Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Nyt käsitellään
tuloverolain muuttamista. Olen reilu vuosi sitten tehnyt hyvän
aloitteen tuloverolain 93 §:n muuttamiseksi siten, että halvimmaksi kulkuneuvoksi
hyväksyttäisiin julkisen kulkuneuvon sijaan oma
auto, mikäli työnantaja edellyttää oman
auton käyttöä työpaikalla tai
oman auton käyttö voidaan muutoin osoittaa työn
suorittamisen kannalta välttämättömäksi
tai oman auton käytön voidaan selkeästi
osoittaa kohtuullistavan työmatkaan käytettyä aikaa.
Arvoisa puhemies! Kodin ja työpaikan väliset matkat
on oikeus vähentää verotuksessa tulonhankkimisesta
aiheutuneina kuluina. Vähennys tehdään
perustuen halvimman kulkuneuvon käyttöön.
Mikäli julkinen kulkuneuvo on käytettävissä asunnon
ja työpaikan välisellä matkalla, vähennysoikeus
on halvimman mahdollisen kuukausi- tai seutulipun hinnan suuruinen.
Tuloverolain 93 §:stä on vakiintunut tulkinta.
Sen mukaan oman auton käyttöä työmatkakulujen
vähentämisessä voi verottajalle perustella
vain, jos julkisen kulkuneuvon odotusajat töihin saavuttaessa
tai sieltä lähdettäessä ylittävät
Verohallituksen ohjeissa annetut ajat. Ohjeiden mukaan vasta päivittäisen
odotusajan ylittäessä kaksi tuntia voidaan perustella
oman auton käyttöä. Auton tarvitseminen
työn suorittamiseen ei ole ollut riittävä peruste
verovähennykseen oman auton käytöstä työmatkoilla,
saati mikään muu peruste.
Herra puhemies! Reilu vuosi sitten tosiaan lakialoitteessani
esitin oman auton käytön matkakuluvähennysoikeuden
laajentamista koskemaan työssään omaa
autoa tarvitsevia henkilöitä. Perusteena nykyiselle
lain tulkinnalle nimittäin käytetään
korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisua niinkin kaukaa kuin vuodelta
1979. Ratkaisu syntyi tuolloin tiukan äänestyksen
jälkeen yhden äänen enemmistöllä.
Päätöksen mukaisesti työssään
omalla autolla työpaikan toimipisteestä toiseen
kulkeva henkilö ei saa vähentää työmatkakulujaan
kodin ja työpaikan välillä perustuen
oman auton käyttöön, vaikka hän
siis joutui ajamaan työpaikalle omalla autollaan, jotta
voi siirtyä työpaikasta toiseen työn
suorittamisen vuoksi kesken työpäivän.
On tietenkin luonnollista, että autoa työssään tarvitseva
henkilö kulkee sillä myös työmatkansa.
Minkään muun ratkaisun vaatiminen on erittäin
kohtuutonta. Edes työantajan ehdotonkaan vaatimus oman
auton käytöstä työssä ei
ole ollut peruste vähentää kodin ja työpaikan
välisiä matkoja omalla autolla kuljettuina. En
pidä oikeudenmukaisena käytäntönä ylipäätään
soveltaa ennakkotapauksena enää yli 25 vuotta
vanhaa äänestyksen jälkeen syntynyttä ratkaisua. Lainsäädäntöä tulisi
täsmentää siten, että se on täsmällistä,
tarkkarajaista ja että kansalaiset sitä ymmärtäisivät.
Kansalaisten tasavertaisen kohtelun tulee perustua selkeään
lainsäädäntöön eikä ikivanhoihin
ennakkotapauksiin.
Herra puhemies! Oman auton käyttökulut tulisi
voida verotuksessa vähentää sen selkeästi kohtuullistaessa
työmatkaan käytettyä aikaa. Koska nyt,
ja varsinkin nykyisin, työssäkäyntialueet
ovat laajentuneet, useiden ammattien luonne on muuttunut niin, että työn
suorittaminen edellyttää yhä suurempaa
joustavuutta työaikojen suhteen. Keskeisintä,
Pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta, on vielä se,
että julkisen liikenteen yhteydet eivät ole monestikaan
läheskään niin hyviä, että ne
takaisivat kohtuulliset työmatka-ajat. Työmatkakulujen
vähennysjärjestelmän tulisikin olla sellainen,
että se tukisi työvoiman liikkuvuutta ja joustavaa
siirtymistä paikasta toiseen.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi: Nykyiset erittäin korkeat polttoaineiden hinnat
yhdistettynä monimutkaiseen matkakuluvähennysjärjestelmään
heikentävät suomalaisten tasapuolisia työssäkäyntimahdollisuuksia.
Monille oma auto on työssäkäynnin edellytys,
sillä joukkoliikenneyhteydet eivät ole kaikkialla
kovin hyvät. Muualla kuin suurissa kaupungeissa ja niiden
lähellä joukkoliikenteen vuoroja on jatkuvasti
karsittu. Nykyisellään työ vaatii joustoa työaikojen
suhteen. Työn ja työmatkojen lisäksi tulisi
aikaa jäädä hiukan muuhunkin elämään. Esimerkiksi
ne henkilöt, jotka käyvät työssä pidemmän
matkan takaa, ihan tosissaan nykyisin alkavat harkita työssäkäynnin
mielekkyyttä ja kannattavuutta nykyisillä pysyvästi
korkeaksi jääneillä polttoaineen hinnoilla
ja samanaikaisesti riittämättömillä matkakulujen
vähentämismahdollisuuksilla.
Herra puhemies! Olisin toivonut, kun valtiovarainvaliokunta
on muutoin tehnyt niin ansiokasta ja perusteellista työtä,
että se olisi malttanut tutustua tähän
tekemääni lakialoitteeseen ja kohtuullistanut
verotusta tältä osin. Samalla kansalaisten tasavertainen
kohtelu olisi myöskin ollut entistä mahdollisempaa
verottajan kannalta katsottuna.
Yleiskeskustelu päättyy.