Täysistunnon pöytäkirja 123/2009 vp

PTK 123/2009 vp

123. TORSTAINA 10. JOULUKUUTA 2009 kello 16.03

Tarkistettu versio 2.0

8) Hallituksen esitys laiksi tieliikennelain muuttamisesta

 

Tero Rönni /sd:

Arvoisa puhemies! Tässä kun tänä iltana on kuunnellut näitä esityksiä ja kuunnellut sitä, miten mitään ei pysty muuttamaan, kun esitys tuodaan tähän saliin, niin nyt täytyy sanoa, että nyt ollaan tilanteessa, josta ed. Pulliainen muistaa — tämä on nimitetty varmaan papparaislaiksi melkeinpä — mitä meikäläinen on puhunut näiden papparaisten kohdalta tästä tilanteesta niin lähetekeskustelussa kuin aikaisemminkin, kun tätä asiaa on jossain kohtaa käsitelty.

Tähän valiokunta teki mielestäni erittäin hyvän muutoksen ja tätä saatiin oikealle linjalle menemään. Myöskin ministeriön virkamiehet kiittelivät meitä siitä, että nyt tässä asiassa on jonkinlaista tolkkua. Kysehän on siitä, että 70 vuotta täyttäneille ihmisille, joilla on ammattiajolupa elikkä yhdistelmä- taikka linja-autokortti, voidaan tätä ajo-oikeutta jatkaa pari vuotta kerrallaan lääkärintodistuksella. Sinänsähän hallituksen esityksessä esitettiin niin, että lääkärintodistus kuin lääkärintodistus käy ja menee siitä eteenpäin ja se kaksi vuotta ihan oikeasti. Hallituksen esityksen perusteluissa luki niin, että tätä käytettäisiin lähinnä tämmöisiin avustaviin ajoihin elikkä huoltoajoihin taikka siirtoajoihin, ja sitä nyt sitten haluttiin vähän rajata tässä, kun tuli ilmi, että kyllä tämä nyt saattaa joittenkin kohdalla olla niin, että edelleen käytetään ihan normaaliin työntekoon ja normaaliin ajamiseen.

Asiantuntijakuuleminen oli hyvin yksioikoinen ja hyvin tyly siinä mielessä, että tuli kaikilta linjoilta selkeä viesti siihen, että erittäin suuri riski sisältyy 70 täyttäneitten ihmisten ajamiseen. Entistä enemmän jo ammattikuljettajien kohdalla nämä riskit alkavat lisääntyä kyllä jo hyvinkin tuoreessa vaiheessa; nähtiin kyllä, että jo 45-vuotiailla on aika isoja ongelmia.

Päädyttiin sitten tässä valiokunnan kuulemisessa siihen — ja myöskin ministeriö sen hyväksyi, tässä käytiin hyvä keskustelu ja ministeriön kanssa voitiin tehdä yhteistyötä — että geriatriaan erikoistuneen lääkärin lausunnolla voidaan tätä normaalia ammattiajolupaa jatkaa siitä 70:stä eteenpäin. Ja jos haluaa vain tällaisen kortin, millä näitä avustavia ajoja voi ajaa, joita ennen sai C-kortilla ajaa, elikkä siirtoajoa tyhjällä linja-autolla ja siirtoajoa tyhjällä yhdistelmällä, niin silloin ei tarvitse käydä geriatrian erikoislääkärin luona vaan voi siinä normaalissa lääkärintarkastuksessa sen asian käydä lävitse. Ja siinä kohdalla tietysti tulee sitten kysymykseen, että se merkitään korttiin jotenkin, että ei ole kuin oikeus tämmöiseen.

No, keitä tämä sitten koskee? Arvelujen mukaan muutama kymmenen ihmistä Suomessa on, jotka tulevat tätä korttia hakemaan ja jatkamaan. Tiedän ainakin muutamia semmoisia, joilla on näitä museolinja-autoja, yrittäjiä suurin osa varmaan, jotka tähän tulevat menemään, erityisesti kun tulevaisuudessa tämä ammattipätevyys tulee jatkumaan. Elikkä kun 2013, 2014 tullaan vaatimaan tämä vuosittainen koulutus tai vähintään viiden vuoden aikana se 35 tuntia, niin kaikki eivät sitä pysty jatkamaan. Arvelisin, että yrittäjien kohdalla ja näillä, joilla on museolinja-autoja ja muita, niin he tulevat varmaan yrittämään ainakin säilyttää ajolupansa ja saavat sitten näissä kokoontumisissa käydä. Ehkä joitain rautaisen kunnon omaavia kuljettajia vielä löytyy; on niitä aina meikäläisen tuttuuspiirissäkin joitakin ollut, jotka varmaan pystyisivät ja joidenka terveys antaisi myöden.

No, se mikä tässä oli hyvää minun mielestäni, on se, että nyt täältä tulee selkeä viesti sosiaali- ja terveysministeriölle siitä, että meillä Suomessa pitää kehittää liikennelääketieteeseen erikoistuneita lääkäreitä. Sitä koulutusta on lisättävä, ja tulevaisuudessa, kun meillä enempi ja enempi väestö ikääntyy ja niitä kortin tarvitsijoita on — ihan tavallisia henkilöautokortin tarvitsijoita — niin se oma lääkäri ei välttämättä ole hyvä paikka eikä hyvä ihminen, joka sen jatkoluvan antaa, ja minusta tässä pitäisikin selkeästi mennä siihen, että semmoiset lääkärit näitä lupia antavat sitten, jotka ovat perehtyneitä tähän liikennelääketieteeseen. Samalla myöskin saatiin kirjaus tähän lainsäädäntöön siitä, että ongelmana on ollut vähän näitten työkyvyttömyyseläkkeelle jääneitten kuljettajien kortin tarkastelu ja se, jäävätkö ne voimaan vai ei. Tulevaisuudessa myöskin näitten henkilöitten kohdalta mentäisiin siihen, että he joutuisivat tällaisen liikennelääketieteeseen perehtyneen lääkärin tutkittavaksi, jolloin katsottaisiin sen ajoluvan kohtalo.

Ja myöskin kun tiedetään jo vanhasta muistista kuljetusalan työterveyshuoltokuvio, niin se on lähestulkoon nollatasolla. Isoissa yrityksissä se pelaa, mutta kaikki pienet yritykset ja yrittäjät ovat lähestulkoon kaikki ulkona. Se näkyy kyllä sitten niitten kuljettajien kunnossakin jo sieltä nuoremmasta päästä ja terveys- ja ruokatottumuksissa. Siihen myöskin täällä on erittäin kova lausunto valiokunnalta: edellytetään, että hallitus laittaa asian kuntoon.

Mielestäni tässä ovat niin valiokunta kuin ministeriökin onnistuneet nyt lopputuloksissa ja tämän pystyy hyväksymään ihan kirkkain mielin ja voi lopettaa mollaamisen tähän paikkaan.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Minäkin voin nokanvalkaisua aloittaa tässä yh-teydessä.

Arvoisa puhemies! Tämä on aika jännittävää ollut seurattavaksi täältä etupenkistä. Ensin lähetekeskustelussa paljastui hyvin selvästi, mistä tämä aloite on tullut. Hyvä, ettei kohdeyksilöitten sosiaaliturvatunnuksiakin tuotu esille täällä, niin että on tiedossa, että tällaisia kandidaatteja on olemassa odottamassa tätä hallituksen esityksen hyväksymistä. Mutta samalla saattoi todeta, että voi hyvänen aika, minkälaisia torseloita tänne tuodaan.

No, sitten kun tuli ensimmäisen käsittelyn vuoro, niin sitten huomaa, että no, onpa täällä yksi järkevä valiokunta, joka ottaa asiat haltuunsa, ja tässä juuri ed. Rönni kertoi sen, mitä kaikkea silloin saadaan aikaiseksi. Tämä on todellakin tässä muodossa ihan järkevä kokonaisuus, jota on monipuolisesti tarkasteltu, ja on myöskin ylös laitettu se, mikä ylös laittaa pitää.

Kari Kärkkäinen /kd:

Arvoisa puhemies! Omassa ryhmässä lyhyesti käsiteltiin tämä asia myös, ja on helppo yhtyä tuohon mietintöön. Mutta se on tärkeää, mitä ed. Rönni nosti esiin, eli liikennelääketieteeseen erikoistuneita lääkäreitä me tarvitsisimme. Meilläkin on ryhmän tietoon tullut muutamia tapauksia, että eläkkeelle siirtynyt lääkäri ikään kuin yksityispraktiikka-aikana on hyvälle ystävälleen myöntänyt ajokortin, ja ajo-oikeudesta on monia kriittisiä puheenvuoroja tullut, että henkilö ei ole kykenevä tähän. Mutta nimenomaan se on hyvä, että lääkäreiden vastuuta korostetaan entistä enemmän tässä, ja tuo esitys on perusteltu, minkä ed. Rönni nosti esille.

Jouko Laxell /kok:

Arvoisa puhemies! Ed. Rönni esitteli tämän asian hyvin selkeästi, ja itseltänikin, voi sanoa, vaikka ei niitä niin hirveän paljon varmaan ole, mutta useampi seitsemänkymppinen on kysynyt tätä asiaa, milloin se tulee. Mielestäni kuitenkin keski-ikä ja kuntokin monella on noussut paljon, että varmasti tämä asia on mahdollista.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Tässä mielenkiintoisella tavalla ed. Pulliainen nosti tämän valiokunnan esille, että valiokunta on ottanut tämän asian käsiinsä ja hoitanut sen, tehnyt tarvittavat pykälämuutokset ja sitten vielä hyvän lausumaehdotuksen. Näin varmasti on. Liikenne- ja viestintävaliokunnalla on kyllä perinteitä tässä asiassa. Silloin kun ed. Pulliainen oli puheenjohtajana, niin käsittääkseni aika monta lakiesitystä kirjoitettiin uudelleen.

Mutta otetaan sitten se toinen valiokunta, se sosiaali- ja terveysvaliokunta, joka tänään oli keskustelussa ja joka totesi kyllä omassa mietinnössään, että hallituksen esitys oli täysin kestämätön, mutta siitä huolimatta se ei vetänyt siitä johtopäätöstä, niin kuin olisimme odottaneet, vaan toimi toisin ja toimi niin, että hyväksyi hallituksen esityksen, joka liittyy yliopistojen työttömyysetuuksien muuttamiseen, eli hallituksen esityksen laiksi työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta, tuon hallituksen esityksen 258 näiltä valtiopäiviltä.

Muistamme myös televisiodokumentin "Liikkumavara", joka kertoi myöskin tuon valiokunnan toiminnasta ja laajemmin eduskunnan toiminnasta, kun oli kysymys potilasmaksujen asiakasmaksujen korottamisesta, asetuksenantovaltuudesta.

Puhemies! Tämä liikenne- ja viestintävaliokunnan mietintö 30 on hyvä, ja toteaisin liikennelääketieteen spesialiteetista, että käytännössä sitä ei ole laajalti, mutta se, että sitä pitäisi kehittää, on varmaan ihan paikallaan ja muutenkin tuota ajokortin antamisen tapaa pitäisi toki kehittää ja sen sisältöä.

Tero Rönni /sd:

Arvoisa puhemies! Vielä hiukan tähän lääketieteeseen. Edellisessä valiokunnassa, vai olikohan nyt sitten tätä edellisessä valiokunnassa, minä en ollut silloin paikalla — ei, se oli silloin kun ed. Pulliainen oli puheenjohtajana muistaakseni — tuli tämä pakkolääkäri, oliko näin? Nyt asiantuntijana kuultu liikennelääketieteen edustaja ylilääkäri Olkkonen kertoi, että hän ensimmäisen kerran vastusti tätä esitystä, jossa lääkäreille asetettiin tämä ilmoitusvelvollisuus. Hän vastusti sitä, mutta nyt kun hän on tutustunut siihen asiaan ja näihin tilanteisiin ja nyt kun on tehty tieteellistä tutkimusta näistä kuolonkolareista ja muista ikääntyvien kohdalla ja yli 65-vuotiaitten kohdalla kuolonkolareissa sairaus on syynä jo joka kolmannessa, niin nyt hän sanoi, että oli erittäin hyvä, että teitte silloin sen päätöksen, että tuli se ilmoitusvelvollisuus, ja se monessa kohtaa kyllä toimii.

Mutta se ei kaikkien kohdalla toimi, ja niin kuin ed. Kärkkäinen sanoi, että on tällaisia tapauksia, että tutuille annetaan kortti, niin kuinka monessa kohtaa kehdataan kieltää siltä tutulta se ajokortin saaminen ja evätä se? Siinä tulee tietynlainen kriteeri, jos sanotaan, että voi olla vaikka 40 vuoden tuntemus siinä, mutta saattaa olla, että kiusaus laskea siitä lävitse, tulee yllättävän suureksi.

En muista, minkä asian yhteydessä täällä puhuttiin siitä, että ed. Salo poliisina ollessaan oli ottanut ajokortin pois eräältä vanhemmalta ihmiseltä huonon ajokunnon takia eikä mennyt kovinkaan monta kuukautta, kun nimismies oli palauttanut sen ajokortin. Ei mennyt montaa kuukautta, kun sitten kyseinen herra vaimonsa kanssa puski tukkirekan alle, ja tiedätte, miten siinä sitten käy. Ei ollut nimismieskään sanonut enää mitään, kun ed. Salo oli kysynyt, oliko ihan oikea päätös palauttaa kortti. Että kyllä näitä vakavia ja valitettavia tapahtumia tulee.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Ed. Rönni muisteli tuota tilannetta, jossa lääkäri velvoitetaan jokaisen lääkärikäynnin yhteydessä tarkistamaan potilaan ajokyky siinä mielessä, onko hän ajamiseen kykenevä vai onko jotakin ilmaantunut tämän suhteen. Edelleen minun mielestäni tuo lainmuutos silloin oli virhe, etenkin, kun asiaa ei käsitelty sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, vaan liikennevaliokunta teki sen itse omaehtoisesti. Tuossa tilanteessa olisi kyllä pitänyt asia käsitellä myös sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, aivan samoin kuin tänään me totesimme, että sosiaali- ja terveysvaliokunnassa ollut yliopistojen työttömyysvakuutusmaksua koskeva helpotus olisi pitänyt käsitellä perustuslakivaliokunnassa. Asiasta tehtiin nyt täällä esitys, siitä äänestetään.

Mutta mikä siinä on ongelma edelleenkin, on se, että etenkin vanhempi mieshenkilö, joka tietää, että hänellä on sydänvikaa, ehkä näkökin alkaa huonontua, keuhkoissa on ja tuki- ja liikuntaelimissä ongelmia, välttää edelleenkin lääkäriin menoa sen takia, kun hän pelkää sitä, että se kortti viedään. Näin on. Se tilanne ei muutu siitä, vaikka Liikennelääketieteen yhdistyksen hallituksen jäsen Seppo Olkkonen olisikin tuon tyyppistä lausunut. Edelleenkin lääkärillä on ja uskoakseni yleensäkin sillä tavalla hoksottimet hereillä, että jos muuten asia tulee esille ja se näkyy, niin kyllä hän osaa tämän tehdä ilman tätä julkista lakiin liitettyä vaatimusta, joka taas vaikuttaa potilaiden asennoitumiseen.

Esa Lahtela /sd:

Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle voisi todeta sen, jotta aikanaan, kun käsiteltiin kyseistä asiaa, olin sitä mieltä, että lääkäreille se velvoite pitää antaa. Uskon sillä tavalla, että moni henki on säilynyt, siis oma henki mahdollisesti ikääntyvillä ihmisillä ja sivullistenkin henki. Mutta en tiedä, tilastoa ei suoraan ole olemassa, mutta kuitenkin näitä peruutuksia kai on tullut sieltäkin kautta, että lääkäri on ilmoittanut, jotta tässä on sellaisesta henkilöstä kyse. Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa ihminen soitti ja sanoi, jotta häneltä otetaan nyt kortti pois, hänen lääkäri tämmöisen tempun teki, petti hänet. Mutta kaveri ei aina muistanut, mihin oli menossakaan.

Mutta itse tähän asiaan. Tässäkään minun kantani ei ole muuttunut. Joskus silloin 1990-luvun puolenvälin jälkeen tein lakialoitteen siitä, jotta jos on ammattikuljettajasta kyse ja on siitä tehtävästä työkyvyttömyyseläkkeellä tai vanhuuseläkkeellä, silloin pitää sitä ajokorttiluokkaa kyllä laskea eikä enää pidä osallistua tämmöiseen ammattimaiseen ajoon. Muuhun en puutu, koska se on ihan ok, jotta ihminen pääsee liikkumaan. Kun tietää, jotta kuitenkin tämmöinen yleinen kunto ja keski-ikä on noussut huomattavasti, niin semmoinen vapaa-ajalla ajo ja asioilla ajo on okei, mutta ammattiajo kyllä pitäisi siinä vaiheessa lopettaa ihan oikeasti.

Tämä on minun mielipiteeni, ja aikanaan täällä käytiin kovaa keskustelua. Muistan, kun kommodori Kanerva täällä tiukasti pani hanttiin siinä hommassa, jotta koskaan ette semmoisia lakeja saa läpi vietyä tässä eduskunnassa. Voi olla niinkin. Nyt ollaan menossa näköjään siihen Kanervan viitoittamaan suuntaan, jotta vanhemmatkin voivat sitten ajella tuolla ammattiliikenteessä.

Tero Rönni /sd:

Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle täytyy sanoa, että olen edelleen onnellinen siitä, että sitä esitystä ei lähetetty sinne sosiaali- ja terveysvaliokuntaan liikennevaliokunnasta. Sanoin meidän ryhmässä, siitä käytiin keskustelua, että onneksi sitä ei lähetetty lääkäreitten ja sairaanhoitajien sekoitettavaksi siihen valiokuntaan. Eräs lääkäri siinä minun edessäni kääntyi taaksepäin ja sanoi, että toivottavasti ei tarvitse mennä lähivuosina lääkäriin. Minä sanon, että olen erittäin tyytyväinen, että järkevät ihmiset käsittelivät eivätkä sekoittaneet siihen lääkäreitä pätkääkään. Entistä enemmän pitäisi myöskin siinä valiokunnassa olla ihmisiä, jotka eivät ole terveydenhoidon kanssa missään tekemisissä.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! On asioita, joissa viisaus löytyy professionaalisten tahojen ulkopuolelta. Olen sitä mieltä, että aina, kun ryhtyy vallankumousta suunnittelemaan ja sitten vielä toteuttamaan, niin taktiikka on hyvin tärkeä. Tässä tapauksessa taktiikka pelasi meillä loistavasti. Ed. Tiusaselle annettiin hopeasija, ja se on arvokas mitalisija, siinä olisi voinut olla pronssisijakin aivan hyvin, ja nyt annettiin hänelle hopeatila.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Tosiaan mielestäni tuo asia olisi voitu hoitaa toisella tavalla, toisin sanankääntein samalla tavoitetasolla. Ed. Rönni tuolta takaa totesi, että 1 500 korttia olisi otettu pois, ja näin varmaan on. Itse kerron vain sellaisen esimerkin, että kun minulla on ollut potilas edessäni ja kun on ollut tämä tilanne, ja on ollut monta kertaa, olen nyt sitten aina käynyt tämän keskustelun ja pitänyt tietysti aktiivisesti mielessä tämän asian. Se on toki selvää, että tämä prosessi aktivoi lääkärit yleensäkin, niin että sen pitää mielessä. Sitten kun oli potilas, joka ihan selvästi ei henkisiltä eikä ehkä fyysisiltäkään ulottuvuuksiltaan enää ollut ajokykyinen, niin totesin, että nyt tämä kyllä pitää ilmoittaa poliisille, että jos jätät kortin tänne. Se on myös tärkeätä, että se tehdään hyvässä yhteisymmärryksessä, selitetään potilaalle asia. Sitten se jäi se kortti ja hän ei jatkanut enää autolla ajamista. Tällaisiin tilanteisiin tietysti joudutaan. Mutta tämä asia on nyt jotenkin niin ihmisten tiedossa, että olen ihan vakuuttunut, että sitä 1 500:aa kohti on jäänyt monta tuhatta tarpeellista lääkärissäkäyntiä käymättä, mutta siitä johtuvia ongelmia, mahdollisia ikäviä kuolemantapauksia ja muita, ei tilastoida.

Keskustelu päättyi.