10) Hallituksen esitys laiksi julkisesti tuettujen vienti- ja
alusluottojen korontasauksesta annetun lain muuttamisesta
Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viittaan täällä jo
aikaisemmin aloittamaani puheenvuoroon siitä, mitkä kaikki
neljä esitystä tähän kokonaisuuteen
kuuluvat. Jotta ministerikin täällä ehtii
käyttää puheenvuoron valiokunnan mietintöjen
pohjalta, niin tämän seikan huomioon ottaen kiinnitän
nyt huomiota tähän jaksotukseen, joka talousvaliokunnassa
on nähty osana tätä maailmanlaajuista
lamaa, jos nyt tässä vaiheessa näin sen
asian lyhyesti sanoisi.
Tässä on lähdetty siitä,
että helmikuussa tähän asiaan palattaisiin,
ministeriö toisi talousvaliokunnalle selvityksen siitä,
missä ollaan nyt sitten näitten nettomääräisesti
muistaakseni 3 miljardia euroa vaikutuksiltaan olevan tukipaketin osalta,
joka on laitettu aktivoimaan suomalaista elinkeinoelämää vientiteollisuuden
osalta ja sitten myös kotimarkkinoitten osalta. Tätä on
pidetty valiokunnassa oikeasuuntaisena, mutta epäilty vähän
sitä, niin kuin elinkeinoministeriö valtiovarainministeriön
kanssa käymissään keskusteluissakin,
ovatko nämä rahamäärät
nyt tässä vaiheessakaan riittäviä.
Meillähän erään pankkiryhmittymän
edustaja kertoi, että hänellä yksistään
on vientiluottojen osalta 1,6 miljardia euroa hakemuksia käsittelyssä,
ja nämä rahat tuskin tähän riittävät.
Sen takia valiokunta on tässä ponnessaan lähtenyt
siitä, mikä koskee näitä kaikkia
asioita, että ministeriö toisi tästä asiasta
valiokuntaan helmikuussa — sanoisinko viimeistään
helmikuussa, oltiin valmiita palaamaan jo tammikuussa tähän
asiaan, mikäli tilanne sitä vaatii — selvityksen
siitä, missä ollaan, ja myös tarvittavat
ehdotukset, mikä käytännössä tarkoittaisi
sitä, että totta kai näitä lakeja
ja siihen liittyviä muita alemman asteisia säädöksiä voidaan
muuttaa, jos tilanne sitä vaatii. Tällä hetkellä näyttää enemmänkin
siltä, että vaatii, kuin että ei vaatisi.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Hienoa näin, että voidaan
kaikista näistä asioista yhtä aikaa muutama
sana tässä sanoa. Kiitän valiokuntaa
sen tekemästä työstä.
Tällä paketilla, tällä kokonaisuudella,
jossa julkisen vallan takausvastuitten erittäin merkittävää lisäämistä ollaan
esittämässä, jolla tuodaan uusia rahoitusinstrumentteja
erityisesti viennin rahoitukseen mutta myöskin kotimarkkinarahoitukseen,
jolla ollaan myöskin julkisen pääomasijoitustoiminnan
edellytyksiä kohentamassa, hallitus vastaa nyt välittömästi
ja nopeasti siihen kansainvälisen talouden kriisin rantautumiseen Suomeen,
joka rantautuminen Suomeen siis, totta kai, on tosiasia. Vaikka
Suomen talous on hyvässä kunnossa monella tavalla,
monella mittarilla mitaten, niin tietenkään tuo
talouden kriisi, sen maailmanlaajuinen luonne, ei kierrä Suomea,
vaan rantautuu ja on jo rantautunut myöskin tänne
meille.
Tähän kriisiin, sen ongelma-aaltoihin vastaamisessa
oikeastaan voidaan nähdä, että siinä tarvitaan
eri vaiheita.
Ensimmäinen vaihe on ollut se, että on pitänyt äsken
käsitellyn mukaisesti saada aikaan ratkaisut, joilla pankit
voisivat toimia mahdollisimman normaalilla tavalla. Tämä koko
kriisi lähti pankkikriisistä, finanssikriisistä,
ja siellä tarvitaan näitä toimia, mistä eduskunta
juuri äsken teki ensimmäisen käsittelynsä osalta
tarvittavat päätökset.
Mutta vaikka me tekisimme ja vaikka me teemme pankkisektorin
hyväksi nuo äsken sanotut ratkaisut, niin siitä huolimatta
rahoitusjärjestelmät eivät toimi, yritysten
vakuudet ovat menettäneet vissin siivun arvostaan, ja kun
samaan aikaan pankkien rahoitusjärjestelmä ei
toimi, hanat ovat paljon kireämmällä muistakin
syistä, niin käytännössä käy
nyt niin, että pankit eivät pysty vastaamaan yritysten
rahoitustarpeisiin niin kuin normaalioloissa pitäisi ja
niin kuin normaalioloissa pystyvät.
Tätä pankkien ahdinkoa rahoittaa erityisesti pieniä ja
keskisuuria yrityksiä on vaikeuttanut sitten vielä se,
että merkittävä osa ulkomaisista tänne
tulleista suurista yritysten rahoittajista, jotka ovat ennen kaikkea
rahoittaneet suurten vientiyritysten rahoitustarpeita miljardimäärin,
ovat nyt tavallaan erilaisista syistä, lähinnä juuri
pohjimmiltaan maailman talouskriisin niille aiheuttamista ongelmista
johtuen, täältä kaikonneet ja monet suuret
yritykset ovat nyt sitten, lainausmerkeissä sanottuna,
kaatuneet tavallisten suomalaisten pankkien rahoitettaviksi. Kun
tavallisten pankkien rahoitettaviksi on tullut tällaisia
tekijöitä, se on tehnyt entistä ahtaammaksi
ja vaikeammaksi tavallisten pienten ja keskisuurten yritysten rahoitushuollon.
Tähän kokonaisuuteen nyt tämä koko
paketti tässä pyrkii antamaan helpotusta, ylipäänsä vientiin
liittyvien vakuuspulmien helpottamiseen, viennin rahoituksen helpottamiseen
ja sitten näitten tavallisten pienten ja keskisuurten yritysten sekä käyttö-
ja investointipääoman saantiin että myöskin
näiden velkapääomien takaamiseen. Kaikkeen
tähän tällä pakettikokonaisuudella
yritetään apua antaa.
Lisäksi tämä 80 miljoonaa pääomasijoitustoimintaan
pyrkii auttamaan erityisesti niissä tilanteissa, joissa
syntyy välttämätöntä yritysjärjestelyä.
Siellä tarvitaan oman pääoman ehtoista
rahaa, ja julkinen pääomasijoittaja saa tämän
lisäruiskeen 80 miljoonaa euroa tällä pakettikokonaisuudella.
Tämähän menee, jos kaikki nämä esitykset yhteensä käy
lävitse, suurin piirtein niin, että viennin takuita
nostetaan 7,9 miljardista 10 miljardiin euroon; kotimaan sekä takaus-
että luotonantomahdollisuuksia Finnveralle nostetaan 2,6
miljardista 3,2 miljardiin, suurin piirtein puolet lainaa, puolet
takauksia; ja sitten korontasaussopimusten limiittejä nostetaan
5 miljardista 6 miljardiin euroon; ja vielä sitten pääomittamista lisätään
80 miljoonalla. Lisäksi tulee joukko muita toimia, jotka
eivät ole lakisääteisiä asioita.
Näiden asioiden yhteisvaikutus, jos lasketaan yhteen
nämä takausvaltuuksien lisäämiset,
siinä on kysymys noin 3 miljardista, ja sitten tämän lainan
myötä jälleenrahoituksen limiittien lisäämisessä on
yhteensä kysymys noin 1,5 miljardista eurosta, vielä kertaalleen
pääomasijoituspuolella vajaasta 100 miljoonasta
eurosta. Jos niitä nyt voi laskea yhteen, niin takausvastuiden
valtion käsiin ottamisen ja valtion järjestämän
rahoituksen yhteismitta on siis noin 5 miljardia euroa jakaantuen äsken
kerrotulla tavalla.
Arvoisa puhemies! Arvioni on, että tässä ensi vaiheessa — korostan:
ensi vaiheessa — tämä riittää siihen
välttämättömimpään
tarpeeseen, akuuteimpaan tarpeeseen, joka juuri nyt on olemassa.
Kun nämä valtuudet saadaan, Finnvera selviytyy
tästä useampien viikkojen ja kuukausienkin ajan
eteenpäin.
Mutta yhtä selvää on se, että sitten
näiden esitysten valmistelun käynnistymisen noin
puolitoista kuukautta sitten maailman taloustilanne on entisestään
heikentynyt. Näkymät tästä puolen vuoden,
tai muutaman kuukauden päähän vähintäänkin,
ovat entisestään synkentyneet erittäin merkittävällä tavalla,
ei meillä erityisesti, vaan muualla maailmassa erityisesti,
ja kun Suomi on tuhansin sitein sidottu muun maailman menestykseen,
muualla maailmassa olevaan ja vallitsevaan kysyntään,
niin totta kai se heijastuu ja vaikuttaa nyt sitten myöskin
Suomen reaalitalouteen, ja Suomen reaalitalouden kautta vähitellen se
alkaa uudestaan vaikuttaa myöskin tänne finanssitalouteen.
Jos reaalitalouden puolella tulee suurempia ongelmia, ruumiita näin
kuvakielellä sanottuna, jos se sallitaan, niin totta kai
se heijastuu entisestään raskaampana taakkana
varsinaisten rahoitusinstituutioitten päälle.
Tämän näkymän ollessa siis
vähän synkeämpi tänään
kuin puolitoista kuukautta sitten tämä kaikki
huomioon ottaen olen tänä aamuna viimeksi keskustellut
suomalaisen elinkeinoelämän edustajien ja nimenomaan
yritysrahoituksesta vastaavien rahoitusinstituutioitten edustajien
kanssa. Olemme yhteisesti arvioineet tätä näkymää,
miten tämä sairauden laatu kehittyisi tästä eteenpäin
tulevien kuukausien aikana, ja arvioineet siihen taustaan vähän
sitä, riittävätkö ja kuinka
pitkälle riittävät ne toimet, joista
eduskunta tässä ja nyt päättää.
Meidän yhteinen arviomme on se, että kyllä nämä nyt
riittävät vähäksi aikaa, useammaksikin
kuukaudeksi periaatteessa.
Mutta mikäli tuo taudin kuva kehittyy, niin kuin se
pahimmillaan saattaa hyvinkin kehittyä, me tarvitsemme
jatkotoimia. Mitä ne jatkotoimet tässä sitten
olisivat? Tässä tarkoituksessa tilannekuvan tavallaan
selkeyttämistä ja tarvittavien jatkotoimien sisällön
hahmottelua varten minä olen kutsunut tänä aamuna
entisen OKO Pankin pääjohtajan, ministeri Antti
Tanskasen tekemään äsken sanottu kartoitus,
kartoitus siitä, mitä yritystoiminnan ja erityisesti
yritysrahoituksen kannalta tämän maailmantalouden
kriisin eteenpäinmeneminen, synkentyminen, tullessaan toisi,
miltä se kuva, mikä tässä näköpiirissä on
muutamiksi kuukausiksi eteenpäin, miltä se kuva
oikein näyttää ja mitä siinä kehityskuvassa
yritystoiminnan kannalta on sellaista, mihinkä pitää vastata
ja mitkä ne ovat ne lääkitykset, jotka
nyt sitten sanottu kehityskuva huomioon ottaen olisivat tarpeen
vielä vuoden 2009 puolella, kenties vielä ennen
kesää 2009.
Kun hallitus valmistelee tammi—helmikuun vaihteessa
näitä elvytystoimia ja lisätalousarviota,
niin tähän samaan yhteyteen, tavalla taikka toisella
siihen samaan yhteyteen, on tarkoitus tämän Antti
Tanskasen selvityksen pohjalta arvioida, tarvitaanko ja minkä mittaisia
lisätoimia. Niin kuin sanottu, nämä toimet
riittävät nyt, mutta tammikuussa tarkoitus on
arvioida, tarvitaanko ja minkä mittaisia lisätoimia.
En käy nyt tässä arvioimaan niitä,
mutta kun julkisuudessa on esitetty erilaisia yksittäisiä toimia,
mitä juuri tällä hetkellä tarvitaan,
niin nyt en ja ministeriössä, joka vastaa nimenomaan
mikrotaloudesta, elikkä työ- ja elinkeinoministeriössä me
emme halua tässä vaiheessa uusia yksittäisiä konsteja,
keinoja vetää julkiselle pöydälle,
vaan me mielellään katsomme tämän
kartoituksen, tilanneanalyysin, mihin tämä näyttäisi
olevan menossa, ja tavallaan siihen pöytään
sitten projisoidut toimet, mitä tässä tarvitaan.
Sen jälkeen kun nämä toimet on Antti
Tanskasen selvitystyön pohjalta lanseerattu, me sitten
arvioimme sen, mitä tuossa tammi—helmikuun vaihteessa
sitten kenties eduskuntaan asti uutta esitettäisiin.
Arvoisa puhemies! Näillä sanoilla vielä kertaalleen
kiitoksia valiokunnalle hyvin tehdystä työstä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Näyttää todella
siltä, että pankkien rahoituksen turvaaminen,
josta hieman aiemmin oli puhe 50 miljardin euron takausten muodossa,
ei ole avannut rahahanoja sillä lailla kuin on odotettu
ja olisi tarpeen, vaan nyt ollaan pankkien puolelta tultu tänne
reaalitalouden puolelle hyvin voimakkaasti ja nopeasti. Siksi tarvitaan
tällä puolella uusia, vahvoja päätöksiä,
joilla voidaan turvata suomalaisen vientiteollisuuden, vientiteollisuuden
alihankkijoiden ja sitten myös ihan kotimarkkinoilla toimivien
yritysten rahoitus. Tästä on kysymys näiden
neljän lakiesityksen lainmuutoksen osalta.
On annettava tunnustus hallitukselle siitä, että nämä esitykset
tulivat suhteellisen nopeasti tänne, vaikka kyllä asiantuntijat
kertoivat, että muissa kilpailijamaissa, osassa ainakin,
vastaavat järjestelyt on jo toteutettu. Näin Finanssialan
Keskusliitto meille vakuutti. No, voi olla, että tällä vaan
vauhditettiin meidän käsittelyämme, mikä oli
tietysti tarpeenkin sen takia, että tämä ennen joulua
pitää saada voimaan, ei näitä voi
helmikuulle asti lykätä.
Herra puhemies! On siis todella tärkeää,
että nyt vientiteollisuuden pyöriä pyritään
pitämään liikkeessä niin vahvasti
kuin mahdollista, koska jos ne pysähtyvät, silloin
seuraukset ovat äärimmäisen vakavat ja
pitkäaikaiset työttömyyden ja monien
muiden ongelmien kierteen johdosta.
Herra puhemies! Näihin esityksiin saimme talousvaliokunnassa
asiantuntijalausuntoja, joista tässä hieman tarkastelen
Finanssialan Keskusliiton asiantuntijan ja hänen mukanaan
olleen Nordea pankin luottojen käsittelijän näkökulmaa.
Finanssialan Keskusliitto totesi, että marraskuussa pyyntöjä pitkäaikaisista
ostajaluotoista, joiden arvioidaan tulevan nostoon vuoden 2009 aikana, oli
tullut pankkeihin jo enemmän kuin koko ehdotettu jälleenrahoitettava
määrä, 1,2 miljardia euroa, on. Osa pyynnöistä koskee
tarjouksen alla olevia vientikauppoja, osassa viejä on
jo valittu toimittajaksi mutta toteutuminen edellyttää rahoituksen
järjestymistä. FK arvioi, että rahoituspyyntöjen
määrän kasvu jatkuu ensi vuoden aikana.
Eli kyllä nämä määräkysymykset
tässä ovat nyt se vakavin kysymys. Tässä lausunnossa
todetaan erityisesti, että "hallituksen esittämä,
jälleenrahoitukseen käytettäväksi
osoitettu rahamäärä on pieni vientiyritysten
nähtävissä olevaan rahoitustarpeeseen
verrattuna. Jo tähän asti saatujen ostajaluottopyyntöjen
perusteella rahoitustarpeen voidaan arvioida olevan ainakin kaksin-
tai kolminkertainen esitettyyn nähden. Jos määrää on
tarkoitus nostaa vasta vaiheittain, tulee määrän
lisäyksen olla tiedossa hyvissä ajoin ensi vuoden
alussa."
Nostin nämä kysymykset talousvaliokunnan käsittelyn
loppuvaiheessa hyvin vahvasti esille, ja heräsi kysymys,
voidaanko tulla tarvittaessa jopa tammikuussa käsittelemään
uusia esityksiä, jos tarve on, koska tilanne on todella
vakava, ja niin kuin ministerikin totesi, menee nopeasti huonompaan
suuntaan. Marraskuiset luvut ovat jo vanhentuneet, ja nyt ollaan
tässä tilanteessa. Eduskunta on jäämässä tammikuun
ajaksi pois työnsä äärestä.
Mahdollisesti tarvitaan näiden tietojen perusteella nopeasti
uusia päätöksiä, jotta viejillä on
aikaa tehdä tarjouksia, käydä tarjouskilpailuja,
sopimus- ja rahoitusneuvotteluja, joihin vetosivat. Tältä osin
ministeriltä vielä haluaisin kuulla, minkälaisella
aikataululla hallitus on ajatellut mahdollisesti lisätarpeen
tyydyttämiseksi näitä esityksiä tuoda.
Vai voiko ministeri nukkua yönsä rauhassa joulun
ja tammikuun ajan siinäkin tapauksessa, että kävisikin
niin, että nämä valtuudet olisivat kuitenkin
riittämättömät ja sitten menee
aikaa kuitenkin niiden uudelleen käsittelyssä?
Tämä viennin osalta.
Sitten, mitä tulee näihin pienempiin yrityksiin,
niin tiedämme, että nyt jo on alihankkijayrityksiä suurissa
vaikeuksissa eri puolilla maatamme. Voisiko ajatella jopa niin,
että Finnveralle annettaisiin lähes avoin piikki
niin, että kaikki terveet toimintaedellytykset omaavat
pk-yritykset rahoitettaisiin tämän likviditeettikriisin
yli eikä olisi sellaisia rajoja, jotka tulevat sitten vastaan
ja joihin sitten yrityksistä osa kaatuu, kun yritystutkijat
ja päätöksentekijät joutuvat
te-keskuksissa tai Finnveralla, jos rahoitusrajat eivät ole
riittävän väljät, tekemään
ratkaisuja, kenelle annetaan, kenelle ei. Itse olisin valmis kyllä ainakin
vakavasti harkitsemaan sitä, että meillä olisi niin
avara tilanne tässä vaiheessa, että todella kaikki
sellaiset yritykset, jotka arvioidaan toimintaedellytyksiensä puolesta
terveiksi ja toimintakykyisiksi mutta jotka ovat ajautuneet syystä tai
toisesta kriisiin tässä tilanteessa — tällaisia
yrityksiä varmasti on enemmän tai vähemmän
ja lähiaikoina vielä ehkä enemmän — voitaisiin
pelastaa tämän kriisin yli ja näin turvata työpaikat
maakunnissa ja koko maassa.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ihan tärkeä kysymys, jonka
ed. Kankaanniemi esitti. Tänä aamuna, kun tapasin yritysten
edustajat, EK:n ja Suomen Yrittäjien johdon ja myöskin
finanssialan korkeimman johdon, tätä kysymystä arvioitiin.
Esimerkiksi Finnveran edustajat vakuuttivat, että näillä takauslimiittien
lisäyksillä, jotka tässä paketissa
nyt tulevat, ja tällä rahoituksen kohentamisella,
joka nyt tässä tulee — siis yhteensä takauspuolella
ja korontasauspuolella 3 miljardia lisää, ja kun
siellä ei ihan katossa olla tällä hetkelläkään,
niin se on semmoinen lähemmäs 4 miljardia se liikkuma-ala,
sitten viennin rahoitukseen 1,2 miljardia ja kotimaan rahoitukseen
vielä muutama sata miljoonaa euroa lisää — että niillä selvitään
kaikissa oloissa tämä lähiviikkojen aika.
Kun eduskunta tulee sitten helmikuussa lomalta, jos jotain oikein
katastrofia tapahtuisi, jos niin kuin todella pahaan suuntaan asiat
lähtisivät kehittymään, niin
tokihan hallituksella ja Finnveralla on mahdollisuus luvata, että tämä jatko
järjestyy siitä ja siitä ajasta lähtien,
koska tarvetta niitten limiittien käyttöön
missään tapauksessa ei tule ennen helmikuuta,
määrää, joka ylittää ne
limiitit, mihinkä asti rajat nyt tässä nousevat.
Kun Antti Tanskanen jättää 8.1. raporttinsa,
niin sen jälkeen me tiedämme, kuinka nopeasti
ja kuinka paljon uutta limiittiä kenties tarvitaan, ja
mitä uusia keinoja tarvitaan käyttöön.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Korostan vielä tätä talousvaliokunnan
pontta, joka nyt varmaankin hyväksytään
myös eduskunnan ponneksi, että "hallitus seuraa
tarkoin yritysten rahoitustilanteen kehittymistä ja antaa
helmikuussa 2009 talousvaliokunnalle selvityksen tilanteesta ja
esitykset mahdollisesti tarvittavista lisätoimista". Se
vastaa hyvin tätä keskustelua, mikä täällä on
käyty. Minun mielestäni on täysin selvää se,
että kun puhutaan kuitenkin veronmaksajien rahoista, että käydään
myös tarkkaan läpi se, mihin näitä rahoituksia
annetaan.
Täällähän on ollut esillä Irlannin
tilanne, ja siellähän heti kärkeen lyötiin
tällainen 400—450 miljardin euron paketti, ja
se on yli kaksi kertaa Irlannin bruttokansantuote. Se on aikamoinen vastaus
ajan haasteisiin, ja se on sellainen toinen linja, jota tässä ollaan
tekemässä. Mutta katsotaan nyt, miten tässä Irlannin
tilanteessa käy, koska mikään ei kuitenkaan
näytä ulospäin siltä, että Irlanti
olisi sen kummemmin selviämässä tästä kriisistä,
koska siellä työttömyys on noussut yli
7 prosenttiin ja siellä myös rakennustuotanto
on pysähtynyt näistä toimenpiteistä huolimatta
ja riskit ovat erittäin suuret, talletussuojaa on korotettu.
Tässä suhteessahan meidän kyllä täytyy
ottaa huomioon myös se, kuka tämän lystin
sitten loppuvaiheessa saattaa joutua kokonaan maksamaan, ja sehän
on aina kansalaiset. Tässä suhteessa kyllä myös
täytyy muistaa se, että jossain kulkee raja.
Mutta minusta tässä on nyt aika hyvin linjattu tämä tilanne.
Helmikuussa palataan asiaan, ja ministeri olemalla täällä paikalla
osoittaa, että hän seuraa valppaasti tilannetta.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ihan totta, kyllä seurataan. Ja mitä tulee
tämän paketin valmisteluun, kyllä Suomi
oli ehdottomasti koko Euroopan unionin ensimmäisiä maita.
Saattaa olla, että oli joku maa, tai pitääkö sanoa
jotkut, mikä merkitsee enemmän kuin yksi maa,
mutta ei juurikaan mikään muu eurooppalainen maa
ollut näitten toimien osalta meidän edellämme.
Kun huippukokouksessa huomenna ja ylihuomenna käsitellään tätä komission
esitystä recovery planiksi, siis täksi elvytyssuunnitelmaksi,
niin siinähän nyt sitten ollaan suosittelemassa
muillekin Euroopan unionin jäsenmaille tämän
tyylisiä toimia, joista Suomi tässä nyt
paraikaa on päättämässä.
Mitä vielä tulee tähän oikea-aikaisuuteen,
niin vielä kannattaa muistaa, että minkään
takausinstrumentin, korontasausinstrumentin tai lainainstrumentin
osalta ei olla tällä hetkellä esimerkiksi
Finnveran tai sen tytäryhtiöitten osalta tapissa.
Ei olla siinä katossa. Eli jos me olisimme myöhästyneet
näissä toimissa, niin katot olisivat nyt jo käsillä,
mutta kaikissa näissä on vielä matkaa
tähän kattoon. Ja nyt sitten näillä päätöksillä, jotka
tässä tehdään, nostetaan tuntuvasti
kattoa, ja minä uskon, että tällä päästään
eteenpäin kaikissa oloissa nyt jonkun matkaa. Tarvittavat
toimet tulevat sitten jatkossa.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä olevat
pankkitakuu- ja vientitakuulait ovat osoitus siitä, että maailmantalous
on todella nopeassa aikataulussa heikentynyt ja hallitus on reagoinut
näihin asioihin mahdollisimman nopeasti, ei viivytellen
vaan mahdollisimman nopeasti. Kun suomalaisille pankeille annettavia
tukia koskevaa lakiesitystä talousvaliokunnassa käsiteltiin,
käytiin läpi erittäin huolellinen asiantuntijakuuleminen.
Erikois-kiitos ministeri Pekkariselle, että hänen
ministeriönsä kautta on kaikkiin näihin
asioihin tullut todella pätevää asiantuntijatietoutta
ja ajantasaista tietoutta. Valiokunnassa on ollut todella ihan sen hetken
tieto, kun asiaa käsiteltiin. Aivan kuten ministeri totesi,
asioita seurataan koko ajan herkeämättä eteenpäin.
8. päivä tammikuuta tulee tämä Antti
Tanskasen raportti, mikä osoittaa sen, että asioita
seurataan todella tarkasti.
Pari huomiota vielä, arvoisa puhemies! Kun pankeille
myönnettävät takuut ovat 50 miljardiin euroon
saakka, on aina syytä muistaa se, että näillekin
myönnettäville takuille on aina pantu tiukat ehdot.
Ei ole olemassa sellaista maailmaa, että syydettäisiin
rahaa tänne, vaan jokainen asia tarkastetaan huolella ja
Rahoitustarkastus tässä asiassa tulee toimimaan
ja ensi vuonna tietenkin Finanssitarkastus erittäin tarkasti.
Jos siellä on semmoisia luottokelvottomia pankkeja, jotka ovat
itsensä ajaneet avuttomaan tilaan järjettömillä liiketoimillaan,
sellaisille pankeillehan ei tietenkään mitään
myönnetä.
Lopuksi, herra puhemies, totean vielä, että kun
tilannetta seurataan tarkoin, aivan kuten ministeri Pekkarinen sanoi,
niin mikä on tilanne helmikuun alussa uusien valtiopäivien
avaamisen jälkeen, sitä emme vielä tiedä,
mutta tärkeää on, että Suomen
valtio on reagoinut nopeasti. En aina ymmärrä opposition
edustajien arvostelua siitä, onko toimittu riittävästi
tai liian nopeasti tai liian hitaasti. Kuitenkin on toimittu mahdollisimman
ensi tilassa, se on tärkeää. Mikä on
tilanne kuukauden päästä, emme sitä tiedä,
mutta sitä seurataan.
Yleiskeskustelu päättyi.