3) Hallituksen esitys vuoden 2007 tuloveroasteikkolaiksi
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! On aika harvinaista varmaan se, että käsiteltäessä seuraavan
vuoden veroperusteita valiokunnan mietintöä eivät
ole hallituspuolueen edustajat millään tavalla
esittelemässä eikä hallituspuolueita
näytä erityisemmin asia kiinnostavankaan. On sentään
yksi edustaja saliin eksynyt. Tietenkin on ymmärrettävää,
että tähän aikaan, kun tätä käsitellään,
täällä ei nyt niin runsaudenpulaa edustajista
olekaan. Ymmärrettävää on tietenkin se,
että sitä käsitellään
tässä illan myöhäisvaiheessa.
(Ed. Seppo Lahtela: Ei tämä vielä mikään
myöhä ole!) Se on hallituspuolueen edustajille
tietenkin helpompaa, eihän tätä nyt aivan päivän
aikana kehtaisi kai kukaan puolustella.
Kaiken kaikkiaan tässä on tietenkin kysymys siitä,
että hallitus jatkaa sitä aikaisemmin omaksumaansa
linjaa, jossa veronalennukset kohdistetaan suurituloisimmille. Se
linja on tällä hallituskaudella näyttänyt
olevan. Hallituksen esityksen perusteluissa on tapahtunut sen verran
jalostusta, että kun aikaisemmin perusteluissa todettiin,
että veronalennukset painottuvat pieni- ja keskituloisten
hyväksi, ja se on ollut tähän asti perusteluissa
kirjattuna, mikä on ollut väärä väite,
se ei ole pitänyt paikkaansa, nyt näissä esityksissä on sen
verran enemmän rehtiyttä, että se maininta on
jätetty pois. Siinä mielessä hallitus
on pykännyt jonkin verran otettaan tai lisännyt
rehtiyttään.
Mutta edelleen siinä esitetään väitteitä,
jotka eivät pidä paikkaansa. Kummankin nyt käsittelyssä olevan,
niin 144:n kuin 143:nkin, lakiesityksen perusteluissa puhutaan,
että taulukkotarkistukset keventävät
myös eläke- ja etuustulojen verotusta. Ne keventävät
hyvin pieneltä osin eläkeläisten verotusta
siltä osin, kuin kysymys on eläkeläisten
suurituloisimmasta osasta. Kun verotilaston mukaan 31.12.2005 oli
eläketuloa saavia 711 042 henkilöä,
joiden eläketulo oli sitä tasoa, että se
ei yllä valtionverotuksen taulukkoon, niin valtionverotustaulukon
alentaminen silloin ei anna sentinkään verohelpotusta
näille, ja sehän on kuitenkin eläkeläisten
enemmistö. Silloin kai on väärin väittää perusteluissa,
että tämä keventää eläkeläisten
verotusta.
Kun täällä perusteluissa vielä kerrotaan
se, että etuustulojen verotusta myös kevennetään, harvat
etuustulot ovat sitä luokkaa, että yltävät tuohon
valtionverotuksen taulukkoon. Kun ne verojärjestelmän
muutokset, mitä tehdään, koskettavat
ansiotulovähennystä, jota etuustuloista ei myönnetä,
niin tämäkin väite on kestämätön. Sille
ei löydy mitään perusteita. Sen takia
ymmärrän hyvin, että hallituspuolueiden
edustajat ilmeisesti eivät ole kiinnostuneita osallistumaan tähän
keskusteluun, kun he joutuisivat perustelemaan ilmeisesti kestämättömin
väittein huonoja esityksiä. Siinä mielessä pidän
ymmärrettävänä sitä,
että täällä ei kovinkaan paljon
keskusteluun osallistujia siltä puolen ole. Ensimmäisen
kerran niiden 14 vuoden aikana, mitä olen ollut täällä, käy
nyt niin, että tätä esitystä kukaan
ei kehtaa tulla edes esittelemään.
Kun niitä väitteitä on esitetty,
kuinka nämä veronalennukset ovat jakautuneet eri
tulonsaajaryhmien osalta, niin otetaan nyt vielä muutamia esimerkkejä:
2003:sta 2007:ään, tämä koskee palkkatuloja
nyt. Jos oli 5 000 euroa palkkatuloa, veronalennus on tähän
mennessä ensi vuoden taulukko mukaan lukien 108 euroa.
Nettotulon muutos on 2,5 prosenttia. Otetaan kymmenen kertaa suurempi
tulo, 50 000 euroa. Verohelpotus on 1 423 euroa
eli 14-kertainen verrattuna tuohon edelliseen summaan. Nettotulon
muutos on 4,6 prosenttia eli lähes kaksinkertainen suhteellisestikin
verrattuna tuohon pienituloisempaan. Sitten jos mennään
siitä ylöspäin, niin tilanne muuttuu
entistä räikeämmäksi.
Sen vuoksi ymmärrän, että käsiteltäessä tämän
hallituksen veroratkaisuja kesäkuussa, jolloin hallitus
oli aloittanut toimintansa, ensimmäisenä vuonna
tehtiin tämä ylimääräinen
taulukkoalennus. Silloin ministeri Pekkarinen vielä oli puolustelemassa
sitä ratkaisua, että kun tämä tehdään
kesken vuotta, niin on pakko nyt tehdä epämukava
ratkaisu, jolloin jätettiin nimenomaan etuus- ja eläketulonsaajat
käytännössä sen ylimääräisen
alennuksen ulkopuolelle. Silloin hän kertoi kyllä,
että jatkossa tämä eläkeläisten etuustulojen
asema tullaan huomioimaan. Näissä esityksissä sitä sen
jälkeen ei ole näkynyt eikä siitä ole
mitään esityksiä kuulunut. Sen takia
ymmärrän tietenkin, ettei keskusteluun intoa erityisemmin
löydykään.
Hallituksen esitykseen 143, jossa on tuo tuloveroasteikkolaki,
liittyvään valiokunnan mietintöön
sisältyy vastalause n:o 2, joka on vasemmistoliiton ryhmän
nimissä. Se lähtee siitä, että suurituloisimmille
myönnettäviä veronalennuksia pienennetään.
Niihin käytännössä tehdään
suunnilleen inflaatiota vastaava tarkistus, ja se edellyttää taulukon
muuttamista. Niinpä tuossa yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulen
esittämään vastalauseeseen sisältyvän
muutosehdotuksen tuohon 1 §:ään tuon
lain osalta.
Toisena on hallituksen esitys 144 ja siihen liittyvä mietintö, jossa on verrattain
laajastikin käsitelty verotusta ja verotukseen tulevia
muutoksia. En lähde kovin tarkasti esittelemään
edes vastalausetta, koska se on jaettu ja tämä porukka, joka
täällä on, kaikki ovat lukutaitoisia.
En kovinkaan tarkasti sitä esittele mutta totean kuitenkin,
että tuohon vasemmistoliiton vastalauseeseen sisältyy
muutama esitys.
Ensiksi valtionverotuksen ansiotulovähennyksessä on
lähtökohtana se, että myönnetään valtionverotuksessa
ansiotulovähennys ja vastaavasti kunnallisverotuksen ansiotulovähennystä muutetaan.
Lähtökohtana hallituksen esityksessä on
se, että 33 000:een saakka tuo vähennys myönnetään
täysimääräisenä, 400
euroa, ja sen yli menevältä osalta alenema on
0,9 prosenttia. Sehän johtaa käytännössä siihen,
että se yltää verrattain suurituloiseen
ryhmään. Sen vuoksi tuohon vastalauseeseen vasemmistoliiton
osalta sisältyy aleneman muuttaminen 4 prosentiksi, jolloin
sitä vähennystä ei uloteta kaikkiin suurituloisiin
tulonsaajiin. Tuohon vastalauseeseen sisältyvän
muutosehdotuksen 125 §:ään teen yksityiskohtaisessa
käsittelyssä.
Tuohon lakiesitysnippuun sisältyy myös valtion
ja kuntien kustannustenjaon tarkistamista koskeva muutosesitys.
Hallitushan lähtee siitä, että kun aikanaan
kuntien ja valtion välisen kustannustenjaon tarkistuksen
osalta hallituksen tukijat päätyivät
siihen, että tuota kunnille maksettavaksi jäävää velkaa
ei makseta kerralla vaan sitä jaksotetaan eri vuosille,
lähtökohta oli, että 185 miljoonaa euroa
siitä jää vuodelle 2008. Nyt kun hallitus
on päätynyt siihen, että hallituksen laskelmien
mukaan sitä maksua aikaistetaan, niin todellisuudessa esityksessä on
kysymys siitä, että kunnallisverotuksen ansiotulovähennystä pienennetään,
jotta kunnat voivat kunnallisverona kerätä suunnilleen
tuon vastaavan summan 185 miljoonaa euroa. Mutta vastaavasti tähän
esitykseen sisältyy, että tehtäessä myöhemmin
valtionosuuslainsäädännön uudistusta
tuo sama summa vähennetään vuodesta 2008
lukien kuntien valtionosuuksista. Sen vuoksi, kun tällä hetkellä ei ole
vielä tietoa, minkä tyyppinen valtionosuusjärjestelmä siinä vaiheessa
on, on täysin järjetöntä etukäteen
päättää sen tyyppisistä vähennyksistä.
Sen vuoksi tuohon vasemmistoliiton vastalauseeseen sisältyy
hylkäysehdotus, jonka yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulen
tekemään.
Vasemmistoliitolla on kaksi lakialoitetta, jotka jostakin yhteensattumasta
tai epätietoisuu-desta johtuen jäivät valtiovarainvaliokunnassa käytännössä asiallisesti
käsittelemättä. Toinen koskee tilapäistä työskentelyä erityisellä työntekemispaikalla
ja toinen kunnallisverotuksen sosiaalitulovähennystä.
Kummastakin on jätetty aikanaan lakialoite. Työntekemispaikkaa
koskeva pykälä on 72 a. Nämä on
jaettu pöydille nimelläni olevassa esityksessä.
Tuossa 72 a §:ssä on kysymys siitä,
että kun on lähinnä komennusmiehiä ja
vastaavia, joilla on mahdollisuus nykyisellään
saada noin kolmen vuoden ajalta verotonta päivärahaa
tietyin edellytyksin työskentelyn jatkuessa yli 100 kilometrin
etäisyydellä kotipaikasta jne., niin tässä esitetään
jatkettavasti sitä aikaa, milloin on osoitettavissa siitä aiheutuneen
selvästi kuluja. Yksityiskohtaisesti asia ilmenee tuosta
säännöksestä ja myös
vastalauseessa olevista perusteluista.
Toinen on kunnallisverotuksen sosiaalitulon vähennys,
jossa on kysymys siitä, että etuustulot tässä maassa
ovat kaikista korkeimmin verotettuja, sen jälkeenhän
tulevat eläkkeet ja sen jälkeen palkkatulo, eli
sehän on tämän verorakenteen nykyinen
tilanne. Tässä on lähtökohtana
se, että kunnallisverotuksessa myönnetään
ansiotulovähennys sosiaalitulovähennyksen nimellä,
joka koskee työttömyysturvaa, sairausvakuutuskorvauksia,
tapaturmakorvauksia, liikennevakuutuslain mukaisia jne. En yksityiskohtaisesti
lähde sitä lukemaan, kun tuo aika näyttää menevän, mutta
kysymys on käytännössä täsmälleen
saman tyyppisestä vähennyksestä kuin
on eläketulovähennys, mutta se myönnetään
muusta kuin eläketulosta saadusta etuustulosta. Sillä oikeudenmukaistetaan
verotusta myös näitä etuustuloja saavien
osalta.
Nämä 72 a §:ää ja
105 b §:ää koskevat muutosesitykset teen
aikanaan yksityiskohtaisessa käsittelyssä.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Hallitus on alentanut tuloverotusta vuosina
2005—2007 yhteensä 1 700 miljoonalla
eurolla, ja ensi vuonna kevennykset tekevät 655 miljoonaa
euroa. Hallitus on varsin runsaskätisesti antanut veronalennuksia
hyvätuloisille. Täällä ed. Polvi
jo muutaman esimerkin otti, mitenkä verotus on kohdellut
eri tulonsaajaryhmiä. Otan vielä lisäksi
pari vastaavaa esimerkkiä.
Liikealalla osa-aikainen myyjä, joka työskentelee
noin 30—34 tuntia viikossa, saa ehkä noin 15 000
euroa, ehkä hieman alle, vuosiansiota. Hänen verotuksessa
saamansa hyöty, alennus neljältä vuodelta,
vuosilta 2003—2007 on noin 490 euroa elikkä 3,3
prosenttia veroasteen muutos ja nettotulon muutos 4,1 prosenttia.
Sen sijaan 100 000 euroa ansaitseva saa vastaavana aikana
veronalennusta nettohyötynä 2 642 euroa elikkä 5
prosenttia. Myös prosentuaalisesti veronalennus on selvästi
suurempi, puhumattakaan sitten todella suurituloisesta, miljoonan
euron vuositulon saajasta, joka vastaavana aikana pelkkää verohelpotusta
on saanut 22 680 euroa eli 5,1 prosenttia nettotulon muutoksena,
ja nimenomaan nämä suurituloisimmat ovat hyötyneet kaikista
eniten nettotulon muutoksina. (Ed. Kallis: Maksaneetkin eniten!) — He
ovat maksaneet enemmän, se on totta. Mutta nettotulon muutoksella,
minkä on saanut lisäeuroja käteen, niillä lisäeuroilla,
myöskin se pienituloinen on joutunut maksamaan nousseet
elinkustannukset. Sen sijaan täällä on
todella jäänyt, uskaltaa väittää, jopa
vaikka säästöön. Verohelpotukset
ovat olleet sitä luokkaa.
Tästä huolimatta hallitus on väittänyt,
että veropolitiikka on ollut solidaarista, pienituloisia suosivaa,
puhumattakaan siitä, jos tarkastellaan työttömyysturvan
saajia, pieniä verotettavia eläketuloja. Esimerkiksi
jos henkilö on vuoden työmarkkinatuella ja hänen
veroprosenttinsa on vähintään 17—18
ja jos kunnallisveroprosenttia nostetaan kunnassa, hänen
verotuksensa kiristyy, sen sijaan että se helpottuisi.
Näitä on varsin paljon. Tästä syystä on
paikallaan tehdä tämä sosiaalivähennys,
jota ed. Polvi esitteli. Se on enemmän kuin tarpeen. On
käsittämätöntä, että työmarkkinatuella
oleva henkilö joutuu maksamaan enempi veroa kuin muun muassa
suurten omaisuuksien omistajat, jotka vapautettiin omaisuusverosta
kokonaan.
Valiokunnan mietinnöstä pieni lainaus: "Valiokunta
pitää näitä esityksen keskeisimpiä linjauksia
perusteltuina. Ne tukevat yleistä työllisyyspolitiikkaa
lisäämällä työn tarjontaa
ja kysyntää sekä parantamalla työnteon
kannattavuutta suhteessa yhteiskunnan tukiin." Elikkä valiokunnan enemmistö on
lähtenyt siitä, että näitten
sosiaalisia etuisuuksia elikkä työmarkkinatukea
tai muuta sosiaaliturvaa saavien ihmisten verotusta tuleekin kiristää.
Siis tätähän tämä valiokunnan
ottama kanta täällä merkitsee. Näin
ollen ei voi pitää missään tapauksessa
oikeina niitä ratkaisuja, joita hallitus on esittänyt
veroasteikoksi. Tämä hallituksen esitys 144 tuloverolain
ja eräiden verolakien muuttamisesta suosii
erittäin hyvätuloisia ihmisiä, lisää tuloeroja
ja vaikeuttaa entisestään kaikista vaikeimmassa
asemassa olevien, sosiaaliturvan varassa olevien ihmisten toimeentuloa.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Vihreä eduskuntaryhmä on
läpi tämän hallituskauden kritisoinut
hallitusta siitä perusratkaisusta, että se on
katsonut voivansa antaa vuosittain hyvin anteliaita veronalennuksia
vuosi toisensa jälkeen, samaan aikaan kun perusturvan parantamiseen
ja kunnallisten palvelujen vahvistamiseen ei ole osoitettu riittäviä resursseja.
Suomalainen köyhyys on kasvanut. Lapsiköyhyys
on tämänkin hallituksen aikana kasvanut. Tämä on hallituksen
politiikan yksi perusvirheistä, menemättä sen
enempää joihinkin muihin, kuten piittaamattomuus
ilmastopolitiikasta ja ekologisesta verouudistuksesta.
Hallitus ohjelmassaan asetti euromääräisen summan,
jolla se aikoo toteuttaa veronalennuksia ja lisätä menoja.
Näitäkin kahta lukua on hallituksen työn
aikana kohdeltu hyvin eri tavalla. Veronalennuksia on tehty huomattavasti
enemmän kuin hallitusohjelmaan kirjattiin. Se on ollut
asia, joka on elänyt ja joustanut hallituskauden aikana.
Tuloveronalennukset tulevat yhteensä olemaan 2,7 miljardia
euroa, veronalennukset kaiken kaikkiaan ilmeisesti lähemmäs
4 miljardia euroa. Menokurissa taas ei ole joustettu, ei pienissä eikä keskisuurissakaan
asioissa. Hallitus ei myöskään tehnyt
menojen osalta minkäänlaista puolivälin
tarkastelua, jossa olisi voitu katsoa, missä kohtaa menokehys
itse asiassa on selvästi liian tiukka, missä liikkumavaraa
tarvitaan.
Tämä täydellinen joustamattomuus
menokehyksen suhteen, joka lukittiin ja josta tehtiin hallituksen
talouspolitiikan ikään kuin välttämätön ehto
liian nopeasti ja liian ehdottomasti, tarkoittaa, että tätä menokehystä ei
ole pystytty harkitsemaan uudelleen. Se on johtanut sitten sen tyyppisiin
poliittisiin näytelmiin, joita tänäkin syksynä on
nähty esimerkiksi opiskelijoiden opintososiaalisen aseman
parantamisen osalta, puhumattakaan euromääräisesti
hyvin pienistä, mutta juoneltaan monimutkaisemmista näytelmistä,
joita täällä on käyty esimerkiksi
tiettyjen avustusten suhteen kulttuuri- ja mielipidelehdille, rauhanjärjestöille,
joilta ministeri on ollut velvoitettu leikkaamaan, koska menokehys
ei anna 2:ta miljoonaa tai 4:ää miljoonaa myöten.
Arvoisa puhemies! Vihreä eduskuntaryhmä esittää tuloveroasteikkolain
ja lain eräiden verolakien muuttamiseksi tässä yhteydessä kokonaisuutta,
jossa tuloverotusta alennetaan, mutta noin 200 miljoonalla eurolla
vähemmän kuin hallitus on esittänyt,
ja koska esitämme tätä alennusta pienemmäksi
kuin hallitus tekee, niin sitten tämä tulonlisäys
on osa vihreiden tasapainoista varjobudjettia, jossa olemme esittäneet muun
muassa perusturvan parantamista, kulttuurin määrärahojen
kasvattamista, ympäristönsuojelun edistämistä.
Näihin esityksiin liitetyissä vastalauseissa esittämämme
veronalennukset, joita siis kuitenkin teemme, ovat myös
rakenteeltaan toisenlaisia kuin hallitus on esittänyt.
Me painotamme veronalennuksemme voimakkaasti pienituloisiin siten,
että ihmiset, jotka ansaitsevat noin 1 000 euroa
kuukaudessa, saavat tästä enemmän veronalennuksia
kuin hallitus antaa, ja sitten taas toisaalta ihmisten, jotka ansaitsevat
yli 33 000 euroa vuodessa, jossain niillä main, alennus
alkaa olla niukempi.
Hallitus on puolustanut veronalennuspolitiikkaansa sen dynaamisilla
vaikutuksilla. Pidän tätä perustelua
siinä mielessä ontuvana, että kuten osittain
kahdessa edellisessäkin puheenvuorossa on tullut ilmi,
myös perusturvan parantamisella olisi ollut dynaamisia
vaikutuksia taloudessa. Ne rahat olisivat menneet kotimaisen kulutuskysynnän
lisäämiseen. Myös on perusteita väittää,
että pienituloisille tehtävät veronalennukset
menisivät ehkä jopa tehokkaammin kotimaiseen kulutuskysyntään
ja siten niiden dynaamiset vaikutukset olisivat parempia kuin mitä näillä prosentuaalisesti
tasasuuruisilla, euromääräisesti suurituloisia
suosivilla alennuksilla on saatu aikaan.
Arvoisa puhemies! Lopuksi tästä esityksestä, jota
vasemmistoliiton edustajien Polven ja Kuopan osalta esiteltiin koskien
päivärahojen verotusta ja sitä, että eläketulovähennyksen
tapainen vähennys ulotettaisiin myös muihin päivärahoihin.
Vihreän eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjetissa on
tänä vuonna esitetty päivärahojen
korotuksia työmarkkinatukeen ja pienimpään äitiyspäivärahaan
muun muassa, mutta tämä mahdollisuus tarkastella
myös näiden päivärahojen verotusta
on harkinnan arvoinen.
Tätä asiaa on käsitelty valiokunnan
kuulemisessa. Hallituspuolueet, jotka ovat tässä salissa nyt
melko vähäisesti edustettuina — valtiovarainvaliokunnan
hallituspuolueen jäsenistä läsnä ei
näy ainuttakaan — eivät halunneet kirjata
tästä kysymyksestä, etuustulojen verottamisesta, mitään
tähän varsinaiseen mietintöön.
Kuitenkin se olisi mielestäni hyvä, jos myös
valtiovarainministeriöön ja hallitukselle kaiken
kaikkiaan menisi viestiä siitä, että muun
muassa Kelassa on laskelmia tehty siitä, millä tavalla
köyhyyskysymystä voisi lievittää nimenomaan
päivärahojen ja muiden etuuksien verotusta keventämällä.
Tällä hetkellähän nimenomaan
voidaan laskea, että juuri verojen takia monet päivärahat
jäävät kuitenkin niin pieniksi, että ihmiset
elävät köyhyysrajan alapuolella.
Arvoisa puhemies! Tämä on tosiaankin toistaiseksi
ollut historiallinen keskustelu näiden veroasteikkojen
osalta. Tässä puhutaan kuitenkin euromäärältään
aika suurista esityksistä. Veroja alennetaan yli 600 miljoonalla
eurolla, ja ainuttakaan hallituspuolueen ihmistä ei ole
näitä esityksiä puolustamassa. Mutta
ei se mitään: meidän esityksemme ovatkin
parempia!
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On syytä palauttaa mieleen, mitä me
juuri hetki sitten täällä käsittelimme,
Euroopan yhteisön perustuslaillista sopimusta. Ne, jotka
sen ratifiointia kannattivat, löysivät sieltä valtavan
suuren joukon arvoja, joissa oli köyhyyden poistamista, solidaarisuutta
ja valtavan paljon muita hienoja, kannatettavia asioita. Erityisen
ansioitunut ed. Kimmo Kiljunen oli niitten esittelyssä.
Nyt, kun siirrytään veroasteikkopuolelle, niin
missäs ne nyt nämä hienot arvot ovat
ja suoritukset?
Hallituksella ei ole minkään valtakunnan ikiomaa
veropolitiikkaa, kaikki on kokoomuksen tekstien kopiointia, ja tämä on
hyvin ovela juttu, että näin on. Ensinnäkään
ei tarvitse vastata mistään omasta, ja toisekseen
se osoittaa tällä, että kokoomusta ei
tarvita seuraavaan hallitukseenkaan, kun demarit voivat noudattamalla
klassista kokoomuslaista politiikkaa keskustalaisten kanssa hoitaa
koko homman. Elikkä täytyy sanoa, että kaksipiippuisella
haulikolla tuli onnistunut kaksoislaukaus, molemmat tiput
putosivat.
Se, mitä nyt ehdottomasti todellakin tarvitaan, on
nokanvalkaisun koittaminen veropolitiikassa. Hyväosaisten
hyysäämisestä pitää tehdä loppu. Vanhanen
puhuu dynaamisista vaikutuksista, mutta niin kuin ed. Sinnemäki
juuri meille esitteli, dynaamiset vaikutuksethan saadaan pienituloisia
hyysäämällä ja käytettävissä olevien
tulojen lisäämisellä, koska silloin varmasti
kaikki menee niin sanottuun kulutukseen ja vaikuttaa dynaamisesti, kun
taas hyvätuloiset eivät voi kerta kaikkiaan
syödä enempää eivätkä juuri paljon
kuluttaakaan enempää. Se kallis auto on jo ostettu,
ja aika ei riitä kuitenkaan sillä ajamiseen, niin
että sekin kulutus jää pois. Elikkä vihreitten
veropolitiikka on ainoaa oikeaa politiikkaa ja muitten politiikka
on väärää politiikkaa — ja
hyvää yötä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Jos minä olisin hallituspuolueen
edustaja, niin kyllä voisin tätä hallituksen
ratkaisuakin puolustaa. Se on kolmikannassa tehty. Se on tae sille, että syntyy
työmarkkinoille rauha, kohtuullinen talouskasvu ja kaikki
saavat jotakin. Kun katsoo hallituksen esityksestä, niin
suurin tuloveron alennusprosentti tulee toiseksi pienimmässä luokassa:
1,58 prosenttia, niille, joilla on palkkaa noin 10 000
euroa vuodessa; 0,82, jos on 120 000 tai vähemmän;
jos on alle 10 000, niin toista prosenttia jne. Kyllä olisi
mahdollista näinkin perustella. Mutta löytyy parempiakin ratkaisuja.
Kun kristillisdemokraatit ovat tähän paneutuneet,
me olisimme veronalennusvaran käyttäneet toisin.
Tosiasia on, että ensi vuonna alennetaan veroja noin 600 miljoonalla
eurolla. Tietenkin olisi mahdollista poistaa koko perintövero
ja pitää tulovero muuttumattomana. Olisi mahdollista
myöskin, niin kuin me esitämme, käyttää osa
tuloveronalennuksesta elintarvikkeiden arvonlisäveron alentamiseen,
ja edelleen väitämme, että siitä hyötyisivät
pienituloiset eniten ja siitä hyötyisivät
myöskin sellaiset kotitaloudet, joiden ruokalasku on suhteellisen
suuri tuloihin nähden. Jos ajattelemme vaikkapa eläkeläistä, jolla
on eläkettä jotain 700—800 euroa kuukaudessa,
niin hänen tuloveronsa alenee hallituksen ratkaisun mukaan
noin 1 eurolla kuukaudessa. 700 euroa kuukaudessa — vero
alenee 1 eurolla kuukaudessa. Ei ole kyllä mitenkään
suuri. Hän hyötyisi kyllä selvästi
enemmän, jos elintarvikkeiden vero alenisi.
Tämä, että alennetaan noin suurella
summalla veroja, osoittaa siis, että olisi mahdollista
käyttää tuota veronalennusvaraa toisellakin
tavalla. Mitä me esitämme? Me esitämme,
että veroja ei nostettaisi eikä kiristettäisi,
tehtäisiin inflaatiokorjaus, 1,6 prosentin inflaatiokorjaus,
tuloveroasteikkoon. Sehän tarkoittaa sitä, että verot
eivät silloin tuloveroasteikon mukaan ainakaan nousisi
mutta eivät myöskään laskisi.
Sen sijaan tuloverolakiin tekisimme kyllä pieniä korjauksia.
Me ottaisimme uuden ansiotulovähennyksen kunnallisverotuksessa
sellaisille tulonsaajille, joilla on elätettävänä verovuoden aikana
alaikäinen lapsi. Tämä uusi ansiotuloverovähennys
kunnallisverotuksessa olisi myöskin sellainen, että siitä pienituloiset
hyötyisivät eniten, koska siihen liittyy myöskin
raja. Kun ansiotulo ylittää 14 000 euroa,
silloin tämä ansiotulovähennys alenisi
ja maksimaalisen hyödyn saisivat näin ollen ne,
joilla on verotettavaa tuloa 14 000 euroa vuodessa.
Kakkosasunnosta uusi verovähennys, noin 500 euroa kuukaudessa.
On kohtuutonta, että henkilöt joutuvat muuttamaan
toiselle paikkakunnalle; omaiset, puolisot ja muu perhe jää kotikuntaan,
hakeudutaan kauas kotikunnasta, vuokrataan sieltä asunto
eikä mitään verovähennystä saa
siitä kakkosasunnosta. Onneksi matkakustannusvähennykset
nousevat ensi vuonna, ja se pikkasen kompensoi, mutta olisi kyllä oikein, jos
nämä saisivat kakkosasunnosta kohtuullisen verovähennyksen.
Kolmannen muutoksen esitämme neljänteen lakiin,
joka koskee verontilityslakia, eli sitä, miten yhteisöveroa
tilitetään valtion, kunnan ja seurakuntien kesken.
Me emme ole muutoksen kannalla, vaan katsomme, että nykyjako
on oikeudenmukainen.
Hieman olen kyllä, no, en nyt tiedä, ihmetellyt,
mutta minusta vasemmistoliitto ampuu vähän liian
voimakkaasti näitä suurituloisia ja varsinkin
niitä , jotka ovat vapautuneet varallisuusverosta, kun
te olette vastalauseessanne maininneet heidät ihan nimeltä,
täydelliset nimet, puuttuu sosiaaliturvatunnus, mutta muuten
nimet ovat kyllä ihan täydellisiä: "Seppälä Rafaela
Violet Maria" jne. En ymmärrä, minkä takia
mainitaan tällaiset varakkaat esimerkkeinä vastalauseessa.
Kun te toteatte, että he vapautuivat varallisuusverosta,
olisitte saman tien voineet mainita, että kun osingot menivät
verolle, he maksavat paljon enemmän veroa kuin silloin,
kun osingot olivat verovapaita. Kun varallisuusveron yhteydessä tästä keskusteltiin,
olin laskenut, kuinka monta miljoonaa nämä varakkaat
henkilöt joutuivat maksamaan enemmän veroa sen
takia, että osingot menivät verolle, vaikkakin
varallisuusvero poistettiin. Raja on aina johonkin vedettävä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Kallis
kantoi huolta rikkaitten verohelpotuksista, että niitä on
kuritettu liikaa, ettei niille ole annettu tarpeeksi verohelpotuksia.
(Ed. Kallis: En minä niin sanonut!) Ne saivat varallisuusveron
pois, tuloveroissa 3,5 miljardia, ja vielä annettiin varmuudeksi
prosenttimääräisenä, että varmasti
se suurituloinen saa. Maataloustuista kun on nähty nyt,
mitä sieltä on annettu tämän maan
suurituloisille ja suurien kartanoitten omistajille, niin ne ovat
moninkertaiset ja monesta putkesta tulleet. Kyllä ihmetyttää,
jos näistä kannetaan huolta.
Mutta kumminkin laista tuloverolain 72 a §:n muuttamisesta
muutama sana. Kannatan ensinnä tätä ed.
Kuopan tekemää lakialoitetta. Aloitteessa ehdotetaan
tilapäisen työskentelyn määritelmän
väljentämistä matkakulukorvauksia maksettaessa.
Epävarmojen työmarkkinoitten takia ihmisten on
liikuttava töitten perässä tarvittaessa ympäri
maata. Tässä halutaan edistää työvoiman liikkumista
vapaammin. Ilman matkakulukorvauksia on vaikea lähteä töihin
satojen kilometrien päähän, jos perhe
jää asumaan kotipaikkakunnalle. Kannatan tilapäisen
työskentelyn määritelmän väljentämistä aloitteessa
esitetyllä tavalla.
Sitten toinen, laki tuloverolain 127 a §:n muuttamisesta.
Arvoisa puhemies! Kannatan kotitalousvähennysten ulottamista
alenevassa polvessa olevien sukulaisten asunnossa tehtyyn työhön.
Ei ole oikein, että vanhemmat eivät saa vähentää verotuksessa
esimerkiksi vammaiselle lapselleen hankkimiaan avustuspalveluja.
Vaikka ihminen voi olla oikeutettu saamaan kunnalta kotiapua tai
avustajapalveluita, niin käytännön elämässä eteen
voi tulla tilanteita, joissa palveluja pitää ostaa.
Hallitus ei suostunut muuttamaan lainsäädäntöä niin,
että vaikeavammaisille saataisiin subjektiivinen oikeus
henkilökohtaiseen avustajaan. Tällä lakimuutoksella
kuitenkin helpotettaisiin monen perheen elämää.
Kannatan aloitetta. Vanhemmilla pitää olla oikeus
kotitalousvähennykseen lapsen kodissa työllistetyn
puolesta, jos lapsi on vammainen tai vakavasti pitkäaikaissairas.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Verotuksesta puhuttaessa voi todeta,
että kokoomuksen on helppo kannattaa hallituksen esitystä. Se
on kokoomuslaista veropolitiikkaa, ja tuloksetkin näkyvät. Kuluvan vuoden
aikana verotuottoarvioita on nostettu
useampaan otteeseen, ja kun viimeinen lisätalousarvio oli eduskunnassa
käsittelyssä, siellä oli lukuina, että muun
muassa tuloverokertymä kuluvana vuonna on noin 600 000
euroa enemmän kuin mitä aikanaan budjettia vuosi
sitten täällä käsiteltäessä oli. Se
on noin 5 prosenttia enemmän kuin mitä arvioitiin
vuosi sitten, eli hyvin on tullut rahaa lisää valtion
kassaan. Lisäksi arvonlisäverotuotot ovat kasvaneet
kuluvana vuonna viime syksynä arvioidusta noin 400 000
euroa, elikkä miljoona euroa on tullut lisää verotuottoja,
eivätkä verotuotot ole mihinkään
hävinneet, vaikka verotusta on alennettu. Tässä esityksessä on
myös positiivista se, että ensi vuonna on ainoastaan
neljä veroluokkaa valtionverotuksessa. Jatkossa voitaisiin miettiä,
että voitaisiin siirtyä vaikkapa kolmeen veroluokkaan.
Sitä kautta verotus selkeytyisi ja yksinkertaistuisi.
Veronkevennyksiä on jatkettava monestakin syystä.
Ensinnäkin työn tekemistä ja teettämistä on
yhteiskunnassamme edelleen arvostettava enemmän kuin tänä päivänä.
Toisaalta työn tekemiseen on ihmisiä edelleen
kannustettava. Jos verrataan Suomea EU:ssa ja käytetään
vertailupohjana EU—15:tä eli vanhoja EU:n jäsenmaita, niin
Suomi verottaa pienituloisia — jos pienituloisiksi arvioidaan
noin 20 000 euroa vuodessa ansaitsevat — suunnilleen
saman verran kuin EU:ssa keskimäärin. Mutta jos
siirrytään vaikka Suomessa noin keskipalkkaan
eli 30 000 euron vuosituloihin, niin siinä vaiheessa
Suomi verottaa jo huomattavasti enemmän kuin mitä Euroopassa
keskimäärin tehdään. Sitten
kun mennään vähän suurempituloisiin,
niin vielä jyrkemmäksi tämä muuttuu.
Marginaaliverotus Suomessa on edelleen kireä. Tilastokeskuksen
lukujen mukaan keskipalkka Suomessa on tällä hetkellä noin
2 600 euroa kuukaudessa, ja jos ihminen tienaa pikkuisen enemmän
kuin keskipalkka, vaikkapa 2 800 euroa kuukaudessa, hänen
marginaaliveronsa on jo yli 50 prosenttia. Jokainen palkankorotus
antaa valtion tai kuntien kukkaroon enemmän rahaa kuin
mitä ihminen, joka tekee töitä, saa itselleen. Se
ei kovin kannustavaa ole.
Suomessa yksityinen kulutus on myös erittäin alhaista
suhteessa bruttokansantuotteeseen, ja kuitenkin yksityisen kulutuksen
kautta bruttokansantuotetta voitaisiin kasvattaa. Suomessa vain
noin 50 prosenttia bruttokansantuotteesta muodostuu yksityisen kulutuksen
kautta. USA:ssa vastaava luku on noin 70 prosenttia, ja jos otetaan
nyt eurooppalaisia vertailuja tähänkin, niin esimerkiksi
Italiassa, Saksassa ja Espanjassa noin 60 prosenttia bkt:stä muodostuu
yksityisen kulutuksen kautta.
Herra puhemies! Tuloverolakiin liittyy myös kokoomuksen
jättämä vastalause. Meillä on
pari muutosta sinne. Esitämme aikanaan yksityiskohtaisessa
käsittelyssä, että 95 §:ään,
joka koskee tulonhankkimisvähennystä, lisättäisiin
uusi kohta. Sinne tulisi uusi 5 kohta: "5) lisääntyneinä tulonhankkimismenoina
voitaisiin vähentää 3 000 euroa
henkilön yöpyessä säännöllisesti
oman vakituisen asuinkuntansa työssäkäyntialueen
ulkopuolella päätoimisen työskentelyn
vuoksi, ellei näitä lueta 4 kohdan mukaisesti
palkkatulon hankkimisesta tai säilyttämisestä johtuneiksi muiksi
menoiksi." Tämä johtaisi siihen, että työvoiman
liikkuvuus paranisi ja ihmisillä olisi parempi mahdollisuus
ottaa vastaan työtä myös toiselta paikkakunnalta.
Mehän kaikki tiedämme, että työvoiman
kohtaanto-ongelmia Suomessa on paljon. Työvoiman kysyntä ja
tarjonta eivät kohtaa toisiaan sillä tavalla kuin
pitäisi.
Lisäksi, herra puhemies, esitämme kotitalousvähennyksen
laajentamista edelleen sillä tavalla, että myös
remonteista voitaisiin tehdä 2 300 euron vähennys
samalla tavalla kuin muusta kotitaloustyöstä voi
tällä hetkellä tehdä. Kotitalousvähennys
on syntyhistoriansa aikana ja voimassaolonsa aikana selvästi
lisännyt työpaikkoja Suomessa, ja samalla myös
harmaata taloutta on saatu kuriin.
Herra puhemies, lopuksi vielä: Aikanaan tulemme esittämään
4. lakiehdotuksen hylkäämistä, mikä tähän
pakettiin liittyy, vähän samoilla perusteilla
kuin mitä ed. Kallis täällä aikanaan totesi.
Esitämme myös aikanaan 5. lakiehdotuksen hylkäämistä,
joka tarkoittaa sitä, että kunnallisen ansiotulovähennyksen
siirrot niin sanottuina pakkolainan takaisinmaksuina, kun ne olivat 185
miljoonaa, tulevaisuudessa siirtyisivät suoraan valtionosuuspohjiin.
Eli kunnilta jäisi tämän verran rahaa
saamatta joka tapauksessa, vaikka kukaan ei vielä tiedä,
minkälainen se uusi valtionosuusjärjestelmä tulevaisuudessa
tulee olemaan.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Jari Koskinen verojaoston puheenjohtajana
esitteli hyvin, miksi on tarkoituksenmukaista ja järkevää jatkaa
sellaista verotusta, joka kannustaa suomalaisia työntekoon
ja yrittämiseen. Hän kävi vertailua myöskin
EU:n vanhojen jäsenvaltioiden osalta ja totesi sen, että Suomi
ei ole vielä tässä asiassa läheskään
niin kilpailukykyinen kuin sen kuuluisi olla. Samoin nämä hänen
tekemänsä esitykset työvoiman liikkuvuuden
edistämiseksi ja myöskin kotitalousvähennyksen
laajentamiseksi ovat osoittautuneet viime vuosina erittäin
tarpeellisiksi ja myöskin merkittäviksi harmaan
työvoiman vähentämisessä, ja
siksi niitä on jatkettava.
Täällä on syytetty keskustelussa,
että tämä hallituksen veropolitiikka
on hyvin kokoomuksen näköistä ja se vastaa
hyvin pitkälle niitä ajatuksia ja esityksiä,
mitä me teimme viime eduskuntavaalien alla, mutta jotka
silloiset puolueet SDP ja keskusta kiistivät. Tämä on
veropolitiikkaa, jota joudutaan jatkamaan myöskin seuraavalla
vaalikaudella, muodostuu hallitus sitten miltä pohjalta
tahansa, koska se on Suomen hyvinvoinnin tae.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Täällä tosiaankin
ed. Kallis jo esitteli kristillisdemokraattien vastalausetta, joka
tuloveroasteikon kohdalla hallituksen esityksessä 143 näkyy
siis todellakin sillä tavoin, että esitämme
tätä inflaatiotarkistusta, 1,6 prosentin inflaatiotarkistusta, asteikkoihin,
joka tekee noin 150 miljoonaa euroa, ja sitten käyttäisimme
osan tästä hallituksen veronkevennysvarasta sosiaalisesti
oikeudenmukaisemmin ruuan arvonlisäveron alentamiseen. Se
on noin 390 miljoonaa, ja kun otetaan huomioon, että EU:lle
sitten kertyvät maksut vähenevät suurin
piirtein noin 20 miljoonaa, niin se kokonaisvaikutus olisi sitten
sen 370 miljoonaa.
Sosialidemokraattisen valtiovarainministerin alaisuudessa on,
niin kuin täällä on tuotu esille, tällä vaalikaudella
tehty ja tullaan tekemään yhteensä noin
3,5 miljardin euron veronkevennykset. Täytyy sanoa, että,
aivan kuten täällä on tuotu esille, kyllä ne
pääasiallisesti ovat kohdistuneet hyväosaisille,
keski- ja suurituloisille. Välillisessä verotuksessa
on sitten kevennetty tätä alkoholin hintaa, mutta
ruuan arvonlisäveron alennuksiin ei ole ollut halua. Tietysti
keskusta on nyt ennen vaaleja kyllä kaivanut esille sitten
tämän viimekin vaalien keskeisen lupauksen, mutta
neljään vuoteen asialle ei ole hallituksessa haluttu tehdä mitään.
Meille kristillisdemokraateille tämä ruuan arvonlisäveron
alennus on ollut jokasyksyinen budjetin vastalauseen aihe,
ja olemme sen johdonmukaisesti aina täällä salissa äänestyttäneet.
Tämä veronkevennysvara arvonlisäveroon suunnattuna
hyödyttäisi erityisesti lapsiperheitten ja pienituloisten
ostovoimaa. Jos me tekisimme tämän 5 prosentin
alennuksen, niin uskomme, että myös maatalous-
ja elintarvikesektorin työllisyys paranisi. Sitä kautta
voitaisiin kotimaista ruuantuotantoa tukea. Tästä vakuuttaa myöskin
Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tutkimustulos. Noin 80 prosenttia
veronalennuksista siirtyisi suoraan kuluttajahintoihin, ja pääsisimme
samalla lähemmäksi sitten tuota noin 8 prosentin
keskimääräistä eurooppalaista ruuan
arvonlisäveron tasoa.
Hallituksen esityksessä 144 tuloverolain muuttamisesta,
siihen liittyvässä vastalauseessamme on otettu
huomioon tämä seurakuntien yhteisöveron
jako-osuuden säilyttäminen. Siihen emme tekisi
hallituksen esityksen mukaisia muutoksia. Tällä hetkellä jo
monet pienet seurakunnat ovat vaikeuksissa, kun ne joutuvat hoitamaan
esimerkiksi kulttuurihistoriallisesti arvokkaita rakennuksia, jotka
vuosi vuodelta käyvät vaan vanhemmiksi ja vanhemmiksi
ja jotka ovat monille pienille seurakunnille melkoisia rahareikiä,
plus sitten tietenkin tämä hautaustoimen hoitaminen,
joka on seurakuntien vastuulla.
Sen lisäksi tuo hallituksen esitykseen 144 liittyvä vastalause
3 sisältää ed. Kalliksen tulonhankkimisvähennysaloitteen,
työpaikan kakkos-asunnon verovähennysoikeuden
laajennuksen. Se auttaisi alueellisessa rakennetyöttömyystilanteessa
ottamaan vastaan lyhytaikaistakin työtä, kunnes
oman alan töitä löytyisi lähempää kotipaikkakuntaa.
Olemme pitäneet sitä parempana tapana kuin tätä hallituksen
muuttoavustusta. On tietysti ihan tärkeää tuossa
hallituksen esityksessä, että työmatkakuluvähennysten
ylärajaa korotetaan. Sitä vastaan meillä ei
ole kyllä mitään.
Vielä sitten viimeisenä kohtana hallituksen esitykseen
144 liittyvässä vastalauseessa 3 on tämä kunnallisverotuksen
lapsen huoltajan ansiotulovähennys. Se on ollut myöskin
kristillisdemokraattien vastalauseessa johdonmukaisesti tällä vaalikaudella
joka kerran. Kun otamme huomioon, että useimmissa Euroopan
maissa on jonkinlainen instrumentti käytössä perheitten
verotuksessa, niin meillä Suomessa ei ole mitään. Me
katsomme, että tämä meidän mallimme
olisi siinä mielessä hyvä, että se
ei olisi tämmöinen entisaikojen yhteisverotusmalli,
vaan todellakin lapsen huoltajan olisi mahdollista saada tämä ansiotuloverovähennys
oli hän sitten yksinhuoltaja tahi perheellinen, koska sen
perheessä sitten saisi vain jompikumpi ja sillä tavalla
se kohtelisi näitä erilaisia perheitä tasapuolisesti.
Lapsiperheitten köyhyys on seikka, joka on noussut
tällä vaalikaudella erityisesti esille. Se on
kaksinkertaistunut kymmenen viime vuoden aikana. Stakesin selvitys
tältä syksyltähän kertoi sen,
että siellä köyhyysrajan alla on noin
120 000 suomalaista lasta, elikkä perheessä silloin
ansaitaan alle 750 euroa, mikä on tuo EU:n virallinen köyhyysraja.
Täytyy sanoa, että sellaisilla tuloilla kuukaudessa
kyllä jo ihan tällaista, voisiko sanoa, perustarpeista
huolehtiminen tulee tiukaksi, puhumattakaan sitten harrastustoiminnasta
tai vastaavasta, mihin tietenkin monet lapset toivoisivat, että heillä olisi
mahdollisuus.
Vielä kymmenisen vuotta sitten köyhyys oli lasten
keskuudessa huomattavasti vähäisempää kuin
koko väestön parissa. Meillä tosiaankin Suomessa
ei sitten Ahon hallituksen ole ollut tällaista lapsiperheisiin
kohdistuvaa verotuksellista instrumenttia, ja sen tähden
lapsiperheitten tuloverotus on Suomessa kireämpää ja
progressio ankarampaa kuin lapsettomien, kun sitä vertaillaan kansainvälisesti.
Tähän on muun muassa Veronmaksajain Keskusliitto
kiinnittänyt huomiota.
Tämä lapsenhuoltajan ansiotulovähennys
suosisi pienituloisien lapsiperheiden tulonsaajia kohdistamalla
heihin tämän erityisen ylimääräisen
ansiotulovähennyksen. Silloin, kun sen jompikumpi puolisoista
voisi saada taikka sitten yksinhuoltaja saisi sen saman edun, niin
silloin nämä eri perhetyypit eivät olisi
keskenään eriarvoisessa asemassa. Tämän
aloitteen kustannusvaikutus on noin 160 miljoonaa tämän
vuoden taustatiedoilla laskettuna.
Eli tässä lyhykäisyydessään
nämä kristillisdemokraattien vastalauseitten sisällöt.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kellon lähestyessä kohta
keskiyötä ihan lyhyesti haluan todeta vaan sen,
että minun mielestäni hallitus on noudattanut
tietysti kokoomuslaista veropolitiikkaa, hyvätuloisia on
suosittu, pääomavero pois jne. Kyllä minun
mielestäni on huomioitava se, että silloin kun
pienituloisille annetaan sellaisia helpotuksia, joko välillisen
verotuksen kautta tai muuten, että heidän ostovoimansa
lisääntyy, niin silloin kulutus lisääntyy.
Se palvelee, niin kuin täällä on todettu,
usein nimenomaan maatalousyrittäjiä ja yleensäkin
työllisyyttä paljon paremmin kuin se, että annetaan näitä verohelpotuksia
hyvätuloisille, joitten kulutus ei sinällään
lisäänny siitä lainkaan.
Mitä täällä on todettu kotitalousvähennyksen osalta,
niin kyllä katsoisin, että on paikallaan sen laajentaminen
perusteltuna sillä, millä tavoin se on otettu
vastaan ja miten on myöskin pystytty torjumaan harmaata
taloutta määrätyiltä osin.
Ruuan arvonlisäveron osalta voi todeta sen, että ainakin
tuolla meidän alueellamme on huomannut, että näyttää olevan
vaalit tulossa, kun keskustapuolue nyt joka tuutista huutaa, että "nyt",
juuri samalla tavoin kuin neljä vuotta sitten: "Ruuan arvonlisävero
alas!" Tämähän oli neljä vuotta
sitten, niin kuin ed. Ranta-Muotio, kun on samasta vaalipiiristä,
muistaa, miten hyvin lähellä asuva kollegannekin
... (Ed. Väistö: Se ei ole toteutunut!) — Ei
mitään ole toteutunut. Kun te olette itse hallituksessa,
niin mitään ei tapahdu. (Välihuuto) — Ed.
Paloniemi, miettikää nyt vähän.
Arvoisa puhemies! Sitten ihan lopuksi vielä se, mitä tuli
tähän hallituksen esitykseen verontilityslain
12 §:n muuttamisesta: se on kyllä aika käsittämätön
nimenomaan pienten seurakuntien osalta.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä jatkaa ed. Vistbackan puheesta
siltä osin, että jutut ovat tosiaan keskustalla
samat kuin neljä vuotta sitten. Sitä ei vielä tiedetä,
meneekö se tällä kertaa läpi.
Mutta itse tähän asiaan: Haluaisin myöskin kommentoida
tätä kakkosasunnon verovähennysoikeutta,
josta myöskin ed. Essayah puhui. Se olisi hyvä jatke
sille veropolitiikalle, joka on työllisyyttä kannustanut.
Pitää olla aina niin, että ihmisten kannattaa
ennemmin ottaa töitä vastaan kuin jäädä ansiosidonnaiselle
työttömyysturvalle, ja silloin kun sitä työtä joudutaan
hakemaan vähän kotoa kauempaa, niin sitä pitää tämän tyyppisellä verovähennysoikeudella
kannustaa. Tämä pelkkä muuttoavustus,
vaikka onkin ihan positiivinen asia, ei siihen riitä.
Yleiskeskustelu päättyy.