8) Hallituksen esitys laiksi tieliikennelain muuttamisesta
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä kun tänä iltana
on kuunnellut näitä esityksiä ja kuunnellut
sitä, miten mitään ei pysty muuttamaan,
kun esitys tuodaan tähän saliin, niin nyt täytyy
sanoa, että nyt ollaan tilanteessa, josta ed. Pulliainen
muistaa — tämä on nimitetty varmaan papparaislaiksi
melkeinpä — mitä meikäläinen
on puhunut näiden papparaisten kohdalta tästä tilanteesta
niin lähetekeskustelussa kuin aikaisemminkin, kun tätä asiaa
on jossain kohtaa käsitelty.
Tähän valiokunta teki mielestäni
erittäin hyvän muutoksen ja tätä saatiin
oikealle linjalle menemään. Myöskin ministeriön
virkamiehet kiittelivät meitä siitä,
että nyt tässä asiassa on jonkinlaista
tolkkua. Kysehän on siitä, että 70 vuotta täyttäneille
ihmisille, joilla on ammattiajolupa elikkä yhdistelmä-
taikka linja-autokortti, voidaan tätä ajo-oikeutta
jatkaa pari vuotta kerrallaan lääkärintodistuksella.
Sinänsähän hallituksen esityksessä esitettiin
niin, että lääkärintodistus
kuin lääkärintodistus käy ja
menee siitä eteenpäin ja se kaksi vuotta ihan
oikeasti. Hallituksen esityksen perusteluissa luki niin, että tätä käytettäisiin
lähinnä tämmöisiin avustaviin
ajoihin elikkä huoltoajoihin taikka siirtoajoihin, ja sitä nyt
sitten haluttiin vähän rajata tässä,
kun tuli ilmi, että kyllä tämä nyt
saattaa joittenkin kohdalla olla niin, että edelleen käytetään
ihan normaaliin työntekoon ja normaaliin ajamiseen.
Asiantuntijakuuleminen oli hyvin yksioikoinen ja hyvin tyly
siinä mielessä, että tuli kaikilta linjoilta
selkeä viesti siihen, että erittäin suuri
riski sisältyy 70 täyttäneitten ihmisten
ajamiseen. Entistä enemmän jo ammattikuljettajien
kohdalla nämä riskit alkavat lisääntyä kyllä jo
hyvinkin tuoreessa vaiheessa; nähtiin kyllä, että jo
45-vuotiailla on aika isoja ongelmia.
Päädyttiin sitten tässä valiokunnan
kuulemisessa siihen — ja myöskin ministeriö sen
hyväksyi, tässä käytiin hyvä keskustelu
ja ministeriön kanssa voitiin tehdä yhteistyötä — että geriatriaan
erikoistuneen lääkärin lausunnolla voidaan tätä normaalia
ammattiajolupaa jatkaa siitä 70:stä eteenpäin.
Ja jos haluaa vain tällaisen kortin, millä näitä avustavia
ajoja voi ajaa, joita ennen sai C-kortilla ajaa, elikkä siirtoajoa
tyhjällä linja-autolla ja siirtoajoa tyhjällä yhdistelmällä, niin
silloin ei tarvitse käydä geriatrian erikoislääkärin
luona vaan voi siinä normaalissa lääkärintarkastuksessa
sen asian käydä lävitse. Ja siinä kohdalla
tietysti tulee sitten kysymykseen, että se merkitään
korttiin jotenkin, että ei ole kuin oikeus tämmöiseen.
No, keitä tämä sitten koskee? Arvelujen
mukaan muutama kymmenen ihmistä Suomessa on, jotka tulevat
tätä korttia hakemaan ja jatkamaan. Tiedän
ainakin muutamia semmoisia, joilla on näitä museolinja-autoja,
yrittäjiä suurin osa varmaan, jotka tähän
tulevat menemään, erityisesti kun tulevaisuudessa
tämä ammattipätevyys tulee jatkumaan.
Elikkä kun 2013, 2014 tullaan vaatimaan tämä vuosittainen
koulutus tai vähintään viiden vuoden
aikana se 35 tuntia, niin kaikki eivät sitä pysty
jatkamaan. Arvelisin, että yrittäjien kohdalla
ja näillä, joilla on museolinja-autoja ja muita,
niin he tulevat varmaan yrittämään ainakin
säilyttää ajolupansa ja saavat sitten
näissä kokoontumisissa käydä.
Ehkä joitain rautaisen kunnon omaavia kuljettajia vielä löytyy;
on niitä aina meikäläisen tuttuuspiirissäkin
joitakin ollut, jotka varmaan pystyisivät ja joidenka terveys
antaisi myöden.
No, se mikä tässä oli hyvää minun
mielestäni, on se, että nyt täältä tulee
selkeä viesti sosiaali- ja terveysministeriölle
siitä, että meillä Suomessa pitää kehittää liikennelääketieteeseen
erikoistuneita lääkäreitä. Sitä koulutusta
on lisättävä, ja tulevaisuudessa, kun
meillä enempi ja enempi väestö ikääntyy
ja niitä kortin tarvitsijoita on — ihan tavallisia
henkilöautokortin tarvitsijoita — niin se oma
lääkäri ei välttämättä ole
hyvä paikka eikä hyvä ihminen, joka sen
jatkoluvan antaa, ja minusta tässä pitäisikin
selkeästi mennä siihen, että semmoiset
lääkärit näitä lupia
antavat sitten, jotka ovat perehtyneitä tähän
liikennelääketieteeseen. Samalla myöskin
saatiin kirjaus tähän lainsäädäntöön
siitä, että ongelmana on ollut vähän
näitten työkyvyttömyyseläkkeelle
jääneitten kuljettajien kortin tarkastelu ja se,
jäävätkö ne voimaan vai ei.
Tulevaisuudessa myöskin näitten henkilöitten
kohdalta mentäisiin siihen, että he joutuisivat
tällaisen liikennelääketieteeseen perehtyneen
lääkärin tutkittavaksi, jolloin katsottaisiin
sen ajoluvan kohtalo.
Ja myöskin kun tiedetään jo vanhasta
muistista kuljetusalan työterveyshuoltokuvio, niin se on lähestulkoon
nollatasolla. Isoissa yrityksissä se pelaa, mutta kaikki
pienet yritykset ja yrittäjät ovat lähestulkoon
kaikki ulkona. Se näkyy kyllä sitten niitten kuljettajien
kunnossakin jo sieltä nuoremmasta päästä ja
terveys- ja ruokatottumuksissa. Siihen myöskin täällä on
erittäin kova lausunto valiokunnalta: edellytetään,
että hallitus laittaa asian kuntoon.
Mielestäni tässä ovat niin valiokunta
kuin ministeriökin onnistuneet nyt lopputuloksissa ja tämän
pystyy hyväksymään ihan kirkkain mielin
ja voi lopettaa mollaamisen tähän paikkaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minäkin voin nokanvalkaisua aloittaa
tässä yh-teydessä.
Arvoisa puhemies! Tämä on aika jännittävää ollut
seurattavaksi täältä etupenkistä.
Ensin lähetekeskustelussa paljastui hyvin selvästi,
mistä tämä aloite on tullut. Hyvä,
ettei kohdeyksilöitten sosiaaliturvatunnuksiakin tuotu
esille täällä, niin että on
tiedossa, että tällaisia kandidaatteja on olemassa
odottamassa tätä hallituksen esityksen hyväksymistä.
Mutta samalla saattoi todeta, että voi hyvänen
aika, minkälaisia torseloita tänne tuodaan.
No, sitten kun tuli ensimmäisen käsittelyn vuoro,
niin sitten huomaa, että no, onpa täällä yksi
järkevä valiokunta, joka ottaa asiat haltuunsa,
ja tässä juuri ed. Rönni kertoi sen,
mitä kaikkea silloin saadaan aikaiseksi. Tämä on
todellakin tässä muodossa ihan järkevä kokonaisuus, jota
on monipuolisesti tarkasteltu, ja on myöskin ylös
laitettu se, mikä ylös laittaa pitää.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Omassa ryhmässä lyhyesti
käsiteltiin tämä asia myös,
ja on helppo yhtyä tuohon mietintöön. Mutta
se on tärkeää, mitä ed. Rönni
nosti esiin, eli liikennelääketieteeseen erikoistuneita
lääkäreitä me tarvitsisimme.
Meilläkin on ryhmän tietoon tullut muutamia tapauksia,
että eläkkeelle siirtynyt lääkäri
ikään kuin yksityispraktiikka-aikana on hyvälle
ystävälleen myöntänyt ajokortin,
ja ajo-oikeudesta on monia kriittisiä puheenvuoroja tullut,
että henkilö ei ole kykenevä tähän.
Mutta nimenomaan se on hyvä, että lääkäreiden
vastuuta korostetaan entistä enemmän tässä,
ja tuo esitys on perusteltu, minkä ed. Rönni nosti
esille.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Rönni esitteli tämän
asian hyvin selkeästi, ja itseltänikin, voi sanoa,
vaikka ei niitä niin hirveän paljon varmaan ole,
mutta useampi seitsemänkymppinen on kysynyt tätä asiaa,
milloin se tulee. Mielestäni kuitenkin keski-ikä ja
kuntokin monella on noussut paljon, että varmasti tämä asia
on mahdollista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä mielenkiintoisella
tavalla ed. Pulliainen nosti tämän valiokunnan
esille, että valiokunta on ottanut tämän
asian käsiinsä ja hoitanut sen, tehnyt tarvittavat
pykälämuutokset ja sitten vielä hyvän
lausumaehdotuksen. Näin varmasti on. Liikenne- ja viestintävaliokunnalla
on kyllä perinteitä tässä asiassa.
Silloin kun ed. Pulliainen oli puheenjohtajana, niin käsittääkseni
aika monta lakiesitystä kirjoitettiin uudelleen.
Mutta otetaan sitten se toinen valiokunta, se sosiaali- ja terveysvaliokunta,
joka tänään oli keskustelussa ja joka
totesi kyllä omassa mietinnössään,
että hallituksen esitys oli täysin kestämätön,
mutta siitä huolimatta se ei vetänyt siitä johtopäätöstä,
niin kuin olisimme odottaneet, vaan toimi toisin ja toimi niin,
että hyväksyi hallituksen esityksen, joka liittyy
yliopistojen työttömyysetuuksien muuttamiseen,
eli hallituksen esityksen laiksi työttömyysetuuksien
rahoituksesta annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta, tuon
hallituksen esityksen 258 näiltä valtiopäiviltä.
Muistamme myös televisiodokumentin "Liikkumavara",
joka kertoi myöskin tuon valiokunnan toiminnasta ja laajemmin
eduskunnan toiminnasta, kun oli kysymys potilasmaksujen asiakasmaksujen
korottamisesta, asetuksenantovaltuudesta.
Puhemies! Tämä liikenne- ja viestintävaliokunnan
mietintö 30 on hyvä, ja toteaisin liikennelääketieteen
spesialiteetista, että käytännössä sitä ei
ole laajalti, mutta se, että sitä pitäisi
kehittää, on varmaan ihan paikallaan ja muutenkin tuota
ajokortin antamisen tapaa pitäisi toki kehittää ja
sen sisältöä.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä hiukan tähän
lääketieteeseen. Edellisessä valiokunnassa,
vai olikohan nyt sitten tätä edellisessä valiokunnassa,
minä en ollut silloin paikalla — ei, se oli silloin
kun ed. Pulliainen oli puheenjohtajana muistaakseni — tuli
tämä pakkolääkäri, oliko
näin? Nyt asiantuntijana kuultu liikennelääketieteen
edustaja ylilääkäri Olkkonen kertoi,
että hän ensimmäisen kerran vastusti
tätä esitystä, jossa lääkäreille
asetettiin tämä ilmoitusvelvollisuus. Hän
vastusti sitä, mutta nyt kun hän on tutustunut
siihen asiaan ja näihin tilanteisiin ja nyt kun on tehty
tieteellistä tutkimusta näistä kuolonkolareista
ja muista ikääntyvien kohdalla ja yli 65-vuotiaitten
kohdalla kuolonkolareissa sairaus on syynä jo joka kolmannessa,
niin nyt hän sanoi, että oli erittäin
hyvä, että teitte silloin sen päätöksen,
että tuli se ilmoitusvelvollisuus, ja se monessa kohtaa
kyllä toimii.
Mutta se ei kaikkien kohdalla toimi, ja niin kuin ed. Kärkkäinen
sanoi, että on tällaisia tapauksia, että tutuille
annetaan kortti, niin kuinka monessa kohtaa kehdataan kieltää siltä tutulta
se ajokortin saaminen ja evätä se? Siinä tulee
tietynlainen kriteeri, jos sanotaan, että voi olla vaikka 40
vuoden tuntemus siinä, mutta saattaa olla, että kiusaus
laskea siitä lävitse, tulee yllättävän
suureksi.
En muista, minkä asian yhteydessä täällä puhuttiin
siitä, että ed. Salo poliisina ollessaan oli ottanut
ajokortin pois eräältä vanhemmalta ihmiseltä huonon
ajokunnon takia eikä mennyt kovinkaan monta kuukautta,
kun nimismies oli palauttanut sen ajokortin. Ei mennyt montaa kuukautta,
kun sitten kyseinen herra vaimonsa kanssa puski tukkirekan alle,
ja tiedätte, miten siinä sitten käy.
Ei ollut nimismieskään sanonut enää mitään,
kun ed. Salo oli kysynyt, oliko ihan oikea päätös
palauttaa kortti. Että kyllä näitä vakavia
ja valitettavia tapahtumia tulee.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Rönni muisteli tuota tilannetta,
jossa lääkäri velvoitetaan jokaisen lääkärikäynnin
yhteydessä tarkistamaan potilaan ajokyky siinä mielessä, onko
hän ajamiseen kykenevä vai onko jotakin ilmaantunut
tämän suhteen. Edelleen minun mielestäni
tuo lainmuutos silloin oli virhe, etenkin, kun asiaa ei käsitelty
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, vaan liikennevaliokunta teki
sen itse omaehtoisesti. Tuossa tilanteessa olisi kyllä pitänyt
asia käsitellä myös sosiaali- ja terveysvaliokunnassa,
aivan samoin kuin tänään me totesimme,
että sosiaali- ja terveysvaliokunnassa ollut yliopistojen
työttömyysvakuutusmaksua koskeva helpotus olisi
pitänyt käsitellä perustuslakivaliokunnassa.
Asiasta tehtiin nyt täällä esitys, siitä äänestetään.
Mutta mikä siinä on ongelma edelleenkin, on se,
että etenkin vanhempi mieshenkilö, joka tietää,
että hänellä on sydänvikaa,
ehkä näkökin alkaa huonontua, keuhkoissa
on ja tuki- ja liikuntaelimissä ongelmia, välttää edelleenkin
lääkäriin menoa sen takia, kun hän
pelkää sitä, että se kortti
viedään. Näin on. Se tilanne ei muutu
siitä, vaikka Liikennelääketieteen yhdistyksen
hallituksen jäsen Seppo Olkkonen olisikin tuon tyyppistä lausunut.
Edelleenkin lääkärillä on ja
uskoakseni yleensäkin sillä tavalla hoksottimet
hereillä, että jos muuten asia tulee esille ja
se näkyy, niin kyllä hän osaa tämän
tehdä ilman tätä julkista lakiin liitettyä vaatimusta,
joka taas vaikuttaa potilaiden asennoitumiseen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle voisi todeta sen, jotta aikanaan,
kun käsiteltiin kyseistä asiaa, olin sitä mieltä,
että lääkäreille se velvoite
pitää antaa. Uskon sillä tavalla, että moni
henki on säilynyt, siis oma henki mahdollisesti ikääntyvillä ihmisillä ja
sivullistenkin henki. Mutta en tiedä, tilastoa ei suoraan
ole olemassa, mutta kuitenkin näitä peruutuksia
kai on tullut sieltäkin kautta, että lääkäri
on ilmoittanut, jotta tässä on sellaisesta henkilöstä kyse.
Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa ihminen soitti ja sanoi,
jotta häneltä otetaan nyt kortti pois, hänen lääkäri
tämmöisen tempun teki, petti hänet. Mutta
kaveri ei aina muistanut, mihin oli menossakaan.
Mutta itse tähän asiaan. Tässäkään
minun kantani ei ole muuttunut. Joskus silloin 1990-luvun puolenvälin
jälkeen tein lakialoitteen siitä, jotta jos on
ammattikuljettajasta kyse ja on siitä tehtävästä työkyvyttömyyseläkkeellä tai
vanhuuseläkkeellä, silloin pitää sitä ajokorttiluokkaa
kyllä laskea eikä enää pidä osallistua
tämmöiseen ammattimaiseen ajoon. Muuhun en puutu,
koska se on ihan ok, jotta ihminen pääsee liikkumaan. Kun
tietää, jotta kuitenkin tämmöinen
yleinen kunto ja keski-ikä on noussut huomattavasti, niin semmoinen
vapaa-ajalla ajo ja asioilla ajo on okei, mutta ammattiajo kyllä pitäisi
siinä vaiheessa lopettaa ihan oikeasti.
Tämä on minun mielipiteeni, ja aikanaan täällä käytiin
kovaa keskustelua. Muistan, kun kommodori Kanerva täällä tiukasti
pani hanttiin siinä hommassa, jotta koskaan ette semmoisia
lakeja saa läpi vietyä tässä eduskunnassa.
Voi olla niinkin. Nyt ollaan menossa näköjään
siihen Kanervan viitoittamaan suuntaan, jotta vanhemmatkin voivat
sitten ajella tuolla ammattiliikenteessä.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle täytyy sanoa, että olen
edelleen onnellinen siitä, että sitä esitystä ei
lähetetty sinne sosiaali- ja terveysvaliokuntaan liikennevaliokunnasta.
Sanoin meidän ryhmässä, siitä käytiin
keskustelua, että onneksi sitä ei lähetetty
lääkäreitten ja sairaanhoitajien sekoitettavaksi
siihen valiokuntaan. Eräs lääkäri
siinä minun edessäni kääntyi
taaksepäin ja sanoi, että toivottavasti ei tarvitse
mennä lähivuosina lääkäriin.
Minä sanon, että olen erittäin tyytyväinen,
että järkevät ihmiset käsittelivät
eivätkä sekoittaneet siihen lääkäreitä pätkääkään.
Entistä enemmän pitäisi myöskin
siinä valiokunnassa olla ihmisiä, jotka eivät
ole terveydenhoidon kanssa missään tekemisissä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On asioita, joissa viisaus löytyy
professionaalisten tahojen ulkopuolelta. Olen sitä mieltä,
että aina, kun ryhtyy vallankumousta suunnittelemaan ja
sitten vielä toteuttamaan, niin taktiikka on hyvin tärkeä.
Tässä tapauksessa taktiikka pelasi meillä loistavasti.
Ed. Tiusaselle annettiin hopeasija, ja se on arvokas mitalisija,
siinä olisi voinut olla pronssisijakin aivan hyvin, ja
nyt annettiin hänelle hopeatila.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tosiaan mielestäni tuo asia olisi
voitu hoitaa toisella tavalla, toisin sanankääntein
samalla tavoitetasolla. Ed. Rönni tuolta takaa totesi,
että 1 500 korttia olisi otettu pois, ja näin
varmaan on. Itse kerron vain sellaisen esimerkin, että kun
minulla on ollut potilas edessäni ja kun on ollut tämä tilanne,
ja on ollut monta kertaa, olen nyt sitten aina käynyt tämän
keskustelun ja pitänyt tietysti aktiivisesti mielessä tämän
asian. Se on toki selvää, että tämä prosessi
aktivoi lääkärit yleensäkin,
niin että sen pitää mielessä.
Sitten kun oli potilas, joka ihan selvästi ei henkisiltä eikä ehkä fyysisiltäkään
ulottuvuuksiltaan enää ollut ajokykyinen, niin
totesin, että nyt tämä kyllä pitää ilmoittaa
poliisille, että jos jätät kortin tänne.
Se on myös tärkeätä, että se
tehdään hyvässä yhteisymmärryksessä,
selitetään potilaalle asia. Sitten se jäi
se kortti ja hän ei jatkanut enää autolla
ajamista. Tällaisiin tilanteisiin tietysti joudutaan. Mutta
tämä asia on nyt jotenkin niin ihmisten tiedossa,
että olen ihan vakuuttunut, että sitä 1 500:aa
kohti on jäänyt monta tuhatta tarpeellista lääkärissäkäyntiä käymättä,
mutta siitä johtuvia ongelmia, mahdollisia ikäviä kuolemantapauksia
ja muita, ei tilastoida.
Keskustelu päättyi.