9) Hallituksen esitys ammattikorkeakoululaiksi ja eräiksi
         siihen liittyviksi laeiksi
      
       
         					
      
      
         
         Opetusministeri Maija Rask
         
         Arvoisa puhemies! Tämä on itse asiassa juhlapäivä,
            koska nyt lähtevät ainakin opetusministeriön
            puolesta viimeiset lakiesitykset eduskuntaan.
         
         
         Ammattikorkeakoululaki, joka meillä nyt on esittelyssä,
            on täällä sen tähden, että ammattikorkeakoululain
            uudistaminen on kirjattu hallitusohjelmaan ja myös koulutuksen
            ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan. Siellä todetaan
            ykskantaan, että ammattikorkeakoululaki uudistetaan. Tällä lailla
            korvataan vuodelta 95 laki ammattikorkeakouluopinnoista ja vuodelta
            96 laki ammatillisesta opettajakoulutuksesta. Tällä lailla
            halutaan luoda selkeät säännökset
            ammattikorkeakoulujen asemasta korkeakoulujärjestelmässä,
            sen tehtävistä, ja arvoisa puhemies, erityisen tärkeänä pidän
            sitä, että tällä lailla halutaan
            tukea Suomessa ylläpidettävää duaalimallia
            ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen välillä,
            jotta molempia näitä opinahjoja kehitetään
            oman selkeän profiilinsa mukaisesti.
         
         
         Ammattikorkeakoulujen tehtäväksi todetaan opetus,
            tutkimus- ja kehitystyö ja alueellinen rooli. Tutkimus-
            ja kehittämistyöstä on sanottava se,
            että puhutaan nimenomaan soveltavasta tutkimus- ja kehittämistyöstä,
            jolla toisaalta halutaan tukea ja kehittää ammattikorkeakouluopintoja
            mutta myös alueiden elinkeinoelämää ja työelämää.
            Tämä oli se asia, josta erityisesti kävimme
            keskustelua tämän lain valmistelun yhteydessä.
            Tällä esityksellä ei missään
            tapauksessa anneta ammattikorkeakouluille mahdollisuutta vapaan
            perustutkimuksen tekemiseen. Se on ykskantaan yliopistojen tehtävä.
         
         
         Lailla säädetään myös
            ammattikorkeakoulujen hallinnosta erityisesti niin, että ylläpitäjät: kunnat,
            kuntayhtymät, osakeyhtiöt tai säätiöt, päättävät
            keskeisimmistä toiminnallisista ja taloudellisista asioista
            ja myös strategisista linjauksista. Mutta lain mukaan ammattikorkeakouluille
            tulee sisäisissä asioissaan itsehallinto.
         
         
         Korkeakoulupolitiikan kannalta keskeisistä ammattikorkeakoulukohtaisista
            tavoitteista sovitaan kolmikantaisesti opetusministeriön,
            ammattikorkeakoulun ylläpitäjän ja ammattikorkeakoulun
            edustajien kanssa. Tämän lisäksi laissa
            säädetään myös ammattikorkeakoulujen
            opiskelijakunnasta. Ammattikorkeakoulun rahoituksesta ei tässä laissa
            säädetä mitään uutta.
            Mielihyvin jätän tämän asian
            nyt ensin eduskunnan lähetekeskusteltavaksi ja sitten sivistysvaliokunnan
            käsiteltäväksi.
         
         
       
      
         
         Mikko Elo /sd:
            		
         
         
         Rouva puhemies! Ensinnäkin on ilolla tervehdittävä sitä tosiasiaa,
            että tämä lakiesitys nyt on saatu eduskunnan
            käsittelyyn. Todennäköisesti ja toivottavasti
            sivistysvaliokunta myös ehtii tämän käsitellä ennen
            kauden loppua.
         
         
         Puhemies! Oecd teki maatutkimuksen viime toukokuussa Suomen
            ammattikorkeakoulujärjestelmästä ja totesi
            suurin piirtein niin, että suomalainen ammattikorkeakoulujärjestelmä on
            ollut merkittävä menestys. Erityisesti Oecd korosti
            sitä, että työnantajat ja opiskelijat
            ovat olleet merkittävä tekijä tässä,
            että ammattikorkeakoulujärjestelmä on
            muodostunut menestykseksi.
         
         
         Oecd:n maakatsauksessa puhutaan myös paljon muusta,
            mutta haluaisin nostaa yhden asian tässä vaiheessa
            esille, ja se on kansainvälistyminen, joka tuli ammattikorkeakoulun
            myötä yliopiston ulkopuolella toimivalle korkea-asteelle. Se
            on ollut todella mullistavaa Suomessa kymmenen viime vuoden aikana.
         
         
         Puhemies! Mitä nyt käsiteltävänä olevaan
            lakiehdotukseen tulee, niin kuten ministeri Raskin esittelypuheenvuorosta
            kävi ilmi, tämähän on jonkin
            verran supistettu muoto siitä, millaisena virkamiestyöryhmä sitä esitti.
            Me ymmärrämme sen, että erilaisia poliittisia
            näkemyksiä on olemassa, ja se on johtanut siihen.
            Kuitenkin oleellisin ehkä rahoitusta lukuun ottamatta on
            mukana tässä lakiehdotuksessa.
         
         
         Ylläpitäjähallinnosta siirrytään
            sisäiseen hallintoon, joka on yliopiston tapainen hallinto. Varmaa
            on, että ylläpitäjähallinto
            kuitenkin tullaan säilyttämään.
            Kun esimerkiksi itse toimin Satakunnan ammattikorkeakoulun hallituksen puheenjohtajana,
            meidän ensimmäisiä tehtäviämme
            oli ruveta selvittämään sitä,
            miten tämä ylläpitäjähallinto
            erotetaan sisäisestä hallinnosta.
         
         
         Mitä tulee tutkimukseen, mielenkiintoista on, että esimerkiksi
            Oecd:n maakatsauksessa sanotaan, että on olemassa selvä potentiaali
            edelleen kehittää tutkimusta ja kehitystä ammattikorkeakoulun
            puitteissa. Kuten ministeri Rask totesi, kysymyksessä ei
            siis ole perustutkimus vaan kysymys on soveltavasta tutkimuksesta,
            joka liittyy oleellisesti kunkin ammattikorkeakoulun alueen kehittämiseen,
            eli sillä on suuria alueellisia kehittämistoiveita
            ja myös kehittämismahdollisuuksia.
         
         
         Puhemies! On ehkä syytä tarkastella myös korkeakoulujärjestelmäämme
            muutamalla sanalla. Meillähän nyt on kaiken kaikkiaan,
            jos puhutaan korkeakoulutasoisesta opetuksesta, 20 yliopistoon verrattavaa
            laitosta ja kolmisenkymmentä ammattikorkeakoulua eli 50
            yhteensä. Jos oikein muistan, muutama vuosi sitten asetettiin tavoitteeksi,
            että 70 prosenttia ikäluokasta suorittaa korkeakoulututkinnon.
            En ota kantaa näihin määriin, en puoleen
            enkä vastaan. Mielestäni näitä kaikkia
            kannattaa kuitenkin avoimin silmin katsella tulevaisuudessa, mitkä ovat
            ne vaikutukset, erityisesti meidän osaamiseemme. Sehän
            on kuitenkin kaiken korkeakoulu- ja yliopisto-opetuksen viimeinen
            ja tärkein tavoite eli osaamisen tason nostaminen.
         
         
         Mitä tulee tähän, onko ammattikorkeakoulu-sanassa
            paino ammatti- vai korkeakoulu-sanalla, tässä olen
            havainnut ehkä sosialidemokraattien ja kokoomuksen välillä pieniä eroja.
            Kokoomuksen taholta olen ollut havaitsevinani, että mielellään
            korostetaan sanaa "ammatti" ja "korkeakoulu" jätetään
            vähän pienemmälle. Sosialidemokraatit
            ovat oikeastaan korostaneet molempia osia, eli se on läheisesti
            työelämään liittyvää korkeakoulutasoista
            opetusta.
         
         
         Kyllä tässä vielä tänäkin
            päivänä kymmenen vuotta tämän
            järjestelmän käytössä olemisen
            jälkeen on tiettyjä asioita, jotka liittyvät
            silloisen korkea-asteen opetukseen eli teknisten oppilaitosten ja
            kauppaoppilaitoksen opetukseen, nimittäin esimerkiksi nimikkeet.
            Opettajat ovat yliopettajia, jotka olivat teknisten oppilaitosten opettajia
            tietyillä edellytyksillä, useimmiten niitä,
            joilla oli vähintään lisensiaattitutkinto
            taustana, ja sitten lehtoreita. Professoreja ei ole ammattikorkeakouluihin
            vielä esitetty eikä esitetä tässäkään,
            mutta esitän nyt vain vision siitä, miten mielestäni
            tässä kuitenkin, jos korkeakoulu-sanaa halutaan
            painottaa, pitäisi jossakin vaiheessa, ei tämän
            lain yhteydessä mutta myöhemmin, vakavasti harkita
            näitä nimikkeitä.
         
         
         Itse olin silloin, kun olin poissa eduskunnasta, opettajana
            ammattikorkeakoulussa. Meillä olivat esimerkiksi opetusmäärät,
            opetustunnit, vielä suurin piirtein samanlaiset kuin teknisissä oppilaitoksissa
            eli suuret opetustuntimäärät, koska se
            liittyi oleellisesti meidän palkkaukseemme. Nyt tämä järjestelmä on
            tietenkin muuttunut jonkin verran, mutta tiedän, että edelleenkin
            suhteellisen suuria tuntimääriä kuitenkin
            pidetään eräiden alueiden oppilaitoksissa,
            koska palkkausjärjestelmässäkään
            ei ole vielä päästy eteenpäin.
         
         
         Haluan kuitenkin korostaa, että tässä on
            tällaisia tietynlaisia jäänteitä.
            Toinen on raha. Kun 91—92 tämä järjestelmä tuli
            käyttöön kokeilumielessä, lamahan
            iski samanaikaisesti. Muistan, kuinka esimerkiksi silloisesta Porin
            teknillisestä oppilaitoksesta, josta tuli osa Satakunnan ammattikorkeakoulua,
            rahaa otettiin pois noin 25 prosenttia laman aikana. Se merkitsi
            tietysti sitä, että opetusta vähennettiin.
            Nyt on vähitellen päästy parempaan suuntaan,
            on pystytty lisäämään rahoitusta
            ammattikorkeakouluille, mutta se on mielestäni myöskin
            eräs asia, joka liittyy oleellisesti opetuksen tasoon,
            opettajien koulutustasoon jne.
         
         
         Puhemies! Tässä ei myöskään
            ole kysymys jatkotutkinnosta, mutta haluan siitä myöskin
            sanoa muutaman sanan. Niin kuin Oecd:n maatutkimuksessa sanotaan,
            tulevasta kehityksestä on olemassa ristiriitaa, ja se oleellisesti
            liittyy paitsi eräisiin tässä laissa
            auki jääviin kysymyksiin myös jatkotutkintoihin.
            Mielestäni jatkotutkintokokeilusta tuli todella tynkäkokeilu,
            kun 300 koulutuspaikkaa on ja vain tietyillä aloilla. Ehkä kaikkein
            tärkeintä on se, että tälle
            jatkotutkinnolle ei ole saatu nimikettä. Niin kuin tiedämme, Oecd
            ehdottaa, että siitä käytettäisiin
            sanaa "Professional Master" eli ’maisteri ammattikorkeakoulu’,
            mutta tätä kysymystä ei nyt ilmeisesti
            ole lähinnä kokoomuksen vastustuksesta edes haluttu
            nostaa esille — eikä myöskään
            kandidaatti-nimikettä, joka muistaakseni oli virkamiestyöryhmän
            ehdotuksessa — tässäkään
            lakiehdotuksessa vielä.
         
         
         Oma visioni on se, että Suomen ammattikorkeakoulujärjestelmää kehitetään
            samalla tavalla kuin esimerkiksi Saksassa, jossa on kandidaatti, maisteri
            ja voidaan suorittaa lisensiaatin- ja tohtorintutkintoja. Toivottavasti
            me suomalaiset kansanedustajat tulemme vakuuttuneiksi siitä, että ammattikorkeakoulujärjestelmää
            voidaan
            tähän suuntaan kehittää.
         
         
         Lopuksi, puhemies, haluan korostaa erityisesti työelämäläheisyyden
            ja ammattikorkeakoulun yhteistyön merkitystä.
            Kun 80-luvun puolenvälin aikaan suurin piirtein poistettiin
            insinöörikoulutuksesta pakollinen harjoittelu
            ennen insinööriopiskelun aloittamista, pidin sitä suurena
            virheenä. Haluan korostaa sitä, että jos
            ammattikorkeakoulujärjestelmä todella tuottaa,
            niin kuin tarkoitus on, huippuosaajia omilla ammattialoillaan, asia,
            jossa on menty paljon eteenpäin, on tämä työharjoittelu
            ja työelämäläheisyys, mutta
            varmasti edelleenkin kehittämistä on.
         
         
       
      
         
         Jyrki Katainen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Nyt käsillä oleva
            lakiesitys on oikein hyvä kompromissi, ja on erittäin
            hyvä asia, että ammattikorkeakoululaki on saatu
            näin rivakassa tahdissa kuitenkin eteenpäin ja
            eduskunnan käsittelyyn. Tämä on ammattikorkeakouluopetuksen
            tulevaisuuden ja kehittämisen kannalta äärettömän
            tärkeää ja aivan keskeistä.
            Viime aikoina tapahtuneitten keskusteluitten ja lakiesityksen luonnoksen
            hiomisen ansiosta lakiesitys on minusta tässä muodossaan
            ihan mallikas, ja esitettyjen eväitten perusteella ammattikorkeakouluopetusta
            ja siihen liittyvää soveltavaa tutkimusta pystytään
            kyllä varsin hyvin kehittämään.
         
         
         Nykyisessä lakiesityksessä on vahvasti omalla
            tavallaan sellaisia piirteitä, joka vahvistavat dualimallia.
            Tästä yksi keskeinen esimerkki on tutkintonimikkeiden
            selkeyttäminen, josta muun muassa tänä päivänä sain
            ihan hyvää palautetta eräiden ammattikorkeakoulujärjestöjen
            ja sieltä valmistuneiden ihmisten toimesta. He toivoivat, että tämän
            suuntainen uudistus tehdään eikä sotketa
            sitä yliopistotutkintojen kaltaisiin nimikkeisiin. Minusta
            se on ihan hyvä palaute, koska se tulee suoraan ammattikorkeakoulukentältä.
         
         
         Ammattikorkeakouluopetuksen keskeisenä osana on sen
            omiin lähtökohtiin perustuva tutkimustoiminta.
            Se on totta jo tänä päivänä.
            Minusta tässä lakiesityksessä on hyvä,
            että siinä tuli viime hetkellä kirjauksia,
            joissa selkeästi rajataan tutkimustoiminta ammattikorkeakoulun
            opetustehtäviin ja sen tavoitteisiin liittyvään
            tutkimukseen eli soveltavaan tutkimus- ja kehitystyöhön. Tämä rajaus
            on ihan välttämätön, ja on hyvä,
            että se tässä esityksessä nyt
            selkeästi todetaan.
         
         
         Tästä huolimatta ammattikorkeakoulukentällä ihan
            yhtä lailla kuin muillakin koulutuksen aloilla, mutta etenkin
            ammattikorkeakoulukentällä, joka on hakemassa
            tietyissä määrin vielä omia
            uomiaan ja myös työelämän ja
            elinkeinoelämän silmissä hakemassa tiettyä paikkaansa, on äärettömän
            tärkeää, että tätä kehitystyötä tehdään
            hyvin työelämälähtöisesti
            ja hyvin elinkeinoelämälähtöisesti
            ja haetaan ne intohimot nimenomaan työelämän
            kehittämisen ja siihen hyvinkin likellä olevan
            soveltavan tutkimuksen piiristä eikä tavallaan
            innostuta uusista mahdollisuuksista siten, että lähdetään
            kehittymään niille aloille, jotka eivät
            välttämättä ammattikorkeakoululle
            tämän lain hengen eikä lain kirjaimen mukaan
            lainkaan kuulu.
         
         
         Meillä on äärettömän
            hyviä esimerkkejä ja jokainen tässä salissa
            olevista on varmaan kuullut ja nähnyt ja tietää äärettömän
            hyviä esimerkkejä loistavasta verkottumisesta
            ammattikorkeakoulujen, elinkeinoelämän, muun työelämän
            ja yliopistojen välillä. Näistä hyvistä esimerkeistä pitää oppia
            ja hakea ennakkotapauksia ja vahvoja esimerkkejä sille,
            kuinka ammattikorkeakouluja tulee jatkossa kehittää.
            On myös äärettömän
            hyviä esimerkkejä siitä, kuinka tämä verkosto
            pystyy palvelemaan aluekehitystehtävää ja
            nimenomaan sitä alueellista merkitystä, jota varten osaksi
            ammattikorkeakouluverkosto on luotu.
         
         
         Toisaalta varmaan meistä jokainen on kuullut myös
            niitä heikkoja esimerkkejä, joista nyt viime aikoina
            olen itse kuullut etenkin terveydenhuollon puolelta. Sairaaloista
            on jossakin määrin kritisoitu tietyn ammattikorkeakouluopetuksen tasoa,
            että sen työelämävastaavuus
            ei ole sitä, mitä nyt sairaaloitten edustajat
            ovat itse toivoneet, ja on sillä tavalla suhtauduttu skeptisesti opetuksen
            sisältöihin. En tunne kyseisiä tapauksia
            tarkkaan enkä pysty sillä tavalla ottamaan kantaa,
            mutta tässä on vain kaksi esimerkkiä:
            toisaalta äärettömän hyviä esimerkkejä,
            toisaalta sitten työelämästä tulleita
            kritiikin sanoja. Tämä ehkä vain kuvaa
            sitä kehitystarvetta, joka tällä hetkellä on
            toisaalta ehkä ihan perusasioissa ja toisaalta pidemmälle
            menevän opetuksen ja soveltavan tutkimuksen kehittämisen
            haasteissa.
         
         
         Positiivista omasta mielestäni tässä lakiesityksessä on
            myös se, että siihen ei tällä hetkellä sisälly
            erillistä rahoituslakia. Katson, että kun ensi vaalikaudella
            uudistetaan muun muassa opetustoimen valtionosuusjärjestelmää,
            on hyvä katsoa koko kunnallisen koulutusrahoituksen kokonaisuus
            kerralla. Muun muassa toisen asteen ammatillisesta koulutuksesta
            on tullut yhteydenottoja, joissa on toivottu nimenomaan rahoituksen
            kokonaista tarkastelua, jolloin pystytään koulutuksen
            tarkoituksenmukainen rahoitusmalli järjestämään
            sillä tavalla, että ne tukevat toinen toisiaan.
            Tällä pystytään arvioimaan erilaisia
            elementtejä, kuten mikä on tuloksellisen rahoituksen
            osuus, valmistuneiden osuus, valmistuneiden painoarvo esimerkiksi
            rahoituksessa tai esimerkiksi tulisiko ottaa työllistyminen
            yhdeksi kriteeriksi rahoitusperusteissa.
         
         
         Itselleni jäi aika lailla epäselväksi
            se, mikä olisi ollut järjestelmän alueellinen
            ja ammattikorkeakoulukohtainen vaikutus, jos nämä investointirahat
            olisi kytketty yksikköhintoihin eli toisin, kuin ne ovat
            tällä hetkellä, tai jos olisi siirrytty malliin,
            jossa osa rahoituksesta olisi tullut niin sanotun tasarahoitusmallin
            pohjalta. Näin ollen pidän ihan positiivisena
            sitä, että tämä koko kunnallisen
            koulutuksen rahoitus katsotaan yhtenä kokonaisuutena.
         
         
         Valiokuntakäsittelyssä haluan erityisesti
            kiinnittää huomiota ammattikorkeakouluhallinnon uudistamiseen.
            Positiivista on se, että ammattikorkeakoulujen omalle hallinnolle,
            sisäiselle hallinnolle, kasataan vastuuta ja velvollisuutta
            kehittää nimenomaan opetuksen sisältöjä ja
            ammattikorkeakoulun sisäisiin toimiin ja opetukseen ja soveltavaan
            tutkimukseen sisältyviä kysymyksiä. Sen
            sijaan aika lailla epäselväksi itselleni on jäänyt
            kolmikannan valtasuhde: toisaalta opetusministeriö, toisaalta
            ylläpitäjähallinto ja kolmanneksi ammattikorkeakoulun
            sisäinen hallinto. Täällä on
            esimerkiksi ylläpitäjähallinnolle kasattu
            erilaisia tehtäviä, muun muassa alueellisen näkökulman
            tuominen, toisaalta strategioiden määrittely.
            Mutta minulle ei tästä lakiesityksestä hyvin
            selväksi käy, mikä on se valtasuhde ja
            mikä on se neuvottelumekanismi, jolla näitä tavoitteita
            asetetaan ja näin ollen myös sitä kehittämisvastuuta
            ja -valtaa käytetään. Eli tämä on
            varmaan yksi kysymys, jota valiokunnan tulee omassa käsittelyssään
            aktiivisesti painottaa.
         
         
         Joitakin puheenvuoroja muun muassa ammattikorkeakoulun rehtoreiden
            taholta on tullut. He ovat kyselleet, mikä on 8 §:n
            3 momentin merkitys, kun mainitaan, että jos yhteisymmärrystä opiskelijapaikoista
            tai suuntautumisesta ei löydetä, opetusministeriöllä on
            valta päättää. Mitä se käytännössä tarkoittaa
            ja mitkä ne tilanteet ovat, jolloin siihen voidaan joutua,
            ovat niitä käytännön hallintoon
            liittyviä kysymyksiä, joita varmasti tullaan hyvinkin
            tarkkaan seuraamaan.
         
         
         Mutta kaiken kaikkiaan, rouva puhemies, pidän tätä hyvänä lakiesityksenä ja
            uskon, että tästä pystytään
            saamaan suomalaista yhteiskuntaa ja etenkin alueita, elinkeinoelämää ja
            suomalaista työelämää kehittävä varsin
            mallikas korkeakoulutuksen muoto.
         
         
       
      
         
         Inkeri  Kerola  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ed. Gustafssonille voin tässä lohdutuksena
            sanoa alkuun, että pyrin puhumaan tiiviisti ja ottamaan
            vain oleelliset kohdat esille.
         
         
         Ammattikorkeakoulujärjestelmä on osa kansallista
            koulutuskokonaisuuttamme, jossa tulisi erityisesti korostaa korkeakoulujärjestelmämme
            kaksipilarista
            suuntausta. Sen lisäksi alueellisen kehittämistehtävän
            omaava korkeakoulu, jolla pohjana tulee olla työelämälähtöisyys,
            on mielestäni nyt tämän lain keskeisenä käsittelyn
            kohteena. Ammattikorkeakoulut ja yliopistot on nähtävä voimavaroina.
            Niiden välillä ei tulisi olla mitään
            estejuoksua, niin kuin viime vuosina on voinut havaita. Yliopistojen
            tulee nykyistä enemmän painottaa tieteellistä koulutusta
            ja tutkimusta. Sikäli kuin nämä tehtävät
            liittyvät aluekehitykseen, on niihin myös osoitettava
            oma rahoituksensa, mistä myös on käyty
            keskustelua viime vuosina.
         
         
         Sen sijaan en pidä pahana opintojen hyväksilukemista
            kahden pilarin välillä. Oleellista on myös
            se, että siirtymisen mahdollistaminen eri yksikköjen
            välillä nimenomaan ammattikorkeakoulupuolella
            on hoidettava tyylikkäämmin kuin tähän
            saakka. Oletankin, että tuossa lakiesityksessä,
            kun tähän viitataan, se näin myös
            tehdään. Voimavaroja on suunnattava enemmän
            muuhun kuin opiskelijamäärärahojen kukkaron
            päällä istumiseen.
         
         
         Toisen tontille reviirin levittäminen ei tule olla ammattikorkeakoulun
            päätehtävä. Tällä viittaan erityisesti
            rahoitusautonomiaan ja neuvottelumekanismeihin esimerkiksi liittyen
            juuri 8 §:n sisältöön. Koulutusmäärien
            on perustuttava nimenomaan alueelliseen työvoimatarpeeseen.
            Siksi elinkeinoelämän kuulemisen ja koulutuspaikkasuunnittelun
            tulee tapahtua työelämän kanssa tiiviisti
            yhteisesti. Niin ikään opiskelijoiden osallisuus
            sekä suunnittelussa, kehittämistyössä että arvioinnissa
            on mielestäni oleellisen tärkeää.
            Haluan kuitenkin korostaa sitä, että ammattikorkeakoulun
            kansallinen arviointi- ja ennakointitehtävä ovat
            virallisesti valtion toimia. Koska ammattikorkeakoulun ylläpitäjinä ja
            siten rahoittajina saattavat olla useat tahot, ja niin kuin yleensä ovatkin,
            kunnat jopa eri maakunnissa, on rahoitusta tarkasteltava kokonaisvaltaisesti
            osana valtionosuusjärjestelmän kokonaisuudistusta,
            ihan kuten ed. Katainen edellä puheessaan korosti.
         
         
         Oman ongelmansa rahoitusvyyhteen tuovat erihintaiset ammattikorkeakoulututkinnot
            jatkotutkinnoista puhumattakaan. Näistä toivon
            valiokunnan erikoisesti keskustelevan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Enemmän kuin ammattikorkeakoululain
            pääpainopisteen siirtämistä autonomiakeskusteluksi
            meidän olisi kannettava huolta siitä, kuinka rahkeemme
            riittävät tulevaisuudessa pitämään
            yllä ja kannattelemaan viittäkymmentä korkeakoulua.
            Se on mielestäni oleellinen kysymys, joka vienee valiokunnalta
            panoksia enemmän kuin tarpeeksi.
         
         
         Vielä, arvoisa puhemies, toivon, että valiokunta
            näkee käsittelyssään tarpeelliseksi
            pyytää lausunnon hallintovaliokunnalta. Mielestäni
            ylläpitäjäjärjestelmä vaatii
            sitä tämän lain käsittelyn yhteydessä.
         
         
       
      
         
         Irina Krohn /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Kerolan ehdotusta lausuntopyynnöstä hallintovaliokunnalta.
         
         Tämä uusi lakiesitys on mielestäni
            parempi kuin ehkä ennakko-odotukset antoivat ymmärtää,
            mutta ei pysty kätkemään sitä asiaa,
            että meillä tosiasiallisesti vallitsee poliittisia
            erimielisyyksiä ammattikorkeakoulujärjestelmän
            kehittämisestä, vaikka on pitkään
            puhuttu mantranomaisesti tästä kahden pilarin
            mallista. Tuntuu, että Suomessa koulutuksen arvostus näkyy
            juuri siinä, että ikään kuin
            yliopiston puolelta lainataan käsitteitä ja niin
            nostetaan tätä ammattikorkeakouluasiaa. Yksi esimerkki
            oli keskustelu ammattikorkeakoulujen autonomiasta, joka oikeastaan
            siis oli keskustelua korkeakoulujen ja rahoittajien välisestä suhteesta,
            mutta käytettiin samaa käsitettä kuin
            yliopistoalueella, jossa autonomia johtuu tieteellisen tutkimuksen
            vapaudesta, siitä että pitää voida
            itse päättää, että tutkitaan asioita,
            jotka ovat kiusallisia, ja tieteelliset totuudet ovat riippumattomia
            vallanpitäjän käsityksistä.
            Näin dramaattista ongelmaa ei ammattikorkeakoulupuolella
            kyllä ollut, mutta kuitenkin hyvin pitkään
            oli tämmöinen vaatimus autonomiasta. Uskonkin,
            että tämä malli, missä nyt molemmille
            korkeakouluille on omat käsitteensä, on parempi
            kuin se aikaisemmin keskustelussa esiin tullut, jossa käytännössä asiaan
            perehtymätön ei ihan oikeasti osaisi erottaa näitä.
         
         
         Uskon, että ammattikorkeakoululaitoksen ydin ja vahvuus
            ja sen kilpailu opiskelijoista ja vetovoima perustuu siihen, että siellä saadaan sellaista
            osaamista, joka on suoraan työelämän hyödynnettävissä.
            Kun ajatellaan niitä tuhansia ja tuhansia humanisteja,
            jotka yliopisto kouluttaa ei mihinkään ammattiin,
            niin on ihan hyvin ymmärrettävää,
            että sen rinnalla on varmasti vetovoimaa opiskelijoiden
            keskuudessa järjestelmällä, joka hyvin
            tietoisesti lähtee siitä, että tähdätään
            työelämään. Itse olen enemmänkin
            sellaisen mallin puolesta, missä osaaminen on itseisarvo
            eikä koulutuksen hieno nimike. Se määrä, minkä verran
            meillä ovat nimikkeet muuttuneet, välttämättä ei
            kuvaa sitä, minkä verran näiden ihmisten
            ammatillinen osaaminen on muuttunut, ja pahimmillaan tällaista
            käytännön käsityötaitoa tai
            harjoitusta, mitä monet ammatit käytännössä vaativat,
            on vain vähennetty.
         
         
         Pidän hyvin tärkeänä opiskelijoiden
            oikeusturvan kannalta, että mikään koulutusjärjestelmä ei
            ole umpiperä, eli olen ehdottomasti sitä mieltä,
            että moni ammattikorkeakoulun opiskelija ehkä myöhemmin
            tai muuten haluaa täydentää opintojaan
            myös syvällisellä, teoreettisella näkökulmalla.
            Uskon, että monet ammattikorkeakoulun käyneet
            ihmiset tulevat tekemään aivan loistavia ja merkittäviä lisensiaattitöitä ja
            väitöskirjoja, mutta itse näkisin, että järjestelmän
            pitää olla sellainen, että sitten kun
            siirrytään toisenlaisen tekemisen pariin, niin
            paljon nykyistä paremmin huolehditaan siitä, että ammattikorkeakoulussa
            saavutettu osaaminen luetaan hyväksi maisterin perustutkinnossa
            yliopistopuolella eikä ole niin, että kaksi eri
            korkeakoulujärjestelmää kehittää omia
            jatkotutkintojansa.
         
         
         Todella, jos valittaisiin sellainen linja, missä ammattikorkeakoulut
            myös tuottaisivat saman tyyppisiä jatko-opintoja
            kuin yliopistot, niin siinä tilanteessa pitäisi
            hyvin tarkkaan miettiä, mikä meidän nykyisen
            hyvin laajan ja kattavan, paljon perustutkintoja tuottavan yliopistoverkostomme idea
            on. (Ed. Gustafsson: Jatkotutkinnot ovat työelämälähtöisiä,
            ne ovat eri asia kuin tieteen teko!) — Aivan, mutta sanoin
            siis, että ajatus on erittäin hyvä. Onhan
            meillä aikanaankin erikoistuttu, ja ainahan nykyään
            puhutaan, että kaikki opintoalat tulevat olemaan alma matereita.
            Aikanaan luuli, että kun koulun oven sulkee, niin sieltä on
            poissa, mutta elinikäisen oppimisen periaatteessa me kaikki
            olemme kehdosta hautaan sidottuja niihin oppilaitoksiin, koska tarvitsemme
            jatkuvaa täydennyskoulutusta. Varmasti on hyvä, että tarjotaan
            syvempiä opintoja, mutta jos ajatellaan tällaista
            porrasteisuutta, mikä yliopistopuolella on, että on
            perustutkinto ja sitten tällainen syvempi jatkotutkinto,
            niin mielestäni, jos tämän kaltaista
            jatkotutkintoa haluaa tehdä, on parempi, että se
            tehdään yliopistolaitoksen puolella.
         
         
         On siis tärkeää, että henkilöt
            järjestelmän sisällä voivat
            muuttaa asemiansa kysynnän ja tarpeiden mukaan, mutta ei
            ole tarpeen, että kahta järjestelmää ikään
            kuin muokataan saman kuuloisiksi ja menetetään
            enempien ... (Ed. Gustafsson: Eikö tärkeintä ole
            se, että osaamistaso nousee?) — Jos ed. Gustafsson
            olisi kuunnellut tarkemmin — voisin sanoa, että kuuntelemisen osaamistaso
            eduskunnassa meillä kaikilla on hyvin heikko, enkä tiedä,
            mitkä opinnot siihen vaikuttavat — hän
            olisi huomannut, että minun väitteeni on juuri
            se, että työelämässä mitattu
            osaamistaso ei ole samassa mittakaavassa noussut kuin tämän
            järjestelmän kehittämisestä voisi
            kuvitella.
         
         
         
            
            Ensimmäinen  varapuhemies:
            
            Ed. Kerolalta olisin kysynyt, teittekö te konkreettisen
               ehdotuksen siitä, että asiasta pyydettäisiin
               myös lausunto hallintovaliokunnalta. Pyydän teitä vielä tarkentamaan,
               nimittäin ed. Krohn on kannattanut teitä.
            
            
          
         
       
      
         
         Inkeri Kerola /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! En halua pitkittää tämän
            lain käsittelyä, mutta johtuen monesta ylläpitäjästä ja
            niin sanotusti maksumiehestä ehdotin, että tästä pyydettäisiin
            lausunto hallintovaliokunnalta. Mutta en halua pitkittää,
            korostan sitä, tätä lain käsittelyä.
         
         
       
      
         
         Tuija Brax /vihr:
            		
         
         
         A									rvoisa rouva puhemies! Täällä ovat
            jo edelliset puhujat puhuneet tästä ehkä hiukan
            pinnan alle piilotetusta poliittisesta vastakkainasettelusta, jonka
            toisaalta kuvittelen kyllä aikaa myöten lievenevän
            koko ajan. Käytännön elämässä varmaan
            tämä rinnakkaiselo ja vuorovaikutus tulee puhumaan
            puolestaan.
         
         
         Itse aloittaisin miettimällä hiukan sanamagia-asioita.
            Kun minä olin pieni, oli kouluja, joita kävivät
            pienemmät, kansakouluja ja oppikouluja, ja osa meni sitten
            ammattikouluun, oli lukioita ja opistoja ja yliopistoja. Jossain
            tässä matkan varrella, minun keski-ikäisen
            elämäni aikana, tämä instituuttien
            nimimagia on jo edennyt niin, että opistoista tehtiin oppilaitoksia
            ja sitten myöhemmin, kun oppilaitoskaan ei riittänyt,
            nyt näitä vanhan järjestelmän,
            josta Saksa on pikku hiljaa luopumassa, mukaisia ammattikorkeakouluja. Koulut
            muuttuivat erilaisiksi asteiksi ja laitoksiksi, ja ehkä tämän
            sanamagian huippua edustaa nykyään lähes
            joka paikkakunnalta löydettävä instituutti.
            (Ed. Gustafsson: Taitokeskus on vielä parempi!) — Taitokeskus,
            ed. Gustafsson, on aivan oikea.
         
         
         Jotenkin konservatiivinen osa minussa toivoisi, että tämä kello
            ehkä pyörähtäisi ympäri
            ja pääsisimme vanhoihin kunnon suomalaisiin sanoihin
            kuten koulu, opisto, (Min. Rask: Lukio!) — Lukio. Mukava
            kuulla, että myös ministeri Rask kannattaa. Se
            ei itse asiassa minua yllätä, koska hän
            on tunnettu jalat maassa olevana, täysjärkisenä ihmisenä.
         
         
         Mutta sitten muutama sana tästä vaikeasta
            asiasta. Täällä viitattiin aikaisemminkin
            jossain määrin, että vaikka sanat ovat
            muuttuneet hienommiksi, niin välttämättä ammattitaito
            opiskelijoiden osalta ei ole kasvanut, opintojen sisältö, ei
            ehkä sittenkään, varsinkaan jos tähtäimessä on aidosti
            ennen kaikkea huipputason ammattiosaajia, joita työelämä kaipaa. Äitini
            on jäänyt eläkkeelle sairaanhoidon puolelta
            ammattikorkeakoulun lehtorin virasta, mutta opetti sairaanhoitajia
            jo vanhassa oppilaitoksessa. Hän on kertonut opintojen
            sisällöstä ja niitten teoriapainotteisuudesta
            ja siitä, että esimerkiksi ihan tämmöisille
            peruslääkelaskuidiotismeille, jotka on opeteltava,
            tai hygieniaharjoituksille jne. jäi huomattavan vähän
            aikaa ja sitten esimerkiksi hoitotiedettä oli hyvin paljon
            enemmän. Tämä sai sitten myöhemmin
            ihan muutakin kuin äitini kautta vahvistusta ulkopuolisen
            puolueettoman tutkimuksen osalta, jossa todettiin, että ammatillisesti
            pätevimmiksi arvioitiin nämä vanhan koulun käyneet
            sairaanhoitajat eivätkä suinkaan ammattikorkeakoulun
            käyneet. Toivottavasti en loukkaa ketään,
            koska tämä nyt ei ole aivan asiallista, mutta
            en malta olla sitä kertomatta, että tämä herättikin
            keskustelua jossain vaiheessa, pitäisikö sairaanhoitajien
            yhtenä muuntokoulutusvaihtoehtona olla sairaanhoitajaksi
            opiskelu.
         
         
         Mutta vakavasti ottaen mielestäni tässä on
            hyvin vakavasta asiasta kyse, ettei vaan tämä loistava
            ajatus innostaa ja kouluttaa teollisuuden, kaupan, työelämän,
            palveluiden, hoitosektorin käyttöön poikkeuksellisen
            hyviä, sekä käytäntöön että teorioihin
            perehtyneitä ihmisiä käytännössä murene
            siihen, että heistä tehdään
            kvasiteoreetikkoja, ettei vaan vahingossa sorruta semmoiseen turhaan
            huonoon itsetuntoon ja sokerikuorrutukseen, semmoiseen, että yritetään
            teoretisoida asioita, joissa oikeastaan ennemmin työelämä ja
            hyvä, itsetuntoinen työntekijä tarvitseekin
            käytännön osaamista ja jossain määrin
            jopa todella varmaa osaamista sen sijasta, että on miettinyt
            sitä teoriassa kovin paljon.
         
         
         Täällä on puhuttu jatko-opinnoista.
            Mielestäni juristina on päivänselvää,
            että oppilaan oikeusturva tässä asiassa
            pitää asettaa ensimmäiseksi. Silloin
            täytyy olla niin, että ammattikorkeakouluopinnoista
            voi jatkaa jatko-opintoihin. Mielestäni loogisinta olisi,
            että silloin voi jatkaa normaalille korkeakoulupuolelle,
            jos haluaa näitä teoreettisia opintoja täydentää,
            ensin perustutkintoa mahdollisesti puuttuvilta teoreettisilta osilta.
            Aina en ole varma, puuttuuko niitä edes kovin paljon, koska
            tosiaankin osa ammattikorkeakoulututkinnoista on kovin teoreettispainotteisia.
            Sen jälkeen voidaan jatkaa sitten lisensiaatti- ja väitöskirjapuolelle
            sielläpäin.
         
         
         Mutta sen lisäksi toki työelämässä tarvitaan jatkokoulutusmahdollisuuksia
            myös käytännön osaamisessa.
            Siltä osin olen varma, että ei pidä sotkea
            mukaan näitä vanhoja akateemisen koulutuksen jatkotutkintotitteleitä,
            vaan tulee pysyä siinä kunniakkaassa perinteessä,
            että sitten räätälöidään
            sen tuotantolaitoksen, palvelulaitoksen, sen työnantajan
            tarpeisiin entistä joustavammin juuri myös ehkä entistä erikoistuneempaa
            koulutusta, mitä tarvitaan.
         
         
         Tähän liittyy myös se kysymys, että meidän tarvitsisi
            viimeinkin löytää rahoitusvaihtoehdot ja
            realistiset mahdollisuudet työelämästä hypätä vähäksi
            aikaa kunnianhimoisten kieliopintojen pariin. Se on jostain syystä täysin
            laiminlyöty asia. Myöskään työllisyyskoulutuksena
            ihminen ei voi, vaikka hänellä on jo jokin ammatti-identiteetti,
            ammattiosaaminen, erittäin kunnianhimoisella, jopa akateemisella
            tasolla suorittaa sivuopintoja kielissä. Kuitenkin monien
            työllistymisen ja monien työpaikkojen työvoimatarpeen
            näkökulmasta se on huutava pula. Tarvittaisiin
            nykyisessä globaalissa maailmassa suomalaista huippuosaamista
            niin, että se voidaan toteuttaa myös muilla kielillä todella
            korkealla tasolla, ei vain jollakin kirjeenvaihtotasolla.
         
         
         Sitten hallinnosta. Ed. Kerola puhui kolmikannasta. Itse pahoin
            pelkään, että se on todellakin epäselvä.
            Siksi pidän hyvänä, että tämä menee
            hallintovaliokuntaan. Pahoin pelkään myös, että käytännössä se
            on se paikallinen ylläpitäjätaho,
            kuntataho, joka sitten määrää tahdin.
            Siltä osin kyllä olisin kovasti ammattikorkeakoulujen itsenäisyysliikkeen
            puolella jo opiskelijoiden oikeusturvan näkökulmastakin,
            puhumattakaan siitä, että tarkoitus on markkinoida
            ja saada ammattikorkeakouluihin erittäin korkeatasoisia
            opettajia.
         
         
         Uskon, että ammattikorkeakouluilla ja akateemisilla
            korkeakouluilla tulee jossain määrin olemaan kiristyvääkin
            kilpailua pienenevistä oppilasmääristä ja
            ikäluokista. Luulen, että ammattikorkeakoulut
            saattavat joihinkin oppilasryhmiin vedota aivan oikeutetusti sillä,
            että ne pystyvät varmastikin tarjoamaan turvallisempaa
            ja pedagogisesti mietitympää opetusta sellaisille
            oppilaille, joilla ehkä itseohjautuvuus ja akateeminen vapaus
            saattaakin olla ansa ja väärään
            houkutteleva.
         
         
         Ammattikorkeakoulujen edeltäjät, esimerkiksi
            teknilliset oppilaitokset, joiden rehtorina ja opettajana isäni
            oli pitkän uran ja myös erään
            väliaikaisen ammattikorkeakoulun rehtorina, aloittivat
            paljon aikaisemmin kuin akateemiset korkeakoulut opettajien pedagogisen
            koulutuksen ja vaativat myös didaktiikan opintoja, seurasivat opettajien
            kykyä viestiä, kommunikoida, saada viestinsä perille.
            Perinteisillä korkeakouluilla on tässä vielä hyvin
            paljon opittavaa. Toistaiseksi vielä korkeakouluissa professuuri
            ei juurikaan vielä kerro siitä, että oikeasti
            olisi paljon annettavaa oppilaille. Mielestäni korkeakoulupuolella pitäisikin
            vakavasti miettiä sitä, onko aina sama asia olla
            hyvä tutkijaprofessori ja hyvä opettaja.
         
         
         Sitten vielä muutama havainto itsetuntoasiasta. Jos
            ajattelee, millaiset erilaisten arvioiden ja Oecd-tilastojen mukaan
            ja myös monien vertailujen mukaan ovat suomalaiset työmarkkinat, millaisia
            työpaikkoja Suomessa on, niin niistä kaikista
            järjestään hyppää silmille,
            että meillä on poikkeuksellisen vähän
            yksityisyrittelijäisyyttä, pieniä ja
            keskisuuria osaajia. Meillä on ehkä osittain jopa
            sotakorvauksien jäljiltä ja siitä lähtien, kun
            Kekkosen aikana kansa vielä sidottiin pakkosäästämiseen
            ja isojen teollisten yksikköjen rahoitusprojektiin, jäljellä perinne,
            että työpaikka on valtavan iso laitos, jossa on
            ehkä hierarkiatkin aika isoja. Suomi tarvitsee jatkossa
            huomattavasti paljon enemmän pieniä, joustavia,
            itseohjautuvia yksiköitä, jotka osaavat siis myös
            käytännön tuotantotehtäviä tai
            hoiva-alan tehtäviä.
         
         
         Luulen, että tältä osin ammattikorkeakoulut ovat
            kansantaloudellemme tärkeintä. Ne tulevat olemaan
            keskeinen osa siinä, että yritämme muuttaa
            tuotantorakennettamme joustavammaksi, pienyksikköisemmäksi,
            yrittäjäkeskeisemmäksi. Mutta se ei onnistu,
            jos eivät ammattikorkeakoulutuksen saaneet ihmiset samalla
            ole saaneet hyvää itsetuntoa. Jossain määrin,
            jos me juutumme tähän nyt vielä akuuttiin
            tappeluun titteleistä ja siitä, ollaanko yhdenvertaisia
            vai erivertaisia, me samalla teemme mielestäni karhunpalveluksen
            rehelliseen työhön opiskeleville ammattikorkeakoulun
            opiskelijoille. Jos me ylläpidämme sitä ikään
            kuin sanamagiariitelyä tittelien nimistä, me samalla
            ikään kuin ylläpidämme epäsuoraa
            tai hiljaisesti rivien välissä väitettä,
            että ilman sitä titteliä ammattikorkeakoulututkinto
            ei ole arvokas. Tätä pidän kyllä todella
            oman oksan sahaamisena ja vaarallisena tekijänä.
         
         
         Aivan viimeisenä, arvoisa rouva puhemies, kun ministeri
            on paikalla — mitä kunnioitan suuresti — haluaisin
            esittää kainon toivomuksen. Kun olen varovasti
            laskenut, mitä paikallisissa suurissa sanomalehdissä ja
            nyttemmin jopa televisiossa käydään mainoskampanjoita
            näistä vähenevistä ikäluokista
            ammattikorkeakoulujen ja eri instituuttien välillä,
            niin laskin, että se jo, mitä minä olen
            huomannut Helsingin seudun televisiossa ja lehdissä, maksoi
            vanhoissa markoissa satoja miljoonia markkoja. Kun siihen otetaan
            valtakunnalliset kulut, oikeasti me olemme rakentaneet näiden
            oppilaitosten, instituuttien, korkeakoulujen keskinäisessä kilpailussa
            mainostamisesta älyttömän rahareiän.
            Katsokaapa joskus vaikka Helsingin Sanomien sivuja ja miettikää, mitä se
            maksaa. (Ed. Tiusanen: Satojatuhansia! — Ed. Gustafsson:
            Ei satoja miljoonia varmaan!) — Yhteensä koko
            maassa. No, ei varmaankaan satoja miljoonia, hyvä on, laskin
            väärin, mutta esimerkiksi yksistään
            Helsingin ammattikorkeakoulun Helian markkinointikustannukset olivat
            jo yli 0,5 miljoonaa vanhaa markkaa yhdeltä kaudelta. Eli
            siis miljoonia, näin on.
         
         
         Silloin kyllä toivoisin ensinnäkin jotain
            selvitystä siitä, kuinka suuri tämä summa
            oikeasti on, ja arvioita tai ajatuksia siitä, voitaisiinko
            tätä rahalla kilpailua hillitä. Näkisin
            sen rahan todella paljon mieluummin käytettävän
            opetukseen ja oppimisvälineisiin kuin mainontaan, jopa
            nykyään televisiossa.
         
         
       
      
         
         Erkki  Pulliainen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Eräällä tavalla
            johdannoksi sille, mitä aion kohta sanoa, totean erään
            hyvin merkittävän näkökohdan:
            puolustuspoliittisista selonteoista olemme oppineet sen viimeisen
            viidentoista kuudentoista vuoden aikana, että jokaisella
            sanalla, jokaisella tavulla on merkitys, mikä täällä on
            asiakirjoihin laitettu, ja, arvoisa puhemies, se tulee tässä hallituksen
            esityksessä erittäin hyvin esille.
         
         
         Täällä ed. Elo pohdiskeli ammattikorkeakoulujärjestelmän
            tulevaisuutta. Hän visioi täällä sitä,
            kuinka tähän oppilaitosinstituutioon tulevat professorit,
            kuinka siinä on yliopistomaiset tutkinnot ja koko järjestelmä itse
            asiassa on täysin saman kaltainen kuin nykyinen yliopistolaitos maailmanlaajuisesti
            on. Onko tällä visiolla jotakin pohjaa ja perustetta
            tämän hallituksen esityksen pohjalta?
         
         
         Arvoisa puhemies! Se on kaikki kirjoitettu tänne jo,
            kun tämän lukee oikein. Aion tehdä nyt tällaisen
            lukuharjoituksen ja osoittaa, että se on kaikki jo tänne
            pantu täydellisesti ylös. Sinänsä taitava
            teko arvoisalta ministeriltä.
         
         
         Ensinnäkin aloitetaan yhteenveto kertomalla, että kysymys
            on tilanteesta, jossa ammattikorkeakoulut ja yliopistot muodostavat
            yhdessä korkeakoululaitoksen. Se on hyvin selvästi,
            yksiselitteisesti, todettu.
         
         
         Sitten edelleen kuvataan, että tällä instituutiolla
            on sisäisissä asioissaan itsehallinto, aivan niin kuin
            yliopistoissa on itsehallinto. Sen perustahan on Keisarillisen Aleksanterin-Yliopiston
            itsehallinnossa, joka oli kirjattu vanhaan hallitusmuotoon.
         
         
         Edelleen, täällä on kolmikantainen
            hallintojärjestelmä. Aivan oikein, kannatan sitä lämpimästi.
            Sillä tavalla rinnasteisuus yliopistolaitoksen perushallintomalliin
            osallistumiseen on täsmälleen samalla tavalla.
         
         
         Edelleen, täällä on tulosohjaus tuotu,
            nyt tosin pikkuisen sanakäänteissä eri
            tavalla kuin se on yliopistopuolella, mutta institutionaalisesti
            se on samanlainen kuin yliopistolaitoksella, jossa opetusministeriö on
            sitten keskeinen toimija tulosohjauksessa.
         
         
         Mutta sitten se, mikä täällä on
            se villakoiran ydin, se löytyy tämän
            esityksen sivulta 18. Minä teen nyt sillä tavalla
            vääryyttä tälle hallituksen esityksen
            tekstille, sen perusteluosalle, että minä korvaan
            sanan "ammattikorkeakoulu" sanalla "yliopisto" ja luen: "- - keskeistä on
            jatkotutkintojen kehittämisen lisäksi yhdessä työelämän kanssa
            tehtävä soveltava tutkimus- ja kehitystyö. Tavoitteeksi
            on myös asetettu, että yliopistojen alueellista
            roolia ja vaikuttavuutta tehostetaan ja roolia työyhteisön
            kehittäjänä vahvistetaan. Yliopistojen
            harjoittama tutkimus- ja kehitystyö on viime vuosina kehittynyt
            voimakkaasti. Yliopistot ovat mukana muun muassa osaamiskeskusten,
            tiedepuistojen ja teknologiakylien kehittämisessä."
         
         
         Toisin sanoen näinhän se juuri on yliopistojen kohdalla.
            Siis toisin sanoen yliopistojärjestelmässä nämä asiat
            ovat juuri täsmälleen tällä tavalla.
            Tämän vuoden keväällä tuli
            alueellinen tehtävä hyvin voimakkaasti, kysyttiin,
            ovatko yliopistot siihen valmiita vai eikö. Eihän
            yliopistoinstituutiolla ole mitään muuta mahdollisuutta sanoa
            kuin että kyllähän se meille passaa.
            Sekin uusi ulottuvuus on tässä kirjoitettu sisälle
            aivan täsmälleen. Toisin sanoen mitään
            funktionaalista eroa ei ole.
         
         
         Täällä arvoisa ministeri johdantopuheenvuorossaan
            korosti sitä, että perustutkimus on tiedeyliopistojen
            erityispiirre. Arvoisa puhemies! 40 vuotta yliopistolaitosta palvelleena
            ja siitä 27 vuotta varsinaisena professorina toimineena
            totean, ettei ole olemassa mitään soveltavaa tutkimusta
            eikä kehitystyötä ilman perustutkimusta. Ilman
            perustutkimuksen suomaa tietoa ja pohjaa ei ole olemassa soveltavaa
            tutkimusta, ei lainkaan. Se on ymmärrettävä,
            sitä on pystyttävä tekemään
            ja sen tekemisen osaaminen on pystyttävä osoittamaan
            opinnäytteessä, että sillä soveltavalla
            tutkimuksella on jotakin merkitystä. Nämä ovat
            siis tällä tavalla naimisissa toistensa kanssa niin
            sanoakseni.
         
         
         Mikä koskee sitten edelleen näitä rinnastuksia,
            niin seuraava olennainen rinnastus löytyy sivulta 28. Täällä todetaan
            nimittäin jo nyt varmuuden vuoksi: "Useissa Euroopan maissa
            on siirrytty tai ollaan siirtymässä yhtenäisiin
            tutkintojen nimiin yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa." Siis
            toisin sanoen, kun se samankaltaisuus ei nyt poliittisista syistä tällä kertaa
            onnistunut, on tällä tavalla taitavasti viitattu
            siihen todellisuuteen, mikä tällä hetkellä vallitsee
            yliopistoissa muualla Euroopassa, mistä ammattikorkeakouluinstituutio
            on kotoisin. Senhän toi tänne Suomeen opetusministeri
            Taxell. Aikoinaan siitä käytiin kova skaba. Tämä instituutiohan
            on eräissä maissa jatkunut, eräissä se
            on lakkautettu johtuen juuri siitä, että on tehty
            vääriä rinnastuksia, vääriä linjauksia
            ja sillä tavalla se on syönyt itseltään
            tulevaisuuden pois.
         
         
         Silloin, kun tämä keskustelu tässä salissa
            käytiin, tämä perustamiseen tähdännyt
            keskustelu, Taxellin ollessa altavastaajana, erittäin merkittävä näkökohta
            oli se, että Teollisuus ja Työnantajat tähdensi
            kaikessa, että hyvä homma, että ammattiopintolaitosta
            tarvitaan ehdottomasti mahdollisimman sofistikoituna järjestelmänä,
            mutta työhönoton kannalta on äärimmäisen
            tärkeää, että tutkintonimikkeet
            ovat sellaiset, että rekrytoija tietää tismalleen
            sen, mitä on saamassa. Se on äärimmäisen
            tärkeää, koska siinä tilanteessa hämäykset
            eivät tuota hyvää tulosta.
         
         
       
      
         
         Jukka  Gustafsson  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kuuntelin erityisellä tarkkuudella
            arvostamani kansanedustajan, professori Erkki Pulliaisen puheenvuoroa.
            Se oli analyyttinen ja antoisakin, mutta sitten se jotenkin jäi
            kesken, arvostamani kansanedustaja Pulliainen, että voisi
            kysyä, mikä se pihvi nyt sitten siinä oli,
            jollei se ollut se, että varoitettiin meitä kansanedustajia
            ja päättäjiä ja erilaisia tahoja
            ikään kuin liu’uttamasta ammattikorkeakouluja
            ja yliopistoja yhteen. Minusta tuo huolenaihe, mitä ed.
            Pulliainen peräsi, on pääosin tarpeeton.
            Uskallan puhua sosialidemokraattisena koulutuspoliitikkona tässä,
            ja ainakin minusta on erityisen tärkeää se,
            että yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen profiili ja
            toiminta-ajatus pidetään kristallinkirkkaina ja
            ne ovat selvästi eri suuntaan meneviä.
         
         
         Uskallan sanoa näin, että minulla on ollut
            erityinen ilo ja haaste olla vaikuttamassa suomalaisen ammattikorkeakoulujärjestelmän
            syntyyn ja muotoutumiseen. Kun eduskunnassa vuosina 1990 ja 1991
            oli koulutuspoliittinen selonteko, pidin silloin tärkeänä,
            että käynnistetään tämä ammattikorkeakoulukokeilu.
            Olin eduskunnan kuppilassa eräänä yönä tekemässä koulutuspoliittisen
            kompromissin silloisen sivistysvaliokunnan puheenjohtajan kansanedustaja,
            professori Erkki Pystysen kanssa, jolloin vedin henkselit yli nuorisokouluhankkeelta,
            jotta saimme käynnistettyä tämän
            ammattikorkeakoulu-uudistuksen, jota niin Oecd:n asiantuntijat,
            kansainvälinen ympäristö, lähes
            kaikki koulutuksen asiantuntijat pitävät merkittävänä menestystarinana, meidän
            ammattikorkeakoulujärjestelmäämme. Minä toivon,
            ettei kansanedustaja, professori Pulliainen nyt sorru epäsuorasti
            sen kaltaisen todistuksen antamiseen, johon äkkipäätänsä tuo puheenvuoro
            voisi antaa aineksia.
         
         
         Arvoisa puhemies! Pidän jo nyt selvänä,
            että ammattikorkeakoulut ovat lunastaneet hyödyllisen
            ja uskottavan paikkansa ammatillisen korkeakouluopetuksen instituutioina
            ja olennaisena osana suomalaista koulutusjärjestelmää.
            Suomessa on mielestäni toimiva kahden pilarin korkeakoulumalli,
            joka myös Oecd:n Suomessa vierailleen arviointiryhmän
            mukaan on onnistunut hyvin. Nämä asiantuntijat
            pitivät korkeakoulujen koulutusohjelmia innovatiivisina
            ja työelämän tarpeita vastaavina, ja
            he pitivät ammattikorkeakoulujen peruslinjaa oikeana. Tältä osin tavallaan
            lähestymistapa, mitä kansanedustaja Pulliainen
            nyt haarukoi, on jotenkin minusta nyt tällaisen karkeasti
            vinoutuneen, puhtaasti yliopisto-orientoituneen akateemisen maailman vaellusta
            pimeydessä vailla ihan yhteyksiä siihen, mitä on
            tapahtunut ja mitä halutaan tapahtuvan.
         
         
         Tämä Oecd:n arvovaltainen asiantuntijaryhmä esitti
            myös mielestäni varteenotettavia kehittämiskohteita.
            Yksi koski akateemisten ja ammattikorkeakoulututkintojen rinnastamista,
            johon meillä ei ole uskallettu tarttua. Tämä työryhmä pelkää,
            että Suomi uhkaa jäädä eurooppalaisen
            kehityksen jälkijunaan sen vuoksi, että ammattikorkeakoulututkintoja
            ei haluta tai uskalleta tunnustaa vertailukelpoisiksi korkeakoulututkinnoiksi
            siltä osin kuin ne ovat esimerkiksi lähellä alempia
            yliopistotasoisia korkeakoulututkintoja. Meillä on tältä osin
            lainsäädäntö epäselvä ja
            kehittymätön, eikä siihen nyt tältäkään
            osin ole ratkaisua tulossa, mutta tärkeää minusta
            on myöskin se, että meidän korkeakoulujärjestelmäämme
            kehitetään siten, että opiskelijoiden
            olisi myös käytännössä helpompi
            siirtyä korkeakoulusektorilta toiselle.
         
         
         Arvoisa puhemies! Se, jonka olisin toivonut ed. Pulliaisen huomioivan
            ammattikorkeakoulujen kehityksessä, on se, että niiden
            kehityksessä ja niiden kehitysvaiheessa on ollut kaikkein
            arvokkainta erittäin vahva työelämäorientaatio.
            Ne näyttävät aidosti uskovan missioonsa
            työelämän kehittäjinä ja
            alueellisina toimijoina. Niistä on lähes kaikilla
            seutukunnilla ja maakunnissa tullut osa elinkeinopoliittista infraa
            ja käytäntöä. Tämä kokemus
            on, ed. Pulliainen, sitä vahvempi, mitä kauemmaksi
            Pääkaupunkiseudulta mennään
            ja korostuu erityisesti maakunnissa, joissa ei ole omaa yliopistoa.
         
         
         Sitten, ed. Pulliainen, vielä syvemmälle:
            Työelämän kanssa tehtävässä yhteistyössä kysymys on
            kummankin osapuolen, siis ammattikorkeakoulun ja työelämän,
            osaamisen hyödyntämisestä. Se liittyy
            niin henkilöstökoulutukseen, tuntiopettajien käyttöön
            yrityksistä jne., myöskin systemaattiseen
            yrityspalvelutoimintaan. Syvimmillään yhteistyö yritysten
            ja ammattikorkeakoulujen kanssa voi olla yhteisiä laitteistoja,
            sopimukseen perustuvia partnershiphankkeita, koordinoituja laajahkojakin
            kansainvälisiä hankkeita ja ammattikorkeakoulujen
            jatkuvaa roolia yritysten sisäisessä osaamisen
            kehittämisessä. Kaikkia edellä kuvattuja
            asioita tapahtuu jo käytännössä.
         
         
         Keskustelua ammattikorkeakoulujen tutkimustoiminnasta pidän
            sinällään erittäin tärkeänä,
            mutta kun tämä niin sanottu soveltava tutkimus
            perustuu työelämälähtöisyyteen,
            käytännölliseen, kehittävään
            ja soveltavaan tutkimukseen, niin en tässä nyt
            käytännön tasolta ongelmia näe. Aivan
            niin kuin ministeri Rask totesi, tieteellinen perustutkimus kuuluu
            yliopistoihin.
         
         
         Sitten haluan vielä sanoa sen, että monet
            yliopistoihmiset ovat sanoneet minulle kahdenkeskisissä keskusteluissa,
            että ammattikorkeakoulut ovat joutuneet ottamaan tehtäviä,
            jotka yliopistopuoli on omassa yksipuolisessa tutkimussuuntautuneisuudessaan
            laiminlyönyt. Kysymys liittyy erityisesti työelämän
            tarpeisiin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Myös monissa ammattikorkeakouluissa
            toimii johtotehtävissä vahvan yliopistotaustan
            ja -uran omaavia ihmisiä. Silti uskon, tuntien myös
            monet heistä, ettei mitään todellista
            rakenteellista ristiriitaa tai sovittamattomia ongelmia ole olemassa.
            Paljon ja kasvavasti tehdään yhteistyötä ammattikorkeakoulujen
            ja yliopistojen ja teknillisten korkeakoulujen kesken.
         
         
         Keskustelin elokuussa Tampereen yliopiston rehtorin Jorma Sipilän
            kanssa ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen suhteista ja siitä,
            onko esimerkiksi tutkimustoiminnan näkökulmasta
            jotain todellisia ongelmia. Professori Sipilä vastasi yksiselitteisesti,
            ettei ongelmia ole. Hyvä niin. Lisäksi toivon,
            että ammattikorkeakoulut tekisivät nykyistä enemmän
            yhteistyötä myös ammattikoulujen kanssa,
            toistan: yhteistyötä myös ammattikoulujen
            kanssa. Välillä minusta on tuntunut ja tuntuu
            siltä, kuin ammattikorkeakoulut olisivat etääntyneet
            ammatillisesta koulutuksesta. Pidän tärkeänä,
            että myös opetusministeriö tulossopimusneuvotteluin
            ja käytettävissä olevin ohjauskeinoin
            vaikuttaisi asiaan. Nähdäkseni ammattikorkeakouluilla
            olisi paljon annettavaa nimenomaan ammattikoulujen opetuksen, koulutusohjelmien
            ja muiden kehittämisen suuntaan.
         
         
       
      
         
         Pentti  Tiusanen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun aikaa on vähän, ihan
            täältä paikalta totean, että sekä ed.
            Gustafsson että ed. Pulliainen molemmat kiteyttivät
            omalta näkökulmaltaan hyvin tärkeitä asioita.
            Aivain oikein, niillä alueilla, joilla ei ole varsinaista
            tiedekorkeakoulua, siellä ammattikorkeakoulujen rooli nousee,
            ja niin kuin ed. Pulliainen sanoi, näiden ero pitäisi
            pitää kirkkaana myös tulevaisuudessa.
         
         
         Mutta asiasta, joka aikaisemminkin jo tuli esiin, kun ed. Brax
            kertoi, että hänen äitinsä on ollut
            sairaanhoidon opettaja: Itse olen opettanut useamman vuoden sairaanhoitajia
            ja myöskin työskennellyt kirurgina sairaanhoitajien
            kanssa ja sanon, että se on erityisosaamista, mitä leikkaussalihoitaja
            tai tehohoitaja tekee. Palkkaus on vain erittäin heikko,
            mutta erityisosaaminen on erittäin korkea. Tähän
            eivät ammattikorkeakoulut todellakaan pysty valmistamaan,
            ja tämä on nimenomaan ongelma, nimenomaan käytännön työtä tekevien
            sairaanhoitajien valmistumisen puutteellisuus. Tämä on
            todettu ihan käytännön sairaalatyössä,
            ja tähän aivan oikein ed. Brax viittasi puheenvuorossaan.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä on vastauspuheenvuoronomainen
            puheenvuoro ed. Gustafssonin äsken käyttämälle
            puheenvuorolle, jossa nimeni lausuttiin 10—20 kertaa ainakin.
         
         
         Totean aivan lyhyesti, ed. Gustafsson, että te käytitte
            puheenvuoron, joka ei ollut millään tavalla synkassa
            tämän hallituksen esityksen perustelujen kanssa.
            Se oli ihan jokin muu tarina, jolla ei ollut mitään
            tekemistä hallituksen esityksen perustelujen kanssa. Minä tulin
            lukeneeksi sieltä vain sisältä näitä ja
            niillä edellytyksillä, jotka totesin, mutta siinä vain
            korvasin ammattikorkeakoulu-sanan yliopisto-sanalla ja osoitin sen, että mitään
            sellaista profiilieroa, mistä arvoisa ministeri puhui johdantopuheenvuorossaan
            ja mistä te puhuitte jossakin vaiheessa omaa puheenvuoroanne,
            mitään sellaista ei tämän hallituksen
            esityksen perusteluista löydy. Teidän puheenvuorossanne
            toki oli ihan selvä ero, mutta se ei liittynyt tähän
            tarinaan, mitä me nyt käsittelemme.
         
         
       
      
         
         Kyösti Karjula /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ammattikorkeakoululain sisällön
            määrittäminen minusta pitää muutamia
            hyvin mielenkiintoisia lähtökohtia sisällään.
            Edellä on keskusteltu nimenomaan yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
            perustehtävistä. Minusta se, että yliopistoista
            tulee kansainvälisesti huipputason tieteellistä tietoa
            tuottavia yksikköjä ja ne säilyvät
            sellaisina, on hyvin keskeistä. Ammattikorkeakoulun osalta
            minun ajattelussani koulutuksen arvoketjuun liittyy tärkeä rooli:
            riittävä työelämäläheisyys
            ja ennen kaikkea riittävä pienyritysten todellisuuden
            ymmärtävä ote.
         
         
         Tässä on viitattu myös siihen, mitä merkitsee yhteistyö ammatillisen
            koulutuksen kanssa. Se on varmasti oma kysymyksensä, mutta
            minusta kaikkein mielenkiintoisimmaksi nousee se, mitä ihan
            oikeasti tarkoittaa tämä alueellinen kehittämisvastuu
            yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välillä.
            Minusta tämä on sellainen asia, joka minua huolestuttaa
            sillä tavalla, käykö niin, että tämä sama
            vastuu sälytetään kahdelle keskeiselle
            koulutuksen toteuttavalle taholle ja että todellista vastuuta
            ei ota kumpikaan. Rohkenen sanoa näinkin. Sen vuoksi toivon,
            että lain käsittely tulee selkeyttämään,
            synnyttämään julkista keskustelua siitä,
            mitä todella merkitsee se, että aluekehitykseen
            kytkeytyvä koulutusvastuu on riittävän
            selkeä.
         
         
       
      
         
         Jukka  Gustafsson  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun käsittelyssä olevan
            lain kohdalla esitellään pääasiallista
            sisältöä, todetaan näin: "Ammattikorkeakoulujen
            opetus perustuisi ensisijaisesti työelämän
            ja sen kehittämisen vaatimuksiin. Ammattikorkeakoulujen
            tutkimus- ja kehitystyö palvelisi toisaalta ammattikorkeakouluopintoja ja
            niiden kehittämistä sekä toisaalta alueellista
            ja paikallista elinkeino- ja muuta työelämää ja
            sen kehittämistä." Suluissa ymmärrän,
            että "erityisesti" tarkoittaa pienyritystoimintaa. Tältä osin esimerkiksi
            yliopistojen suorittama tutkimustoiminta ja tutkimukselliset sopimukset
            poikkeavat nähdäkseni aivan olennaisesti siitä yhteistyöstä, jota
            tiedän ammattikorkeakoulujen tekevän. Tiedän,
            että esimerkiksi Tampereen ammattikorkeakoululla on yli
            200 yhteistyösopimusta leimallisesti pienyritysten kanssa.
            Jyväskylän ammattikorkeakoulussa on sama tilanne:
            tehdään yhteistyötä yli 200
            pienyrityksen kanssa. Tältä osin tavallaan se,
            että ed. Pulliainen toteaa, että minä olen
            puhunut jostain muusta kuin tästä laista, ei pidä paikkaansa.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen  /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Nyt joudun välttämättömästi
            toteamaan ed. Gustafssonille, että te ette tiedä sitten
            ollenkaan, minkälainen se tiedeyliopisto tänä päivänä on.
            Oulun yliopistossa biologian laitosta johdin, ja minun jälkeeni
            siinä tehtävässä olleet ovat
            sillä samalla linjalla jatkaneet. Meillä on yhteistyösopimuksia
            elinkeinoelämän kanssa vaikka kuinka paljon, vaikka
            on ... (Ed. Gustafsson: Paljonko pienyritysten kanssa?) — No,
            ne ovat sellaisia yrityksiä, joissa on 5—10 työntekijää.
            Eivät ne sen suurempia ole, mutteivät nyt paljon
            pienempiäkään. — Tämä tilanne
            on muuttunut ihan radikaalisti siitä, kun aloitin yliopistossa
            opettajana ja hallintomiehenä. Tilanne on muuttunut aivan
            radikaalisti, ja siihen on rahatilanne ja kaikki muut olleet syypäitä.
         
         
         Olennaistahan on se, mitä yksityiskohtaisesti hallituksen
            esityksen perusteluissa todetaan ja mikä on sen rinnasteisuus
            yliopistolaitoksen tehtäväkuvaan, funktioon ja
            asemaan oppilaitosjärjestelmässä.
         
         
       
      
         
         Opetusministeri  Maija Rask
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ed. Elo totesi puheenvuorossaan, että tavoitteena
            on korkeakouluttaa 70 prosenttia ikäluokasta. Tämä tavoite
            ei ole ainakaan tämän hallituksen tavoite.
         
         
         Ed. Katainen kysyi 8 §:n tavoitteiden asettamisen periaatteita.
            Totean, kun tässä viimeisessä kappaleessa
            sanotaan näin, että milloin ammattikorkeakoulukohtaisia
            määrällisiä tavoitteita ei saada
            muutoin valtakunnallisesti tai alueellisesti yhteensovitetuiksi,
            opetusministeriö voi päättää ammattikorkeakoulussa
            opintonsa aloittavien määristä aloituspaikkojen
            kokonaismäärinä jne., niin ihan voi sanoa,
            että ei ole kovin pitkä aika siitä, kun
            opetusministeriön oli välttämättä puututtava
            ammattikorkeakoulujen aloituspaikkoihin sen tähden, että niiden
            250 uuden aloituspaikan, mitkä meillä tämän
            hallituskauden aikana vuodessa on ollut, määrärahat
            valtiovarainministeriö leikkasi, ja kuitenkin tarkoituksena
            oli, että näistä 250 aloituspaikasta
            210 olisi suunnattu hoitajakoulutukseen, jossa tiedetään
            olevan pulaa jo nyt ja tulevaisuudessa myös. 15 ammattikorkeakoulun
            kanssa käytiin pyöreän pöydän neuvotteluja
            ja todettiin, että jokainen näistä ammattikorkeakouluista
            lisää 10 hoitajakoulutuksen aloituspaikkaa ja
            vähentää tekniikasta, liikenteestä,
            kaupasta, hallinnosta tai kulttuurista, mikä heille itse
            kullekin ammattikorkeakoululle kävi. Tällaista
            käytännössä on tehty, ei minun
            aikanani koskaan aikaisemmin, mutta nyt oli välttämätöntä tehdä,
            koska hoitajapulaan on reagoitava.
         
         
         Sitten haluan, arvoisa puhemies, muutamalla sanalla puuttua
            tutkimusasiaan aloittaen sillä, että kuuntelin
            hämmästyneenä ed. Kataisen puheenvuoroa,
            ilahtuneena siitä, koska mielestäni se oli erittäin
            hyvä puheenvuoro, vaikka se ei kyllä vastannut
            ollenkaan sitä, mitä pari viikkoa sitten julkisuudesta
            luin. Mutta tämä on hyvä näin.
         
         
         Ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehittämistyöstä ihan
            vain muutama sana.
         
         
         Meillähän Tilastokeskus kokoaa tiedot Suomen
            tutkimus- ja kehittämistoiminnasta. Tilastokeskuksen tietojen
            mukaan ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehitystyön volyymi
            vuonna 2000 oli yhteensä 31,5 miljoonaa euroa, eli se vastaa
            5,4:ää prosenttia ammattikorkeakoulujen rahoituksesta.
            Laajuudeltaan se vastaa kahdeksan pienimmän tiede- ja taideyliopiston
            tutkimustoiminnan laajuutta.
         
         
         Ammattikorkeakouluissa ulkopuolisen rahoituksen osuus on 73
            prosenttia, yliopistojen tutkimustoiminnassa ulkopuolisen rahoituksen
            osuus on 51 prosenttia. Tästä jos mistä,
            ulkopuolisen rahoituksen osuudesta, voi mielestäni vetää johtopäätökset
            siitä, että nimenomaan elinkeinoelämä tarvitsee
            ammattikorkeakoulujen soveltavaa tutkimusta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Käydyssä keskustelussa vapaasta
            tutkimuksesta, perustutkimuksesta, soveltavasta tutkimuksesta mielestäni
            on sotkettu keskenään vapaa tutkimus ja tutkimuksen
            vapaus. Totta kai ammattikorkeakoulussakin täytyy vallita
            opetuksen ja tutkimuksen vapaus niiden tehtävien puitteissa,
            jotka ammattikorkeakoululla ovat. Näinhän lakiehdotukseenkin
            on kirjattu. Tutkimuksen vapaudella ammattikorkeakoulussa viitataan
            lähinnä kolmeen asiaan: vapauteen valita, mihin
            hankkeeseen ammattikorkeakoulu lähtee mukaan, toiseksi
            vapauteen valita tutkimus- ja toimintamenetelmät ja kolmanneksi
            vapauteen toimia tutkimusyhteistyössä ilman ulkopuolista
            panostusta. Mielestäni jos tämä ei ole käytäntöä,
            niin silloin se on minusta aika kummallista.
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pulliaisen puheenvuoroa minulla
            ei ole tarpeen kommentoida yhdelläkään
            sanalla.
         
         
       
      
         
         Jyrki Katainen /kok:
            		
         
         
         Rouva puhemies! Mukava, että olemme opetusministerin
            kanssa keskeisiltä osilta samoilla linjoilla. Voin myös
            sanoa, että tämä hallituksen esitys ei
            kaikilta osin ole sellainen, kuin ne luonnokset olivat, joita vastaan
            omalta osaltani käytin myös julkisia puheenvuoroja.
            Mutta nyt se on ihan hyvässä mallissa ja sitä voi
            tukea.
         
         
         Tässä kaivoin jonkun julkisen puheenvuoroni esiin,
            ja aika lailla yksi yhteen tämän päivän
            puheenvuoroni ja pari viikkoa sitten käyttämä puheenvuoroni
            menivät. Korostin ammattikorkeakoulujen t&k-toiminnan
            merkitystä alueellisen yritystoiminnan kilpailukyvyn kannalta,
            mutta myös alueellisen kehittymisen kannalta. Toisaalta
            totesin myös, että se on ammattikorkeakoulujen
            yksi perustehtävä silloin, kun se rajataan nimenomaan
            soveltavaan tutkimukseen ja ammattikorkeakoulujen opetustehtävään.
            En välttämättömänä pitänyt
            sitä, että tutkimustoiminnasta tehdään
            lakisääteinen velvollisuus siitäkin huolimatta,
            että tiesin, että ammattikorkeakoulut sitä, niin
            kuin tänä päivänä sanoin,
            tekevät ja hyvä kun tekevät, mutta tämä on
            kompromissin tulos. Minä uskon, että näillä rajauksilla
            ja näillä periaatteellisilla linjauksilla, mitä tähän
            lakiin on esitetty, pystytään ammattikorkeakoulua
            kehittämään sen tehtävän
            puitteissa, mihin tehtävään ammattikorkeakoulut
            periaatteessa on luotu.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.