Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva hallituksen
esitys on herättänyt paljon keskustelua, minkä johdosta moni
terveydenhuollon ammattilainen on ottanut viime kevään,
kesän ja kuluvan syksynkin aikana yhteyttä. Yhteydenotot
ovat liittyneet epävarmuuteen ja huoleen siitä,
miten suunniteltu lakimuutos eli terveydenhuollon ammattirekisterin
muuttaminen mahdollisesti tulee vaikuttamaan heidän yksityisyytensä suojaan
ja toisaalta jopa vaarantamaan sen.
Huoli on osoittautunut sinänsä aiheettomaksi, sillä tämän
lakimuutoksen myötä tullaan muodostamaan julkinen,
internetselaimen kautta toimiva, kaikille avoin tietopalvelu, jonka
avulla on mahdollista tarkastaa tarvittaessa se, onko tietyllä terveydenhuollon
palveluja tarjoavalla henkilöllä laillistettu
pätevyys harjoittamaansa ammattiin. Rekisteristä tulee
näkymään terveydenhuollon ammattihenkilön
nimi, syntymävuosi, koulutus, mahdolliset ammatinharjoittamisoikeuden
rajoitukset ja mahdollisten rajoitusten sisältö sekä rekisterinumero,
joka tarkoittaa tämänhetkisten lääkäreiden
ja hammaslääkäreiden sairausvakuutusnumeroa.
Rekisteristä ei siis tule saamaan tietoa esimerkiksi henkilön
asuin- tai työpaikasta.
Perustuslakivaliokunta arvioi omassa lausunnossaan hallituksen
esitystä juuri henkilötietojen sekä yksityiselämän
suojan kannalta. Valiokunta totesi lainmuutoksen palvelevan tiedon
saatavuutta. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsityksenkin
mukaan mahdolliset turvallisuusuhat ja vaikutukset ammattihenkilöiden
yksityisyyteen eivät tule tämän lakiesityksen
myötä lisääntymään,
koska lakiehdotus ei lisää ammattihenkilöistä saatavilla
olevan tiedon määrää eikä myöskään
laajenna kansalaisten nykyisiä oikeuksia saada tietoa ammattihenkilörekisteristä.
Samat tiedot ovat jo tällä hetkellä saatavissa
Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksesta esimerkiksi puhelimitse.
Arvoisa puhemies! Nykyisin terveydenhuollon rekrytointitilanteissa
tarvitaan hyvinkin usein nopeasti luotettavaa tietoa esimerkiksi
henkilön kelpoisuudesta ammattihenkilön sijaiseksi.
Tätä lakimuutosta voidaan pitää siis
hyvin perusteltuna, sillä rekisteri on hyödyllinen
apu esimerkiksi osastonhoitajille, jotka haluavat tarkistaa, että palveluitaan
tai työpanostaan tarjoavalla henkilöllä todella
on asianmukainen koulutus ja Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen
myöntämä lupa harjoittaa ammattiaan.
Itselläni on myös omakohtainen kokemus tästä toimiessani
osastonhoitajana taikka virkavuorossa olevana sairaanhoitajana,
sillä rekrytointi lyhyeen sijaisuuteen voi tapahtua ja
usein tapahtuu virka-ajan ulkopuolella, jolloin internetin kautta
saatavilla oleva rekisteri on käytännössä ainoa
paikka, mistä henkilön pätevyyden tai
toisaalta rajoitukset tehdä työtään
voi tarkistaa. Päätöksiä tehdään
paljon virka-ajan ulkopuolella.
Potilasturvallisuuden on esityksessä arvioitu paranevan
myös tehtävissä, joita hoitavat nimikesuojatut
terveydenhuollon ammattihenkilöt. Nimittäin kouluttamattomien
tai muun kuin terveydenhuollon viranomaisten hyväksymän
koulutuksen saaneiden henkilöiden käyttämät
nimikkeet ovat hyvinkin usein lähellä koulutettujen
terveydenhuollon ammattihenkilöiden nimikkeitä, jopa
samoja. Näin ollen rekisteri antaa mahdollisuuden potilaalle
tarvittaessa tarkistaa, onko palvelun tarjoaja ammattihenkilörekisterissä sekä onko
tämä koulutettu terveydenhuollon ammattihenkilö.
Tämän lakiehdotuksen mukainen yksilöintitunnus
ja rekisterinumero sekä tiettyjen terveydenhuollon opiskelijoiden
merkitseminen ammattihenkilörekisteriin on hyödyllinen
niin terveydenhuollon toimijoille kuin myös tavallisille ihmisille,
ja rekisteri lisää täten myös
omalta osaltaan potilasturvallisuutta.
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä terveydenhuollon
sektorilla työvoiman tarve on jatkuvaa, tilanteet vaihtelevia
ja työsuhteet hyvinkin erimittaisia. Näissä puitteissa
joudutaan tekemään nopeita rekrytointeja ja päätöksiä,
joille tämä rekisteri antaa oman tukensa, sillä rekisteristä esimerkiksi
tarvittavat pätevyystiedot ovat saatavilla myös
virka-ajan ulkopuolella.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta onkin korostanut omassa mietinnössään
sitä, että työvoiman liikkuvuuden lisääntyessä on
tärkeää, että julkisen tietopalvelun
avulla terveydenhuollon toimintayksiköt ja yksittäiset
kansalaiset voivat entistä helpommin tarkistaa työhön
tulevan henkilön oikeuden työskennellä niissä tehtävissä,
joihin hän on hakeutumassa.
Tässä yhteydessä on kuitenkin syytä huomioida,
ettei tämän lainmuutoksen myötä ole
tarkoitus siirtää vastuuta ammattihenkilöiden
koulutuksen ja pätevyyden tarkistamisesta potilaille, vaan
vastuu säilyy edelleen terveydenhuollon toimintayksiköillä.
Mutta terveyspalvelujen käyttäjien valinnanvapauden
lisääntyessä voi potilaillakin olla aikaisempaa
suurempi intressi tarkistaa näitä tietoja.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lakiesitys terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun
lain muuttamisesta on tarpeellinen potilaan oikeuksien kannalta,
ja perustettavasta internetpohjaisesta rekisteristä tämän
jälkeen voi entistä helpommin saada selville sen, että henkilö on
laillistettu tai nimikesuojattu terveydenhuollon ammattihenkilö.
Asiakas tai potilas tai heidän omaisensa saavat helposti
tiedon henkilön tutkinnon suorittamisen myötä saadusta
ammattipätevyydestä, mutta osaaminen selviää vasta
palveluja käyttämällä.
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden toiminta on vakuutettu
potilasvakuutuksella, joten potilasvahingon sattuessa potilas on
aina oikeutettu korvauksiin. Vaihtoehtoterapeuteilla ym. itseoppineilla
kansanparantajilla potilas on kuluttajan asemassa, ja vahingon sattuessa
korvausten saanti on epävarmaa, sillä lakisääteistä vakuuttamisvelvoitetta
vaihtoehtoterapeuteilla ei ole.
Julkisesta rekisteristä näkyy henkilön
nimi, tutkinto ja syntymävuosi. Nämä tiedot
on tähänkin asti voinut saada soittamalla Terveydenhuollon
oikeusturvakeskukseen, kuten äskeisessäkin puheenvuorossa
mainittiin.
Jos ammatinharjoittamisoikeutta on rajoitettu, se ilmenee myös
uudesta rekisteristä. Edelleenkään rekisteristä ei
voi selvittää osoite- ym. yksityiselämää koskevia
tietoja.
Laki on tarpeen myös terveydenhuollon ammattilaisten
teknisen tunnisteen eli rekisteröintinumeron saamiseksi,
ja rekisteröintinumeroa tarvitaan, kun valtakunnallinen
sähköinen arkisto käynnistyy toivottavasti
vuonna 2011.
Julkisen rekisterin perustamiskuluista vastaa Terveydenhuollon
oikeusturvakeskus ja ylläpidosta rekisteriin merkittävät
terveydenhuollon ammattihenkilöt. Rekisteröintimaksu
nousee noin 30 prosenttia nykyisestä, oletettavimminkin
noin 100 euroon. Maksukehitykseen tulee jatkossa kiinnittää huomiota,
sillä jos korotus on heti aluksi 30 prosenttia, mitä se
on tulevina vuosina?
Opiskelijoina rekisterissä olevat aiotaankin opintoaikana
tehdyn rekisteröinnin ajalta vapauttaa rekisteröintimaksusta
kokonaan aina heidän valmistumiseensa ja laillistamiseensa
asti.
Hintojen huimasta noususta näissä rekisteritapauksissa
on esimerkiksi lääninhallituksen ylläpitämä rekisteri
terveydenhuoltoalan yrittäjistä. Jo pari vuotta
sitten rekisteröintimaksu luvanvaraisilla palveluntuottajilla
oli 100 euroa, ja tänä vuonna se on 500 euroa,
ja parasta itse asiassa tai kauheinta tässä on,
että julkista rekisteriä näistä itsenäisistä ammatinharjoittajista
ja luvanvaraisista palveluntuottajista ei vieläkään
ole olemassa eikä käytössä.
Lääninhallitus sanoo, että maksut
määrätään vuosittain
sisäministeriön asetuksella. No, hyvä, näin
ehkä on ja näin on, mutta jokuhan ne esitykset
sinnekin asetukseen tekee.
Keskustelu päättyi.