Täysistunnon pöytäkirja 124/2008 vp

PTK 124/2008 vp

124. TORSTAINA 11. JOULUKUUTA 2008 kello 16.01

Tarkistettu versio 2.0

4) Hallituksen esitys laiksi vähemmistövaltuutetusta ja syrjintälautakunnasta annetun lain muuttamisesta

 

Tuija Nurmi /kok:

Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä puhutaan siitä, että vähemmistövaltuuten uudeksi tehtäväksi säädettäisiin toimiminen kansallisena ihmiskaupparaportoijana. En rupea tätä lukemaan, koska jokainen voi sen lukea hallituksen esityksestä 193 tältä vuodelta. Mutta täällä kerrotaan, kuinka Suomessa on käynnistetty kaikkiaan 22 törkeää ihmiskauppaa koskenutta rikostutkintaa jne. vuoteen 2008 mennessä. Muistan vain kun valtiovarainvaliokunnan turvallisuus- ja puolustusjaostossa otin tämän esille ei edellisellä, mutta sitä edellisellä kaudella. Silloin todettiin, että tämä ei tule koskaan Suomea koskemaan, ja pidettiin mahdottomana, että Suomessa tällaista olisi. Olen ilahtunut, että suomut ovat päättäjien silmiltä pudonneet, ja nyt on todettu ja nähdään myös tämäkin ongelma. On valitettavaa, että ihmiskauppaa on ja elinsiirtokauppaa käydään. Varsinkin nyt, kun niistä elinsiirroista esimerkiksi Suomessa on pula, niin toivon, että elimiä saadaan, mutta laillisin keinoin. Tässä on aloitettu ihan uudenlaista toimintaa ja nähdään, että globalisaatio tuo mukanaan myös lieveilmiöitä, jotka ovat ikäviä. Nyt asia on täällä kirjoissa ja kansissa huomioituna ja kiitän hyvin tehdystä työstä.

Arja Karhuvaara /kok:

Arvoisa puhemies! Tämä lakimuutos oli erittäin hyödyllinen. Olemme juuri viime aikoina lukeneet lehdistä myöskin tapauksista, missä ihmiskauppa oli aivan selkeästi verhottu joksikin muuksi. Valiokunta käsitteli ja keskusteli paljon nimenomaan siitä, miten tunnistetaan ihmiskaupan uhrit, koska usein he eivät itse myöskään tunnista olevansa ihmiskaupan uhreja varsinkaan, jos lähtevät maista, missä elinolot ovat jo valmiiksi erittäin kurjat. Sen vuoksi luulen, että vähemmistövaltuutetun toimisto on aivan oikea paikka tämän työn tekemiseen. Toisaalta pelkään sitä, missä vaiheessa se työnkuva ottaa enemmän huomioon nimenomaan syrjintä- tai sukupuoli- tai jonkun muun tällaisen työn viitekehyksen eikä niinkään paljon sitä kriminaalista tai varsinaista ihmiskauppaa rikoksena harjoitettua toimintaa.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Ed. Tuija Nurmen puheenvuoron jatkeeksi haluaisin kiinnittää huomiota aivan tuoreeseen tuomioon Kotkasta, jossa useampi nuori mies tuomittiin ihmiskaupasta. Tässä ei ollut sen kummemmin globaali kysymys, vaan siitä, että kotkalainen 18-vuotias nainen vangittiin, pakotettiin myymään seksiä jonkun ihmeellisen sakkorangaistuksen peitteeksi, jonka he määräsivät tälle henkilölle, koska hän oli ottanut toisessa asiassa yhteyttä poliisiviranomaisiin. Näin ollen se saattaa olla hyvin kotoperäinenkin tämä koko ongelma.

Toinen asia, arvoisa puhemies — pyydän anteeksi, tämä menee hiukan ulkopuolelle aiheen — mutta ed. Nurmi viittasi tähän elinkauppaan ja siihen, että niitä elimiä pitäisi yleensä muuten saada. Se, että me emme saa niitä tällä hetkellä kylliksi, johtuu kyllä sairaanhoitopiirien huonosta taloudellisesta tilanteesta.

Kari Rajamäki /sd:

Herra puhemies! Ihmiskaupan tunnistamiseen liittyy tietysti laajemmin myöskin koko maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan hallinta. EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikassa on tuotu esille nimenomaan turvapaikkajärjestelmän toimivuus ja sitten myöskin ihmissalakuljetuksen ja ihmiskaupan torjunta.

Viime kaudella oli kieltämättä erittäin suuria tarpeita korjata viranomaisten kykyä tunnistaa ihmiskauppa, mutta myöskin tältä osin Yhdysvaltain apu oli erittäin merkittävää Rajavartioston ja poliisin osalta. Suomen Rajavartiolaitoksen ja Yhdysvaltain viranomaisten yhteistyön seurauksena, joka käynnistettiin 2004 syksyllä, Yhdysvallat muutti hiljattain meidän ihmiskaupan torjuntaan liittyvää luokitustamme. Me olimme tässä toiminnassa aloittaessani Venäjän luokkaa ihmiskaupan torjuntaluokituksessa Yhdysvaltain asteikolla. Nyt Suomen luokitusta on parannettu sen tapahtuneen yhteistyön seurauksena.

Mutta sanoisin, että meidän pitää myöskin käydä laajemmin tässä keskustelua siitä, millä tavalla myöskin järjestelmämme toimivat, koska ne mahdollistavat ihmissalakuljetukseen ja myös ihmiskauppaan liittyvän toiminnan.

Paula Sihto /kesk:

Arvoisa puhemies! Ed. Karhuvaaran ansiokkaan puheenvuoron jatkoksi voisi sanoa, että tämä ihmiskaupan tunnistaminen on erittäin tärkeää, jotta uhri saa osakseen sellaista suojelua kuin ihmiskaupan uhreille on tarkoitus antaa. Myös ihmiskaupan ja siihen liittyvän kansainvälisen rikollisuuden kitkeminen on silloin tehokkaampaa. Valiokunta korostaa myös erityisesti tarvetta kouluttaa sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijät toimimaan aktiivisesti ihmiskaupan uhrien tunnistamiseksi ja auttamiseksi.

Tuija Nurmi /kok:

Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin ed. Rajamäki täällä totesi, Suomen Rajavartiolaitos on todella nähnyt paljon vaivaa, että tämä ihmiskaupan tunnistaminen on kehittynyt ja se on noussut korkealle tasolle. Meidän Rajavartiolaitoksemme toimii kaiken kaikkiaan korkealla ammattitaidolla.

Yksi syy, mikä on lisännyt tätä ihmiskaupan tunnistamistarvetta, on nämä suorat lennot Aasiaan, jotka varmasti ovat sinänsä ihan positiivinen asia, mutta ne ovat tuoneet sitten myös näitä kokeiluja, mitä Suomen rajat sietävät, tunnistetaanko täällä ihmiskauppa. Tämä, että päästään liikkumaan vapaasti, on varmasti ollut yksi myötävaikuttava tekijä siinä, että apua Yhdysvalloista on tullut.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäelle on annettava täysi tunnustus hänen sisäministerikaudellaan toteutetuista ratkaisuista, joilla estetään ihmiskauppaa ja rikollisuutta. Kun ed. Nurmi totesi, että meillä Suomessa Rajavartiosto toimii erinomaisesti, tämä on aivan totta, sille täysi tunnustus, ja Suomesta kelpaisi ottaa minkä tahansa maan esimerkkiä ja mallia rajavalvonnan järjestämiseen.

Mutta kun olemme nyt Schengen-aluetta, niin minua hyvin suuresti huolestuttaa, mitenkä toimii rajavalvonta sitten muissa Schengen-maissa. Toivonkin, että Suomesta otettaisiin hyvää mallia nopeasti, jotta rajavalvonta olisi kaikkialla riittävän tehokasta.

Yleiskeskustelu päättyi.