Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hätäkeskustoiminnan
kehittäminen ja arvioiminen on sinänsä kannatettavaa,
jotta keskukset voisivat palvella paremmin avun tarvitsijoita, mutta
hätäkeskukset ja niiden työntekijät
ovat olleet viimeisen kymmenen vuoden aikana jatkuvassa myllerryksessä.
Työnantaja on vaihtunut kunnilta valtiolle, keskusten määrää on
vähennetty monella kymmenellä, uusia tietojärjestelmiä on
tullut joka toinen vuosi. Viimeisin syy muutokseen on taloudellinen
tehokkuus, jonka mukaan hätäkeskuksia ja hätäkeskusammattilaisia
pitäisi vähentää. Ensin siis
rakennetaan kovalla tohinalla uusi hätäkeskusjärjestelmä,
ja nyt sitten taas puretaan. Ei olekaan ihme, että joka viides
hätäkeskuksen päivystäjä harkitsee
uran vaihtoa. Ahdistus työpaikan säilymisestä paljastuu
Hätäkeskuslaitoksen sisäisestä selvityksestä. Työntekijöiden
lähtöhalukkuus on selvästi noussut.
Hyvin lyhyessä ajassa tehdään nyt
lakiuudistus. On perustettu strategiatyöryhmä,
tehty aluejakoselvitys ja päätetty faktisesti
jo toimipisteistä. Maa on nyt jaettu kuuteen hätäkeskusalueeseen,
mikä käytännössä merkitsee,
että Suomeen tulee myös kuusi hätäkeskusta,
ellei lisäkeskuksiin ole perusteltua tarvetta. Uudistus
tapahtuu virallisesti kolmen neljän vuoden siirtymäaikana,
mutta tosiasiassa uudistusta tehdään jo kovaa vauhtia
ja siirtymäajalla ei ole paljon väliä.
Hätäkeskusten tietojärjestelmän
kolmas uudistus on jo meneillään. Uudistuksen
hinta on vähintään 30 miljoonaa euroa.
Tarkoituksena on, että uusi tietojärjestelmä toimisi
viimeistään vuonna 2012, mutta jo nyt on annettu
ymmärtää, että tietojärjestelmä ei
valmistu määräajassa.
Arvoisa puhemies! Entä mikä on henkilöstön asema
uudistuksessa? Kun perustetaan kuusi hätäkeskusta,
työntekijöiden työmatkat pitenevät merkittävästi,
jopa 200—250 kilometriin. 400 työntekijää joutuu
siirtymisvelvoitteen kohteeksi. Hätäkeskusten
työntekijöiden mielestä hätäkeskusten
määrän vähentäminen
vaarantaa kansalaisten turvallisuuden. Tätä mieltä on
valtaosa Suomen Poliisijärjestöjen Liiton kyselyyn
vastanneista hätäkeskusammattilaisista. Suurin
osa vastaajista on myös sitä mieltä,
että uudistus heikentää hätäkeskusten
mahdollisuuksia saada ammattitaitoista työvoimaa, sillä muutto
toiselle paikkakunnalle työn perässä ei
innosta hätäkeskusten erikoiskoulutettuja työntekijöitä.
Suurimpana vaarana hätäkeskusten työntekijät
pitävät sitä, että hätäkeskusalueet
kasvavat niin suuriksi, ettei päivystäjien paikallistuntemus
enää riitä kattamaan koko aluetta, eli
tässä käy niin kuin valtion paikallishallinnon
maakunnallistamisessa.
Arvoisa puhemies! Koska poliisi, pelastuslaitokset ja kunnallinen
sosiaali- ja terveystoimi ovat erilaisia sekä riskien että palvelutuotannon osalta,
haasteena on, miten tämä erilaisuus voidaan ottaa
huomioon hätäkeskusjärjestelmien kehittämisessä.
Kunnan kannalta tarvitaan tietysti sellainen hätäkeskus,
joka tuntee paikalliset olosuhteet, ja sellainen, että palvelulaitokset
ja muut toimijat saavat hätäkeskuksilta tarvitsemansa
palvelut. Hätäkeskusalueiden laajentaminen ja
hätäkeskusten määrän
vähentäminen johtaa siihen, että palveluiden
turvaamiseksi kunnat joutuvat perustamaan omia valvomoitaan ja muita
ympäri vuorokauden miehitettyjä johtokeskuksia.
Yksin palvelustoimen osalta tämä tarkoittaa kunnille
noin 5—7 miljoonan euron vuotuista lisäkustannusta,
eikä hätäkeskusten määrän
vähentäminen tuota yhteen laskien julkiselle taloudelle
merkittävää säästöä.
Myös poliisi on perustanut tilanne- ja johtokeskuksia hätäkeskusten
keskittymisen takia. Omien valvomoiden perustamistarve osoittaa,
että yleisesti arvioidaan, etteivät hätäkeskukset
kykene kunnolla vastaamaan niiden asiakkaiden, kuten kuntien, poliisin tai
pelastuslaitosten, tarpeisiin, joten tavoitteet viranomaisten palveluodotuksiin
vastaamisesta ja alueiden laajentamisesta ovat keskenään
ristiriitaisia.
Hallituksen linjaus hätäkeskusten määrästä johtaa
siihen, että hätäkeskustoiminnat etääntyvät
muusta viranomaistoiminnasta ja niiden mahdollisuudet viranomaisten
tukipalveluiden antamiseen käyvät olemattomiksi.
Hätäkeskukset keskittyvät vain hätäpuheluiden
vastaanottamiseen ja laissa määriteltyjen viranomaisten
hälyttämiseen. Kehityksen seurauksena hätäkeskuksen
asiakkaina olevat viranomaiset joutuvat järjestämään
itse tukipalvelut, jotka soveltuisivat luontevasti hätäkeskuksen
yhteyteen ja tehtäviin.
Todettakoon, että jo viime vuonna hätäkeskukset
saavuttivat pääosin niille asetetut tavoitteet.
Aiemmin esitetyt vaatimukset henkilöstön lisäämisestä eivät
ole perusteltuja. Uudistuksen ristiriitaisuudesta kertoo, että viime
vuonna perustettiin Pohjois-Karjalaan vielä uusi hätäkeskus.
Mielestäni hätäkeskustoiminnan uudistaminen
tarvitsee nyt aikalisän, jonka aikana pitää ulkoisten
asiantuntijoiden tehdä arvio uudistuksen tarpeellisuudesta
ja sisällöstä. Järkevintä olisi
ollut perustaa noin kymmenen hätäkeskuksen verkosto,
jolla olisi hyvin voitu vastata kuntien, poliisin, pelastuslaitosten
ja kansalaisten tarpeisiin.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Esityksen laiksi hätäkeskustoiminnasta
yhtenä päätavoitteena on edistää väestön
turvallisuutta ja järjestää hätäkeskuspalvelujen
tuottaminen. Hätäkeskustoimintaa koskevaa lainsäädäntöä uudistetaan
vastaamaan paremmin toiminnan kehittämisen vaatimuksia.
Toisin sanoen tarkoituksena on, että ehdotetulla lailla
edistettäisiin hätäkeskuspalvelujen laatua
ja saatavuutta. Kiinnitän huomiota asiaan sisältyviin
kolmeen erilliseen kokonaisuuteen: 1) tietojärjestelmien muutokseen,
2) aluejakoon ja 3) henkilöstön asemaan ja määrään.
Uutta toimintamallia tukevan tietojärjestelmän
suunnittelu on vasta meneillään. Kehyspäätöksessä on
vuosille 2008—2011 myönnetty erillisrahoitusta
6,3 miljoonaa euroa Hätäkeskuslaitoksen tietojärjestelmän
uudistamiseen. Verkottuneen toimintatapamallin mahdollistuessa tietojärjestelmäratkaisun
toteuttamisen myötä mahdollistuu vaiheittain hätäkeskuksen
tehtävien hoitaminen koko maan alueella.
Tavoite on hyvä ja kannattamisen arvoinen, mutta kiinnittäisin
huomiota siihen, että kyseistä tietojärjestelmää ei
ole vielä olemassa vaan se on kehitteillä. Tiedämme
kyllä, mitä haluamme, mutta sitä ei ole
vain vielä olemassa. Sitä, paljonko kehittämistyö vie
aikaa ja milloin se on valmis, ei tiedetä vielä varmasti.
Herää kysymys, kuinka sitovat ovat asettamamme
aikarajat kehitykselle.
Toinen huomioni on, että vaikka järjestelmät ovat
linkittyneet toisiinsa, niin hätäkeskukset ovat
kuitenkin suunnitelleet ja mitoittaneet henkilöstöresurssinsa
omaa päivittäistä toimintaansa varten,
joten saumaton toistensa tukeminen on päivän miehityksestä kiinni.
Voimme vain kuvitella, mitä tapahtuisi, jos Helsingin kaikki
hätäpuhelut siirtyisivät muualle Suomeen.
Järjestelmä ehkä toimisi, mutta miten
siihen löytyisivät työntekijät?
Aluejaosta puhuttaessa kiinnittyy huomio tietysti alueisiin
mutta vielä enemmän tulevaisuudessa toimivien
hätäkeskuksien määrään
ja sijaintikuntiin. Esityksen johdosta Hätäkeskuslaitoksen
hätäkeskusyksikkö lakkaisi nykymuodossaan.
Esityksellä ei ole suoranaisia vaikutuksia hätäkeskusten
lukumäärään, mutta esitys mahdollistaa
keskusten lukumäärän vähenemisen. On
arvioitu, että keskuksia olisi kuusi Helsingin ollessa
yksi niistä toimien Keravalta käsin.
Uudistuksen toimiessa esityksen toiveiden mukaisesti hätäkeskukset
varmistaisivat siis toisiaan. Toiminnan hoitaminen mahdollistetaan
ilman kiinteitä alueellisia rajoituksia. Esitys mahdollistaa
kiinteästä aluejaosta ja hätäkeskusten lukumäärästä riippumattoman
hallinto- ja toimintamallin. Hätäkeskuslaitoksen
virka-alue toiminnassa olisi koko maa Ahvenanmaan maakuntaa lukuun
ottamatta. Tavoitteena on ollut saada johtamisen ja yhteistoiminnan
kannalta asianmukaisia kokonaisuuksia.
Henkilöstön asema, arvoisa puhemies, aina näissä tapauksissa
keskusteluttaa kovasti. Hätäkeskuslaitos vastaanotti
vuonna 2008 noin 3,8 miljoonaa hätäilmoitusta,
joista varsinaisia hätäpuheluita oli noin 2,9
miljoonaa. Hätäkeskuksiin kuulumattomia puheluita
oli noin 800 000. Vuonna 2008 hätäkeskusselonteon
ja siitä mietinnön tehneen hallintovaliokunnan
yksi keskeisiä havaintoja oli nykyisen hätäkeskusjärjestelmän
henkilöstöön kohdistuneet ongelmat. Silloin
kiinnitettiin huomiota Helsingin hätäkeskuksen
ongelmiin henkilöstön sairastavuuden ja suuren
vaihtuvuuden osalta.
Kiinnitän huomiota nyt siihen yksityiskohtaan, joka
koskee juuri henkilöstöä. Hätäkeskusten
on ollut vaikea saada riittävästi koulutettuja hakijoita
avoimina olleisiin päivystäjän virkoihin.
Toimintaa on pystytty korjaamaan palkkaamalla avoimiin virkoihin
työttömänä olleita poliisimiehiä.
Toiminnan alkuvaiheessa arvioitiin poliisien rekrytoinnin jäävän
siirtymäkauden vaiheeksi. Järjestely on kuitenkin
jäänyt pysyväksi, ja poliisitaustaisten
henkilöiden määrä on alun perin
arvioitua suurempi.
Ongelmia oli huomattavan paljon henkilöstön viihtymisen
kannalta maamme ainoassa suuressa hätäkeskuksessa
Helsingissä. Nyt olemme tekemässä viittä yhtä suurta
hätäkeskusta. Onko mahdollisiin ongelmiin, mitä suuren
laitoksen lisääntyvä työmäärä ja
stressi tuovat tullessaan, kiinnitetty riittävästi
huomiota?
Valtion tuottavuusohjelma vaikuttaa Hätäkeskuslaitoksen
henkilöstömäärään
vähentävästi. Voimme olettaa, että järjestelmän
kehittäminen on mahdollisuus myös henkilöstölle,
koska se tarjoaa mahdollisuuden erilaisiin työjärjestelyihin
ja niiden puitteissa parantaa mahdollisuuksia koulutuksen ja osaamisen
kehittämiseen. Keskeinen tuottavuushyöty olisi
Hätäkeskuslaitoksen arvioidun merkittävän
henkilöstövoimavarojen lisätarpeen poistuminen,
ei siis olemassa olevasta vähentäminen. Valtion
tuottavuusohjelman mukainen tavoite on 33 henkilötyövuoden vähentäminen
vuoteen 2015 mennessä. Se on kuitenkin esitykseen merkitty.
Kuinka merkittävä on 33 henkilötyövuotta,
on mielestäni sivuasia. Se ei ole kovin paljon. Mielestäni
tarvetta ei kuitenkaan olisi tarvinnut kirjata vielä ollenkaan ylös,
koska emme vielä tiedä kaikkia uudistukseen liittyviä tekijöitä.
Hätäkeskusuudistus on merkittävä asia
suomalaiselle turvallisuudelle. Tarpeettomien riskien ottaminen
ei saa olla mahdollista. Eduskunnan tulee seurata uudistuksen edistymistä ja puuttua
aikatauluihin, mikäli näyttää siltä,
että niissä ei meinata pysyä.
Keskustelu päättyi.