12) Hallituksen esitys vanhempainpäivärahoja
ja työnantajakustannusten korvaamista koskevan lainsäädännön
muuttamiseksi
Valto Koski /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on kysymyksessä hallituksen
esitys vanhempainpäivärahojen ja työnantajakustannusten
korvaamista koskevan lainsäädännön
muuttamiseksi, niin kuin se on neuvottelujen jälkeen, kun
perustuslakivaliokunta otti tähän alkuperäiseen
esitykseen kantaa, muotoiltu.
Totean, että eduskunnan päätöksen
mukaisesti perustuslakivaliokunta ja työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta ovat antaneet asiasta lausunnot ja ne on
otettu tämän mietinnön liitteeksi ja
huomioon siltä osin, kun on katsottu tarpeelliseksi.
Tässäkin tapauksessa on tehty niin, että toinen ja
kolmas lakiehdotus on hyväksytty muuttamattomina ja ensimmäiseen
lakiehdotukseen tehty muutoksia. Näistä muutaman
muutoksen otan esiin yksityiskohtaisissa perusteluissa.
9 luku 10 a §, Isäkuukausi. Hallituksen esityksessä on
ehdotettu, että niin kutsutusta isäkuukaudesta
säädettäisiin sairausvakuutuslain 9 lukuun
lisättävässä uudessa 10 a §:ssä.
Isäkuukausi on kokonaisuus, joka muodostuu isälle
maksettavasta vanhempainrahasta ja niin sanotusta bonusisyysrahasta.
Jotta tämän vanhempainrahan ja bonusisyysrahan
välinen yhteys olisi mahdollisimman selkeä, ehdotetaan,
että uuden 10 a §:n 1 momenttia täsmennetään.
9 luku 11 §, Ottovanhemman vanhempain- ja isyysraha.
Isäkuukautta koskevat ehdotukset on tarkoitettu koskemaan
myös ottoisiä. Siksi ehdotetaan, että täsmennettäisiin
sairausvakuutuslain 9 luvun 11 § 2 momenttia, jota ei hallituksen
esityksessä ole ehdotettu muutettavaksi.
Voimaantulosäännöstä ehdotetaan
muutettavaksi, koska hallituksen esityksen antamisen jälkeen
Kansaneläkelaitos on toimittanut sosiaali- ja terveysministeriölle
uudet arviot maksujen perusteista. Palkkasumman kasvu ja toisaalta
sairausvakuutuslain mukaisen päivärahamenoennusteen
alentuman vuoksi ehdotetut maksut ovat liian suuret ja tuottaisivat
näin ollen liian suuren maksukertymän menoista
aiheutuvaan rahoitustarpeeseen nähden. Tästä syystä maksuja
ehdotetaan alennettavaksi 0,01 prosenttiyksikköä.
Voimaantulosäännöksessä ei
ole ehdotettu säädettäväksi
niin kutsutun yrittäjien lisärahoitusosuuden määräämistä vuodelle
2007. Myös yrittäjien lisärahoitusosuuden
määrää koskevat edellä kuvatut,
palkkasumman suuruutta ja toteutunutta menoa ja tähän
menoon perustuvaa rahoitustarvetta koskevat reunaehdot. Tämän
vuoksi on tarkoituksenmukaista, että myös lisärahoitusosuuden
määrästä vuodelle 2007 säädettäisiin sairausvakuutuslain
muuttamisen yhteydessä.
Muutama kohta vielä valiokunnan kannanotoista ja siitä,
että mietintöön on liitetty neljä vastalausetta,
mikä kertoo, että tämä ei ole
ollut ihan pelkkä läpihuutojuttu valiokunnassa.
Ensinnäkin perhevapaakustannusten tasaamiseen totean,
että valiokunta pitää tavoitetta erittäin
tärkeänä. Kustannusten tasaamiseen tähtäävät
ehdotukset paitsi parantavat työnantajan asemaa poistavat
samalla työmarkkinoilla olevia esteitä paitsi
perhevapaiden käyttämiselle myös naisten
palkkaamiselle.
Esityksellä parannetaan työnantajalle maksettavien
korvausten tasoa ja laajennetaan vuosilomakustannusten korvausta
kattamaan bruttopalkan lisäksi myös lakisääteiset
työnantajan sosiaaliturvamaksut. Vanhempainvapaiden kustannusvaikutus
kohdistuu nykyisin ennen kaikkea niille naisten työantajille,
joilla on sopimusperusteinen palkanmaksuvelvollisuus äitiysvapaan ajalta,
koska isien vanhempainvapaat ovat lähes poikkeuksetta palkattomia.
Kun palkallisen äitiysrahakauden ajalta työnantajalle
syntyvät kustannukset alentuvat, parantuvat naisvaltaisten alojen
työnantajan työllistämismahdollisuudet. Muun
muassa sijaisten palkkaaminen helpottuu, kun äitiysvapaasta
johtuvan palkkamenon korvaamatta jäävä osuus
selkeästi pienenee. Tässä on yksi hyvin
keskeinen asia näiden perhevapaakustannusten tasaamisen
osalta.
Nyt hyväksyttävä työnantajakustannusten korvaamista
koskeva muutos tasoittaa nais- ja miesvaltaisilla aloilla vanhemmuudesta
aiheutuvien kustannusten rasitusta erityisesti, koska naisvaltaisten
työpaikkojen työnantajille edelleen jää suurempi
korvausvastuu kaikilla niillä aloilla, joilla äitiysloman
aikana on palkanmaksuvelvollisuus. Täten pitää valiokunta
tarpeellisena, että kustannusten tasaamista työnantajien kesken
edelleen jatketaan. Tämä perhevapaakustannusten
tasaamisesta.
Äitiysrahan korottamisesta totean, että äitiysrahan
tason nostaminen hyödyttää merkittävästi työnantajaa,
jolle päivärahat tilitetään
työehtosopimukseen perustuvan palkanmaksuvelvollisuuden
korvaukseksi. Valiokunnan mukaan korvaustason nousun 90 prosenttiin
yli kahden kuukauden ajalta tulisi vaikuttaa myös äitiysloman ajan
palkanmaksuvelvollisuuden kattavuuden lisääntymiseen
työehtosopimuksissa.
Kun palkanmaksuvelvollisuus monilla aloilla on kolmen kuukauden
pituinen, on naisten eriarvoisuuden vähentämiseksi äitiysrahojen
nostamista tarpeen myöhemmin jatkaa niin, että korotettua äitiysrahaa
maksettaisiin pidemmältäkin kuin 56 päivän
ajalta. Pidennys merkitsisi eriarvoisuuden vähentymistä niillä äideillä,
joilla ei ole oikeutta äitiysloman ajan palkkaan. Pidennys vähentäisi
edelleen myös työnantajan kustannusrasitusta.
Tämä äitiysrahan korottamisesta.
Sitten vanhempainrahojen korottamisesta totean, että sosiaali-
ja terveysministeriö on perustuslakivaliokunnan lausunnon
johdosta sosiaali- ja terveysvaliokunnalle antamallaan kirjelmällä esittänyt
vanhempainrahan määräytymistä muutettavaksi
hallituksen esityksestä siten, että korotettua
vanhempainrahaa maksettaisiin sekä äidille että isälle
vanhempainvapaan ensimmäisen 30 arkipäivän
ajalta. Päiväraha olisi 75 prosenttia työtuloista
43 699 euroon asti ja yli menevästä työtulosta
32,5 prosenttia. Kustannusvaikutukset olisivat samat kuin hallituksen
esityksessä ehdotetussa mallissa. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
ehdottaa lakiehdotuksen muuttamista ministeriön esittämällä tavalla.
Lakiehdotuksen muuttaminen esitetysti toteuttaa esityksen alkuperäisiä tavoitteita.
Sitten vielä vähimmäismääräiset
päivärahaetuudet. Lapsiperheiden taloudellisen
toimeentulon ja hyvinvoinnin kannalta äitiys- ja vanhempainetuuksilla
on tärkeä merkitys. Valiokunta toteaakin, että päivärahojen
tasoon pystytään vaikuttamaan parantamalla nuorten
naisten työllistymismahdollisuuksia. Kuitenkin myös vähimmäismääräisten
etuuksien tasosta tulee huolehtia. Ensisijaisten etuuksien tason
tulee olla sellainen, että se paitsi ylittää viimesijaisen
turvan eli toimeentulon tason myös vähentää tarvetta
viimesijaiseen turvaan.
Sitten, arvoisa puhemies, vielä pari kohtaa. Isyysvapaan
käytön joustavoittamisesta sosiaali- ja terveysvaliokunta
totesi järjestelmää luotaessa, että järjestelmää on
pidemmällä aikavälillä kehitettävä niin,
että isällä olisi mahdollisuus itsenäiseen
isäkuukauteen tai itsenäisiin isäkuukausiin
ilman sitä lisäedellytystä, että jakso
sijoittuu välittömästi vanhempainrahakauden
jatkoksi. Valiokunta piti välttämättömänä,
että järjestelmää kehitetään,
jos pidennetyn isyysvapaan käyttö jää vähäiseksi.
Tämä on aikaisempaan valiokunnan kannanottoon
perustuva sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö 34/2002 vp.
Tässä on todettu, että käyttö ei
ole tavoitteiden mukaisesti lisääntynyt ja nyt
annettu esitys merkitsee järjestelmän kehittämistä jne.
Miesten vanhempainvapaan käytön esteenä tutkimuksen
mukaan ovat ensisijaisesti taloudelliset syyt. Hallituksen esityksen
arvioitiin lisäävän isien halukkuutta
vanhempainvapaan käyttöön siten, että isien
nykyisin käyttämät 170 000 vanhempainrahapäivää kaksinkertaistuvat.
Nyt ehdotettavan 75-prosenttisen korvauksen arvioidaan lisäävän
isien vanhempainrahapäiviä noin kolmella neljäsosalla
eli 100 000 päivällä vuodessa.
Sen takia valiokunta katsoo, että nyt hyväksyttävän
uudistuksen vaikutuksista isyysvapaan käyttöön
tulee järjestää tiivis seuranta ja parantaa
järjestelmää edelleen, jos uudistuksen
vaikutukset nyt toteutettavan mallin avulla jäävät vähäisiksi.
Valiokunta korostaa, että erilaisia kannusteita, joilla
isien osallistumista lasten hoitoon voidaan lisätä,
tulee edelleen pyrkiä kehittämään. (Puhemies
koputtaa) Esimerkiksi malli, jossa vanhempainvapaasta osan voisi
käyttää vain isä, edistäisi
vanhemmuuden vastuun jakamista lapsen syntymästä.
Isyysloman saaminen palkanmaksuvelvollisuuden piiriin lisäisi
isyysvapaan käyttöä. Toistaiseksi osalla
isistä siihen on työsopimuksen perusteella oikeus.
Työmarkkinaosapuolten välisissä työehtosopimusneuvotteluissa
asiaa olisi valiokunnan näkemyksen mukaan tarpeen edistää.
Vielä, rouva puhemies, lopuksi totean, että valiokunta
pitää adoptioperheiden aseman parantamisen kannalta
lakiesitystä tarpeellisena ja tarpeellisena sitä vielä edelleen
jatkaa. Valiokunnan käsittelyn yhteydessä on kiinnitetty
huomiota myös monikkoperheiden asemaan, kun lapsia syntyy
samalla kertaa useampi kuin yksi. Vaikka vanhempainvapaan pidennys
mahdollistaa molempien vanhempien yhtäaikaisen osallistumisen
lasten hoitoon, on monikkoperheiden aseman helpottamiseksi tarpeen
selvittää, tulisiko myös isyysrahan maksamista
pidentää silloin, kun perheeseen syntyy yhdellä kertaa
useampi kuin yksi lapsi.
Arvoisa puhemies! Ei tästä enempää,
vaikka olisi vieläkin muutama kohta, mutta kun täällä odotellaan
puheenvuoroja, niin tämä riittänee.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun tätä ajankohtaa katsoo,
jolloin tämä lakiesitys tulee käsittelyyn,
niin voi hyvin ymmärtää, miksi nuoret
naiset eivät ole niin tavallisia eduskunnassa.
Mutta eilisessä välikysymyskeskustelussa tuli selkeästi
esille se, että nuorten naisten syrjinnässä työmarkkinoilla
nimenomaan vanhemmuuden kustannusten tasaus on erittäin
tärkeä asia, ehkä ratkaiseva asia. Hallitus
on tässä esityksessään kahdella
eri tavalla yrittänyt parantaa tilannetta. Arvostan sitä,
vaikka ne eivät ratkaisekaan nuorten naisten syrjäytymistä työmarkkinoilla.
Ensimmäinen yritys liittyy isien osuuteen vanhempainpäivien
käytöstä. Sitä rohkaistaan lisäämällä isien
ansiotuloa. Tämä on aivan hyvä, ja perustuslakivaliokunta
on onneksi todennut, että tätä ei voi
tehdä naisia syrjivällä tavalla. Kuitenkin
tämä tie, isien vanhempainvapaan korostuminen,
ei ratkaise nuorten naisten syrjintää työmarkkinoilla
silloin kun isät, todennäköisesti myös
tulevaisuudessa, tulevat käyttämään
vain vähän näitä päiviä.
Ruotsissa, jossa on ollut vanhempainkustannusten tasaus jo pitkään,
isät ovat saaneet 80—90 prosenttia ansioistaan
ja päiviä on yhtä paljon kuin naisilla, äideillä,
niin kuitenkin isien päivien käyttö on
vain noin 18 prosenttia kokonaisuudesta, Suomessa tällä hetkellä noin
5 prosenttia.
Toisin sanoen vanhempainkustannusten tasaamiseen tämä on
pitkä tie. Tämä on erittäin
hyvä tie siihen, että isät käyttävät
vanhempainvapaata enemmän, ja ehdotuksemme vastalauseessa
4 onkin, että näitä päiviä vielä lisättäisiin.
Kuitenkin kustannusten tasaus on tärkeää.
Se, palkkaako työnantaja naisen vai miehen, tässä tapauksessa
nuoren naisen vai nuoren miehen, liittyy siihen, onko siitä työnantajalle
kustannuksia. Valitettavasti on niin, että tämä hallituksen
esitys ei ratkaise tätä kysymystä. Vuosilomakustannukset
korvataan ja palkanmaksukustannuksia korvataan enemmän
kuin aikaisemmin. Tämä ei kuitenkaan ole riittävästi.
Työnantaja ei kysy, onko hallitus mennyt askeleen eteenpäin,
vaan työnantaja kysyy nuorelta naiselta, joka etsii töitä,
onko tästä minulle kustannuksia. Ne
kustannukset, jotka jäävät korvaamatta,
ovat ennen kaikkea raskauden aikaiset sairaudet. Raskaushan ei ole
sairaus, mutta kuitenkin useissa tapauksissa raskauden aikana on
paljon poissaoloja. Naisyrittäjät ovat ehdottaneet,
että lääkärit sen sijaan että määräisivät
viikon sairausloman ja jälleen uuden viikon sairausloman,
määräisivät kokonaisia sairauslomia
siten, että nämä eivät rasittaisi naisyrittäjiä niin
paljon kuin tällä hetkellä. Tämä on
merkki siitä, että raskauden aikainen sairaus on
kuitenkin erittäin suuri kustannuserä.
Toinen kustannuserä, joka liittyy tähän,
on sijaisten hankkiminen. Pienille naisyrittäjille on erittäin
hankala tilanne myös, jos joutuu hankkimaan viiden raskaana
olevan kampaajan tilalle viisi uutta ja kustantamaan heidän
koulutuksensa, sijaisten hankkimisen kustannukset jnp. Toisin sanoen
jää vielä huomattavia kustannuseriä.
Sen lisäksi lakiesitys lisää naisyrittäjien
kustannuksia siltä osin kuin useilla naisyrittäjillä ei ole
palkanmaksuvelvollisuutta kolmen ensimmäisen kuukauden
aikana. Näin ollen itse asiassa tämä laki
heikentää naisyrittäjyyden edellytyksiä.
Tästä syystä olemme ehdottaneet vastalauseessa
4, että palkanmaksu, äitiysrahamäärä, 72
ensimmäisen arkipäivän ajalta olisi 100
prosenttia. Tämä siksi, jotta kustannukset naisyrittäjyyden
kohdalta voitaisiin ratkaista.
On valitettavaa, että hallitus ei ole ottanut rohkeata
askelta, jossa vanhemmuuden kustannukset olisi voitu tasata kaikkien
työnantajien kesken, kuten on tapaus tällä hetkellä kaikissa
muissa Pohjoismaissa, ja on valitettavaa, että tämä jatkaa
nuorten naisten syrjäytyvää käytäntöä Suomessa
myös tulevaisuudessa.
Myöhäinen ajankohta huomioon ottaen ehdotan,
että pohjaksi otetaan vastalauseen 4 mukainen muotoilu.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä perhevapaakustannusten
tasaamista nais- ja miesvaltaisten alojen kesken erinomaisena edistysaskeleena
matkalla kohti tasa-arvoisempaa työelämää.
Tällä esityksellä parannetaan työnantajille
maksettavien korvausten tasoa ja laajennetaan vuosilomakustannusten
korvausta kattamaan bruttopalkan lisäksi myös
lakisääteiset työnantajan sosiaalivakuutusmaksut.
Nykyisin vanhempainvapaiden kustannusvaikutus
kohdistuu ennen kaikkea niille naisten työnantajille, joilla on sopimusperusteinen
palkanmaksuvelvollisuus äitiysvapaan
ajalta. Isien vanhempainvapaat ovat melkein poikkeuksetta palkattomia.
Lain ansiosta muun muassa sijaisten palkkaaminen helpottuu, kuten
täällä on jo kerrottukin, kun äitiysvapaan
palkkamenon korvaamatta jäävä osuus pienenee
selvästi.
Yksinhuoltajaäitien ja lapsiperheiden taloudellinen
asema paranee, kun nyt sekä äitiys- että vanhempainrahaa
esitetään korotettavaksi. Naisten eriarvoisuus
vähenee. Erityisen suuri hyöty koituu palvelualojen
naisille, jotka pääsevät tasavertaisempaan
asemaan muiden äitien kanssa.
Tästä lakiesityksestä muotoutui perustuslakivaliokunnan
käsittelyssä sellainen, että se parantaa
synnyttäneiden äitien, myös yksinhuoltajaäitien,
taloudellista asemaa alkuperäistä esitystäkin
enemmän, mutta myös kannuste isille vanhempainvapaan
pitämiseen säilyy edelleen. Äi- tiys-
ja vanhempainetuuksilla on tärkeä merkitys lapsiperheiden
toimeentulon kannalta. Päivärahojen tasoon voidaan
vaikuttaa, kun nuorten naisten työllistymismahdollisuuksia
parannetaan. Myös vähimmäisetuuksien
tasosta meidän on tietenkin pidettävä myös
huolta. Isät on saatava kiinnostumaan paljon entistä enemmän
vanhempainvapaiden käytöstä. Tämä lakiesitys joustavoittaa
isäkuukauden käyttöä, mikä on
hieno asia. Perheiden valinnanvapaus lapsen hoidon järjestämisessä näin
lisääntyy.
Arvoisa puhemies! Olen oikein iloinen, että otimme
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa kantaa myös adoptiovanhempien,
monikkoperheiden sekä perhehoitajien tarpeisiin. Esitys
parantaa ottovanhempien vanhempainrahakauden vähimmäiskestoa.
Monikkoperheiden aseman helpottamiseksi tulisi vielä selvittää,
pitäisikö myös isyysrahan maksamista
pidentää, jos perheeseen syntyy yhdellä kertaa
useampi kuin yksi lapsi.
Vielä yksi ryhmä eli perhehoitajat. Meillähän sijoitetaan
vauvaikäisiäkin, otetaan huostaan ja sijoitetaan
esimerkiksi perhehoitoon. Kun vauvaikäinen sijoitetaan
perhehoitoon, epäkohta on se, ettei lasta hoitava saa oikeutta
biologisille vanhemmille kuuluviin päivärahaetuuksiin.
Mutta kun perhehoitajille maksettavien palkkioiden yläraja
vuoden 2007 alusta poistuu, pitäisi toimeksiantosopimuksissa
ehdottomasti huomioida vauvaikäisen hoidon vaativuus ja
ympärivuorokautisuus ja korottaa reilusti sekä palkkiota että kustannuskorvausta.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Perhevapaista aiheutuvat kustannukset
ovat olleet poliittisen keskustelun aiheena jo vuosia. Useat työryhmät
ja selvitysmiehet ovat tehneet esityksiä, jotka eivät
ole johtaneet toivottuihin päätöksiin.
Nyt käsittelyssä oleva hallituksen esitys parantaa
hallitusohjelman mukaisesti merkittävällä ja
monipuolisella tavalla sekä perhevapaiden korvauksia että niiden
nykyistä tasaisempaa jakaantumista.
Tämän lain yksi merkittävimmistä helmistä on äitiys-
ja vanhempainrahan korotus. Äitiysrahan korotus ensimmäisen
56 päivän ajalta nykyisestä 70 prosentista
90 prosenttiin on merkittävää edistystä muun
muassa niille naisille, jotka eivät ole oikeutettuja työnantajan
maksamaan palkkaan. Toisaalta esityksellä korotetaan työnantajille maksettavien
korvauksien tasoa niille työantajille, joilla on työehtosopimukseen
perustuva palkanmaksuvelvollisuus.
Tämä laki lisäksi joustavoittaa isäkuukauden käyttöä esimerkiksi
siten, että isäkuukausi niin kutsutusti kelluu,
kunnes lapsi on noin 16 kuukauden ikäinen. Voimassa olevan
lain mukaisesti kuukauden käyttö on huomattavasti
rajoitetumpaa. Pidän erittäin tärkeänä myös
sitä, että adoptioperheiden asemaa parannetaan
pidentämällä ottovanhempien vanhempainrahakauden
vähimmäiskestoa.
Arvoisa puhemies! Vuonna 2005 noin 9,5 prosenttia isistä käytti
vanhempainvapaata. Jos tarkastellaan pelkkää vanhempainvapaan
käyttöä ja tiedoista otetaan pois isäkuukauden
käyttäneet isät, alle 4 prosenttia isistä käytti
vanhempainvapaata mainittuna vuonna. Jos isät jäisivät
innokkaammin vanhempainvapaalle, paljon puhuttu tasa-arvo työelämässä etenisi
myönteiseen suuntaan. Oli sinänsä harmillista,
että hallituksen esityksen hyvä tavoite kannustaa
isiä äitejä korkeammalla prosentilla
käyttämään nykyistä enemmän
vanhempainvapaata kaatui perustuslailliseen esteeseen.
Mutta prosenttien sijasta on löydettävä keinoja
tasa-arvon todelliseen toteutumiseen. Näkisin, että asenteiden
tasolla on vielä paljon tehtävissä. Veikkaukseni
on, että tulevat nuoremmat sukupolvet ovat tässä suhteessa
uuden suunnan näyttäjiä. Toisaalta lapsiperheiden
tulotasoa tulisi katsoa kokonaisuutena. Käytännössä perheen
kokonaistulot ovat ratkaisevampia kuin yksittäinen prosentti.
Tämä laki parantaa tilannetta aivan oikeaan suuntaan.
Arvoisa puhemies! Perhevapaiden kehittämiseen tulee
saada jatko-osa. On myönnettävä, että voimassa
oleva laki ja käsittelyssä oleva hallituksen esitys
ovat sangen vaikeaselkoisia. Perheille etuisuuksien tulkinta voi
aiheuttaa ylivoimaisia ongelmia, joten tiedotuksella ja neuvonnalla
on suuri merkitys myös jatkossa. Toisaalta korvauksetta
jäävät edelleenkin äkillisesti
sairastuneen lapsen hoitoajan palkkakustannukset.
Olen huolissani myös naisten välisestä epätasa-arvosta.
Minulla on henkilökohtaisia kokemuksia epäkohdista,
kun reilu kuusi vuotta sitten jäin äitiyslomalle.
Olin 30 vuotta toimineelle perheyritykselle ensimmäinen
perhevapaalle jäänyt työntekijä.
Palkalliseen vapaaseen ei ollut työehtosopimuksen mukaista
oikeutta. Kannustan tämän lain tavoitteen mukaisesti
työmarkkinaosapuolia vähentämään
naisten välisiä eriarvoisuuksia erityisesti niillä aloilla,
joilla tätä palkanmaksuvelvoitetta ei tunneta
ollenkaan. Ilokseni tein valiokuntakuulemisen yhteydessä havainnon, että joillakin
aloilla on saavutettu palkallisia jaksoja myös isille.
Ja aivan lopuksi, arvoisa puhemies, tämän
lain yhteydessä on syytä miettiä, että perhevapaista
ja niiden kustannuksista puhuttaessa käsitellään merkittävää väestöpoliittista
kysymystä. On sinänsä mielenkiintoista,
että kinataan siitä, kuka maksaa ja mitä maksaa,
mutta voiko vauvalla olla hinta?
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kello on 2.20. Vili Paloniemi, 6 v;
Aino Savolainen, 5 v; Eveliina, 9 v ja Santeri, 5 v nukkuvat. Kaksi äitiä ja
isä yrittävät yhteensovittaa työtä ja
perhe-elämää. Kyse on siksi tärkeästä asiasta,
että 2.21 kannattaa tulla eduskunnan puhujakorokkeelle
puhumaan lastemme tulevaisuuden puolesta, jotta heidän
elämänsä joskus isinä ja äiteinä voisi
olla parempi kuin meillä.
Käsittelyssämme on laki perhevapaakustannusten
tasaamisesta, jonka historia tällä vaalikaudella
ulottuu yhden selvitysmiehen raporttiin, yhden työryhmän
valmistelutyöhön, jossa laajapohjaisesti haettiin
yhteisymmärrystä siihen, miten tavoite perhevapaakustannusten
tasaamisesta aikaansaataisiin. Kyse on viestistä valtiovallalta
suomalaisille perheille, viestistä siitä, että työn
ja perhe-elämän yhteensovittaminen olisi kannattavaa,
järkevää ja se olisi myös taloudellisesti
mahdollista.
Kysyimme oman eduskuntaryhmämme valiokuntaryhmässä valmistelun
aikana, mitä maksaa, jos asia hoidetaan tällä erää loppuun
asti, päästäisiin niin miesten ja naisten,
isien ja äitien kesken kuin sitten naisvaltaisten alojenkin
kesken tasa-arvoiseen tilanteeseen. Tuota lukua en vielä tähän
päivään mennessä ole saanut,
mutta tänään tiedämme, että käsittelyssämme
on esitys, jota kannattaa ja on vara puolustaa, mutta näiltä osin
matka jatkuu. Asia ei vielä tällä erää valmistu.
Mutta toistan: on tärkeästä viestistä valtiovallan
osalta kyse, tahdosta tukea perheitä.
Eilisessä välikysymyskeskustelussa keskustan
ryhmäpuhuja ed. Mari Kiviniemi aloitti puheensa kysymällä,
kuinka moni edustaja tuntee lähipiirissään
naishenkilön, jolta on työhönottohaastattelussa
kysytty perhesuunnitelmista. Väitän, että lähes
jokainen meistä tuon asian tietää. Kyse
on naisen uran ja työelämän kannalta
erittäin keskeisestä asiasta, jotta työnantaja
ei laittaisi työnhakutilanteessa ihmisiä järjestykseen
heidän elämäntilanteensa mukaisesti.
Tavoite todellisten kustannusten tasaamisesta ei tämän
lain jälkeen vielä siis toteudu, ja meillä on
edelleenkin aloja, joilla esimerkiksi palkallinen äitiysloma
ei ole mahdollinen. Meidän lainsäätäjien
ei tule mennä työmarkkinatupopöytään.
Siellä ratkotaan osaltaan asioita, mutta meillä valtiovallalla
on mahdollisuus nyt käsittelyssämme olevan esityksen
kaltaisella tavalla asioita edistää.
Kyse on mitä keskeisimmältä osaltaan
myös asenteista, viestistä isille ja äideille
jakaa vastuuta lasten arkipäivästä, lasten
hoidosta, ja onneksi tässä asiassa jo minun sukupolveni
osalta verrattuna omiin vanhempiini on tapahtunut oleellinen muutos.
Tietoa mahdollisuuksista jatkossa tulee levittää ja
neuvontaa tulee antaa. Tulee korostaa sitä, että isän
ja äidin vanhemmuus on yhtä tärkeää,
ja se on lapsen kannalta ja lapsen tulevaisuuden kannalta tärkeää.
Asennetyötä pitää tehdä, eikä sitä millään
rahalla pystytä ostamaan, mutta taloudellisten etuuksien
kauttakin viestiä pystytään antamaan.
Kolmanneksi nostan esiin työelämän
muutokset. Kiire ja paine on lisääntymään
päin, ja siinä helposti käy niin, että se
koti ja perhe jää taka-alalle. Me emme pysty lainsäädännöllä suoraan näihin
tilanteisiin vaikuttamaan, mutta toisinpäin viesti siitä,
ettei ainakaan taloudellisesti olisi mahdotonta kummankin vanhemman
osallistua lasten hoitoon, että talous ei olisi este, on mielestäni
erittäin tärkeä ja myös tätä kautta työnantajien
osalta toivottavasti helpottaa asennoitumista työntekijöitten
tilanteeseen.
Uudistushan pitää sisällään
muun muassa äitiysrahan määrän
korotuksen, ja isille maksetaan vanhempainrahaa enemmän
kuin nykyisen lainsäädännön
voimassa ollen ja isäkuukauden käyttömahdollisuutta
joustavoitetaan. Ei tämä lainsäädäntö vieläkään
kovin yksinkertaiseksi jää, mutta joka tapauksessa
parannus nykytilanteeseen tapahtuu. Ottovanhemmille maksetaan vanhempainrahaa
pidemmältä ajalta, ja mikä rahoituksen
kannalta ja valmisteluvaiheessa olleitten mallien jälkeen
nyt käsittelyssämme olevassa esityksessä mielestäni
on tärkeää, on se, että rahoituksen
osalta vastuuta on jaettu. Tässähän ollaan
liikkeellä asian kanssa, jossa eduskuntapuolueilla on erilaisia
näkemyksiä. Tämän mietinnön
liitteenä on neljä vastalausetta, joista tullaan ajastaan äänestämään.
Nostan kokoomuksen vastalauseen esille siksi, että se
lähtee sillä ratkaisumallilla rahoittamaan perhevapaakustannusten
tasausta, että voisi otsikoksi asettaa "Verot valtion maksettaviksi".
Lisäksi tiedän, että sosialidemokraattien
ja keskustan välillä sen suhteen on eroja, kenen vastuulla
rahoituksen tämän asian yhteydessä pitäisi
olla. Minusta on löydetty oiva kompromissi siitä,
että työnantajien kesken kustannuksia jaetaan
ja toisinpäin: valtiovalta tulee tukemaan työnantajia,
yrityksiä, näitten kasvavien kustannusten osalta.
Yhden pienen puutteen koen täällä olevan,
johon on tosin tällä vaalikaudelle pystytty puuttumaan.
Myönnän, että se ei suoraan tämän
lain yhteyteen kuulu, mutta pienimmät vanhempainpäivärahat
olisivat ansainneet huomion tässäkin yhteydessä.
Tällä vaalikaudellahan on pienimpiä vanhempainpäivärahoja
nostettu 92 euron verran kuukaudessa, ja tälle suunnalle
jatkoa toivoo. Tämänkin asian yhteydessä aivan
oikeutetusti minusta valiokunta otti tähän asiaan
kannan, jolla selvitään eteenpäin ja
jolla viestitetään valiokunnan tahtoa tämän
asian yhteydessä.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Rehulan avaukseen todeten täytyy
toivoa, että Noora, 8 v ja Nea, 5 v ovat myöskin
unten mailla.
Mutta, arvoisa puhemies, tähän mietintöön, johon
tosiaankin liittyy työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
lausunto, jossa itse sain olla mukana tätä lakia
työstämässä. Esityshän
merkitsee kaiken kaikkiaan oikean suuntaista liikettä työnantajille
perhevapaakustannuksista maksettaviin korvauksiin. Aivan niin kuin
täällä ed. Rehulakin edellä totesi,
tämä työ jää vielä kesken,
seuraavillekin hallituksille riittää tässä edelleenkin sarkaa,
mutta ehdottomasti tämä on oikean suuntaista.
Niin kuin tässä työelämä-
ja tasa-arvovaliokuntakin toteaa, on tärkeää,
että työtä perhevapaasta aiheutuvien
kustannusten tasaamiseksi jatketaan myös seuraavilla vaalikausilla.
Kristillisdemokraatit ovat jättäneet sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa vastalauseen koskien muutamia perheitä,
nimenomaan minimivanhempainpäivärahaa saavia,
monikkoperheitä, adoptioperheitä sekä perhehoidossa
olevien lasten hoitajia. Samoin vastalauseessamme on otettu esille
16 §, joka koskee rekisteröidyn parisuhteen puolison
saamaa vanhempainpäivärahaa.
Kaikkein olennaisin muutos, mikä eduskunnassa tehtiin,
liittyy perustuslakivaliokunnan lausuntoon. Lain lähetekeskustelussa
jo totesin, että esitys on todennäköisesti
perustuslain vastainen, ja niinhän se osoittautui olevan
perustuslakivaliokunnassa tutkittaessa.
Sen lisäksi, että ratkaisu, jossa miehille
korvauksen peruste olisi ollut suurempi, oli perustuslain vastainen,
täytyy sanoa, että normaalin oikeustajun vastaista
on, että valiokunta ei halunnut korjata minimivanhempainpäivärahojen
ja minimiäitiyspäivärahojen tasoa. Perustuslakivaliokunta
toteaa hyvin moniselitteisesti, että erilaisia perhemuotoja
ei tulisi asettaa eriarvoiseen asemaan. Siitä jokainen
voi päätellä, mitä tällä klausuulilla
halutaan sanoa. Kun sitä valiokunnassa yritin selvittää,
ainakin yksi tulkinta oli nimenomaan se, että minimiäitiyspäivärahan
tason ei tulisi olla alle työttömän peruspäivärahan
tason. Noin viidesosa vanhempainpäivärahan saajista
ei saa tätä ansiosidonnaista etuutta, vaan todellakin
tätä pienintä mahdollista vanhempainpäivärahaa,
ja heissä on lähinnä opiskelijoita, pätkätyöläisiä ja
työttömiä. Jos ajatellaan Suomen tulevaisuutta — ikääntyvää,
harmaantuvaa Suomea — kyllä meidän mielestämme
kaikille pitäisi suoda taloudellinen mahdollisuus perheen perustamiseen
ja taloudellinen tuki ja turva siinä vaiheessa, kun perhettä on
perustettu.
Tasa-arvoinen oikeus osallistua lapsen hoitoon vakuutetun perhetyypistä riippumatta
ei todellakaan edelleenkään toteudu ottolapsiperheissä,
monikkoperheissä eikä perhehoitoa antavissa perheissä.
Kun esityksellä pyritään vaikuttamaan
vanhempainetuuksien nykyistä tasa-arvoisempaan jakautumiseen, ensimmäisenä olisi
tullut
todellakin poistaa vanhempainrahassa oleva kohtuuttomuus: minimiäitiyspäivärahan
matala määrä. Esitys ei kannusta millään
tavoin esimerkiksi vähätuloisia opiskelijaisiä pitämään taukoa
opinnoissaan ja hoitamaan lastaan.
Ottovanhemmista todetaan vastalauseessamme, että korjauksesta
huolimatta adoptiovanhemmat eivät edelleenkään
ole tasavertaisessa asemassa biologisten vanhempien kanssa eikä ottovanhempi
voi käytännössä hyödyntää lain
antamaa maksimiaikaa, 234:ää arkipäivää lapsen syntymää seuraavasta
arkipäivästä, koska Suomessa syntynyt
lapsi muuttaa perheeseen yleensä vasta biologisen äidin
kahdeksan viikon harkinta-ajan jälkeen. Kansainvälisessä adoptiossa taas
nuorimmat lapset ovat jo muutaman kuukauden ikäisiä silloin,
kun tulevat perheeseen. Lapsen kehityksen kannalta on tärkeää saada
kiintyä uuteen perheeseen adoptiosuhteen tärkeinä ensimmäisinä kuukausina,
ennen kuin lapsen elämään tulee jälleen
uusia hoitajia. Siksi näemme, että ottovanhempien
vanhempainrahakauden vähimmäiskestoa tulisi nykyisestä 180
päivästä pidentää biologisten
vanhempien etuutta vastaavasti 263 päivään.
Lausumassa myöskin esitämme, että vanhempainvapaan
ulottaminen 0—9-vuotiaina adoptoituihin lapsiin toisi käytännössä lähes
kaikki ottolapsiperheet etuuden piiriin.
Monikkoperheistä vastalauseessamme esitetään
se seikka, että kustakin monikkolapsesta tulisi syntyä oikeus
isyysvapaaseen samoin edellytyksin kuin yksittäin syntyneistä ja
isyysrahaan oikeuttavan ajan pituudeksi tulisi muuttaa isyysrahaan
oikeuttavan ajan määrä kerrottuna kerralla
syntyneitten lasten lukumäärällä.
Niin kuin työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan lausumassa
jo esitetään, myöskin vastalauseessamme
nostetaan esille se, että monikkoperheille tarkoitettua
vanhempainrahakauden pidennystä ei tulisi tehdä pakolliseksi,
niin kuin hallituksen esityksessä, koska nykyinen ei-vapaavalintainen monikkopidennys
estää siirtymisen esimerkiksi kotihoidon tuen
piiriin ja saattaa näin olla epäedullinen vanhemmalle,
joka saa vanhempainrahan vähimmäismääräisenä ja
jonka puolison tulot ovat matalat.
Perhehoitajien kohdalta toteaisimme, että kun meillä Suomessa
tällä hetkellä on valtava määrä huostaanottoja,
noin 11 000 vuosittain, meillä on paljon myöskin
perheitä tai niitä tilanteita, joissa jo suoraan
synnytyslaitokselta tiedetään, että lapsi
joudutaan sijoittamaan sijoitusperheeseen, ja jos esimerkiksi sijoitusperheessä ovat
jo saman perheen vanhemmat sisarukset, olisi tietenkin erittäin
hyvä, että siinä vaiheessa, kun lapsi
sijoitetaan sijoitusperheeseen, tämän perheen
huoltajalla, äidillä tai isällä,
olisi mahdollisuus vastaavaan vanhempainvapaaseen kuin biologisella vanhemmalla
näissä tilanteissa ja ennen kaikkea myös
siihen korvaukseen.
Lasten keskinäisen tasa-arvoisuuden kannalta edellä mainitulla
uudistuksella olisi kyllä meidän ryhmämme
mielestä selvästi suurempi merkitys kuin hallituksen
esille nostama rekisteröidyssä parisuhteessa olevan
kumppanin vanhempainrahalla. Niin kuin täällä on
aikaisemmin todettu, lainsäädännössä rekisteröidystä parisuhteesta
ei seuraa vanhemmuuteen liittyviä oikeuksia tai velvollisuuksia,
ja tämä todetaan myös tämän
hallituksen esityksen ensimmäisellä sivulla. Lisäksi
ehdotetaan, että rekisteröidyssä parisuhteessa
vakuutetulla, joka ei ole lapsen vanhempi, voisi olla oikeus vanhempainrahaan,
ja siellä siis selkeästi todetaan, että ei
ole lapsen vanhempi.
Tämä hallituksen esitys tuntuu siinä mielessä oudolta,
että adoptiovanhemmilla ei edelleenkään
ole saman pituiseen vanhempainvapaaseen oikeutta kuin biologisilla
vanhemmilla, mutta kumminkin rekisteröidyn parisuhteen
puoliso, jolla ei ole sen paremmin juridista kuin biologistakaan
suhdetta lapseen, asetetaan etusijalle suhteessa esimerkiksi adoptiovanhempiin.
Naisparien tai miesparien vanhemmuudelle ei todellakaan ole juridista
tai biologista perustaa, joten vanhempainvapaasäännöksiäkään
ei tulisi mielestämme ulottaa koskemaan lapsen vanhemman samaa
sukupuolta olevaa kumppania.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa
kysyinkin valiokunnan asiantuntijalta, olisiko mahdollista ajatella,
että joku muu henkilö, saman katon alla asuva
henkilö, esimerkiksi perheen isoäiti, voisi olla
oikeutettu vanhempainrahaan. Hänelläkään
ei ole juridista eikä biologista suhdetta lapseen, mutta
hän voisi olla lapsen hoitaja. Minkä takia tätä ei
samalla laajennettaisi myöskin muihin mahdollisiin henkilöihin,
jotka voisivat osallistua lapsen hoitoon, koska rekisteröidyn
parisuhteen vanhemman oikeutta joku asiantuntija perusteli sillä,
että se on lapsen edun mukaista? Voi kysyä, minkä tähden
esimerkiksi mummon osallistuminen lapsen hoitoon ei yhtä lailla
voisi olla lapsen edun mukaista. Asiantuntija totesi, että siinä tapauksessa sitä
ei katsota lapsen edun mukaiseksi niin suuressa määrin
kuin tämän rekisteröidyn parisuhteen
puolison osallistumista.
Kaiken kaikkiaan näemme, että perheellä tulisi
olla nykyistä suurempi valinnanvapaus perhevapaitten käytössä,
ja tässä todellakin riittää työtä niin
hallituspuolueilla kuin oppositiolla vielä tulevaisuudessakin.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun kello on jo ehtinyt kaksikymmentä vaille
kolmeen aamulla, niin en puhu pitkään.
Tämä hallituksen esitys vanhempainpäivärahoja
ja työnantajakustannusten korvaamista koskevan lainsäädännön
muuttamiseksi on merkittävä ja hyvin valmisteltu
kokonaisuus. Siinä on merkittävästi edistetty
lapsiperheiden hyvinvointia. Muun muassa tärkeimpiin kuuluva
asia on perhevapaakustannusten tasaaminen, siinä on päästy
nyt hyvin liikkeelle.
Niin ikään tässä lakiesityksessä on
sekä äitiysrahan että isyysrahan korotus,
paitsi että vähimmäisäitiyspäivärahoja
ei nyt koroteta, niitä korotettiin vuoden 2005 alusta.
Se oli silloin merkittävä asia. Tuolloin päivärahat
nousivat 30 prosentilla eli lähes 100 euroa kuukaudessa.
Olisi kuitenkin ollut nytkin perusteltua korottaa näitä työmarkkinatuen
tasolle.
Tässä lakiesityksessä niin ikään
isyysvapaan käyttö tulee joustavammaksi. Adoptioperheiden asemaa
parannetaan pidentämällä ottovanhempien
vanhempainrahakauden kestoa. Lisäksi tässä vielä parannetaan
monikkoperheiden asemaa ja puututaan perhehoitoon sijoitettujen
asemaan.
Kaiken kaikkiaan on sanottava, että lakiesityksessä on
monta hyvää kohtaa.
Arvoisa puhemies! Tässä hyvässä lakiesityksessä on
kuitenkin yksi kohta, jonka mukaan ottamista en ymmärrä.
Lakiesityksen 16 §:ssä esitetään,
että rekisteröidyssä parisuhteessa syntyvä lapsi
tai lapseksi ottaminen oikeuttaa myös vakuutetun, joka
ei ole lapsen vanhempi, vanhempainrahaan. Tämä asia
on laajempi ja merkittävämpi kuin päälle
näyttää. Voimassa olevan sairausvakuutuslain
mukaan rekisteröidyssä parisuhteessa oikeus vanhempainrahaan
on vain omaa biologista tai adoptiolasta hoitavalla vanhemmalla.
Parisuhdelain mukaan taas rekisteröidyssä parisuhteessa
elävällä ei ole oikeutta adoptioon. Parisuhteessa
elävän toisella osapuolella ei siis ole juridista
suhdetta lapseen. Lainsäädännöllisesti
tämä lakiesityksen 16 § on erikoinen.
Vanhemmuuden käsite määritellään muissa
säädöksissä, ei sairausvakuutuslaissa.
Tähän pitäisi soveltaa näitä määrityksiä,
ei itse määritellä. Nyt sairausvakuutuslaki
määrittelee vanhemmuuden käsitteen ja
tekee sen muista säädöksistä poikkeavalla
tavalla.Ei voi välttyä siltä ajatukselta,
että tässä haetaan eräänlaista
ennakkopäätöstä adoptio-oikeudelle.
Mielestäni tämä asia ei ole hallitus—oppositio-kysymys, vaan
tämä on eettinen kysymys. Tässä liikutellaan
perhekäsityksen peruspilareita.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Todellakin ed. Tölli toi tuon
tärkeän parisuhteen adoptioasian tässä esille.
On aivan selvää, että seuraavalla kaudella
hallitus, mikä pohja sitten lieneekin, ellei sieltä löydy
sitten kristillisdemokraatteja, tulee todennäköisesti
esittämään tätä parisuhdeperheitten
sisäistä adoptiota ja varmasti myöskin
adoptiota kaiken kaikkiaan.
Tähän kyllä tosiaankin sisältyy
ongelmallinen piirre, jos huomenna suuri enemmistö tästä salista
on hyväksymässä tuon 16 §:n,
koska jos ajattelemme näitä avopareja, niin avopareille
ei ole sairausvakuutuslainsäädännössä osoitettu
minkäänlaista mahdollisuutta korvaukseen, vanhempainpäivärahakorvaukseen,
mikäli avoparista toinen adoptoi lapsen, joten siinä mielessäkin asetamme
kyllä sitten hyvin eriarvoiseen asemaan erilaisia perheitä.
Yleiskeskustelu päättyy.