11) Hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain
muuttamisesta
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Luvallanne käytän ehkä poliittisen
puhumisen kuluneinta fraasia: toimenpiteet ovat oikean suuntaisia
mutta riittämättömiä.
Nimittäin tässä lakiesityksessä sinänsä on
ihan hyviä asioita ja muutama niistä toteutetaan
loppuun saakka. Mutta sitten on pari asiaa, jotka olisi kyllä voinut
viedä vähän pitemmällekin. Tarkoitan
tässä nyt työttömyysedellytyksen
kestoa, josta työasiainvaliokunta totesi, että ponnisteluja pitäisi
jatkaa työttömyysedellytysten lyhentämiseksi
nyt ehdotetusta 65 päivästä tai sen poistamiseksi
kokonaan. Sosiaali- ja terveysvaliokunta mietinnössään
ilmoittaa tähän näkemykseen yhtyvänsä.
No, kun valiokunnat ovat tätä mieltä, niin
tietenkin jos ei nyt tietäisi, mistä on kysymys,
niin kysyisi, mistä tässä on kysymys:
kun valiokunnat kerran ovat tätä mieltä,
niin miksi ne eivät sitten näin toimi? Mutta mehän
tiedämme tietenkin, mistä se johtuu.
Joka tapauksessa, kuten valiokunnat ovat todenneet, on välttämätöntä,
että tämän suuntaiset esteet omaehtoiseen
koulutukseen pääsemiseksi poistuisivat, ja siksi
esitän, että tämä vastalause otettaisiin
käsittelyn pohjaksi, koska se pitää sisällään
ehdotuksen tämän keston lyhentämiseksi 21
päivään. Me olemme ed. Rauhalan kanssa
nyt olleet kovin, mitenkä tuon nyt sanoisi, hellämielisiä ja
varovaisia suhteessa siihen, mitä me nyt ryhdymme yli hallituksen
vaatimaan. Me olemme tulleet aikamme kuunneltuamme täällä meille
pidettyjä nuhteluja varovaisiksi ja ryhtyneet ottamaan
huomioon myöskin hallituksen näkökohtia.
Mutta lupaan, että kyllä me ennemmin tai myöhemmin
tulemme, jos hallitus ei itse saa sitä tehtyä,
esittämään varmasti myös työttömyysedellytyksen
tiputtamista nollaan.
Toinen asia, jonka varmaankin olisimme tähän
vastalauseeseen kirjoittaneet, jos asianomainen pykälä olisi
ollut auki, on asia, johon molemmat valiokunnat myös kiinnittävät
huomiota. Se on tämä niin sanottu hattulisä tähän
omaehtoiseen koulutukseen eli lisäkoulutustuki siinä tapauksessa,
että työttömyysuhan alainen tai työtön hakeutuu
omaehtoiseen koulutukseen. Nythän omaehtoinen koulutus
ei ole vertailukelpoisessa asemassa suhteessa eräisiin
muihin koulutuksen lajeihin. Mutta kun sitä asiaa koskevat
pykälät eivät ole avoinna eikä lakialoitettakaan
vielä tässä vaiheessa ole, niin siihen
ei voi sanallista huomiota enempää nyt kiinnittää.
Joka tapauksessa esitän, että vastalause otetaan
käsittelyn pohjaksi.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ensinnäkin ed. Virtasen
tekemää ehdotusta, että tämä vastalause
otettaisiin tämän hallituksen lakiesityksen pohjaesitykseksi.
Erityisesti minäkin haluan todeta tässä,
että olisi nyt jo aika, että omaehtoinen koulutus
nostettaisiin esiin, mutta tietysti sitä ei tässä voitu tehdä,
kun pykälä ei ollut auki. Mutta se olisi kiireellistä,
koska useinkin omaehtoinen koulutus ja sen kautta työllistyminen
on motivoivaa. Ihmiset sen kautta saisivat varmasti elämälleen
paljon sitä, että he ovat itse myös aktiivisesti
mukana ohjaamassa omaa elämäänsä ja
saamassa hyvinvointia ja työllisyyttä, työtä.
Tässä ed. Virtanenkin mainitsi, että totta
kai lähtökohdaksi olisi voinut tämän
pykälän 6 kohdalla esittää nollatason.
Tietysti on hyvä, että tässä hallituksen
esityksessä nyt jo tätä aikaa lyhennetään
aikaisemmasta, mutta tämä 21:hän tulee selvitysmies
Pentti Arajärven tekemästä ehdotuksesta
hänen selvityksessään. Hänhän
on ehdottanut omassa selvityksessään, että koulutuspäivärahan
työttömyysedellytys lyhennettäisiin 21
päivään nopean koulutukseen hakeutumisen edistämiseksi.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
nimenomaan piti tätä tärkeänä,
että näin olisi voitu tehdä, mutta koska
ei kumpikaan valiokunta tietysti tehnyt sitä esitystä,
niin me teimme sen vastalauseessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä äsken tulivat
nämä motivaatiokysymykset esille. Totean vaan
sen, että meillä se instituutio yhteiskunnassa,
joka joutuu taloudellisesti vastaamaan siitä, että se
motivaatio ei löydy, on kunta ja kuntatalous.
Me olemme ajaneet sitä, että kunnille pitäisi saada
mahdollisuus välittää työtä,
koska kunnat sitten siitä työttömyydestäkin
pääviulut maksavat, mutta niinpä työministeriö vastustaakin
tätä mitä jyrkimmin. Kun Oulussa uskallettiin
tehdä ehdotus, että ajettaisiin tätä asiaa,
se johti suorastaan vainoharhaisiin toimenpiteisiin kaupungin johdon
taholta niitä kunnallispoliitikkoja kohtaan, jotka olivat
tätä mieltä.
Minusta tämä on sairasta ja työministeriön
toiminta tässä asiassa on todella sairasta, oman
reviirin puolustaminen tavalla, jolla ei ole minkäänlaista
oikeutusta.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! En nyt oikein hahmota, mitä ed. Pulliainen
tällä Oulun tapauksella tarkoittaa.
Mutta muistuttaisin, että meillähän
on eduskunnassa käsittelyssä työmarkkinatukiuudistus, joka
nimenomaan rakentuu nyt rahoituspohjaltaan toisella tavalla ja toisaalta
myös siten, että kuntia nimenomaan kannustetaan
siihen suuntaan, että kunnat aktivoisivat työttömiä nimenomaan
siitä näkökulmasta, että tämä valuma
pitkäaikaistyöttömyyteen ei olisi niin
kova.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Moilanen-Savolaiselle kommentti, että tarkoitan
sitä, että Oulun kaupunginhallituksen asettama
työllisyystoimikunta esitti työpankkikokeilua,
joka merkitsee käytännössä sitä,
että olisi kokeiltu sitä, että kunta
toimii työnvälittäjänä,
ja työministeriö on asettunut sitä mitä jyrkimmin
vastustamaan. Se uudistus, mikä nyt on eduskunnassa käsittelyssä,
ei ole tätä ollenkaan. Siinähän
on vaan aktivoinnista kysymys. Kysymyshän on elävästä työhön
välittämisestä, ohjaamisesta ja aktiivisesta
toiminnasta, joka ylittää nykyiset aktivaatiotasot,
koska nykyinen järjestelmä ei parempaan johda.
Yleiskeskustelu päättyy.