22) Hallituksen esitys laiksi sosiaalihuoltolain muuttamisesta
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Viime sunnuntaina vietimme kansainvälistä lapsen
oikeuksien päivää. Lapsen oikeuksien
päivä juhlistaa vuonna 1989 hyväksyttyä lapsen
oikeuksien sopimusta, jonka myös Suomi on allekirjoittanut.
Miten tämä lapsen oikeuksien sopimus liittyy käsiteltävänä olevaan
asiaan? Käsittelemme hallituksen esitystä laiksi
sosiaalihuoltolain muuttamisesta. Tässä hallituksen
esityksessä esitetään aikarajoja eri
tilanteissa sosiaalipalvelujen tarpeen arviointiin. Kiireelliset
tapaukset tulee käsitellä kiireisesti ja ei-kiireellisissä tapauksissa asetetaan
7 vuorokauden aikaraja eräille erityisryhmille, yli 80-vuotiaille
sekä kansaneläkelain mukaista erityishoitotukea
saaville henkilöille.
Arvoisa puhemies! Esityksen ongelmana on se, että siinä,
missä mukaan otetaan nämä erityishoitotukea
saavat vaikeavammaiset henkilöt, jotka ovat täyttäneet
16 vuotta, ulkopuolelle jätetään samanaikaisesti
vammaiset ja pitkäaikaissairaat lapset. Käsitykseni
mukaan tämä hallituksen esityksen ja eduskunnan
jo ensimmäisessä käsittelyssä hyväksymän
lakiesityksen linjaus on vähintään jonkinasteisessa
ristiriidassa lapsen oikeuksien sopimuksen kanssa. Lapsen oikeuksien sopimus
on ainoa ihmisoikeussopimus, jossa hyväksytään
positiivinen ikädiskriminaatio, siis hyväksytään
se seikka, että lapset voidaan asettaa tietyissä asioissa
etuasemaan aikuisiin, vanhempiin henkilöihin nähden.
Lapsen oikeuksien sopimuksessa artiklassa 23 todetaan muun muassa
seuraavaa: "Sopimusvaltiot tunnustavat, että henkisesti
tai ruumiillisesti vammaisen lapsen tulisi saada nauttia täysipainoisesta
ja hyvästä elämästä oloissa,
jotka takaavat ihmisarvon, edistävät itseluottamusta
ja helpottavat lapsen aktiivista osallistumista yhteisönsä toimintaan."
23 artikla jatkuu toisessa kohdassa seuraavasti: "Sopimusvaltiot
tunnustavat vammaisen lapsen oikeuden saada erikoishoitoa sekä rohkaisevat
ja varmistavat avun ulottamisen käytettävissä olevien
voimavarojen mukaisesti - -."
Mielestäni Suomen sitoutuminen lapsen oikeuksien sopimukseen
merkitsee sitä, että kaikkea lainsäädäntöä tulee
arvioida myös tämän sopimuksen valossa.
Mielestäni ei ole loogisia perusteluja sille, että vammaiset
ja pitkäaikaissairaat lapset jätetään
käsittelyssä olevan lainsäädännön ulkopuolelle.
On varsin laajasti tunnettua, että vammaisten ja pitkäaikaissairaiden
lasten perheissä tarve saada nopea palveluiden arviointi voi
olla hyvinkin suuri. Lapsen vammautuminen voi tapahtua yhtäkkisesti,
ja useissa tilanteissa se voi olla suuri sokki. Myös vakava
sairastuminen voi johtaa perheen tilanteeseen, jossa ulkopuolista
apua tarvitaan hyvinkin nopeasti. Näin ollen on tärkeää,
että näitä arviointeja tehdään
myös vammaisille ja pitkäaikaissairaille lapsille,
ja olennaista tietenkin on, että samassa yhteydessä laaditaan
palvelusuunnitelmat. Koska vammaisten lasten palvelut hajautuvat
hyvin usein eri tahojen järjestämiksi, palvelusuunnitelmilla
on se merkitys, että niissä kootaan yhteen tavoitteet
eri palveluiden suhteen ja voidaan saada aikaan tilanne, jossa on
helpompi koordinoidusti arvioida, miten nämä palvelut
kokonaisuutena toimivat, miten palvelut ovat hyödyksi sekä lapselle että myös
häntä tukeville läheisille.
Arvoisa puhemies! Edellä olevan perusteella ehdotan
hyväksyttäväksi seuraavaa ponsilausumaa:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
selvittää keinot nopeuttaa vammaisten ja pitkäaikaissairaiden
lasten palvelusuunnitelmien laatimista ja antaa tarvittaessa eduskunnalle
asiaa koskevan esityksen valtiopäivien 2006 aikana."
Toivon, että mahdollisimman moni edustaja äänestää tämän
ponsiesityksen puolesta.
Keskustelin eilen tästä asiasta Mannerheimin Lastensuojeluliiton
pääsihteerin Eeva Kuuskosken kanssa, ja Mannerheimin
Lastensuojeluliitto myös tukee tätä ponsiesitystä.
Kyseisessä lastensuojeluyhdistyksessä ollaan hyvin
laajasti tietoisia siitä, että palvelusuunnitelmien
laatiminen on vammaisten ja pitkäaikaissairaiden lasten
perheille ensiarvoisen tärkeää.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan ensimmäiseksi haluan kannattaa
ed. Ulla Anttilan tekemää erinomaista ponsiehdotusta.
On valitettavaa, että hallituksen esityksen muotoilu
jättää nyt lain ulkopuolelle vammaiset ja
pitkäaikaissairaat lapset. Toisaalta palvelujen hajanaisuus
on ollut suuri ongelma juuri näissä perheissä.
Siksi on erittäin tärkeää ja
perusteltua, että myös nämä ryhmät
saataisiin lain piiriin. Siksi toivonkin, että äänestyksessä mahdollisimman
laaja enemmistö olisi kannattamassa tätä erittäin
hyvää esitystä.
Vielä kiinnittäisin huomiota muutamaan kohtaan
liittyen esillä olevaan hallituksen esitykseen ja sosiaali-
ja terveysvaliokunnan siitä antamaan mietintöön.
Esityksessähän ehdotetaan muutettavaksi sosiaalihuoltolakia
siten, että siihen sisällytetään
säännökset kuntien velvollisuudesta järjestää palvelutarpeen
arviointi. Palvelutarpeen arviointiin pääsyn ikärajaksi
on esitetty 80 vuotta.
Valiokunnan mietintöön sisältyvässä vastalauseessa
on mielestäni nostettu esille erittäin tärkeä asia.
Vastalauseen mukaanhan ikärajan tulisi olla alempi, koska
jo joka kolmannella yli 75-vuotiaalla esiintyy päivittäistä avun
tarvetta. Erityisesti miehillä 80 vuoden ikäraja
on melko korkea, koska suomalaisen miehen elinajan odote on vain
74 vuotta, joten on hyvin todennäköistä,
että tämä palvelutarpeen arviointi pitäisi
suorittaa ehkä hieman aikaisemmin.
Tilastojen mukaan pysyvän laitoshoidon käyttö alkaa
keskimäärin 82-vuotiaana. Tämäkin
on mielestäni erittäin huomionarvoisa seikka.
Käytännössä, jos siis halutaan
tukea vanhusten mahdollisuuksia selviytyä itsenäisesti
kotona ja elää laadukasta elämää sekä vähentää laitoshoitoa,
tulee palvelutarpeen arviointi tehdä jo 75-vuotiaana. On
aivan totta, että mahdollisimman varhaisella palvelutarpeen
arvioinnilla voidaan edesauttaa vanhusten terveyden ja toimintakyvyn
säilyttämistä ja vahvistamista sekä tukea
kotona selviytymistä laitoshoidon sijasta.
Arvoisa puhemies! Väestö vanhenee, ja siinä on
sekä hyviä että haasteellisia kohtia.
Erityisen tärkeää on kuitenkin se, että ikäihmisten
hoito suoritetaan oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Yhteiskunnan
kannalta on hyvin tärkeää, että ikäihminen
saa riittävän nopeasti riittävän
avun, millä hän tulee toimeen, mutta toisaalta
myöskään ylihoito ja ylihuolehtivaisuus
ei välttämättä ole kenenkään
etu.
Jos ikäihminen esimerkiksi joutuu laitoshoitoon tilapäisesti,
hyvin äkkiä on vaarana laitostuminen ja käytännössä se,
että iäkäs henkilö passivoituu.
Myös sen takia on hyvin tärkeää,
että kiinnitämme todellakin huomiota siihen, että hoito
on riittävää oikeassa paikassa ja oikean
aikaista. Yleensähän myös ikäihmiset
toivovat sitä, että he voisivat asua mahdollisimman
pitkään kotona. Myös tämä on
mielestäni yhteiskunnan etu, oikeastaan meidän
kaikkien etu. Tietenkin jossakin kohtaa sekin raja menee, koska
kotona asuminen ei enää ole järkevää,
turvallista eikä taloudellista. On kuitenkin mielestäni
tärkeää, että kotona asumista
ja erityisesti itsenäistä selviytymistä tuetaan
ja voidaan tukea mahdollisimman pitkään.
Valiokunnan mietinnössä onkin todettu, että ikäraja
ei kuitenkaan estä kuntia toteuttamasta palvelutarpeen
arviointia myös 80:tä ikävuotta nuoremmille.
Tämä on tietenkin hyvä asia. Kunnathan
voivat halutessaan toimia myös muullakin tavalla; tämä ikäraja
ei ole millään muotoa pakottava. On kuitenkin
päivänselvää, että kun kunnat
tänä päivänä kamppailevat
melko suurissa talousvaikeuksissa, niin kiusaus siihen, että tämä 80
vuotta ei ainakaan muodostu alemmaksi ikärajaksi käytännössä,
on mielestäni aika todennäköistä.
Siksi toivoisinkin ja kiinnittäisin huomiota myös
siihen, että kun tätäkin lakia säädetään,
emme kuitenkaan kohtuuttomasti rasittaisi kuntien taloutta. Tai
ainakin hallitus lähtisi käytännössä sitten
huomioimaan sen, että kunnilla on todellakin riittävät
resurssit ja mahdollisuudet tämäkin palvelu asianmukaisesti
hoitaa.
Valiokunnan mietinnössä todetaan myös,
että vammaisten lasten ja heidän perheidensä erityiset
oikeudet saada tarvitsemansa palvelut tulee turvata. Mielestäni
tämä valiokunnan mietinnön toteama
erittäin hyvin tukee myös ed. Ulla Anttilan erittäin
hyvää ponsiesitystä.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä sosiaalihuoltolain
muutos on erittäin tärkeä asia, mutta
se 80 ikävuoden rajapyykki, joka tähän
lakiin nyt on kirjattu, on osittain keinotekoinen. Tiedämme,
että väestömme ikääntyy,
väestön keski-ikä nousee, ja 80-vuotiaista
voidaan olla hyvinkin kahta mieltä, ovatko he vanhuksia
vai vain ikääntyviä, hyväkuntoisia suomalaisia.
Toisaalta tiedämme, että esimerkiksi dementia
lisääntyy kaiken aikaa ja yhä nuoremmilla
henkilöillä. Tavallaan silloin tällainen ikärajan
asettaminen juuri tähän 80:een tuntuu siltä,
että se kohtelee kaltoin hyvin monia ihmisiä,
joilla palvelutarpeen arviointi olisi erittäin välttämätön.
Toisekseen käytännössä todennäköisesti
tulee ongelmia siitä, että 79-vuotias, aika vaikeassakin
tilanteessa oleva vanhus ei ole oikeutettu tähän
palvelutarpeen arviointiin, kun häntä muutaman
kuukauden vanhempi sitten on, eikä sitä elämäntilannetta
sitten, silloin kun resurssit ovat tiukalla, varmastikaan aina pystytä katsomaan
parhain päin. Ennen kaikkea on tärkeätä myös
se huomioida, että tämä etuusviidakko,
mihin palveluihin ihmisillä yleensäkin on oikeus,
on todella sekavaa ja vaikeaselkoista kansalaisille, niin että kaikkeen
informatiiviseen palveluun, ohjaukseen, neuvontaan kaikissa ikäluokissa
on suunnaton tarve.
Toivon, että mahdollisimman vähän
on niitä tilanteita, joissa kansanedustajia pyydetään apuun äärimmäisessä hädässä,
aivan kuten lasten ja vammaisten etuuksien kohdalla monesti on,
että kun tilanne on oikein solmussa, niin enää ei
auta muu kuin pyytää kansanedustaja apuun neuvottelemaan
sosiaalitoimeen, että asiat saadaan järjestymään.
Tällaista ainakin minun kohdalleni on tullut.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Parhaillaan on meneillään
vammaispalvelulain ja kehitysvammalain kodifiointi, yhdistämistyö,
ja siitä on ollut paljon arveluja, missä hengessä tuo kodifiointityö ollaan
toteuttamassa. On erinomaisen hyvä mahdollisuus nyt Suomen
kansan edustajilla niin kuin viitoittaa polkua siihen, mikä se
henki on, jolla tuota yhteensovittamistyötä tehdään.
Tämän mahdollisuuden tarjoaa ed. Ulla Anttilan
ponsi, joka on toisaalta velvoittava, mutta toisaalta riittävän
väljä, niin että se voi toimia tällaisena
indikaattorina sen suhteen, mihinkä ollaan menossa.
Keskustelu päättyy.