28) Laki arvonlisäverolain 36 §:n muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun katsoo, miten eri maissa määrätään
arvonlisävero eri tuotteille, niin olen huomannut, että varsin
monessa maassa reseptilääkkeistä ei peritä arvonlisäveroa.
Tietenkin liittyessämme Euroopan unioniin olisimme voineet
arvonlisäverolakia muuttaa niin, että olisimme
reseptilääkkeet siirtäneet nollaveroluokkaan,
ja silloin ne olisivat nollaveroluokassa. Mutta parempi myöhään
kuin ei milloinkaan.
Tässä lakialoitteessa siis esitetään,
että reseptilääkkeet, joita nyt verotetaan
8-prosenttisesti, siirtyisivät nollaveroluokkaan. Todettakoon,
että samaan 8 prosentin veroluokkaan kuuluvat
televisiolupamaksut, monet kulttuuritapahtumat jne., mutta kun lähdetään
tuosta periaatteesta, että verotetaan lievästi
sitä, mitä ihminen ja yhteiskunta tarvitsee, ja
varsinkin sitä, mitä ihminen tarvitsee, niin kyllä sairas
tarvitsee lääkkeitä ja on se nyt jollain
lailla väärin, että sairasta ihmistä verotetaan
vielä siten, että lääkkeelle
määrätään 8 prosentin
vero.
Tämän lakialoitteen tein sen jälkeen,
kun olin lukenut, miten eri maissa verotetaan eri tuotteita, ja
myöskin sen jälkeen, kun eräs nainen
soitti myöhään illalla ja kertoi, että ambulanssilla
oli viety hänet sairaalaan, todettiin, että hänellä on astma,
määrättiin ostamaan reseptilääkkeet,
joiden hinta oli 622 euroa 44 senttiä, ja nämä lääkkeet
kestävät hänellä noin 2 kuukautta.
Hän oli hyvin tietoinen siitä, että puolen
vuoden kuluttua tulee Kelalta jotakin, mutta sitä ennen
hänen pitää ostaa vielä kaksi
yli 600 euron pakkausta.
Kyllä tämä tietenkin yhteiskunnalle
jonkin verran maksaisi ottaen huomioon, että lääkkeiden
arvonlisävero tuottaa noin 100 miljoonaa ja ehkä puolet
tulee reseptilääkkeistä, eli hinta on kyllä aika
kova, 50 miljoonaa, mutta kyllä se myöskin tulee
sellaisten henkilöitten tarpeeseen, jotka todella sitä tarvitsevat.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olin aikomuksessa kysyä näistä fiskaalisista
vaikutuksista ed. Kallikselta, ja hän tuossa viimeisessä lauseessaan
jo vastasi, että ne olisivat vähintään
noin 50 miljoonaa euroa. Muistan vaan, että siellä arvonlisäverolaissa
on kohta nollaveroluokassa, että Suomen eduskunta on aikoinaan linjannut,
että kirjat ovat niin tärkeitä yhteiskunnalle,
että ne ovat nollaveroluokassa, siis kirjallisuus, mitä me
ostamme kirjakaupasta jne. Jos siihen kirjallisuuteen verrataan
välttämättömiä sairauskuluja
ja lääkkeisiin sisällytettyä arvonlisäveroa,
niin minulla kyllä oikeudentunto painuu enemmän
sinne lääkkeiden puolelle, jos nämä olisivat
vaihtoehtoina. Siinä mielessäkin tämä lakiesitys
on perusteltu.
Toiseksi luulen, että osa fiskaalisesta vaikutuksesta
tulee takaisin siten, että sairausvakuutuskorvaukset, nämä Kelan
korvaukset, ainakin arvonlisäveron verran ovat pienempiä.
Vastaavasti, myöskin osaltaan, jos on korvattavia lääkkeitä,
jotka vakuutusyhtiöt korvaavat, ne ovat 8 prosenttia pienemmät.
Ne vaikuttavat vakuutusmaksuun. Sitten jos jollekin korvataan mahdollisesti
lääkekuluja vielä toimeentulo- tai muitten etuisuuksien
kautta, nekin ovat 8 prosenttia pienemmät. Samoin tietenkin
lääkkeiden merkitys indekseihimme on myöskin
merkittävä. Sitä kautta se säätelee
myöskin sen, että hillitsee inflaatiota ja indeksiä ja
parantaa taloudellista asemaamme. Nämä kaikki
seikat huomioon ottaen minun mielestäni tämä asia
olisi ehdottomasti tutkimisen arvoinen.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite,
jonka ed. Kallis on tehnyt, on aivan oikeaan osunut, koska meillä on Suomessa
Euroopan halvimmat lääkkeiden tukkuhinnat, mutta
itse lääkkeiden hinnat ovat kalliit potilaalle
sekä myös Kelalle sen takia, että meillä on
arvonlisäveroa ja apteekkimaksu eli yhteensä noin
15 prosenttia ylimääräisiä kustannuksia,
joita esimerkiksi ei ole Ruotsissa ollenkaan. Mutta tässä täytyisi
ottaa huomioon se, että koko sairausvakuutuksen lääkekorvausjärjestelmä vaatii
muutosta, koska nyt, kuten ed. Kallis kertoi tästä potilaasta,
hän sairastaa astmaa ja hän joutuu maksamaan siitä 600
euroa. Se on täysin kohtuutonta. Eli siis vaikeissa sairauksissa
pitäisi saada kokonaiskorvaus eli 100 prosentin korvaus,
ja me, jotka sairastamme vähemmän, voisimme maksaa
lääkkeemme lähes kokonaan itse. Eli koko
lääkekorvausjärjestelmä täytyy
uusia, ja siitä onkin jo työryhmiä liikkeellä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Jatkan siitä, mihin ed. Asko-Seljavaara
lopetti, eli vastahan tätä lääkekorvausjärjestelmää uusittiin, mutta
todella tätä palautetta on jo tullut tästä nykyisestä järjestelmästä ja
varmasti sitä joudutaan tarkistamaan. Toinen asia, jonka
edustaja totesi tässä aivan puheenvuoronsa lopussa,
oli se, että meillä, jotka täällä salissakin
keskustelemme, on varmasti varaa maksaa lääkkeistämme
ja useimmilla niillä, jotka sairastavat vähän.
Totta kai osalla henkilöistä tulot ovat niin vähäiset,
että jo pienet lääkekustannukset vaikuttavat
ja heijastuvat muuhun elämään ja toimeentuloon.
Mutta minusta ed. Kalliksen lakialoitteessa on hyvää pohjaa,
siis tätä pitää kehittää ja
katsoa, kun tätä lääkekorvausjärjestelmää uusitaan
ja tarkennetaan. Aivan selkeästi, niin kuin näissä puheenvuoroissa
on todettu, tällä kyseisellä arvonlisäverolla
on heijastuksia sitten tavallaan moneen muuhun asiaan ja tavallaan
on turhaa kierrätystä. Siinä mielessä tervehdin
tätä tyydytyksellä, suin päin
niin sanotusti en niele lakialoitetta, mutta katson, että kehitettäköön.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Itse olen ihmetellyt, miten muun muassa astman
osalta siinä on se kuuden kuukauden katseluaika. Jos lääkäri
jo toteaa, jotta tässä on tämmöisestä ilmiöstä kyse,
jotta se todennäköisesti on pysyvämpi,
niin sitten joutuu omalla kustannuksella hankkimaan lääkkeet
siltä ajalta. Mutta siihen kysymykseen, kun ed. Kallis
totesi, jotta ensin 660 euroa ja risat maksavat lääkkeet
hankkii itse ja sitten kahdet lisää pitää hankkia,
sehän menee katon yli. Jos olen ymmärtänyt,
niin ne kaksi seuraavaa erää tulevat yhteiskunnan
kontolle, jos ei satu niin onnettomasti, että sattuu vuodenvaihteeseen;
siinä voi tulla tilanne, jotta ne tulevatkin peräkkäin vuodenvaihteessa:
ennen joulua tulee 660 ja tammi—helmikuussa 660 uudelleen.
Minusta ehdottomasti pitää kehittää tätä korvausjärjestelmää kaikkien
sairauskulujen osalta siten, jotta meillä on yksi maksukatto
ja sillä sipuli. Meillä nimittäin on
tämä katto tällä hetkellä huomattavasti
korkeampi kuin muissa Pohjoismaissa, kun on nämä kolme
kattoa. Silloin Suomessa pitää huomattavasti enemmän
sijoittaa köyhemmänkin ihmisen näihin
lääkärinpalkkioihin, matkoihin ja lääkekorvauksiin,
kun muissa maissa ei näin ole, vaan on yksi katto ja sillä sipuli.
Minusta pitäisi samassa yhteydessä katsoa koko
tämä paketti.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Kyllähän me kaikki saamme
heti ensimmäisestä reseptilääkkeestä Kelalta
korvauksen, mutta aivan niin kuin ed. Asko-Seljavaara kysyi, tarvitsevatko kaikki,
kyllä siinä voisi olla omavastuu tiettyyn rajaan
saakka niin, ettei tästä ensimmäisestäkään mitään
tulisi, mutta sitten taas ne, jotka sairastavat paljon, saisivat
enemmän.
Ed. Salo luetteli kaikkea, mihin tämä vaikuttaa.
Se pitää paikkansa, ja voisi myöskin
todeta, että en minä tiedä, mutta kyllä aika
yleisesti väitetään, että monet
potilaat ovat niin suuressa taloudellisessa ahdingossa, että kun
tulee tämmöiset kalliit lääkkeet,
he eivät niitä hanki ja silloin se tauti vain
pahenee.
Mitä tulee tähän esimerkkiin, minkä annoin, niin
kyllä hän oli hyvin tietoinen, että Kelalta
tulee, mutta johtuuko se sitten pitkästä käsittelystä vai
mistä se johtuu, joka tapauksessa vasta kuuden kuukauden
kuluttua hänen ilmoituksensa mukaan tulee se korvaus ja
lääkkeet on sitä ennen ostettava, tuossa
tapauksessa peräti 1 800—1 900
euroa, ennen kuin tulee korvauksia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Kalliksen esimerkki
ei pidä sinänsä paikkaansa. Mutta toteaisin
sen, että kaiken kaikkiaan sairauksien hoito Suomessa on
selvästi kalliimpaa potilaille kuin esimerkiksi Euroopan
unionissa keskimäärin, ja nimenomaan tämä pyrkimys
yleensäkin vähentää korvattavuutta lääkkeissä,
sehän oli tässä lääkekorvausuudistustoimikunnan
päämääränä.
Onneksi ei menty sinne, mitä yritettiin, eli meinattiin
poistaa täysin tämä kokonaan korvattava
lääkeluokka, esimerkiksi insuliinit. Silloinhan
tuotiin tällainen 10 prosentin omavastuuajattelu mukaan.
Se, että yleensäkin satunnainen lääkkeiden osto
ei olisi korvattavuuden piirissä, on taas ristiriidassa
sen kanssa, mitä täällä todettiin,
että on köyhiä ihmisiä. Heille
saattaa se yksikin antibioottikuuri olla kallis, jos se vaikka maksaa
60 euroa tai siihen tasoon olevan hinnan. Näin ollen tarvitaan
tämä peruskorvaus kaikkiin lääkkeisiin,
ja yksinkertaisesti tässä täytyy katsoa
tätä rahoituspuolta paremmin eikä lähteä tasaamaan sitä kakkua
niin, että otetaan joltakin pois. On selvää,
että tässä salissa ei istu sellaisia,
joita nyt jonkin 100 euron lääkekustannukset heiluttaisivat,
mutta tuolta oven ulkopuolelta löytyy kyllä niitä heilutettavia,
joille pienetkin ylimääräiset, siis nimenomaan
ylimääräiset, päivä-,
viikko- ja kuukausimenot merkitsevät selvästi
ongelmaa. Näin ollen tämä on hyvin tärkeä kysymys.
Lopetan siihen, että nythän on tulossa ilmeisesti
hoitomaksujen korotus, ja se tulee olemaan melkoinen kysymys ensi
keväänä, vaalien jälkeen tietysti,
ihmisille, jotka joutuvat käyttämään
sairaalapalveluja.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävällä loitteella
halutaan kiinnittää oikeaan asiaan huomiota, jotta
kaikki voisivat saada tarvitsemiaan lääkkeitä edulliseen
hintaan. Aivan kuten edellisissä puheenvuoroissa sanottiin, kysymys
on pienituloisille, vähävaraisille erittäin
tärkeästä asiasta. Tämän
vuoksi yhdyn niihin näkemyksiin, että kaikkien on voitava saada tarvitsemansa
lääkkeet mahdollisimman edullisesti.
Keskustelu päättyy.