8) Laki perusopetuslain 30 §:n muuttamisesta
Pauliina Viitamies /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ja te neljä kollegaa salissa! Olen
tehnyt lakialoitteen siitä, että perusopetuslakia
muutettaisiin sellaiseksi, että perusopetuksessa oppilasryhmien
ylärajat, ryhmäkoot, kirjattaisiin lakiin. Tämä lakialoite
on sen kaltainen, että edellisilläkin vaalikausilla
aina joku oppositiopuolue on tähän asiaan tarttunut
ja nähnyt sen hyvin tarpeelliseksi muutokseksi. Mutta siinä vaiheessa,
kun esimerkiksi viime kaudella kokoomus, ed. Heinonen, oli viime
kaudella oppositiossa ja teki vastaavan kaltaisia esityksiä,
niin esitykset tuppaavat (Ed. Heinosen välihuuto) unohtumaan
siinä vaiheessa, kun tullaan hallitukseen. — Mutta,
ed. Heinonen, voin vakuuttaa teille, että tälle
aloitteelle ja meille ei tule käymään
muutaman vuoden päästä niin. (Ed. Heinosen
välihuuto)
Mutta itse tähän varsinaiseen asiaan. Perusopetuslain
3 §:ssä opetus pitää järjestää oppilaiden
ikäkauden ja edellytysten mukaisesti niin, että se
edistää oppilaiden tervettä kasvua ja
kehitystä. Ja lain 30 §:n 2 momentin
mukaan opetusryhmien pitää olla sellaisia, että opetussuunnitelmassa
asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa. Nämä kaikki
säädökset pitää ottaa
huomioon, kun oppilasryhmiä muodostetaan. Ryhmäkoot ovat
myös tasa-arvokysymys. Erot kuntien ja jopa koulujen välillä ovat
kasvaneet, eivätkä oppilaat ole enää valtakunnallisesti
tai edes kuntien sisällä keskenään
tasavertaisessa asemassa. Perusopetuksen opetusryhmien keskikoko
on viime vuosina kasvanut, ja myös esiopetuksen ryhmäkoot
ylittävät opetusministeriön suosittelemat
mitoitukset. Monissa kaupungeissa on yli 30 oppilaan kokoisia opetusryhmiä sekä ala-
että yläkoulussa. Tukiopetuksen tarjonta ei vastaa tarvetta.
Tilanteeseen on ajauduttu paljolti kun-tien talousahdingon vuoksi.
Tämän lisäksi syyslukukauden alussa vuonna
2010 voimaan tulossa oleva perusopetuslain muutos erityisopetusta
ja oppilaille annettavaa muuta tukea koskevista säännöksistä aiheuttaa
uusia paineita koululuokkien ryhmäkoon pienentämiselle.
Arvoisa puhemies! Oppimisvaikeuksista kärsivien lasten
määrä lisääntyy jatkuvasti.
Erityisopetuksessa olevien ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden
määrä on kasvanut. Kun koululuokat ovat
ylisuuria, opettajat eivät pysty riittävästi ottamaan
huomioon oppilaiden erilaisia tarpeita. Oppilaskohtaisen tuen tarjoaminen
on tärkeää etenkin oppimisvaikeuksista
kärsiville lapsille. Tutkimukset osoittavat, että lapsen
syrjäytyminen on estettävissä turvaamalla
hänen menestymisensä koulussa. Pelkät
suositukset oppilasryhmien koosta eivät ole riittäviä.
Siksi koululuok-kien koolle on asetettava lakisääteinen
yläraja. Oppilasryhmien koon rajaamisella koulujen työskentelyolosuhteita
ja oppimistuloksia voidaan parantaa. Pienemmillä oppilasryhmillä lasten
pahoinvointia voidaan helpottaa ja ehkäistä ennalta
heidän syrjäytymistään.
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa esitetään,
että peruskoulun oppilasryhmille asetetaan ylärajaksi
alakoulun kahdella ensimmäisellä luokalla 16 oppilasta,
alakoulun muilla luokilla 20 oppilasta ja yläkoulun luokilla
25 oppilasta ryhmää kohti. Tämän
lisäksi kunnat tulee velvoittaa seuraamaan tilannetta kouluissa
ja raportoimaan, miten lakia noudatetaan.
Arvoisa puhemies! Tämän aloitteen on allekirjoittanut
lisäkseni nelisenkymmentä muuta edustajaa.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! (Ed. Heinonen: Ei Urpilainen ollut mukana!) — Ed. Heinonen
huutelee Urpilaisen nimeä, niin kyllä puolueen
puheenjohtaja on tässä asiassa varmasti meidän
mukana.
Käsittelyssä oleva lakialoite on tässä ja
tulevassa ajassa erinomaisen aiheellinen. Hallituksen esitys erityisopetuksen
muuttamiseksi tuo paineita myös yleisopetuksen ryhmäkokojen kasvattamiselle,
ja siksi haluammekin turvata oppimisen edellytyksiä nyt
lainsäädännöllä.
Me SDP:n sivistysvaliokunnan jäsenet olemme yrittäneet
valiokunnassakin saada lausuntoihin ja mietintöihin vahvempaa
lausumaa, että ryhmäkokoasiaa voisi edes tarkastella
lainsäädännön kannalta. Tästä olemme
aikoinaan jättäneet myös toimenpidealoitteen.
Onneksi hallitus on myöntänyt edes sen, että ryhmäkokoihin
tulee ohjata resursseja kunnille. Tämä on tuotu
esille erityisesti perusopetuksen laadun kehittämisen yhteydessä,
ja nyt ryhmäkokoja on myös selvitetty opetusministeriön
toimesta. Kyselyn tulokset osoittavat, että ryhmäkoot
ovat suurimmat perusasteen 3.—6. luokilla. Ryhmäkoot
myös vaihtelevat huomattavasti. Suurimmat ryhmät
ovat luokka-asteesta riippuen 32—36 oppilaan suuruisia.
Suomessa tasa-arvoinen perusopetus on menestyksen perusta. Jos
haluamme varmistua tulevaisuuden osaajista ja kehittää huipputuloksia, joihin
nyt on kovat odotukset uuden yliopistolain myötä,
on meidän varmistettava oppimiselle vankka perusta. Ryhmäkoolla
on todettu olevan selkeä yhteys oppimistuloksiin. Varsin
ikävästi ne näkyvät negatiivisessa
mielessä eli suuressa ryhmässä oppimisen
edellytykset vaikeutuvat.
Sivistysvaliokunnassa juuri asiantuntijana vieraillut professori
Liisa Keltikangas-Järvinen toi esille, että alle
17 oppilaan luokka on niin sanottu pieni luokka ja normaaliluokka
on yli sen. Yli 25 oppilasta on taas suuri luokka. Hänen
mielestään myös mitä pienempi
lapsi on, sitä pienempi luokka tarvitaan. Hän
myös todisti, että opetusryhmien koot korreloivat
suoraan erityisopetuksen määrään.
Eli tästä pääsemmekin asian ytimeen:
Jos me työskentelemme vain erityisopetusta lisäävästi,
hoidamme jo sairautta. Meidän tulisi keskittyä hoitamaan
niitä syitä, jotka sairauteen johtavat, eli tässä tapauksessa
muun muassa ryhmäkokoja. Keltikangas-Järvinen
toi esille vahvasti sen, että ryhmäkoko tulee
säätää lailla ja vain lain kautta
saamme tasa-arvoa. Olisikin syytä selvittää myös
ministeriön, mikä oikeasti on hyvä ryhmäkoko
muun muassa silloin, jos ryhmässä on erityistä tukea
tarvitsevia oppilaita. Nythän hallituksen esitys ei sitä tuossa perusopetuslain
muutoksessa edes käsittele.
Arvoisa puhemies! Suomalainen koulujärjestelmä on
saanut laajasti arvostusta ja Pisa-tulosten myötä myös
kansainvälistä tunnustusta. Meitä tullaan
katsomaan kauempaakin. Kysytään, miten te tämän
kaiken teette. Meillä on hyvät opettajat, on varmasti
oikea vastaus. Samoin meillä on opittu pienellä tuntimäärällä tekemään tehokkaasti
töitä ja pystytty vielä jollakin tavalla säätelemään
ehkä ryhmäkokojakin. Uskon, että meillä on
vielä ollutkin osassa kouluja kohtuulliset ryhmäkoot
ja tämä on edesauttanut oppimistulosten hyvää kehitystä.
Pisa-mittaukset eivät kuitenkaan kerro koko totuutta, sillä kuitenkin erityisopetuksen
tarve on kasvanut ja kouluissa on oppilaita, jotka voivat tosi huonosti.
Tämä kielii muutostarpeesta oppimisympäristössä.
Oppilaat, joilla on vaikeuksia oppimisessa, tarvitsevat riittävästi
yksilöllistä ohjausta. Nyt, kun halutaan pois
leimaavasta erityisopetuksesta, olisi syytä keskittyä luomaan
alkutaipaleen edellytyksiä oppimiselle esimerkiksi säätämällä oikeat ryhmäkoot
eri luokka-asteille.
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen aikana on
puhuttu perusopetuksen kehittämisestä, mutta toimet
eivät vielä vakuuta. Harkinnanvaraista on jaettu
erityisopetushankkeisiin, mutta miksei oikeasti satsata ryhmäkokoihin?
Sanotaan, että ryhmäkokoihin voi vaikuttaa näillä harkinnanvaraisilla
avustuksilla. Epäilen, että se ei välttämättä riitä.
Näinä päivinä kunnissa haetaan
säästöjä. Säästökohteiksi
tulevat helposti koulut. Kyselyn mukaan 30 prosenttia kunnista oli
valmis ensimmäisenä leikkaamaan opetuksesta. Kyläkouluja lakkautetaan.
Eikö meidän tulisi mitata enemmän opetuksen
laatua? Tehokkuutta voidaan hakea monesta muustakin asiasta. Kouluissa
tärkeintä tulisi olla oppilaan hyvinvointi ja
mahdollisuus omien oppimisedellytystensä mukaiseen opetukseen.
Meillä on ammattitaitoisia opettajia niin kouluissa kuin
varhaiskasvatuksessa. Tarvitsemme lisäksi riittävästi
erityis- ja tukiopetusta sekä oppilashuoltoa. Tähän
perusturvaan tulee liittää ensisijaisesti myös
riittävän pienet opetusryhmät. Ylisuuret
ryhmäkoot toimivat esteenä sille, että opettaja
voi huomioida kaikkien oppilaiden yksilölliset tarpeet.
Pätevinkään opettaja ei pysty mahdottomuuksiin
ylisuuren ryhmän kanssa. Yksilöllinen ohjaus on
välttämätöntä sille,
että jokaisen oppiminen voidaan turvata.
Arvoisa puhemies! Ryhmäkoko vaihtelee kuntien välillä ja
kuntien sisällä sekä myös oppiaineittain.
Arviointineuvosto on raportoinut, että opetusryhmien keskikoot
kasvavat koulun koon kasvaessa. Alle 50 oppilaan kouluissa keskimääräinen
luokkakoko on alle 14 oppilasta, kun taas 300 oppilaan kouluissa
se on yli 21 oppilasta. Tähän ongelmaan tullaan,
kun kyläkouluja lakkautetaan ja pienten koulujen oppilaita
siirretään isompiin kouluihin. Ryhmät
paisuvat. Samoin oppilasluvun nyt vähentyessä ei
voida muodostaa enää niin monia ryhmiä ja
ryhmiä yhdistetään. Yleisopetuksen perusopetusryhmän
keskikoko on pohjoisessa Suomessa pienempi kuin Etelä-Suomessa.
Vaikka koulutuspolitiikassa onkin haluttu lisätä paikallista
päätöksentekovaltaa, nykytilanteessa
on syytä harkita opetusryhmien enimmäismäärien
kirjaamista lakiin niin varhaiskasvatuksessa, alkuopetuksessa kuin
muussa perusopetuksessa. Lakimuutoksen vaikutukset on selvitettävä perusteellisesti.
On arvioitava, mitä kustannusvaikutuksia lakisääteisillä enimmäismäärillä on
valtion- ja kuntatalouteen. Lain tulisi tarjota mahdollisuus pedagogisesti
perusteltuun joustavuuteen, joka ottaa huomioon opetusryhmän koon
vaihtelun myös eri oppiaineissa. Olisi hyvä arvioida
sitä, tulisiko mahdollinen yläraja asettaa kunkin
oppilasmäärän keskimääräiselle
opetusryhmäkoolle vai myös suuremmalle opetusryhmän
koolle.
Ed. Viitamiehen lakialoite on siis ajankohtainen ja tarpeellinen.
Nyt olisi hyvä selvittää, mitä opetusryhmien
enimmäismäärästä voidaan
säätää laissa ja mitä koulutuspoliittisia
ja taloudellisia vaikutuksia lakimuutoksella olisi.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä on tällä hetkellä yksi
maamme historian peruskoulumyönteisimmistä hallituksista.
Sen ovat nämä 2,5 ensimmäistä vuotta
jo osoittaneet. Edellinenkin hallitus oli kirjannut omaan hallitusohjelmaansa,
että ikäryhmien pienentymisestä säästyvä raha
ohjataan takaisin perusopetuksen laadun parantamiseen. Tuo hallitus
ei kuitenkaan demariopetusministerien johdolla tätä kir-jausta
täyttänyt. Rahat menivät johonkin muualle,
mutta kun maahan tuli hallitus, jossa on keskusta ja kokoomus, Rkp
ja vihreät, niin kokoomuslaisen opetusministerin johdolla
nämä rahat ensimmäistä kertaa
ohjattiin ja ohjataan nyt perusopetuksen parantamiseen.
Mielenkiintoista oli kuunnella ed. Viitamiehen puheenvuoroa,
jossa hän viittasi, että opetusryhmien keskikoko
on kasvanut viime vuosina. En tiedä, mihin ed. Viitamies
tämän lauseen perustaa, sillä heidän
opetusministerinsä Haatainen ja Kalliomäki eivät
nähneet tarpeelliseksi selvittää sitä,
minkä kokoiset luokkakoot ja opetusryhmät perusopetuksessa
olivat. Sekin tapahtui vasta nyt tämän hallituksen
aikana, kun opetusministeriksi saimme Sari Sarkomaan, jonka johdolla
lähdettiin ensimmäisenä tekemään
ryhmäkokoselvitystä kuntakohtaisesti, ja tämä oli osa
tuota isompaa, vaalikauden mittaista Perusopetus paremmaksi -ohjelmaa
eli Pop-talkoita, jota olemme tässä nyt tehneet.
Perusopetus paremmaksi -työssä ohjaamme yli
200 miljoonaa takaisin perusopetuksen laadun parantamiseen niin,
että tänä vuonna 40 miljoonaa ja ensi
vuonna 62 miljoonaa ja vuonna 2011 tämä peruskoulumyönteinen
hallitus jättää perinnökseen
vielä 80 miljoonaa tuon vuoden 2011 perusopetuksen vahvistamiseksi
ja laadun parantamiseksi. Tavoitteena on ollut siis ryhmäkokojen
pienentäminen, tuki- ja erityisopetuksen, opinto-ohjauksen,
oppilashuollon vahvistaminen ja koulujen kerhotoimintaan panostaminen
sekä vanhempien ja koulujen yhteistyön kehittäminen.
Opetusryhmien koon pienentämiseen tulemme ensi vuonna
ohjaamaan 30 miljoonaa euroa. Se tullaan jakamaan valtionosuuksina,
ja se on näiden selvitysten pohjalta varsin järkevä ja
oikea ratkaisu.
Kerhotoimintaan tulemme ohjaamaan 8 miljoonaa euroa. Jo nyt
jaetuilla rahoilla tämän hallituskauden aikana
on kouluihin palautettu aikanaan poistuneita kerhoja yli 5 000
kerhoa. Se on merkittävä parannus peruskouluille.
Erityisopetuksen vahvistamiseen tämä hallitus
tulee ensi vuonna ohjaamaan 15 miljoonaa euroa, ja erittäin
merkittävänä opetushenkilöstön
täydennyskoulutusohjelma Osaava takaa 32 000 opettajalle
valtion rahoittaman täydennyskoulutuksen, ja myös
haluamme nostaa maahanmuuttajaopetushenkilöstön
täydennyskoulutuksen piiriin. Tällaisia toimia
emme ennen ole nähneet.
Opetusministeri Sari Sarkomaan kaudella aloitettiin nämä työt
ja selvitettiin, mihin tuo raha käytettiin, ja yli 80 prosenttia
ilmoitti käyttäneensä tuon perusopetuksen
luokkakokojen pienentämiseen tarkoitetun rahan kokonaan
tai osittain ryhmäkokoihin. Noin 18 prosenttia ilmoitti, että ei
kohdistanut lisärahoitusta ryhmäkokoihin. Näistä kuitenkin
yli puolet ilmoitti, että ryhmät ovat jo niin
pieniä, että heillä ei tällaista
tarvetta ollut, ja vain 3 prosenttia kunnista ilmoitti, että rahaa
ei oltu käytetty lainkaan opetukseen. Rahasta käytettiin
erityisesti jakotunteihin 35 prosenttia ja ryhmien pienentämiseen
30 prosenttia, elikkä nämä kertovat siitä rahasta,
jota nyt jaettiin alkuun tänä vuonna kaikille
kunnille tasaisesti perusopetuksen valtionosuuksien pohjissa, ja
sillä on saatu jo hyviä tuloksia aikaiseksi.
Sitten kun opetusministeriksi tuli Henna Virkkunen, niin perusopetukseen
on nyt saatu käyttöön laatukriteerit.
Näitä on odotettu pitkään. Niitä eivät
Haatainen ja Kalliomäki tarpeellisiksi nähneet,
mutta nyt tämä hallitus näkee, ja ne ovat
astuneet voimaan.
Jos menen vielä hivenen opetusryhmiin, niin lyhyesti
käyn sitä läpi, mitä nyt on
saatu selville, kun olemme olleet niin kiinnostuneita, että haluamme
oikeasti tietää, mitä meidän
perusopetuksemme ryhmäkoot ovat. Nyt on oikein puhua tietysti
opetusryhmistä eikä luokkakoosta. Luokkakoko antaa
väärän viestin, sillä oleellista
on se, minkä kokoisessa ryhmässä opettaminen
tapahtuu. Näin ollen selvitimme tuota, ja tuo selvitys valmistui,
ja se kertoo, että meidän luokkakokomme ovat varsin
kohtuullisia, kun katsotaan keskiarvoa. Mutta niin kuin äsken
ed. Viitamiehen kanssa puhuin, niin meillä on oikeastaan
jokaisessa kunnassa joitain ylisuuria ryhmiä, jotka nyt
tietysti toivotaan, että tällä Perusopetus
paremmaksi -rahalla, kohdennetulla rahalla, saataisiin hoidettua
kuntoon.
Nämä suurimmat luokat: Ensimmäisen
luokan suurin luokka Suomessa on 32 oppilasta, toisella luokalla
33 ja sitten 36-oppilaisia luokkia on kolmannella, neljännellä,
kuudennella, seitsemännellä, kahdeksannella ja
yhdeksännellä luokalla, ja täytyy sanoa,
että ne ovat täysin kohtuuttomia, ja ihmettelen,
että kuntapäättäjät,
joiden käsiin tämä on haluttu jättää edellistenkin
hallituksienkin aikana kuntien itsehallinnon mukaisesti, eivät
ole näihin puuttuneet. Toivotaan, että tuolla
lisärahalla, jonka nyt kunnat saavat, näihin puututtaisiin.
Keskiarvoluokkakoot ovat kuitenkin niin, että mennään
tuolla 20:n alapuolella. Suurimmat ovat kuudennella luokalla, 22,5
oppilasta keskiarvona maassamme, eli tämä kertoo hieman
tuosta totuudesta, joka nyt sitten näiden keskustelujen
pohjaksi on saatu.
Arvoisa puhemies! Suurimmat keskikoot löytyvät
peruskoulun alakouluista. Niitä on kaupungeissa, joissa
mennään sitten keskiarvoinakin jo reilusti yli
20 oppilaan luokissa, muun muassa Pulkkilassa 24,5 oppilasta, Hämeenlinnassa
yli 23 oppilasta, kuten myös Vantaalla, ja sitten Valkeakoski,
Sulkava ja Jämsänkoski ovat näitä, missä on
isompia luokkia keskiarvojenkin mukaisesti, ja pienimmät
keskiarvot löytyvät tietysti niistä kunnista,
joissa lapsia on vähän, niin kuin tässä äskenkin
keskustelimme.
Arvoisa puhemies! On totta, että ryhmäkoko on
yksi aivan keskeisesti koulutuksen laatuun vaikuttava seikka. Ylisuuret
ryhmäkoot on saatava kuriin joka kunnassa. Nyt saatujen
tietojen kautta ryhmäkokojen kehittymistä voidaan
seurata tarkkaan. Opetusministeri Virkkunen on päättänyt,
että tuo seuranta tehdään nyt säännöllisesti
ja määrätietoisesti, niin että tiedämme, mitä oikeasti
luokkakokojen suhteen tapahtuu.
Opettajalla on oltava aikaa jokaiselle oppilaalle auttaa niitä,
jotka tarvitsevat erityishuomiota, ja tukea monipuolisesti lahjakkuutta.
Näin totesi jo opetusministeri Sarkomaa oman ministerikautensa
aikana, ja niihin sanoihin on helppo yhtyä.
Arvoisa puhemies! On hienoa, että meillä on maassa
tällainen hallitus, joka näkee perusopetuksen
niin tärkeäksi, että siihen ohjataan
ensimmäistä kertaa merkittävästi
kehitysrahaa.
Pauliina Viitamies /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tähän tuskin minuutti tai kaksi
riittää kommentoimaan kaikkia ed. Heinosen puheita.
Jopa melkein itsekin alan uskoa, niin vakuuttavasti hän
kertoi, alan uskoa siihen, että maassa on kaikkien aikojen
paras hallitus ja kaikkien aikojen viisain hallitus jne., mutta
onneksi tiedän, että asia ei ole niin.
Asialla on toinenkin puolensa, ja nyt meillä olisi
mahdollisuus vaikuttaa tosiasiassa siihen, että meidän
lapsillamme olisi tulevaisuudessakin paremmat mahdollisuudet selviytyä elämästä.
Viis siitä, minkä värinen hallitus meillä on, mutta
jos tällä hetkellä vallassa olevat ymmärtävät
asian tärkeyden, niin he kyllä myös kiinnittävät
tähän asiaan huomiota ja lähtevät
mukaan tähän aloitteeseen.
Toisaalta myös, kun ed. Heinonen kehui moneen kertaan
tämänhetkistä opetusministeriä ja hänen
edeltäjäänsä, niin varmasti
myös he ymmärtävät asian järkevyyden
ja lähtevät viemään sitä eteenpäin.
Se voidaan antaa vallan hyvin hallituksen tehtäväksi.
Me kyllä tuemme hallitusta tässä asiassa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tiedän myöskin, että ed.
Heinonen on käytännön toimijana perehtynyt
tähän asiaan, että hänellä on myöskin äänen
taustalla vahva kokemus ja osaaminen. Minun mielestäni
se aina vahvistaa asian uskottavuutta, joka on itse myöskin
sitä työtä tehnyt ja kouluoloihin tutustunut,
niin hänellä on myöskin palttia sanoa
asiat niin kuin ne on.
En tiedä onko meillä kovin viisas hallitus, mutta
varmasti näihin olosuhteisiin, missä tällä hetkellä Suomessa
ollaan, käytettävissä olevista hallituspohjista
ja ratkaisuista kaikkein paras, ja se riittäköön
maalle aina kerrallaan.
Mutta muistan kuitenkin viime kaudella, että kun tämä sama
aihe, perusopetuksen ryhmäkoot, tuli esille myöskin
silloin, kun olimme oppositiossa, niin pääsääntöisesti
ja johdonmukaisesti aina esimerkiksi sosialidemokraattiset opetusministerit
torjuivat tämän ajatuksen ja kertoivat, että he
haluavat kunnallista itsehallintoa korostaa ja uskovat, että kunnissa
on päätöksentekijöitä,
jotka pystyvät nämä asiat hoitamaan niin,
että tämä lain henki siinä täyttyy.
Ihmettelenkin vähän, kun tässä on
näinkin paljon sosiaalidemokraattisia allekirjoituksia,
kuinka voi olla mahdollista yleensä, jos tämä asia
olisi teille tärkeä ihan oikeasti, että vain
kaksi allekirjoittajaa on puolustamassa tätä tärkeää laki-aloitetta
täällä salissa. Nythän pitäisi
olla niiden kaikkien neljänkymmenen paikalla kertomassa näkökulmia,
mikä on kunnissa tämän päivän
arki.
Lopuksi vielä se, että olen pannut merkille, että kaikkein
pienimmät ryhmäkoot löytyvät
tällä hetkellä niistä pienistä kyläkouluista,
jossa on vain kaksi, kolme, ehkä neljäkin oppilasta
samalla luokalla, mutta jostakin syystä teilläkin
näyttää olevan poikkeuksellisen suurta
intoa niitä kyläkouluja lakkauttaa, joissa tällä hetkellä ryhmäkoot
ovat kaikkein pienempiä. Sitä ihmettelen.
Pauliina Viitamies /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Salo ei varmaankaan ollut kuulemassa sitä puheenvuoroni
alkua, missä juuri totesin saman, että oppositiosta
ollaan aina vaatimassa tätä, mutta sitten kun
tullaan hallitukseen, niin mieli muuttuu. Mutta tällä kertaa asia
ei mene niin. Meidän mielemme ei muutu.
Toisekseen se, että viittasitte siihen, että ed. Heinonen
puhuu syvällä kokemuksen rintaäänellä tästäkin
asiasta. Näin varmasti on, mutta niin puhumme tietenkin
mekin, ja toisaalta ei voida olettaa, että puhuisimme tässä salissa
ainoastaan niistä asioista, joista meillä on omakohtaista
kokemusta. Siksi me olemme täällä perehtymässä asioihin,
päättämässä asioista
valiokunnassa, jonka jäseniä me kaikki kolme opettajaa
myöskin olemme. Kyllä uskon, että tiedämme
myös, mistä puhumme.
Mitä tulee tähän, miksi demarit eivät
ole tehneet sitä tai tuota, muistutan teitä, arvoisat
porvarit, muistutan teitä siitä, että meillä on
taloustilanne tällä hetkellä aivan toinen
kuin se on ollut aikaisemmin. Me olemme kunnissa ahdingossa joutuneet
tekemään ratkaisuja, jotka eivät ole
kenellekään meistä eduksi. Tässä olisi
yksi keino estää niitten ratkaisujen tekeminen
jatkossa.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! En millään muotoon vähättele myöskään
tiedän asiantuntemustanne enkä yleensä opettajien
asiantuntemusta silloin, kun puhutaan perusopetuslain 30 §:n
muuttamisesta. (Ed. Heinonen: Ja monessa muussakin asiassa!) — Ja
monessa muussakin asiassa, kuten ed. Heinonen takaa huomautti.
Mutta sen nyt haluaisin ensiksi kysyä ihan, kun uskon,
että te olette ammattihenkilöinä tietenkin perehtyneet
tähän lakiesitykseen poikkeuksellisen
hyvin, näin olettaisin, voisitteko kertoa minulle valtiovarainministeripuolueen edustajana,
mitkä ovat tämän kustannusvaikutukset
julkiselle sektorille tällä hetkellä,
ovatko ne 10 miljoonaa, 100 miljoonaa vai miljardi. Mikä näistä luvuista
on lähimpänä, jos tämä laki pantaisiin
nyt täytäntöön?
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Myöskin sivistysvaliokunnan varsinaisena
jäsenenä työskentelevänä ja
myöskin hamassa menneisyydessä opettajakokemustakin
saaneena totean, että meillä on hyvä teema
keskusteltavaksi. Kyllä luokkakoko ja opetusryhmät
on tärkeä asia käsitellä.
Valitettavasti todellisuus kunnissa on raadollinen. Siellä joudutaan
etsimään menojen vähentämistä.
Vieläpä tiedän, että kunnissa
lasketaan niin sanottu opettajaindeksi, kuinka saadaan mahdollisimman
vähällä opettajamäärällä vietyä mahdollisimman
paljon koululaisia. Tämä opettajaindeksi on hyvin
turmiollinen kehityksen kannalta, koska se vie juuri päinvastaiseen,
mitä hallitus on tahtonut, päinvastaiseen, mitä laki-aloitteessa
on haluttu, mutta se on kuitenkin se, mikä käytännön
toimia valitettavasti ohjaa päätöksiä tehtäessä,
ja tilanne on hyvin huolestuttava. Tehtiinpä miten hyviä esityksiä tahansa
tai mitä toimia hallitukselta tahansa, niin kunnat tässä tilanteessa
joutuvat niihin ratkaisuihin, jotka ovat kielteisiä opetuksen
kannalta, kielteisiä nuorten kannalta, jotka edesauttavat
syrjäytymistä, ja tilanne on hyvin valitettava.
Siksi minä toivon, olkoon minkä nimisiä hallituksia
nyt tai jatkossa, että voitaisiin kiinnittää huomiota
siihen, että opetuksen järjestäjillä elikkä kunnilla
olisi voimavarat toteuttaa hyvää opetusta.
Aivan kuten täällä viitattiin, niin
sivistysvaliokunnassa professori Keltikangas-Järvinen toi esille
sen edun, mikä on pienillä opetusryhmillä, pienillä luokkakoolla,
samoin kylä- ja lähikouluilla. Valitettavasti
on poistettu tämä kouluverkkokerroinkin, joten
kunnat eivät saa valtionapua siitä, että haluavat
pitää hajautettua lähikouluverkkoa.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olen täällä salissa
olevista kansanedustajista ainut, joka oli varsinaisena jäsenenä viime kaudella
sivistysvaliokunnassa. Ed. Oinonen oli varajäsenenä,
osallistui kyllä ahkerasti noihin kokouksiin.
Todellakin, kuten tässä ed. Viitamies oman esittelypuheensa
alussa totesi, niin tämä ryhmäkokoasia
on ollut aina, niin viime vaalikaudella kuin nytkin, näyttää,
että se on aina pääoppositiopuolueen
lempilapsi, keskustelunaihe. Kyllä täytyy todeta,
että viime vaalikaudella kokoomuksen kansanedustajat käyttivät
hyvin voimakkaita puheenvuoroja tästä ryhmäkoosta,
ja nyt se on sitten siirtynyt tänne nykyisen oppositiopuolueen
SDP:n riveihin.
Mutta tärkeintä on tietysti tässä keskustelussa se,
minkälaista opetusta se lapsi saa. Me puhumme kyläkouluista,
puhumme tupakouluista, puhumme lähikouluista, mutta ennen
kaikkea on tärkeintä se, minkälaista
opetusta tuo lapsi saa. Siinä mielessä tämä kouluverkkokeskustelu, mitä on
käyty nyt kunnissa hyvinkin voimakkaasti, on aika raastavaa.
Se on siinä mielessä raastavaa, että siellä kylät
nousevat vastakkain ja siellä nousevat sitten eri puolueetkin
vastakkain, mikä tietysti politiikan henkeen kuuluu.
Mutta minä edelleen peräänkuulutan
sitä, että se opetus, mitä me lapsille
annamme sieltä esikoulusta saakka niin kauan aikaa, kunnes
hän valmistuu ammattiin, on investointi hänen
tulevaisuuteensa. Se on ikään kuin rakennuksen
kivijalan rakentaminen niistä ensi metreistä lähtien. Sen
takia me emme saisi katsoa tätä asiaa mitenkään
puoluepoliittisena, vaan meidän pitäisi katsoa
nimenomaan sen lapsen edun kannalta.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Salolle
voi todeta, että sitä suuremmalla syyllä ihmettelee,
jos ed. Heinonen on tässä asiassa suuri asiantuntija,
kun oletan hänen opettajana tietävän
opetusryhmäkoon merkityksen, miksi hän ei sitten
toimi sillä tavalla hallitusryhmän edustajana,
että voisi tätä asiaa eteenpäin viedä.
Kun ed. Heinonen myöntää, että opetusryhmien
koot ovat yksi tärkeä opetuksen laatuun vaikuttava
tekijä, niin kyllähän silloin pitäisi
pystyä siihen myös ihan oikeasti vaikuttamaan.
Miksi kokoomus ei voi myöntää lailla
säätämisen merkitystä ja tärkeyttä?
Täällä kysyttiin sitä, mitä ovat
ne kustannukset. Ed. Salo niitä kyseli. Nythän
olisi ensisijaisesti selvitettävä, juuri omassa
puheenvuorossani äsken mainitsin, että pitäisi
selvittää, mitä nämä kustannukset
olisivat ja mitä ne kunnille merkitsevät, jos
näitä ryhmäkokoja kunnille asetettaisiin.
SDP on aina ollut vaatimassa kunnille lisää ja
vahvaa kuntataloutta, niin kuin viimeisessä budjettiesityksessäkin.
Yhä samalla linjalla ollaan edelleen, siitä ei
ole linja mihinkään muuttunut. Sehän
on hyvin merkittävä tekijä myös
siinä, minkälaisia opetusryhmiä kunnissa
voidaan tehdä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Esko Ahonen sanoi hyvin olennaisesti,
että on kysymys siitä, minkälaista opetusta
oppilas saa. Se on tärkeää kaikin tavoin,
ja yksi tekijä siinä on silloin, mikä on
se ryhmäkoko, opetusryhmä, minkälainen
henki siinä on. Jos on pienempi ryhmä, siellä opitaan
tuntemaan, opettaja tuntee oppilaat ja se on hallittavissa helpommin.
Se on ilman muuta selvä asia, jotenka tätä tulee
kannustaa kaikin tavoin.
Kunnissa on jouduttu kyllä hyvin ikäviin ristiriitoihin
koulujen sulkemisten osalta. Itsekin olen omalla paikkakunnallani
Keuruulla halunnut puolustaa pieniä kyläkouluja,
pientä lukiota. Minä olen hävinnyt ne
asiat. Voima ei ole riittänyt niissä asioissa.
Mutta minä toivon, että tällaista pohdiskelua
kunnissa käydään, ja toivon mukaan ei
tulisi niitä ristiriitoja, joita voi tulla, ei vain puolueitten
välillä vaan kunnallisten päättäjien
kesken, kun näitä ratkaisuja tehdään.
Todella tärkeää on pitää huolta
siitä, että nähdään
lapsiin ja nuoriin panostaminen sijoituksena, sillä siitä on
kysymys, sijoituksesta, joka tuottaa hyvän tuoton ja koron.
Mutta jos tähän sijoitukseen ei ole varaa, niin
sitten me joudumme maksamaan jälkilaskua, joka on hyvinkin
kallis.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Peltonen on siinä oikeassa,
että minulle nimenomaan peruskoulu on sydämenasia,
ja sen takia olen halunnut täälläkin
olla nyt puolustamassa niitä tekoja ja töitä,
joita olemme tehneet. Ensimmäistä kertaa Suomen
historiassa hallitus ohjaa ikäryhmien pienentymisestä säästyvän
rahan perusopetuksen laadun parantamiseen. Se on 200 miljoonaa tämän
4 vuoden aikana. Te ette tehneet sitä, kun te olitte hallituksessa.
Me näemme sen tärkeäksi, että perusopetusta
pitää parantaa. Me ohjaamme ensi vuonna 30 miljoonaa
euroa juuri opetusryhmien koon pienentämiseen, minkä minä näen
erittäin tärkeäksi. Me ohjaamme 8 miljoonaa
kerhotoiminnan tukemiseen. Olemme saaneet käynnistettyä Suomeen
5 000 kerhoa, jotka poistuivat aikanaan. Erityisopetuksen
vahvistamiseen ohjaamme 15 miljoonaa euroa, opetushenkilöstön
täydennyskoulutukseen Osaava- työn kautta 8 miljoonaa
euroa, jolla koulutetaan 32 000 opettajaa valtion rahoittaman
täydennyskoulutuksen kautta. Nämä ovat
valtavia satsauksia, joita nyt teemme perusopetukseen. Tällaisia ei
ole ennen nähty, ja ne kertovat siitä, että tällä hallituksella,
tällä sinivihreällä hallituksella,
on erittäin vahvasti perusopetuksen mallinen sydän.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Ennen kuin ed. Heinonen ehtii kolmannen kerran
puolen tunnin sisällä kerrata nämä luvut,
mitä hieno historiallinen hallitus on tehnyt, niin sanon vielä toisen
kerran, että me tuemme näitä kaikkia hyviä asioita.
Me olemme mielissämme siitä, että nämä hyvät
asiat on tehty ja niitä tullaan varmasti jatkossa tekemäänkin,
mutta kun se ei vaan nyt riitä. Taloustilanne on muuttunut.
Me tarvitsemme toisenlaisia ohjauskeinoja, aivan kuten täällä kollegat
keskustasta ovat sen ymmärtäneet, että me
tarvitsemme voimakkaampia keinoja kuntiin, jotta tämä ongelma
tämän taloustilanteen edessä tulisi paremmin
hoidetuksi.
Kun ed. Salo kysyi aikaisemmin siitä, mitä nämä tulevat
maksamaan, niin kyllä luotan myös siihen, että kykypuolue,
valtiovarainpuolue, pystyy selvittämään
asiallisesti sen, mikä tämä kustannusvaikutus
tulee olemaan. Totta kai se on suuri, mutta tässä puhutaan
nyt arvoista ja puhutaan nimenomaan siitä, mitä nämä heitteille
jätetyt ja nämä huonosti koulussa menestyvät
lapset tulevat maksamaan paitsi yhteiskunnalle myös heidän
vanhemmilleen ja ennen kaikkea heille itselleen, ed. Salo.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Heinonen joutuu varmaan toistamaan ne
seikat sen takia, että tuntuu, että ne luvut eivät
mene perille. Mutta panen kyllä ihan myönteisesti
merkille, että ette te onneksi niitä kiistäkään
(Ed. Viitamies: Ei!) vaan myönnätte, että ne
ovat totta. Jos verrataan viimeisen 20 vuoden aikana Suomen hyvinvointiyhteiskunnan
sivistyspolitiikkaa, niin voitteko sanoa lähellekään
vuotta, jonka aikana on satsattu jonkun hallituksen aikana saman
verran sivistystoimeen ja opetustoimeen kuin tämän hallituksen
aikana, lähellekään sitä? Sen
lisäksi vielä valtionosuuksia on tietenkin ensi
vuodelle kohdennettu 720 miljoonaa euroa, joka voidaan käyttää tarvittaessa
myöskin perusopetukseen, mikäli kunnat katsovat
sen painopisteeksi omassa kunnassaan.
Lopuksi: Minä en ole sen takia tämän
lain kannalla — tällaisena lukuleikkinä — että kyllä minä näkisin
jollekin tietylle kunnalle aikamoiseksi onnettomuudeksi sen, jos
se joutuisi jakamaan luokan, jossa olisi 17 oppilasta vaikka kakkosluokalla,
kahteen erilliseen opetusryhmään, siihen verrattuna,
että siellä olisi yksittäinen 17 oppilaan
luokka, mikä olisi tässä teidän
lakialoitteessanne se laiton tilanne.
Mietin tämän päivän luokkakokoja
ja sitä, minkälaisia oppilaita siellä tällä hetkellä on,
minkälaisia aineita opiskellaan ynnä muuta, ja
sitä, että kategorisesti pitäisi jakaa
17 oppilaan ryhmä 8 ja 9 oppilaan ryhmään,
jotta päästäisiin lainmukaiseen tilanteeseen,
mikä tietäisi paljon lisää kustannuksia,
mikä olisi väistämättömästi
pois jostakin vielä paljon tärkeämmästä peruskoulun kehittämisestä tai
opetuksesta. Uskon, että kun-tien sivistystoimet osaavat
kyllä käytännöllisesti nämä asiat
järjestellä ilman, että me sanomme sitä lukuna
täällä.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tuossa aiemmin toin esille näitä asioita,
joita olemme tehneet, mutta nyt jäi epäselväksi,
sisältyykö tämä esitys, jota
nyt esitätte, sosialidemokraattien vaihtoehtobudjettiin
eli oletteko te tätä aidosti ensi vuonna toteuttamassa.
Ja silloin jos tämä sisältyy teidän
vaihtoehtobudjettiinne, niin todennäköisesti tälle
löytyy myös hintalappu, vai onko tämä sellainen
esitys, että tämä ei kuulu teidän
vaihtoehtobudjettiinne, eli onko tämä vain huutoja
tyhjille korville? Eli kertokaa, ed. Viitamies, onko tämä teidän
vaihtoehtobudjetissanne eli oletteko toteuttamassa tämän
ensi vuonna, ja jos se on siellä, paljonko tämän
hinta on. Meillä on 200 miljoonaa euroa, jonka me ohjaamme, niin
kun äsken kerroin, laadun parantamiseen perusopetuksessa.
Tähän olisi nyt mielenkiintoista kuulla vastaus.
Vai onko syy se, että puheenjohtaja Urpilainen ei ole allekirjoittanutkaan
tätä aloitetta lainkaan?
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Todellakin tuntuu siltä, että huudamme
tyhjille korville, mutta se ei ole ensimmäinen kerta, kun teidän
kanssanne keskustelee. (Ed. Heinonen: Onko tämä vaihtoehtobudjetissa?)
Toisekseen se, miksi puheenjohtaja Urpilainen ei ole tätä allekirjoittanut.
Ed. Salo laski äsken, mitä näitä allekirjoituksia
tässä lakialoitteessa on. Varmasti tarkkana huomaatte,
että siitä puuttuu moni muukin sosialidemokraattinen edustaja
johtuen ihan käytännön syistä.
Totta kai meidän puolueemme puheenjohtaja on aloitteen
linjoilla, aloitteen takana, ja ikävä kyllä meillä on
sellainen tilanne tällä hetkellä, että me
emme voi ensi vuonna toteuttaa yhtään mitään
näistä asioista. Me voimme esittää teille ohjeita,
vihjeitä, antaa suoria lakiesitysuudistuksia. Tarttukaa
niihin, tehkää niin, jos olette hyvä hallitus.
Tehkää!
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos tämä on sosialidemokraateille
nyt näin tärkeää, että kaikki,
jotka eivät ole allekirjoittaneet, ovat tämän
takana, niin kuin ed. Viitamies nyt sanoi, epäilen sitä,
ovatko kaikki (Ed. Viitamies: En sanonut "kaikki"!) sosialidemokraatit
tämän aloitteen takana. Mutta jos tämä on
teille nyt niin tärkeä, te olette tehneet esityksen
ensi vuodeksi, esitätte muutoksia tämän
hallituksen budjettiin, jos tämä on teille nyt
ykkösasia ja niin tärkeä kuin te olette
tänään täällä vakuuttaneet,
niin miksi tämä ei sisälly puheenjohtaja
ed. Urpilaisen vaihtoehtobudjettiin, jos tämä on
teille tärkeä asia? Tämä kuulostaa
siltä, että te teette aloitteita, joiden kustannuksia,
vaikutuksia te ette tiedä. Meillä on konkreettiset
esitykset, miten perusopetusta parannetaan.
Pauliina Viitamies /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä ehkä nyt menee hiukan
ohi tämän varsinaisen substanssin. Toivoisin,
että keskusteltaisiin enempi siitä, minkälaisia
opetusryhmiä me haluamme lapsille, mitä me haluamme
lapsille, sen sijaan, että ed. Heinonen heittelee juupas—eipäs-keskustelua
meidän vaihtoehtobudjetistamme. Budjetin käsittely
alkaa ensi viikolla. Olen varma siitä, että siellä kuulette
tarkennuksia meidän vaihtoehtobudjettiimme. Ottakaa niistäkin
onkeenne, kuten olen sanonut tänään jo
monta kertaa, meidän ideamme ja ajatuksemme ovat vapaasti
käytettävissä myös tässä perusopetuksen
ryhmäkokoasiassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todellisuus kuntatasolla on tietysti se,
että siellä opetusryhmiä kasvatetaan
ja pieniä kouluja suljetaan, kouluverkostoja tehdään
yhä hatarammaksi. Takana on kuntien sanottu huono talous.
Tässä on hallituksen vastuu, ja tämä on
hyvä poistuvien kansanedustajien, jotka ovat hallituspuolueen
kansanedustajia, huomata.
Mutta kun täällä todettiin se, että nykyinen hallitus
on sivistyshallitus — ed. Salo taisi niin sanoa — niin
sanoisin sellaisen asian, joka tuli juuri tuolla Tutkaksen tilaisuudessa
esille professori Salkinoja-Salosen kertomana,
joka on Akatemian huippututkimusyksikön edustaja: tällä hetkellä poistetaan
Akatemian huippututkimusyksiköltä vuoden loppuun
mennessä puolet heidän tutkimustileillään
olevista rahoista. Tämä ainakin professori Salkinoja-Saloselle
oli hyvin yllättävä päätös.
Mielestäni tällaiset asiat pitäisi selvittää myös
sivistysvaliokunnassa, jossa istuu myös aktiivinen kansanedustaja
ed. Heinonen, ja kysyä tällaisten asioitten perään,
miksi näin on.
Keskustelu päättyi.