8) Hallituksen esitys laiksi toimeentulotuesta annetun lain 10 §:n
muuttamisesta ja 11 §:n väliaikaisesta
muuttamisesta
Inkeri Kerola /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssämme on siis
hallituksen esitys 138 ja siihen liittyvä mietintö numeroltaan
41 sosiaali- ja terveysvaliokunnan muokkaamana.
Toimeentulotukilakia muutetaan siten, että vuoden 2010
loppuun määräaikaisena voimassa olevaa
11 §:n 3 momentin voimassaoloaikaa jatketaan edelleen
määräaikaisena vuoden 2014 loppuun saakka
ja lisäksi tässä laissa ammatillista
koulutusta vailla olevalle alle 25-vuotiaalle myönnettävää toimeentulotuen
perusosaa voidaan alentaa, jos häneltä on evätty
työttömyysturva koulutuksesta kieltäytymisen
vuoksi. Tämä lakiesitys on niin ikään
osa talousarvioesitystä, ja tämä lakihan
on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2011. Mietintöön
sisältyy kolme vastalausetta.
Aloitan tällä siitä syystä,
että tästä voitte päätellä,
kaikki kuulijat, edustajat, tässä salissa, että asian
käsittely oli hyvin monipolvinen, ristiriitainen ja monia
ajatuksia herättävä, ja niistä varmasti
lisää sitten näissä seuraavissa
puheenvuoroissa.
Esitys yhdenmukaistaa ammatillista koulutusta vailla olevien
nuorten kohtelua työmarkkinatuessa ja toimeentulotuessa.
Tällä hetkellä työmarkkinatuki
voidaan evätä mainituilla perusteilla, mutta nuorelle
kuitenkin voidaan myöntää lähes
saman suuruista toimeentulotukea. Tämä on epätarkoituksenmukaisella
tavalla saattanut estää työttömyysturvan
epäämisen tavoitteena ollutta koulutukseen kannustamista.
Sata-komitea, joka on tämänkin ehdotuksen takana,
on ehdotuksessaan edellyttänyt edellä mainitun
ongelman korjaamista.
Lakiehdotuksella tavoitellaan sitä, että mahdollisuus
perusosan alentamiseen koulutuksesta kieltäytyvän
tai koulunkäynnin keskeyttäneen nuoren kohdalla
aktivoi nuorta selvittämään yhteistyössä sosiaalityöntekijän
ja työvoimaviranomaisten kanssa omaa elämäntilannettaan
ja laatimaan tavoitteellisen suunnitelman elämänhallintansa
parantamiseksi. Valiokunta korostaa, että perusosan alennus
ei voi olla automaattinen toimenpide, joka tehtäisiin ilman
asiakaskohtaista harkintaa. Rankaisemisen sijasta on ensin yhdessä asiakkaan
kanssa harkittava muita vaihtoehtoja.
Toimeentulotukilain 10 §:n 2 momentin mukaan
perusosan alentamisen yhteydessä on aina laadittava, mikäli
mahdollista, yhdessä työnhakijan ja tarvittaessa
yhteistyössä työvoimaviranomaisten ja
muiden viranomaisten kanssa suunnitelma toiminnasta asiakkaan itsenäisen
suoriutumisen edistämiseksi. Sosiaalihuollon asiakaslain
mukaisesti laadittuun palvelu-, hoito-, kuntoutus- tai muuhun vastaavaan
suunnitelmaan voidaan sisällyttää muun
muassa asiakkaan työnhakutavoitteet ja -suunnitelmat, asiakkaan
koulutusvaihtoehdot ja -suunnitelmat sekä muut
toimenpiteet ja asiakkaan osuus suunnitelman toteuttamisessa. Elikkä yksinkertaisesti
sanottuna valiokunta haluaa korostaa sitä, että ketään
nuorta ei ensisijaisesti rangaistaisi taloudellisesti, vaan pyrittäisiin
etsimään räätälintyönä jokaiselle
nuorelle sellainen polku elämään, jolla
hän pystyisi sitten itsenäisesti myöhemmin
kulkemaan.
Toimeentulotuen myöntäminen viimesijaisena
tukimuotona edellyttää jo sinänsä,
että kaikki toimeentuloa turvaavat vaihtoehdot selvitetään ensisijaisesti.
Tässähän korostuu luonnollisesti moniammatillinen
yhteistyö, ja tähän sisältyy myös
se, että nuorille tarvittaessa tarjotaan terveydentilan
sekä toimintakyvyn selvittämistä.
Valiokunta keskusteli tästä asiakokonaisuudesta
pitkään, niin kuin tuossa äsken todettiin,
ja halusi tuoda esille myös ne vaihtoehdot, joita ei erikseen
tässä mietinnössä juurikaan
korosteta, että on tärkeää,
että jokaiselle nuorelle tarjotaan myös sellaisia
aktivointitoimenpiteitä, jotka ovat luonnollisia ja läheisiä nuorille.
Tässä yhteydessä muun muassa etsivä nuorisotyö nousi
esille, niin ikään työpajatoiminta ja
tämän tyyppiset aktivointitoimenpiteet, jotka
tulisi nostaa ensisijaisesti esille ennen kuin lähdetään
tälle lain sisältämälle toimenpidelinjastolle.
Arvoisa puhemies! On tärkeää, että kun
tämä laki on määräaikainen,
tämän vaikutuksia seurataan, niistä tehdään
johtopäätökset ja tehdään
parempi laki, jos kaikki osoittimet sitä näyttävät.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen
esitys todella käsittelee alle 25-vuotiaita kansalaisia.
11 §:hän hyväksyttiin aika lailla
yksimielisesti, koska se on jo aikaisemmin ollut voimassa ja nyt
vaan sitä pidennettiin vuoteen 2014. Se vaikea asia on
tämä 10 §, joka herätti
paljon vastustusta, keskustelua ja paljon epäröintiä myös
valiokunnassa. Mutta kyseessä on Sata-komitean ehdotus,
jonka mukaan siis toimeentulon perusosaa voidaan alentaa enintään
20 prosenttia, mikäli nuori kieltäytyy hänelle
järjestetystä koulutuksesta tai lopettaa sen perusteettomasti.
Todella keskustelimme paljon tästä valiokunnassa
ja pidimme tätä pykälää hyvin
epäoikeudenmukaisena näitä reppanoita
kohtaan. Kyseessä on Sata-komitean ehdotus, ja se on linjassa muun
työttömyysturvan kanssa, missä myös työstä kieltäytyminen
leikkaa turvaa. Sosiaalityöntekijöiltä toivomme,
että kun he myöntävät tätä toimeentulotukea,
niin he eivät tekisi rutiininomaisesti tätä leikkausta,
vaan ottaisivat aina huomioon sen, mikä on syy tähän
koulutuksesta kieltäytymiseen. Esimerkiksi me kuulimme
sellaisesta tapauksesta, että Espoossa olevat nuoret lähetetään
Kajaaniin kouluun. Ei ole siis mikään ihme, että he
keskeyttävät opintonsa. Hallituspuolueet hyväksyivät
alennetun perusosan edellyttäen, että sen soveltamisessa
käytetään erityistä harkintaa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan tässä heti
aluksi sanoa sen, että minusta on vastuun kantamisen pakoilua
se, jos me menemme Sata-komitean taakse, että koska Sata-komitea
on jotakin tehnyt, niin sen mukaisesti meidän pitää päättää.
Tosiasia on se, että Sata-komitea on tehnyt selvitystyötä ja
tehnyt omat ehdotuksensa ja esityksensä, mutta päätökset
tehdään täällä ja me
kannamme vastuun niistä päätöksistä.
Me emme voi mennä Sata-komitean taakse, emme tässä asiassa,
emmekä myöskään edellisissä asioissa,
joista muun muassa tänään on käyty
keskustelua.
Arvoisa rouva puhemies! Tuossa jo aikaisemmin muistelin entisen
pääministeri Vanhasen vuoden takaista budjettipuhetta:
"Edellisen laman virheitä ei pidä toistaa maksattamalla
laman laskuja yhteiskunnan heikko-osaisilla." Näin totesi
entinen pääministeri Vanhanen noin vuoden takaisessa
budjettipuheenvuorossaan. Nyt kuitenkin tämä esitys
on yksi esimerkki siitä, että näin tullaan
kuitenkin tekemään.
Hallitus esittää muutosta toimeentulotukilakiin
esittämällä, että toimeentulotuen
perusosaa voidaan alentaa 40 prosentilla alle 25-vuotiaalta nuorelta,
jolla ei ole ammatillista koulutusta, joka kieltäytyy koulutuksesta
tai keskeyttää sen niin, ettei hän ole
myöskään oikeutettu työttömyysetuuteen.
Näin halutaan tehdä, koska on ollut mahdollista,
että henkilöltä on evätty työmarkkinatuki,
mutta hän on voinut saada lähes saman suuruisen
toimeentulotuen. Hallitus katsoo, että toimeentulotuen
saaminen on saattanut estää kannustinvaikutusta,
joka työttömyysturvan epäämisellä on
koulutukseen hakeutumiselle.
Arvoisa puhemies! Toimeentulotuki on jo tällä hetkellä tasoltaan
liian pieni. Jos tuesta vielä leikataan 40 prosenttia pois,
vaarantaa se ihmisen välttämättömän
toimeentulon tason. Toimeentulotuen leikkaaminen ei ole oikea tapa
ohjata nuorta koulutukseen tai työhön. Asiantuntijoiden
mukaan koulutuksesta kieltäytyminen tai sen keskeyttäminen
johtuvat useimmiten henkilön vaikeasta elämäntilanteesta.
Oikea ratkaisu ei silloin ole elämäntilanteen
vaikeuttaminen entisestään.
Valiokunnassa kuullut monet asiantuntijat toteavat, että jopa
kymmenettuhannet nuoret eivät pysty osallistumaan työharjoitteluun,
työkokeiluun, työvoimakoulutukseen tai työhön
hyvin erilaisten yksilöllisten syiden vuoksi. Näitä ovat muun
muassa asunnottomuus, päihteiden käyttö, oppimisvaikeudet,
vaikeat perhesuhteet, masennus ja jännittäminen.
Näitä nuoria ei auteta kepillä eikä porkkanoilla.
Nämä nuoret tarvitsevat yksilöllistä tukea,
ja sitä tulee olla riittävästi. Heitä ei
saa jättää yksin. He tarvitsevat tukea
itsetunnon ja elämänhallinnan vahvistamiseen.
He tarvitsevat laadukkaita kunnallisia peruspalveluja. He tarvitsevat
aikuista ihmistä, joka kuuntelee, ymmärtää ja
ohjaa heitä.
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä palvelujärjestelmässä näitä nuoria
tunnistetaan, heidän tarpeisiinsa vastataan ja heidän
ongelmissaan autetaan hyvin sattumanvaraisesti. Etsivä nuorisotyö tekee
osaltaan hyvää työtä, mutta
ei tavoita kaikkia eikä ylipäätään
toimikaan kuin noin puolessa maamme kunnista. Ongelmana on myös,
ettei nuorten löytäminen pelkästään
riitä, tarvitaan myös toimivat palvelut. Kuntien
sosiaalityöntekijät eivät ehdi tavata
kaikkia asiakkaita, saati tehdä kokonaisvaltaista arviointia
nuorten tilanteesta tai antaa tarvittavaa tukea heille.
Hallituksen esittämät pakotteet voisivat ehkä toimia
tilanteessa, jossa nuorella on tosiasiallisia valinnan mahdollisuuksia
ja riittävästi tukipalveluja saatavilla. Valitettavasti
näin ei kuitenkaan ole. Nyt on vaarana, että nuoren
itsetunto vain nitistetään ja hänen mahdollisuutensa
seistä omilla jaloillaan estetään. Vaarana
on myös, että nuori ohjataan hänelle
epätarkoituksenmukaiseen koulutukseen, joka ei anna eväitä työelämään
siirtymiseen, vaan itse asiassa lisää nuoren turhautumista
yhteiskuntaa ja elämää kohtaan. Kun nuorten
työhön ja koulutukseen hakeutumista ohjaava järjestelmä ei
muun muassa resurssipulan vuoksi toimi toivotusti, ei myöskään
viimesijaisen toimeentuloturvan alentaminen voi toimia kannustimena.
Arvoisa puhemies! Sen sijaan, että hallitus parantaisi
kaikista pienituloisimpien ja heikoimmassa asemassa olevien asemaa,
se esittää heidän asemansa heikentämistä.
Tämä on mielestämme kohtuutonta ja totaalisen
väärää, emmekä voi
siten hyväksyä sitä. Siksi esitämme,
että ensimmäisen lakiehdotuksen 10 § hylätään
ja että lakiehdotus hyväksytään
muutoin valiokunnan mietinnön mukaisena.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kansanedustajan uralla kokee kaikenlaista.
Kahdeksan vuoden aikana, jotka olen täällä lainsäädäntötyössä viettänyt,
tämä lakiesitys on surullisin, murheellisin, uskomattomin
esitys, jonka olen tavannut. Se on kohtuuttomin, se on kestämättömin
lakiesitys.
Arvoisa puhemies! Tämä on uskomaton muun muassa
siinä mielessä, että ensimmäisen
kerran sosiaali- ja terveysvaliokunnan lakiesitysten käsittelyn
yhteydessä kahdeksan vuoden aikana, jotka olen siellä varsin
tiiviisti istunut, kävi niin, että yksikään
valiokunnan huoneessa kuultu asiantuntija ei puolustanut tätä lakiesitystä.
Esittelevä virkamies sanoi, että niin, ei hän
nyt ota tähän kantaa, tämähän
on tullut Sata-komiteasta tällaisenaan.
Sata-komitean perusturvajaoston puheenjohtaja, jota kuulimme,
totesi, että kyllähän tämä kohtuutonta
on nimenomaan niitä nuoria kohtaan, jotka eivät
siihen koulutukseen kykene. Täällä kun
keskusteltiin Osmo Soininvaaran sanomisista tai sanomatta jättämisistä kyselytunnilla,
niin läsnä olleet kyllä kuulimme, kun
hän totesi, että hänen mielestään
tämä on kohtuutonta, mutta kyllä me nyt
siellä Sata-komiteassa tämän nyt pistimme
menemään, kun siinä oli nyt kuitenkin
tämä työttömyysturvan leikkauskin.
Siis tässähän todellakin 10 §:ssä alle
25-vuotiailta nuorilta leikataan toimeentulotuesta 20—40 prosenttia,
jos kieltäytyy koulutuksesta, minkä seurauksena
jo aiemmin menetti työttömyysturvan. Ensin viedään
ensisijainen etuus ja sitten viedään vielä viimesijainenkin
etuus. Suomen perustuslain mukaankin viimesijaisen etuuden nyt pitäisi
kuitenkin turvata se viimesijainen turva, että ihminen
pystyy jotenkin tulemaan toimeen ja pysyy hengissä.
Hyvä on, tämähän voi kuulostaa
tietysti sillä tavalla loogiselta ja perustellulta, että kun
saa melkein saman verran toimeentulotukea kuin työttömyysturvaa,
joka siis viedään, niin sitten nämä lusmut
siinä määrin, kuin niitä nyt
on, keksivät, että okei, käytetään
sitä toimeentulotukea nyt sitten tässä hyväksi,
ja tämä mahdollisuus nyt sitten poistetaan. Tämän
vielä vaivoin saattaisi hyväksyäkin,
mutta näitä niin sanottuja lusmuja on todella
vähän, ja se on sellaista porukkaa, johon tämä keppi
ei tehoa, hehän elävät siitä rahasta
tietysti välittämättä oman elämäntapansa
mukaisesti joka tapauksessa.
Mutta sitten on tämä iso joukko näitä nuoria, jotka
niistä syistä, joista ed. Anneli Kiljunen tässä edellä kertoi,
eivät kykene siihen koulutukseen tai keskeyttävät
sen. Vaimoni on työskennellyt 30 vuotta työvoimakoulutuksen
parissa, isolta osalta myöskin näitten nuorten
kanssa, ja minulla on ollut tilaisuus keskustella hänen
kanssaan ja kuulla näitä kaikkia asiantuntijoita
ja työministeriön asiantuntijaa, joka sanoi, että ei
tämä ole oikein. Opetusministeriön nuorisotyöstä vastaava
virkamies, kuulimme häntä valiokunnassa, sanoi,
että tämä ei ole oikein.
Me kuulimme todella yhden vaikuttavimmista kuulemisista, joita
olen tässä kahdeksan vuoden aikana kuullut. Diakonissalaitoksen
Vamos-projektin työntekijät, jotka tekevät
näitten nuorten kanssa päivittäin työtä,
kertoivat meille yksiselitteisen selvästi, että nämä nuoret
ovat karkaamassa koko yhteiskunnalta, meidän käsistämme ties
minne, ja heitä on entistä enemmän, tuhansia Helsingissäkin.
Viimeistään tämä lainmuutos
tulee pudottamaan heidät kenties lopullisesti. Tätäkö me
oikeasti haluamme?
Tämä on uskomatonta tietysti silläkin
tavalla nyt, kun me kaikki tiedämme, mitä tämä kirjan mukaan
tarkoittaa. Kun yleensä aina valiokunnasta kuitenkin löytyy
joku hallituspuolueitten edustaja, joka näyttäisi
osoittavan kuitenkin aitoakin myötätuntoa sitä hallituksen
esitystä kohtaan, niin nyt, jos oikein tulkitsin paikalla
olevia, teitä ei täällä paljon
ole, todistakaa omalta osaltanne toisin, mutta näytti siltä,
että kukaan valiokunnan jäsenkään
ei olisi ollut valmis tätä kannattamaan, ellei
olisi ollut pakko. En ole kuullut yhtään myönteistä lausuntoa
tästä laista tässä talossa.
Epäilen, että kun tämä sali
huomenna tästä äänestää,
jos ryhmäkuria ei olisi, niin tämä kaatuisi 200—0.
Minä olen sinänsä aina ollut valmis hyväksymään
ryhmäkurin ja jopa puolustamaan sitä julkisesti
sen vuoksi, että ilman ryhmäkuria pitkäjänteinen
ja jäntevä hallituspolitiikka ei olisi mahdollista.
Minä olen tietysti opposition edustajana vähän
jäävi ketään velvoittamaan tai kysymään
hallituspuolueitten jäseniltä, mitä te oikeasti
ajattelette.
Jotenkin minusta tuntuu, että jos olisin teidän sijassanne,
esimerkiksi ed. Juurikkala — me olemme ihmetelleet, miten
vihreät voivat olla tämän takana — niin
joutuisin kyllä kysymään itseltäni,
missä se ryhmäkurin raja kulkee. Tässä on
niin vakavasta asiasta kysymys, kaikkein vakavimmassa vaarassa olevien
nuorten asiasta, että minä tunnen myötähäpeää tätä kaikkivaltiasta
Sata-komiteaa ja sen jäseniä kohtaan, jotka eivät
ole vaivautuneet miettimään, että kun
yritetään kepittää pientä porukkaa,
unohdetaan kokonaan miettiä, keitä muita tullaan
lyöneeksi.
Tässä katsannossa tämä lakiesitys
on todella uskomaton, käsittämätön,
huolestuttava ja äärimmäisen murheellinen.
Ei tämän jälkeen hirveästi tarvitse
ihmetellä, miksi tässä maassa yhä useampi
ihminen syrjäytyy, menettää otteensa
elämään, ja sitten kun me puheissamme
lähdemme tuonne vaalikentille, sanomme, että kyllähän
me niistä kaikkein heikoimmista huolta pidämme, niin
näinkö me pidämme heistä huolta?
Arvoisa puhemies! Edellä kerrotuista syistä ja vähän
muistakin, joista oikein kestokykyni ei anna myöten puhua
tässä, tulemme esittämään huomenna,
että tämä 10 § hylättäisiin,
ja jos sitä ei hylätä, me tulemme myöskin
esittämään, että tämä koko
lakiesitys hylätään, koska tämä 11 §:n vähäinen
hyvä, joka siitä koituu, ei riitä pieneltä osaltakaan
kattamaan sitä haittaa, jonka tämä 10 §:n
hyväksyminen tulee aikaansaamaan.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
toimeentulotukilain muuttamisesta on mielestäni monella
tavoin kohtuuton samaan aikaan, kun toimeentulotuessa olisi paljon parantamisen
tarvetta, esimerkiksi kiireellisempinä lasten perusosan
korottamistarve tai edes osan lapsilisästä etuoikeutetuksi
tuloksi tekeminen tai perusosan korottaminen ja koko toimeentulotukijärjestelmän
nykyaikaistaminen niin, että se huomioisi nykyistä paremmin
nykyelämän välttämättömät
menot. Samaan aikaan, kun on tällaisia toimeentulotuen
kehittämistarpeita, niin ainoa, mitä hallitus
tekee, on tämä toimeentulotuen heikentäminen
eli leikkaaminen nuorilta. Hallitus on siis unohtanut toimissaan
kaikkein köyhimmät toimeentulotuen saajat täysin.
Tämä on mielestäni hävytöntä,
kun Sata-komiteaakin mainostettiin juuri köyhimpien aseman
parantamisella.
Tässä laissa on toki hyvää se,
että 150 euron etuoikeutettu tai niin sanottu vapaan tulon
menettely säädetään jatkumaan.
Mutta sen sijaan toinen käsittelyssä olevan pykälä on
mahdoton hyväksyä, ja esitämmekin esitetyn
10 §:n muutoksen hylkäämistä.
Esityksen mukaan toimeentulotuen perusosaa voitaisiin jatkossa alentaa myös
silloin, kun alle 25-vuotias, vailla ammatillista koulutusta oleva
nuori kieltäytyy koulutuksesta tai keskeyttää sen
niin, ettei hänellä ole myöskään
oikeutta työttömyysetuuteen. Toimeentulotuki on
jo tällä hetkellä tasoltaan kohtuuttoman
alhainen. Jos tuesta vielä leikataan 20 prosenttia tai
jopa 40 prosenttia pois, kuten tämä lakiesitys
mahdollistaa, vaarantaa se ihmisarvon mukaisen, välttämättömän
toimeentulon tason. Toimeentulotuki on aikoinaan säädetty
viimesijaiseksi tukimuodoksi, jota saa siis silloin, kun mitään
muuta riittävää tuloa ei perheellä tai
henkilöllä ole. Tämän vuoksi
en ole ikinä hyväksynyt näitä leikkausajatuksia,
koska ne sotivat mielestäni jopa toimeentulotuen perimmäisen
ajatuksen kanssa. Tästä niin sanotusta leikkurista
tulee mitä todennäköisimmin myös
automaattinen toimenpide, kuten myös jo olemassa olevasta leikkurista
on pitkälti tullut, vaikka lakiteksti painottaakin yksilöllistä harkintaa
ja kohtuullisuuden arviointia leikkausta tehtäessä.
Nuoren rankaiseminen on kaikin puolin ehdottomasti väärä keino
auttaa syrjäytyneitä nuoria. Pahimmillaan se vain
hankaloittaa heidän asemaansa ja heikentää heidän
toimintakykyään ja antaa signaalin, ettei nuorista
ole mihinkään, edes lain pykäliä täyttämään.
Tämä on myös monella tavalla vaarassa
lisätä välinpitämättömyyttä yhteiskuntaa
kohtaan. Ennemmin olisi puututtava tukipalveluiden puutteisiin.
Aivan kuten valiokunnan mietinnössäkin todetaan,
nämä nuoret eivät useinkaan osaa edes
nimetä syytä sille, miksi he eivät hakeudu
opiskelemaan tai eivät mene tai pysy opiskelemassa. He
ovat niitä nuoria, jotka ovat usein kaikkein heikoimmassa
asemassa yhteiskunnassa, ja näille nuorille hallitus antaa
nyt raippaa. Näiden nuorten osalta henkilökohtainen
palvelu ja kannustaminen ovat oikeampia toimenpiteitä kuin
leikkaaminen jo ennestään tasoltaan alhaisesta
toimeentulotuesta.
Asiantuntijalausunnoissa mainitaan, että tuhannet,
jopa kymmenet tuhannet, nuoret eivät usein ole kykeneviä työharjoitteluun,
työkokeiluun, työvoimakoulutukseen tai työhön
hyvin monenlaisten syiden, muun muassa asunnottomuuden, päihteiden
käytön, oppimisvaikeuksien, masennuksen tai jännittämisen
takia. He eivät yksin kykene ottamaan vastuuta omasta elämästään,
vaan omaavat monenlaisia elämänhallinnan ongelmia.
Palvelujärjestelmä ei tällä hetkellä pysty
tunnistamaan näiden nuorten tarpeita eikä auttamaan
heitä ongelmien ratkaisemisessa. Sosiaalityöntekijät
eivät ehdi tavata kaikkia asiakkaitaan, eivät
ainakaan riittävän usein, eivätkä pysty
tekemään näitä kokonaisvaltaisia
arvioita nuoren tilanteesta tämän vuoksi.
Hallituksen esittämän kaltaiset pakotteet
voivat toimia tilanteissa, joissa nuorella olisi tosiasiallisesti
valinnanmahdollisuuksia ja palveluja saatavilla, mutta tällöinkin
tulisi nähdä mahdollisuudeksi valita myös
työnhaku tai muu yhteiskuntatakuun mukainen toimi, kuten
työpajatoiminta. Hallituksen esityshän lähtee
tässä kohtaa pelkästään
opiskelupaikasta. Jos esimerkiksi koulutusta vailla oleva nuori
henkilö katsoo työelämän vastaavan
paremmin tarpeitaan ja sen vuoksi keskeyttää ammatillisen
koulutuksen tai kieltäytyy koulutuksesta, on kohtuutonta
alentaa toimeentulotukea, elleivät yhteiskunta tai työvoimaviranomaiset
voi osoittaa nuorelle tätä työpaikkaa.
Perusosan alentamisen uhkaa saatetaan käyttää myös
nuoren ohjaamiseen hänelle epätarkoituksenmukaiseenkin
koulutukseen, joka ei tosiasiassa anna nuorelle eväitä työelämään
siirtymiseen. Hän saattaa viedä tällöin
myös opiskelupaikan juuri tätä opiskelupaikkaa
kovasti haluavalta, mikä ei myöskään
ole pakkohaussa hyvä ilmiö. Kun nuorten hakeutumista
työhön ja koulutukseen ohjaava järjestelmä ei
toimi toivotulla tavalla muun muassa resurssien vähäisyyden
takia, ei myöskään ehdotettu uudistus
toimeentulotuen perusosan alentamisesta voi toimia kannustimena.
Hallituksen linja, jossa lisätään pakotteita,
samalla vähentäen tuottavuusohjelman kautta resursseja
muun muassa tärkeistä työvoimahallinnon
palveluista, on kestämätön. Opiskelupaikkojakaan
ei riitä kaikille, ainakaan eri puolilla maatamme, ja lisäksi
nuori ei useinkaan saa tarvitsemiaan muita riittäviä tukipalveluja,
kuten esimerkiksi mielenterveys- ja päihdepalveluja, jotka
tukisivat opiskelu- ja työkykyä ja näiden
piiriin siirtymistä.
Arvoisa rouva puhemies! Lähtökohtana tulee olla
perusturvan parantaminen niin, että ensisijaisten etuuksien
tasoa parannetaan toimeentulotukiriippuvuuden vähentämiseksi.
Toimeentulotukea pitäisi kuitenkin kehittää,
kuten tuossa puheen alussa totesin. SDP on esittänyt vaihtoehtobudjetissaan
muun muassa lasten perusosan korottamista yhtenä toimeentulotuen
kiireellisempänä kehittämistarpeena.
Sen sijaan, että hallitus parantaisi kaikista pienituloisimpien
ja heikoimmassa asemassa olevien asemaa, se esittää näiden
kaikista köyhimpien aseman heikentämistä. Tämä on
mielestäni kohtuutonta, emmekä voi hyväksyä esitettyä toimenpidettä.
Toivottavasti moni kuuntelisi sydämensä ääntä tämän äänestyksen
yhteydessä. Minusta on vastuutonta, mikäli hallituspuolueet
vievät tämän esityksen eteenpäin.
Sen sijaan, että näille syrjäytyneille
tai syrjäytymisvaarassa oleville nuorille ojennettaisiin
auttavaa, tukevaa kättä, heille nyt osoitetaan
raippaa. Tämä on kerta kaikkiaan mielestäni
väärin ja kohtuutonta.
Kannatan ed. Anneli Kiljusen aiemmin tekemiä muutosesityksiä.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Suurin osa suomalaisista nuorista haluaa
kouluttautua ja hankkia itselleen ammatin. Suomeen on kuitenkin
muodostunut joukko nuoria, jotka eivät kokemuksiimme pohjautuen
pysty omin voimin tai edes perheensä tuella rakentamaan
myönteistä tulevaisuutta. Kaikilla nuorilla ei
ole eikä välttämättä tule
koskaan olemaan riittäviä valmiuksia korkeatasoiseen
koulutusjärjestelmään tai vaativille
työmarkkinoille. Joka vuosi sadat, jollei jopa tuhannet
yhteishaussa hakeneet nuoret jäävät ilman
opiskelupaikkaa, vaikka olisivat aktiivisesti vuosia hakeneetkin.
Heikommassa asemassa oleville nuorille on hyvin vähän
tarjolla ammatillisia työvoimakoulutuksia.
Arvoisa rouva puhemies! Toimeentulotuen perusosan alentaminen
ja erityisesti siihen liittyvä kokonaisvaltainen suunnitelma
nuoren aktivoimiseksi on tarkoitettu osaltaan edesauttamaan nuoren
omatoimisuutta ja sijoittumista yhteiskuntaan. Tämä tavoite
on hyvä ja yhteinen, mutta lakiehdotuksessa esitetty keino
on kyllä mielestäni epäonnistunut ja
tulee toimimaan päämääränsä vastaisesti.
Perusturvan alentaminen ei toimi kannustimena, jollei nuoren
kohtaamiseen ja hänen elämäntilanteensa
perusteelliseen selvittämiseen ole riittävästi
resursseja. Tällä hetkellä palvelujärjestelmämme
ei pysty kaikilta osin turvaamaan ihmisarvoista kohtelua syrjäytymisvaarassa
oleville tai jo vakavasti syrjäytyneille nuorille. Esitetyn
kaltainen perusosan alennus olisi mahdollinen vain tilanteessa,
jossa palvelujärjestelmä toimisi hyvin ja eri
toimijat pystyisivät aidosti tukemaan nuorta hakeutumaan
koulutukseen ja työelämään.
Nyt nuori voi jäädä ihan yksin ja häneltä uhataan
viedä pienetkin mahdollisuudet sinnitellä arjessaan.
Nuoren aktivoiminen edellyttää aivan toisenlaisia
keinoja kuin mitä nyt esitetty sanktiomalli edustaa. Nuoret
tarvitsevat heille räätälöityjä kokonaisvaltaisia
palveluja, jotka pitkäjänteisesti tukevat ja kannustavat
nuorta takaisin koulutukseen ja sitä kautta työelämään.
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Erkki Virtanen oli ihan oikeassa,
kun hän sanoi, että kaikki asiantuntijat olivat
tätä lakiesitystä vastaan. Itse ainakin
henkilökohtaisesti panin toivoni ministeri Risikkoon, kun
hänkin tuli kuultavaksi vielä valiokuntaan, ennen
kuin tätä mietintöä ruvettiin laatimaan.
Kaikesta huolimatta, mitä tässä edellä toin
esille, tämä hallituksen esitys on todella vaikea
hyväksyä. Mutta täytyy sanoa, aivan niin kuin
valiokunnan puheenjohtaja Inkeri Kerolakin sanoo, että toivotahan
niin, että jatkos tullaan tekemään sitten
parempiakin lakia.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Nuoret eivät toivolla elä,
vaikka ed. Sihto toivoi parempia lakeja. Tietysti kokoomus on toivolla
yrittänyt ihmisiä elättää,
mutta kyllä toimeentuloon tarvitaan suomalaisessa yhteiskunnassa
myös rahaa.
Arvoisa rouva puhemies! On täysin kohtuutonta ja käsittämätöntä,
että alle 25-vuotiailta täysi-ikäisiltä,
jotka ovat työttöminä ilman koulutusta
tai ovat keskeyttäneet koulutuksen, voidaan minimitoimeentuloa
leikata 20—40 prosentilla, minimitoimeentuloa, jolla ei
nytkään tule toimeen, ja ennen muuta kun tiedetään,
että ne nuoret, jotka kykenevät koulutukseen ja
työhön, ovat halukkaita ottamaan sitä vastaan.
Tässä lyödään kaikkein
heikoimmassa asemassa olevia suomalaisessa yhteiskunnassa. Tässä halutaan rokottaa
niitä, joilla on monenlaisia ongelmia, on asunnottomuutta,
on oppimisvaikeuksia, on mielenterveysongelmia. Sitä joukkoa,
joka syrjäytetään suomalaisesta yhteiskunnasta,
nyt entistä pahemmalla tavalla ajetaan alas.
Erikoista tässä laissa on se, ketkä tämän
ovat räätälöineet, ketkä ovat
olleet tämän lain kätilöitä.
Arvoisa rouva puhemies! Oli uskomatonta nähdä,
että tämän lain takana on Sata-komitean perusturvajaoston
puheenjohtaja Osmo Soininvaara pääpäsmärinä,
kuten ministeri Risikko tänään kyselytunnilla
toi esille.
Osmo Soininvaara on Sata-komitean perusturvajaoston puheenjohtajana
kovasti kritisoinut kaikkia muita siitä, että perusturvan
tasoa ei ole saatu nostettua, ja nyt hän on leikkaamassa
surkean alhaista minimitoimeentuloa nuorilta, alle 25-vuotiailta.
Miten tämä on mahdollista puolueelta, joka kovasti
toitottaa perustulon puolesta? Näinkö otetaan
komeita askelia kohti perustuloa sillä, että leikataan
jo nyt surkean alhaista minimitoimeentulon tasoa? Ei nyt sentään
menty niin pitkälle kuin ed. Zyskowicz tänään
kyselytunnilla, kun hän oli sitä mieltä,
että nuorille ei pitäisi antaa tukea ollenkaan.
Mutta kyllä tämän jälkeen minusta
vihreät voivat suosiolla lopettaa puhumiset perustulosta
ja muiden syyllistämiset, kun itse omalla politiikalla
ovat leikkaamassa nuorten minimitoimeentuloa. Minä en voi
mitenkään ymmärtää,
miten vihreiden pääideologi Osmo Soininvaara on
voinut ajaa tällaista asiaa läpi, miten sosiaali-
ja terveysvaliokunnan jäsen ed. Alanko-Kahiluoto ei ole
laittanut vastaan tällaisessa hankkeessa, joka murentaa
sitä pohjaa, että rakennettaisiin perustuloa tähän
suomalaiseen yhteiskuntaan. Tämä on surkea osoitus
siitä, miten puheet ja teot ovat täysin ristiriidassa.
En voi millään tavalla hyväksyä sitä,
että meidän aivan liian pientä perusturvan
tasoamme leikataan tällä tavalla — mutta
eihän tässä ole edes kysymys perusturvan
tasosta, vaan minimitoimeentulon tasosta. Ainoa mahdollisuus, mikä meillä täällä on
niillä, jotka haluamme puolustaa heikossa asemassa olevia,
niillä, jotka haluavat puolustaa sitä, että tulevaisuudessa
meillä olisi mahdollisuus ottaa askelia perustuloa kohden,
on äänestää vastaan tätä esitystä,
joka romuttaa ne kaikki puheet, joita on pidetty sen puolesta, että ihmisillä olisi
oikeus edes kohtuulliseen toimeentuloon.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ajattelin ensin pitää minuutin,
vai minkä kahden minuutin puheenvuoron paikaltani, mutta
ed. Arhinmäen puheenvuoron jälkeen päätin tulla
tänne puolustamaan tätä Osmo Soininvaaran
nimen saanutta lakiehdotusta. (Ed. Arhinmäki: Lex Soininvaara!)
Minä itsen näen tämän vähän
toisella lailla, kuin mitä esimerkiksi ed. Arhinmäki
näki. Näen, että tämä on
viimeinen semmoinen turvaverkko, missä nuori voidaan saada
kiinni, (Ed. Arhinmäki: Kyllä!) koska tähän
mennessä he, jotka eivät enää saa
esimerkiksi työmarkkinatukea ja jäävät toimeentulotuelle
makaamaan kotiin, he saavat maata siellä kaikessa rauhassa
ilman, että kukaan puuttuu tai välittää tai
tekee suunnitelmaa tai mitään muutakaan. Tai he
voivat olla asunnottomina kadulla ilman, että kukaan edes
tietää, että he ovat siellä.
Tämä on nyt kuitenkin sellainen järjestelmä,
millä toivottavasti saadaan ne viimeisetkin nuoret jollakin
tavalla kiinni ja palveluiden piiriin.
Tässähän on kysymyksessä se,
että nyt tällä hetkellä tässä on
tarkoitus tehdä joka tapauksessa suunnitelma kunkin lapsen
tai nuoren kohdalla ja tarkoitus on nimenomaan käyttää harkintaa. Tässä sanotaan
nimenomaan, että tämä ei saa jättää ihmistä inhimillisesti
ottaen tyhjän päälle tai toimeentulovaikeuksien
varaan. (Ed. Erkki Virtasen välihuuto) — Joo,
tämä harkintapykälä tässä on
selvästi olemassa, sitä suorastaan suositellaan,
että kunnat käyttävät. — Mutta
tällä nimenomaan tuetaan sitä, että ihminen
omatoimisestikin voisi edes yrittää jotakin. Tällä hetkellä kuntien
resurssit eivät varmaan tähän kaiken
kaikkiaan riitä. Mutta meidän pitää pitää huoli poliittisina
päättäjinä siitä, että kunnilla
myös tulee olemaan toimenpideresursseja ja toimenpidetahtoa
sen lisäksi, että he tekevät tämän
suunnitelman.
Tällä hetkellä meillä on
myöskin tilanne se, että me päästämme
hyvin herkästi nuoret putoamaan näiden verkkojen
ulkopuolelle tai niiden läpi. Siitä itse asiassa
kertoo jo sekin, että meillä on yhdeksäsluokkalaisia
peruskoululaisia, jotka keskeyttävät kaikki opintonsa,
tai sitten meillä on nuoria työttömiä,
joista 30 prosenttia on pelkän peruskoulutuksen varassa
tai 45 prosenttia pelkän ylioppilastutkinnon varassa. Meidän
pitää myöskin huomioida, että etsivässä työssä,
mitä nyt on jo lisätty ja mitä tehdään,
ihan selvästi on tullut ilmi 16—24-vuotiaiden
kohdalla, että 75 prosenttia näistä lapsista,
miksikä minä kyllä kutsun heitä,
on ilman minkään valtakunnan tutkintoa. Heistä on
97 prosenttia ilmoittanut, että haluavat tulla hoidetuiksi
ja haluavat tulla autetuiksi. Mutta missä aikuiset ovat
olleet silloin, kun he ovat alun perin tätä apua
tarvinneet?
Nyt meidän pitää ehdottomasti pitää huolta siitä,
että jo siinä vaiheessa, kun nämä lapset
ovat koulussa, kun he ovat viidennellä luokalla, neljännellä luokalla,
meillä tulee myös opetustoimi mukaan tähän
turvaverkon rakentamiseen niin, että nämä lapset
joutuvat jo siellä koulussa kiinni siinä vaiheessa,
kun nähdään, että heillä on
lukivaikeuksia tai sosiaalista eristyneisyyttä tai ongelmia
tai vaikeuksia. Ja että heidät esimerkiksi voidaan
jättää luokalleen, käymään
luokka uudelleen, eikä katsoa läpi sormien ja
päästää heitä seuraavalle
luokalle lähinnä sen takia, että opettaja
ei halua enää katsoa heitä toista vuotta.
Jos me siinä vaiheessa saisimme nämä lapset
kiinni, meillä olisi aika mielenkiintoista seurata myöskin,
kuinka paljon vähemmän heitä kuuluu sen jälkeen
näihin niin sanottuihin reppanoihin, jotka eivät
oikein kykene elämäänsä hallitsemaan, työssä olemaan
tai koulua käymään.
Lisäksi minä kyllä olen sitä mieltä,
että jokaisella lapsella on isä ja äiti.
Ja jos he ovat hengissä, niin heilläkin pitäisi
olla jonkin valtakunnan vastuu omista jälkeläisistään.
Ja minä todella olen sitä mieltä, että lapsi
on se, joka tähän kaikkeen on vähiten
syyllinen. Ja kyllä vanhempien pitää myöskin
katsoa peiliin ja miettiä, mikä on heidän
vastuunsa omista lapsistaan, eikä jättää heitä pelkästään
yhteiskunnan tukien varaan.
Toinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuorot edustajille Taiveaho, Arhinmäki,
Erkki Virtanen, Anneli Kiljunen ja keskustelun aikaansaaneelle ed.
Karhuvaaralle, jos hän niin haluaa, ja sen jälkeen
puhujalistaan.
Satu Taiveaho /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Karhuvaaralle haluan ensinnäkin
todeta sen, että miten ihmeessä te koette niin,
että nyt tällä taattaisiin näille
nuorille nämä tukipalvelut. Miten se, että leikataan nuoren
toimeentulotukea, jotenkin nyt varmistaisikin yhtäkkiä näiden
palveluiden saannin? Minusta teillä on erittäin
erikoinen tapa ajatella tästä. Ja miten te, jos
te tuolla tavoin ajattelette, perustelette sitten sen, että tämä raha
myös vähennetään sieltä kunnista,
että kunnille ei jää enempää resursseja,
jotta he voisivat tukea näitä nuoria paremmin?
2 miljoonaa euroa vähennetään nyt tämän
vuoksi valtionosuuksista kunnilta, joilla olisi voitu näitä tukipalveluita
vahvistaa. Miten perustelette tämän? Ja miten
perustelette myös sen, että kaikkein köyhimmät
toimeentulon saajat ovat tällä hallituskaudella
jääneet täysin vaille mitään
parannustoimia, kaikkein köyhimmät, yhteiskunnan
kaikkein köyhimmät?
Paavo Arhinmäki /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Karhuvaaran perustelut, miksi hän
tukee tätä Lex Soininvaaraa, olivat kaukana siitä todellisuudesta,
missä nämä heikossa asemassa, hyvin heikossa
asemassa olevat syrjäytetyt nuoret tällä hetkellä ovat.
On aivan totta, että meillä on suuria ongelmia
jo sen suhteen, että 4 prosenttia lapsista ei pääse
syystä tai toisesta esikouluun. 7 prosenttia, noin suurin
piirtein, on pudokkaita peruskoulun jälkeen. Syrjäytyminen
on periytyvää. Te sanoitte, että vanhemmilla
pitää olla vastuu. Totta kai pitää olla
vanhemmilla vastuu, mutta hylkäämmekö me
ne lapset ja nuoret, joiden vanhemmat ovat itse syrjäytyneitä eivätkä pysty
kantamaan vastuuta? Toivoisin, ed. Karhuvaara, että te
kertoisitte konkreettisesti, miten tämä Lex Soininvaara
auttaa niitä nuoria, jotka on syrjäytetty jo peruskouluvaiheessa.
Sillähän te perustelitte tämän
lain hyväksyntää, että koska
nuoret syrjäytetään peruskoulussa, niin
otetaan niiltä minimitoimeentulotukikin pois.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Karhuvaara, en ole näin kyynistä puhetta
kuullut vielä tässä talossa täällä ollessa.
Te kannatte ensin syvää huolta näistä nuorista
ja sanotte, että nyt heitä autetaan, mutta sitten
te sanotte, että se auttaminen pitää tapahtua
ottamalla heiltä viimesijainen etuus pois, se etuus, jolla
he pysyvät hengissä. Siis sillä tavallako
he löytyvät autettaviksi, että kun he
sitten alkavat kuolla nälkään, niin sitten
he ryömivät siellä kadulla ja sieltä heidät
joku pelastaa näihin toimenpiteisiin? Missä te
olitte, kun projektijohtaja Ulla Nord ja projektityöntekijä Katja
Ollikainen tästä Vamos-projektista kertoivat,
minkälaista se työ on näitten nuorten
kanssa, jotka ovat viattomia siihen, että he jäävät
pois siitä koulutuksesta ja tulevat näin rangaistuiksi?
Kuten ed. Arhinmäki sanoi, niin syrjäytyminen
on menossa jo toiseen, jopa kolmanteen polveen. He maksavat isoisiensä ja
isoäitiensä ja vanhempiensa työttömyydestä ja
syrjäytymisestä. (Puhemies: Minuutti!) Nyt sitten
heiltä otetaan 4 miljoonaa pois ja kunnilta vielä heidän auttamiseksi
2 miljoonaa, niin ei tässä ole mitään tolkkua
enää.
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä täytyy sanoa sillä tavalla,
että minä olen itsekin erittäin yllättynyt
ed. Karhuvaaran puheenvuorosta. Ensinnäkin te sanoitte,
että tämä toimeentulotuki on viimesijainen
tukiverkko. Mikä se tukiverkko teille on, kun toimeentulotuen
40 prosentin leikkuri tarkoittaa sitä, että ihminen
saa 250,47 euroa kuukaudessa ja hän jää usein
vielä ilman mitään tukiverkkoa ja tukipalveluja,
niin miten 250 eurolla, 8 euroa päivä, maksetaan
ruoka, ravinto, puhtaus, kaikki muut, mitä ihminen elämässään
tarvitsee?
Sitten peräänkuulutatte tätä lakia
aivan kuin näihin ihmisiin pystyttäisiin puuttumaan
peruskouluiässä. (Ed. Karhuvaara: No voidaan puuttua!) — Eihän
peruskoulu enää kosketa lainkaan tätä lakia,
vaan tämä koskettaa 18—25-vuotiaita nuoria,
(Ed. Erkki Virtanen: Täysi-ikäisiä!) — täysi-ikäisiä ihmisiä. — Olen
siinä mielessä samaa mieltä, että peruskouluikäisten
lasten pitäisi saada tukea, mutta elleivät he
ole saaneet (Puhemies: Minuutti!) riittävästi
tukea, niin ei heitä voi aikuisinakaan siitä syyllistää.
Arja Karhuvaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkään minä en
sanonut, että toimeentulotuen leikkaaminen on viimeinen
tukiverkko, vaan sanoin, että tämä laki on
työkaluna viimeinen tukiverkko, koska siinä vaiheessa,
kun ihminen tulee sinne toimistoon ja hänelle ilmoitetaan,
hänen kanssaan neuvotellaan siitä, että tämä toimeentulotuki
vähenee, mikäli näihin toimenpiteisiin
ei ryhdytä, mitä yhteistyössä sosiaalitoimen
ja ehkä opetustoimen ja työvoimaviranomaisten
ja tämän nuoren itsensä ja hänen
omaistensa kanssa tehdään. Ja harkinnanvaraisesti
mietitään, leikataanko tämä toimeentulotuki
vai eikö leikata. Jos tällaista lakia ei olisi,
niin tuskin se ihminen edes tulisi sinne sosiaalitoimistoon muuta
kuin kuittaamaan toimeentulotuen jostakin, ilman että voi
edes nähdä virkailijaa, ja nyt edes se näkeminen
on välttämätöntä.
Toisena asiana se, että peruskoululaisia tämä ei
koske. En sanonut niin, vaan sanoin, (Puhemies: Minuutti!) että tälle
laille ei enää edes löytyisi asiakkaita,
mikäli me hoitaisimme lapsemme jo siinä vaiheessa,
kun heillä on oppimisvaikeuksia tai nähdään,
että heillä on ongelmia, jo ala-asteella.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt sitten se puheenjohtajan takki
päältä pois ja muutoin puhumaan.
Tämä laki, täytyy myöntää,
on hyvin toisaalta—toisaalta-laki, kaksiulotteinen. Toisaalta
näen, että tässä on hyvä pyrkimys
lähteä etsimään kaikki ne nuoret,
jotka on mahdollista vielä löytää tästä joukosta,
joka ei itse selviydy, hakemaan omaa polkuansa elämässä.
Mutta toisaalta täältä löytyy
sitten kyllä se toinenkin puoli, että porukasta
löytyy moniongelmaisia nuoria, joille ei löydy
yhtä ainoaa ratkaisua elämänsä tielle. Heidät
pitäisi taluttaa kädestä pitäen
moneen eri toimenpiteeseen, ennen kuin kyettäisiin etsimään
heille esimerkiksi koulutuspaikka tai viemään
heidät johonkin työpaikan ovelle niin sanotusti.
Elikkä näen niin, että täältä voi
muutamia tällaisia henkilöitä löytyä,
joille selvitysten kautta voidaan etsiä vielä persoonallisempi
sijoituspaikka yhteiskunnassa, mutta ehkä tämä moniongelmaisuuden
hoito on kuitenkin se ensisijainen toimenpide, jota tämän
lain sisällä tarkoitetaan.
Poimin pari muistiota asiantuntijakuulemisesta, ja täällä toisessa
sosiaali- ja terveysministeriön asiantuntijakuulemisen
lausunnossa korostetaan sitä, että "tuen alentaminen
voidaan tehdä vain edellyttäen, että alentaminen
ei vaaranna ihmisarvoisen elämän edellyttämän
turvan mukaista välttämätöntä toimeentuloa
eikä alentamista voida pitää muutenkaan
kohtuuttomana". Edelleen todetaan, että "tämä kohtuullisuusharkinta koskee
myös nyt ehdotettua uutta tuen alentamisperustetta. Tuen
alentaminen on harkittava jokaisessa yksittäistapauksessa
erikseen, eikä siitä voi eikä saa muodostua
automaattista menettelyä". Jos näin toimimme,
niin en näe tälle laille mitään uhkatekijöitä leijuvan
ilmassa, mutta jos toimimme niin kuin pykälät
yksistään sanovat, niin näen tässä hyvinkin
suuria uhkapilviä.
Perustekijä mielestäni on se, että vaikka
olemme tehneet hyviä toimenpiteitä, suunnanneet koulutusta
uudelleen ja lisänneet työllistämismäärärahoja,
jota kautta nuorisotyöttömyys on laskenut, niin
meillä on kuitenkin vielä paljon tehtävää sen
eteen, että saamme poimittua nimenomaan sellaiset nuoret,
jotka ovat jo syrjäytyneet, ovat moniongelmaisia. Heiltä ei
löydy kotoa turvaverkkoa, heiltä ei löydy
turvaverkkoa myöskään sieltä kaveripiiristä eikä muualta
yhteiskunnasta. Ainut turvaverkko, joka saattaa löytyä,
on jonkun ohjaamana jonkun viranomaisen puheille, ja tästä ryhmästähän
on juuri kysymys.
Tämä hallitus on yrittänyt etsiä ratkaisuja myöskin
näiden nuorten ongelmaan. Kehysriihessä on sovittu
77 miljoonan euron lisäyksestä nuorisotyöttömyyden
vähentämiseen, ja tästä Temmin
osuus on reilu 30 miljoonaa euroa. Nämä kolme
kärkeä, joiden toteutus on jo alkanut, ovat järjestyksessään:
ensimmäiseksi seteli vastavalmistuneiden rekrytointiin
ja oppisopimuskoulutukseen, toiseksi nuorten yrittäjyyden tukeminen,
johon kuuluu muun muassa neuvontaa, starttirahaa, osuuskuntayrittäjyyttä,
ja kolmanneksi nuorten palvelumallin vahvistaminen te-toimistoissa,
joka on mielestäni yksi niistä asioista, jotka
ehkä saattavat tuoda tuloksia pitemmällä aikajänteellä:
40 määräaikaista työnsuunnittelijaa
tukemaan ruuhkien purkua, 28 suurimmalle paikkakunnalle vuoden 2011
loppuun mennessä henkilöstöä,
joka koostuu ammatinvalintapsykologeista, jotka ovat nimenomaan
perehtyneitä ammattitaidottomien nuorten ohjaukseen. Miten
nämä nuoret sitten saadaan näinkin korkeatasoisten
toimenpiteitten piiriin, onkin jo toinen kysymys.
Yksi iso asia liittyy koko nuorisoikäluokkaan ja lähinnä heidän
koulutukseensa. Iso asia mielestäni on se, että me
olemme valmiita suuntaamaan koulutuspaikkoja nuorille jokaiselle
alueelle niiden erityistarpeitten mukaan. Näitä erityistarpeita
voivat olla nuorisoikäluokan koko, elinkeinorakenne sillä alueella
tai yleensä nuorisotyöttömyyteen ja moniongelmaisuuteen
liittyvät ongelmat. Jos me nämä vaateet
ja toiveet kykenisimme täyttämään,
niin yksi osa tästäkin joukosta, jolle tämä lain
esittämä toimenpiteistö on kohdennettu,
saataisiin varmasti eliminoitua.
Kaiken kaikkiaan, rouva puhemies, vaikka itsekin näen
tässä lakiesityksessä enemmän
negatiivista kuin positiivista, niin toivon, että tällä aika-akselilla,
joka tähän lakiin on sisällytetty, voidaan
nähdä ne tulokset, mitä tämä mahdollinen
alentaminen on vaikuttanut, ja sitten voidaan sen perusteella tehdä johtopäätökset.
Jos yksikin nuori tämän lain nojalla saadaan kävelemään
omin jaloin, niin minusta sekin on jo saavutus, koska tällaisen
nuoren taluttaminen kestää vuosikausia.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ihmettelen edelleenkin sosiaalityöntekijäkansanedustajia,
jotka sanotte, että teidän omat kolleganne kentällä eivät
osaa hoitaa tätä asiaa tai eivät voi
hoitaa sitä. Mehän olemme moneen kertaan nimenomaan
tässä mietinnössä sanoneet,
että tätä lakia voidaan soveltaa ainoastaan
erittäin harkiten. Kyllä minä uskon,
että he pystyvät siihen.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt täytyy kyllä myöntää myös
se, että tänä iltana on paljastunut kokoomuksen
ja vihreitten käsitys kaikkein heikoimmassa asemassa olevien
ihmisten tilanteesta.
Ensinnäkin vihreitten osalta ed. Alanko-Kahiluoto ei
ollut tämän asian käsittelyn yhteydessä viimeisessä käsittelyssä,
jossa tätä lainsäädäntöä hyväksyttiin
valiokunnassa, eikä vihreistä ollut hänen
tilallaan ketään edustajaa. Nyt on juuri, täytyy
sanoa, teille suuri kunnia, teitä ei voi syyllistää tässä.
Mutta sitten toisaalta kokoomuksen viesti tämän
keskustelun yhteydessä istuntosalissa tänään
on kyllä osaltaan tuonut kylmää kyytiä ainakin
minulle tästä asiasta.
Nyt täällä valiokunnan mietinnössä lukee,
aivan kuten valiokunnan puheenjohtaja totesi, että valiokunta
huomauttaa, että toimeentulotukilain 10 §:n
4 momentin mukaan perusosan alentaminen voidaan tehdä vain
edellyttäen, ettei alentaminen vaaranna ihmisarvoisen elämän
edellyttämää turvaa. Mutta sitten samanaikaisesti
meidän perustuslakimme kuitenkin turvaa ihmiselle riittävän
toimeentulon. Ja nyt jos me oletamme, että toimeentuloraja
tässä tilanteessa on 250 euroa, niin onko se perustuslain
mukaan riittävä toimeentulo?
Minun mielestäni tämä asia pitäisi
jopa viedä perustuslakivaliokuntaan, että missä kulkee
raja, kun me puhumme, että ihmisille on turvattava riittävä toimeentulo.
(Ed. Asko-Seljavaara: Ne on usein kotona asuvia nuoria!) Ei tässä muuta.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan samoin kuin ed. Anneli Kiljunen,
kysyisin myös ed. Kerolalta, mikä tilanne on teidän mielestänne
semmoinen, että tuo 40 prosentin alennus toimeentulotuen
perusosaan ei vaarantaisi ihmisarvoisen elämän
edellytyksiä. Minun mielestäni se kyllä näin
aina toimii.
Ymmärrän sen, että keskustelussa
tästä laista heijastuu se, että tämä on
selkeästi vähän vaikea laki hyväksyä ainakin
monille keskustan kansanedustajille ja myös vihreiden kansanedustajille, joten
toivoisinkin vielä, että tässä inhimillisyys voittaisi,
mitä selvästi teidän puheenvuoroistanne
täällä on kuitenkin heijastunut tänään,
keskustan edustajilla, jotka paikalla ovat olleet.
Se, mitä itse haluan vielä korostaa, on, että viime
kaudella säädettiin nuorten yhteiskuntatakuu.
Taattiin se, että kenenkään nuoren ei
pitäisi kolmea kuukautta pidempään olla
tyhjän päällä, vaan yhteiskunnan
pitäisi tarjota näitä aktiivitoimenpiteitä.
Se oli oikea tapa toimia: kannustaa yhteiskuntaa tulemaan vastaan
nuoria. Mutta nyt vaan tämä yhteiskuntatakuu ei
toteudu, kun sille ei ole varmistettu resursseja. Se on se toimi,
mitä ennen kaikkea tarvitaan: niiden vahvistamista.
Ed. Asko-Seljavaaralle. Minä en koe kyllä miellyttävänä tuota
tapaa, miten te yritätte vääristellä täällä edustajien
sanomisia tänään. Me ehdottomasti arvostamme
sosiaalityöntekijöitä, mutta heitä on
liian vähän. He eivät ehdi antaa näille
nuorille heidän tarvitsemaansa aikaa. Siitä on
kyse, ja myös toimeentulotuen käsittelyä suorittavat
paljon etuuskäsittelijät, joilla ei ole juurikaan
edes harkintavaltaa näissä asioissa vaan teknisesti
toteuttavat toimeentulotuen käsittelyä, joten
esimerkiksi nämä asiat ovat sellaiset, jotka vaikeuttavat
sitä harkinnan tekoa, ennen kaikkea nämä sosiaalityön
resurssit.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Pakko käyttää puheenvuoro
tässä keskustelussa. Jokainen meistä ymmärtää,
että eihän joku 250 euron kuukausitulo nyt ole
minkäänlainen perustoimeentulo. Jokainen ymmärtää ja
me jokainen hyväksymme sen, että perustoimeentulo
ei voi rakentua pelkästään johonkin toimeentulotuen varaan.
Ei tietenkään. Haluan oikaista nyt näitä käsityksiä.
Eivät kokoomuslaiset halua edes ajatella niin, että jollain
250 eurolla jonkun ihmisen pitäisi elää.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tähän taustatiedoksi
vielä ed. Taiveaholle, että me jokainen olemme
Suomessa määritelleet sen, mikä on ihmisarvoinen
toimeentulon taso, ja myönnämme kaikki sen yhteisesti,
että olemme jääneet siitä jälkeen,
ja teemme parhaamme, että näitä perustoimeentulon
tasoja voitaisiin nostaa. Muistan asiantuntijakuulemisesta myös
sen, että nuorisosta voi löytää kolme
selkeää eri ryhmää, joista löytyy
niitä, jotka eivät välitä, mutta
löytyy myös niitä, jotka ovat vielä pelastettavissa
työelämään, jos heille löytyy
sopivaa apua, sopivaa taluttajaa. Ja itse panen toivoni siihen,
että näistä nuorista, joista vielä on
löydettävissä halua ja kykyä osallistua
koulutukseen tai työelämään,
kun heille saadaan tarpeeksi kova ryhti taakse, on vielä mahdollisuus
löytää työkykyisiä henkilöitä.
Toivon, että tämä ryhmä saadaan
vielä koottua kokoon.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä ed. Hemmilälle
todeta, että todellakaan tämä 250 euroa
ei ole riittävä toimeentulo ja sen takia halusin
sen tässä nostaa esille tänä iltana.
Tosiasia kuitenkin näitten nuorten osalta on, että he
ovat jääneet pois koulutuspaikasta tai ovat niin
sanotulla syrjäytymisen riskipolulla. Eikä yhteiskunta
ole saanut heistä otetta, eivätkä he ole
saaneet yhteiskunnasta otetta. Tämän seurauksena
he ovat myös menettäneet työttömyyspäivärahan,
ja sitä kautta heillä ei muuta toimeentuloa enää ole
kuin toimeentulotuki, ja nyt me kosketamme juuri sitä väestöryhmää tässä tilanteessa.
Jos näiden ihmisten osalta tilanne kääntyy
siihen suuntaan, että he eivät saa tukipalveluja
eivätkä he saa erilaisia tukitoimia, voi käydä sillä tavalla,
että ainoa toimenpide, jota heidän osaltaan tehdään,
on tämä 40 prosentin leikkuri, joka käytännössä tarkoittaa
silloin sitä 250 euron toimeentuloa kuukaudessa, eikä se
silloin voi missään nimessä olla kannustin
ihmisille sen syrjäytymispolun katkaisemiseksi. Kyllä ne
ihmiset tarvitsevat ihan toisenlaisia toimenpiteitä.
Timo Juurikkala /vihr:
Arvoisa puhemies! Kyllä täytyy tämän
keskustelun kuultuaan todeta, että kyllä tämä aika
takaperoista lainsäädäntöä on,
että näillä valiokunnan esittämillä reunaehdoilla
näyttää siltä, että tätä uhkaa,
joka tässä lainsäädännössä muodostuu,
ei voida koskaan panna toimeen, koska tässä syntyy
ihan väistämättä kohtuuton tilanne
sen henkilön kannalta. Aivan niin kuin täällä ed.
Hemmiläkin totesi, ei voida kuvitella, että joku
tulisi toimeen 250 eurolla.
Toisekseen on kyllä todettava, että kyllä tämä ajatus
tämän viimesijaisen etuuden leikkaamisen käyttämisestä ikään
kuin kannustimena on sekin aika takaperoinen kannustin.
Yleiskeskustelu päättyi.