille todella iso raha — niin kyllä melkein
tekee mieli sanoa, että romahtakoon sitten koko Suomen
valtiontalous, jos se tästä on kiinni.
Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä nyt keskustellaan
kahdesta ihan eri asiasta päällekkäin.
Se aito tahto oli selvittää, voidaanko estää niin,
että kukaan ei häviä suhteessa siihen
nykytilanteeseen. Mutta sitten on aivan eri asia, että lähdetään
laajemmin korottamaan koko niiden lyhennettyä työviikkoa tekevien
työttömyysturvaa laajemmassa mittakaavassa. Siinä on
eri mittaluokan asiasta kokonaan kyse. Tähän ensimmäiseen
kysymykseen se vastaus tuli sieltä kassoilta, että he
kokevat liian hankalaksi tämän valintamenettelyn.
Se on sitten heidän päätöksensä ollut,
että he ovat näin vastanneet, ja se on varmaan
ollut myöskin taustalla siihen, mitä kolmikannasta
on hallituksen kautta tänne esitetty. Mutta olennaista
on, ja sanon sen vielä kerran, että on tämä seuranta
ja mahdollinen reagointi, jos tilanne muuttuu niin, että nämä lomautukset
leviävät myöskin naisvaltaisille palvelualoille.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Työttömyysturvalain määräaikaisen
muutoksen tarve syntyi siitä, kun teknologiateollisuuden
tilauskannat sukelsivat, ja siitä seuranneista lomautustarpeista.
Kesän aikana sadat metallimiehet joutuivat odottamaan kuukausikaupalla korvauksia.
Vaikka kassat palkkasivat lisääkin käsittelijöitä,
niin kovin pitkiksi ja kohtuuttomiksi venyivät nuo odotusajat.
Hallitus lähti parantamaan tällä esityksellä yhdeksi
päiväksi lomautettujen työttömyysturvaa,
ja niin kuin täällä on monta kertaa todettu,
samalla tämä parantaa kaikkien peruspäivärahaa
saavien asemaa.
Meilläkin käytiin taantuman alkaessa levitä reaalitalouden
puolelle sitä keskustelua, minkälainen olisi se
Saksan kurzarbeit, ja haettiin tämmöisiä vastaavan
kaltaisia malleja Suomeen. Tässä on nyt yksi vastaus,
millä hallitus tähän akuuttiin tilanteeseen
on vastannut yhdessä työmarkkinaosapuolten kanssa
eli mahdollistaa tuon päivän lomautusten korvaamisen.
Toki täytyy myöntää, että eihän
tämä esitys ongelmaton ole. Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta asiaa käsitellessään
törmäsi tähän kaksi tai kolme
päivää lomautettujen asemaan, ja meillä on
ihmisiä, joitten etuus heikkenee tämän
lain voimaantulon myötä. Sen takia työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta pyysi sosiaali- ja terveysvaliokuntaa selvittämään
tämän asian, voitaisiinko tämä ongelma
ratkoa. Kiitoksia sosiaali- ja terveysvaliokunnalle, että meidän
tahdon mukaisesti tuo valintamahdollisuus selvitettiin. Valitettavasti
siinä nyt sitten ei päästy sellaiseen
talonpoikaisjärkiseen ratkaisuun, vaan palvelualojen työttömyyskassat
sitten vastasivat, että ei onnistu. Kaiken kaikkiaan tämä episodi
kertoo tästä työttömyysturvan
monimutkaisuudesta ja siitä, että henkilön
on aika hankala joskus niitä omia etuisuuksiaan tietää ja
selvittää.
Tuo vasemmiston ehdotus, että kun laman uhrina tällä hetkellä ovat
toistaiseksi olleet teolliset alat, joita lomautukset ovat koskeneet,
niin ongelma ratkaistaisiin parantamalla niitten työttömyysturvaa,
jotka onneksi eivät ole vielä joutuneet kärsimään
tästä lamasta, on pikkaisen ohi osuva. Mutta kuitenkin
on erittäin hyvä, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
on tässä lausumaehdotuksessaan velvoittanut hallitusta
seuraamaan myös palvelualoilla tapahtuvia työllisyyden muutoksia.
Jos lomautusaalto leviää talouden pienestä elpymästä huolimatta
myös sitten palvelualoja koskevaksi, niin täytyy
olla valmius tähän tilanteeseen sitten reagoida.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, työttömyysturvalain
määräaikainen muutos vastaa tähän
käsillä olevaan hankalaan vientiteollisuuden tilanteeseen
ja tekee sen sillä tavalla, että yksittäisen
työntekijän asema valtaosin paranee.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen muutokset koskevat
lähtökohtaisesti kaikkia aloja ja ammattiryhmiä.
Lomautukset lyhennettyyn työviikkoon ovat toistaiseksi
koskeneet etenkin miesvaltaisia teollisuus-, rakennus- ja kuljetusaloja.
Julkisella sektorilla ja palvelualalla on yleisemmin lyhennetty
päivittäistä työaikaa, jolloin
työajan lyhennyksen osalta maksetaan soviteltua päivärahaa.
Nyt käsiteltävällä ehdotuksella
ei muuteta miltään osin niitä työttömyysturvalain
säännöksiä, joita sovelletaan
silloin, kun säännönmukaista päivittäistä työaikaa
töiden vähenemisen johdosta lyhennetään.
Ehdotettu työttömyysturvalain muutos parantaa
palkkatasosta riippumatta kaikkien yhdeksi päiväksi
viikossa lomautettujen asemaa yhden päivän työttömyyspäivärahan määrällä,
koska nelipäiväinen työviikko ei nykyisin
oikeuta työttömyyspäivärahaan.
Yli 3 000 euron ylittävällä palkkatasolla
ehdotetun mukainen, kokonaan työttömiltä päiviltä maksettava
päiväraha on mainitussa tilanteessa nykyistä soviteltua
päivärahaa korkeampi. Sen sijaan alle 3 000
euroa kuukaudessa ansaitsevien päivärahan määrä on
mainitussa tilanteessa nykyistä soviteltua päivärahaa
matalampi. Tämä johtuu siitä, että soviteltu
päiväraha korvaa ansionmenetystä suhteellisesti
sitä enemmän, mitä pienemmät
työntekijän ansiot ovat. Sen sijaan muutos parantaa
kaikilla tulotasoilla peruspäivärahaa saavien
asemaa.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys pitää sisällään
myös sen, että tuotannollisista ja taloudellisista
syistä tehty palkanalennus ei vaikuttaisi ansiopäivärahaan
alentavasti, jos työntekijä kuitenkin joudutaan
lomauttamaan tai irtisanomaan myöhemmin.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvää tässä esityksessä on
se, että tämä antaa tuolle päätökselle
nopeamman ajan. Mutta perustuslakivaliokunnassa asiantuntijakuulemisessa, tämä täällä
on
todettukin, tuli esille, että tämä alle
3 200 euroa on hyvin pitkälle naisvaltaista alaa,
matalan tuottavuuden alaa ja varmaan palvelusektoria ennen kaikkea
koskettava, ja perustuslakivaliokunnan lausunnossa viitattiin eriarvoisuuteen
ja tasa-arvokysymykseen.
Mutta haluaisin korostaa vielä tätä,
mikä jo tuli täällä ed. Järvisenkin
puheenvuorossa esille, tätä Muuta-kohtaa, elikkä "työttömyysturvalainsäädännön
muutoksia tuodaan usein eduskunnan käsiteltäväksi
erillisinä hankkeina". Pikkuhiljaa tipotellaan näitä ja
tällä tavalla päästään
murtamaan tätä työttömyysturvaa.
Nämä ovat aina semmoisia kokonaisuuskysymyksiä,
ja näkisin, että nämä kasattaisiin
pikkuhiljaa yhteen ja kerralla tuotaisiin aina, ettei tarvitsisi
aina osa-alueita käsitellä ja pystyttäisiin
suurempina kokonaisuuksina katsomaan, mitä merkitystä niillä on sitten
milloinkin asianomaisille henkilöille.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Edustajat Satonen ja Tiilikainen käyttivät
asiasta jo erittäin hyvän puheenvuoron, mutta
lyhyesti. Oleellinen asiahan tässä on se, että kyseessä on työttömyysturvalakiin
yhden vuoden mittainen väliaikainen muutos, jota voidaan
pitää vastaiskuna huonoon suhdanteeseen. Tällä tavalla
pystymme pitämään teollisuuden työpaikkoja
Suomessa ja suomalaista osaamista, ja tämähän
on erittäin kannatettavaa. On valitettavaa se, että naisvaltaisille
aloille tämä teoreettisesti nyt osuu vähän
huonommin, mutta niin kuin täällä on
tullut hyvin esille, näillä aloilla ei vielä ole
mitään hirveän huonoa suhdannetta, riittää tällä hetkellä,
kun seuraamme tilannetta.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
esitti omassa lausunnossaan, että luotaisiin semmoinen mahdollisuus,
että pystyisi jokainen lomautettu valitsemaan itselleen
sen parhaimman mallin. Mutta niin kuin täällä on
hyvin tullut esille, niin ei löytynyt edes työntekijöiden
etujärjestöstä nyt tekijämiestä tälle
asialle, ja näin me tulemme sitten menemään
tämän ehdotuksen mukaisesti vuoden mittaisena.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Piirainen toi esille tämän
perustuslakivaliokunnan kommentin siitä, että näitä työttömyysturvalainsäädännön
muutoksia tuodaan erillisinä, irrallisina hankkeina ja
se kokonaiskuvan hahmottaminen voi olla haasteellista. Tähän kantaanhan
myös sosiaali- ja terveysvaliokunnassa yhdyimme.
Mutta sitä, mitä ed. Piirainen totesi siinä lisäksi,
että tällä ripottaisella, erillislakeina
tehtävällä työllä olisi
tarkoitus murentaa työttömyysturvaa, en kyllä todellakaan
pysty allekirjoittamaan, eikä myöskään
STTK:n lausunto tätä näkemystä puolla.
He sanovat, että he kannattavat hallituksen esityksen hyväksymistä määräaikaisena
lakina ja se määräaikaisuus on perusteltu
nyt tämän käsillä olevan työttömyystilanteen
ja myös sen takia, että, niin kuin on täällä jo
kuultu, tähän esitykseen liittyy myös
epäkohtia: "Esityksen hyväksymistä puoltaa
seuraavat syyt: Se helpottaa ruuhkautuneiden, pahiten työttömyydestä kärsivien
teollisuusalojen työttömyyskassojen työtä, nopeuttaa
työttömyysturvan maksatusta työttömille
ja eräissä tilanteissa parantaa lomautettujen
työttömyysturvan tasoa."
Arvoisa puhemies! Lisäksi, kuten ed. Sihto tässä edellä mainitsi,
tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan,
että työntekijän, jonka palkka on alennettu
määräaikaisesti tuotannollisista ja taloudellisista
syistä, ansiopäivärahan perusteena oleva
palkka määräytyisi palkan alentamista edeltävän
tilanteen mukaan. Minun mielestäni, arvoisa puhemies, tämä ei
ole kyllä työttömyysturvan murentamista
eikä työntekijän etujen heikentämistä.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! En ihmettele, että porvarihallitus
ja teknologiateollisuuden työnantajat ovat tätä ajamassa. Ihmettelen,
että Metallityöväen Liiton johto ajaa tätä väliaikaista
muutosta siitäkin huolimatta, että alan väestä yli
80 prosenttia ansaitsee vähemmän kuin 3 000
euroa, on siis menettäjien puolella, tämän
rajan alapuolella selvästi. Kun tiedustelin neuvottelijoilta,
laskitteko te tämän muutoksen vaikutuksia ennen
kuin veditte sopimuspapereihin allekirjoitukset, sain vastauksen: laskelmia
ei tehty. Meillä oli aina ennen tapana sanoa, että tällaisessa
tilanteessa neuvottelijat laskivat housuihinsa, ja niin tässä on
käynyt. Siksi en ihmettele, että lopputulos tästä kolmikantasopimuksesta
on tämän kaltainen.
Työttömyysturvalakia on yksinkertaistettava, mutta
hallitus ja ministeriön virkamiehet pyrkivät kannustamisen
nimissä kiristämään ja monimutkaistamaan
säännöksillä tätä työttömyysvakuutusta.
Vakuutushan sen perustehtävä on, antaa turvaa
työntekijöille työttömyystilanteessa
ja nopeasti. Tällä hetkellä työttömyysturva
ei toimi Suomessa, työttömyysturvalainsäädäntö ei
toimi Suomessa, ja se on suuri ongelma.
Yleiskeskustelu päättyi.