Jouko Laxell /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Taideväärennökset
ovat osa harmaata taloutta. Suomessa taiteen asiantuntija filosofian
tohtori Pauliina Laitinen-Laiho toteaa taideväärennöksistä seuraavaa:
Yleensä taideväärennösten
myynti on mahdollista, kun ostajalla on kiire saada edullisesti
myytävä teos itselleen ja myyjä alleviivaa
teoksen olevan hyvä sijoituskohde varsinkin, kun on myymässä teosta
markkinahintaa edullisemmin. Taideväärennökset
täydentävät markkinatarjontaa ja ne yleensä myydään
tarjoustuotteina. Väärennöksiä uskalletaan
tehtailla ja myydä sillä uskomuksella, että ostajat
eivät tunnista alkuperäistä kyseisen
taiteilijan teosta tai tyyliä. Väärentäjät
pelaavat ajan kanssa. He pelkäävät jäävänsä kiinni,
mutta toivovat, että se ei tapahdu heidän omana
elinaikanaan. Museoiden kokoelmiin päässeet väärennökset
ovat taidehistorialliselta kannalta kaikkein haittaavimpia.
Tohtori Laitinen-Laihon mukaan taidemarkkinoille on viime aikoina
tullut yhä enemmän ammattirikollisia. Venäläisten
ja virolaisten lisäksi Suomen taidemarkkinoilla hämmentävät
myös ruotsalaiset rikolliset. Poliisilla ei ole riittävästi tietoa
taideväärennöksistä. Yhdelläkään
viranomaisella ei ole kokonaiskuvaa taidemarkkinoista. Resurssipulasta
kärsivän poliisin kautta tieto väärennöksistä ei
kulje eteenpäin. Hajanaisen tiedon takia väärennöksiä on
helppo myydä.
On erittäin tärkeätä, että taiteen
ostajien oikeuksia vahvistetaan lainsäädännöllä.
Taideteokset on merkittävä väärennökseksi.
Poliisilla pitää olla myös osaamista
ja voimavaroja väärennösten tutkimiseen.
Arvoisa puhemies! Vaikka taiteilija voi muutoin vaatia väärennöksen
hävittämistä, säännös
ei koske hyvässä uskossa hankittua taidekappaletta.
Niinpä väärennös voi myöhemmin
palata uudelleen markkinoille aitona työnä ja
kierre jatkuu. Taideväärennöksiin sovelletaan
tekijänoikeuslain 58 §:n säännöksiä tekijänoikeuden loukkauksesta
aiheutuvista menettämisseuraamuksista. Lähtökohta
on, että tuomioistuin voi määrätä tekijänoikeutta
loukkaavan kappaleen hävitettäväksi tai
muutettavaksi.
Laitinen-Laiho on todennut, että Suomi on taideväärennysmaana
kiinnostava, koska väärennöksiä koskeva
lainsäädäntö on kehitysasteella. Esimerkkinä hän
mainitsee lokakuussa 2003 Porin käräjäoikeudessa
käsitellyn tapauksen, joka oli yksi siihen asti suurimmista
taideväärennösten kauppaan liittyvistä oikeudenkäynneistä. Taideväärennökset
annettiin takaisin omistajilleen. Jälleen kerran taideväärennösongelma
pantiin kiertämään. Yhteiskunta odottaa,
että uhri itse kantaa vastuun eikä myy teoksia
eteenpäin. Tämä ei tarkoita sitä,
että keräilijä itse myisi väärennökset
aitoina, vaan sitä, että jossain vaiheessa työt
ehkä tulevat markkinoille perillisten tai muiden tahojen
kautta, ja kohta niillä on markkinoilla uudet taustatiedot.
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni on ensimmäinen pyrkimys
kehittää tekijänoikeuslakia siihen suuntaan,
että se estää taideväärennösten
uudelleen tuloa markkinoille. Laissa esitetään,
että taideväärennökset merkitään
väärennöksiksi aitoustutkimuksen avulla
asiantuntijoiden toimesta. Taideväärennös
voidaan merkitä väärennökseksi
myös taiteilijan tai taideteoksen tekijänoikeuksien
haltijan pyynnöstä. Jos taas taideteoksen omistaja
ei halua aitoustutkimusta, ei myöskään
väärennösmerkintää saa
tehdä. Tämä tosin tekee taideteoksen
omistajan epäilyksen alaiseksi, koska hän ei halua
tutkituttaa taideteoksensa aitoutta — varmasti selkeä merkki
tarkoitusperästä.
Todettakoon lopuksi, että lakialoitteeni on vain pieni
osa tarvittavaa lainsäädäntöä,
jolla harmaan talouden toimintaa taideväärennösten osalta
voidaan torjua. Pidänkin tärkeänä,
että hallitus pyrkii kehittämään
taideväärennösten tekemistä ja
levittämistä estävää lainsäädäntöä.
Keskustelu päättyi.