Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Monien perheiden ja työmatkalaisten suunnittelemat
lennot ovat tyssähtäneet lentokentille, taas.
Ja Suomen orastava talouskasvu ja romahtaneen viennin tilanne tekevät
tästä tilanteesta erittäin vakavan. Jälleen
yksi Finnairin henkilöstöryhmistä kokee,
ettei se tule kuulluksi, nyt lentoemännät ja stuertit.
Vain vuosi sitten käytiin sama keskustelu lentäjien
ja matkatavarahenkilöstön kanssa. Valtio omistaa
Finnairista yli puolet, ja tämä valtionyhtiö on äärettömän tärkeä Suomelle
ja suomalaisille. Koneita jää jatkuvasti kentälle,
ja lippulaivastomme saa huonoa mainetta.
Onko Finnairin henkilöstöpolitiikassa jotain pysyvästi
pielessä? Kysyn teiltä, valtion omistajaohjauksesta
vastaava ministeri Häkämies.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Kysyjä on täysin oikeassa
siinä, että yhtiö on meille suomalaisille
erittäin tärkeä. Sillä on hyvä henkilöstö,
mutta yhtiö toimii erittäin kovasti kilpaillulla
alalla. Sen viimeinen tuloskausi oli ensimmäinen voitollinen,
seitsemän edellistä olivat tappiollisia. Näin
ollen kansainvälinen kilpailu on Finnairin suuri haaste.
Näin ollen on tärkeää, että ne
ratkaisunavaimet ovat yhtiön sisällä työnantajien
ja työntekijöitten käsissä.
Vetoankin näihin osapuoliin, että ratkaisu löytyisi,
ja uskon, että näin tapahtuu.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Tänään vielä varmistin,
etteivät neuvottelut ole edes käynnissä eikä mitään
uutta tapaamisaikataulua ole sovittu, valitettavasti. Näyttää siis
erittäin huolestuttavasti siltä, että lakosta saattaa
tulla jopa pitkäaikainen. Sopimus syntyi onneksi jo Blue
1:n kanssa. Se toki ei ole teidän valtion omistajaohjauksessanne.
Finnairin ja Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen
sopimuksessa vain vuosi sitten sovittiin, että palkkoja alennettiin
5 prosenttia, ja myös jo sitä ennen sovituista
2 prosentin palkanalennuksista vedettiin takaisin. Olen ymmärtänyt,
että eri henkilöstöryhmissä on
osallistuttu sekä yhtiön säästötalkoisiin
että uuden strategian toteuttamiseen.
Mielestäni neuvottelut voivat onnistua aina, kun molemmat
osapuolet haluavat ja panostavat siihen. Ilmapiiriä taisi
pahentaa, kun uusi toimitusjohtaja syytti henkilöstöään.
Vai oliko kyseessä peräti kosto lakkoon ryhtymisestä,
kun annettiin yhtiön toimesta uhkaus ulkomaiseen työvoimaan
siirtymiseen? Mitä mieltä, ministeri Häkämies,
olette tästä töiden siirtämisestä mahdollisesti
ulkomaiselle työvoimalle?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Jotta työt eivät siirtyisi
ulkomaille, olisi äärimmäisen tärkeätä,
että yhtiön sisällä tämä ratkaisu
löydettäisiin. Siihen kannustaa myöskin
se, että Blue 1:n osalta, joka ei ole siis Suomen valtion
vaan muiden valtioiden omistama yhtiö, syntyi ratkaisu,
joka on hintatasoltaan edullisempi kuin mistä nyt tässä tällä kertaa
Finnairin kanssa keskustellaan.
Haluan korostaa, että tässähän
ei ole kysymys nyt palkkojen alentamisesta vaan on kysymys siitä,
millä tavalla työn tehokkuutta voitaisiin yhtiössä parantaa.
Eli minusta tämä Blue 1:n kanssa syntynyt sopimus,
joka siis syntyi alhaisemmalla tasolla, kannustaa uskomaan siihen,
että työntekijät ja työnantajat
löytävät tuon ratkaisun.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Finnair on kyllä valitettavasti
kunnostautunut henkilökunnan työehtojen polkemisessa.
Vuosi takaperin yhdessä yössä tytäryhtiö siirsi
vuokratyöyritys Baronalle matkatavarahenkilökunnan. Pysyviä,
25—30 vuottakin ensin Finnairilla, sitten 100-prosenttisesti
Finnairin tytäryhtiö Northportilla työskennelleitä työntekijöitä siirrettiin yhdessä
yössä vuokratyöyritykseen.
Nyt Finnairin toimitusjohtaja puhuu siitä, että suomalaiset työntekijät
korvataan ulkomaalaisilla työntekijöillä.
Missä on se isänmaallisuus, missä on
se yhteiskuntavastuu, jota me peräänkuulutamme
yrityksiltä silloin, kun on puhe valtion yrityksistä? Eikö teidän,
ministeri Häkämies, pitäisi nyt valtionyhtiöistä vastaavana
ministerinä jyrähtää ja puolustaa
suomalaista työtä ja kunnollisia suomalaisia työolosuhteita?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Isänmaallisuus ja vastuullisuus
toteutuvat sitä kautta, että syntyy ratkaisu,
että yhtiön toiminta saadaan kannattavalle pohjalle.
Korostan edelleenkin, että tämä on äärimmäisen
kilpailtu ala ja että yhtiön toiminta pitää saada
pysyvästi, pitkäjänteisesti kannattavalle
pohjalle. Siinä suhteessa nämä käytävät
neuvottelut ovat yksi osa sitä. On aivan totta, niin kuin
täällä on aikaisemmin todettu, että viimeisen
vuoden aikana on ollut useita tilanteita, mutta korostan, että vetoan
nyt näihin osapuoliin, että ratkaisu syn-tyisi.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Nämä tiedot ovat olleet
aika yllättäviä, kun on ryhdytty kesken
työtaistelun uhkailemaan henkilöstöä tosiasiassa
tavallaan irtisanomistoimilla, että ollaan valmiit ottamaan
mieluummin ulkomaista työvoimaa ilmeisesti jonkin alihankintaketjun
kautta, ja se tietysti aiheuttaa suurta suuttumusta. Nyt on tiedossa,
että on tulossa myös tukitoimia lentoemäntien
ja stuerttien lakolle, ja tässä on erittäin
suuri riski, että kriisi tulee kärjistymään.
Tämä tuo tietysti suuren huolen, pitäisikö tässä omistajaohjauksesta
vastaavan ministerin ryhtyä omiin toimenpiteisiin, jotta
estetään kriisiä kärjistymästä ja
sitä kautta tulemasta paljon isommaksi konfliktiksi kuin
tällä hetkellä on tilanne. Tuosta ei
käynyt oikein ilmi, aiotteko te itse tehdä mitään
muuta kuin lausua tämän vetoomuksen. Eli oletteko
valmiit puuttumaan tähän asiaan ja paneutumaan
tilanteeseen, mikä siellä on?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Valtio-omistaja ei ole tässä työmarkkinaosapuoli,
vaan työmarkkinatilanne on tietenkin työnantajien
ja työntekijöitten välinen. Yhtiön
toimitusjohtaja on kuvannut sitä tilannetta, mikäli
näissä neuvotteluissa ei ratkaisuun päästä,
ja mielestäni on äärimmäisen
tärkeää hahmottaa se, että yhtiön
sisällä täytyy tämä ratkaisu
löytää.
Kysyjä on aivan oikeassa siinä, että uhka,
että tämä laajenisi muille aloille ja
tukitoimiin, on olemassa. Näin ollen entistä tärkeämpää on
kiirehtiä ja vedota, että sopimusratkaisu löytyisi.
Yleensä, kun näitä asioita ja ongelmia
on ollut esillä, erityisesti sosialidemokraatit ovat kyllä täällä salissa
korostaneet, että hallituksen ei pidä työmarkkinariitoihin
sekaantua tai puuttua muutoin kuin vetoamalla, että sopu
ja ratkaisu löytyisi.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on moneen eri otteeseen, monessa eri
yhteydessä korostanut perheen ja työn yhteensovittamista.
Näin olen ainakin ymmärtänyt niistä puheista.
Nyt, kun ministeri Häkämies puhuu tässä,
tarkistin lukuarvoja. Finnairin tuottavuus on nyt kolmannella neljänneksellä noussut.
Tiedättekö te, ministeri Häkämies,
paljonko? 52 prosenttia. Nyt, jos me katsomme henkeä kohden
Finnairin konsernin arvonlisäystä viimeisen vuoden
aikana, tiedättekö te, paljonko se on noussut?
18,4 prosenttia. Paljonko sieltä pitää henkilökunnasta pumpata
irti, jotta jokin tavoite täyttyy, jota kukaan ei ääneen
sano?
Te olette omistajuudesta vastaava ministeri, tehkää jotakin.
Eihän henkilöstöä voi polkea
loputtomiin. (Ed. Rajamäki: Kyllä kokoomus voi!) Nämä luvut
ovat kiistattomia: yhtiö pärjää,
henkilöstö ei pärjää.
Mitä te sille aiotte tehdä?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Kysyjä on täysin oikeassa,
että luonnollisesti henkilöstö on äärimmäisen
tärkeä osa Finnairin kilpailukykyä. Kun
te luettelitte näitä lukuja, ne ovat todellakin
kehittyneet näin, mutta korostan sitä, että seitsemän
edellistä tilikautta olivat tappiollisia. Eli kysymys on
siitä, että yhtiön täytyy saada
toimintansa pysyvästi kannattavalle pohjalle, koska emme
me voi veronmaksajien piikistä tätä kannattamattomuutta kustantaa.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Äärimmäisen
kilpailtu ala aiheuttaa lakon myötä myös äärimmäisen
suuria vaikeuksia ei yksistään Suomen maineelle
vaan esimerkiksi matkailuelinkeinolle, yritystoiminnalle. Tällä hetkellä Suomessa
on peruuntumassa koko vuoden kannalta tärkeimpien, niin
itsenäisyyspäivän kuin lähestyvän
joulun, uuden vuoden vaihteen matkailun sesonkiaikoja. Ulkomaiset
toimistot tekevät peruutuksia, epävarmuus lisääntyy.
Kun eräillä aloilla yhteiskunnalla on mahdollisuus
myös siirtää työtaistelutilanteita
eteenpäin, arvoisa puhemies, tiedustelen: Onko tässä yhteydessä mahdollisuus
sellaiseen toimintaan, että tätä työtaistelua
voitaisiin siirtää eteenpäin ja päästä näiden
sesonkiaikojen yli? Se ainakin helpottaisi tilannetta.
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Valtakunnansovittelijalla on mahdollisuus
tietyissä tilanteissa esittää työtaistelun
siirtämistä. Tässä tapauksessa
valtakunnansovittelija ei ole työtaistelun siirtämistä esittänyt,
joten sellaista ei tässä tule tapahtumaan.
En tiedä, olisiko siirtämisestä nyt
tässä mitään hyötyä.
Ratkaisu tähän asiaanhan löytyy siinä vaiheessa,
kun osapuolet pääsevät sellaiseen neuvottelutulokseen,
joka on molempien hyväksyttävissä. Toivottavasti
osapuolet pääsevät siihen mahdollisimman
nopeasti, koska se silloin ratkaisee myös ne ongelmat,
jotka liittyvät siihen, että nyt ihmiset eivät
pysty esimerkiksi matkustamaan.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Työtä tekevien perheiden
joulun odotuksen soisi olevan hieman rauhallisempaa, ja sen takia
toivoisin, että tilanne tässäkin rauhoittuisi eikä laajenisi.
Minusta tuntuu, että vastauksenne ovat nyt olleet, että kysyjät
ovat oikeassa ja teillä on hieman mutkia matkassa. Kysyin
oikeastaan heti alkuun, onko teistä henkilöstöpolitiikassa juuri
Finnairin osalla jotain pidemmän päälle pielessä,
onko yleisesti teistä omistajaohjauksenne ollut onnistunutta
vai pitäisikö teidän ottaa tiukempi ote
ohjeissa, joita te annatte valtioenemmistöisille yhtiöille
heidän henkilöstöpolitiikkaansa, koska
me näemme — tuottavuusohjelmasta keskustellaan
tänään — että se ei
ole arvioiden mukaan ollut oikeata henkilöstöpoliittisesti,
ja nyt näitä keskusteluja on täällä käyty
teidän kanssanne kauden aikana monta kertaa. Mihin toimenpiteisiin
voisitte nyt ryhtyä?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Erityispiirre Finnairissa on se, että sananmukaisesti
nousut ja laskut tulevat nopeasti. Tämä on erittäin
kilpailtu ala. Täällä on ollut tuhkapilviongelmaa
ja montaa muuta. Nyt kun talouden käänne on tapahtumassa,
tai sanotaanko näin, että ainakin lentomatkustamisessa
on ollut positiivisia piirteitä, niin kuin totesin, on
ensimmäinen voitollinen kausi seitsemän tappiollisen
jälkeen. Korostan sitä, että koska ihan
oikein täällä kysyjät ovat todenneet,
että tilanteesta aiheutuu haittaa matkailuelinkeinolle,
asiakkaalle, liike-elämälle, monelle monelle taholle,
niin ei voi muuta kuin vedota ja kiirehtiä näitä neuvotteluja.
Mutta valtio-omistajalla ei ole tuohon neuvottelupöytään
eväitä tuotavana, vaan ratkaisu löytyy
työntekijöiden ja työnantajan kesken.