Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Muutama viikko sitten EU:n Eurojustin ja Yhdysvaltain
oikeusviranomaisten välillä solmittiin yhteistyösopimus,
jossa muun muassa sovittiin vaihtaa tietoja terrorismiepäillyistä ja
rajan ylittävästä rikollisuudesta EU:n
ja Yhdysvaltojen välillä. Molempia sopijaosapuolia
sitovat kansainväliset ihmisoikeussopimukset. Yhdysvallat on
kuitenkin pelkän vihjeen perusteella siepannut ihmisiä,
säilyttänyt heitä epämääräisiä aikoja ja alistanut heitä kidutukselle.
Ihmisoikeusloukkausten vaara on siis sopimuksen osalta ilmeinen.
Miten hallitus aikoo menetellä, jotta poliisin tai
syyttäjän tieto tai epäilys ei johda
ihmissieppauksiin, kiduttamisiin, pitkiin pidätysaikoihin ilman
oikeudenkäyntejä tai jopa mahdollisesti kuolemantuomioihin?
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa herra puhemies! Tämä sopimus, joka
on puhtaasti virkamiestason sopimus, joka solmittiin Eurojustin
ja USA:n välillä tässä taannoin
sisäministeri Rajamäen ja minun Washingtonissa
olomme aikana, ei johda minkäänlaiseen sellaiseen
tietojenvaihtoon tai tietosuojan rikkomiseen, ei yksilön
eikä yhteisön kannalta, mitä nyt tässä edustaja
kertoo. Tulen huomenna normaalille käynnille suureen valiokuntaan,
jossa annan myös tästä perusteellisen
selvityksen, niin perusteellisen kuin edustajat ikinä haluavat.
Eurojustin tavoite kaiken kaikkiaan on toimia erittäin
tiukan tietosuojan piirissä, ja se sopimus, mistä nyt
on kysymys, on sillä tavalla, puhemies, erittäin
hyvä myös USA:n kannalta ja myös näihin
epäilyihin nähden, että se nimenomaan
tiukentaa, Eurojustin vaatimat tietosuojaehdot nimenomaan tiukentavat,
sitä käytäntöä, mitä voisi
olla ilman tätä uloskirjoitettua sopimusta USA:han
nähden. Se on erittäin hyvä sopimus ja omalta
osaltaan takaa, että siinä syyttäjäyhteistyössä,
(Puhemies koputtaa) mikä tapahtuu siis viranomaistoiminnassa,
kaikki tapahtuu niin kuin pitää.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Eurojustin tai suomalaisten tai ylipäätänsä eurooppalaisten
viranomaisten antama vihje voi kuitenkin olla väärä, osittain väärä tai täysin
oikea ja perusteltu.
Esimerkkejä valitettavasti näistä perättömistä vihjeistä,
jotka ovat johtaneet sieppauksiin, on olemassa jo Euroopassa. Vihjeen
oikeellisuudesta riippumatta ongelmana kuitenkin on, että Yhdysvallat
ei tunnusta ihmisoikeussopimuksia ja että annettu vihje
voi joka tapauksessa johtaa ihmisoikeusloukkauksiin, kidutuksiin
tai jopa kuolemantuomioihin.
Koska nyt solmittu sopimus jättää selkeitä aukkoja,
jotka vaarantavat meitäkin sitovat ihmisoikeussopimukset,
kysyn: Mihin toimiin Suomen hallitus on ryhtynyt Eurojustin ja Yhdysvaltojen
oikeusviranomaisten välisen tietojenvaihtosopimuksen purkamiseksi?
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Lähtökohta on se, että Eurojust
voi viranomaisena solmia vastaavan tyyppisiä sopimuksia
myös ilman yhdenkään valtion suostumusta,
kun se tapahtuu Eurojustin perustamissopimuksen mukaisesti. Minä en
ihan tiedä; ilmeisesti edustaja puhuu ihan muista sopimuksista. Tämä sopimus
ei ole minkäänlainen luovutussopimus. Sen perustehtävänä on
edistää rajat ylittävien tutkimusten
ja syytetoimien koordinointia, tietojenvaihtoa. Kun Eurojustissa
istuu joka ikisen Euroopan unionin maan oma syyttäjä — Suomesta
siellä istuu valtionsyyttäjä Maarit Loimukoski — kaikki
tiedot esimerkiksi, mitkä menevät, sanotaanko,
Suomen kansalaisesta tai jonkun sellaisen rikoksen johdosta, että halutaan
tietoja vaikka suomalaisesta, joka on USA:ssa tehnyt rikoksen, kaikki
menevät valtionsyyttäjä Loimukosken kautta.
Sopimus ei velvoita antamaan minkäänlaisia tietoja,
jos ei haluta. Nämä tiedot ovat nimenomaan, ja
tämä on, syyttäjän käsissä oleva
asia. (Puhemies koputtaa) Siis minkäänlainen luovutussopimus
tämä ei ole. Pitää puhua oikeista
sopimuksista.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä ei ole minkäänlaista
erimielisyyttä eikä epäselvyyttä siitä,
mistä sopimuksesta nyt puhutaan. Nyt puhutaan tietojenvaihtosopimuksesta, ja
se, mitä ed. Sirnö yrittää sanoa,
on se, että kun Yhdysvalloissa ei ole korkeita ihmisoikeusnormeja
esimerkiksi vankien kohtelussa ja Euroopan unioni on kuitenkin niitä yrittänyt
puolustaa, niin on riski, että tämä tietojenvaihto
johtaa epäinhimilliseen kohteluun. Tätähän
me emme tietenkään halua.
Mutta haluaisin kysyä, miten on mahdollista, että Euroopan
parhaassa parlamentaarisessa EU-politiikan valvontajärjestelmässä,
meillä eduskunnassa, on päässyt käymään
niin, että hallitus ei ole tuonut tätä asiaa
lainkaan tiedoksi eduskunnalle, ja kuitenkin se allekirjoitettiin
marraskuussa. Miten hallitus selittää sen, että tämä on päässyt
tapahtumaan?
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Huomenna tulen antamaan tästä aivan
yksityiskohtaisen selvityksen. Tässä ei siihen
ole mahdollisuutta. Lyhyesti sanottuna tämä asia,
tämä sopimus, ei ole sen laatuinen sopimus, se
on siis valmisteltu, neuvoteltu, käsitelty puhtaasti Eurojustin
piirissä, ja niin kuin totesin, Eurojust voi itse solmia
kanssakäymissopimuksia, yhteistyösopimuksia, ilman
tällaisia uloskirjoitettuja sopimuksia, ja se ainoa kiinnekohta,
mikä tulee nyt sitten ministerineuvostoon, on se, että lopullinen
sopimus, mikä on neuvoteltu, käsitelty Coreperissa,
voidaan joko hyväksyä tai hylätä ministerineuvostossa.
Tämä asia on mennyt ympäristöministerineuvoston
kautta A-listalla, ja tätä ei ole missään
tapauksessa tarvinnut tuoda eduskuntaan. Nyt tulee huomenna siitä selonteko,
ja tästä asiasta voidaan sitten siellä keskustella
tarkemmin.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Terroristit ovat surmanneet New Yorkissa tuhansia
viattomia siviilejä, Espanjassa, Englannissa satoja viattomia
siviilejä. Tämän terrorismin ennaltaehkäisy
on äärimmäisen tärkeätä,
ja tässä ennaltaehkäisyssä viranomaisten
yhteistyö, johon kuuluu myös tietojenvaihto, on
avainasemassa.
Kun kuuntelin edellisiä puheenvuoroja, syntyi vähän
sellainen mielikuva, niin kuin ongelma ei olisi terrorismi, vaan
ongelma olisi viranomaisyhteistyö terrorismin torjumiseksi.
Järjestyksen vuoksi kysyn:
Onhan hallitus sitä mieltä, että tärkeämpää on terrorismin
torjunta ja menestyksekäs terrorismin torjunta, että se
on kaikkein tärkeintä tässä asiassa?
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Se on myös tämän
sopimuksen yksinomainen tarkoitus.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Oli erittäin hyvä, että tulee
myös mahdollisuus kertoa niistä tärkeistä sisäasioista, joista
myöskin Washingtonissa keskusteltiin. Oli tärkeätä,
että Euroopan unionin ja Yhdysvaltain välillä keskusteltiin
hyvin vahvasti myöskin järjestäytyneen
rikollisuuden ja ihmiskaupan torjunnasta, ja kuten ed. Zyskowicz
totesi, on erittäin tärkeätä,
että kansainvälisen terrorismin torjunnassa Euroopassa
muistetaan myös transatlanttisen yhteyden tärkeys
ja merkitys.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä sopimus saattaa olla
erittäin hyvä, niin kuin ministeri sanoi, ja tarpeellinen,
mutta siitä huolimatta nousee kyllä esiin kysymys,
onko todella tällaisia sopimuksia, jotka koskettavat Suomessakin
kansalaisten perusoikeuksia, mahdollista sopia virkamiestasolla.
Niin kuin ministeri alkupuheenvuorossaan sanoi, tämä on
virkamiestason sopimus. Onko mahdollista näin menetellä?
Sen arvion tekeminen saattaisi kyllä kuulua mieluummin
eduskunnalle kuin jollekin virkamiehelle tai hallitukselle.
Oletteko nyt varautunut siihen, että jos eduskunnassa
todetaankin, että tämä on esimerkiksi Suomen
perustuslain kanssa joltain osin ristiriidassa, niin mitä sitten
tapahtuu?
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! No, totta kai se pitää tutkia
ja sitten katsotaan, mitä tapahtuu. Mutta tämä on
siis viranomaistason sopimus, joka ei muuta millään tavalla
yhtään Suomen kansallista lakia, ei tietenkään
perustuslakia sisällöltään,
ei kansallista lakia, ei myöskään Eurojustin
aiemmin solmimia sopimuksia, vaan tämä on nimenomaan
alisteinen näille muille sopimuksille, eli että sopimuksella
on ikään kuin vakautettu, kirjattu ulos, ne käytännöt,
joita tällaisessa yhteistyössä voidaan tehdä.
Sanon vielä sen, että nimenomaan olen siitä tyytyväinen,
jos sisällöstä puhutaan, että nimenomaan
USA joutui hyväksymään Eurojustin erittäin
tiukan tietosuojan, myös yksilön tietosuojan,
niiden luovuttamiseen, saamiseen. Siellä on pitkä rivi
sopimuksessa niitä ehtoja, joita täytyy noudattaa.
Jos näin ei ole, toiminta ei käynnisty millään
tavalla. Se on nimenomaan Eurojustin syyttäjien asia.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Ed. Zyskowiczin kommentit eivät nyt
hätkäytä, mutta kyllä sen sijaan
oikeusministeri Luhtasen. Eli totta kai kaikki ovat varmasti sitä mieltä,
että ilman muuta rikollisuutta ja terrorismia pitää torjua
eikä siitä ole toista kysymystäkään,
mutta eihän se sulje pois sitä, että mehän
olemme Suomen eduskunnassa ylpeilleet sillä, että eduskunta
pääsee EU-asioissa valmistelussa mukaan, ja nyt
tässä on kysymys, joka koskettaa hyvin syvästi,
konkreettisestikin, kansalaisten oikeussuojaa ja tietosuojaa, enkä voi ymmärtää,
että oikeusministeri itse katsoo olevansa
korkeampi tällaisten ihmisoikeussopimusten tulkitsija
kuin mitä meillä perinteisesti perustuslakivaliokunta
on.
Perustuslakivaliokunta on tehnyt arvokasta ja perusteellista
työtä, eikä suinkaan pelkästään meidän
kansanedustajien pohdinnan myötä, vaan kuuntelemme
kansainvälisesti arvostettuja ihmisoikeusasiantuntijoita,
ennen kuin teemme ratkaisujamme. Olen kyllä aika järkyttynyt
oikeusministeri Luhtasen suhtautumisesta eduskunnan myötävaikutukseen
ja erityisesti perustuslakivaliokunnan tulkitsijan rooliin, kun
on kyse kansalaisten tietosuojasta ja oikeussuojasta.
Eli kysymys oli: Katsooko ministeri olevansa tehtäviensä tasalla?
(Naurua)
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Tuohon kysymykseen en vastaa, mutta totean
sen, että en katso edes olevani yläpuolella tai
alapuolella, koska tässä on käsittelyjärjestys
täysin selvä. Eurojust päättää itsenäisesti Eurojust-päätöksen
27 artiklan 3 kohdan mukaisesti sopimusneuvottelujen käynnistämisestä kolmansien
maiden kanssa. Se neuvottelee sopimukset täysin itsenäisesti,
eivätkä muut EU:n toimielimet osallistu neuvotteluihin.
Tämä on näin tapausten kulku.
Kuten totesin, tämä on puhtaasti operatiivista toimintaa,
joka ei loukkaa eikä mene yläpuolelle minkään
aiemmin neuvotellun sopimuksen. Helsingin Sanomien uutisiin ei kannata
nyt nojautua. Se oli täyttä puppua koko juttu.
Sanon vaan näin, että kun huomenna suuressa valiokunnassa käydään
muistiot läpi ja tentataan valtionsyyttäjä Maarit
Loimukoskea, joka hoitaa käytännössä näitä asioita,
niin asia varmaan valkenee. Asia on, puhemies, erittäin
tärkeä.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä ei ole kyse tietosuojasta,
kuten arvoisa ministeri alkuperäisessä vastauksessaan
esitti. Tässä on kyse siitä, mihin sopimuksen
perusteella luovutettavia tietoja tullaan käyttämään.
Kuten oikeusministeri ainakin näiden lehtitietojen mukaan
on todennut: meidän täytyy vain luottaa. Vaikea luottaa,
kun Yhdysvallat on jo myöntänyt sieppauksessa
käytettävien salaisten vankiloiden olemassaolon
muun muassa EU-maissa ja säätänyt niin
sanotun kevytkidutuksen sallivan lain. Kysynkin:
Miten me voimme varmistaa, etteivät luovuttamamme tiedot
johda ihmisten sieppaamiseen ja kevytkidutukseen?
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Tällä sopimuksella ei ole
mitään tekemistä kevytkidutuslain kanssa,
ei muunkaan lain kanssa. Sanon vielä kerran sen, että Helsingin Sanomien
sunnuntain artikkeliin ei kannata vedota millään
tavalla. Sanoin toimittajalle moneen kertaan, että me ministerit
emme ole kirjoittaneet minkäänlaista sopimusta
alle. Nimittäin siinä puhuttiin aivan muusta asiasta,
jonka sisältö on niin epäselvä vieläkin.
Me emme kirjoittaneet siis mitään sopimusta alle,
vaan keskustelu käytiin kokouksessa ihan muista asioista.
Siis samanaikaisesti kirjoitettiin alle, siellä hyväksyttiin
viranomaistasoilla, tämä Eurojustin sopimus. Meillä ei
ollut siihen osuutta eikä arpaa, minkä piti jo äsken
käydä selville. Se oli nimittäin aivan
Eurojustin kollegion puheenjohtajan Kennedyn ja Amerikan puolelta
virkamiehen allekirjoittama asiakirja.
Tästä syystä totean, että kun
asiakirjassa todella puututaan erittäin keskeisiin yhteistyöasioihin
Eurojustin välillä— Eurojust on jo perustettu kaikkien
ihmisoikeussopimusten mukaisesti — ja kun vielä sopimuksessa
puhutaan erittäin perusteellisesti sisällöstä siten,
miten sitä sovelletaan, sen tarkoitus, toimivalta, mitä tietoja
pitää saada henkilön itsestään — pitkä pitkä luettelo, kannattaa
katsoa se sopimus — niin sanon vaan näin, että kaikki
tämä on voitto Eurojustille ja on erittäin
hyvä asia, että tällaisen sopimuksen
Eurojust kykeni myös USA:n kanssa tekemään.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt näyttää siltä,
että ministeri Luhtanen on sitä mieltä,
että tämä syyttäjäviraston
ja USA:n välillä tehty sopimus ei millään
tavalla kuulu eduskunnalle eikä edes hallitukselle vaan
olemme pelkästään sivustaseuraaja. Nyt
ministeri tulee kuitenkin huomenna suureen valiokuntaan siitä raportoimaan.
Nähtävästi se tapahtuu sitten vain yleisen
mielenkiinnon vuoksi ja ylimääräisenä ohjelmanumerona
muiden asioiden ohella.
Kun ed. Zyskowicz totesi omassa kysymyksessään
ihmisoikeuksista ja kansainvälisen rikollisuuden ja terrorismin
torjunnasta, niin kysyn nyt varmuuden vuoksi:
Pitääkö hallitus ja pitääkö oikeusministeri Luhtanen
tärkeänä sitä, että tässä yhteistyössä kuitenkin
sen vaikeudesta ja haasteellisuudesta huolimatta pyritään
myöskin kunnioittamaan ihmisoikeuksia?
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa herra puhemies! Tämä asia lienee
itsestäänselvyys. Tähän ei varmasti
sen kummemmin tarvitse kommentoida.
Minä totean vielä siis sen tästä sopimuksesta, että huomenna
keskustellaan niin paljon kuin tarve vaatii. Totean vielä sen,
että näitä sopimuksia on siis tehty jo
aiemmin. Ainakin minun tietääkseni minua aiemmin
oikeusministerit ovat solmineet tai olleet mukana tai tietoisia
ainakin ilmeisesti Islannin, Norjan, Romanian kanssa, ei näitäkään
ole tänne tuotu saman perusperiaatteen mukaisesti aivan
samalla tavalla menetellen. Tämä on tässä.
Totean vielä, että Eurojust neuvottelee ja
solmii sopimuksensa täysin oma-aloitteisesti ja tämä olisi
voitu solmia vaikka helmikuussa ohi meidän puheenjohtajuutemme.
Korostan vielä, että tällä ei
ole mitään tekemistä meidän
puheenjohtajuutemme kanssa. Tämä ei ole meidän
agendallamme ollut, tämä on normaalia Eurojustin
rutiinia. (Puhemies koputtaa) Siellä tehdään
sopimuksia, kanssakäymisiä jne., ei mitään
tekemistä sen kanssa.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Muun muassa sen sopimuksen läpikäynti
on todellakin katsottava huomenna, koska siellä on myös
kohtia erikseen tietojenluovutussopimuksista, joita ministeri ei
nyt siteerannut. Mutta tämä asia on ollut ministerineuvostossa,
niin kuin ministeri itsekin kertoi, joten kysymyksessä ei ole
puhtaasti viranomaisyhteistyöasia vaan se on ollut ministerineuvostossa
a-kohtana silloin, kun ympäristöministerit ovat
kohdanneet. On ihan selvää, että tämä on
vähintään niin sanotun E-luokan asia
meidän perustuslakimme mukaan. Walesin parlamenttikin on
käsitellyt tätä asiaa etukäteen.
Ei voi olla niin, että tämän mittaluokan
asia ei olisi vähintään niin sanottu
E-asia eli tärkeä asia. Se ei poista sitä,
että saattaa olla perusteltuja syitä siihen, minkä takia
tähän sopimukseen on päädytty.
Saattaa olla hyvinkin semmoisia syitä, että tässä on
loppujen lopuksi ollut myös hyviä puolia, mutta
se, ettei tätä tuotu eduskuntaan käsiteltäväksi,
on kyllä todellakin keskustelun väärti,
ja se ei tässä minuutissa ratkea.
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Eurojustin USA-sopimuksen käsittely
EU:ssa on tapahtunut niin, että Eurojustin kollegio on
hyväksynyt tämän USA:n kanssa neuvotellun
yhteistyösopimuksen syyskuussa kollegionsa kokouksessa
yksimielisesti. Eurojustilla on oma valvontaviranomainen vielä tällaisia
tapauksia varten. Valvontaviranomainen oli antanut hyväksyntänsä sopimukselle.
Tämän jälkeen sopimus on saatettu neuvoston
käsittelyyn sen muodollista hyväksymistä varten
siitä syystä, että tällaiset
asiat halutaan pitää avoimina, vaikka niitä ei
käsitellä vaan sanotaan, että ne menevät
Coreperin kautta. Coreper on hyväksynyt tämän
täysin yksimielisesti hyvänä asiana,
ja se on mennyt a-listalla hyväksyttäväksi
ympäristöministerineuvoston kautta ja sitä kautta
vaan, että tämä kuuluu siihen agendaan,
että joku saattaa haluta siihen kiinnittää huomiota.
Ei ole sitten kiinnitetty tähän a-listan kohtaan
huomiota.
Mutta siihen ette voi, ed. Brax, vedota, että joku
muu parlamentti on sen käsitellyt. EU-maiden parlamenteilla
on täysin erilaisia säädöksiä olemassa.
Nämä kaikki on selvitetty täysin perusteellisesti.
Joku maa vaatii sitä, että pienemmätkin
asiat pitää tuoda, ne menevät tiedoksi,
ne ovat erilaisen käsittelyn kohteena. Tämä nimittäin
selvitettiin täysin perusteellisesti, kun kävimme
läpi erittäin laajan niin sanotun USA:n ja EU:n
välisen sopimuksen, joka koski matkustajarekisteriasioita,
joka on aivan eri asia ja jonka ilmeisesti Helsingin Sanomien toimittaja
pahanpäiväisesti sotki. (Naurua)
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus informoi eduskuntaa joko E- tai Y-asioina
perustuslain mukaisella tavalla, ja tässä on meillä syntynyt
pitkä käytäntö. Huomenna, kun
ministeri antaa selvityksen tästä tapahtumasta,
sen yhteydessä on mahdollista todella arvioida, mikä tämä selvitystarve
eduskunnalle on ollut, ja siinä otetaan huomioon varmastikin
myös yhdentoista vuoden ajalta vastaavan kaltaisesti muiden
sopimusten osalta noudatettu käytäntö. On
luonnollista, että hallitus informoi eduskuntaa. Tässä olemme
kuulleet sen, minkä luontoisesta sopimuksesta on kyse ja
mikä on sen käsittelyjärjestys olemassa,
ja hallitus tietysti toimii täysin eduskunnan ohjeiden
mukaan näissä informoinneissa.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Tämä aihe on varsin perusteellisesti
tullut käsitellyksi, mutta tässä on terminologiaa,
joka vaikuttaa vähän hämmentävältä.
En muista tässä salissa aiemmin puhutun käsitteestä kevytkidutus. (Ed.
Jaakonsaari: Tässä on eduskunnan kyselytunti!) — Tietysti
tässä kollega Jaakonsaari arvelee, että se
voisi olla vaikkapa eduskunnan kyselytunti, mutta se nyt ei ole
kovin hyvää huumoria näin vakavassa asiassa.
Onko määriteltävissä, herra
puhemies, mitä tarkoittaa kevytkidutus? Miten se eroaa
tavallisesta kidutuksesta?
Puhemies:
Kysymys on sen luontoinen, että kysyn, haluaako hallitus
vastata tähän.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä oli edustajan kysymykseen
sisältyvä määritelmä.
Hallituksen jäsenet eivät ole käyttäneet
sitä.
Jari Vilén /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oikeus- ja sisäasioiden asiakokonaisuushan
on yksi Suomen puheenjohtajuuskauden keskeisiä painopisteitä,
koska me kaikki tiedämme niiden merkityksen ja tärkeyden
unionin yhteisen politiikan kehittämisessä. Ne
ovat myös kaikkein herkimpiä asiakohtia jokaisessa
jäsenvaltiossa, niin kuin tässäkin keskustelussa
esille on tuotu. Olen kuitenkin varma siitä, että me
kaikki olemme samaa mieltä, että tätä yhteistyötä tarvitaan, mutta
tämän yhteistyön osalta on syytä käydä tiettyjä pelisääntökeskusteluja,
joten olen hyvin tyytyväinen siitä, että ministeri
Luhtanen on huomenna saapumassa valiokuntaan selostamaan tätä asiaa.
Mutta pidän myös hyvin tärkeänä ja
kiitän pääministeriä vastauksesta,
jossa hän sanoi, että hän on hallituksen
puolesta valmis siihen, (Ed. Jaakonsaari: Nyt on kovasti kiitetty!)
että tämä asia käydään
nyt lävitse siten, että tarvittaessa myös
eduskunnan lakivaliokunta ja perustuslakivaliokunta voivat arvioida
myös meidän järjestelmämme toimivuutta,
koska minun mielestäni se, mistä on syytä keskustella,
on se, että me olemme maailmalle kertoneet, että meillä on
paras järjestelmä maailmassa, jossa eduskunta
ja hallitus käyvät vuoropuhelua. Nyt me joudumme
toteamaan, että ilman poliittista keskustelua joko kotimaassa
tai edes Euroopan unionin neuvostossa virkamieskäsittelynä virkamiesvastuulla
asia on edennyt. Sen takia mielestäni on perusteltua, että se
käydään myös poliittisesti,
ja toivon, että ministeri Luhtanen omalta osaltaan on tukemassa
sitä, että eduskunta käy myös
erikoisvaliokunnissa tarkalleen keskustelun, toimiiko järjestelmämme
ja mitä me voimme oppia tästä kaikesta.
Puhemies:
Puheenvuoro ei sisältänyt kysymystä.
Saa kuitenkin vastata, pääministeri.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kuitenkin kysymykseen tai puheenvuoroon sisältyi
tämä ajatus siitä, että automaattisesti
kaikissa niissä neuvotteluissa, joita EU-virastot käyvät
asioista, joista niillä omien perussopimustensa mukaan
on oikeus tehdä sopimuksia, nekin automaattisesti olisivat
asioita, joihin myös muut puuttuvat. Haluan, että myös
tämä puoli käydään
lävitse, että virastoilla on sääntöjensä perusteella
omat oikeutensa myös olemassa. Oikeusministerin äsken
kuuleman selvityksen mukaan tässä Eurojust on
toiminut nojautuen näihin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun oikeusministeri on nyt vakuuttanut, että tässä pikemminkin
rajoitetaan Yhdysvaltojen mahdollisia ikäviä pyrkimyksiä,
niin joutuu tietysti kysymään, mistä syystä sitten
on mahdollista, että Yhdysvallat on suostunut tähän
sopimukseen, siis maa, jonka nykyinen oikeusministeri on pari vuotta
sitten todennut, että Geneven sopimukset ovat vanhentuneita,
ja kannattaa rankempia kuulustelumenetelmiä, siis tätä kevytkidutusta.
Kaiken lisäksi hän on nimityskuulemisessaan todennut,
että Cia:lla on erityisvaltuudet kuulustelumenetelmien
käytössä.
Jos tämän kevytkidutuksen lopuksi sitten vastaatte
vielä: Mitä USA voitti tästä sopimuksesta?
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Tuntuu kyllä todella, että emme
puhu kyllä ihan samasta sopimuksesta. Tämä sopimus,
kun puhutaan kidutuksesta, kevytkidutuksesta tai mistä tahansa
kidutuksesta, auttaa siis molempia osapuolia, sekä EU-maita
että USA:ta, ja se auttaa myös Suomea. Oletetaan
vaikka, että Suomesta pakenee talousrikollinen Amerikkaan ja
sieltä on vaikea saada tietoja hänen kiipeliin saamisekseen
teostaan vastaamaan. Silloin astuvat nämä yhteiset
tietojensaantiverkostot, missä hän liikkuu. Amerikassa
on yhteyshenkilö nimetty. Puhutaan samoista asioista. Sopimus
sisältää myös yhteistä koulutusta
jne., eli sopimus tehdään aina myös toisen
ehdoilla. Nyt se tehtiin hyvin pitkälti Eurojustin ehdoilla.
Se on se, mistä olen tyytyväinen siitä syystä,
että en tiedä, minkälaisia uloskirjoitettuja
säädöksiä tai määräyksiä on
USA:ssa näistä tietosuoja-asioista, mitä nyt
Eurojust sai tähän sopimukseen. Mutta sanon, että ne
ovat todella hyvät.
Kaikki EU:n tietosuojaan liittyvät kysymykset ovat
tänä päivänä erittäin
suuren suurennuslasin alla ja ovat tiukat, ja voisin tänä päivänä jakaa
sen puheenvuoroni, jonka käytin Washingtonissa oikeusministereiden
ja sisäministereiden kokouksessa. Se ei liittynyt millään
tavalla tähän Eurojustiin, liittyi vain yleisesti
niihin hankkeisiin, mitä Euroopan unionissa on, ja sitä kautta tietosuojaan.
(Puhemies koputtaa) Tämän voin sanoa vaan näin,
että ne kaikki ovat siihen suuntaan, mihinkä meidän
tulee kaikkien pyrkiä, mikä liittyy ihmisten tietosuojaan
ja loppujen lopuksi ihmisoikeuksiin.