Täysistunnon pöytäkirja 123/2010 vp

PTK 123/2010 vp

123. KESKIVIIKKONA 1. JOULUKUUTA 2010 kello 14.01

Tarkistettu versio 2.0

13) Hallituksen esitys laiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisista lastensuojeluyksiköistä

 

Inkeri Kerola /kesk(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö liittyen hallituksen esitykseen 156.

Tässä esityksessä valtion koulukoteja koskevat säännökset siirretään asetuksesta lain tasolle. Lisäksi lakiin sisällytetään vuonna 2010 toimintansa aloittanutta vankilan perheosastoa koskevat säännökset. Myös vankilan perheosaston lastensuojelulain mukaisen toiminnan yleinen ohjaus, johto ja valvonta kuuluvat Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle. Koulukotikohtaisten johtokuntien sijaan valtion koulukodeilla ja vankilan perheosastoilla on yksi yhteinen johtokunta. Lisäksi annetaan toiminnan sisältöä, henkilöstörakennetta ja henkilökunnan valintaa koskevia säännöksiä.

Arvoisa puhemies! Hieman tarkemmin näistä valiokunnan kannanotoista.

Lapsen sijoittamisesta perheosastolle vankilassa olevan vanhemman luo päättää lastensuojeluviranomainen lastensuojelulain nojalla, kuten lasten avo- ja sijaishoidon palveluista muutoinkin. Uudistuksella voidaan perheosaston toimintaa ohjata ja kehittää hyödyntäen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen lastensuojelun asiantuntemusta.

Valtion koulukotien ja vankilan perheosaston yhteisen johtokunnan käyttöön ottaminen on valiokunnan näkemyksen mukaan omiaan tukemaan yksiköiden yhtenäistä toimintaa. Valiokunta pitää tärkeänä, että johtokunnan kokoonpanossa on turvattava sekä koulukotien että vankilan perheosaston asiantuntemus.

Valiokunta ehdottaa esityksen perustelujen mukaisesti 3 §:ää täydennettäväksi siten, että vankilan perheosaston asioita käsiteltäessä johtokunta kuulee Rikosseuraamuslaitoksen edustajaa.

Lakiehdotuksen 5 §:n 2 momentin mukaan jälkihuollossa olevaa lasta ei voitaisi sijoittaa samaan yksikköön sijaishuollossa olevien lasten kanssa. Tällä halutaan tukea suunnitelmallisesti nuoren itsenäistymistä. Yksittäistapauksessa säännöksen ehdottomuus saattaisi kuitenkin johtaa nuoren edun vastaiseen tilanteeseen, minkä vuoksi valiokunta ehdottaa jälkihuollossa olevien osalta sijoittamista koskevan kiellon poistamista tuosta pykälästä. Vastaava peruste ei koske mielenterveyslain nojalla sijoitettuja lapsia, koska heidät tulee sijoittaa jo alun perin erilliseen yksikköön, mikä on selkeästi lasten edun mukaista.

Arvoisa puhemies! Tässä lyhyesti mietinnön ja lakiesityksen sisältö, ja mietintö oli yksimielinen.

Yleiskeskustelu päättyi.