Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Valtion omistajaohjaus on ollut täällä tämän
eduskunnan aikana useampaan kertaan esillä. Stora Enson,
Destian ja nyt tällä hetkellä Finnairin
ympärillä tapahtuu paljon asioita. Sinivalkoisin
siivin illaksi kotiin, mutta tällä hetkellä ilman
matkalaukkuja. Tämä osoittaa sitä, että valtion
omistajaohjaus ei ole hallinnassa. Henkilöstö koetaan pelkkänä menoeränä,
henkilöstöä ei kuulla, kun tehdään
yhtiön ulkoistamisia, ja muutoinkaan henkilöstöä ei
käytännössä arvosteta. Tässä asiassa
Finnairin kohdalla hallituksessa on valtion omistajaohjausyksikön
johtaja Pekka Timonen, joten ainakin ministerillä pitäisi
olla selkeä kuva siitä, millä tavoin
suomalaista ylpeyttä johdetaan. Käytännössä näin
ole kuitenkaan tapahtunut. Arvoisa ministeri:
Miten me saamme paremman yhtiön Finnairista? Miten
paremmin otetaan henkilöstö voimavarana huomioon?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Omistajapolitiikka on todellakin
ollut usein esillä, kun olette sitä esille ottaneet,
siitä syystä. (Eduskunnasta: Aivan aiheellistakin
kyllä!)
Mutta mitä Finnairiin tulee, niin varmasti kaikki tiedämme,
että koko ilmailuala on syvissä vaikeuksissa.
Yhdeksän yhtiötä kymmenestä on tappiollista,
Finnair tekee tänä vuonna noin 150 miljoonaa tappiota,
eli siinä mielessä on erittäin vakavasta
ja haastavasta tilanteesta kysymys. Siellä on paljon kustannusrakenteita,
jotka tulevat menneestä, ja tänä päivänä kilpailu
on kovaa. Lentomatkustaminen, erityisesti liikematkustaminen mutta
muutoinkin matkustaminen, on vähentynyt tunnetuista syistä taantumankin
vuoksi. Näin ollen yhtiö on pakotettu sopeuttamaan
ja parantamaan kulurakennettaan, ja näitä neuvotteluja
on käyty henkilöstön kanssa ja aika onnistuneesti
kuitenkin on päästy nyt eri ryhmien kanssa sopimuksiin.
Mitä tulee nyt tähän maapalveluyhtiön
tilanteeseen, joka koskee juuri näitä matkalaukkuja, niin
siinähän on kysymys siitä, että tuo
liiketoiminta on myyty tälle Baronalle. Yhtiön
työntekijät siirtyvät vanhoina työntekijöinä Baronan
palvelukseen, niin että siinä mielessä kuitenkin
tuo muutos on työntekijöiden kannalta pehmeä.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa ulkomainen omistus on koko ajan lisääntynyt
ja meillä vienti on romahtanut, teollinen tuotanto on romahtanut
ja Finnair on yksi merkittävä niin vientimatkojen
kuin myöskin työmatkojen kannalta Suomessa. Suomessa
on kalliit lentoliput verrattuna siihen, millä tavoin Finnair lentää esimerkiksi
New Yorkiin, ja muutoinkin lentoliikenne Suomessa ei ole hoidettu
sillä tavoin kuin valtio-omisteisessa yhtiössä pitäisi. Kysyn
teiltä, arvoisa ministeri:
Millä tavoin Finnair näissä tilanteissa
pidetään suomalaisessa valtion omistuksessa? Millä tavoin
pidetään tyytyväiset asiakkaat ja millä tavoin
pidetään tyytyväinen, työssä viihtyvä henkilöstö?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Valtio-omistaja on voimakkaasti
sitoutunut Finnairiin. Me olimme mukana muun muassa pääomittamassa
reilu vuosi sitten Finnairin konehankintoja. Se on suomalaisten
kansalaisten ja suomalaisten yritysten etu, että meillä on
Helsinkiä pääpaikkanaan pitävä kansallinen lentoyhtiö.
Niin kuin totesin, koko ala on vaikeuksissa ja mitään
helppoja ratkaisuja ei ole olemassa. Moni omistaja on eri toimialoilla
vakavien tilanteiden edessä, niin oli SAK:kin, kun Lomaliitto
joutui konkurssiin. Ei pelkällä aatteella voida
liikeyrityksiä pyörittää, vaan
niiden täytyy sopeuttaa tilanteeseen kulurakennetta, ja
tätä työtä tehdään
koko ajan. Pyrimme semmoiseen ratkaisuun, että todellakin
jatkossakin meillä on Helsinkiä pääpaikkanaan
pitävä kansallinen lentoyhtiö, jossa
valtiolla on enemmistö, niin kuin omistajaohjauslaki edellyttää.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Finnair on meille tärkeä,
ja se on ollut juuri sen takia erinomaista, että se on
pystynyt tuomaan meille paljon muutakin kuin vain pienen kotimaamme
lentoliikennettä, muun muassa gatewayna Aasiaan. Nyt me
tiedämme, että ilmastopäästöjen
vuoksi lentoliikennealallekin otetaan päästökauppa,
mikä on sinänsä ihan oikein, mutta on
iso kysymys, millainen päästökauppajärjestelmä.
Miten hallitus arvioi omaa onnistumistaan päästökauppajärjestelmän
luomisessa, koska kyllä talousvaliokunta lausuntoa antaessaan
ja varmaan liikenne- ja viestintävaliokuntakin joutuivat
toteamaan, että tämä malli on todella
huono? Nyt me olemme lukeneet siitä, että jos
tuossa rajan takana vaikkapa Venäjän puolella
ottaa välilaskun, niin pääsee ilman päästökauppajärjestelmää lentämään
nämä samaiset Aasian-lennot, ja tämä kaiken
kaikkiaan on ollut pitkään tiedossa, että tämä malli
saattaa olla niin, että hävitään
pohjoisena lentoyhtiönä sitten Manner-Euroopan
sisäisille lentoyhtiöille.
Oliko tämä epäonnistuminen lobbauksessa EU:ta
kohti?
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! On totta, että tuo Euroopan unionissa
sovittu päästökauppajärjestelmä ei
ole ehkä Suomen kaltaisen maan kannalta paras mahdollinen
järjestelmä, mutta sitäkin tärkeämpää tällä hetkellä olisi,
että me pääsisimme käynnissä olevassa
Kööpenhaminan ilmastokokouksessa yhteiseen ratkaisuun
globaaleista lento- ja meriliikenteen päästövähennystavoitteista,
koska silloin se toisi kuitenkin tähän kilpailuasetelmaankin
reiluutta ja tietysti se toisi päästöjen
vähentämisen kannalta aidosti ja oikeasti tuloksia, jos
maailmanlaajuinen järjestelmä saataisiin käyttöön.
Mutta se, niin kuin muutkin Kööpenhaminan tulokset,
on vielä aivan auki.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Valtionyhtiö Finnairin 100-prosenttisesti
omistama tytäryhtiö Northport myi maapalvelunsa
yhdessä yössä vuokratyöfirma
Baronalle, niin kuin täällä mainittiin.
Työntekijät ovat olleet pöyristyneitä.
Olin tänään menossa Helsinki-Vantaan lentoasemalle
tapaamaan valtionyhtiöistä ulkoistettuja Baronan
työntekijöitä yhdessä pääluottamusmiehen
kanssa. Baronalta oli kuitenkin aamulla tullut ohje, ettei minulle
pidä myöntää kulkulupaa. (Ed.
Zyskowicz: Turvallisuus ennen kaikkea!) Työntekijöiltä siis
pyrittiin rajaamaan mahdollisuus poliittiseen vaikuttamiseen. Mikä tässä kulkuluvan
epäämisessä on erikoista nimenomaan turvallisuuden
kannalta, on se, että samaan aikaan lentokentällä oli
ollut ilman kulkulupaa rikkureita työskentelemässä koko
viime viikon, muun muassa alaikäisiä, kielitaidottomia työntekijöitä vastoin
turvallisuusohjeita. Kysynkin liikenneministeri Vehviläiseltä:
Miten on mahdollista, että lentokentällä voi olla
vuokratyövoimaa ilman kulkulupia, ilman tarvittavia selvityksiä?
Onko tämä ilmailulain mukaista?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! En tunne tätä kysymystä ja
olen tästä informoituna juuri teidän
kysymyksenne edessä. En osaa tähän vastata.
Aion sen selvittää ja pystyn sen selvittämään
tänä päivänä, ja voimme
palata tähän asiaan vaikka huomenna.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Olisi tietysti kohtuullista, jos tämä esimerkiksi eilen
on ollut televisiossa laajasti esillä, että liikenneministeri
selvittäisi tällaisia asioita.
Toinen iso kysymys tietysti on, mitä tämä kertoo
tästä vuokratyöyhtiö Baronasta,
että hankitaan kielitaidottomia, alaikäisiä vuokratyöntekijöitä ilman
kulkulupia lentokentälle. Miten on itse asiassa mahdollista,
että valtionyhtiö lähtee siitä,
että vakituisia töitä, kuten esimerkiksi
matkalaukkujen käsittelyä, tehdään
vuokratyövoimalla? Kysynkin ministeri Häkämieheltä:
Onko tämä nyt aivan oikein, että valtionyhtiö käyttää tällaista
porsaanreikää hyväkseen, ulkoistaa vuokratyöyritykselle
töitä, joita on toistakymmentä vuotta
hoidettu vakituisella henkilöstöllä,
ja tällaisella yrityskaupalla yhdessä yössä viedään
työntekijöiltä oikeuksia ja mahdollisuuksia?
Ja, työministeri Sinnemäki, mitä tämä kertoo hallituksen
suhtautumisesta työntekijöiden oikeuteen turvalliseen
työpaikkaan ja kohtuulliseen palkkaan?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Tämä maapalveluyhtiö on
koko 2000-luvun ollut tappiollinen. Sehän palvelee myös
muita yhtiöitä kuin Finnairia.
Mutta mitä tulee nyt tähän ulkoistamiseen,
ed. Arhinmäki, hyvin painokkaasti: Työntekijät
siirtyvät vanhoina työntekijöinä Baronan
palvelukseen. He eivät ole vuokratyöntekijöitä.
Te kysyitte, miten on mahdollista, että valtionyhtiö siirtyy käyttämään
vuokratyövoimaa. Ei siirry, ei käytä, vaan
kysymys on vanhojen työntekijöiden eduilla siirtyvistä työntekijöistä,
eli tästä on tässä kysymys.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa ministeri Häkämies! Valtioneuvosto
on linjannut valtionyhtiöiden henkilöstöpolitiikasta
periaatepäätöksessä, jossa todetaan,
että valtio-omistaja arvostaa pitkäjänteistä henkilöstöpolitiikkaa,
jossa työsuhteiden jatkuvuus ja työntekijöiden
osaamispääoma otetaan huomioon myös silloin,
kun joudutaan toimimaan erilaisten kustannuspaineiden alaisena.
Tietooni on tullut, että Finnairilta ulkoistettu henkilöstö oli
ollut esittämässä Fin-nairille siltä vaadittuja
15 prosentin säästöjä ensi vuoden
henkilöstökuluihin. Sen sijaan, että Finnair
olisi tehnyt henkilöstönsä kanssa säästösopimuksen,
se kuitenkin päätti ulkoistaa henkilöstönsä.
Kysyn teiltä, ministeri Häkämies:
Katsotteko, että tämä on hyvää henkilöstöpolitiikkaa
valtiolta, kun samaan aikaan on linjattu, että pyrkimyksenä on
pitkäjänteinen henkilöstöpolitiikka
myös taloudellisesti huonoina aikoina?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Vielä kertaalleen totean sen, että Finnair
on erittäin suurissa vaikeuksissa ja erittäin
syvästi tappiollinen. Mikäli teillä,
opposition edustajat, esimerkiksi on hyviä ideoita, olen ihan
valmis kuuntelemaan ja viemään niitä eteenpäin,
millä tämän kansallisesti tärkeän
yhtiön taloudellinen tilanne saadaan kääntymään.
Tuossa maapalveluyhtiössä 3 vuoden ajan neuvoteltiin
ratkaisumalleista, joilla olisi haettu säästöä.
Ne eivät sitten johtaneet lopputulokseen. Nyt sitten päädyttiin
tällaiseen ratkaisuun, jossa, korostan, ei siirrytä vuokratyövoiman käyttöön,
vaan Finnairin maapalveluyhtiössä olleet työntekijät
siirtyvät vanhoina työntekijöinä, vanhoilla
eduilla tuon Baronan palvelukseen.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Häkämies, yhteiskunnassa vallitsee
laaja yhteisymmärrys siitä, että työuria pitää kansantalouden
kestävyyden turvaamiseksi pidentää. Finnairilta
ulkoistetut työntekijät pelkäävät,
että vuokrafirma Barona irtisanoo heidät ja korvaa
uusilla työntekijöillä, joiden työsuhteet
ovat määrä- ja osa-aikaisia. Jos näin
käy, Finnair tulee ikään kuin kaataneeksi
valtion syliin kasan jo vanhempia työntekijöitä,
joiden uudelleen työllistäminen voi olla aika
hankalaa.
Näettekö, ministeri Häkämies,
että Finnairin toimet ovat ristiriidassa työurien
pidentämistavoitteen kanssa?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin — vielä kertaalleen — tämä ei
ole Finnairin perustoimintaa. Niin kuin totesin, maapalveluyhtiö palvelee myös
muita yhtiöitä, ei pelkästään
Finnairia, ja toisekseen on tarpeen tehdä sellaisia toimenpiteitä,
joilla tuo talouden käännös saadaan tapahtumaan.
Vielä kolmanneksi: Nämä työntekijät
siis siirtyvät vanhoina työntekijöinä,
vanhoilla sopimuksilla, Baronalle, ja minä en voi lähteä spekuloimaan,
mitä tulevaisuudessa tapahtuu.
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Finnairin osaltahan osapuolet tällä hetkellä ovat
pyytäneet neuvottelu- ja sovitteluapua entiseltä valtakunnansovittelijalta,
ja toivottavasti he tässä asiassa pääsevät
ratkaisuun.
Yleisesti ottaen tavoite työurien pidentymisestä tulee
vaikeutumaan huomattavasti tämän taantuman vuoksi
sekä sen takia, että ihmiset jäävät työttömäksi,
että sen tähden, että ihmisiä on
siirtynyt taantuman aikana kiihtyvässä määrin
eläkkeelle, joten sitäkin kautta tavoite siitä,
että meidän keskimääräinen
eläkeikämme nousisi, tulee jäämään
näiden vuosien aikana kauemmaksi. Ehkä sitten
joitain sellaisia merkkejä, joiden perusteella voimme ajatella,
että mahdollisuuksia työurien pidentämiseen
kuitenkin tämän taantuman jälkeen on,
on ikärakenteen muutos, joka tulee tarkoittamaan sitä,
että työmarkkinoille tuleville sukupolville löytyy
töitä, ja myös osittain se, että yritykset
ovat pitäneet kiinni työvoimastaan kohtuullisessa
määrin (Puhemies: Minuutti on ylittynyt!) suhteessa
siihen, kuinka voimakkaasti talous on romahtanut.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ainakin oma kantani on se, että erityisesti
vaikeina aikoina tulisi myös henkilöstöpolitiikkaan kiinnittää erityistä huomiota.
Se loisi luottamusta työntekijöille, se loisi
luottamusta myös yhtiöiden ulkopuolelle. Yksi
hyvän työnantajapolitiikan kulmakivistä tulee
luonnollisesti olla se, että syntyy jonkinlainen yhteisen
tekemisen meininki, yhteiseen maaliin potkitaan sitä palloa näissä yhtiöissä.
Monia näistä valtioyhtiökysymyksistä on
leimannut sellainen henki, että te, arvoisa ministeri,
ette joko ota kantaa asioihin tai ette suostu tapaamaan edes henkilöstöjärjestöjen
edustajia. Haluan nyt kysyä, miten tämä mielestänne
sopii siihen pitkäjänteiseen valtionyhtiöpolitiikan
linjaan, josta te, koko hallitus, olette yhdessä sopineet
ja päättäneet.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Puhemies! Näin on tässä lähiaikoina
tapahtunutkin. Silloin oli kysymys lentäjien yhdistyksestä,
jotka halusivat tavata vastuuministerin. Silloin oltiin tulossa
tilanteeseen, jossa oli työtaistelu alkamassa tai päällä.
Yleensä, kun tämä sali on keskustellut
työtaisteluista ja politiikan osallistumisesta siihen,
on ollut perusohje, että työtaistelut, mikäli
niitä on, hoidetaan liittojen välillä ja
yritysten sisällä. Siihen ei politiikan pidä lähteä mukaan.
Olin antanut kuitenkin selkeän viestin, ed. Huovinen,
että veronmaksajien piikki ei voi olla Finnairin tapauksessa
auki, jos sen kulurakenne on sen kaltainen, että se tekee
valtavia tappioita. Viesti oli selvä, että kulurakennetta
on saatava sopeutumaan tähän vallitsevaan tilanteeseen.
Me olemme voimakkaasti sitoutuneet omistajana Finnairiin ja pitämään
sen pystyssä ja elinvoimaisena, mutta yhtiön sisällä täytyy
tapahtua asioita, joita mielestäni tapahtui sitten myöhemmin.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Häkämies,
te vaikeroitte täällä, että ilmailu
on vaikeuksissa. Tämä sama hallitus syventää niitä vaikeuksia.
Päästökauppa on hyvä asia, mutta
ehdot, millä Suomi on mennyt mukaan, ovat täysin
kohtuuttomat Suomen kannalta ja Finnairin kannalta. Ihan sama tilanne
on merenkulun osalla tapahtumassa. Tehkää jotakin niille
asioille, kun te toimitte EU:ssa, jotta suomalainen yrityselämä voi
elää tässä maassa.
Toinen asia, joka koskee ministeri Sinnemäkeä:
Katselin tilastoja tältä vuodelta. Montako kymmentä tuhatta
ihmistä valtio ja valtiojohtoiset yritykset ovat irtisanoneet
tässä maassa, montako kymmentä tuhatta?
20 000 ihmistä. Mitä hallituksen sisällä työministeri
on tehnyt sen eteen, jotta näin ei tapahtuisi? Minun tietääkseni ei
ikävä kyllä mitään.
Onko tässä asiassa syytä nyt ryhdistäytyä,
ottaa sitä valtion omistajaohjausta mukaan ja toimia niin
kuin kunnollisen työnantajan pitää toimia?
Ei niin kuin nyt, että ensimmäisenä valtionyhtiöt,
valtio jakaa lapun ihmisille. Valtio irtisanoo työvoimastaan
omistajana 8 prosenttia, yksityiset yritykset 5 prosenttia. Mitä työministeri
on tehnyt?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin totean tähän
edustajan ensimmäiseen kysymykseen siitä, että tämä hallitus
olisi vaan vaikeuttanut lentoliikenteen asemaa: Voin kyllä todeta
sen, että olemme tämän hallituksen toimesta
myös ilmailulaitos Fin-avian kautta pystyneet alentamaan
10 prosenttia näitä lentoasemamaksuja vuoden 2011
loppuun ja sitä kautta turvaamaan kotimaista lentoliikennettä kaikilla
nykyisillä lentokentillä. Tämä on tärkeää,
että pääsemme yli tästä taantumavaiheesta
myös säilyttäen kotimaisen lentoliikenteen.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Varsin usein on tässä salissa
hallituksen taholta esitetty, että valtion ei pidä sekaantua
pörssiyhtiön toimintaan. Ministeri Häkämies
sanoi, että Finnair on suurissa vaikeuksissa, ja pyysi
hyviä ideoita meiltä, mikä tarkoittaa
sitä, että hän sekaantuisi kyllä kovin
mielellään, jos hyviä ideoita tulee,
hän sekaantuu toimintaan. Kun te kysyitte meiltä ideoita,
hyviä ajatuksia, niin minä kysyn teiltä:
Mitä ideoita hallitus on tuonut tuohon Finnairin toimintaan
mukaan? Mitä te olette esittäneet, ja oletteko
te kaikkien näitten tehtyjen esitysten takana?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis hyvin tietää,
että valtio omistaa yrityksiä, ei johda niitä.
Valtionomistaja käyttää valtaansa yhtiökokouksissa
hallitusten valinnan yhteydessä. Niin kuin totesin, kyllä meidän
selkeä viestimme Finnairille omistajana oli se, että me
olemme voimakkaasti sitoutuneita yhtiöön, mutta
hyvin tappiollisena sen tulevaisuus on epävarma, joten
sen täytyy sopeutua tähän muuttuneeseen
tilanteeseen. Minusta on otettu nyt oikeita askeleita siihen suuntaan.
Mitä tulevaisuudessa sitten tapahtuu, niin omistaja ja yhtiön
hallitus ovat totta kai hereillä ja tarkastelevat erilaisia
yhteistyömahdollisuuksia. On varmasti kaikkien tiedossa,
että lentoalalla saattaa tapahtua tulevaisuudessa erilaisia
muutoksia. Silloin on tärkeätä, että niin
omistaja kuin yhtiö ovat hereillä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
viitattu jo eduskunnassa olevaan lentoliikenteen päästökauppa-asiaan,
joka odottaa toista käsittelyä täällä.
Mutta, arvoisa puhemies, kun hallitus on lähtenyt esittämään
tätä — ja tämä on EU-lähtöinen,
niin kuin täällä ministeri jo totesi — jos
tämä ajetaan läpi, sehän aiheuttaa
sen, että Finnairin taloudellinen tilanne ja kilpailukyky
heikkenevät entisestään, kun ulkomaiset
kolmansien maitten lentoyhtiöt eivät ole saman
päästökaupan piirissä. Mitä se
vaikuttaa, arvoisat valtioneuvoston jäsenet, Pääkaupunkiseudun
ulkopuolella olevien yritysten toimintaan tällaisena kansainvälistymisen
aikana, kun yrityksen johdon pitäisi päästä pohjoisesta
tai Itä-Suomesta nopeasti Helsingin kautta ulkomaille?
Muilla kulkuneuvoilla se kestää liian pitkään.
Arvoisa puhemies! Kysyisin valtioneuvoston jäseneltä:
Jos tämä EU:n ajama hallituksen esitys tässä muodossa
pitää hyväksyä, onko mitään
mahdollisuuksia tukea suomalaista lentoyhtiötä,
että se pystyisi palvelemaan nimenomaan yrityksiä ja ihmisiä,
jotka asuvat reuna-alueilla ja joiden pitäisi päästä nopeasti
Helsingin kautta ulkomaille?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! En mene nyt enempää omistajaohjaajan
tontille, mutta totean sen, että eihän meidän
tarkoituksemme ole emmekä pysty tekemään
yksittäisiä yrityksiä kohtaan erityisiä tukia.
Mutta me pystymme hallituksen kautta ohjaamaan Finaviaa sillä tavalla,
että lentoliikenteen struktuuri on tässä maassa
kunnossa eli meillä on toimiva lentoasemaverkko. Esimerkiksi
nyt, mitä olemme tehneet tämän gateway-aseman
saavuttamiseksi ja parantamiseksi: Tänä iltana
terminaali 2 avataan illalla. Se on ollut iso investointi. On juuri
aloitettu Kehäradan rakentaminen. Eli Suomessa on valtiovallan
puolelta annettu usko siihen, että Helsinki-Vantaan lentoasema
on kehitettävä kenttä.
Mitä tulee tähän päästökauppa-asiaan,
niin siitä totean saman, mitä jo ministeri Lehtomäki,
että olisi tärkeää päästä globaaliin
ratkaisuun. Koska lentoliikenne on kaikista globaalein näistä liikkumismuodoista,
niin tärkeää olisi saada globaali ratkaisu,
ettei vain ole kysymys EU:n sisäisestä päästökaupasta.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Puhemies! Ihan niin kuin ed. Vistbackan kysymyksen sisällä oli
se näkemys, että tämä Finnairin Aasian
strategia, siis se, että Aasiasta kiinalaisia, japanilaisia
tulee Helsingin kautta eteenpäin Eurooppaan, on hyödyttänyt
suomalaisia yrityksiä. Finnair tarjoaa yli 40 päivittäistä yhteyttä eteenpäin
Eurooppaan ja kauemmaksikin. Jos te vertaatte vaikka Osloa, joka
on SAS:n kolmoskenttä, niin ero on huima. Finnairin kannalta
se huolestuttavin tulevaisuudenkuva olisi se, että se supistuisi
ja käpertyisi pelkäksi kansalliseksi yhtiöksi;
siitä kärsisivät suomalaiset matkailijat
ja suomalaiset yritykset. Tämän kehityksen pyrimme
välttämään.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtion omistajapolitiikan kannalta oli tärkeä päätös,
kun hallitus päätti ottaa käyttöön
Solidium-osakeyhtiön, jonne keskitettiin valtion markkinaehtoisten
omistusten hoitaminen. Se on mahdollistanut sen, että valtio
voi olla nopeasti mukana erilaisissa osakeanneissa, yhtiöjärjestelyissä.
Muun muassa Finnairissahan valtio pisti tätä kautta
lisää pääomaa.
Mutta kyllä se on, hyvät kollegat, meidän myönnettävä,
että jos yhtiö, oli sitten valtion yhtiö tai
yksityinen, ei ole kannattava ja terve, niin kyllä se on
kaikista huonoin vaihtoehto. Tämä vasemmistoenemmistöinen
Lomaliitto osoitti sen, että jos liiketoiminta ei ole kannattavaa,
niin vaihtoehtona on konkurssi. Ja emmehän me halua valtion
osakkuusyhtiöille tätä, vaan haluamme,
että ne voivat pärjätä markkinoilla,
kehittyä ja menestyä ja työllistää.
On tärkeää, että valtio säilyttää myös
omistuksia, niin kuin on tehty.
Kysyisin valtioneuvoston jäseniltä, miten
näette tämän Solidiumin roolin jatkossa,
voisiko se olla mukana uusissa järjestelyissä ikään
kuin tässä markkinatilanteessa vahvistamassa suomalaista
omistajuutta ja sitä kautta myöskin pitkällä tähtäimellä Suomen
menestystä?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Juuri niin kuin ed. Rantakangas totesi, pitkän
päälle ei tietysti voida tappiollista toimintaa
harjoittaa, vaan ennen pitkää pitää kuitenkin
yritysten kurssi saada kääntymään.
Mainitsitte tämän Lomaliiton, siinähän
omistajat päätyivät konkurssiin. Pehmeämpi
vaihtoehto henkilöstön kannalta olisi tietysti
ollut velkasaneeraus, mutta en tiedä sitten, mitä SAK:n
johdossa ajateltiin, kun päädyttiin suoraan tähän
konkurssiratkaisuun.
Solidiumin osalta toteaisin, että juuri näin,
se on tehty sitä varten, että se voi tarvittaessa
toimia nopeastikin, ja uskon, että lähitulevaisuudessa, lähivuosina,
saamme esimerkkejä siitä, että silloin
kun on kysymyksessä kansallisesti tärkeitä yhtiöitä,
Solidium toimii hyvänä välineenä näissä tapauksissa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten tässä todettiin,
niin ammattiliittojen omistama Lomaliitto on konkurssissa. Tämä osoittaa,
että hyvä tahto pitää työntekijöistä huolta
ja kantaa yhteiskuntavastuuta ei riitä, ellei yrityksen
talous ole kannattavalla pohjalla. On parempi pitää huolta
yrityksen kannattavuudesta kuin joutua konkurssiin, jolloin kaikki
työntekijät menettävät työpaikkansa.
Ministeri Sinnemäki, kysyn laittomista lakoista. Tämä laukunkäsittelijöiden
laiton lakko aiheutti Finnairille yli 6 miljoonan euron vahingot matkustajien
vahingoista puhumattakaan. Sakkoja ilmailualan unioni tuomittiin
maksamaan tästä laittomasta lakosta 13 000
euroa, joka ei siis ole minkäänlaisessa suhteessa
aiheutettuun vahinkoon, ja nykylain mukaan maksimisakkokin olisi
ollut vain 28 000 euroa. Kysyn:
Tulisiko lainsäädäntöä uudistaa
siten, että laittomista lakoista tuomitut korvaukset olisivat
jossakin suhteessa aiheutettuun vahinkoon?
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Työmarkkinajärjestöt
keskenään ovat käyneet keskustelua työtaistelujen
reunoista ja olemuksesta sen jälkeen, kun tässäkin
salissa paljon keskusteltu Tehyn työtaistelutoimenpideuhka
oli päällä, ja katson, että tämä on
sen tyyppistä valmistelua, josta nimenomaan työmarkkinajärjestöjen
keskenään tulee päästä yhteiseen
näkemykseen siitä, minkälainen työtaistelujärjestelmä meillä on.
Tähän Finnairin tilanteeseen taisin todeta
jo aikaisemmin, että siellä pyritään
löytämään yhteiset näkemykset
osapuolten välillä ja toivottavasti ne löytyvät.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Tämä on todella tuhansien konkurssien
maa, ja jokainen niistä on liikaa. Mutta kun ulkomaankauppaministeri
Väyrynen istuu tuossa pääministerin paikalla
valppaan oloisena, niin kysynpä teiltä:
Jos typerä henkilöstöpolitiikka ja
ylipäänsä huonosti hoidettu firma jättää meidät
ilman Fin-nairia, niin minkälaisia vahinkoja siitä seuraa
tällä teidän sektorillanne, joka tällä hetkellä on
kaiken järjen mukaan myöskin kauttaaltaan isoissa vaikeuksissa,
siis ulkomaankaupassa?
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
Puhemies! Ulkomaankauppaministerinä ymmärrän
paremmin kuin ehkä moni muu, mikä merkitys Finnairilla
on Suomen kansantaloudelle ja Suomen ulkomaankaupalle. Tämä ministeri
Häkämiehen kuvaama toimintamalli, jolla Finnair
on luonut erittäin vahvan yhteysverkoston Aasiaan ja toisaalta
Eurooppaan, on loistava liiketoimintamalli, ja siltä pohjalta täytyy
jatkaa. Mutta onhan se selvää, että yhtiön toiminnan
täytyy olla kannattavaa, ja meidän kaikkien täytyy
tukea sellaisia ratkaisuja, joilla tämä kannattavuus
saavutetaan.
Annika Lapintie /vas:
Arvoisa puhemies! Helsinki-Vantaan lentoasema valittiin taannoin erityisesti
matkalaukkujen käsittelyn osalta maailman parhaimmaksi,
ja sitten kiitoksena oli se, että työntekijät
ulkoistetaan ja heidän työtään
ei arvosteta, ja ihmettelen, ministeri Häkämies,
taas kerran — olemme ennenkin olleet asioista eri mieltä — miten
voitte sanoa, että matkatavaroiden käsittely ei
ole olennainen osa lentoliikennettä. (Ed. Pulliainen: Eihän
ne nyt ole, kun ne seisoo siellä!) Mutta ehkä siihen
saadaan joskus vastaus.
Kysyitte myös, mitä voidaan tehdä.
Minäpä kerron, että Finnairin henkilöstö on
jo osaltaan sitoutunut säästöihin, kymmenien
miljoonien eurojen säästöihin ovat stuertit
ja lentoemännät lähteneet mukaan, ja
henkilöstö tällä tavalla on
mukana, ja kyllä tuntuvat kohtuuttomalta nämä rankaisutoimet,
mitä nyt tehdään.
Voitte vastata, mutta erityisesti vielä kysymys lainsäädännöstä ministeri
Sinnemäelle: Työntekijät ovat halunneet
erityisesti keskustella vuokratyöstä, sen hyvyydestä suomalaiselle
yhteiskunnalle ja työelämälle. He ovat
myös halunneet keskustella pätkätöistä.
Aiotteko valmistella lainsäädäntöä,
jolla laittomat pätkätyöt rajoitetaan?
Kysehän on laittomista määräaikaisuuksista.
Missä vaiheessa tällaisen lainsäädännön
valmistelu on? (Ed. Zyskowicz: Laittomat pätkätyöt
ovat jo laittomia! — Naurua)
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Laittomat määräaikaiset
työsuhteethan ovat olleet sillä tavalla laittomia,
kuin ne tällä hetkellä ovat, siitä lähtien,
kun työsopimuslain kokonaisuudistus tehtiin 2000-luvun
alkupuolella, minkä jälkeen muistaakseni kahteen
kertaan on tiukennettu niitä sanktioita, jotka koskevat laittomien
määräaikaisuuksien käyttöä.
Arvioisin, että laittoman määräaikaisen
työsuhteen määritelmä tässä työsopimuslaissa
on kohtuullisen hyvä, ja ehkä seuraava arvio tulee tehdä nimenomaan
siitä, ovatko nämä sanktiot kohdallaan
tai mitä muita toimenpiteitä voidaan tehdä sen
eteen, että lakia todella käytännössä noudatettaisiin.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen vastaukset osoittavat, että otetta
tähän tilanteeseen ei ole. Vienti on romahtanut,
matkailuorganisaatio Mek on ajettu alas, ja ainoa tällainen
joulun alla tapahtuva liike on se, että te lähettelette
tai kuka nyt sitten lähettääkään
matkalaukkuja ympäri maailmaa. Osoittaa, että joulupukin
maassa sentään jotain tapahtuu.
Lentoliikenne on todellakin kokonaisuus, ja toivoisi, että hallitus
kykyjensä mukaan koettaisi paneutua siihen, että me
saisimme Finnairista sen, mikä se aikanaan on ollut: sinivalkoisin
siivin ja illaksi kotiin ja myös matkalaukut mukana.
Mutta olisin kysynyt tätä olennaista asiaa: Onko
nyt niin, että hallitus todella haluaa, että Finnair
säilyy suomalaisena valtion omistamana yhtiönä,
jossa on tyytyväinen henkilöstö ja tyytyväiset
asiakkaat?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Kyllä juuri näin on. Minusta
tuntuu, että kaikki tässä salissa ovat
sitä mieltä, että Finnair on äärimmäisen
tärkeä yhtiö suomalaisille kansalaisille
ja yrityksille, ja me olemme omistajana voimakkaasti sitoutuneet.
Edelleen tämä keskustelu osoittaa sen, että kyllä niiden keinojen
ja ratkaisumallien täytyy löytyä sieltä yhtiön
sisältä yrityksen johdon ja henkilöstön kesken
pitää löytää ne tavat
reagoida tähän muutokseen, jotta meillä jatkossakin
on Finnair, joka tarjoaa tällaiset reittivalikoimat suomalaisille kansalaisille.