3) Hallituksen esitys laiksi tapaturmavakuutuslain muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Haittarahan myöntämiseen
ja suuruuteen vaikuttavat tekijät kirjataan hallituksen
esityksessä tapaturmavakuutuslain muuttamisesta aikaisempaa
selkeämmin lakiin. Myös haittakorvauksen perusteena
olevan pysyvän yleisen haitan käsitettä selkeytetään
ja lakiin kirjataan yksityiskohtaisemmin ne perusteet, joilla vammojen
ja sairauksien aiheuttama haitta työtapaturmien osalta
arvioidaan.
Esityksen tavoitteena on, että tapaturmavakuutuslakiin
perustuva työtapaturmavakuutuksen haittaluokitus saatetaan
vastaamaan lääketieteessä tapahtunutta
kehitystä ja että haitan arvioinnissa voidaan
ottaa huomioon erityyppisten toiminnan vajausten muuttunut painoarvo
nyky-yhteiskunnassa. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella
annetaan lain voimaan tultua tarkemmat säännökset,
joilla erilaisten vammojen ja sairauksien aiheuttama yleinen haitta
suhteutettaisiin vamma- ja sairauskohtaisesti toisiinsa jakamalla
ne haittaluokituksen avulla 20 haittaluokkaan.
Tapaturmavakuutuslain mukaan haittaluokkaa ei käytetä muiden
tapaturmaetuuksien kuin haittarahan perusteena. Haittaluokka ei
siten vaikuta esimerkiksi työtapaturmassa vaikeasti vammautuneelle
henkilökohtaisen avuntarpeen perusteella tapaturmavakuutuslainsäädännön
mukaan myönnettäviin vammais- ja kuntoutuspalveluihin
eikä työkyvyttömyyden perusteella maksettavaan
ansionmenetyskorvaukseen. Esityksen perusteluissa todetaan, ettei
esityksellä oteta lainsäädännöllisesti
kantaa haittaluokituksen mahdolliseen soveltamiseen muissa etuusjärjestelmissä kuin
työtapaturmavakuutuksessa.
Valiokunta toteaa, ettei lääketieteellisin
perustein määritelty vamma tai sairaus ratkaise
sitä, milloin henkilö on esimerkiksi vammaispalvelulain
tarkoittamien palvelujen ja tukitoimien piiriin kuuluva vammainen
tai vaikeavammainen henkilö. Vammaisuutta tai vaikeavammaisuutta on
aina arvioitava todetun vamman tai sairauden lisäksi suhteessa
etuutta hakevan henkilön yksilöllisiin olosuhteisiin
ja elinympäristöön. Valiokunta korostaa,
ettei tapaturmavakuutuslain mukainen haittaluokitus voi millään
tavoin poistaa kunnan päätöksentekijän
velvollisuutta tehdä yksilöllinen sosiaalinen
sekä lääketieteellinen selvitys ja arvio
vammasta tai sairaudesta ja siitä johtuvasta haitasta.
Haittaluokitusta hyödynnetään Kansaneläkelaitoksen
maksaman 16 vuotta täyttäneen vammaistuen haitan
määrittelyssä. Lääketieteellinen haitta
ei kuitenkaan ole ainoa etuuden myöntöedellytys.
Valiokunta korostaa, että haitta on vain yksi tekijä etuuden
myöntämisperusteissa. 16 vuotta täyttäneen
vammaistuen myöntämisessä olennaisia
kriteerejä ovat viasta tai vammasta aiheutuvan haitan lisäksi
vammasta aiheutuvat erityiskustannukset, samoin kuin toimintakyvyn heikkenemisestä
aiheutuva
avun tarve. Asian käsittelyssä on tullut esiin,
ettei Kansaneläkelaitoksessa ole katsottu olevan tarvetta
tapaturmavakuutuslain haittaluokituksesta poikkeavan oman haittaluokituksen
laatimiseen, koska lakiin perustuva haittaluokitus on lääketieteellisin
perustein laadittu ja monipuolisesti arvioitu. Valiokunta tähdentää,
että ratkaisutoiminnassa on noudatettava vammaisetuuksista
annetussa laissa olevia tuen myöntämisen ehtoja,
joissa ohjaavana ei voi olla tapaturmavakuutuslain mukainen haittaluokitus.
Lakiehdotuksen 18 e §:n mukaan haittaraha maksetaan
kertakorvauksena, jos vamma tai sairaus kuuluu haittaluokkiin 1—10.
Sen sijaan haittaluokkiin 11—20 kuuluvista vammoista haittarahakorvaus
maksetaan työntekijän valinnan mukaan joko kertakaikkisena
tai jatkuvana korvauksena. Käytännössä alempiin
haittaluokkiin kuuluvat korvaukset ovat tavanomaisempia, joten suurin
osa haittarahakorvauksista maksetaan kertakorvauksena. Vammoista
ja sairauksista, joille on lääketieteellisen kokemuksen
mukaan ominaista, että ne pahenevat ja johtavat nopeasti
kuolemaan, suoritetaan haittaluokkaa 10 vastaava kertakaikkinen
korvaus. Vaikka ehdotetun 18 e §:n 2 momentissa puhutaan
myös vammoista, pykälän yksityiskohtaisten
perustelujen mukaan säännös on tarkoitettu
sovellettavaksi vain ammattitautina korvattaviin työn aiheuttamiin
sairauksiin kuten asbestisyöpiin. Valiokunta toteaa, että vastaavia
ammattitauteja ovat myös muut syövät,
muun muassa kivipölyn, puupölyn aiheuttamat syövät,
samoin kuin muut mahdolliset nopeasti kuolemaan johtavat ammattitautina
korvattavat sairaudet.
Hallituksen esityksessä ehdotettu pääomitusmenettely
ei ole uusi, vaan se sisältyy ehdotetun mukaisena jo nyt
voimassa olevaan lakiin. Nykyisten kertakorvausten pääomitusperusteiden osalta
käytetään yhtenä laskuperusteena
lakisääteisessä vahinkovakuutuksessa
yleisesti vuonna 2004 käyttöön otettua
valtakunnallisen väestö- ja tapaturmavakuutustilastoaineistosta
johdettua kuolevuusmallia. Naiset elävät tilastollisesti
keskimäärin miehiä pidempään.
Tämä johtaa siihen, että naisten osalta
käytetään tällä hetkellä suurempaa
ikäkerrointa, jolloin kertakaikkinen haittaraha voi olla
naiselle suurempi kuin saman ikäiselle miehelle. Ehdotettu
säännös mahdollistaa mainitun menettelyn
jatkumisen, mikä voi johtaa saman ikäisille miehille
ja naisille erisuuruiseen kertakorvaukseen.
Hallituksen esityksessä säännöstä on
perusteltu sillä, että työntekijän
jäljellä oleva elinikä vaikuttaa korvausvastuun
arviointiin. Hallituksen esityksen perusteluissa viitataan miesten
ja naisten yhdenvertaista kohtelua koskeviin direktiiveihin. Mainituissa
direktiiveissä on hyväksytty, että sukupuolta
voidaan perussopimuksissa taattuja perusvapauksia ja muita perustavaa
laatua olevia periaatteita loukkaamatta käyttää maksujen
ja etujen perusteena silloin, kun sukupuoli vaikuttaa vakuutusmatemaattisesti
vakuutettavan riskin arviointiin.
Esityksen perusteluissa ei viitata neuvoston direktiiviin miesten
ja naisten tasa-arvoisen kohtelun periaatteen asteittaisesta toteuttamisesta
sosiaaliturvaa koskevissa kysymyksissä, joka on annettu
joulukuussa 1978. Se on ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa
direktiivi, joka koskee lakisääteistä sosiaaliturvaa.
Kiistatonta on, että Suomen lakisääteinen
tapaturmavakuutus ja sen etuudet haittaraha mukaan lukien ovat direktiivin
tarkoittamaa sosiaaliturvaa. Valiokunta käy mietinnössään
hyvinkin seikkaperäisesti tämän käsittelyssämme
olevan lain ja tuon miesten ja naisten tasa-arvoisen kohtelun periaatteesta
annetun direktiivin pulmakohtia ja ongelmakohtia läpi,
kun verrataan siis tätä lakia ja tuota direktiiviä.
Tämä on luettavissa niiden edustajien osalta,
jotka haluavat tähän perehtyä, valiokunnan
mietinnöstä hyvin yksityiskohtaisesti.
Haittarahan määrä on haittaluokan
osoittama prosenttiosuus vähimmäisvuosityöansiosta. Haittarahan
laskentaperusteet ovat siten miehille ja naisille samat. Haittaraha
on elinaikainen etuus sekä naisilla että miehillä,
eli naisten ja miesten oikeus etuuteen jatkuu lähtökohtaisesti yhtä pitkään.
Hallituksen esityksessä on kysymys sekä naisten
että miesten jäljellä olevalle elinajalle
myönnetyn etuuden pääomittamisesta ja
sen suorittamisesta kertakorvauksena. Pääomittamisen
tarkoitus on laskea kertakorvauksen määrä niin,
että se mahdollisimman hyvin vastaa sitä määrää, joka
henkilölle olisi maksettava, jos haittaraha maksettaisiin
jatkuvana korvauksena. Jos haittarahan pääomittamisessa
käytetään esimerkiksi keskiarvoa miesten
ja naisten odotettavissa olevasta, jäljellä olevasta
eliniästä, tuloksena on, ettei kertakorvauksena
maksettava etuus enää monissakaan tapauksissa
vastaisi ennustettavissa jäljellä olevaa elinaikaa.
Tällainen menettely saattaisi olla ristiriidassa direktiivin
artiklan tasa-arvon toteutumisesta koskevan vaatimuksen kanssa,
kun kyse on etuuksiin olevan oikeuden kestosta.
Suomessa hyväksyttiin vuonna 2007 yksityisiin vakuutuksiin
tasa-arvodirektiivin mahdollistama poikkeusjärjestely,
joka sallii sukupuolen käyttämisen vakuutusmatemaattisena
tekijänä maksujen ja etuuksien laskennassa. Kun
työelämä- ja tasa-arvovaliokunta käsitteli
yksityisiä vakuutuksia koskevaa poikkeusta, valiokunta
piti tärkeänä, että järjestelmää kehitetään
niin, että sukupuolen käyttämisestä vakuutusmatemaattisena
tekijänä voidaan ajan myötä luopua.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa, että vaikka edellä mainittuja
direktiivejä ja EY-tuomioistuin- ja oikeuskäytäntöä tulkittaisiin
niin, että haittarahan pääomittamisen
yhdeksi laskentaperusteeksi voidaan ottaa sukupuolen mukaan määräytyvä keskimääräinen
elinikä, olisi sukupuoleen perustuvista laskentaperusteista
kuitenkin hyvä ajan oloon luopua.
Asetuksenantovaltuuksista muutama sana.
Esityksen mukaan kertakaikkisena maksettava haittaraha lasketaan
nykyiseen tapaan haittarahan pääoma-arvoa vastaavaksi
ottaen huomioon vahingoittuneen tilastollisin perustein arvioitu
keskimääräinen jäljellä oleva
elinikä tapaturman sattuessa. Lakiehdotuksen 18 e §:n
3 ja 5 momenttien mukaan kertakorvauksen pääomituksen
laskentaperusteista säädetään
sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella. Viimeksi perusteet
on vahvistettu sosiaali- ja terveysministeriön 12. päivänä syyskuuta
2006 antamalla päätöksellä,
jota ei kuitenkaan ole julkaistu määräyskokoelmassa.
Laskentaperusteita ovat mainitun eliniän lisäksi
muun muassa korvausvastuun diskontattu korkokanta.
Lakiehdotuksessa oleva asetuksenantovaltuus on ehdotetulla tavalla
ilmaistuna liian väljä eikä täytä perustuslain
vaatimusta siitä, että yksilön oikeuksien
ja velvollisuuksien perusteiden on käytävä täsmällisesti
ilmi laista. Valiokunta ehdottaakin valtuussäännöstä täsmennettäväksi
siten, että laista käy selkeämmin ilmi
haittarahan pääomituksen laskentaperusteet. Sisällöltään
perusteet ovat samat kuin nykyisin käytössä olevat.
Tähänkin valiokunnan mietintöön
n:o 55 näiltä valtiopäiviltä liittyy
vastalause, jossa on kaksi lausumaehdotusta.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys hyväksyttiin
sinänsä yksimielisesti valiokunnassa, mutta tässä opposition
vastalauseessa on kaksi pontta, joilla haluttiin kiinnittää huomiota
kahteen epäkohtaan ja ongelmaan tässä esityksessä.
Muun muassa Vammaisfoorumin mukaan tapaturmavakuutuksen haittaluokitusta
käytetään virheellisesti. Sitä käytetään
väärin muita palveluja ja tukia myönnettäessä.
Sen vuoksi mielestäni tulee eduskunnan erityisesti ottaa
kantaa siihen, että tämä tapaturmavakuutuslakiin
nojautuva haittaluokitus ei sellaisenaan määrittelisi
vammaispalvelujen ja -etuuksien saamista. Lääketieteellinen
haittahan ei ole nimittäin ainoa palveluiden järjestämisen
edellytys, mutta kyllä sitä yhtenä kriteerinä käytetään
tarvittavia palveluja määritettäessä.
Sitten toisaalta ongelmana on nostettu esiin myös se,
että tämä säädettävä asetus
haittaluokituksesta saattaisi heikentää eräiden
ryhmien kohdalla henkilöiden tilannetta nykyiseen haittaluokitukseen
nähden. Varsinkin sokeiden kohdalla tämä ongelma
nousi valiokunnassa vahvasti esiin, ja sen vuoksi tuossa opposition
vastalauseessa haluttiin näihin kahteen erityiseen ongelmaan
kiinnittää vahvasti huomiota.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä tapaturmavakuutuslaissa
on muutama hyvä parannus, mutta valitettavasti myös
muutamia hyvin hankalia kohtia, jotka koskevat haitta-asteen soveltamista
muihin etuuksiin ja palveluihin, haitta-asteluokituksen heikentämistä asetuksessa
joidenkin haittaryhmien osalta sekä tasa-arvonäkökulmaa
tapaturmavakuutuslain nojalla työntekijälle maksettavassa
haittarahan suuruudessa.
Hyvää esityksessä on muun muassa
se, että kipu huomioidaan entistä selkeämmin
haittaluokkaa arvioitaessa. Mutta sitten näihin hankalampiin
asioihin, joihin liittyen olemme jättäneet myös
vastalauseen ja muutaman lausumaehdotuksen.
Haittaluokitusta hyödynnetään tapaturmalain mukaisten
asioiden lisäksi myös muun muassa Kansaneläkelaitoksen
etuuksien myöntämisharkinnassa sekä vammaisuuden
perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista annetun lain mukaisten kuntien palveluiden myöntämisedellytyksistä
päätettäessä.
Lääketieteellinen haitta ei ole ainoa palvelujen
järjestämisen edellytys, mutta sitä saatetaan käyttää yhtenä kriteerinä tarvittavia
palveluita määriteltäessä. Tässä hallituksen
esityksessä ei kuitenkaan esityksen perustelujen mukaan
ole tarkoitus ottaa lainsäädännöllisesti
kantaa haittaluokituksen soveltamiseen muualla kuin työtapaturmavakuutuksessa.
Edelleen esityksessä todetaan: "Tapaturmavakuutuslain mukaisen
haitan käsitteen soveltuvuus ja haittaluokituksen käyttäminen
muissa etuusjärjestelmissä on tarkoituksenmukaista
ratkaista erikseen kunkin järjestelmän tavoitteet
ja tarpeet huomioon ottaen."
Esityksen yhteydessä olisi kuitenkin tullut puuttua
myös lain soveltamisalaan. Asetuksella säädettävä haittaluokitus
on puhtaasti lääketieteellinen, yksilölliset
ominaisuudet ja tarpeet ohittava mekaaninen luokitus. Tapaturmavakuutuslain
mukainen haittaraha, jonka suuruus määräytyy
edellä mainitun haittaluokituksen perusteella, on tarkoitettu
korvaamaan tapaturmasta aiheutuneen toimintakyvyn alenemista. Vammaispalveluilla
ja Kelan tuilla taas tuetaan yksilöllistä jäljellä olevaa
toimintakykyä. Siten haittaluokitus ei sellaisenaan sovellu
vammaispalveluiden tai Kansaneläkelaitoksen etuuksien myöntämisperusteeksi.
Muun muassa Vammaisfoorumin mukaan tapaturmavakuutuksen haittaluokitusta
käytetään virheellisesti muita palveluita
ja tukia myönnettäessä. Esimerkkejä tästä ovat
Kelan 16 vuotta täyttäneen vammaistuen, vammaispalvelulain
mukaisten kuljetuspalveluiden ja kuntien muiden vammaisille tarkoitettujen
palveluiden myöntämisharkinta.
Lain uudistuksen yhteydessä käsittelyssä oli valiokunnassa
myös lakiin liittyvä asetus. Asetuksen muutoksella
heikennetään joidenkin ryhmien haittaluokitusta
muun muassa näkövammaisten osalta. Näin
ollen tämä lakipaketti ja asetus saattavat vaikuttaa
suoraan vammaisten palvelujen saantia heikentävästi.
Sokeiden haittaluokitus pudotettaisiin luokasta 20 luokkaan 18.
Tämä saattaa merkittävästi heikentää sokeiden
ihmisten palvelujen saantia jatkossa. Tästä Näkövammaisten
Keskusliitto sekä Vammaisfoorumi ovat viestittäneet
voimakkaan huolensa. Emme hyväksy uudistuksen mukanaan
tuomaa asetukseen sisältyvää haittaluokituksen
heikennystä. Lisäksi niiden palvelujen tarjoamista
harkittaessa, joissa henkilön yksilöllinen tilanne
on ratkaiseva tekijä, ei tule erityisesti painottaa asetuksella
säädettyä haittaluokitusta. Haittaluokituksen
ei tulisi olla pääasiallinen tekijä,
kun määritellään vammaispalveluiden
tai Kelan etuuksien tarvetta. Eräs kysymys on myös
se, onko oikein, että apuvälineet ja niiden käytön
mahdollisuus laskevat henkilön haittaluokitusta. On selvää,
että apuvälineet saattavat auttaa ihmisen arjessa
selviämistä huomattavastikin, mutta varsinaista
henkilölle koituvaa haittaahan ne eivät pienennä.
Kolmantena asiana nostan esiin vielä tasa-arvo-ongelman,
joka lakiin sisältyy. Valiokunnan mietinnössäkin
kiinnitetään huomiota tasa-arvonäkökulmasta
tapaturmavakuutuslain nojalla työntekijän kertakorvauksena
maksettavan haittarahan suuruuden eroihin miehillä ja naisilla.
Myös vastalauseeseemme sisältyy huomio asiaan.
Näkemyksemme mukaan kertakorvauksena maksettavan haittarahan
suuruuden määrittämiselle on kehitettävä muu
kuin sukupuolten tilastolliseen elinikään perustuva
kriteeri. On nimittäin hieman erikoista, että samasta
haitasta maksettava kertakorvaus on siis eri miehillä ja naisilla, koska eräänä
seikkana
huomioidaan elinajanennuste, joka on naisilla pidempi.
Tämä on kylläkin ollut voimassa jo
vuodesta 1982 asti, eikä siitä ole seurannut suurempia
ongelmia. Mutta toisaalta sen jälkeen on tullut uutta säädöspohjaa
asiaan liittyen, muun muassa EU:n tasa-arvodirektiivi. Voimassa
oleva käytäntö ei itsestäni
tunnu oikeudenmukaiselta, vaikkakin oleellisempina kriteereinä kertakorvausta
määriteltäessä ovatkin muut
seikat kuin tämä elinajanennuste. On myös
niin, että suurin osa kertakorvauksista lienee lievemmistä vammaisluokista,
jolloin erot miesten ja naisten välillä ovat aika
marginaalisia. Vakavampia vammautumisia taas tapahtuu enemmän
miesvaltaisilla aloilla, joten suuremmat korvaukset koskevat useammin
miehiä. Mutta jos asiaa hieman laajemminkin pohtii, niin
aivan ongelmaton asia ei suinkaan ole. Jos on perusteltua, että elinajanennuste
vaikuttaa tähän korvaukseen, niin onko mahdollista,
että sitä laajennetaan muuallekin? Itse en pidä sen
soveltamista sosiaaliturvaan hyvänä enkä mahdollisena.
Ja jos oikein tarkkaan asiaa miettii, niin saattaahan asialla olla myös
naisten työmarkkina-asemaan kielteisiä vaikutuksia
pienissä määrin, koska näin
naisten työnantajamaksut tämän osalta
ovat myös suuremmat. Lisäksi elinajan
pituuteen vaikuttaa sukupuolen sijaan huomattavasti enemmän yksilölliset
seikat sekä esimerkiksi sosioekonominen asema. Siksikään
en näe perusteltuna, että keskimääräistä sukupuoleen
perustuvaa elinajanennustetta käytetään
kriteerinä. Myöskään koulutus
ei ole sopiva kriteeriksi, koska se puolestaan asettaisi vähemmän
koulutusta omaavat ja lähtökohtaisestikin pienempituloiset
heikompaan asemaan. Kriteerit tulisi luoda muun tyyppisiksi tältä osin.
Myös sosiaali- ja terveysministeriön tasa-arvo-osasto
ja tasa-arvovaltuutettu ovat kiinnittäneet tähän
asiaan huomiota.
Arvoisa puhemies! Lopuksi totean vielä, että ylipäätään
korvaustaso näissä tapaturmatilanteissa on varsin
alhainen. Tähän toivoisin myös pidemmällä aikavälillä parannusta.
Tuohon vastalauseeseemme esitämme lisäksi kahta
lausumaa, jotka kuuluvat seuraavasti: "Eduskunta edellyttää,
että lain nojalla säädet- tävällä asetuksella
haittaluokituksesta ei tule heikentää nykyisiä haittaluokituksia."
Ja toisena lausumana: "Eduskunta edellyttää, että tapaturmavakuutuslakiin
nojautuva haittaluokitus ei saa sellaisenaan määritellä vammaispalvelujen ja -etuuksien
saantia." Toivottavasti saamme näille lausumille laajan
tuen.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä on kolme
kohtaa, joihin haluaisin ottaa nyt vielä kantaa. Ensinnäkin
valiokunta on oikein kiinnittänyt huomiota tasa-arvonäkökulmaan,
joka tapaturmavakuutuslaissa nousee esille. Itse katson, että kertakorvauksena maksettava
haittaraha ei saisi olla erisuuruinen riippuen sukupuolesta. Kuitenkin
kertakorvauksena maksettava haittaraha määräytyy
pääsääntöisesti kriteeriltään
tilastolliseen elinikään perustuen, ja tuntuu
oudolta, että sukupuolten tilastollinen elinikä olisi
se keskeisin kriteeri, jolla tuo haittarahan suuruus määräytyisi.
Arvoisa puhemies! Sitten olen myös sitä mieltä,
että tähän esitykseen sisältyy
piileviä riskejä. Nimittäin on hyvä,
että me nyt edellytämme, että tämän
lain nojalla ei missään tapauksessa voida asetuksella
haittaluokituksesta sitten myöhemmin heikentää näitä nykyisiä haittaluokituksia. Tämä
johtaisi
esimerkiksi lain uudistuksessa sellaiseen tilanteeseen, jossa sokeiden
haittaluokitus putoaisi 20:stä 18:aan. Minä pidän
tätä erittäin erittäin huonona
lain uudistuksena, eli tämä esitetty laki ei saa
johtaa siihen, että sitten asetuksella eduskunnan ulkopuolella
heikennetään näitä haittaluokituksia.
Esimerkiksi Vammaisfoorumi on nyt sitten kolmantena asiana todennut,
että tämä haittaluokitus johtaa liian
usein siihen, että sekä Kansaneläkelaitoksen
etuudet että kuntien erilaiset palvelut määritellään
kuitenkin etuuksien saannissa vammaisuuden perusteella käyttäen
kriteerinä tätä haittaluokitusta. Minä pidän
sitä erittäin huonona käytäntönä.
Näin ei pitäisi olla, ehdottomasti ei.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Haittaluokitus sinänsä on
aika ongelmallinen. Se on usein kritiikin kohteena, siihen on erilaisia
näkökulmia, siitä valitetaan varsin usein.
Ja on myös aika subjektiivista, miten lopulta sitten se haittaluokka
asettuu. Kaikki vammat eivät ole niin selkeästi
asetettavissa näihin 1:stä 10:een ja edelleen
10:stä 20:een liittyviin korvausluokkiin, haittaluokkiin.
Edelleenkin tietysti erilaisilla sairauksilla, täällä viitataan
asbestoosiin, kivipölykeuhkoon jne., on omat kriteerinsä.
Näin ollen tämä asetuksenantovaltuus
sinänsä on merkittävä, koska
jos tämän asetuksen haitta-astemäärittelyn
sisällä tapahtuu muutoksia, niin ne vaikuttavat
välittömästi tähän
etuuteen, jotenka on mielestäni tässä kohdin
jälleen perustuslainmukaista se, että asia pitäisi
olla selkeästi pykäliin kirjattu.
Täällä todettiin vastalause, siinä on
kritiikki lausumaehdotuksissa. Todellakin esimerkiksi täysin
sokean ihmisen haittaluokituksen pudottaminen kahdella 20:stä 18:aan
ei ole perusteltua. En ole itse ollut kuulemassa valiokunnassa näitä perusteluja,
mutta, voi sanoa, pistää silmään tämä tapahtuma.
Totean, että kannatan omalta puoleltani lausumaehdotuksia
ja pidän niitä perusteltuina.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Valiokunta on käsitellyt asiaa niin,
että lakiehdotus on hyväksytty yksimielisesti
mietinnön mukaisesti. Mutta tätä kokonaisuutta,
paitsi mitä nyt tässä on kuunnellut mutta
myös kun lukee, sekä tätä mietintöä että vastalausetta,
vastalauseen sisältöä, niin pidän
erittäin hyvänä, että ollaan
vastalauseessa esittämässä lausumaehdotuksia,
koska esityksen yhteydessä ei ole puututtu tähän
lain soveltamisalaan riittävästi, nimenomaan siihen, mitä seuraa
tästä haittaluokituksesta, kun se on puhtaasti
lääketieteellinen ja yksilölliset ominaisuudet
ja tarpeet ohittava mekaaninen luokitus.
Siitä seuraa sitten tämä, mitä täällä vastalauseessa
on todettu: "Lainuudistuksesta seuraava haittaluokituksen heikennys
vaikuttaa suoraan vammaisten palvelujen saantia heikentävästi. Lainuudistus
vaikuttaa haittaluokitusta kiristävästi - -",
ja on otettu esimerkkinä juuri nämä sokeat
henkilöt. Mielestäni näin ei tule tehdä.
Sen vuoksi ei tämän haittaluokituksen tulisi siis
olla, niin kuin tässä lakiesityksessä nyt
on, pääasiallinen tekijä, kun määritellään
vammaispalveluiden tai Kelan etuuksien tarvetta. Nämä on
esitetty vastalauseen perusteluissa mielestäni hyvin.
On hyvä, että on nämä lausumaehdotukset, joita
kannatan: "Eduskunta edellyttää, että lain nojalla
säädettävällä asetuksella
haittaluokituksesta ei tule heikentää nykyisiä haittaluokituksia",
ja toinen: "Eduskunta edellyttää, että tapaturmavakuutuslakiin
nojautuva haittaluokitus ei saa sellaisenaan määritellä vammaispalveluiden ja
-etuuksien saantia". Tämä on se ydinasia.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Itse kun olen tuossa työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa, niin joskus aikanaan tätä vakuutuslakia
käsiteltäessä — varmaan taisi
joku direktiivi olla siinä — mietittiin,
onko meillä linjassa tämä kysymys, kun
siellä puhuttiin erinäköisistä vakuutusmaksuista,
erisuuruisista vakuutusmaksuista miesten ja naisten osalta. Muistan
hyvin sen tyyppisen lausuman kirjoitetun, että tämän
tyyppisestä pitäisi päästä meidän
eroon. Ilmeisesti eri Euroopan maissa on vähän
erinäköinen käytäntö.
Tässä on nyt lähdetty niinpäin
tätä tekemään, taikka on jo
noudatettukin tämmöistä käytäntöä, että tämmöinen
keskimääräinen elinikä on sitten otettu
korvauksen perusteeksi sukupuolten välillä, miesten
ja naisten välillä. Siinä mielessä olisi kyllä odottanut,
että tämä olisi voinut jopa olla lausunnolla
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa,
mutta kun tämä on näin mennyt, niin en
halua sitä nyt enää lähteä jarruttamaan,
koska todennäköisesti se olisi hallituspuolueiden
edustajien voimin äänestetty niin kuin monet muutkin
tuolla työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa.
Kaikkihan on oikein, vaikka siinä ei olisikaan ihan tasa-arvoa
noudatettu.
Siinä mielessä totean vaan, että tämä pitäisi sillä tavalla
saada nyt jatkossa tehtyä, jotta tämä sukupuoleen
perustuva jaottelu tässä korvauksessa ei enää olisi
jatkossa voimassa, vaan tasavertaisesti näissä tapauksissa,
kun haittaraha kertakorvauksena maksetaan, onpa se mies tai nainen,
olisi saman suuruinen korvaus.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaikka päiväjärjestyksen
edellisen kohdan käsittely keskeytettiin ja voi olla, että valiokunnalle
tulee vielä töitä tässä ennen
joulua, niin haluan käyttää tämän
puheenvuoron siksi, että käsittelyssä on sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietintö 55 näiltä valtiopäiviltä,
ja kun me olemme näillä valtiopäivillä laatineet
myös 20 erilaista eri asioihin liittyvää lausuntoa,
se tarkoittaa 75:tä mietinnön, lausunnon kaltaista
asiakirjaa, virallisia päätöksiä 98
kokouksessa. Haluan tässä yhteydessä, kun
tämän piti olla meidän viimeinen valiokunnan
mietintö, osoittaa kiitokset koko valiokunnalle näin
julkisesti ja eduskunnan pöytäkirjoihin merkittäväksi
tästä kuluneen vuoden työstä, siitä työtavasta,
joka valiokunnassa on ollut niin hallituspuolueitten kesken kuin
sitten hallitus—oppositio-rintamalla.
Erityiskiitokset haluan pöytäkirjaan merkittävän
valiokuntaneuvoksillemme Eila Mäkipäälle ja
Harri Sintoselle, jotka ovat huolehtineet siitä, että käsittelyssämme
on niin hyviä mietintöjä ja niin hyvää lainsäädäntöä niin
teknisesti kuin sisällöllisestikin kuin se vallitsevissa
olosuhteissa mahdollista on. Tämä on ollut mahdollista
vain heidän henkilökohtaisten ominaisuuksiensa, osaamisensa
mahdollistamana tilanteessa, missä eivät ole virka-ajat
eivätkä viikonloput olleet esteenä sille,
että valmista valiokunnan osalta on kulloisessakin tilanteessa,
niin hyvin kuin se on ollut mahdollista, aikaansaatu. Kiitos.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Puheenjohtajamme kohottavan puheenvuoron
jälkeen haluaisin vielä palata tähän
opposition vastalauseeseen, sillä tämä lausuma
2 on erittäin perusteellisesti tässä mietinnössä selitetty.
Sitten lausuma 1 taas, jos se on totta, että siis joidenkin
vammaisten haittaluokitus huononee, kun tämä uusi
luokitus astuu voimaan, niin totta kai se on syytä korjata.
Mutta eihän asetusta tehdä todella lain tasolla.
Tähän voidaan tehdä niitä korjauksia,
joita sitten mahdollisesti löytyy tästä asetuksesta.
Toinen varapuhemies:
Lausumathan ovat päätöksenteon kohteena
sitten toisen käsittelyn lopussa, että sikäli,
jotta sinnekin jäisi jotakin keskustelun aihetta, pyydän
välttämään niiden kovin perinpohjaista
käsittelyä tässä keskustelussa. Tämä on
pykäläehdotusten ensimmäinen käsittely.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Toisin kuin puhemies suositteli, että toisessa
käsittelyssä näitä lausumaehdotuksia
tarkemmin analysoitaisiin, niin kuitenkin haluan sitä myös
tässä seuraavassa puheessani tehdä. Nimittäin
tässähän todellisuudessa se kaikkein
tärkein asia on kirjoitettuna. Nimittäin opposition
vastalauseen lausumaehdotukset kertovat siitä, kuinka hankalasta asiasta
rivien välistä kuitenkin on kysymys. Hallituksen
esitys sinänsä on hyväksyttävissä,
mutta se saattaa johtaa erityyppisiin ongelmiin, jotka tässä opposition
vastalauseessa ovat selkeästi esillä.
Ensinnäkin lausumaehdotuksista ensimmäinen
edellyttää, että "lain nojalla säädettävällä asetuksella
haittaluokituksesta ei tule heikentää nykyisiä haittaluokituksia".
Tässähän lähtökohtana
on se, että valitettavan usein, kuten esimerkiksi Vammaisfoorumi
toteaa, tapaturmavakuutuksen haittaluokitusta käytetään
valitettavan virheellisesti, kun Kansaneläkelaitos ja kunnat myöntävät
etuuksia ja palveluita.
Näin ei suinkaan pitäisi olla. Reaalimaailmassahan
ei pitäisi haittaluokituksen johtaa siihen, että se
määrittelee todelliset palvelut, joita sitten vammaisuuden
perusteella tullaan saamaan. Siinä on paljon muita kriteerejä,
joita pitäisi arvioida, eikä tätä vammaisten
palveluiden saantia tulisi alistaa pelkästään
haittaluokituksen asteelle. Näin ollen pidän sitä erittäin
hankalana ja oikeastaan tasa-arvonkin kannalta epäoikeudenmukaisena,
että haittaluokitus voisi määritellä käytännössä,
miten asiat tehdään palveluiden järjestämisen
suhteen.
Nyt toinen ongelma, jota roolia myös opposition vastalause
saa, on se, että eduskunta edellyttää,
että tähän tapaturmavakuutuslakiin nojautuva
haittaluokitus ei sellaisenaan määrittelisi vammaispalveluiden
ja -etuuksien saantia. Nyt käy siis niin, että ei
vain haittaluokitusta olla heikentämässä tässä laissa,
vaan todellakin kuntien palvelut saatetaan yhä tulevaisuudessakin
sitoa näitten haitta-asteitten luokitukseen.
Arvoisa puhemies! Lisäksi samaan aikaan meillä on
pelko, toisin kuin täällä salissa on
todettu, että tässä lainuudistuksessa
voidaan mennä sitten asetuksen tasolla sellaiseen, että haittaluokitusta
selkeästi kiristetään. Tämä tarkoittaisi sitä,
että esimerkiksi tietojemme mukaan asetukseen kaavaillaan
sokeiden haittaluokituksen alentamista luokasta 20 luokkaan 18.
Tämähän ehdottomasti tulee heikentämään
sokeiden ihmisten mahdollisuuksia saada palveluita jatkossa.
Minusta tämä lakiesitys ei saa johtaa sellaiseen,
että asetuksen tasolla vammaisten ihmisten oikeus palveluiden
saantiin jollakin tavalla heikentyy. Minusta haittaluokitus ei saa
olla se tekijä ja se kriteeri, jolla vammaispalvelut kunnissa ja
Kansaneläkelaitoksella pääsääntöisesti
määritellään, ja pidän
sitä tärkeänä, että tähän
asiaan nyt puututaan ja selvitetään perusteellisesti,
onko tämä todella näin, että pelkästään
haittaluokitus ohjaa näiden palveluiden saantia.
Sitten, arvoisa puhemies, aivan lopuksi haluan vielä todeta
sen, että me olemme tilanteessa, jossa haittarahan suuruus
eroaa miehillä ja naisilla ja tämä kertakorvauksena
maksettava haittaraha määritellään
monin kriteerin, mutta kaikkein tärkeintä olisi
se, että sukupuolten tilastolliseen elinikään
perustuva kriteeri ei olisi niin merkittävässä roolissa.
Tarvitaan muita kriteerejä myös, jotta me voimme
tarkemmin määritellä, mikä on tuo
tasa-arvoinen haittarahan suuruus.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Vammaisten elämä ei kovin
helppoa ole, ja sitä ei pitäisi vaikeuttaa ainakaan
hallituksen toimenpitein. Tämä opposition vastalause
lähtee siitä, että "eduskunta edellyttää,
että lain nojalla säädettävä asetuksella
haittaluokituksesta ei tule heikentää nykyisiä haittaluokituksia".
Toisena kohtana: "Eduskunta edellyttää, että tapaturmavakuutuslakiin
nojautuva haittaluokitus ei saa sellaisenaan määritellä vammaispalvelujen
ja -etuuksien saantia."
Tämä on hyvä esitys oppositiolta,
ja toivoisi tässä, että hallitus ja hallituspuolueitten
jäsenet olisivat nyt näin joulun alla armollisia
tämän maan vammaisia kohtaan.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Todella opposition vastalauseessa emme ole
esittäneet pykälämuutoksia, mutta olemme
halunneet nostaa esiin nämä erityisen ongelmalliset
asiat, mitkä tähän lakipakettiin liittyvät.
Ed. Asko-Seljavaaralle toteaisin vain, että meillähän
oli tämä asetus käsittelyssä.
Samassa yhteydessä me saimme sen käsiimme ja kävimme
läpi sitä tämän lain yhteydessä,
ja siinä kuulemistilanteessa kävi hyvin selväksi
se, ja täältä sen ihan näkeekin,
että joidenkin vammaisryhmien haittaluokitus heikkenee
nyt, kun tämän lain pohjalta tuo asetus tullaan
säätämään, ja tämä on se
toinen asia, minkä olemme myös lausumana nostaneet
esiin.
Toinen on kyllä tämä ongelma, että tätä haittaluokitusta
todella käytetään vammaispalveluiden
ja -etuuksien saannissa hyvin vahvasti kriteerinä, ja siitä ovat
vammaisjärjestöt vahvaa huoltansa välittäneet.
Eli nyt kun tuo asetuksen mukainen haittaluokitus heikkenee, niin
se entisestään lisää sitä,
että se saattaa välillisesti heikentää myös
vammaisten etuuksien ja palveluiden saantia. Se on se perushuoli,
mikä tähän lakiin liittyen on vammaisjärjestöjen
taholta esitetty, ja siksi myös toisessa lausumassamme
olemme sitten ottaneet esiin sen, että tätä ei
saisi sellaisenaan käyttää määrittelemässä palveluiden tai
etuuksien tarvetta.
Kun sitten valiokunnan puheenjohtaja ed. Rehula esitti kiitokset
valiokunnalle tämän vuoden työskentelystä ja
myös valiokuntaneuvoksille, niin haluan yhtyä lämpimästi
näihin kiitoksiin. Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa on
erittäin mielenkiintoista tehdä töitä ja
meillä on erittäin hyvä valiokuntaporukka,
joka sydämestään haluaa edistää sosiaali-
ja terveysasioita, ja valiokuntaneuvokset ovat erittäin
päteviä ja suurena apuna tässä työssä.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Taiveaho päätti, että sydämellään
haluaa tehdä päätöksiä,
mutta en tiedä sitten, onko hallitus niin kova, että se
jyrää hyväsydämiset sosiaali-
ja terveysvaliokunnan jäsenet. Edellinen keskustelu osoitti
jo sen, että tahtoa olisi tehdä muutoksia, mutta
ei uskalleta eikä hallitus anna lupaa.
Tässä lakiesityksessä on tosiasia
se, että tällä lainsäädännöllä heikennetään
vammaisten asemaa, vaikka näitä hyviä puheenvuoroja
on kuultu.
Kaksi asiaa, mihin on erinomaisesti kiinnitetty huomiota vastalauseessa,
jossa ed. Räsänen on myös mukana.
Emme hyväksy uudistuksen mukanaan tuomaa haittaluokituksen
heikennystä, ja lisäksi niiden palvelujen tarjoamista
harkittaessa, joissa henkilön yksilöllinen tilanne
on ratkaiseva tekijä, ei tule erityisesti painottaa asetuksella
säädettyä haittaluokitusta. Haittaluokituksen
ei tulisi olla pääasiallinen tekijä,
kun määritellään vammaispalveluiden
tai Kelan etuuksien tarvetta.
Toinen asia oli tuo, mistä tänään
on jo kuultu muun muassa ed. Kiurun esittämänä,
että kertakorvauksena maksettavan haittarahan suuruuden määrittämiselle
on kehitettävä muu kuin sukupuolten
tilastolliseen elinikään perustuva kriteeri.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Minulle jäi kyllä hiukan
epäselväksi vielä, mitä se tarkoitti,
että ei ole ollut tietoa, että asetuksen tasolla
tullaan heikentämään tätä haittaluokitusta
tiettyjen vammaisryhmien osalta. Kyllä tietojeni mukaan
sosiaali- ja terveysministeriön asetus on luonnoksena ollut
nähtävillä valiokuntakäsittelyssä,
ja tästä luonnoksesta kaiketi on käynyt
kuitenkin esille se, että todella on niin, että esimerkiksi
sokeiden haittaluokitus pudotetaan 20:stä 18:aan. Tässä asetuksen
luonnoksessa näyttää siltä,
että hallituspuolueiden kansanedustajat joko eivät
ole tienneet, että näin tulee tapahtumaan, että asetuksen
tasolla näitä haittaluokituksia heikennetään,
tai sitten he ovat katsoneet, että se on ihan oikein.
En tiedä, kummasta on ollut kysymys, mutta minä itse
kyllä näen niin, että tämä on
niin tärkeä asia, että opposition vastalauseessa
pitää korostaa sitä, että tämän
lain nojalla säädettävällä asetuksella,
joka ei ole siis eduskunnan työmaalla enää,
tämä haittaluokitus ei saa heikentää (Ed. Asko-Seljavaara:
Ei se heikennäkään! Se ei pidä paikkaansa!)
nykyisiä haittaluokituksia, ja tämä on
erittäin olennainen asia.
Todella toivon, että te harkitsette vielä myös hallituspuolueiden
rintamassa, miten tulette äänestämään,
kun tästä asiasta tullaan päättämään. Tämä siis
johtaa siihen, että tiettyjen haittaluokitusten luokat
tulevat laskemaan, ja tämä on nähtävissä siinä asetuksen
luonnoksessa. Minusta tämä on nyt omantunnon kysymys,
jos me haluamme tähän suuntaan lain varjolla tätä suuntaa viedä.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä haluan jatkaa tätä ed.
Kiurun puheenvuoroa sillä, että todella, ed. Asko-Seljavaara,
kaikki asiantuntijakuulemisessa paikalla olleet kyllä totesivat
sen, että tässä tulee muutoksia näihin
haittaluokkiin. (Ed. Asko-Seljavaara: Niin, mutta heikentääkö se
asemaa?) — Se haittaluokka heikkenee, kuten todettiin.
(Ed. Asko-Seljavaara: Se selvitetään!)
Sitten välillisesti se, mihin tätä haittaluokkaa sovelletaan,
saattaa vaikuttaa myös palveluiden saantiin ja etuuksien
määrittelyyn. Tämä on se ydinongelma
tähän asetukseen liittyen, mutta myös
sitten, niin kuin tässä jo todettiin edellä,
tähän lakipakettiin liittyy näitä muutamia
muitakin ongelmia tasa-arvon näkökulmasta ja sitten todella
tästä, mihin tätä haittaluokkaa
käytetään. (Ed. Asko-Seljavaara: Asia
selvitetään toiseen käsittelyyn mennessä!)
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! En halua pitkittää tätä keskustelua,
mutta tässä on kyllä nyt kysymys niin
tärkeästä asiasta, että kun
me tiedämme, että asetuksen luonnoksessa todetaan, että nämä haittaluokat
tulevat selkeästi joidenkin ryhmien osalta heikkenemään,
niin on se nyt aivan selvää, että kun
me tiedämme tämän käytännön
kokemuksen, joka on johtanut siihen, että väärin
on näitä haittaluokituksia käytetty etuuksia
jaettaessa sekä Kelan että kuntien toimesta, niin
kyllä minulla ainakin henkilökohtaisesti on pelko
siitä, että jos sokeiden haittaluokitus laskee
20:stä 18:aan, niin se johtaa käytännössä siihen,
että heidän palvelunsa heikkenevät.
Minä mielihyvin kyllä tulen yhtymään
tähän lausumaehdotukseen. Nimittäin pidän
sitä pöyristyttävänä,
että hallituspuolueiden kansanedustajat tekevät
joko tiedostetusti tai tiedostamatta tämän tilanteen,
että uhka on suuri siihen, että vammaisten etuudet
tiettyjen ryhmien kohdalta tulevat heikkenemään.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Minun on helppo yhtyä ed. Kiurun
ajatuksiin. Tässä kuulimme, että asia
selvitetään toiseen käsittelyyn mennessä.
En tiedä, miksi nuo asiat eivät nyt valiokunnassa
nouse riittävästi esille. Eikö osata
lukea asiantuntijoiden viestejä? Olen ymmärtänyt
ainakin ed. Räsäsen puheista ryhmäkokouksissa,
että tämä asia on kyllä noussut
jo meidän ryhmässämme hyvin voimakkaasti
esille. Miksi se ei ole sitten valiokunnan käsittelyssä riittävästi
esillä? Mutta on perusteltua tuo, mitä ed. Asko-Seljavaara
lupasi, että se selvitetään ennen toista
käsittelyä.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt minulla jäi vähän
epäselväksi, mitä ed. Kärkkäinen
tarkoitti, että on jäänyt epäselväksi
joitakin asioita. Meillä oli varmasti hieman erilaiset
näkemyserot tai oli näkemyseroja ed. Asko-Seljavaaran
kanssa tässä asiassa. Kyllä nämä asiat
ovat kovin selväksi käyneet valiokuntakäsittelyssä,
ja olemme saaneet kyllä asiantuntijakuulemisissa hyvin
perusteellisesti viestiä tämän lain osalta. Sikäli
haluan vain vastata tähän ed. Kärkkäisen puheenvuoroon,
että mikään asia ei ole kyllä jäänyt
selvittämättä valiokuntakäsittelyn
aikana.
Yleiskeskustelu päättyi.