Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Jouluaattoon on vajaa kaksi viikkoa aikaa,
ja monessa suomalaisessa perheessä valmistaudutaan joulunviettoon
poikkeuksellisen epävarmoissa tunnelmissa. Epävarmuutta
syntyy siitä, kun ei ole varma siitä, onko työpaikka
vielä ensi vuoden puolella olemassa ja selviääkö muun
muassa asuntolainoista.
Sosialidemokraatit kuten myös työmarkkinajärjestöt
ovat vaatineet nyt pikaisia toimenpiteitä työllisyyden
ja talouden tilan parantamiseksi. Me olemme sitä mieltä,
että toimenpiteitä tarvitaan nyt, niitä tarvitaan
välittömästi eikä vasta ensi vuonna,
niin kuin hallitus on ilmoittanut tekevänsä ensimmäisen
lisätalousarvion helmikuun alussa. Kysynkin nyt valtiovarainministeri
Kataiselta:
Onko hallitus valmis arvioimaan aikatauluaan uudestaan ja tuomaan
esimerkiksi ensi viikolla eduskuntaan toimenpidekokonaisuuden, kun
käsittelemme eduskunnassa valtion ensi vuoden talousarviota,
jolla suomalaista työllisyyttä, myös meidän
yritystemme toimintakykyä, ja ennen kaikkea talouskasvua
voidaan edistää?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ensi vuoden alusta, 1.1., lähtee käyntiin
yksi Euroopan elvyttävimpiä budjetteja. Eli me
teimme jo hyvissä ajoin alkusyksystä arvion, että talous
menee huonompaan suuntaan. Sitä, kuinka syvälle
se menee, ei ole kyennyt oikein kukaan tässä maailmassa
ennakoimaan. Näin ollen tässä budjetissa,
joka silloin tehtiin — vaikka ei tunnu siltä,
että se olisi tehty silloin vaan juuri nyt viimeisten viikkojen
aikana, niin se on joka tapauksessa fakta — pohja on se,
että se on 1,5 prosenttia per bkt elvyttävä,
siis pelkästään päätösperäiset
ratkaisut ovat 1,5 prosenttia elvyttäviä. Tämän
päälle tulevat sitten tietysti automaattiset vakauttajat,
mikä tulee sitten tietysti korjaamaan huonoja asioita.
Mutta me teemme hyvin tarkkaa poimintaa niistä mahdollisista
uusista keinoista, joilla ensi vuoden ensimmäisessä lisätalousarviossa
elvytystä lisätään, periaatteella,
että sijoitettu euro per työpaikka -suhteen
pitää olla mahdollisimman hyvä.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt taitaa valtiovarainministerin korvat heilua,
koska viittaatte tässä siihen, että syyskuussa
jo tiesitte taloustilanteen vaikeutuvan. Arvoisa ministeri, 3. lokakuuta
kirjoititte itse, että ei ole mitään syytä avata
ensi vuoden talousarviota, koska taloustilanne ei ole sen kaltainen,
että se vaatii lisätoimenpiteitä. On
hyvä, että hallitus on tuonut täydennysesityksiä ensi
vuoden talousarvioon, mutta talousasiantuntijoidenkaan mielestä se
ei, arvoisa valtiovarainministeri, riitä, vaan nyt tarvitaan
todella massiivista elvytyspakettia, kuten työmarkkinajärjestöt
ja myös sosialidemokraatit tällä viikolla
esittivät.
Me olemme esittäneet, että tarvitaan toimia yritysten
rahoituksen parantamiseksi, asuntotuotannon vauhdittamiseksi, liikenneinvestointien
aikaistamiseksi,
homekoulujen, päiväkotien ja sairaaloiden korjaamiseksi
ja ennen kaikkea niiden ihmisten tukemiseksi, jotka ovat nyt lomautettuina,
työttöminä. Me olemme sitä mieltä, kuten
myöskin työmarkkinajärjestöt
ja talousasiantuntijat, että me tarvitsemme noin miljardin suuruisen
elvytyspaketin. Te olette puhuneet 100 miljoonan euron lisätalousarviosta.
Nyt kysyn teiltä, arvoisa valtiovarainministeri:
Onko tämä totta, onko tämä 100
miljoonaa nyt se, mihin hallitus on sitoutunut ensi vuoden ensimmäisessä lisätalousarviossaan,
vai oletteko valmiita avaamaan esimerkiksi kehykset ja tuomaan merkittävästi
suuremman, esimerkiksi noin miljardiluokan, lisäelvytyspaketin?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Hallitus ei ole sitoutunut mihinkään
rahasummaan. Se summa nähdään, kunhan se
lisätalousarvio kasataan. Eli nyt täytyy huomata
se, että tämä elvytys on yksi osa talouden vakauttamista
mutta se ei ole lähestulkoonkaan tärkein osa.
Kaikkein tärkein asia, josta hirveän vähän
puhutaan siitä syystä, että se on vaikeampi asia,
on finanssimarkkinoitten kuntoonsaattaminen. Se on toinen puoli,
ja se on itse asiassa kaikkein olennaisin kysymys. Tässä meillä on
erittäin paljon toimeliaisuutta pankkisektorin vakavaraisena
pitämisen suhteen, ja ministeri Pekkarinen toivon mukaan
saa puheenvuoron, jossa vastaa yritysrahoituksen puolesta. Mutta
tämä elvytyspuoli on vain yksi totuus, ja siinä me
katsomme nyt, voisiko sanoa näin, käsin poimien niitä keinoja,
joilla euro per työtunti tai työpaikka -suhde
on mahdollisimman hyvä.
Täällä on monesti käytetty
puheenvuoroja, että ei kannata tuijottaa desimaaleihin.
Mutta pitää muistaa se, että joka ikinen
velkaeuro, joka nyt otetaan, otetaan palkansaajan selkänahasta
ja eläkkeensaajan kukkarosta, joka ikinen velkaeuro otetaan
sieltä, ja sen takia pitää hyvin täsmällisesti
tehdä niitä elvytystoimia, joilla saadaan mahdollisimman
hyvä työllisyyskate.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä nyt, kun hätä on
suurin, arvoisa valtiovarainministeri yrittää ampua
norsua puhalluspyssyllä. Ei tämä nyt
onnistu näin, ikävä kyllä täytyy
sanoa. Jos te olette tutkineet esimerkiksi kuntatalouden lukuja,
mitä siellä on tapahtumassa, niin tämän
vuoden kasvusta mennään todella hurjaan pudotukseen.
Mitä se hurja pudotus merkitsee siellä käytännössä?
Se merkitsee sitä, että kuntien investoinnit lähtevät
menemään jäihin tai ovat jo lähteneet
jäihin, siellä ei palkata uusia sijaisia niitä tarvitseviin
paikkoihin, määräaikaisten työsopimuksien
määrät tulevat kasvamaan. Ja kun verorasite
tulee ensi vuonna kohoamaan kunnissa, ei tämä budjetti,
arvoisa valtiovarainministeri, elvytä niin kuin sen pitäisi
elvyttää.
Oletteko te valmiit tekemään veropäätöksiä, jotta
sitä elvytysvaraa tulee sinne lisää:
palauttamaan varallisuusveron, lisäämään
pääomaveroa ja muuttamaan sen 800 miljoonaa, joka
siellä on sisällä tällä hetkellä,
todella pienituloisia suosivaksi, elvyttäväksi?
Oletteko te tähän valmiita?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Olisi varmaan hyvä, jos kaikki veisimme
omalta osaltamme sitä viestiä eteenpäin,
että kaikkea huonoa, mikä kansainvälisen talouden
ongelmista tulee, ei voida elvyttää pois. Jos
te katsotte kuntien budjetteja, niin kuin ed. Korhonen totesi, tai
jos te katsotte valtion budjettia tai jos te katsotte yritysten
tilauskirjoja tai kysyntää, niin kaikki menee
huonompaan suuntaan. Siis tässä maailmassa ei
ole semmoista rahaa, jolla kaikki ongelmat voidaan elvyttää pois. Mutta
hyvin paljon voidaan tehdä. Kaikkein olennaisin ja tärkein
kysymys on se, että yritykset saavat Suomessa rahoitusta,
koska me emme siihen vientikysyntään pysty vaikuttamaan.
Jos te sanotte, että Suomi ei tee mitään,
niin kun täällä vielä muutama
päivä sitten kovastikin käytettiin puheenvuoroja,
että nyt pitää tehdä se, mitä EU:ssa
on päätetty, 1,5 prosenttia bruttokansantuotteesta
elvyttää, niin Suomi tekee sen jo aiemmilla päätöksillä.
Minulle on tullut semmoinen mielikuva, että tämä budjetti
hyväksyttäisiin, mikäli se esitys olisi
tehty joulukuussa, sitä pidettäisiin elvyttävänä,
mutta kun se on tehty aikaisemmin, niin sitä ei koeta elvyttäväksi. Mutta
ensimmäisessä lisätalousarviossa me todellakin
käsin poimimme lisää niitä keinoja,
joilla taloutta voidaan pitää pystyssä.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin minä olen kyllä iloinen
siitä, ed. Urpilainen, että nyt, toisin kuin kunnallisvaalien
alla, te tunnustatte sen, että avoimessa maailmanlaajuisessa
markkinakilpailussa olevat suomalaiset yritykset ovat niitä,
joihin ensimmäisenä tämä kriisi
törmää. (Ed. Jaakonsaari: Oijoi!) Nyt
tarvitaan näitä toimenpiteitä yritysten
rahoitusmahdollisuuksien ja selviytymisen hyväksi, ja niitä Suomi
on tehnyt. Suomi on tehnyt niitä ensimmäisenä koko
Euroopan unionin 27 maan kirjossa. Recovery plan, josta paraikaa
tuolla keskustelua käydään, nyt suosittaa
jäsenmailleen sen tyyppisiä toimia, mistä eilen täällä eduskunta
ensimmäisessä käsittelyssä teki jo
päätöksen. Yli 3 miljardin euron takausvaltuuksien
lisäämiset ja noin 1,5 miljardin euron lainarahan
tuominen yritysten tarpeisiin, niiden, jotka ovat kipeimmin sitä tarvitsemassa,
ovat ne toimet, mitä hallitus on tehnyt. Vaikka miten kävisi,
näillä toimilla selviydytään
joka tapauksessa kuukausien verran eteenpäin, niin että tarvittavat
jatkotoimet keretään valmistella, jos niille tulee
kysyntää, ja paljon mahdollista on, että tulee kysyntää.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä nyt varmaan pitäisi
osasta laskea jotakin muutakin kuin pelkästään
mäkeä. Jos te katsotte niitä vaikutuksia,
mitä te olette saaneet niillä tekemisillä aikaan,
niin otan esimerkkejä tämän päivän
uutisoinnista: metsäjätti UPM ja teräsyhtiö Outokumpu
antoivat tulosvaroituksen tänä päivänä,
Metsäliitto ilmoitti lopettavansa Etelä-Pohjanmaalla
sijaitsevan Teuvan sahan toiminnan, viskoosikuituja valmistava Kuitu
Finland kertoi puolestaan lomauttavansa kaikki 114 henkilöä,
UPM tuli pörssissä 10 prosenttia alas ja Outokumpu
suunnilleen saman verran. Sitäkö te nyt haette,
vai otatteko te itse otteen ja yritätte estää tämän
kierteen syvenemisen ja eteenpäinmenemisen? Minä äsken
kysyin valtiovarainministeri Kataiselta, mitä hän
aikoo tehdä kuntatalouden tilanteen eteen. On kaksi puolta:
on vienti, ja olen samaa mieltä, että siellä pitää toimia,
mutta myös kotimarkkinoilla pitää toimia.
Jos se puoli rymähtää tähän
kerralla myös, niin me olemme täydellisessä katastrofissa.
Kysymys kuuluu:
Mitä me teemme kotimarkkinoille?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kotimarkkinoille lisätään
ostovoimaa, mikä on tämän taloustilanteen
ehkä se ainoa positiivinen puoli. Ostovoima kasvaa ensi vuonna
merkittävästi, noin 4 prosenttia nykyisten inflaatiolukujen
valossa. Mutta eihän sitä, mitä Outokummussa
tai muualla tapahtuu, kukaan toivo, ei varmasti tässä talossa
eikä maassa ole yhtään ihmistä,
joka toivoo, että yritys vähentää väkeään.
Mutta jos asiakkaat eivät osta, niin ei yritys pysty loputtomasti
varastoon tekemään tuotteita eikä sille
valitettavasti voida tehdä mitään, mutta
meillä on iso joukko muita toimenpiteitä, joilla
suomalaisten yritysten rahoitushuoltoa pyritään
turvaamaan.
Myös pankit ovat luotottaneet yrityksiä enempi
kuin aikaisemmin, ja me pyrimme tekemään näistä pankkien
takauksista entistä houkuttelevampia, että pankit
ottaisivat niitä takauksia vastaan, mahdollisesti myös
pääomaruiskeita, jotta ne voisivat jälleen
lainata yrityksille ja kotitalouksille lisää rahaa.
Kaikkea tässä tehdään, mutta
minä toivon, että jokainen pitää myös
selkäytimessään sen tiedon, että joka
ikinen velkaeuro otetaan eläkkeensaajien kukkarosta ja
palkansaajien kukkarosta tulevina vuosina. (Välihuutoja
vasemmalta) Näin se on, (Puhemies: Minuutti on nyt täyttynyt!)
kukaan muu velkaa ei maksa.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Nyt joudun, ja mielelläni sen teenkin,
kehumaan myöskin ed. Korhosta, kehumaan siitä,
että te olette huolissanne näistä yrityksistä,
joita äsken tässä luettelitte, ja niiden työllistämismahdollisuuksista,
mutta te tiedätte, että mikään
hallitus ei voi myöntää näille
yrityksille suoraa toimintatukea. Eikö niin, ed. Korhonen?
Mitä hallitus pyrkii tekemään? Hallitus
pyrkii siellä olemaan mukana, missä nuo pullonkaulat näitten
yritysten menestykselle ovat olemassa ja mihinkä voidaan
EU-säädöstenkin puitteissa puuttua. Niitä ovat
juuri ne toimet, joilla rahoituksen, vakuusongelmien kanssa olevia
yrityksiä autetaan, joilla vientiä edistetään,
joilla tutkimus- ja teknologiarahoitusta parannetaan ja joilla pääomasijoitusrahoitusresursseja
lisätään. Juuri näihin kohtiin
hallitus on omat ratkaisut jo tähän mennessä tehnyt.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta on hyvä kuulla, ministeri
Pekkarinen, että myös teillä ääni
kellossa on muuttunut, koska vielä viikko ennen kuntavaaleja
te syytitte SDP:tä mustamaalaamisesta, kun me kerroimme,
että tämä maa on ajautumassa talouskriisiin. (Ed.
Jaakonsaari: Juuri näin!) Mutta on erittäin hyvä,
että te olette myös laskeutunut maan pinnalle
ja puhumme nyt suurin piirtein samaa kieltä ja haluamme
kaikki olla parantamassa suomalaisten yritysten elinmahdollisuuksia
ja ennen kaikkea uusien työpaikkojen syntymistä ja
nykyisten säilymistä.
Mutta toteaisin ministeri Kataiselle, että meillä ei
ole aikaa nyt poimia käsin niitä työpaikkoja. Tämä oli
myös Suomen Yrittäjien puheenjohtajan viesti äsken
sosialidemokraattien eduskuntaryhmässä. Helmikuun
alku — tammikuun loppu on totaalisesti liian myöhään.
Me tarvitsemme toimenpiteitä nyt. Ja jos meillä on
teille valmiina esittää sosialidemokraattien elvytyspaketissa
toimenpiteitä miljardin euron edestä, joilla on
noin 30 000 työpaikan työllistämisvaikutus,
niin miksi nämä ehdotukset eivät teille
kelpaa?
Vastineeksi kysyn myöskin, ministeri Katainen: Mikä on
näiden hallituksen elvytystoimenpiteiden työllisyysvaikutus?
Voisitteko te kertoa nyt eduskunnalle, montako uutta työpaikkaa
syntyy näillä teidän elvytystoimenpiteillänne?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Siis elvytys ei ole se, mitä tehdään
tämän nykyisen budjetin päälle,
vaan se on kokonaisuus. Eli meillä alkaa 1.1.2009 vaikutusarvoltaan
2 miljardia oleva elvytyspaketti. (Ed. Gustafsson: Kaikki on kokonaisuutta!)
Minä uskon, että sillä on erittäin
suuri vaikutus työpaikkojen säilymiseen sekä työpaikkojen
syntymiseen. Se, mitä tehdään sen päälle,
on erillinen kysymys. Meillä on tästä ehkä erilainen
näkemys. Me emme halua roiskia rahaa, vaan me haluamme
käyttää veronmaksajien ottamaa, eläkkeensaajien
ja palkansaajien ottamaa, velkarahaa niin, että sillä on
mahdollisimman hyvä työllisyyskate. Vaikka te äsken
kritisoitte sitä, että ei pidä sanoa,
että eläkkeensaajat ja palkansaajat maksavat velan,
näin se vaan on. Tässä maassa ei ole muita
veronmaksajia kuin eläkkeensaajat, palkansaajat ja yritykset,
(Välihuutoja vasemmalta) ja he maksavat sen ennemmin tai
myöhemmin. Minä tiedän, että me
olemme tästä eri mieltä, mutta jos te
hyväksyisitte sen periaatteen, (Ed. Skinnari: Sehän
se ongelma onkin!) että me haluamme hoitaa taloutta tarkasti,
kun otamme velkaa, kun siihen joudumme, niin käytetään
se velkaraha mahdollisimman tehokkaasti, niin että mahdollisimman
moni ihminen saa työtä.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Kyllä veronmaksajien velkataakka kasvaa,
jos harjoitetaan huonoa talouspolitiikkaa, eli ei kannata sanoa,
että nyt ei saa roiskia. Ei tietenkään
saa roiskia, mutta jos ei oikeaa talouspolitiikkaa harjoiteta, niin
se velkataakka kasvaa.
Minusta hallitus on ryhdistäytynyt viime päivinä.
Vielä muutama viikko sitten te olitte monta kuukautta jäljessä,
mutta nyt te olette ryhdistäytyneet. Eilispäivän
suurin ja iloisin uutinen oli se, että ministeri Pekkarinen
oli asettanut selvitysmiehen, Antti Tanskasen, selvittämään,
miten tämä rahoituskriisi hoidetaan ja mitä toimenpiteitä se
edellyttää hallitukselta. Olen aikaisemmin toivonut,
että näiden henkilöiden, jotka ovat nähneet
myöskin näitä vaikeita aikoja 1990-luvulla, niiden
miesten ja naisten, joita Suomi on täynnä (Ed.
Jaakonsaari: Ja naisia!) — lisäsin: ja naisia — näiden
asiantuntemusta käytettäisiin. Maassa on paljon
vuorineuvoksia, talousjohtajia, jotka olivat mukana silloin, kun
meni huonosti, aivan niin kuin Antti Tanskanen oli mukana ja tietää, mitä silloin
tehtiin väärin. (Puhemies: Minuutti on kulunut!)
Toivon tätä edelleen ja kysyn: Aiotaanko näitä henkilöitä käyttää hyväksi?
Puhemies:
Minusta tuntuu, että me saisimme enemmän tästä keskustelusta
irti, jollei tuntuisi välttämättömältä käyttää sitä minuuttia
ja vielä ylittää sitä.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ed. Urpilaiselle ensinnäkin: kyllä minä käynnistin
ne toimet jo ennen kunnallisvaaleja, ja te tiesitte sen, ne toimet,
mitkä liittyvät yritysten toimintaedellytyksiin.
Mitä tulee siihen, mitenkä nyt katsotaan tulevaisuuteen:
Nyt ongelmat näyttäytyvät hivenen erilaisina
erilaisilla yrityksillä, erikokoisilla yrityksillä,
elinkeinoelämässä, siis siellä,
missä kohdataan nämä talouskriisin iskut.
Se näyttäytyy hivenen erilaisena erityyppisissä yrityksissä. Tämän
kuvan selkeyttämiseksi, mitä on odotettavissa
taudinkuvassa, tämän kriisitaudin kuvassa lähiaikojen
kuluessa, erityisesti yritysten kannalta, niiden selviytymisen kannalta,
pyysin tähän tehtävään
ministeri Antti Tanskasen. Hän piirtää tuota
kuvaa, hahmottaa sitä, ollen sitä ennen yhteydessä monien
eri sidosryhmien kanssa, ja hän myös tekee ehdotelman
niistä lääkkeistä, jotka voivat
sopia sen taudin kuvaan, mikä tauti arvellaan olevan edessä tässä lähimpien
kuukausien aikaan. On ihan oikein, että käytetään
asiantuntijoita, ja Antti Tanskanen on taustaltaan erinomainen,
hyvä asiantuntija näihin tehtäviin.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Arvostan sitä, että ministeri
Pekkarinen pyrkii löytämään
niitä ratkaisuja, joilla esimerkiksi yritysten rahoitusta
turvataan. Te olette siitä paljon puhunut, mutta luulen
myös, että te ymmärrätte sen, että näissä hallituksen
toimissa on mittakaavavirhe. Sitä kuvaa se, että kun
valtiovarainministeri Katainen puhuu velasta ja desimaalipilkuista, niin
teidän elvytyspaketissanne lisättiin lähes 200
miljoonalla eurolla rahaa sen vuoksi, että työttömyysmenot
kasvavat, mutta samaan aikaan te olette valmiita lisäämään
100 miljoonaa euroa siihen, että elvytetään,
aikaisempien puheidenne mukaan. Tämä on mielestäni
yksi esimerkki siitä, että tämä mittakaava
ei ole aivan kohdallaan.
Uskon, että jokainen meistä haluaa varjella veronmaksajien
rahoja. Me haluamme varjella niitä siten, että tähän
maahan syntyy työpaikkoja. Mutta te puhutte automaattisista
vakauttajista ja siitä, että ne toimivat, ja olette
valmiita ottamaan velkaa muun muassa työttömyysturvan kustannuksiin,
mutta ette ole yhtä valmiita ottamaan velkaa tai etsimään
niitä toimia, joilla (Puhemies: Minuutti kului!) nopeasti
saataisiin syntymään työpaikkoja.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuossa ei ole nyt kovin paljoa totta, koska
me otamme velkaa pelkästään elvyttäviin
toimenpiteisiin ensi vuonna. Eli ei kannata kuvitella, että siinä kuukaudessa
tai puolessatoista kuukaudessa koko 2 miljardia olisi käytetty
jo vaikkapa työllisyyskoulutukseen tai muihin elvyttäviin
keinoihin. Kun 1.1.2009 alkaa budjetti, joka elvyttää 2
miljardia, 1,5 prosenttia bkt:sta, Euroopan suurimpia elvytyspaketteja,
niin ei se lopu siihen helmikuun puoleenväliin. Mutta me haluamme
käyttää tämän ajan
niin, että poimimme hyviä, konkreettisia keinoja,
joilla työllistetään.
Ja kun te sanoitte, että ei ole aikaa eikä mahdollisuutta,
kyllä on. Esimerkiksi teidän esittämässänne
paketissa on minusta ihan hyviä ajatuksia myös,
ja tulemme ottamaan sieltä varmasti osia. Ne ovat samankaltaisia,
mitä hallituksen sisäisissä keskusteluissa
on ollut, myös työmarkkinajärjestöjen
esityksissä ollut, ja ihan oikeaan kohdistuvia, eivät
läheskään kaikki kylläkään. Eli
me etsimme nyt ne keinot, joilla me saisimme euro per työpaikka
-suhteelle mahdollisimman hyvän katteen. Tässä meillä varmaan
kaikilla on ihan samanlainen tarkoitus, mutta ei lähdetä siitä,
että pelkästään elvytyksellä (Puhemies: Minuutti
menikin jo!) tässä pärjätään.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Valtiovarainministeri Katainen, sanoitte, että tätä kriisiä ei
ole kyetty ennakoimaan. Ajankohtaa ei ehkä, mutta maailmantalouden
kriisikuplahan on kasvanut yli kymmenen vuoden ajan valtaviin mittoihin.
On tiedetty, kyetty ennakoimaan, että se puhkeaa jossain
vaiheessa. Sen vuoksihan Suomessa on pyritty taloutta hoitamaan
tavalla, joka tuo liikkumatilaa sekä julkiseen talouteen
että yrityksiin.
Nyt kysymys kuuluu, kun tämä on tiedetty ja meillä on
myöskin valmius reagoida, miksi te ette reagoi riittävän
nopeasti. On kysymys siitä, kuten edellisen laman aikana,
että hallitus, silloin Ahon hallitus, ei halunnutkaan elvyttää, vaan
lähti siitä, että markkinamekanismi toimii
ja erottaa jyvät akanoista, erottaa köyhät
rikkaista. (Ed. Jaakonsaari: Ja työttömyys kasvaa!)
Tästäkö on nyt myöskin kysymys?
Jätättekö tämän asian
markkinavoimien haltuun?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ne, jotka sen ajan muistavat, tietävät,
ja minä en itse ollut silloin kyllä eduskunnassa,
mutta tiedän, että silloin Suomi oli samassa tilanteessa
kuin nyt Islanti tai Latvia, eli oli pakko leikata eikä elvyttää,
koska ei olisi saatu velkaa mistään muualta. Mutta
ei mennä siihen vanhaan aikaan.
Se on totta, mitä ed. Kalliomäki totesi, että tässä on
ollut pitkän aikaa tämä kehitys jo menossa siihen
suuntaan. Muistan, että kun viime vuonna näihin
aikoihin pidin budjettipuhetta, ja edellisen kerran, minut haukuttiin
viran puolesta synkistelijäksi, kun en halunnut olla kasvattamassa pysyvästi
menoja. Ja muistan sosialidemokraattien vaihtoehtobudjetinkin, me
olisimme tänä vuonna ottaneet, jos oikein muistan,
3 miljardia lainaa sen vaihtoehtobudjetin rahoittamiseksi. (Ed.
Urpilainen: Ei pidä paikkaansa!) — No, jos olen
väärässä, niin voidaan käydä se
sitten läpi, mutta merkittävästi enemmän
kuitenkin kuin hallitus, koska te ennakoitte verotulot yläkanttiin
ja menot olisivat tulleet siihen vielä päälle.
Eli on, totta kai, tiedetty, mutta ei tätä syvyyttä ole
kukaan tiennyt, ei ainakaan Euroopan komissio, ei Suomen Pankki,
ei Euroopan keskuspankki eikä kukaan mukaan. Minä voin,
jos te haluatte, sanoa vaikka, että miinus 10 prosenttia on
ensi vuoden kasvu, mutta ei sekään perustu mihinkään.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Selittäköön hallitus
nyt ihan mitä tahansa, niin tosiasia on vaan se, että tämä systeemi,
mitä te täällä esitätte,
ei käytännössä toimi. Eilen
muun muassa Rautaruukin toimiva johto sanoi, että rahoitus pitää saada
liikkeelle. Nämä toimenpiteet, joita te olette
tehneet, eivät ole vakuuttaneet edes pankkeja siihen, että ne
antaisivat luototusta muille kuin parillekymmenelle suurimmalle
yritykselle. Pk-sektori odottaa sitä, että lainoitusta
tulisi, ja tämä on se yksi tärkeä asia.
Mitä te olette tehneet tässä muuta
kuin sen, että te olette Antti Tanskasen vastuulle laittanut tämän,
että tämä systeemi ei toimi? Kyllä tiedän pitäisi
muutakin tehdä. No, minkälaisia neuvotteluita
näiden osalta on ollut? Nyt pitäisi rahoitus saada
liikkeelle ja myös investoinnit liikkeelle. Valtion kassassa
on rahaa, mutta te vain siirrätte näitä asioita
perustuslain vastaisesti ensi vuoden puolelle, vaikka tiedätte
sen, että nyt pitäisi tehdä todellakin
jotain.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ed. Skinnari, jos te väitätte,
että nyt on jo pula rahasta tai takausvastuista, niin niinhän
ei ole. Me olemme lisänneet miljardimäärin,
siellä on Finnveran viennin takausvastuita käytettävissä,
käyttämättömiä vastuita
usean miljardin euron verran. Sen lisäksi me otimme juuri
eilisillä päätöksillä käyttöön
rahaa, siis velkarahaa vientiä varten 1,2 miljardia ja
kotimarkkinatoimintoja varten useampi sata miljoonaa, 300—400
miljoonaa euroa. Näillä taatusti pärjätään
tässä tilanteessa. Minä en uskalla sanoa,
että näillä pärjätään
esimerkiksi puoli vuotta tai vuosi eteenpäin, mutta juuri
sitä varten hallitus on päättänyt
reagoida tammi—helmikuun vaihteessa, ja silloin reagoimalla
hallitus taatusti kerkiää reagoida siihen tarpeeseen,
mikä on edessä maaliskuussa tai huhtikuussa tai
vastaavasti.
Ed. Filatov, mitä tulee vielä työllisyysrahoihin,
nyt hallitus on varautunut siihen, että kun yritykset lomauttavat,
niin hallitus aloittaa, toisin kuin edellisen hallituksen aikaan,
(Puhemies: Minuutti on kulunut!) myöskin näiden
lomautettujen koulutuksen, kurssituksen, trainingin. Niin pitääkin
tehdä, jotta ihmiset ovat paremmin sijoittumassa silloin
työelämään, kun tarvitaan. (Ed.
Skinnari: Mutta se ei toimi!)
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Valtiovarainministeri Katainen tässä kertoi,
miten hallituksen budjetti jo valmiiksi elvyttää,
ja tiesitte sen ilmeisesti kesällä sitten, koska
elvytysprosentti on tämä 1,5. Mutta nythän
on viikko toisensa jälkeen joka päivä tullut
lisää ilmoituksia lomautuksista, irtisanomisista.
Konkurssien määräksi arvioidaan 3 000
tämän vuoden aikana, ja suurin osa näistä rakennusalan
yrityksiä. Tämä Euroopan suositus, EU:n
yhteinen suositus elvytyspaketiksi, on tämä prosentti
bruttokansantuotteesta.
Riittääkö se teidän mielestänne?
Eikö tässä tilanteessa nyt, kun nämä merkit
ovat näin huolestuttavia, pitäisi kaksinkertaistaa,
kolminkertaistaa, ehkä jopa nelinkertaistaa, jotta vältytään
siltä lamakaudelta, mikä oli 1990-luvun alussa? Mitä olette
tehnyt tämän EU:n yhteisen ponnistuksen eteen,
onko siellä tehty mitään?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! EU:n yhteinen ponnistus on sitä,
että kukin jäsenmaa päättää,
mitä tehdään, koska EU:lla ei ole toimivaltaa
kunkin maan budjettiin. (Ed. Lapintie: Suositus!) Mutta me siis
täytämme EU:n suosituksen mennen tullen ihan miten
päin laskettuna vain.
Mutta olennaisinta on tämän pankkimarkkinatoiminnan
elvyttäminen. Minä toivoisin eduskunnalta ymmärtämystä siinä vaiheessa,
kun pankkien pääomituskysymystä täällä käsitellään,
että olisitte suosiollisia niille muutoksille, joita tulemme
tekemään, jotta pankit voisivat ottaa vastaan
tarvittaessa pääomaruiskeita, jotta ne pystyvät
kasvattamaan antolainaustaan. Pankit ovat kasvattaneet yritysrahoitustaan
noin 20 prosentilla, mutta sekään ei vielä riitä sen
takia, että täältä ovat lähteneet
kansainväliset yritysrahoituslaitokset pois ja jäljelle
ovat jääneet valtio ja pankit. Nyt, niin kuin
ministeri Pekkarinen äsken tuossa totesi, meillä on
valtavat satsaukset yritysrahoitukseen ja on mahdollista, että vielä tehdään
lisää. Mutta olennaisinta on, että vapaat markkinat
saadaan kunnolla toimimaan, ja siinä toivotaan kyllä eduskunnalta
tukea. (Ed. Skinnari: Miksi ette anna esitystä?)