2) Hallituksen esitys laiksi työttömyysetuuksien
rahoituksesta annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä ehdotetaan muutettavaksi väliaikaisesti työttömyysetuuksien
rahoituksesta annettua lakia. Ehdotuksen mukaan yliopistot maksaisivat alempaa
työnantajan työttömyysvakuutusmaksua
vuosina 2010—2011. Esitys liittyy vuoden 2010 alussa voimaan
tulevaan yliopistouudistukseen. Nykyisin valtion tilivirastoina
toimivista yliopistoista muodostetaan itsenäisiä julkisoikeudellisia
laitoksia tai säätiölain mukaisia säätiöitä,
minkä seurauksena yliopistoille tulee velvollisuus maksaa
työttömyysvakuutusmaksu. Yliopistouudistuksen
lähtökohtana on, että yliopistojen talouden
tilanne ei heikkene uudistuksessa. Tällä esityksellä pyritään
osaltaan turvaamaan yliopistojen taloutta uudistuksen siirtymävaiheessa.
Työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain
12 §:n mukaan työnantaja, joka tapaturmavakuutuslain
mukaan on velvollinen vakuuttamaan työntekijänsä,
on velvollinen maksamaan työnantajan työttömyysvakuutusmaksun.
Lain 18 §:ssä säädetään
työttömyysvakuutusmaksun määrästä sekä perusteista,
joiden mukaan työttömyysvakuutusmaksun määrä vahvistetaan
vuosittain sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella.
Palkkasummaan perustuva maksun porrastus on laissa selkeä ja
täsmällinen.
Ilman tätä nyt käsittelyssämme
olevaa lakiehdotusta yliopistojen työnantajan työttömyysvakuutusmaksun
määrä vuoden 2009 alun palkkasummalla
laskettuna olisi vuonna 2010 noin 40 miljoonaa euroa. Sen sijaan,
jos yliopistojen työnantajan työttömyysvakuutusmaksun
määrä on alemman prosentin mukainen eli
0,75 prosenttia palkkasummasta, vakuutusmaksu on vuosina 2010—2011
vuositasolla noin 10,5 miljoonaa euroa.
Valiokuntakäsittelyssä ovat Työttömyysvakuutusrahasto
samoin kuin työnantajien ja työntekijöitä edustavat
keskusjärjestöt vastustaneet tätä esitystä.
Kuultavat ovat korostaneet, että työnantajan työttömyysvakuutusmaksun
tulee määräytyä yhdenvertaisten
periaatteiden mukaisesti kaikkien lain soveltamisalan piiriin kuuluvien
työnantajien osalta eikä yksittäisen
työnantajan tai työnantajaryhmän taloudellinen
tilanne voi olla perusteena poiketa yleisestä maksuvelvollisuudesta.
Hallituksen esityksessä ei ole lainkaan arvioitu esityksen
vaikutuksia Työttömyysvakuutusrahaston ja työttömyysetuuksien
rahoituksen kannalta. Tätä on pidettävä merkittävänä puutteena
esityksessä. Työttömyysvakuutusrahastolta
jää esityksen seurauksena vuonna 2010 saamatta
maksutuottoja noin 30 miljoonaa euroa. Vaikka vuoden 2011 osalta
ei maksun suuruutta vielä ole vahvistettu, voidaan kuitenkin
arvioida, että työttömyysvakuutusmaksut
tulevat nousemaan vuonna 2011 vähintään
0,2 prosenttiyksikköä. Korotustarvetta on kuitenkin
selkeästi tätä enemmän. Kun
ylempi maksu yleensä muuttuu alempaa enemmän,
voidaan arvioida, että yliopistojen työttömyysvakuutusmaksukertymä jää reilusti
yli 30 miljoonaa euroa pienemmäksi kuin mitä sen
pysyvän lain mukaan pitäisi olla.
Hallituksen esityksen johdosta Työttömyysvakuutusrahastolta
jää vuosilta 2010—2011 saamatta yhteensä yli
40 miljoonaa euroa maksutuottoja. Vajauksen joutuvat kattamaan muut maksuvelvolliset.
Työttömyyden yleisen kasvun ohella erityisesti
lomautusten kasvu on lisännyt kuluvana vuonna voimakkaasti
Työttömyysvakuutusrahaston menoja. Samaan aikaan
työllisyyden lasku on johtanut maksettujen palkkojen mukaan
määräytyvien Työttömyysvakuutusrahaston
maksutuottojen alenemiseen. Alijäämän lisääminen
tässä taloudellisessa ja työttömyystilanteessa
on työttömyysetuuksien rahoituksen näkökulmasta
riskialtista. Työttömyysvakuutusrahaston alijäämä tulee
olemaan tänä vuonna noin 550 miljoonaa euroa.
Ensi vuodelle hyväksytyssä talousarviossa alijäämän
määräksi ennakoidaan noin 575 miljoonaa
euroa. Työttömyysvakuutusjärjestelmä velkaantuu
siis merkittävästi vuoden 2010 alusta alkaen.
Valiokunta on vastikään mietinnössään
ilmaissut huolensa Työttömyysvakuutusrahaston talouden
vakaudesta. Valiokunta katsoo, että on tärkeää huolehtia
työttömyysvakuutusmaksun järkevästä ja
mahdollisimman vakaasta kehityksestä ja välttää maksujen
ennakoimatonta nousua. Tästä syystä rahaston
suurempaan menoon on syytä varautua ennakolta niin, ettei
maksu tulevina vuosina nousisi kohtuuttomasti väestön ikääntyessä ja
työssäkäyvien määrän
vähentyessä.
Valiokunta pitää erikoisena, että työttömyysetuuksien
rahoitusta koskevan lain muutosehdotuksen on valmistellut ja eduskunnalle
esitellyt opetusministeriö. Valiokunta toteaa, että hallituksen
esitys uudeksi yliopistolaiksi on annettu helmikuussa 2009. Lakiehdotuksesta
on sen valmisteluvaiheessa saatu muun muassa sosiaali- ja terveysministeriön
lausunto marraskuussa 2008. Sosiaali- ja terveysministeriön
lausunnossa kiinnitettiin opetusministeriön huomiota siihen,
ettei ehdotuksessa käsitelty yliopistojen aseman muutoksen
vaikutusta työnantajamaksuihin. Lausunnossa huomautettiin
tuolloin, että työnantaja, joka on velvollinen
tapaturmavakuutuslain mukaan vakuuttamaan työntekijänsä,
on myös velvollinen maksamaan työnantajan työttömyysvakuutusmaksun.
Valiokunta pitää epäasianmukaisena,
että asian järjestämisessä on
viivytelty ja edetty nykyiseen vaiheeseen ennen kuin työnantajamaksujen kattamista
on ryhdytty juuri maksuvelvollisuuden alkamisen alla järjestämään
väliaikaisella lailla. Valtioneuvostolla on ollut ainakin
vuosi aikaa varautua nyt syntymässä olevaan tilanteeseen.
Nyt esitys on annettu eduskunnalle kiireellisenä erittäin
lyhyellä aikataululla maksuvelvollisuuden alkaessa vuoden
2010 alusta, jolloin vaihtoehtoisia tapoja lakiehdotuksen sinänsä tärkeän
tavoitteen eli yliopistojen talouden turvaamiseksi ei edes ole voitu
eduskuntakäsittelyn aikana enää hakea.
Valiokunta kiinnittää valtioneuvoston huomiota
siihen, että hallituksen esitykset annetaan eduskunnalle
ajoissa, jotta niiden asianmukaiselle käsittelylle on ja
jää riittävästi aikaa.
Valiokunta hyväksyy hallituksen esityksen siihen työttömyysvakuutuksen
rahoitukseen liittyvistä ongelmista huolimatta yliopistouudistuksen
siirtymävaiheen järjestelynä. Valiokunta
katsoo, että yliopistojen taloudellinen tilanne pitää vuoden
2011 jälkeen turvata niin, että yliopistot voivat
hoitaa työnantajavelvoitteet aivan samalla tavoin kuin
muiden työnantajien on hoidettava riippumatta työnantajan
mahdollisista rahoitusvaikeuksista.
Tähän mietintöön on jätetty
hylkäysesityksen sisältävä vastalause.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen yksi valiokunnan puheenjohtajan puheensa lopuksi
mainitseman vastalauseen allekirjoittajista ja kiitän valiokunnan
puheenjohtajaa siitä, että hän esitteli
vastalauseen keskeisimmän sisällön. Tämä on
nimittäin historiallinen — tai en tiedä,
onko tämä nyt aivan historiallinen, mutta ainakin
minun täälläolourani aikana historiallinen — mietintö siinä mielessä,
että siinä on hallituksen esitykseen myönteisesti
kohdistuvaa sisältöä täsmälleen
yksi lause ja päätösehdotus.
Se ainoa mietinnön myönteinen lause on tämä viimeisen
kappaleen lause: "Valiokunta hyväksyy esityksen — siihen
työttömyysvakuutuksen rahoitukseen liittyvistä ongelmista
huolimatta — yliopistouudistuksen siirtymävaiheen
järjestelynä". Ja sitten se kohta: "- -
lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana."
Muu osa tästä mietinnöstä on
erittäin painavaa kritiikkiä. Itse asiassa tekisi
mieli sanoa, että tämä mietinnön
sisältö on paljon parempi vastalauseena kuin tämä varsinainen
vastalauseen teksti. Kaikella kunnioituksella vastalauseen tekstin
kirjoittajaa kohtaan, mutta tässä on perusteellisemmin
ja vakuuttavammin esitelty kaikki ne puutteet, jotka tähän
lakiesitykseen liittyvät, ja siksi niitä minun
ei tarvitse ryhtyä käymään läpi.
Lukekaa mietintö. Siis tämä on uskomaton
esitys.
Me äänestimme valiokunnassa siitä,
lähetetäänkö tämä perustuslakivaliokuntaan
lausunnolle vai ei. Hävisimme. Mutta epäilen,
että hallituspuolueiden edustajat valiokunnassa tunsivat
kyllä sisimmässään kohtuullista
lämpöä sille, että tämä olisi
voitu perustuslakivaliokunnassa käsitellä. Ihmettelenkin
hieman sitä, miksi puhemiesneuvosto ei lähettänyt
tätä perustuslakivaliokuntaan lausunnolle.
Tästähän käytiin erään
toisen lakiesityksen eli yliopistojen apteekkien verotusta koskevan
lakiesityksen yhteydessä jo varsin laaja ja perusteellinen
ja tiukkakin keskustelu, ja siinä keskustelussakaan en
kuullut, että kukaan tässä salissa sen
paremmin hallitus- kuin oppositiopuolueitten edustajistakaan olisi
sanonut, että tämä on hyvä lakiesitys.
Tällä toki poistetaan ongelma, joka on korjattava,
mutta se ongelma olisi tietysti ratkaistavissa paljon helpommin
sillä tavalla, että budjettiin lisättäisiin
nyt ne puuttuvat 54 miljoonaa, koska ilmeisesti 6 miljoonaa siellä nyt
tähän tarkoitukseen on, mutta kun puute on 60
miljoonaa. Ja tässähän siirretään
valtiolle kuuluvien velvoitteitten, siis yliopistoille kuuluvien
velvoitteitten maksu muitten yritysten tehtäväksi. Se
nyt ei kyllä ole pelkästään
perustuslaillisesti arveluttavaa puhumattakaan siitä, että kaikilla muilla
tavoin se on äärimmäisen arveluttavaa. Tämä on
valitettava osoitus siitä, miten heikosti koko yliopistolaki
on valmisteltu, kun siinä tämän tyyppisiä ongelmia
oli tietysti useampiakin, mutta tämä on kyllä niitten
manifestoituma.
Arvoisa puhemies! Tästä voisi sanoa vaikka mitä,
mutta en sano muuta kuin että arvoisat hallituspuolueitten
kansanedustajat, arvoisat oppositiokansanedustajat, lukekaamme kaikki
yhdessä vielä kerran tämä valiokunnan
mietintö ja päätykäämme
sille kannalle, jolla me kaikki sisimmässämme
olemme. Tämä lakiesitys pitää hylätä,
ja sitä tulemme esittämään toisessa
käsittelyssä, jolloin tähän
hylkäämiseen meille kaikille myöskin
syntyy mahdollisuus.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Totta on, että Työttömyysvakuutusrahasto
menettää 60 miljoonaa kahden vuoden aikana tämän
lain myötä, mutta valtioneuvostohan on sitoutunut
turvaamaan rahaston maksuvalmiuden kaikissa oloissa, joten kyllä tämä vastalause
on täysin tarpeeton. Kaikki nämä moitteet,
mitä ed. Erkki Virtanen tässä sanoo,
kyllä sanottu tässä mietinnössä.
Ja mistä ed. Virtanen sitten olisi ottanut nämä rahat?
Hän olisi ottanut ne budjetista, mutta jos niitä ei
ole budjetissa, niin parashan se on, että kuitenkin yliopistot
pystyvät turvaamaan toimintansa tämän esityksen
myötä.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Minä nyt varmuuden vuoksi luen ed. Asko-Seljavaaralle
mietinnön viimeisen kappaleen viimeisen lauseen: "Valiokunta
katsoo, että yliopistojen taloudellinen tilanne pitää vuoden 2011
jälkeen turvata niin, että yliopistot voivat hoitaa
työnantajavelvoitteet aivan samalla tavoin kuin muidenkin
työnantajien on hoidettava riippumatta työnantajan
mahdollisista rahoitusvaikeuksista."
Ed. Asko-Seljavaara, ei tämä periaatteellinen tilanne
tässä muutu mihinkään vuoden
2011 jälkeen, ja kyllä se tosiasia vaan on niin,
että se vaje, joka syntyy Työttömyysvakuutusrahastoon, pitää voimassa
olevien säännösten mukaan hoitaa muitten
yritysten eikä valtion toimesta. Silloin se tarkoittaa
sitä, että valtio siirtää velvoitteensa
toisten maksettavaksi, ja se on perustuslaillisesti äärimmäisen
arveluttavaa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tämän
lakiesityksen käsittelyn aikana on tullut sellainen kuva,
että hallitus on yliopistouudistuksen yhteydessä yksinkertaisesti
unohtanut sen, että siinä vaiheessa, kun yliopistoista
tulee itsenäisiä julkisoikeudellisia laitoksia
tai säätiölain mukaisia säätiöitä,
niin niille tulee myös nämä työnantajavelvoitteet
työttömyysvakuutusmaksu mukaan lukien. Ja sitten
on tuotu hyvin nopeassa tahdissa eduskunnalle tällainen
esitys, joka tuntuu hihasta vedetyltä, ja myös
ilmeisesti on hallituspuolueen edustajia käskytetty vain viemään
se nopeasti läpi.
Edelleenkin ihmettelen sitä, kun tämä lakiesitys
selvästi sotii työnantajien keskinäistä tasavertaisuutta
vastaan ja siten myös on vaivalloisesti perusoikeuksien
kanssa yhteen sovitettavissa, miksi tätä ei voitu
edes perustuslakivaliokunnan käsittelyyn saattaa. Todellakin
lakiesitys asettaa eri työnantajat keskenään
eriarvoiseen asemaan. Ei voi olla niin, että työnantajan
rahapula olisi syy siihen, että työnantaja vapautetaan
näistä maksuista. Meillä on tällä hetkellä monia
muitakin säätiöitä, julkisoikeudellisia
yhteisöjä tai julkisoikeudellisia laitoksia ja
monia muita työnantajia, joilla on taloudellisia vaikeuksia.
Tuossa äsken puhuttiin Finnairin vaikeuksista, ja kyllä siellä vaan
joudutaan ne työnantajamaksut maksamaan. Sen vuoksi pidän
tätä täysin epäonnistuneena
esityksenä. Toki yliopistojen taloustilanne on turvattava,
mutta se olisi tullut turvata budjettirahoituksen kautta.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tästähän käytiin
oikeastaan jo pientä lämmittelykeskustelua muutama
päivä sitten toisen lain yhteydessä,
ja kyllä silloin on jo todettu, että tämä linja
on täysin väärä. Tämä täytyy
toistaa myös tässä yhteydessä.
Täällä äsken ed. Asko-Seljavaara — kuulin sen
tuolla huoneessani kun kuuntelin — puhui, että eihän
tässä ole mitään ongelmaa ja
vastalause on turha. Olen kyllä käsittänyt
niin päin, että tämä koko mietintö on
vähän niin kuin vastalause tässä asiassa.
Menettely on huono, ja mikä huomattavinta, tässä kolikossa
on myös toinen puoli. Tällä ei myöskään
turvata millään tavalla yliopistojen asemaa muuta
kuin väliaikaisesti. Hallitus on pettänyt lupauksensa
myös yliopistokentälle, eli sieltä puuttuu
nyt usea kymmen miljoonaa euroa tulevaisuudessa rahoitusta, jotka
luvattiin hoitaa tämän yliopistouudistuksen yhteydessä.
Perusrahoituksesta tulee puuttumaan kymmeniä miljoonia
euroja, mikä on hirveä petetty lupaus.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todellakin sanoin, että tässä mietinnössä on
sanottu kaikki se, mitä tästä asiasta
voidaan sanoa, ja sen takia tämä vastalause on
täysin turha. Muiden työnantajien maksujahan ei
tämän lain mukaan nosteta.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sen verran kommentoin valiokunnan varapuheenjohtajan
ed. Asko-Seljavaaran puheenvuoroa, että meidän
mietinnöstämme puuttuu yksi arviointi, ja se on
se arviointi, joka ei kuulu sosiaali- ja terveysvaliokunnalle. Se
arviointi olisi pitänyt ehtiä kyetä tekemään perustuslakivaliokunnassa.
Olen oppinut täällä vuosien varrella
joitakin asioita, ja yksi niistä on se, että kun
tilanne on hankala, perustuslakivaliokunta kirjoittaa: ei ole vaivatta
sopusoinnussa perustuslain kanssa. En ole juristi enkä ole
ollut perustuslakivaliokunnan jäsen, niin etten täysin
tiedä sitä prosessia, mitä siellä tapahtuu,
mutta sanonpa nyt näin hallintoihmisenä ja byrokraattina,
että tämä esitys ei ole vaivatta sopusoinnussa työnantajien
yhdenvertaisuusperiaatteen kanssa. Tämä on voitava
tässä yhteydessä sanoa ääneen. Tämä on
voitava sanoa ääneen tilanteessa, jossa tällä lailla
turvaamme yliopistojen rahoituksen. Minä luotan hallitukseen,
että se rahoitus on turvattu jatkossakin. Mutta kun se
pysyvä lainsäädäntö tulee
tänne, tämän kaltaisia esityksiä tällaisella
kiireellä ei saa eduskunnalle tuoda.
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaaralle: Mietinnössä on
todellakin aivan rehellisesti mielestäni kerrottu nämä ongelmat,
jotka tähän liittyvät, mutta se oikea
johtopäätös puuttuu eli se, että tämä esitys
on hylättävä. Se on se vastalauseen oleellinen
sisältö, ja sen vuoksi vastalause jätettiin.
Muistutan vielä, että valiokunnassa äänestettiin
siitä, lähetetäänkö tämä esitys
perustuslakivaliokuntaan käsiteltäväksi.
Itse tein sen esityksen, ja hallituspuolueen edustajat äänestivät
perustuslakivaliokuntaan lähettämistä vastaan.
Ed. Rehulan tuskaa ymmärrän hyvin, koska ilmeisesti
hallituksen taholta on paimennettu niin, että tämä vain
pitää viedä nyt nopeasti läpi.
Mutta kyllä tämä on häpeä koko
eduskuntalaitokselle, jos me teemme sellaista lainsäädäntöä,
joka ilmiselvästi on perustuslain vastaista ja jota ei
asianmukaisesti käsitellä perustuslakivaliokunnassa
niin kuin se kuuluisi käsitellä.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Oman vastauspuheenvuoroni sisältö on
varmasti aivan identtinen sen kanssa, mitä ed. Räsänen
sanoi juuri. Sehän tässä, arvoisa ed.
Asko-Seljavaara, onkin se ongelma, että vaikka tämä mietintö on
hyvin kriittinen, niin se johtopäätös
on väärä. Eli siis johtopäätöksenhän
pitäisi nimenomaan olla, että tällaista
lakia ei ikimaailmassa pitäisi täällä mennä hyväksymään.
On äärimmäisen tärkeää huomata,
että esimerkiksi valiokunnan puheenjohtaja ed. Rehula puhui
todella kriittisen, asiallisen puheenvuoron, ja toivoisin, että häntä kuunneltaisiin
myös tässä. Se on merkillepantavaa. En
tiedä, onko historiassa usein tällaisia tilanteita
ollut, että ei ole vaivatta sopusoinnussa perustuslain
kanssa eikä ole vaivatta sopusoinnussa minkään
normaalin käytännön kanssa. On se aivan käsittämätöntä,
että ei ole haluttu perustuslakivaliokunnalta kysyä kantaa
tähän.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaatii kyllä erittäin laajaa
mielikuvitusta ja suorastaan fantasiaa parhaimmillaan, että pystyy
todistamaan, että tässä ei toteutettaisi
epätasa-arvoisuutta työnantajien kesken. Kun nimenomaan
sanotaan, että niin tehdään, niin silloin
tehdään. Se jo esittelyssä sanotaan,
että möhlitään sen kun kerkii,
kerta kaikkiaan, ja se johtuu siitä vaan yksinkertaisesti,
että kun on ruvettu möhlimään,
niin möhlitään loppuun saakka.
Kari Kärkkäinen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Perustuslakivaliokunnan jäsenenä en
malta olla puuttumatta, ja kun kuulin tuon ed. Rehulan puheenvuoron,
niin kyllä ihmettelen sitä, että täällä sanotte,
että tämä asia pitäisi tutkia
perustuslakivaliokunnassa, mutta valiokunnassa te vastustitte tuota
ajatusta. Tämä tuntuu kyllä kieltämättä häpeälliseltä koko talolle
tämä järjestelmä.
Minusta on erittäin perusteltua tuo ed. Virtasen puheenvuoro,
ja ed. Räsänen on puhunut tästä,
että tämä lakiesitys tulisi hylätä.
Ed. Asko-Seljavaara sanoi äsken, että budjetti on
päätetty, mutta budjetti päätetään
ensi viikolla eduskunnassa ja meillä on vielä mahdollisuuksia
vaikuttaa tuohon asiaan, ja toivon, että tämä tosiaan
tehdään.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä keskustelu jo
osoitti sen, miten ristiriitaisesta laista on kyse, ja oikeastaan
osoittaa myös sen, että sekä hallituspuolueiden
että oppositiopuolueiden edustajat ovat periaatteellisesti kaikki
samaa mieltä asiasta, mutta loppupäätelmä tästä asiasta
on meillä erilainen.
Valiokuntamme puheenjohtaja, ed. Rehula kävi jo läpi
tätä valiokunnan mietintöä ja
niitä kysymyksiä, ja puutun vielä muutamaan
kohtaan tässä asiassa.
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää siis yliopistojen
työttömyysvakuutusmaksun väliaikaista
alentamista sillä perusteella, että se turvaisi yliopistojen
taloudellista tilannetta yliopistouudistuksen läpiviennin
aikana. Muistamme varmasti hyvin viime keväältä,
miten hallituksen nopeasti voimaan ajama yliopistouudistus jätti
ilmaan monia avoimia kysymyksiä. Yksi suuri huolenaiheemme
oli yliopistojen perusrahoituksen turvaaminen uudistuksen yhteydessä.
Varmasti kaikkien yhteinen toive on, että yliopistouudistusta
voitaisiin viedä eteenpäin niin, että opetuksen
taso ja työsuhteet voidaan turvata. Pelkät toiveet
eivät kuitenkaan riitä. Tarvitaan myös hyvää lainvalmistelua,
toimeenpanoa ja riittävää rahoitusta.
Nyt näin ei kuitenkaan tapahdu.
Yliopistolain hyväksymisen jälkeen tulee jatkuvasti
tipoittain erilaisia lakiesityksiä, jotka heikentävät
yliopistojen tilannetta. Yliopistot elävät hyvin
epävarmaa aikaa tällä hetkellä.
Tämä lainsäädäntöesitys
osaltaan vaikeuttaa myös yliopistojen taloudellista ja
toiminnallista suunnittelua ja yliopistolain tulevaisuuden kehittämistä.
Jo marraskuussa 2008 sosiaali- ja terveysministeriö huomautti,
ettei yliopistolain valmistelussa ole huomioitu työnantajamaksujen
muutoksia. Varautumisaikaa olisi ollut yllin kyllin, mutta nyt tämä epämääräinen
lakiesitys tuotiin nopeasti valmisteltuna opetusministeriön
kautta eduskuntaan, ja käsittely oli niin tiukasti aikataulutettu
sosiaali- ja terveysvaliokunnassakin, ettei edes perustuslakivaliokunnan
lausunnolle ollut aikaa, vaikka näin olisi ehdottomasti
pitänyt tehdä. Ei ole ihme, että edustajat
valiokunnan puheenjohtajaa myöten ovat käärmeissään
tästä esityksestä. Mietintö on
erittäin kriittinen, mutta kuitenkin valiokunta päätyy
kannattamaan hallituksen huonoa esitystä. Oppositio päätyi
samoista syistä esittämään lain
hylkyä.
Arvoisa puhemies! Valiokuntakuulemisessa kävi erittäin
selväksi, että tätä esitystä vastustavat
niin työnantaja- ja työntekijäjärjestöt
kuin myös työttömyysvakuutusrahastokin.
Kuultavat ovat korostaneet, että työnantajan työttömyysvakuutusmaksun
tulee määräytyä yhdenvertaisten periaatteiden
mukaisesti kaikkien työnantajien osalta. Yksittäisen
työnantajan taloudellinen tilanne ei voi olla perusteena
poiketa yleisestä maksuvelvollisuudesta. Sehän
romuttaisi koko järjestelmän, söisi sen
uskottavuuden ja luotettavuuden.
Tällä hetkellä laki on erittäin
yksiselitteinen. Työttömyysetuuksien rahoituksesta
annetun lain mukaan työnantaja, joka on velvollinen vakuuttamaan
työntekijänsä tapaturmavakuutuslain perusteella,
on velvollinen myös maksamaan työnantajan työttömyysvakuutusmaksun,
jonka määrä vahvistetaan vuosittain asetuksella.
Maksuperusteet ovat laissa selkeästi ja täsmällisesti
määrätyt. Ensi vuonna työnantajan
maksu on 0,75 prosenttia palkasta noin 1 800 000
euron palkkasummasta ja sen ylittävältä osalta
2,95 prosenttia. Tämän selkeän määritelmän
mukaisesti yliopistoihin tulee soveltaa ylempää prosenttia,
ja sen mukaisesti vakuutusmaksu olisi ensi vuonna noin 40 miljoonaa
euroa.
Kuitenkin hallituksen nyt tekemän esityksen mukaan
yliopistot maksaisivat alemman prosentin mukaista maksua ensi ja
seuraavana vuonna, jolloin kulut olisivat runsaat 10 miljoonaa euroa. Kahden
vuoden aikana esitys söisi työttömyysvakuutusrahaston
maksutuloa yhteensä 60 miljoonalla eurolla. Ongelmana on
myös, että palkansaajien ja työnantajien
työttömyysvakuutusmaksun muutokset on nykylain
mukaan määrättävä niin,
että ne jakautuvat palkansaajan ja työnantajan
keskimääräisen työttömyysvakuutusmaksun
välillä tasan.
Hallituksen nyt tekemä esitys johtaa ristiriitaan tämän
periaatteen kanssa, sillä se tarkoittaisi työnantajan
keskimääräisen maksun pienempää korotusta
verrattuna palkansaajan maksuun. Jos yliopistojen maksu on vuonna
2011 jo etukäteen määrätty alemman
maksun mukaisesti, työttömyysvakuutusrahaston
tulisi korottaa muiden työnantajien maksuja niin, että keskimääräinen maksu
nousisi riittävästi suhteessa palkansaajan maksuun.
Arvoisa herra puhemies! Työttömyysvakuutusmaksujen
tarkoituksena on turvata työttö-myysetuuksien
maksaminen, mutta hallitus käyttää työttömyysvakuutusmaksuja
huonoon politiikkaansa, tässä tapauksessa vaillinaisesti
rahoitetun yliopistouudistuksen paikkaamiseen.
Moni yritys ja julkisoikeudellinen laitos on parhaillaan suurissa
taloudellisissa vaikeuksissa, ja niiden on varmasti vaikea ymmärtää,
mikseivät ne voisi saada vastaavaa maksun huojennusta,
vaikka ne täyttävät samat asialliset
edellytykset veronmaksukyvyn näkökulmasta. Nythän muut
maksuvelvolliset itse asiassa joutuisivat maksamaan yliopistolta
saamatta jäävät maksuosuudet, vaikka
niiden palveluksessa olevan henkilöstön työttömyysturva
on identtinen. Vakuutusperiaatetta ei siis tässä sovelleta.
Mutta hallitukselle tällainen erioikeuksiin perustuva politiikka
ja etuoikeutettujen ryhmien luominen tuntuu sopivan erittäin
hyvin. Epäoikeudenmukaiset lait ja yhteiskunnan eriarvoistuminen
ovat tämän hallituksen erityisosaamista, valitettavasti.
Arvoisa herra puhemies! Lakiesitys olisi vaatinut ehdottomasti
perustuslakivaliokunnan käsittelyn ja arvion siitä,
kohteleeko lakiesitys eri toimijoita perustuslain mukaan yhdenvertaisesti ja
oikeudenmukaisesti. Toivoisin, että puhemiesneuvosto pohtisi
ennen asian toista käsittelyä vielä kerran,
vaatisiko lakiesitys perustuslakivaliokunnan käsittelyä.
Arvoisa puhemies! Toisin kuin valiokunnan enemmistö,
elikkä hallituksen edustajat, katsomme, että yliopistojen
taloudellinen tilanne pitää jo nyt turvata niin,
että yliopistot voivat hoitaa työnantajavelvoitteet
aivan samalla tavoin kuin muidenkin työnantajien on tehtävä,
riippumatta mahdollisista rahoitusvaikeuksista. Emme hyväksy
hallituksen menettelytapoja emmekä lakiesitystä.
Tulemme lain toisessa käsittelyssä esittämään
sen hylkäämistä.
Antti Vuolanne /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Äskeisessä puheenvuorossa voimakkaasti
vedottiin siihen, että vielä pohdittaisiin mahdollisuutta
asian tutkimiseen perustuslakivaliokunnassa. Itse perustuslakivaliokunnan
jäsenenä näkisin asian siten, että mikäli
tällaisia pyyntöjä kovasti on, niin on
mieluummin perusteltavissa se, että asia tutkitaan, kuin
että siitä niin paljon sitten työmäärä lisääntyisi
tai vahinkoa olisi, jos se perustuslakivaliokunnan toimintaa vielä sitten
kuormittaisi.
Yhdenvertaisuus tai eri toimijoiden laittaminen erilaiseen asemaan
ja sen vaatimat erityiset perustelut ovat aina tutkimisen arvoisia
asioita, mutta niilläkään ei kovin pitkälle
voi sitten lainsäädännön sisältöä ohjata,
vaan edelleen lainsäätäjällä on
melko laajat mahdollisuudet ohjata lakien sisältöä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todellakin ed. Anneli Kiljunen oli aivan oikeassa,
kun hän sanoi, että tämä laki
takaa nyt vaillinaisesti rahoitetun yliopistouudistuksen. Senhän
me olemme tässä mietinnössä sanoneet.
Mutta vastaavia rahoituksia on tapahtunut muun muassa työnantajamaksujen
poistamisen yhteydessä Kainuun kokeilusta tai saaristoalueiden
kuntien verohelpotuksista. Sitten meillä on vielä valtion
verotulon tasaukset, jotka vievät rahaa pois kunnilta,
niin että kyllä monta samantapaista asiaa tapahtuu tässä maassa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Anneli Kiljunen äsken
totesi, esitys olisi toteutuessaan hyvin epäoikeudenmukainen
eri työnantajia kohtaan. Lukuisat yritykset sekä julkisoikeudelliset
laitokset kärsivät taloudellisista vaikeuksista,
joihin ne eivät saa apua minkäänlaisten
maksujen huojennusten muodossa. Yliopistoja ei tule asettaa tässä asiassa
erityisasemaan.
Yhdyn vastalauseessa esitettyyn näkemykseen, jonka
mukaan yliopistojen taloudellinen tilanne on jo nyt turvattava siten,
että yliopistot voivat hoitaa työnantajan velvoitteensa
samoin kuin muutkin työnantajat joutuvat omansa hoitamaan.
Krista Kiuru /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva esitys
on erittäin epäoikeudenmukainen, sillä se
kohtelee eri työnantajia eri tavalla. Siksi on perusteltua,
niin kuin ed. Anneli Kiljunen vaati, että asia tutkittaisiin
vielä kerran perustuslakivaliokunnassa. Lisäksi
on todettava, että tuntuu kovin kummalliselta ajatella,
että meidän pitäisi näiden maksujen
nimissä rahoittaa yliopistouudistusta. Sellainen väite
tuntuu kovin pöyristyttävältä,
sillä yliopistouudistusta pitäisi rahoittaa osana
opetusministeriön toimintaa. Tämä uudistuksen resurssien
riittämättömyys olisi pitänyt
huomioida jo silloin, kun yliopistolakia täällä eduskunnassa
on käsitelty.
Näin jälkikäteen on pöyristyttävää,
että me toisen hallintoalan rahoituksella paikkaamme niitä virheitä,
joita tehtiin silloin. Ja haluan huomauttaa, että me olemme
omalta osaltamme sitä korjaamassa seuraavan vuoden budjettia
ajatellen. Olemme esittämässä 21:tä miljoonaa
julkisoikeudellisten yliopistojen rahoituksen turvaamiseksi.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsillä oleva hallituksen
esitys yliopistojen maksaman työnantajan työttömyysvakuutusmaksun
väliaikaisesta alentamisesta on valitettava esimerkki epäasiallisesta
lainvalmistelusta.
Ensinnäkin on erikoista, että valmisteleva
ministeriö on opetusministeriö, vaikka laissa
käsitellään työttömyysetuuksia.
Toiseksi on outoa, että vasta juuri hiukan ennen kuin
yliopistojen velvollisuus maksaa työttömyysvakuutusmaksuja
on alkamassa, aletaan kiireellä järjestää työnantajamaksujen
kattamista väliaikaisella lailla. Valtioneuvostolla olisi
ollut ainakin vuosi aikaa varautua tilanteeseen, koska hallituksen
esitys uudeksi yliopistolaiksi annettiin jo tämän
vuoden helmikuun lopussa. Maksuvelvollisuus alkaa ensi vuoden alusta,
ja laki on eduskunnassa vasta nyt. Tällä aikataululla
ei ole ollut mitään realistisia mahdollisuuksia miettiä sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa vaihtoehtoisia tapoja yliopistojen talouden
turvaamiseksi.
Iso puute hallituksen esityksessä on ollut se, että siinä ei
ole ollenkaan arvioitu sitä, miten esitys vaikuttaa Työttömyysvakuutusrahastoon
ja työttömyysetuuksien rahoitukseen. Tämän
esityksen seurauksenahan Työttömyysvakuutusrahastolta
jää saamatta maksutuottoja vuonna 2010 noin 30 miljoonaa
euroa ja seuraavana vuonna vähintään
saman verran, todennäköisesti enemmänkin.
Yhteensä Työttömyysvakuutusrahastolta
siis häviää yli 60 miljoonaa maksutuottoja.
Tämän vajauksen maksavat muut maksuvelvolliset.
Työttömyysvakuutusjärjestelmä tulee
velkaantumaan tuntuvasti vuodesta 2010 alkaen. Onkin tärkeää,
että rahaston menoihin varaudutaan ennakolta, etteivät
maksut kohtuuttomasti nouse väestön ikääntyessä ja
huoltosuhteen heiketessä. Valtion tulee vastata Työttömyysvakuutusrahaston
maksuvalmiudesta myös ensi vuoden jälkeen, niin
kuin se on luvannut asian taata ensi vuonna.
Arvoisa puhemies! Sinänsä esityksen tavoite on
tärkeä eli turvata yliopistojen talous yliopistouudistuksen
siirtymävaiheessa. Vuoden 2011 jälkeen yliopistojen
taloudellinen tilanne pitää kuitenkin turvata
niin, että ne voivat hoitaa työnantajavelvoitteet
samalla tavoin kuin muutkin työnantajat riippumatta työnantajan
mahdollisista rahoitusvaikeuksista.
Valiokuntamme mukana tuen esitystä tässä tilanteessa,
mutta jatkossa todella toivoisin parempaa lainvalmistelua sekä riittävästi
aikaa valiokuntakäsittelyyn.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Anneli Kiljunen edellä kuvasikin
jo vahvasti tätä lakia, ja olemme päätyneet
hylkyesitykseen lain osalta. Tämä laki ei ole
asianmukainen siltä osin, että yliopistoja tuetaan
näin työttömyysturvajärjestelmän
kautta eli työttömyysvakuutusmaksuja alennetaan.
Tämä on periaatteellisesti iso asia, että on
lähdetty tälle tielle, että tätä rahoitusvajetta
työttömyysturvajärjestelmän
kautta paikataan, ja emme voi tätä hyväksyä.
Tämä yliopistojen rahoitusvaikeus olisi pitänyt
ratkaista ilman muuta yliopistojen perusrahoituksen korotuksen kautta
turvaamalla riittävä rahoitus sillä tavoin.
Esitys todella, niin kuin edellä on tuotu esiin, heikentää Työttömyysvakuusrahaston
maksuvalmiutta ja taloutta. Hallituksen esityksen hyväksyminen
johtaa siis yli 60 miljoonan euron vajaukseen Työttömyysvakuutusrahaston
taloudessa.
Myös, kuten edellä puhujat ovat tuoneet esiin, tämä asettaa
työnantajat hyvin eriarvoiseen asemaan, ja olisi kyllä ollut
tarpeen, että tässä yhtey-dessä olisi
ollut perustuslakivaliokunnan arvio asiasta myös käytössä.
Näillä perustella siis esitämme tämän
lain hylkäämistä.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan aluksi kiittää valiokunnan
puheenjohtajaa hyvin rehellisestä otteesta tämän
lain esittelyssä tässä salikäsittelyssä.
Nimittäin meille kenellekään ei jäänyt
epäselväksi, kuinka kriittisesti valiokunnan jäsenet
ovat tähän käsittelyssä olevaan
lakiin suhtautuneet.
Minusta valiokunnan jäsenet ovat oikeassa. On pöyristyttävää suorastaan,
että tehty yliopistouudistus tullaan rahoittamaan nyt esitetyllä tavalla.
On aivan ihmeellistä, etteivät aikoinaan opetusministeriö ja
ministeri itse heränneet siihen, että rahoituspohjasta
puuttuu huomattava summa, ja tätä kautta asiaan
olisi puututtu jo ajoissa. Nyt näyttää siis
siltä, että uudistuksen vaatimat resurssit eivät
ole riittäviä ja rahoitus tullaan löytämään
työttömyysvakuutusmaksujen alenemisen kautta.
Vaikka kysymyksessä onkin väliaikainen laki seuraavalle
ja sitä seuraavalle vuodelle, tuntuu, että tämä asettaa
nyt maksun maksajat hyvin eriarvoiseen asemaan. Yliopistoilla pitää olla
velvollisuus maksaa työttömyysvakuutusmaksuja siinä kuin
kaikilla muillakin tahoilla, ja siksi olisi pitänyt rahoittaa
vaje aivan toisella tavalla kuin nyt käsittelyssä oleva
esitys antaa ymmärtää.
Lisäksi on outoa, että työttömyysvakuutusmaksuja
koskevaa lakia on valmistellut siis opetusministeriö, jonka
toimialaan työttömyysvakuutusmaksut eivät
ollenkaan kuulu.
Olen erittäin huolissani myös siitä,
että esitetyllä lailla tehdään
erittäin suuri lovi Työttömyysvakuutusrahaston
pohjaan. Tuntuu kummalliselta, että työttömyysvakuutusmaksuja
jää nyt saamatta 30 miljoonaa vuodessa
ja väliaikaisen lain kautta se tarkoittaa noin 60 miljoonan menetystä Työttömyysvakuutusrahaston
pääomaan.
Kun me samaan aikaan tiedämme, että työttömyysvakuutusjärjestelmä velkaantuu
erittäin kovalla vauhdilla, niin kyllä tuntuu
moraalisesti erittäin pahalta ja epäoikeudenmukaiselta
se, että me nyt ylipäänsä käsittelemme
vastaavaa esitystä, joka täällä tänä iltana
on.
Arvoisa puhemies! Yliopistojen maksujen pitäisi siis
mennä aivan normaalilla tavalla niin kuin kaikkien muidenkin
työnantajien maksujen, ja meidän pitäisi
ehdottomasti hylätä tämä esitys,
jota me tänään täällä käsittelemme.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! 11 vuotta on tässä talossa
tullut kohta olluksi, ja en ole 11 vuoteen nähnyt tällaista
mietinnön ja, voi sanoa, päätösehdotuksen
ristiriitaa. Mielenkiinnolla luin tämän läpi
ja tosiaan suorastaan hämmästyin. Huomenna me
olemme perustuslakivaliokunnassa kokoontumassa 9.30, ja ed. Vuolanteen
kanssa puhuin juuri, että muiden asioiden yhteydessä ei
voi olla ottamatta esille tätä asiaa. Toivoisin,
että puhemiesneuvosto ed. Kiljusen esittämällä tavalla
voisi vielä ennen toista käsittelyä miettiä sitä,
pitäisikö tämä laki lähettää perustuslakivaliokuntaan.
Valiokunta itse lausuu muun muassa näin: "Valiokunta
pitää epäasianmukaisena, että asian järjestämisessä on
viivytelty ja edetty nykyiseen vaiheeseen ennen kuin työnantajamaksujen
kattamista on ryhdytty juuri maksuvelvollisuuden alkamisen alla
järjestämään väliaikaisella
lailla. Valtioneuvostolla on ollut ainakin vuosi aikaa varautua
tilanteeseen. Nyt esitys on annettu eduskunnalle kiireellisenä erittäin
lyhyellä käsittelyaikataululla maksuvelvollisuuden
alkaessa jo vuoden 2010 alusta."
Minusta tämä on asia, johon on tosiaan puututtava
vielä perustuslakivaliokunnassa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Todella, budjetin yhteydessä on
selkeästi noussut esille tämä vaje, joka
liittyy työnantajan työttömyysvakuutusmaksuun,
eli silloin kun yliopistot ehdotettiin muutettaviksi itsenäisiksi
julkisoikeudellisiksi laitoksiksi, ei huomioitu tätä rahoitusta,
ja nyt jälkeenpäin siihen on sitten yritetty löytää ratkaisua.
On hyvä, että sosiaali- ja terveysvaliokunta on
tehnyt kriittisen mietinnön, mutta ristiriitaista on se,
että johtopäätös ei etene siihen,
että perustuslakivaliokunta olisi antanut lausunnon ja
olisi siltä osin voitu saada vastaus tähän,
mikä on noussut, tähän tasa-arvokysymykseen,
yhdenvertaisuuskysymykseen, ja tehty sitten sen jälkeen
päätös tästä.
Sivistysvaliokunta käsitellessään
tätä asiaa totesi, että budjettiriihen
yhteydessä hallitus päätti, että uusimuotoisille
yliopistoille syntyvän työttömyysvakuutusmaksujen
maksuvelvoitteen lykkäämistä selvitetään,
ja tämähän on ollut budjettiriihessä sellaisena,
että tätä todella selvitetään, että tavoitteena
on ollut saada asiasta selkeä säädös
ja löytää ratkaisu, siis budjettiriihen
yhteydessä jo. Nyt tietysti on ikävä,
että sitä selvitystä sen budjettiriihen
kannanottojen myötä ei ole sitten tehty, ja tietysti
ongelmallistahan tässä on, että on kyse
kolmen ministeriön toimialaan kuuluvasta asiasta. Säädöksen
valmistelu on ollut tietenkin haasteellista, mutta siitä huolimatta
se olisi pitänyt tehdä, ja vaikka on ollut kiire,
tähän selvitykseen olisi pitänyt antaa
aikaa. Eli kun tämä on tehty nyt kiireellä,
on sitten selvä, ettei ole päästy parempaan
tai oikeaan ratkaisuun.
Sivistysvaliokuntahan teki lausumaehdotuksen silloin, kun käsiteltiin
budjettia, että tämä huomioitaisiin,
ja teki tämänlaisen, että pitää työttömyysvakuutusmaksun
osalta välttämättömänä sellaista
ratkaisua, joka ei vähennä yliopistojen toimintaan
tarkoitettua rahoitusta. Sitten kylläkin otettiin, että jos
tämä ei toteudu, yliopistoille tulee kompensoida
työttömyysvakuutusmaksut. Nyt sitten tietysti
tässä ollaan tätä ratkaisua
etsimässä tällä tavalla, mutta
näen myös, että tämä ei
ole oikein perustuslaillisesti. Vaikka sitä nyt ei ole
siellä todettu, niin selkeästi eri asiantuntijat
ovat sen valiokunnassa, niin kuin valiokunnan mietintö sen
todentaa, nostaneet esille. (Puhemies: Kaksi minuuttia on nyt!)
Sen vuoksi näen, että tämä pitäisi
hylätä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta tässä on hyvin
erikoinen ratkaisu sinällään. Yhdelle
työnantajalle annetaan tämmöinen vapautus,
mikä tarkoittaa, että toiset joutuvat maksamaan.
Tästähän voi kysyä eteenpäin,
keille muille sitten pitää tehdä tämän
tyyppinen järjestely, koska siinähän
on jo yhdenvertaisuudesta kyse.
Mietin vain, onko tässä takana semmoinen ajattelu,
jota hallitus ei halua tunnustaa, jotta kun meillä on tiukat
menokehykset olemassa, niin tehdäänkin näinpäin
tämä ratkaisu, jotta vähennetään
kustannuksia, mikä tarkoittaa, että Työttömyysvakuutusrahastoon
tulee reikä, ei kerry rahaa niin kuin on ajateltu, ja silloin
voidaan sanoa, jotta kaikki on ihan kunnossa, koska muutenhan se
tarkoittaa, että kehyksiä pitäisi repiä auki,
laittaa lisää rahaa ja suoraan rahoittaa yliopistoja.
Ainakaan minun logiikkani ei muuta sano tässä,
mikä olisi tässä takana, koska kaikkien
takanahan on joku juju näissä. Joku sen on miettinyt,
miksi näin tehdään, ja ilmeisesti tässä voi
olla tämän tyyppinen.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tasapuolisuuden ja oikeudenmukaisuuden
kannalta kaikkien työnantajien aseman pitäisi
olla samanlainen. Se, että valiokunnan mietinnöstä käy
ilmi, että joko tahattomasti tai ehkäpä peräti tahallisesti
asian valmistelussa on viivytelty, on sitten omiaan vielä pahentamaan
tätä tilannetta. Kun summakin, jonka muut työnantajat
joutuvat maksamaan, on sen verran suuri, eikä se perustelu,
että taloudellinen tilanne on muuttunut, ole muidenkaan
kohdalla täysin vailla totuutta, niin tämä asian
käsittely tällä tavoin ei ole kyllä suomalaiselle
työttömyysvakuutusjärjestelmälle
kovin mairitteleva.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Me aloitimme tämän
keskustelun Työttömyysvakuutusrahaston tilanteesta
ja työttömyysvakuutusmaksujen maksamisesta toissapäivänä tiistain
täysistunnossa. Silloin keskusteltiin yliopistojen verotukseen
liittyvästä lainsäädäntömuutoksesta,
joka oli osaltaan sisällöltään
sillä lailla saman kaltainen kuin tämä,
että siinä haettiin yliopistojen rahoitukselle
turvaa tilanteessa, jossa uusi yliopistolainsäädäntö on
tulossa voimaan ensi vuoden alusta ja rahoitus on luvattu järjestää.
Se, että me olemme tänään
tilanteessa, joka ei ole ihan tavanomainen, kertoo ainakin vähintään sen,
että valmistelussa yhteistyö opetusministeriön,
valtiovarainministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön
välillä olisi voinut sujua paremmin. Näin
eduskunnan näkövinkkelistä se, että opetusministeriö esittelee
työttömyysvakuutusmaksun suuruuteen liittyvän
asian, on aika erikoinen. Siihen voi olla tietysti monia perusteita, mutta
tällä käsittelyaikataululla, millä me
olemme valiokunnassa tätä käsitelleet,
en ole saanut vastausta siihen, miksi tällä tavalla
asia eduskunnalle on esitelty.
Toinen asia: Sosiaali- ja terveysministeriö on aikanaan
vuonna 2008 marraskuussa antanut tästä asiasta
lausunnon, jossa sosiaali- ja terveysministeriö on ilmoittanut
huolensa opetusministeriölle siitä, että työnantaja,
joka on velvollinen tapaturmavakuutuslain mukaan vakuuttamaan työntekijänsä,
on myös velvollinen maksamaan työnantajan työttömyysvakuutusmaksun.
Tällainen viesti on sosiaali- ja terveysministeriöstä mennyt
vuosi ja yksi kuukausi sitten opetusministeriöön.
Tämän aikataulun osalta jää väkisinkin
kysymään, miksi eduskunnalle annettiin esitys
kiireellä tilanteessa, jos ja kun uskon, että tämä STM:n
lausunto on aikanaan opetusministeriössä valmistelun
aikana luettu ja huomioitu. Mikä on tehnyt tämän
aikataulun sellaiseksi, että eduskunta sai lain toissaviikon
perjantain presidentin esittelyssä ja meillä oli
se viikko aikaa tätä valiokunnassa käsitellä?
Mitä on tapahtunut reilun vuoden aikana sellaisia asioita,
että tämä jäi tänne
loppuun? Voi olla, että tämä kysymys
on aiheeton ja luonnollinenkin vastaus tälle löytyy, mutta
tilanteeseen, johon eduskunta ja tässä tapauksessa
eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta on laitettu, on aavistuksen
ongelmallinen.
Täällä on valiokunnan mietinnön
pohjalta ja valiokunnan puheenjohtajankin käyttämien
puheenvuorojen perusteella tehty johtopäätöksiä. Haluan
nyt tässä yhteydessä kuitenkin muistuttaa,
että se yksi iso asia on, että yliopistoilla pitää olla
tieto siitä, miten heidän toimintansa rahoitus on
järjestetty ja järjestetään.
Tämä on siihen liittyvä esitys. Se, mistä näkökulmasta
tämä esitys on tuotu tänne, se työ,
mitä valiokunnassa tehtiin, ja se, mitä olen henkilökohtaisesti
koettanut selvittää vielä valiokuntatyön
ulkopuolella, liittyy siihen, että tässä on
ehkä unohtunut joittenkin muitten periaatteitten pohtiminen,
kun on haluttu turvata yliopistojen rahoitus.
Herra puhemies! Tästä on muutama vuosi aikaa,
kun tässä talossa käsiteltiin lakia,
joka liittyi työmarkkinatukeen. Tuolloin työmarkkinatukilaista
antamassaan lausunnossa perustuslakivaliokunta totesi, että työmarkkinatuen
puolisoiden tarveharkinta ei ole vaivatta sopusoinnussa perustuslain
kanssa. Tuo ilmaisu "ei ole vaivatta sopusoinnussa perustuslain
kanssa" on jäänyt omaan mieleeni käyttökelpoisena
tilanteissa, joissa pohdituttaa se, että lakien tulisi
noudattaa ja tulee noudattaa perustuslakia, mutta toisaalta olemme
tilanteessa, jossa asiat pitää hoitaa, ja jos virheitä tehdään,
niin sen jälkeen, kun niitä on tehty ja ne havaitaan,
ne korjataan.
En ole juristi, eikä sosiaali- ja terveysvaliokunta
ole perustuslakivaliokunta. Voi olla, että tässä ei
ole ongelmaa perustuslaillisessa mielessä. Se on täysin
mahdollista. En lähde sitä tulkitsemaan. Minulla
ei siihen mahdollisuuksia ole. Kun tuohon meidän mietintöömme
on viitattu, niin on pakko korjata ed. Rauhalaa niiltä osin, kun
hän kysyi, onko oikein, että käsittely
on tämän kaltaista ollut, ja sanoi, että ei
ole oikein, ettei tätä perustuslaillisuutta ole
selvitetty. Tässä yhteydessä totesitte,
että ei ole oikein, että tätä perustuslain
mukaisuutta ei ole selvitetty. Me emme ole mietinnössämme
sanaakaan puhuneet tästä perustuslaillisuudesta.
Me emme ole puhuneet siitä. Kun sen mietinnön
lukee, siellä ei ole tästä kohtaa.
Se, mikä tässä esityksessä näin
puheenjohtajan vinkkelistä ja valiokunnan jäsenen
näkökulmasta arveluttaa tuossa kysymyksessä,
olisiko tämän lakiesityksen pitänyt saada
mukaansa perustuslakivaliokunnan lausunto, on kaksi asiaa: työnantajien
yhdenvertainen kohtelu tilanteessa, jossa yhden työntekijäyhteisön,
työntekijäryhmän, osalta työttömyysvakuutusmaksu
ei ole yhdenvertainen toisten kanssa, ja sitten toinen periaate
liittyy työttömyysvakuutuksen rahoituksen periaatteisiin
ja siihen, miten Työttömyysvakuutusrahaston toiminta
ylipäätänsä rahoitetaan ja miten
turvataan rahaston maksamien etuuksien maksatus.
Tämä käsittely ei ole ollut ongelmaton,
eikä tämä ole ollut tuskaton. Itse olen
sillä mielellä, että tuo meidän
mietintömme, joka on kriittinen, päätyy
kuitenkin siihen, että esitys voidaan hyväksyä sillä edellytyksellä,
että haluamme turvata sen, että yliopistojen rahoitus
ensi vuonna on sillä tasolla, mikä on luvattu.
Tämä on yksi elementti tuota rahoituspakettia.
Kun uskon ja tiedän, että jo tämä keskustelu,
mikä nyt on käyty, laittaa liikkeelle prosessin,
joka tuo pysyvän lainsäädännön
tai tuo pysyvän rahoitusmallin, niin me näillä eväillä ja
tällä pohjalla kykenemme tämän
eteenpäin viemään. Olisiko se perustuslakivaliokunnan
lausunto mukana pitänyt tässä esityksessä olla?
Se olisi antanut selkänojaa ja pohjaa, mutta ilmankin on
nyt sitten ollut vaan pärjättävä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Täällä ed.
Kärkkäinen totesi, että ed. Anneli Kiljunen
on toivonut puhemiesneuvoston huomiota asiasta. Paikalla ovat tietysti
herra puhemies ja apulaispääsihteeri. Tieto on
tietysti mennyt ja menee puhemiesneuvostoon.
Mutta on pakko yhtyä kyllä vastalauseen toteamukseen,
että tässä todella on hallitus väärällä linjalla.
Nykyhallitus käyttää työttömyysvakuutusmaksuja
suhdannepolitiikan välineinä, ja arvoisa sosiaali-
ja terveysvaliokunta on kyllä omassa mietinnössäänkin
todennut tämän menettelyn ongelmallisuuden, mihinkä nyt
juuri valiokunnan puheenjohtaja Rehula myös viittasi, niin kuin
lähetekeskustelussakin ed. Rehula oli erittäin
kriittinen. Samoin täällä on kuultu ed.
Heikkisen puheenvuoro. Ed. Hannakaisa Heikkinen on myös
valiokunnan keskustalainen jäsen, eli hallituspuolueissa
myös asia ymmärretään.
On tietysti eduskunnan kannalta ongelmallista, jos eduskunta
kaikissa ongelmissa taipuu kumileimasimen asemaan ja hyväksyy
hallituksen esitykset, olkoot ne miten ongelmallisia ja ristiriitaisia
tahansa, ja tässä on juuri sen tyyppinen hallituksen
esitys. Olisi todella selkeätä edelleenkin, jos
tavalla tai toisella tämä asia menisi perustuslakivaliokunnan
mietittäväksi ja sosiaali- ja terveysvaliokunta
ensinnäkin olisi hylännyt tämän
hallituksen esityksen ja toisaalta suhtautuisi siihen myös
sitten kriittisesti toisessa käsittelyssä.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Kun yliopistouudistusta suunniteltiin, niin
ei varmaan voinut kyllä jäädä lainvalmistelussa
ainakaan loppumetreillä epäselväksi se,
että yliopistotkin joutuisivat maksamaan työttömyysvakuutusmaksua.
Nyt kuitenkin olemme täällä selkä seinää vasten
ja huomaamme, että tämä asia oli jäänyt
epäselväksi, ja hyvin kiireisellä aikataululla
esitys tuotiin siitä, että nämä rahat
on nyt sitten löydettävä alemman työttömyysvakuutuksen maksamisen
kautta. Tuntuu kyllä käsittämättömältä,
että tässä tilanteessa olemme. Tässä on erittäin
suuri vaara siitä, että olemme synnyttämässä ennakkotapausta,
ja kyllä tosiasiassa kaikkien työnantajien on
hoidettava, siis riippumatta rahoitusvaikeuksistaan, nämä maksut.
Tässä tapauksessa ei ole mitään
mahdollisuutta vedota siihen, että yliopistoilla rahoitusvaikeuksiensa johdosta
olisi erityinen asema tässä maksupolitiikassa.
Minusta tämä ei ole oikeudenmukainen periaate,
että veronmaksukyvyn näkökulmasta katsotaan
sitä, maksetaanko näitä maksuja vai ei. Yliopistojen
rahoitus täytyy turvata muin keinoin. Tämä rahoitus
pitäisi ensi vuoden budjetissa saada opetusministeriön
hallintoalan alle, että riittävällä tavalla
yliopistouudistuksesta sitten selvitään.
Toisena näkökulmana on se, että me
olemme valitettavasti siinä kierteessä, että työttömyysvakuutusmaksujen
rahoitusongelmat vain kärjistyvät, ja tämä tehty
esitys vain pahentaa tilannetta entisestään.
Arvoisa puhemies! Tämä on kyllä käsittämätöntä,
että me tällaista esitystä täällä käsittelemme,
joten olen ainakin hylkäämisen kannalla.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys on
ongelmallinen työnantajien keskinäisen tasavertaisuuden
kannalta, ja eräät asiantuntijat valiokunnassa
totesivat, että lakiesitys on mahdollisesti ihan suorastaan
perustuslain vastainen.
Tein valiokunnassa esityksen, että asia lähetettäisiin
perustuslakivaliokunnan käsiteltäväksi,
mutta äänestyksen jälkeen sitä ei
hyväksytty.
Valiokunnan puheenjohtaja ed. Rehula totesi täällä,
että tämä esitys ei ole vaivatta yhteensovitettavissa
perustuslain kanssa. Mielestäni eduskunnan ei pidä tehdä sellaista
lainsäädäntöä, jossa
on epäily, että se on perustuslain vastainen.
Arvoisa puhemies! Esitän, että eduskunta lähettää esityksen
perustuslakivaliokunnan käsiteltäväksi.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Ihmettelen kollegojani Tiusanen, Kiuru, Räsänen,
akateemisesti koulutettuja henkilöitä, jotka nyt
hylkäisivät tämän lakiesityksen
ja sen jälkeen jättäisivät yliopistot
pulaan, sillä ainoa johtopäätöshän
tästä on se, että yliopistojen toimintaedellytykset
täytyy taata, ja yliopisto ei ole tavanomainen työnantaja.
Siitä on esimerkkinä tämä laki
HE 244, joka oli täällä muistaakseni
eilen valmistelussa, jossa yliopistojen varsinainen toiminta jätetään
verotuksen ulkopuolelle.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Päivi Räsäsen
tekemää esitystä.
Myöskin valiokunnan puheenjohtaja ensimmäisessä puheenvuorossaan
selkeästi antoi ymmärtää, että olisi
ollut viisasta lähettää tämä lakiesitys
perustuslakivaliokuntaan. Hän sanoi tässä, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta ei ole perustuslaki ja voi olla, että ei
ole ongelmaa, mutta voi olla, että tässä on
perustuslain näkökulmasta ongelma.
Keskustelu päättyi.