Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies, ärade herr talman! Hallituksen ainoa
kädenojennus maamme opiskelijoille on oikeus opintolainan
vähennykseen veroista valmistumisen jälkeen, jos
opiskelija täyttää useamman ehdon, joista
tärkein on määräajassa valmistuminen. Tätä uutta
mallia kohtaan on tullut paljon kritiikkiä muun muassa
Kelan suunnalta ja verohallinnon suunnalta: se on byrokraattinen
ja hankala. Etenkin opiskelijat itse ovat erittäin kriittisiä. Näin
sanoo muun muassa SYL.
Järjestelmä on monimutkainen ja vaikeaselkoinen
ja byrokraattinen suo, josta hyötyvät vain pankit.
Lainajärjestelmä ei lisää lainan
houkuttelevuutta tai paranna opiskelijoiden opintososiaalista asemaa.
Opiskelunaikainen työnteko ei tule vähentymään,
kukaan ei tule nostamaan lainaa nykyistä enempää.
Haluaisin kysyä hallitukselta: Mikä on teidän vastauksenne
tähän kritiikkiin? Onko tämä oikeastaan
paras tapa tulla vastaan opiskelijan ahdinkoa nyky-Suomessa?
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Tällä hetkellä tilanne
on se, että työryhmä on saanut esityksensä valmiiksi. Tämä työryhmän
esitys koskee opintolainan verosubventiota, johon kansanedustaja
viittasikin. Tämä esitys on tällä hetkellä lausuntokierroksella.
Haluan tällä hetkellä rauhassa odottaa
niitä lausuntoja, joita meille tämän
lausuntokierroksen aikana tulee. Tämän jälkeen
teemme yhteenvetoa siitä, minkälaista palautetta
tämä työryhmän esitys on saanut
osakseen.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa on päätetty
parantaa opiskelijoiden opintososiaalista asemaa. Tämä malli
on sillä tavalla kätevä nykyhallitukselle,
että mitään kuluja ei tule tällä hallituskaudella
vasta sen jälkeen. Onko tämä tärkein
syy, miksi mieluummin tämä malli eikä muun
muassa vuokrakaton nostaminen, joka olisi kaikkein tehokkain ja
selkein tapa auttaa opiskelijoita? Sama vuokrakatto on ollut voimassa
jo siitä asti, kun minä opiskelin kymmenen vuotta
sitten. Vuokrakehitys on todella ollut huimaa sen jälkeen.
Opiskelijan oikea elämäntilanne on aika paljon
karumpi nyt kuin kymmenen vuotta sitten. Haluammeko todellakin odottaa,
että joku toinen hallitus kantaa vastuun, vai tehdäänkö tässä ja
nyt heti parannuksia?
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Näistä muista toimenpide-ehdotuksista
on keskusteltu, niistä on keskusteltu niin hallituksen
piirissä kuin julkisestikin. Toinen koskee tätä vuokrakattoesitystä,
johon edustaja viittasi. Viime kevään kehysriihessä näitä kahta
muuta toimenpide-esitystä käytiin läpi. Toinen
koski toisen asteen opiskelijoita ja toinen tätä vuokrakattoesitystä.
Tämä kolmas eli lainasubventio meni eteenpäin.
Kysymys on toki myös taloudellisesta realiteetista ja niistä kehyksistä,
joihin tämä hallitus on sitoutunut ja myös koko
eduskunta on sitoutunut. Kehyksen puitteissa tässä on
elettävä.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin asumislisä on ollut se,
mitä opiskelijat ovat ensisijaisesti halunneet, koska me
tiedämme niiden vuokrakustannusten nousun, mikä on
tapahtunut viime vuosien aikana. Siinä mielessä vielä eri
alueillakin ovat nämä vuokrat hyvin erilaisia.
Se yksi asia eli opintoraha ei ole yli kymmeneen vuoteen noussut.
Haluaisinkin kysyä, miten sen opintorahan käy,
koska elinkustannukset ovat huomattavasti nousseet näiden
kymmenen vuoden aikana.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Tällä hetkellä etenemme
siten, että kehitämme opintolainan verosubventiomallia.
Tällä mallilla on tietysti se etu puolellansa,
että se niin ikään kannustaa nopeaan
valmistumiseen. Tällä tavalla on tarkoitus edetä.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Karpela sanoi, että hän
haluaa odottaa, kunnes lausuntokierros on käyty loppuun.
Kuitenkin Helsingin Sanomissa 10.11. hän kolumnissaan kirjoittaa,
että nyt luotu opintotukimalli on sosiaalisesti oikeudenmukainen,
valmistumista jouduttava. Hän ihmettelee, miksi opiskelijat
pelkäävät lainaa eivätkä uskalla
velkaantua, kun nyt siihen on hyvä mahdollisuus. Opiskelijajärjestöt ovat
laskeneet, että jos opiskelija ottaa viiden kuuden vuoden
aikana noin 650 euroa per vuosi lainaa, niin tämä suunniteltu
malli antaa mahdollisuuden tällä verosubventiolla
ainoastaan korkojen vähentämiseen verotuksessa.
Pidättekö, ministeri Karpela, tätä todellakin
sosiaalisesti oikeudenmukaisena mallina?
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa puhemies! Minusta on hyvä, että tästä opintolainan
verosubventiosta on nyt saatu työryhmän esitys.
Kuten sanoin, siinä on tällä hetkellä lausuntokierros.
Varmasti usein käy lausuntokierroksen aikana siten, että esitys
vielä hioutuu, jolloin aivan lopullinen versio meille valkenee
lausuntokierroksen päätyttyä, jolloin
on yhteenvetojen aika. Tämä on ensimmäinen
askel eteenpäin ja hyvä sellainen.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Tuntuu siltä, että kulttuuriministeri
on nyt alistunut jotenkin hallituksen menokehyksiin ja valtiovarainministeriön
tiukkaan linjaan. Kuitenkin hallitusohjelmassa hyvin selkeästi
on annettu lupauksia opiskelijoille. Kuten me tiedämme,
opiskelijoita ei suinkaan tyydytä nyt se esitys, mitä ministeri
täällä puolustaa. Lausuntokierros on
meneillään, mutta te tiedätte aivan hyvin,
että ongelma säilyy. Opiskelijat ovat tätä vastaan,
ja jos ainoa, mikä nyt sitten opiskelijoille tarjotaan on
tämä verovähennysoikeus, niin voidaan
katsoa, että hallitus on pettänyt lupauksensa.
Lupaatteko, ministeri Karpela, että te seuraavassa
budjettiriihessä tulette todellakin nyt taistelemaan hallitusohjelman
sen kohdan puolesta, joka aidosti auttaisi opiskelijoita? Tämä verovähennys
ei ole sosiaalinen, ja se saattaa pahimmillaan vaikuttaa myöskin
opiskeluihin hakeutumiseen, koska tällä hetkellä ei
ole (Puhemies koputtaa) suinkaan varmaa, että valmistuttuaan
saa työtä.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa puhemies! Tähän työllisyyskysymykseen: Kannattaa
muistaa, että Suomen väestön ikääntyessä ja
suurten ikäpolvien siirtyessä työelämästä pois
eläkkeelle varmasti tilanne työllistymisen kohdalla
on toisenlainen tulevina vuosina ja hyvin todennäköisesti
jopa sen luonteinen, että työllistymismahdollisuudet
ovat paremmat kuin ne ovat tänä päivänä.
Kannattaa myös muistaa, että tuo työryhmän
esitys, joka siis on lausunnolla tällä hetkellä,
pitää sisällään myös
tämän opintolainan kuukausimäärän
korottamisen 80 eurolla, joka tuo kyllä taloudellista tukea
myös opintojen aikana ja opintojen päätyttyä taloudellista tukea
siten, että osan lainasta saa verosubventiomuotoisesti
anteeksi. Tämä on askel eteenpäin, mutta
on varmasti sekin tosiasia otettava huomioon, että taloudellisten
realiteettien puitteissa näitä asioita on tarkoitus
askel askelelta viedä eteenpäin.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen kehysriihen jälkeen näimme
sen, että tämä hallitus ainakin sumuttaa
opiskelijoita. Hallitusohjelmassa selvästi todetaan, että opintososiaalista
asemaa parannetaan, mutta kehysriihessä nähtiin,
että siihen ei haluta varata kuitenkaan yhtään
ainutta euroa. Jollakin tavalla tietysti tämä verovähennysoikeus
hyödyttää tulevia opiskelijoita. Tällä hetkellä keskimäärin
5 000 euroa opiskelija ottaa lainaa, kun sitä ottaa,
ja tämä verohyöty olisi 750 euroa sitten
tähän 5 000 euroon, mikä nyt
ei ole kovin suuri sosiaalisen aseman hyöty tästä verovähennyksestä.
Ministeri Karpela, kysyisin:
Millä tavoin te parannatte tällä hetkellä opiskelevien
opiskelijoiden opintososiaalista asemaa, koska nämä tulevat
muutokset koskevat ensi syksynä aloittavia opiskelijoita?
Tällä hetkellä on kymmeniä-,
satojatuhansia opiskelijoita, jotka opiskelevat ja (Puhemies koputtaa)
joitten opintososiaalinen asema tällä hetkellä on
hyvin heikko ja jotka eivät tule saamaan mitään
verovähennysoikeuksia.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Jotta tästä keskustelusta
ei nyt kuitenkaan syntyisi sellaista käsitystä,
että tätä esitystä ei haluttaisi
ottaa ollenkaan käyttöön, niin sellaisia
terveisiä en ole saanut kuullakseni. Myös olen
tulkinnut sitä käytyä keskustelua täällä eduskunnassa
niin, että ei kai täällä kukaan kuitenkaan
vastusta, että osan opintolainasta anteeksi saisi. Kyllä se
silti askel eteenpäin on.
Mutta toinen asia, mihin edustaja viittasi, se, että opintolainaa
ei ole riittävästi käytetty, on aivan
tosiasia. Opintolainaa ei ole riittävästi hyödynnetty.
Sitä ei ole riittävästi ymmärretty
kenties osana tätä opintotukea, mutta uskon, että tämä esitys,
joka varmasti vielä hioutuu matkan varrella, omalta osaltaan
lisää opintolainan houkuttelevuutta. Ja tämä uudistus
tulee koskemaan niitä opiskelijoita, jotka aloittavat opintonsa
ensi syksynä.
Petri Neittaanmäki /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jos tämä työryhmän
esitys toteutuu, niin todellakin opintolainan määrä ja
valtion takaus nousee ja osa näistä koroista tulee
verovähennyksen piiriin. Jos nostaa opintolainaa, niin
täysipäiväinen opiskelu on mahdollista.
Mielestäni tämä on merkittävä parannus
nykyiseen tilanteeseen. Täällä esille
otettuun asumislisän vuokrakaton korottamiseen voidaan
palata myöhemminkin, mutta oma kantani on se, että jollakin
aikavälillä tulisi päästä yhteen
yhtenäiseen asumistukijärjestelmään,
jolloin opiskelijatkin tulisivat yleisen asumistuen piiriin. Näin
ollen kaikki kansalaiset olisivat tässä suhteessa
samassa asemassa, ja tämä olisi mielestäni
tavoiteltavaa. Kysynkin:
Onko ministeriössä tämän
suuntaisia ajatuksia valmisteilla?
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Arvoisa herra puhemies! Tällä hetkellä ei
ole.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Kun nyt selvästi näyttää siltä,
että myötätuulessa on pelkästään
tämä verosubventio, niin olisin kysynyt valtiovarainministeri
Antti Kalliomäeltä, mitä mieltä hän
on seuraavasta asiasta: Kun aikanaan niin kutsutun suuren verouudistuksen
idea oli tehdä verotuksesta läpinäkyvä,
päästä pois erilaisista vähennyksistä,
niin onko tämä nyt päänavaus
sille, että itse asiassa verotuksen kautta ryhdytään
hoitamaan yhteiskunnallisia uudistuksia, muun muassa välttämättömiä opiskelijoiden
taloudellisen tilanteen parantamisia? Mitä tämä tulee
aiheuttamaan verotuksen oikeudenmukaisuudelle ja tälle
läpinäkyvyydelle vastaisuudessa?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tämän uudistuksen avainsana on se, joka
ilmeisesti ainoana tässä salissa ed. Ojalalta tuli
viimeisenä sanana, ja se on työllisyys. Joka ikinen
tässä salissa joutuu katsomaan suoraan silmiin
aikanaan sitä tosiasiaa, että meidän
on saatava työllisyys paremmalle tolalle kuin tällä hetkellä.
Se tarkoittaa muun muassa työurien pidentämistä molemmista
päistä, sekä sieltä loppupäästä että,
niin kuin tässä esityksessä, alkupäästä.
Kannattaa nyt muistaa, että tällä esityksellä kuitenkin
kannustetaan opiskelijoita suorittamaan opintonsa ripeämmin
loppuun kuin aikaisemmin ja siirtymään työelämään
aikaisemmin. Se on tämän perusasia.