Pekka Kuosmanen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tänään on
joulukuun 1. päivä, perjantaiaamu, ja kello on
viittätoista vaille kolme. Kysymyksessä on lakialoitteeni
147/2006, ja salissa ovat paikalla vielä ed. Essayah
ja ed. Väistö. Erittäin arvokas kuulijakunta
minulla on tässä asiassa.
Arvoisa puhemies! Suomessa on lähes puolitoista miljoonaa
eläkkeensaajaa. Määrä kasvaa jatkuvasti,
ja pian eläkeläisiä on täysi-ikäisestä väestöstä yli
kolmannes. Tämä eläkeläisten
suuri joukko on viime vuosina joutunut lukuisten vääryyksien
kohtelemaksi, ja henki on nyt syystäkin se, että mitta
on täysi. Eläkeläisten asioiden hoidossa
on suunnan muututtava. Ei voi olla oikeudenmukaista, että eläkkeitä leikataan
perusteettomasti ja näin heikennetään
eläkeläisten ostovoimaa tuntuvasti. Ei ole myöskään
oikeudenmukaista eikä sivistysvaltiolle soveliasta, että ikäihmisten
palvelut eivät vastaa monelta osin tarvetta lainkaan ja
liian usein esimerkiksi vanhustenhuollon palveluissa pelkästään
inhimillisyyden säilyttäminen täytyy
kyseenalaistaa.
Oikein ei myöskään missään
tapauksessa ole se, että eläkeläiset
joutuvat ankaramman verotuksen kohteeksi kuin palkansaajat. Tämän
epäkohdan korjaaminen onnistuu tuloverolain muuttamisella,
jota me allekirjoittaneet tällä lakialoitteella
esitämme. Moni eläkeläinen
on pettynyt nykyhallituksen toimiin eläkeläisten asioiden ja
olojen parantamiseksi, vaikka lupauksia viime vaalien alla sateli
ja odotukset olivat korkealla. Nyt vielä ehtii korjata
tilannetta. Suomeen on ehdottomasti luotava sellainen eläkejärjestelmä ja eläkeverotus,
joka turvaa nykyistä paremmin eläkeläisten
ostovoiman ja lisää myöskin tasa-arvoa
sukupolvien välillä. Eläkeläiset
ovat perustellusti kokeneet epäkohdaksi palkansaajia korkeamman
verotuksen. Erityisen vaikea tilanne on pienehköä työeläkettä saavien
kohdalla, joiden tuloverotus on kireämpää kuin
samatuloisilla palkansaajilla. Tulovälillä 13 000—36 000
euroa eläkettä verotetaan ankarammin kuin palkkatuloa.
Tasapuolisuuden vuoksi on aiheellista, että eläkkeensaajien
verotusta kohtuullistetaan palkansaajien tasolle tällä nimenomaisella
tulovälillä valtionverotuksen uudella eläketulovähennyksellä.
Eläkkeensaajien tuloveronkevennyksellä lisätään
paitsi sukupolvien välistä tasa-arvoa myös
eläkeläisten ostovoimaa. Eläketulovähennys
keventäisi eläkkeensaajan tuloveroa enimmillään
2,9 prosenttiyksikköä, ja kevennyksen piiriin
kuuluisi yli puoli miljoonaa suomalaista eläkkeensaajaa.
Kun säädetään uusi valtionverotuksen
eläketulovähennys, on syytä kumota voimassa
olevan lain tarpeeton 100 §, jossa säädetään
tulosta tehdystä valtionverotuksen vanhasta eläketulovähennyksestä.
Sillä ei enää vuonna 2006 ole merkitystä,
koska sitä ei myönnetä niillä tulotasoilla, joilla
eläkkeensaaja maksaa valtiolle veroja.
Arvoisa puhemies! Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiesityksen:
"Laki tuloverolain 100 ja 125 a §:n muuttamisesta.
Eduskunnan päätöksen mukaisesti kumotaan 30.
päivänä joulukuuta 1992 annetun tuloverolain
100 § sellaisena kuin se on osaksi laeissa 1126/1996
ja 896/2001 sekä lisätään
mainittuun lakiin 1535/1992 uusi 125 a §, joka
kuuluu seuraavasti:
Valtionverotuksen eläketulovähennys
Ansiotulosta valtiolle suoritettavasta tuloverosta vähennetään
valtionverotuksen eläketulovähennys. Vähennys
lasketaan verovelvollisen eläketulon perusteella.
Vähennys on 10 prosenttia 1 momentissa tarkoitettujen
tulojen 12 000 euroa ylittävältä osalta.
Vähennyksen enimmäismäärä on
kuitenkin 500 euroa. Verovelvollisen puhtaan ansiotulon ylittäessä 20 000 euroa
vähennyksen
määrä pienenee 3 prosentilla puhtaan
ansiotulon 20 000 euroa ylittävältä osalta.
Vähennys tehdään valtionverotuksen ansiotulovähennyksen
jälkeen ja ennen muita ansiotulosta valtiolle suoritettavasta tuloverosta
tehtäviä vähennyksiä.
Jos vähennys on suurempi kuin ansiotulosta valtiolle
suoritettavan tuloveron määrä ennen vähennyksen
tekemistä, erotusta vastaava määrä, kuitenkin
enintään verovelvolliselle määrätyn kunnallisveron,
kirkollisveron ja sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun yhteismäärän
suuruinen määrä, luetaan verovelvollisen
hyväksi siten kuin verotusmenettelystä annetussa
laissa säädetään pidätetyn
ennakon käyttämisestä."
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2007, ja minun lisäkseni on 39 kansanedustajaa allekirjoittanut
tämän lakiesityksen.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuosmasen lakialoite liittyy eläkeläisten
verotukselliseen epäkohtaan. On totta, että eläkettä verotetaan
13 000—36 000 euron vuotuisen eläketulon
osalta palkkatuloa ankarammin. Tähän epäkohtaan
on tulevan hallituksen ohjelmassa kiinnitettävä huomiota.
Keskusta korostaa, että samanaikaisesti on otettava
ratkaistavaksi myös pienimpien eläkkeiden korotus.
Nämä kaksi kysymystä on todella otettava
samanaikaisesti keskusteluun ja myös hallitusohjelmaan.
Me tiedämme, että meillä on hyvin paljon
edelleen niitä eläkeläisiä,
joiden vuotuinen eläketulo on merkittävästi
alle 13 000 euron, ja on tärkeää,
että heidän ostovoimaansa myös kyetään
parantamaan, ja tällä tavoin eläkeläisten
kokonaiskysymys tulee samanaikaisesti ottaa hallituksen ohjelmaan
ja myös sitä koskevat sekä eläketulon
korotus että verotuksellisten epäkohtien korjaaminen
on ratkaistava.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kuosmasen lakialoite on hyvä ja
kannatettava ja noudattelee pääosin sitä mallia,
mitä Veronmaksajain keskusliitto on esittänyt.
Tässähän pyritään nimenomaan
näitten noin 400 000:n, ehkä jopa lähemmäs
puolen miljoonan, eläkeläisen tilanteen parantamiseen,
jotka maksavat eläkkeestään enemmän
veroja kuin vastaavan suuruista ansiotuloa saavat tulonsaajat. Se
syyhän on se, että eläkeläinen
ei voi saada tulonhankkimisvähennystä eikä ansiotulovähennystä,
ja tällainen uusi eläketulovähennys valtionverotuksessa
auttaisi nimenomaan heidän tilannettaan.
Kunnallinen eläketulovähennyshän
huolehtii kuntapuolella oikeastaan täysin pelkkää kansaneläkettä saavien
kohdalla sen, että kansaneläkkeestä ei
mene veroa, mutta nämä, jotka saavat kansaneläkkeen
päälle pientä työeläkettä,
joutuvat kohtuuttomaan tilanteeseen eli heidän kohdallaan
verotus on ankarampaa. Tämä epäkohta on
noussut tämän vaalikauden lopussa esille, ja on
aivan selvää, että tähän
kyllä varmasti joudutaan tulevalla hallituskaudella palaamaan.
Keskustelu päättyy.