3) Lakialoite laiksi vaikeavammaisille yrittäjille myönnettävistä veronhuojennuksista
annetun
lain 3 §:n muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on lakialoite laiksi
vaikeavammaisille yrittäjille myönnettävistä veronhuojennuksista
annetun lain 3 §:n muuttamisesta. Tämän byrokraattisen
otsakkeen takana on se tilanne, että halutaan helpottaa
vaikeavammaisten yrittäjien maksamaa arvonlisäveroa.
Tämä lakialoite, joka on vuosittain tehty vuodesta
95, on siinä todellakin kummallinen, että nyt
2006 joudutaan uudelleen tällainen ikään
kuin väliaikaisratkaisu vuodeksi kerrallaan tekemään
eikä ole pystytty tekemään mittavampaa,
kantavampaa, pysyvämpää päätöstä.
Tähän myös valtiovarainvaliokunnan mietinnössä näen
kiinnitetyn huomiota, nimenomaan tällaisen pysyväisratkaisun
saamiseen. Nyt säädetään jälleen
erityislaki, jolla tämä helpotus annetaan.
On erittäin tärkeätä, että vaikeavammaisilla ihmisillä on
mahdollisuus myös yrittäjyyteen. Se on heille
henkilökohtaisesti motivaatiokysymyksenä tärkeä.
Ihmisarvokysymys se on myös. Meillähän
toki perustuslakikin lähtee siitä, että vammaisuudesta
johtuvia erityisongelmia pyritään helpottamaan
eri elämän osa-alueilla, helpottamaan ihmistä selviytymään
vaikeavammaisuudesta huolimatta elämän eri tilanteissa.
Tämä on sisällöllisesti
tietysti aivan oikean suuntainen, mutta todellakin, puhemies, on
syytä kiinnittää tähän
huomiota, että tätä menettelyä on siis
jatkettu jo kauan ja tämä on, niin kuin tekstissä lukee,
todettu vuodesta 95 alkaen vaikeaksi ratkaista. Syinä tähän
vaikeaan ratkaisemiseen ovat EU:n kuudenteen arvonlisädirektiiviin
ja yhteisön valtiontukisäännöksiin
liittyvät rajoitukset. Siis Euroopan unionin lainsäädäntö on täällä taustalla
tämän kysymyksen ratkaisemisen vaikeuttajana.
Tässä on varmasti tärkeätä,
että tämän ongelman ratkaisemiseen ryhdytään
eri ministeriöiden yhteisvoimin, kuten valiokuntakin toteaa.
Suomen puheenjohtajuus EU:ssa olisi ehkä voinut tätä asiaa
edesauttaa, jos tämän ongelman ratkaisua olisi
pystytty viemään eteenpäin Euroopan unionissa.
Näin nyt kuitenkaan ei ole tapahtunut. Mutta kuitenkin
tämä asia on siis tärkeä vaikeavammaisten
kannalta ja koko kansakunnan kannalta.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Valitettavasti uusimmat tutkimukset näyttävät, että vammaisten
henkilöiden työssäkäyntiaste
on vähentynyt viimeisten kymmenen vuoden aikana, ja myös,
että heidän ansiotasonsa on kehittynyt huonommin
kuin muiden ihmisten. Hyvä tilanne olisi se, jossa vaikeavammaiset
ja muutkin vammaiset voisivat tehdä työtä sekä palkansaajina että yrittäjinä ja
näissä molemmissa tapauksissa se heidän
vammansa olisi työelämässä kompensoitu.
Tämä lakialoite ja sen pohjalta tehty mietintö on,
kuten edellisessäkin puheenvuorossa tuli ilmi, eräänlaisen
väliaikaisratkaisun jatkamista, ja on mielestäni
hyvä, että eduskunnassa verojaostossa on oltu
itsepäisiä siinä mielessä, että tätä lakia
on haluttu jatkaa niin kauan, kunnes hallitus pystyy tuomaan sellaisen
esityksen, jossa vammaisten yrittäjien tilanne on ratkaistu
ja se kompensaatio on ratkaistu pysyvällä tavalla.
Kuitenkin tässäkin nyt voimaan tulevassa laissa
on ongelmia kuten siinä, että yrittäjyyden
muodot ovat rajattuja eivätkä enää vastaa
tämän päivän vammaisten yrittäjyyttä,
mutta esitys on perusteltu niin kauan kuin ei ole löytynyt
ryhtiä siihen, että asia olisi todella hoidettu
kuntoon.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vammaisjärjestön puheenjohtajana
tulee jossain määrin surulliseksi, kun lukee tätä valiokunnan mietinnön
leipätekstiosan loppuosaa, jossa lukee näin: "Koska
korvaavaa ratkaisua ei ole vielä saatu aikaan, valiokunta
pitää erityislain jatkamista vielä vuodella
perusteltuna. Tänä aikana asiassa tulisi kuitenkin
etsiä viimein pysyvä ratkaisu eri ministeriöiden
yhteisvoimin." Siis toisin sanoen, tämäkö on
se enin, mitä EU-jäsenyydessä täällä pystytään
sanomaan näin periaatteellisesti merkityksellisessä,
fiskaalisesti koko valtiontaloudessa merkityksettömässä asiassa? Tämä on
kurja juttu.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa puhemies! Tasa-arvon toteutumisen ja vammaisten ihmisten
yhteiskuntaan integroitumisen kannalta laki on todella tärkeä.
Kuten täällä tuotiin esiin, loppuviimeksi
hyvin harva vammainen ihan oikeasti työllistyy ja vielä vähempi
osa pystyy perustamaan yrityksen ja toimimaan itsenäisenä yrittäjänä.
Tässäkin peräänkuuluttaisin
henkilökohtaisen avustajajärjestelmän
varmistamista ja rahoituksen saamista sille, koska se edistäisi
yrittäjäksi ryhtymistä mutta myöskin
työllistymistä. Pidän tätä lakia,
vaikka tämä onkin nyt kompromissi, kuitenkin hyvänä.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Se, miksi jälleen kerran jatketaan
tämän lakialoitteen pohjalta helpotusta vammaisyrittäjien
arvonlisäveroon, johtuu tietysti siitä, että hallituksen
piirissä ei kertakaikkisesti ole saatu mitään
ratkaisevaa läpimurtoa vaikeavammaisten aseman parantamisesta.
Sen sijaan on tehty paljon selvityksiä. Tämä lakihan
on ollut voimassa jo yli kymmenen vuotta. Se on vastoin Euroopan
unionin direktiiviä, mutta eihän unioni myöskään
ole kieltänyt meitä käyttämästä tässä asiassa
järkeä, kun tiedämme, että missään
tapauksessa vaikeavammainen yrittäjä ei ole samalla
viivalla terveen yrittäjän kanssa.
Mutta asia kilpistyy tähän: Jos halutaan edistää vaikeavammaisten
ja ylipäätänsä vammaisten työllistymistä,
on välttämätöntä toteuttaa
vaikeavammaisten henkilökohtaisen avustajan subjektiivinen
oikeus. Se lisää mahdollisuuksia tehdä työtä ja
osallistua yhteiskunnalliseen elämään muutoinkin,
ja sitä kautta myöskin voidaan edistää työllistymistä.
Sitten on tietysti paljon yhteiskunnallisia asenteita ja palkkaukseen
liittyviä kysymyksiä, jotka yhteiskunnan solidaarisuuden
ja yhteisvastuun nimissä pitäisi yhteisesti hoitaa.
Tältä osin jään vain odottamaan
jälleen sitä, olisiko nyt eduskuntavaaleissa vihdoin
ja viimein aika saada vammaisasioissa läpimurto, koska
kysymys on todellakin nyt ryhmästä, joka tarvitsee
meidät terveet, liikkuvat, kuulevat, näkevät
puolestapuhujiksi. Vammaisten ääni yksin ei näytä kuuluvan,
ei myöskään järjestöjen ääni. Minä vetoan
voimakkaasti siihen, että eduskunta vielä viime
töinään panisi liikkeelle vaikeavammaisten
henkilökohtaisen avustajan subjektiivisen oikeuden toteuttamisen,
jollei rahalla, niin ainakin hallitusta velvoittavalla ponnella.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Risikon puheeseen on pakko vastata
kehuen ja siihen yhtyen. Ed. Alholle sen verran vaan, että on
tietysti totta, että ainakin täytyy yrittää seuraavissakin
vaaleissa saada parempaa rintamaa näitä asioita
hoitamaan, mutta kyllä tässä on nyt ollut
neljä vuotta aikaa hallituksella tehdä asiat.
Se, että ed. Alho itse on tehnyt hyvää työtä, ei valitettavasti pelasta
hallituksen mainetta tässä asiassa.
Jos se rintama oikeasti on syntymässä, niin jotta
se olisi uskottava vaalirintama, kyllä sen pitäisi
näkyä nyt kohta alkavissa budjettineuvotteluissa
jo myös. Minä en jaksa uskoa edes, että se ponsiratkaisu
oikeasti auttaa mitään. Koetetaan nyt budjetissa
saada tämä läpi, niin kuin ed. Alho sanoi,
kysymys on todella pienistä summista siihen vaurauteen
nähden, mitä meillä Suomessa tänä päivänä on.
Vaikeavammaisten tilanne on hankala. Jos teistä joku
ei ole vielä nähnyt Kynnys ry:n ja muiden järjestöjen
oikeuskanslerille tekemää hyvin yksityiskohtaista
ja perusteltua valitusta siitä, että perusoikeudet eivät heidän osaltaan
toteudu, niin suosittelen lukemaan kyseisen
valituksen.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Samalla lailla yhdyn näihin aikaisempiin
keskustelun puheenvuoroihin siitä, miksei tästä saada
pysyvää ratkaisua aikaan, vaikeavammaisten ja
ylipäätään vammaisten työllistymisestä.
Tässä on nyt kyse vaikeavammaisten yrittäjyyden
edellytysten parantamisesta, mutta myös peräänkuuluttaisin
vammaisten palkanneille yrityksille, kaikille yrityksille, ei pelkästään
sosiaalisille yrityksille, vaan kaikille yrityksille verohelpotuksia
siinä tilanteessa, että palkkaa vammaisen. Kyllähän
se olisi yhteiskunnan etujen mukaista, että kaikille löytyisi
työtä, koska niitä työllistettäviä ja
työllistäjiä löytyisi, kun vain
tosiaan löydetään ne järkevät
ratkaisut ja kukin pystyy tekemään työtä sitten
omien edellytystensä mukaisesti, ettei pelkästään
jäätäisi näihin sosiaalisiin yrityksiin,
vaan nimenomaan antaisimme samat mahdollisuudet kaikille yrittäjille.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä laki on varmasti tarkoituksenmukainen,
kun juuri eilen Lapin yliopistossa julkistettiin tutkimus, että vammaisten
ihmisten työllistymisessä on edelleenkin paljon
tehtävää. Mutta sitä en hyväksy,
mitä täällä on useampaan kertaan
todettu, että istuva hallitus ei olisi mitään toimia
osoittanut vammaisten työllistämisen edistämiseksi.
Minun mielestäni, vaikka sosiaalisten yritysten lainsäädäntö ei
mitään suurta menestystarinaa ole vielä saavuttanut,
se on kuitenkin askel oikeaan suuntaan. Sen tuloksena on noin 300
ihmistä saanut työpaikan, ja tätä kautta minun
mielestäni näitä erilaisin lainsäädäntötoimin
tulee edistää, mutta ehkä kaikkein suurin kynnyskysymys
lienee työnantajien ja työyhteisöjen
asenteellisella tasolla.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Me olemme varmaan kaikki havainneet, että täällä eduskunnassa
vammaisten asioita käsiteltäessä täällä vallitsee
asennevamma, ja pahimmillaan se näkyi silloin, kun keskusteltiin
ja päätettiin vaikeavammaisten subjektiivisesta
oikeudesta henkilökohtaiseen avustajaan. Äänestyksen
tuloksen me tiedämme, hallituspuolueitten ääninhän se
kaadettiin, vaikka meillä oli tuossa eduskunnan edessä hyvin
vaikuttava mielenosoitus, jossa vaikeavammaisia ihmisiä avustajineen
kävi huoliaan meille kertomassa. Sitä ennen me
kuulimme täällä salissa puolestapuhuvia
mielipiteitä, ajatuksia, ja panin merkille, että kun
sitten tuli äänestystilaisuus, niin joko loistettiin
poissaololla tai painettiin toista nappia eli kielteistä nappia vammaisten
suuntaan.
Tässä on tyypillinen esimerkki kolmen p:n säännöstä,
joka tarkoittaa, että pienellä pilataan paljon
tai pienellä parannetaan paljon. Tässä olisi
hallituksella oivallinen tilaisuus todella pienellä parantaa
paljon ja parantaa nimenomaan vammaisten asemaa, mutta jos tahto
puuttuu, ei sitä kykyäkään silloin
tietystikään ole, ja hallitukselta nyt valitettavasti
se tahto puuttuu.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Ed. Vielma on täysin oikeassa. Ongelma
on se, että varmastikin myös hallituspuolueissa
siitä huolimatta, että subjektiivinen oikeus henkilökohtaiseen
avustajaan on tässä eduskunnassa kaatunut, on
paljonkin halua löytää tähän
asiaan ratkaisu. Mutta olen ed. Braxin kanssa
samaa mieltä siitä, että ponnella tätä ei
nyt kyllä hoideta, vaan ratkaisun pitää löytyä ensi
vuoden käsittelyyn tulevasta budjettiesityksestä siten,
että budjettiesityksessä on määräraha
tämän oikeuden toteuttamiseen.
Jos me hyväksymme vain ponnen, se on tällainen
ikään kuin vaalikenttiä varten tarkoitettu
väline, johon hallituspuolueiden ne edustajat, jotka eivät
ole olleet vakavasti liikkeellä, voivat aina nojautua ja
sanoa, että hallituspuolueet ovat tehneet parhaansa, seuraavalla
vaalikaudella asia sitten paranee. Mielestäni näihin
ponsiin ei nyt kannata enää luottaa. Olen ollut
tässä talossa niin kauan, että tiedän,
että ponsilla ostetaan vain hyvää omaatuntoa
ja vaalikentille aseita eikä mitään muuta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella kesäkuussa, viisi kuukautta
sitten, eduskunnassa äänestettiin tästä periaatteesta,
että vaikeavammaisella olisi subjektiivinen oikeus omaan
henkilökohtaiseen avustajaansa.
No, se oli se ponsivaihe. Nyt tällä hetkellä on aivan
konkreettiset esitykset talousarvion 2007 sisällä,
jossa olisi rahoitus tälle hankkeelle. Tämä tilanne
tulee sitten taas äänestyksessä täällä suuressa
salissa joulukuussa. On vain ikävä todeta nyt
jo, että tiedämme suunnilleen, että se
esitys kaatuu täällä.
Vuosi 2003 oli vaalivuosi. Silloinen vuosi oli myös
vammaisten vuosi, ja silloin vaalipaneeleissa kyllä lukemattomat
ehdokkaat, jotka myöhemmin tulivat myös valituiksi,
siis kymmenet, ehkä lähes 200 kansanedustajaa,
puhuivat positiivisesti tämän henkilökohtaisen
avustajan saamisen puolesta. Mutta nyt neljä vuotta on
siis kulunut, ja olemme samassa tilanteessa, että toivomme
jälleen seuraavalta neljävuotiskaudelta menestystä.
Mutta yksi näkökulma on todella se, että voisimme
vielä muuttaa linjaamme ja valtiovarainvaliokunta voisi
muuttaa linjaansa tässä suhteessa ja ratkaista
asian jo vuoden 2007 talousarvion käsittelyssä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Joskus puuttuu tahtoa mutta löytyy
kykyä, joskus löytyy kykyä muttei tahtoa.
Mitä tulee esimerkiksi erityisavustajiin ja henkilökohtaisiin avustajiin,
niin löytyy kyllä kykyä muttei löytynyt
poliittista tahtoa. Mutta tässä lakialoitteessa, jota
on käsitelty vuodesta 95 lähtien verojaostossa
ja joka vuosi uusittu, kyllä minä voin vakuuttaa,
että verojaoston jäsenet ovat pyytäneet,
että miten tämä oikein ratkaistaisiin.
On ollut halua ratkaista mutta ei ole ollut kykyä. Ei ole
löytynyt myöskään ministeriöltä,
vaikka on pyydetty ministeriöltä, minkälainen
laki pitäisi saada, jotta vammaisia voitaisiin paremmin
työllistää, jotta he paremmin voisivat
ryhtyä yrittäjiksi. Ei ole löytynyt,
vaikka tahtoa on ollut.
Mutta kyllä minä luulen, että esimerkiksi
meidän pitäisi hieman matkia sitä, miten
on esimerkiksi Saksassa. Suurilla yrityksillä on velvollisuus,
jos työntekijämäärä ylittää tietyn
rajan, palkata työrajoitteisia. Jotain sellaista peräänkuulutan
kyllä meillekin.
Pelkään, että ensi vuonna tehdään
samanlainen lakialoite verojaostossa, kun ei ole parempaa esitystä löytynyt.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Kun tätä asiaa, veronhuojennusten
antamista, on käsitelty jo pitkään eli
sieltä 1990-luvulta, niin kuin tuossa edellä tuli
esille, tuntuu vähän ihmeelliseltä, että ei
siihen ratkaisua löydetä. Jos ei sitten mennä veronhuojennusmenettelyyn,
millä tavalla sitä voidaan toteuttaa, niin kyllä ainakin
voitaisiin lähteä etsimään ratkaisua
siihen, että vaikeavammaiset tarvitsevat tukimuotoja, hyvin
monenlaisia tukimuotoja. Meillä on täällä eduskunnassa
keskusteltu moneen kertaan siitä, että erityisesti
henkilökohtaisen avustajajärjestelmän kuntoon
saattaminen, se, että jokaisella vaikeavammaisella olisi
mahdollisuus henkilökohtaiseen avustajaan, toteutettaisiin.
Eli tarvitaan monta monta erilaista tukimuotoa ja erilaista asiaa,
joita pitää viedä loppuun saakka.
Varmasti meillä tässä ei ihan riittävästi
sitä tahtoa ole ollut, ja itse ainakin nyt haluan vahvasti
liittyä siihen ajatukseen, että nyt tämän
vuoden lopussa, kun teemme ensi vuoden budjettia, siellä näkyisi
tämä budjettirahoitus tähän
henkilökohtaiseen avustajajärjestelmään
ja muutenkin nostettaisiin vaikeavammaisten työllistyminen. Tulevilla
vaalikentillä voidaan puhua sitten jatkoa, mutta jo tämän
eduskunnan aikana meidän tulisi tehdä nämä ratkaisut,
jotka me nyt tiedämme kipeiksi ongelmiksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite, mikä nyt
on käsittelyssä, on vähintä, mitä tässä voidaan
tehdä. Mutta muuten itse tähän kysymykseen: Kun
täällä on puhuttu siitä asennevammasta, mikä yrityspuolella on olemassa,
niin sehän näkyy sillä tavalla, että tämä vammaisuuskysymys
on tosi iso kynnys siinä, että otetaan töihin,
vaikka olisi se henkilökohtainen avustajakin. Se näkyy
siinä, kun on pitkäaikaistyöttömiä ja
meillä on käytössä tämä vanha
yhdistelmätuki, palkkatuki ja lisätuki, siinähän
jopa lähes kokonaan maksetaan ihmisen palkka työnantajalle,
ei tarvitse maksaa kuin sotumaksu sieltä, ja siitä huolimatta
nämä työnantajat eivät työllistä tämmöistä ihmistä.
Semmoinen pitkäaikaistyötön ei ole vammainen,
se vaan koetaan vammaiseksi. Minusta jotenkin tämä kuvastaa,
jotta jotain pitäisi siellä ajattelun puolella kans
tehdä, jotta se vamma sieltä asenteista häviäisi
kans. Koska jos se vamma ei korjaudu, niin silloin on turha odottaa,
vaikka millaisia avustajia me palkkaisimme tai tekisimme mitä hyvänsä.
Jos sitä ei saada korjattua, niin niille ihmiselle ei vaan
löydy työpaikkoja. Silloin ainoaksi keinoksi jää näille
vammaisille, jotta pannaan oma yritys pystyyn, ja sen takia tämä alvi
ja nämä jutut ovat ihan ok.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Tunnen tämän asian hyvin
sen vuoksi, että silloin aikanaan, kun toimin valtioneuvostossa,
esittelin itse asiassa kolme kertaa tämän lain
jatkamisen, koska neuvottelut silloin olivat sosiaali- ja terveysministeriön
kanssa kesken siitä, miten ylipäätänsä vaikeavammaisten
tilannetta voitaisiin kokonaisuudessaan edesauttaa. Oli erilaisia
selvityksiä, mutta ei löytynyt yhteistä käsitystä.
Valitettavasti edelleen ollaan tässä samassa tilanteessa.
Nyt minun mielestäni todellakin on toimintojen aika.
Eduskunta on monta kertaa jo tämänkin vaalikauden
aikana äänestänyt asiasta lähinnä oppositiopuolueiden
tekemien ehdotusten perusteella, eikä henkilökohtaisen
avustajan saaminen, joka on yksi kynnyskysymys myöskin
työllisyyden edistämisessä, ole edennyt.
Nyt todellakin budjettineuvotteluiden yhteydessä olisi
välttämätöntä kyllä lähteä asiassa
liikkeelle.
Ed. Laakso, haluan vain sanoa, että tietysti ponnen
sisällöstäkin vähän
riippuu, onko siitä johonkin muuhunkin kuin vaaliaseeksi.
Jos siinä esimerkiksi sanotaan, että eduskunta
velvoittaa hallitusta tuomaan eduskunnalle vaikeavammaisten subjektiivisen
oikeuden takaavan lainsäädännön,
niin eiköhän sen silloin sieltä pitäisi myöskin
tulla, jos parlamentarismin pelisääntöjen
mukaan toimitaan.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan sen verran tähän
keskusteluun vain, että vammaisten kohdallahan on se mahdollisuus,
että eläke voidaan jättää lepäämään.
Mutta tässä laissa, joka tässä nyt
on esillä tästä arvonlisäveron
alennuksesta, on ilmeisesti ongelmana se, miten määritellään
tätä vammaisuutta. Se sama ongelma on ollut aina
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, että vaikeavammaisuuden
määrittely on suurena ongelmana.
Täällä tuli ed. Vielman taholta esille
se, että on lausumien kautta nyt äänestetty
tästä vammaisten henkilökohtaisen avustajan
järjestämisestä. Näin on, lausumien
kautta on äänestetty. Tällä hetkellä ei
ole vielä talousarvioaloitteitten kautta ollenkaan äänestetty.
Myös hallituspuolueitten tahoilta on tullut useampia talousarvioaloitteita. Ed.
Jaakonsaari on tehnyt aloitteen siitä, ja meidän
ryhmässämme myös allekirjoittanut on
tehnyt aloitteen vammaisten henkilökohtaisesta avustajasta.
Ongelmana siinä on myös se, millä tapaa
sitä järjestelmää kehitetään.
Siellä ovat nyt nämä laskelmat vaihdelleet
40 miljoonasta 400 miljoonaan euroon, mitä tämä järjestelmä tulisi
kaiken kaikkiaan maksamaan. Minun mielestäni se liittyy
tähän lakialoitteeseen, mikä nyt on esillä,
ja siihen, että vammaiset saataisiin työelämään kiinni,
ja nimenomaan subjektiivisena oikeutena vaikeavammaisten avustajajärjestelmää tarvitaan,
mutta se voidaan myös porrastaa ja lähteä siitä halvemmasta
mallista liikkeelle, että ensin 40 miljoonan euron järjestelmä tehdään,
mutta tietenkin se raha ensin tarvitaan, että ylipäätänsä se
toteutuu.
Sitten ihan loppuun sanoisin, että myös sosiaalisten
yritysten kohdalla on niitä malleja, joissa sosiaalinen
yritys toimii ihan hyvin. Meillä Raisiossa Naantalissa
on Raina-säätiö, joka toimii sosiaalisena
yrityksenä ja yksityisenä yrityksenä Tekopointin
kautta, ja se on työllistänyt vuosikausia jo todella
paljon vammaisia. Siitä on erittäin hyvät
kokemukset sitä kautta.
Olisi voinut ehkä miettiä myös sitä,
että kun yritystukia on käsitelty talousvaliokunnassa, hankeavustuksiin
olisi voitu ehkä liittää se, että tuetaan
vammaisten työllistämistä. Eli kyllä meillä näitä muitakin
keinoja on kuin pelkästään arvonlisävero.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa
on yhtä aikaa kolme elementtiä:
on tämä veronhuojennuslakialoite ja sen pohjalta
tehty mietintö, jossa odotetaan pysyväisluontoista
ratkaisua, sitten ovat sosiaaliset yritykset, joista vanhin toimii
Oulussa ja työllistää lähes
50 henkilöä. Me tiedämme, että sosiaalisia
yrityksiä koskeva laki on sellainen, että parempi
laki tunnetaan, ja se on Saksan liittotasavallan asianomainen laki.
Kun me kehittäisimme tätä meidän
lakiamme samaan suuntaan, niin tämä homma tulisi
kuntoon.
Se kolmas elementti koskee sitten vaikeavammaisten henkilökohtaista
avustajaa, ja siitä taas kai varmaan lupausten mukaisesti
päästään äänestämään
jälleen kerran joulun alla, niin että kaikki nämä elementit
ovat pöydällä, kun vaan joku tekisi jotakin.
"Tarttis tehdä jotain", sanoi joku demari joskus.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! On todellakin niin, että vuodesta 1995
saakka on itse asiassa valtiovarainvaliokunnan verojaoston lakialoitteella
hoidettu vaikeavammaisten arvonlisäveronhuojennusta. Itse
olen ollut verojaostossa siitä alkaen. Siitä huolimatta,
että on tavattoman vaikea rakentaa pysyväisluontoista
lakia muun muassa EU:n säädösten johdosta,
ei oikein käy ymmärrykseen se, ettei ole löytynyt
tapaa, millä tässä asiassa olisi voitu
edetä sillä tavalla, että pystyttäisiin
säätämään pysyvä laki
eikä niin, että mennään vuosi
vuoden jälkeen eteenpäin sillä tavalla,
että säädetään vuodeksi
kerrallaan määräaikainen laki, joka lähtee
sitten valtiovarainvaliokunnan verojaostosta. Toivon, että nyt viimeistään
seuraava eduskunta tämän asian hoitaa, ja seuraava
hallitus, on sitten vaalien jälkeen minkälainen
hallitus tahansa. Tämä on vakava kysymys.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Alho mainitsi, että jos eduskunta
tekee velvoittavan päätöksen siitä,
että tänne on tuotava ehdotus vaikeavammaisten
asioitten osalta, niin kyllä se silloin tapahtuu. Tämä on
tyypillistä poliittista kaunistelua. Muutama viikko sitten,
kun asiasta tässä salissa äänestettiin,
se ehdotus, jonka silloin kokoomuksen Eero Akaan-Penttilä teki,
jota suuri osa tästä salista kannatti ja joka
vain pienellä erolla kaatui, olisi johtanut myöskin
siihen, että vaikeavammaisten henkilöitten subjektiivinen
oikeus avustajaan olisi hoitunut ilman mitään
sen kummempaa erityistä esitystä ja päätöstä tästä salista.
Sellainen päätös on tehty, ja te olette
sen, hallituspuolueitten edustajat, äänestäneet
nurin. Tämä on totuus tästä asiasta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Kallis
viittasi tähän tahtoon ja kykyyn. Tämä vanha
kirkkohistoriallinen termihän on pelagiolaisuus, eli että on
sekä tahtoa että kykyä. Minusta tuntuu,
että tämä eduskunta on kyllä vahvasti
semipelagiolainen, eli olisi kyky mutta ei ole tahtoa. Kysymyshän
on tahdosta. Tämä eduskunta pystyy tekemään
tämän määrärahapäätöksen,
mihinkä nyt useissa puheenvuoroissa on viitattu, eli vaikeavammaisten
henkilökohtaisen avustajan hankkimisen, jos tahtoo. Mutta tahtoa
ei ole, kyky olisi, ja tämän välineet
ovat budjetti ja budjettiäänestykset. Kyllä se
40 miljoonaa euroa sieltä löytyy, jos todella
tahtoa on, ja mihinkä vielä täällä on
viitattu, useampaan talousarvioaloitteeseen, niin siellä on
kyllä 40 miljoonan euron aloite myös, ja siellä on
varmasti sitten suurempiakin, mutta joka tapauksessa tästä on
viisasta lähteä, niin kuin täällä ed.
Marjaana Koskinen totesi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on mielenkiintoinen
keskustelu. Jos, kuten täällä on todettu,
ei voida löytää sellaista keinoa, joka
mahdollistaisi tämän lain säätämistä pysyväksi,
niin miten sitä on sitten ylipäätään
mahdollista säätää yksivuotisenakaan?
Vaan se siis ilmeisesti tarkoittaisi sitä, että tämä laki
ei olisi ratkaisu mihinkään. Mutta toisaalta,
jos pitäisi löytää sellainen
laki ja se voitaisiin säätää siten, että eduskunta
vain velvoittaisi ponnella hallituksen, niin sekin kuulostaa aika
kummalliselta. Kyllähän se nyt voitaisiin säätää,
jos sitä tahtoa on, tietenkin ilman sitä velvoittavaa
ponttakin. Minusta vaan tuntuu, että jos sellainen ponsi
vain täällä säädettäisiin,
kuten ed. Alho esitti, niin silloin ministeriö voisi sanoa
aina vastatessaan vuosittain, miksi ei ole mitään
tapahtunut, että no, kyllä se ratkaisu häämöttää horisontissa.
Mutta epäilen, että siinä tapauksessa
horisontti on edelleenkin se viiva, joka etääntyy
sitä mukaa kuin sitä lähestyy.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä keskustellaan
näistä veronhuojennuksista, ja vielä totean
sen, että kun sosiaaliset yritykset aikanaan perustettiin,
niin tavoitehan oli suurempi työllistämistavoite
kuin mitä nyt on saavutettu. Yksi keino
siihen olisi, kuten ed. Matikainen-Kallström toi esille,
ettei tarvitsisi hakea sosiaalisen yrityksen statusta voidakseen palkata
vammaisia ja vajaakuntoisia elikkä että kaikilla
yrittäjillä olisi siihen tukea. Se on yksi keino
edistää vaikeavammaisten työllistymistä.
Sitten vielä tähän avustajajärjestelmään:
kyllä nyt mielestäni olisi aika tarttua siihen.
Kuinka monta puheenvuoroa on tässäkin salissa
viimeisen kolmen kuukauden aikana käytetty tästä asiasta
ja hallituspuolueet ensisijaisesti myöskin, elikkä eikö olisi
aika tehdä jotain eikä vain puhua?
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä koko ajan
vilisee keskustelussa, että olisi voitu tehdä jotain,
seuraavan hallituksen täytyy tehdä, mutta ei meillä käytännössä kuitenkaan
mitään tapahdu. Miksei tämä hallitus
sitten tee? Eli nyt olisi siihen mahdollisuus. Meillä on
ollut hyviä aloitteita täällä.
Kaikki on äänestetty kumoon.
Ja edelleen: Tuossa ed. Risikko otti jälleen kerran
esiin nämä yrityksille tulevat verohelpotukset.
Laajennettaisiin se kaikkiin yrityksiin, jolloin siihen olisi mahdollisuus
ilman sosiaalisen yrityksen statusta.
Samoin haluaisin puuttua täällä keskustelussa olleeseen
rinnastukseen pitkäaikaistyöttömät
ja vaikeavammaiset. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa, ja
todella erilaiset toimenpiteet kuhunkin ryhmään
purevat ja työllistämistoimet ovat aivan erilaisia.
Ei näitä kahta ryhmää saa yhdistää ja
samanarvoistaa samanlaisiksi.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
käytetty hyviä puheenvuoroja aiheesta, ja erityisesti
hallituspuolueen edustajat, myöskin verojaoston jäsenet,
ovat vähän kiusaantuneita ja harmistuneita siitä,
että tässä asiassa edetään
aina vuosi kerrallaan.
Minulla on ilo tuntea parikin vaikeavammaista yrittäjää.
Toinen heistä oli parikymmentä vuotta yhtäjaksoisesti
työkyvyttömyyseläkkeellä. Tänä päivänä hän
toimii yksittäisenä yrittäjänä.
Yritys ei ole erityisen kannattava, mutta hän elättää tällä yrittäjätulolla
itsensä ja on ylpeä siitä, että saa
täysivaltaisena yhteiskunnan jäsenenä tehdä tätä työtä.
Hän on vilpittömästi siitä tyytyväinen.
Hän kertoi vaan, että yrittäjätoiminta on
kyllä vaikeavammaisilla aivan samanlaista yrittäjätoimintaa
kuin se on kaikilla muillakin yrittäjillä. Siinä toivotaan
vähän pitempiaikaista ratkaisua katsoa eteenpäin,
miten tämän yritystoiminnan kannattavuus jatkuu
ja jatkuuko tämä lainsäädäntö,
niin kuin se on jatkunut, vain vuosi kerrallaan, ja aivan niin kuin
täällä äskeiset puhujat toivoivat,
toteaisin vain sen, että siirryttäisiin ihan oikein
tekojen puolelle ja jätettäisiin nämä puheet
vähemmälle, tehtäisiin se ratkaisu ja
annettaisiin vaikeavammaisille yrittäjille mahdollisuus
katsoa vähän pitemmälle eteenpäin kuin
vuosi kerrallaan.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä tietysti omalta osaltani ihmettelen
sitä, että väitetään,
että tällä vaalikaudella ei olisi tehty
mitään vammaisten ihmisten hyväksi. Ei
minun mielestäni ole yhtään vähäpätöistä se,
että esimerkiksi viittomakielen minimitunteja on lisätty,
päivätoimintaa on laajennettu jne.
Sosiaalisten yritysten lainsäädäntö on
saatu tällä vaalikaudella aikaiseksi. Olen täsmälleen samaa
mieltä, mitä täällä kokoomuksen
edustajat ovat todenneet, että olisi ihanteellista, että ikään
kuin normaalit yritykset työllistäisivät vammaisia
ihmisiä, mutta tosiasia kuitenkin on, että näin
voitaisiin tehdä, mutta kun näin ei tapahtunut,
ja silloin täytyy mennä nimenomaan asenteisiin.
Normaalit työllistämistuet koskettavat ihan samalla
tavalla vammaisia kuin keitä tahansa muita ihmisiä.
Sosiaalisten yrityksien lainsäädäntö lähtee
siitä, että tämän statuksen
omaavat yritykset saavat korkeampaa palkkatukea. Tällä tavoin
kompensoidaan näitten vammaisten työllistämistä.
Minun mielestäni tämä on oikea tie. Ymmärrän
ja allekirjoitan sen, että tuossa lainsäädännössä ei
onnistuttu täydellisesti, ja työ- ja tasa-arvovaliokunta
onkin tässä asiassa saanut ajankohtaista tietoa
ja lausunutkin ministeriölle niistä epäkohdista,
joita tulisi lainsäädännössä korjata,
ja kannustankin hallitusta siihen vielä tällä vaalikaudella.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin täällä on
todettu, eduskunta on yhden vuoden lainsäädännöllä säätänyt
näitä parannuksia vaikeavammaisille yrittäjille
nimenomaan veronhuojennuslainsäädännön
kautta. Mutta kun tässä edeltäjä puhui
niistä parannuksista, mitä vammaisille on tehty,
niin kyllä ne ovat minimaalisia. Me kaikki tiedämme
sen, että jos vaikka tavallisella lainsäädännöllä parannetaan
etuuksia, niin kun ne ovat kuntien harteilla, mitään
ei tapahdu säästösyihin vedoten, että ei ole
rahaa. Niiden pitää olla subjektiivisia oikeuksia,
niin silloin niihin on jotakin mahdollisuuksia vaikuttaa myös
valitus- ja kanteluteitse. Niin kauan kun harkintavalta vammaisten
etuuksien osalta on yksinomaan kunnilla, niin jopa voi sanoa suoraan,
että perustuslain säätämän
hengen kanssa ollaan ristiriidassa. Eli vammaisia kohdellaan eri
tavoin riippuen siitä, missä kunnassa he asuvat,
ja sen johdosta minun mielestäni pitäisi vammaisten
osalta laajentaa myös niin sanottua subjektiivista oikeutta.
Se on ainoa oikea tie, jos me puhumme vammaisten etuuksista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä mietinnössä Lakialoite-osassa
todetaan näin: "On tärkeää,
että myös vaikeavammaiset ihmiset voivat osallistua
halutessaan työelämään yrittäjinä ja
ylläpitää tälläkin
tavalla omaa motivaatiotaan ja mielenterveyttään."
Tässä on hiukan asenteellinen kyllä tämä lakialoitteen
teksti siinä mielessä, että tämä vaikeavammainen
yrittäjähän saattaa olla aivan siinä verrattavissa
yrittäjänä mihin tahansa yrittäjään
sen tuloksen kannalta, mitä hän tekee, eikä niin,
että se yrittäjyys olisi vain motivaatiota tai
mielenterveyden ylläpitämistä, vaan se
on aito yrittäjä. Tällaisia yrittäjiä todellakin
tunnemme itse kukin.
Täällä ed. Brax viittasi Kynnys ry:hyn,
joka on erinomaisen hyvä vammaisten edunajaja. Kymenlaaksossa
Kynnys ry tekee hyvää työtä,
on kiinnittänyt juuri näihin asioihin huomiota,
mitä täällä ed. Vistbacka totesi,
että eri kunnilla saattaa olla todellakin hyvin erilainen
tapa tulkita lainsäädäntöä ja
vammaiset joutuvat jatkuvasti ongelmallisesti näiden asioitten
kanssa tekemisiin, jolloinka tarvitaan tällaisia edunajajia
kuin Kynnys ry on.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Mitä tulee yrittäjyyteen,
niin jos halutaan antaa erilaisia etuja eri ryhmille, niin silloin
tulee tuo kilpailulainsäädäntö ja
joskus EU-lainsäädäntö vastaan,
valitettavasti. Tämä on käynyt ilmi niissä keskusteluissa,
mitä me olemme verojaostossa käyneet.
Mutta niin kuin tuossa aikaisemmin sanoin, niin työllistämisessä taas
ei tule kilpailulainsäädäntö eikä myöskään
EU-lait vastaan. Kyllä tietenkin voisi olla vammaiselle
erittäin suuri vähennys tulosta, palkkatulosta,
ansiotulosta. Se edellyttäisi tietenkin, että sillä vammaisella
on silloin tuloa, jos halutaan parantaa hänen mahdollisuuksiaan
vähennyksiä myöntämällä.
Sen takia tulen tähän, minkä ensimmäisessä puheenvuorossa
sanoin, että suuret yritykset velvoitettaisiin, ihan niin
kuin joissakin maissa on, palkkaamaan työrajoitteisia.
Se olisi minun mielestäni erittäin hyvä palvelu
vammaisille.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Verojaoston jäsen ed. Kallis
on varmasti oikeassa, kun hän toteaa tämän
ongelman nimenomaan elinkeino- ja muun tulon osalta, että lainsäädäntö ja
kilpailulainsäädäntö on näissä asioissa
varmasti tiukka.
Meillä on tällä hetkellä verotuksessa
kumminkin invalidivähennys, joka perustuu oikeastaan kiinteään
prosenttiin tuloverotuksessa. Muistaakseni valtionverotuksessa tämä vähennys
otetaan suoraan maksetun veron määrästä ja
kunnallisverotuksen puolella se vähennetään
niin sanotuista äyreistä eli siitä verotettavan
tulon määrästä. Mutta minä luulen,
että ratkaisu voisi löytyä esimerkiksi
siitä, jos myönnettäisiin tällainen vaikeavammaisen
invalidivähennys, joka toimisi vähän
samalla periaatteella, että silloin se vähennettäisiin
joko verosta tai verotettavasta tulosta niin valtion- kuin kunnallisverotuksessa.
Sieltäkin
saattaisi löytyä ratkaisu tähän
asiaan, ja siitä olisi suljettu pois esimerkiksi vain eläketulo ja
olisi mukana työtulot ja yrittäjätulot
ja elinkeinotulot. Vähennys olisi kuitenkin jonkinlainen tuki
yhteiskunnalta siihen, että hänen kannattaa jatkaa
tämän tyyppistä toimintaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis oli aivan oikeassa tässä suurehkojen yritysten
työllistämismahdollisuudessa. Nimittäin
heti kohta viime sodan päättymisen jälkeen Länsi-Saksa
sääti lain, jossa sanottiin, että jos työpaikalla
on yli 500 työntekijää, niin se on velvollinen
tietyn sadanneksen palkkaamaan vaikeavammaisia, ylipäätään
vammaisia, henkilöitä, ja tästä kehittyi
sosiaalinen yritys -järjestelmä. Seuraavana oli
sosiaalisia yrityksiä koskeva lainsäädäntö,
joita yhtiömuotona on siellä käsitelty
koko ajan eri tavalla johtuen tästä yhteiskunnallisesta
velvoitteesta.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tiukasti ottaenhan tässä on kysymys
pelkästään vaikeavammaisille yrittäjille myönnettävistä veronhuojennuksista
annetun lain muuttamisesta eli sen jatkamisesta. Kaikki varmasti
kannattavat tätä ideaa ja tämän
asian toteuttamista, mutta haluan käyttää tähän
liittyen vähän laajemman puheenvuoron.
Ensinnäkin viittaan tämän päivän
lehtitietoihin, ja te, jotka ette ole huomanneet, niin lukekaapa
sieltä, miten viimeinen selvitys osoittaa, miten vaikeavammaiset
työllistyvät tässä maassa, kuinka
paljon vaikeampaa se on, kuin mitä ikänä täällä luullaan,
ja siihen nähden, että pelkästään
näitä veronhuojennusasioita käsitellään, käsitellään
hyvin pientä osaa, jonka vaikutus taitaa olla kyllä sitten
aika minimaalinen tässä kentässä.
Se on tärkeää niille vaikeavammaisille, joille
se sattuu kohdalle, mutta niitä taitaa olla aika vähän.
Eilen myöskin televisiouutisista näin erittäin hyvän
katsauksen, jossa eräs vaikeavammainen pyörätuolia
käyttävä ihminen, jonka henkilökohtaisesti
vielä tunnen, kertoi omista vaikeuksistaan ja asenteistaan
työelämässä. Voisin pitää tässä varmaan
kymmenen tunnin puheenvuoron kertoen erilaisia tarinoita siitä,
miten tässä maassa reaalielämässä suhtaudutaan
silloin, kun ei tarvitse julkisuuteen tulla sanomaan, miten minä otan
töihin niitä tai näitä ihmisiä.
Se on erittäin vaikea ja kivinen tie.
En lähde tietenkään tälle
pitkästyttävälle linjalle, mutta sanonpa
vaan sen, että vaikeavammainen, jolla on kunnon tutkinto
takana, jopa yliopistotutkinto, korkeakoulututkinto tai jokin muu
ammattitutkinto, pärjää tasan niin kauan yhtä hyvin
kuin muut ihmiset tässä maassa, aivan yhtä tasa-arvoisesti,
kun kyseiseen virkaan, toimeen, tehtävään
valitaan ihmistä papereiden perusteella. Mutta sillä hetkellä,
kun kyseinen työnantaja tai työhönottaja
näkee, kenestä on kysymys, näkee fyysisen
ulkomuodon tai liikehdinnän tai jotain muuta, niin aina
putoaa pois. Minä olen kuullut kymmeniä näitä juttuja
ja tiedän, että monet aivan harkitusti yrittävät
viimeiseen asti välttää sitä,
että tulisi sanottua, että siinä työtilassa
pitäisi olla esteettömyysasiatkin kunnossa, koska
istun esimerkiksi sähköpyörätuolissa. Meidän
maamme on lähes rasistinen, ikävä kyllä,
edelleen näissä asioissa silloin, kun vaan siihen
on mahdollisuus eräänlaisen verhon takana.
Minä puhun, puhemies, näin sen takia, että minä olen
35 vuotta nähnyt tätä vammaispolitiikkaa,
ja nyt tässäkin me ehkä puhumme vaikeavammaisista
ja siinäkin hyvin pienestä osasta. Muistutettakoon
jälleen kerran, että vaikeavammaisia tässä maassa
ei ole kuin ehkä 5 000 ihmistä, ja niistä taatusti
semmoinen porukka, joka työllistyy, on muutamia kymmeniä,
ehkä sata korkeintaan. En jaksa uskoa, että niitä on
paljon enempää. Jos meillä puhutaan hyvinvointivaltiosta,
niin kyllä meidän pitäisi katsoa peiliin
silloin, että miten tämmöisen porukan
asioita ei voida laittaa kuntoon, vaan me pyörittelemme näitä lakeja,
joita kaikki sitten täällä kannattavat mutta
jotka eivät oikeastaan taida tuottaa mitään kummallista.
Koko vammaisliikkeen perussignaali tälle talolle on
kymmenen vuotta ollut yksi ja sama asia eli henkilökohtaisen
avustajan saaminen vaikeavammaisten subjektiiviseksi oikeudeksi.
Niin kuin varsin hyvin tiedätte, tämä henkilö on
erittäin tärkeä myöskin näille,
jotka tekevät jonkinlaista yritystoimintaa. Ei ole kymmenessä vuodessa
järjestynyt tässä maassa, ei ole järjestynyt tänä syksynä tässä eduskunnassa.
Täällä ovat kaikki puhuneet positiivisesti
tämän asian puolesta. Minä en ole kuullut
yhdenkään kansanedustajan edes epäilevän
sitä, tarvitaanko henkilökohtaista avustajaa,
saatikka sitä, miksi sen pitäisi olla subjektiivisena
oikeutena, mutta sitten kun näistä asioista äänestetään
hallitus kontra oppositio, niin aina oppositio häviää.
Viime kaudella hävisi silloinen oppositio sen äänestyksen,
tällä kaudella häviää tämänkertainen
oppositio. Me emme ikänä kyllä, arvon
puhemies, saa näitä asioita kuntoon tällä menettelytavalla,
ellei hallitus ota asiaa ohjakseen. Se on tämän
maan hallituksen hoidettava näiden marginaaliryhmien kaikki
asiat kuntoon. Se on ainoa tie mennä tässä eteenpäin.
Nyt tässä kyseisessä asiassa, jota
tämä veronhuojennusasiakin sivuaa, on semmoinen
erittäin kiusallinen lisäpiirre, että meillä on
vuosi sitten jo perustuslakiasiantuntija professori Tuori todennut,
että nykyinen tilanne tämän henkilökohtaisen
avustajan suhteen on perustuslain vastainen. Kun me kaikki sanomme,
että tämä on yhteiskunta, joka perustuu
lakiin ja järjestykseen, niin meidän korvien läpi
miten lienee meneekään näistä ovista
ja ikkunoista ulos tämä totuus, että joku
toiminto tässä maassa on perustuslain vastainen.
(Ed. Seppo Lahtelan välihuuto) —Minä olen
kysynyt hallituksen ministereiltä sitä, ed. Lahtela,
tässä salissakin ainakin kerran, ellen kaksi,
ja ministerit ensin kiertelevät ja sen jälkeen
sanovat, että vastuussa on se ministeri, joka ei ole tällä hetkellä paikalla
vastaamassa. — No, tämä on hyvin mielenkiintoista
poliittista moraalia, mitä meillä noudatetaan.
Puhun vaan sen takia näin, etten halua ketään tässä leimata,
mutta toivon edelleen niin kuin aikaisemmissakin puheissa, että kun
seuraavat hallitusneuvottelut tulevat, niin nämä tämmöiset
marginaaliryhmät täytyisi erikseen osata hienovaraisesti
ottaa sille viivalle ja tarjota heille ne palvelut, mitä he
tarvitsevat, koska kaikki 200 kansanedustajaa olemme kuitenkin sitä mieltä,
että kun meillä on erilaisia ihmisiä ja heillä on
erilaisia toimintakykyjä, erilaisia tarpeita, niin terveet
ihmiset tarvitsevat vähemmän toisen ihmisen apua
kuin sairaat. Vammaiset ihmiset tarvitsevat enemmän kuin
terveet ihmiset, vaikeavammaiset vielä enemmän
kuin vammaiset. Tätä yhtenäistä linjaa
ei yritetäkään tässä maassa
järjestää kuntoon, että se reaalisesti
tosiaan toimisi. Ihan liian hitaasti nämä asiat etenevät.
Se ei ole pelkästään hallitusherrojen vika
tai hallituspuolueiden vika. Se on koko eduskunnan vika. Se on kaikkien
puolueiden johtajien yhteinen päänsärky,
että tämmöiset marginaaliasiat eivät
ole kunnossa. Toivon, että tämä veronhuojennuslaki
niin kauan roikkuu täällä eduskunnassa,
että tämän kautta voidaan määrävälein
muistuttaa tästä asiasta, että se ei unohtuisi,
koska meillä on niin mahdottoman paljon muutakin velvoitetta.
Kerronpa vielä tähän liittyen sitten
sen, jos ette tiedä, että kun on henkilökohtainen
avustaja vaikeavammaisella ihmisellä, niin vaikeavammainen
ihminen on työnantaja tälle henkilökohtaiselle
avustajalle. Minä tiedän nyt ainakin puolisen
tusinaa, minulle on kerrottu, oikeusjuttua siitä, kun väärin
perustein tämä henkilökohtainen avustaja
on omasta mielestään tullut irtisanottua ja niistä on
nostettu oikeusjuttu tätä työnantajaa
eli vaikeavammaista kohtaan. Jotenkin minusta ihan väärät
asiat toteutuvat tässä maassa, jos siitä joutuu
vielä vaikeavammainen syytteeseen, että hän
on tietämättään jossain asiassa ehkä menetellyt
hivenen väärin. Tähän on näköjään
tämä Heta-liitto nyt saanut jonkinlaista järjestystä,
ruvennut käyttämään oikeita
asiantuntijoita ja penäämään
terminologiaa ja lain termein semmoista kohtelua, joka toivottavasti
nyt johtaa sitten tulokseen. Silloin tämä kuorrutus
ja verohuojennusasiakin menee oikeaan lokeroonsa, jos me tämän asian kaikkinensa
saamme järjestykseen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilä totesi, että kahdella
viime kaudella erilaiset oppositiot ovat täällä eduskunnassa
hävinneet tässä asiassa. Itse asiassa
oppositiot ja me kansanedustajat, mukaan lukien ne, jotka eivät
täällä enää ole, mutta
olivat viime kaudella, emme ole hävinneet mitään.
Vaikeavammaiset ovat hävinneet.
Yleiskeskustelu päättyy.