3) Hallituksen esitys laeiksi työntekijän eläkelain
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on hallituksen
esitys laeiksi työntekijän eläkelain
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta. Käytännössä on
kysymys kolmesta asiasta: sähköisen eläkeotteen
käyttöön ottamisesta, yksittäisistä säännöksistä,
joilla työeläkejärjestelmän asiakirjojen
säilytysaikoihin puututaan, ja sitten kolmannesta asiasta,
joka on hieman suurempi, periaatteellisempi, ehdotetaan, että työntekijän eläkelaki
ei koskisi työntekijää, jonka ulkomainen
työnantaja lähettää Suomeen
työhön, jos lähetetyn työntekijän
työskentely Suomessa kestää enintään
kaksi vuotta.
Yksi osa suurta eläkeuudistusta oli se, että meille
jokaiselle, jotka olemme työelämässä olleet,
on työeläkeyhtiöt velvoitettu vuonna
2008 lähettämään työeläkeote,
jossa ilmenee kertynyt eläke ja sen perusteena olevat ansiot
ja tämän perusteella kerrotaan, minkä suuruista
eläkettä noihin ansioihin perustuen tulee saamaan.
Jatkossa tämä työeläkeote on
luettavissa sähköisesti. Se erityinen merkitys
tulevaisuudessa tähän sähköiseen
työeläkeotteen käyttöönottoon
liittyy, että kun työeläkeotteen tarkoitus
on, että vakuutetut voisivat tehokkaasti valvoa eläkevakuuttamisen oikeellisuutta,
niin kun vuoteen 2013 mennessä eläkelaitosten
velvollisuus takautuvasti selvittää eläkevakuuttamisen
puutteita lyhenee viiteen vuoteen, tulee olemaan entistäkin
tärkeämpää, että työntekijä todella
tarkastaa tässä ensi vaiheessa nyt saamansa otteen,
jonka on tänä vuonna saanut, sekä sitten
jatkossa seuraa oman eläketurvansa kehittymistä ja
reagoi mahdollisesti eläkeotteessa oleviin puutteisiin.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että työeläkeotteen merkityksestä edelleen
tiedotetaan tehokkaasti kansalaisille. Jatkossa siis, jos on viittä vuotta
vanhempia epäselvyyksiä niitten työsuhteitten
osalta, joitten perusteella eläkettä karttuu,
ja jos siellä puutteita on, niin menee kansankielellä sanoen
niin sanotusti omaan piikkiin. Tämä on yksi asia,
joka tullee ongelmia aiheuttamaan, mutta tämän
kaltaista lainsäädäntöä täällä eduskunnassa
on tehty.
Mutta sitten toiseen ja isompaan, periaatteellisesti merkittävämpään
asiaan. Tässä lakiesityksessä esitetään,
että ulkomainen työnantaja olisi velvollinen Suomeen
lähettämänsä työntekijän vakuuttamaan
työntekijän eläkelain mukaisesti, jos
työkomennus kestäisi yli kaksi vuotta. Säännös
koskisi niitä tilanteita, joissa ei sovelleta EU-säännöksiä tai
Suomen solmiman sosiaaliturvasopimuksen määräyksiä.
Jos työntekijään on sovellettava EU-säännöksiä,
hänet on pääsääntöisesti
vuoden työskentelyn jälkeen vakuutettava Suomessa,
kuten suomalaisetkin työntekijät. Voimassa olevan
lain mukaan Eläketurvakeskus voi vapauttaa EU:n ulkopuolisen
ulkomaisen työnantajan vakuuttamisvelvollisuudesta silloin, jos
työnantaja on velvollinen järjestämään
työntekijälle Suomessa työskentelyn ajalta
kohtuullisen eläketurvan toisessa valtiossa. Tällä menettelyllä on
voitu välttää työnantajan kaksinkertainen
vakuuttamisvelvollisuus.
Tällä hetkellä meillä on
EU:n ulkopuolelta Suomeen tulevien lyhytaikaisten, siis alle kaksi vuotta
Suomessa työtä tekevien, määrä noin 10 000.
Työntekijöistä enemmistö on
sijoittunut matalan koulutuksen vaativiin työtehtäviin
metalli- ja rakennusalalla sekä matalan palkkatason palvelualoille.
Lähivuosina ulkomailta tulevien työntekijöiden
määrän arvioidaan kasvavan erityisesti
palvelu- ja hoiva-alalla. Varmuutta siitä, miten Suomessa
nykyisin työskentelevät on kotimaassaan vakuutettu,
meillä ei ole olemassa. Ainakin rakennusalalla on vakuuttamatta
jättämistä havaittu tapahtuvan ja tämän
koskevan niin EU:n ulkopuolelta kuin myös EU:n jäsenvaltioista
lähetettyjä työntekijöitä.
Valiokunta toteaa, että siitä huolimatta,
että tätä lakia nyt muutetaan tavalla,
joka siis vapauttaa näitten alle kaksi vuotta Suomessa
olevien työntekijöitten työnantajat näistä vakuutusmaksujen
suorittamisista tänne meille, niin on erittäin
tärkeää huolehtia ulkomailta Suomeen
tulevien työntekijöiden eläkevakuuttamisesta.
Kaksinkertaista vakuuttamista ei luonnollisestikaan tule vaatia,
mutta eläkevakuutuksen olemassaolo ylipäätänsä jossain
valtiossa, esimerkiksi työntekijän tai työnantajan
kotivaltiossa, on välttämätöntä.
Missään tapauksessa ei ole hyväksyttävää,
että ulkomainen yritys voi tarjota työmarkkinoille
työntekijöitä, joiden sosiaalisista oikeuksista
ei ole huolehdittu. Kysymys on paitsi kilpailutilanteen vääristymisestä koti-
ja ulkomaisten työnantajien kesken, myös harmaan
talouden mahdollisesta lisääntymisestä sekä erityisesti
työntekijöiden suojelusta, jonka tulee tapahtua
yhteisten periaatteitten mukaisesti.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että ulkomaisten työntekijöiden määrän
kehitystä ja sijoittumista eri aloille seurataan, samoin
kuin valiokunta pitää välttämättömänä sitä,
että tämän lain toimeenpano ja käytännön
toteuttaminen on valvonnan ja seurannan alla, ja tarvittaessa tulee ryhtyä toimenpiteisiin
lainsäädännön muuttamiseksi,
jos tästä laista ongelmia aiheutuu.
Tältä osin valiokunta esittää lausumaa:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
seuraa ulkomaisten työntekijöiden määrän
kehitystä ja sijoittumista eri aloille ja selvittää mahdollisuudet
lisätä valvontaa sen suhteen, täyttävätkö ulkomaiset
työnantajat niin veroja kuin sosiaalivakuutusmaksuja koskevat
velvoitteensa, sekä ryhtyy tarvittaessa selvityksen pohjalta
toimenpiteisiin." Eli tällä tarkoitamme sitä,
että ryhdytään mahdollisiin lainsäädännön
muuttamistoimenpiteisiin.
Tähän mietintöön sisältyy
vastalause, jonka vastalauseen jättäjät
tullevat esittelemään.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Koska muita vastalauseen allekirjoittajia
ei paikalla näy, niin minä nyt sen esittelen.
Tosin voin kyllä tässä yhteydessä jo
todeta, että itse asiassa valiokunnan puheenjohtaja huomaamattaan
pitkälti esitteli myöskin vastalauseemme. Sanoisin, että valiokunnan
mietintö on oikean suuntainen mutta riittämätön
suhteessa meidän vastalauseeseemme.
Nimittäin kyllähän mietinnön
kahdessa viimeisessä kappaleessa, jotka valiokunnan puheenjohtaja äsken
luki, on esitetty tämä ongelman ydin. Se on se,
että kun tänne tulee ulkomailta EU:n ulkopuolisia
työntekijöitä, joitten eläketurvasta
ei voida olla oikein millään keinoin vakuuttuneita,
siitä seuraa ensinnäkin uhka kilpailun vääristymisestä Suomessa
ja toisaalta sitten näitten työntekijöitten
oman tilanteen heikkeneminen verrattuna siihen, että eläketurva
hoidettaisiin Suomesta käsin.
Nyt sitten meidän pohdittavanamme on ollut se, ovatko
tästä lakiesityksestä tältä osin
koituvat edut suuremmat vai pienemmät kuin siitä koituva
haitta. Oppositiossa olemme päätyneet siihen,
että haitat ovat niin paljon suurempia, että esitämme
nämä asianomaiset pykälät poistettaviksi,
jolloin eläketurva tältä osin aina järjestetään
Suomessa. Siitä koituva haitta on todennäköisesti
sen verran pieni suomalaisille yrityksille, että etuihin
nähden se riski kannattaa ottaa. Siksi yksityiskohtaisessa
käsittelyssä tulemme esittämään
nämä pykälämuutokset.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä mietintö kovasti
ilahdutti mieltäni, kun tässä oli lähdetty
harmaan ja mustan talouden kontrollia lisäämään.
Aivan mahtava juttu kerta kaikkiaan! Nythän sosiaali- ja
terveysvaliokunnalla on nokanvalkaisuaika menossa, ja se on näin
joulun alla erittäin merkittävä ja edistyksellinen
askel oikeaan suuntaan. Todellakin olette sitä mieltä,
että pitäisi lisätä valvontaa
sen suhteen, täyttävätkö ulkomaiset
työnantajat niin veroja kuin sosiaalivakuutusmaksujakin
koskevat velvoitteensa. Loistavaa! Tämähän
tarkoittaa sitä, kun se on tässä muodossa,
että valvontahan hoitaa sitten muutoinkin tämän
saman tehtävän eikä vain juuri tähän
porukkaan kohdistuvana vaan yleisesti. Mistä teille tämmöinen
viisaus on tullut?
Puhemies:
Ed. Erkki Virtanen tietää.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle pitää todeta, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta nyt tunnetusti yleensä aina on viisas,
mutta ongelma tässä on kyllä se, että viisaus
nyt rajoittuu mietinnön tekstiin. Sen sijaan minulla on
vähän semmoinen pelko, että jos oikein
huonosti käy, nyt säädettävät pykälät
tulevat heikentämään ikään
kuin tätä kontribuutiotamme harmaan talouden torjumiseksi.
Nimittäin pahimmillaan, kun nämä vapautetaan
suomalaisista eläkemaksuista, niin se hyöty saattaa
mennä, joka siitä vapauttamisesta jollekin koituu,
joiltain osin harmaan talouden hyväksi ja näitten
työntekijöitten vahingoksi. Tämä on
ehkä tämä ongelma.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä EU:n
ulkopuolelta Suomeen tulee näitä lyhytaikaisia
työntekijöitä noin 10 000 vuodessa.
Näistä enemmistö on juuri matalan koulutuksen
vaativissa työtehtävissä erityisesti
metalli- ja rakennusalalla sekä matalan palkkatason palvelualalla.
On jo selvästi nähtävissä, että tulevina
vuosina näitä työntekijöitä tulee
erityisesti palvelu- ja hoiva-alalle. Tällaista erityistä tehtailua
on nähtävissä muun muassa Filippiinien
suunnasta.
Arvoisa puhemies! Tälläkään
hetkellä ei ole varmuutta siitä, miten Suomessa
nykyisin työskentelevät ulkomaalaiset on kotimaassaan
vakuutettu. Ainakin rakennusalalla on vakuuttamatta jättämistä havaittu
tapahtuvan niin EU:n sisä- kuin ulkopuolelta tulevien työntekijöiden osalta.
Me sosiaali- ja terveysvaliokunnassa kiinnitimme huomiota siihen,
että on erittäin tärkeää huolehtia
ulkomailta Suomeen tulevien työntekijöiden eläkevakuuttamiskokonaisuudesta.
Kuitenkaan kaksinkertaista vakuuttamista ei tule luonnollisestikaan
vaatia, mutta eläkevakuutuksen olemassaolo jossakin valtiossa,
olipa se sitten työntekijän tai työnantajan
kotivaltio, on välttämätöntä.
Missään tapauksessa ei ole hyväksyttävää,
että ulkomainen yritys voi tarjota meidän työmarkkinoille
työntekijöitä, joiden sosiaalisista oikeuksista
ei ole huolehdittu. Tämä vääristää kilpailua
ja mahdollistaa harmaan talouden kasvua.
Mutta kaiken kaikkiaan, ed. Pulliainen, se näkökulma,
mikä meillä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
kirkkaimmin tulee olla mielessä, on se, että me
huolehdimme työntekijöiden suojelusta. Sen tulee
tapahtua yhteisten periaatteitten mukaisesti, ja siinä työssä täytyy
Suomen olla mukana osana EU:ta.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! On päivänselvää,
että lainsäädäntöä seurataan,
mutta kuitenkin pidän hyvänä, että tämä lausumaehdotus
täällä on, jos se kerran sosiaali- ja
terveysvaliokunnassa käsiteltäessä on
todettu tärkeäksi. Se kyllä sopii suomalaiseen
kulttuuriin, että seurataan tilannetta, että ne,
jotka tänne tulevat, ovat tavallaan sosiaaliturvan ja suojeluksen
piirissä. Kuitenkin kiinnostaisi tietää,
paljonkohan tämä kaikki mahtaa maksaa ja löytyykö resursseja, mitkä nämä tahot
ovat, jotka valvonnan suorittavat, ja miten se käytännössä sitten
toimii. Mutta tämä lausumaehdotus on niin inhimillinen
kuin myös sitten saattaa olla, että se ehkäisee
mahdollisia oikeudenkäyntejä. Kuitenkin yhteiskunta
oikeudellistuu, enkä usko, että siihen pystymme
kovinkaan paljon vaikuttamaan, että oikeudenkäyntejä tulee
aina olemaan enemmän tai vähemmän.
Toisesta asiasta vielä, arvoisa puhemies! Mielestäni
hyvä kohta hallituksen esityksessä on tämä:
"Jos vakuutettu ei kirjautuisi katsomaan eläkeotettaan
neljään vuoteen, eläkelaitoksen on lähetettävä hänelle
kirjallinen eläkeote." Meillä on tietoa tästä,
että sähköinen toiminta ei aina pelaa, ja
se on ihan turvallisuuskysymys. Olemme nähneet näitä sähköisen äänestyksen
ongelmia meillä. Virossa se on kyllä pelannut,
mutta en tiedä, miksi täällä sitten
ei. Emme voi heittäytyä pelkästään
sähköisen asioinnin varaan, vaan on taattava ihmisille
turva. Se on hyvä, että on myös tämmöinen
kaksoisvarmistus tavallaan, sähköinen ja myös
paperilla.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan enemmistö hyväksyy
kyllä tämän, että jos ulkolainen
työnantaja lähettää tänne
kahdeksi vuodeksi tai alle työntekijäporukan tekemään
esimerkiksi jonkun asennustyön — hehän
voivat asentaa vaikka laivan propellin ja ovat sillä tavalla
sen työnantajan palveluksessa jossakin toisessa maassa — he
eivät maksa eläkevakuutusmaksua tähän
maahan. Tämä voi aiheuttaa ongelman, mutta se
on kuitenkin vähäinen. Aika paavillinen tämä ed.
Erkki Virtasen sanonta, että meidän pitäisi
vahtia ihan kaikki ihmiset maapallolla, etteivät he vaan
tee minkäänlaista pahaa. Kyllä uskon,
että tämä tulee toimimaan tällä tavalla,
koska nämä ovat aika lyhytaikaisia työntekijöitä,
joita tässä ei vakuuteta.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Näiden lähetettyjen
työntekijöitten asema on ongelmallinen, ja myöskin
verojaostossa viime kaudella pohdittiin hyvin paljon sitä,
miten heidät saataisiin verotuksen piiriin, kun tahtoi
olla niin, että oli sellaisia, jotka eivät maksaneet
veroa Suomeen eikä omaan maahansa. Jotain muutoksia verolakeihin
kyllä tehtiin.
Mutta herää kyllä kysymys, kenen
aloitteesta tällainen muutosesitys on tehty, eikä kai
kukaan voi kieltää sitä, etteikö tämä 10 000
joukon keskuudessa aika monessakin tapauksessa voisi johtaa siihen,
että järjestetty eläkevakuutus näille työntekijöille
on aika minimaalinen ja huono, ja siinä mielessä tämä tulee
kyllä vääristämään
kilpailua suomalaisilla työmarkkinoilla. (Ed. Asko-Seljavaara:
He ovat tosi lyhytaikaisia!) — No, tosi lyhyt? En tiedä,
onko kaksi vuotta niin lyhyt aika. Kaksi vuotta on aika pitkä aika. — Mutta lopputulos
tulee ilmeisesti olemaan se, että näin saadaan
halvempaa työvoimaa Suomeen. Onko se hyvä vai
onko se huono asia? Silloin kun työvoimapula on suuri,
niin silloin se on ilmeisesti joittenkin mielestä hyvä asia,
mutta mikäli taas tilanne on päinvastainen eli
työttömyyttä joillakin aloilla, niin
silloin tämä voi olla kyllä maan kannalta
hieman huono asia.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ed. Asko-Seljavaara, minä olen
mielelläni paavi heikommassa asemassa olevien työntekijöitten
tasavertaisten kilpailuedellytysten ja yleensäkin saman
arvoisten työskentelyolosuhteitten puolesta. Nimittäin
se ongelma on juuri se, mihin ed. Kallis tässä viittasi,
että pahimmillaan tässä käy
niin, että samalla työmaalla sitä samaa
laivaa rakentamassa on työntekijöitä,
jotka eivät siltä työajaltaan ansaitse
itselleen eläkettä. Jos on kaksi vuotta poissa
eläketurvan piiristä, niin kyllä se näkyy
varmaan siellä lähettäjämaassakin
eläkekertymässä aika voimallisesti, ja
se ei ole hyvä asia.
Aivan samalla tavalla: On yritykset, jotka maksavat normaalisti
työntekijöittensä eläkemaksut,
joutuvat ne maksamaan, kuten suomalaiset yritykset aina joutuvat
valvonnasta johtuen, ja sitten siellä on toisten yritysten
palveluksessa työntekijöitä, jotka eivät
niitä maksa; kyllä siinä kilpailu vaan
vääristyy. Siksi olisi yksinkertaisinta ja tasa-arvoista
hoitaa tämä näin. Nythän se ongelma
menee niinpäin, että vaikka me olemme puhuneet
sinänsä kauniita tästä tekstistä,
jossa juuri tätä korostetaan, että näin
ei saisi olla, niin sitten kuitenkin hyväksytään
pykälä, joka toimii juuri toiseen suuntaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaaralle tietoisku, että viime
viikolla julkistettiin selvitys siitä, että neljällä viidestä tutkitusta
rakennustyömaasta oli sellaista työvoimaa, lähinnä ulkomaalaista
työvoimaa, joitten osalta ei ollut hoidettu minkäänlaisia työnantajavelvollisuuksia.
Työntekijät olivat siinä asemassa, että kun
maksuja ei ole hoidettu mihinkään muuhunkaan valtioon,
niin he ovat ihan tyhjän päällä kerta
kaikkiaan. Minä kyllä haluan ymmärtää,
että jos eduskunta hyväksyy tämmöisen
lausuman, niin se ei tarkoita sitä, mitä ed. Asko-Seljavaara äsken
sanoi.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Nurmi otti täällä ihan
aiheellisesti esille huolensa työeläkeotteen tiedottamisesta
kansalaisille. Mutta voin kyllä lohduttaa häntä siitä,
että valiokunta näkee erittäin tarpeellisena
edelleenkin tehokkaan tiedottamisen työeläkeotteesta
kansalaisille.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Harva laki on niin yksiselitteisen
selvä, etteikö uhkakuvia maalaamalla pystyisi
kumoamaan tai väittämään, että osa
lainsäädäntöön tehtävistä pykälistä olisi
vääriä tai ne voisi poistaa ja silti
elämä voisi jatkua ikään kuin
ennallaan. Tässä valiokunnan mietinnössä liittyen
työntekijäin eläkelain muuttamiseen niin,
että alle kahdeksi vuodeksi EU-alueen ulkopuolelta tulevien
henkilöitten eläkevakuuttaminen Suomessa ei olisi
jatkossa tarpeen, olemme kiinnittäneet huomiota siihen,
että tämä saattaa vääristää kilpailua
ja tästä saattaa seurata ongelmia.
Ed. Kallis totesi viime vaalikaudella käsitelleensä verolakeja
aiheeseen liittyen. Eduskunta on viime vaalikaudella hyväksynyt
tilaajavastuulain, jonka mukaan työn tilaajan selvitysvelvollisuuteen
kuuluu muun muassa vaatia todistukset eläkevakuutusten
ottamisesta. Meillä on ongelmia ja aivan niin kuin ed.
Pulliainen täällä sanoi erityisesti rakennustyömailla.
Telakat on toinen ala, missä näitä ongelmia
on.
Meillä asiantuntijakuulemisen yhteydessä asiantuntija
kiitti eduskuntaa ja kiitti päätöksentekijöitä siitä,
että me olemme antaneet tukea heidän valvontatyölleen,
jossa on sekä viranomaiset että ammattiliitot
tehneet yhteistyötä. He ovat saaneet tukea, ja
aivan räikeimpiä esimerkkejä on pystytty
karsimaan. Tämä pitää muistaa, kun
tätä lakia kritisoidaan, että meillä on
kuitenkin lainsäädäntö olemassa,
joka velvoittaa tilaajavastuulain mukaan huolehtimaan siitä,
että asianmukaiset eläkevakuutusmaksut on maksettu.
Sen suhteen, mistä sen tiedon sitten saa, meillä on
esimerkkejä siitä, että kopiokoneet ovat
olleet käynnissä ja saman nimisiä ihmisiä on
ollut samalla työmaalla kymmeniä. Nämä ovat
ongelmia, joita tulee pyrkiä kitkemään
pois.
Ed. Pulliaiselle totean tästä lausumasta valiokunnan
puheenjohtajan roolissa, että tämä on
valiokunnalle ja eduskunnalle selkänoja siihen tilanteeseen,
että jos tässä aletaan mennä ojasta
allikkoon, niin tulee ryhtyä lainsäädännön
muuttamistoimenpiteisiin.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni valiokunnan puheenjohtaja
Rehula on valiokunnan kanssa tehnyt tässä hyvää työtä.
Oli hyvä selvitys, minkä saimme äsken
kuulla, ja se varmasti rauhoittaa monen mieltä. Mutta mitä halusin
sanoa, on se, että kiitän vielä ed. Pulliaista,
koska hän jaksaa vuodesta toiseen ja vaalikaudesta toiseen
(Ed. Pulliainen: Viikosta toiseen!) valistaa meitä harmaan
talouden tilasta. Harmaa talous tulee kitkeä pois.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Pulliaisen kanssa monesta asiasta
samaa mieltä ja yksi, mistä hän on vuosikausia
erityisesti taistellut, on tämä harmaa talous.
Siinä on niin älyttömistä summista
kysymys, että meidän pitäisi oppia ymmärtämään
se.
Yleiskeskustelu päättyi.