Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti sanottuna, tässä on
kyse siitä, että niitä käytäntöjä,
jotka ovat palkkaturvaan liittyneet, on nyt laitettu lain muotoon
ja sitä kautta selkeytetään tätä palkkaturvalainsäädäntöä.
Tässä siis muutetaan sekä palkkaturvalakia
että merimiesten palkkaturvalakia.
Väärinkäytöksen estämistä koskevassa
säädöksessä hallituksen esityksen
mukaan todetaan nimenomaisesti, että palkkaturvaviranomaisilla olisi
perustellusta syystä oikeus evätä palkkaturva
tai harkita maksettavan palkkaturvan määrä, jos
työntekijä on jatkanut työsuhteessa vielä senkin
jälkeen, kun hänen on täytynyt tietää työnantajansa
maksukyvyttömyydestä. Työn suorittamisesta
aiheutuvien kustannusten korvaamisesta palkkaturvana täsmennettäisiin.
Tällainen kustannus voitaisiin maksaa palkkaturvana, jos
se olisi luonteeltaan tavanomainen ja määrältään kohtuullinen.
Tämä on siis hallituksen esitystä, ja sen
lisäksi täällä lisätään
palkkaturvaviranomaisten tiedonsaantioikeutta Eläketurvakeskukselta. Valiokunta
esittää, että tämä tiedonsaantioikeus koskisi
myös eläkelaitoksia. Eli se on se muutos, joka
tähän hallituksen esitykseen valiokunnan toimesta
on esitetty.
Valiokunta katsoo, että ehdotettu lainsäädännön
muutos selkeyttää säännöksiä nykyisessä tilanteessa,
jossa voimassa olevan palkkaturvalain 8 §:n sanamuoto
ei suoraan viittaa palkatta työskentelyyn ja työnteon
jatkamiseen, vaan pykälää sovelletaan
lainvalmisteluasiakirjoissa esitettyjen perustelujen ja vakiintuneen
oikeuskäytännön perusteella. Valiokunta
kuitenkin huomauttaa, että työntekijälle
pykälän soveltaminen saattaa edelleen olla ongelmallista,
koska työntekijän tulee jatkossakin pystyä itsenäisesti
arvioimaan, milloin työnantajan maksukyvyttömyys täyttää laissa
säädetyt edellytykset ja palkatta työskentely
täytyy palkkaturvan menettämisen uhalla lopettaa.
Järjestelmähän toimii myös
niin, että siinä tilanteessa, kun työnsä lopettaa,
kun tämä palkanmaksu on riittävästi
viivästynyt, on oikeutettu myöskin saamaan työttömyysturvaetuuksia.
Kysymykseen siitä, milloin on tehty työtä palkatta niin
pitkään, että tulee peruste lopettaa
työsuhde, ja milloin on tehty työtä palkatta
niin pitkään, ettei ole oikeutta saada kaikkia
palkkaturvaan liittyviä asioita, tässä lain
perustelussa mainitaan tämä kolmen kuukauden sääntö.
Valiokunta mietti myös sitä mahdollisuutta, että tämä kolme kuukautta
olisi kirjattu yksiselitteisesti lakiin, mutta päädyimme
siihen lopputulokseen, että se saattaisi itse asiassa olla
työntekijän kannalta huonompi vaihtoehto, koska
laki tässä muodossa mahdollistaa myös
sellaisen tulkinnan, että jossakin yksittäisessä tilanteessa
se maksuaika voi olla pidempikin. Mutta on erittäin tärkeätä,
että tämä informaatio tästä asiasta
leviää ja tiedetään, että se
3 kuukautta on se pääsääntö,
jonka yli palkatta ei pitäisi töitä tehdä.
Valiokunta kuuli tästä varsin laajalti asiantuntijoita,
ja kävi ilmi, että sellaiset tilanteet ovat hyvinkin
mahdollisia, että palkka on maksettu varsin pitkältäkin
ajalta vain osittain. Silloin joutuu tietysti laskemaan, koska sitä on
ikään kuin 3 kuukautta jäänyt
saamatta. Sen lisäksi näitä muita palkkaan
liittyviä etuisuuksia, kuten esimerkiksi sitä,
jos työntekijä käyttää omia
välineitään työssään
tai jos työntekijä on maksanut työhön liittyviä matkakuluja
omasta pussistaan tai mahdollisesti tarjonnut joitain työnantajalle
kuuluvia laskuja, tulisi tämän palkkaturvan kautta
myöskin korvata silloin, kun nämä ovat
kohtuullisia ja selkeästi siihen työhön
liittyviä. Valiokunta toteaakin, että nämä erot
saattavat toimialoittain olla varsin huomattavia ja täytyy
siten pystyä soveltamaan näitä asioita
tilannekohtaisesti.
Mutta kaikkineen siis valiokunta pitää hyvänä sitä,
että tämä kirjataan nyt lakiin. Se selkeyttää tätä voimassa
olevaa käytäntöä. Tähän
valiokunnan mietintöön liittyy myöskin
kaksi vastalausetta.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Pyydän teitä kaikkia
tutustumaan vastalauseeseen 1 enkä lähde käymään
niitä argumentteja yksityiskohtaisesti läpi.
Totean tässä vain, että nytkin tehtävissä lainsäädäntömuutoksissa
olisi pitänyt pitää mielessä se,
että niin EU:n palkkaturvadirektiivi kuin kansallinen lainsäädäntökin
tässä asiassa pyrkii suojaamaan työntekijän
oikeuksia työnantajan maksukyvyttömyyden varalta.
Se ei pidä paikkaansa, mitä täällä on
todettu siitä, että lakiesitys ikään kuin
kirjaisi nykyisen palkkaturvakäytännön palkkaturvalakiin
ja merimiesten palkkaturvalakiin. Todellisuudessa ehdotetut muutokset
mahdollistavat lain tulkinnan muuttamisen. Lakiehdotuksella lisätään
yksittäisen palkkaturvaviranomaisen harkinta- ja päätösvaltaa
evätä tai vähentää palkkaturvana
maksettavia saatavia, ja se tehdään suoraan palkkaturvaa
hakevan työntekijän oikeuksien kustannuksella.
Palkkaturvaa hakeva työntekijä on todella
hyvin suojaton siinä tilanteessa, kun hän odottaa palkanmaksuaan.
Varsinkin hajautetulle tuotannolle on ominaista tilaajan vahva määräysvalta, kova
ja kireä tarjouskilpailu ja pudotuspeli. Tilaaja sanelee
alihankinnan sopimusehdot ja urakan ulosmaksuaikataulut. Muun muassa
laivanrakennusteollisuudessa on tyypillistä, että alihankkija
voi kirjoittaa ensimmäisen laskun tilaajalle vasta, kun
20 prosenttia urakasta on valmistunut, tarkastettu ja hyväksytty.
Alihankintasopimuksissa tavallisesti tilaaja varaa itselleen
maksuaikaa 60 päivää, ja jos ajatellaan,
että on puolen vuoden projekti, joka alkaa tammikuussa,
ensimmäisen laskun alihankkija voi kirjoittaa maaliskuun
alussa ja ensimmäisen suorituksen se saa toukokuussa. Pitkälle tästä johtuvat
rehellisten yrittäjien alihankkijayritysten palkanmaksussa
ilmenevät ongelmat ja viivästykset. Ne siis johtuvat
tilaajien ulosmaksuajoista ja alihankkijoiden rahoitusvaikeuksista.
Ihmettelen, että kokoomus, joka lyö rintaan yrittäjien
puolueena, on tällaista muutosta tuomassa. Tämä on
todella myös yrittäjien kannalta erittäin
ongelmallinen asia, ja tietysti tämä, että jos
työntekijä, joka on tiennyt tai hänen
on täytynyt tietää työnantajan
maksukyvyttömyydestä, jatkaa työntekoa,
se johtaa palkkaturvan vähentämiseen tai menettämiseen,
on aivan käsittämätön ja todella
edustaa jotakin muuta kuin reaalimaailmaa ja niitä ongelmia,
joihin palkkaturvalla pyritään tuomaan helpotusta.
Sitten tämä kysymys palkkaturvana maksettavasta
odotusajan palkasta ja siinä tehtävistä leikkauksista.
Niillä heikennetään työsopimuslain mukaisen
odotusajan palkan painoarvoa siinä tilanteessa, jossa pieniä,
lyhyistä työsuhteista kertyviä palkkasaatavia
laiminlyödään. Kyllä se tilanne,
jossa yrittäjä tietää, että pieni
saatava kannattaa mieluummin maksaa kuin maksaa sen kylkiäisenä odotusaika,
jouduttaa kyllä saatavien hoitamista, ja varsinkin silloin,
jos tuo saatava siirtyy odotusajan palkkaseuraamuksineen valtion
takaisin perittäväksi, kyllä yrittäjä asiat yleensä paremmin
hoitaa. Sen takia on väärin heikentää tätä odotusajan
palkanmaksua tehostavaa vaikutusta.
Sitten työsuhteista johtuvien kustannusten korvaamisen
osalta emme kannata näitä muutoksia sen takia,
että ne myös lisäävät
sen palkkaturvaviranomaisen harkintavaltaa, joka varsin harvoin
kokemuksen perusteella on selvillä eri alojen hyvin erilaisista
työhön liittyvien kustannusten korvaamiskäytännöistä ja
sopimuksista. Oikea linja on noudattaa kulujen kohtuullisuuden ja tavanomaisuuden
arvioinnissa jokaiselle alalle ominaisia erityispiirteitä.
Joillakin aloilla, kuten esimerkiksi rakennusalalla ja teollisuuden
asennus- ja huoltotehtävissä, työntekijän
työkalujen arvo saattaa olla useita kymmeniä tuhansia
ja tietysti korvauksien kautta työntekijä voi
myöskin näihin uhraamansa varat sitten vähitellen
takaisin saada. Näihin kohtiin ei tule puuttua. Siksi ehdotamme
yksityiskohtaisessa käsittelyssä 8 §:n
1 momentin 4 kohdan poistamista, 9 §:n 2 momentin
eli odotusaikaa koskevan pykälän poistamista ja
myöskin tätä työsuhteista johtuvien
kustannusten korvaamista koskevan uuden 9 b §:n
poistamista.
Näillä esitetyillä lakimuutoksilla
ei todellakaan torjuta harmaata taloutta. Harmaata taloutta torjutaan
vain todellisella tilaajavastuun kiristämisellä.
Yleiskeskustelu päättyi.