Täysistunnon pöytäkirja 124/2010 vp

PTK 124/2010 vp

124. TORSTAINA 2. JOULUKUUTA 2010 kello 16.01

Tarkistettu versio 2.0

Finnairin henkilöstöpolitiikka

Miapetra Kumpula-Natri /sd:

Arvoisa puhemies! Monien perheiden ja työmatkalaisten suunnittelemat lennot ovat tyssähtäneet lentokentille, taas. Ja Suomen orastava talouskasvu ja romahtaneen viennin tilanne tekevät tästä tilanteesta erittäin vakavan. Jälleen yksi Finnairin henkilöstöryhmistä kokee, ettei se tule kuulluksi, nyt lentoemännät ja stuertit. Vain vuosi sitten käytiin sama keskustelu lentäjien ja matkatavarahenkilöstön kanssa. Valtio omistaa Finnairista yli puolet, ja tämä valtionyhtiö on äärettömän tärkeä Suomelle ja suomalaisille. Koneita jää jatkuvasti kentälle, ja lippulaivastomme saa huonoa mainetta.

Onko Finnairin henkilöstöpolitiikassa jotain pysyvästi pielessä? Kysyn teiltä, valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Häkämies.

Puolustusministeri Jyri Häkämies

Arvoisa puhemies! Kysyjä on täysin oikeassa siinä, että yhtiö on meille suomalaisille erittäin tärkeä. Sillä on hyvä henkilöstö, mutta yhtiö toimii erittäin kovasti kilpaillulla alalla. Sen viimeinen tuloskausi oli ensimmäinen voitollinen, seitsemän edellistä olivat tappiollisia. Näin ollen kansainvälinen kilpailu on Finnairin suuri haaste. Näin ollen on tärkeää, että ne ratkaisunavaimet ovat yhtiön sisällä työnantajien ja työntekijöitten käsissä. Vetoankin näihin osapuoliin, että ratkaisu löytyisi, ja uskon, että näin tapahtuu.

Miapetra Kumpula-Natri /sd:

Arvoisa puhemies! Tänään vielä varmistin, etteivät neuvottelut ole edes käynnissä eikä mitään uutta tapaamisaikataulua ole sovittu, valitettavasti. Näyttää siis erittäin huolestuttavasti siltä, että lakosta saattaa tulla jopa pitkäaikainen. Sopimus syntyi onneksi jo Blue 1:n kanssa. Se toki ei ole teidän valtion omistajaohjauksessanne. Finnairin ja Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen sopimuksessa vain vuosi sitten sovittiin, että palkkoja alennettiin 5 prosenttia, ja myös jo sitä ennen sovituista 2 prosentin palkanalennuksista vedettiin takaisin. Olen ymmärtänyt, että eri henkilöstöryhmissä on osallistuttu sekä yhtiön säästötalkoisiin että uuden strategian toteuttamiseen.

Mielestäni neuvottelut voivat onnistua aina, kun molemmat osapuolet haluavat ja panostavat siihen. Ilmapiiriä taisi pahentaa, kun uusi toimitusjohtaja syytti henkilöstöään. Vai oliko kyseessä peräti kosto lakkoon ryhtymisestä, kun annettiin yhtiön toimesta uhkaus ulkomaiseen työvoimaan siirtymiseen? Mitä mieltä, ministeri Häkämies, olette tästä töiden siirtämisestä mahdollisesti ulkomaiselle työvoimalle?

Puolustusministeri  Jyri  Häkämies

Arvoisa puhemies! Jotta työt eivät siirtyisi ulkomaille, olisi äärimmäisen tärkeätä, että yhtiön sisällä tämä ratkaisu löydettäisiin. Siihen kannustaa myöskin se, että Blue 1:n osalta, joka ei ole siis Suomen valtion vaan muiden valtioiden omistama yhtiö, syntyi ratkaisu, joka on hintatasoltaan edullisempi kuin mistä nyt tässä tällä kertaa Finnairin kanssa keskustellaan.

Haluan korostaa, että tässähän ei ole kysymys nyt palkkojen alentamisesta vaan on kysymys siitä, millä tavalla työn tehokkuutta voitaisiin yhtiössä parantaa. Eli minusta tämä Blue 1:n kanssa syntynyt sopimus, joka siis syntyi alhaisemmalla tasolla, kannustaa uskomaan siihen, että työntekijät ja työnantajat löytävät tuon ratkaisun.

Paavo Arhinmäki /vas:

Arvoisa puhemies! Finnair on kyllä valitettavasti kunnostautunut henkilökunnan työehtojen polkemisessa. Vuosi takaperin yhdessä yössä tytäryhtiö siirsi vuokratyöyritys Baronalle matkatavarahenkilökunnan. Pysyviä, 25—30 vuottakin ensin Finnairilla, sitten 100-prosenttisesti Finnairin tytäryhtiö Northportilla työskennelleitä työntekijöitä siirrettiin yhdessä yössä vuokratyöyritykseen. Nyt Finnairin toimitusjohtaja puhuu siitä, että suomalaiset työntekijät korvataan ulkomaalaisilla työntekijöillä.

Missä on se isänmaallisuus, missä on se yhteiskuntavastuu, jota me peräänkuulutamme yrityksiltä silloin, kun on puhe valtion yrityksistä? Eikö teidän, ministeri Häkämies, pitäisi nyt valtionyhtiöistä vastaavana ministerinä jyrähtää ja puolustaa suomalaista työtä ja kunnollisia suomalaisia työolosuhteita?

Puolustusministeri  Jyri  Häkämies

Arvoisa puhemies! Isänmaallisuus ja vastuullisuus toteutuvat sitä kautta, että syntyy ratkaisu, että yhtiön toiminta saadaan kannattavalle pohjalle. Korostan edelleenkin, että tämä on äärimmäisen kilpailtu ala ja että yhtiön toiminta pitää saada pysyvästi, pitkäjänteisesti kannattavalle pohjalle. Siinä suhteessa nämä käytävät neuvottelut ovat yksi osa sitä. On aivan totta, niin kuin täällä on aikaisemmin todettu, että viimeisen vuoden aikana on ollut useita tilanteita, mutta korostan, että vetoan nyt näihin osapuoliin, että ratkaisu syn-tyisi.

Eero  Heinäluoma /sd:

Arvoisa puhemies! Nämä tiedot ovat olleet aika yllättäviä, kun on ryhdytty kesken työtaistelun uhkailemaan henkilöstöä tosiasiassa tavallaan irtisanomistoimilla, että ollaan valmiit ottamaan mieluummin ulkomaista työvoimaa ilmeisesti jonkin alihankintaketjun kautta, ja se tietysti aiheuttaa suurta suuttumusta. Nyt on tiedossa, että on tulossa myös tukitoimia lentoemäntien ja stuerttien lakolle, ja tässä on erittäin suuri riski, että kriisi tulee kärjistymään.

Tämä tuo tietysti suuren huolen, pitäisikö tässä omistajaohjauksesta vastaavan ministerin ryhtyä omiin toimenpiteisiin, jotta estetään kriisiä kärjistymästä ja sitä kautta tulemasta paljon isommaksi konfliktiksi kuin tällä hetkellä on tilanne. Tuosta ei käynyt oikein ilmi, aiotteko te itse tehdä mitään muuta kuin lausua tämän vetoomuksen. Eli oletteko valmiit puuttumaan tähän asiaan ja paneutumaan tilanteeseen, mikä siellä on?

Puolustusministeri  Jyri  Häkämies

Arvoisa puhemies! Valtio-omistaja ei ole tässä työmarkkinaosapuoli, vaan työmarkkinatilanne on tietenkin työnantajien ja työntekijöitten välinen. Yhtiön toimitusjohtaja on kuvannut sitä tilannetta, mikäli näissä neuvotteluissa ei ratkaisuun päästä, ja mielestäni on äärimmäisen tärkeää hahmottaa se, että yhtiön sisällä täytyy tämä ratkaisu löytää.

Kysyjä on aivan oikeassa siinä, että uhka, että tämä laajenisi muille aloille ja tukitoimiin, on olemassa. Näin ollen entistä tärkeämpää on kiirehtiä ja vedota, että sopimusratkaisu löytyisi.

Yleensä, kun näitä asioita ja ongelmia on ollut esillä, erityisesti sosialidemokraatit ovat kyllä täällä salissa korostaneet, että hallituksen ei pidä työmarkkinariitoihin sekaantua tai puuttua muutoin kuin vetoamalla, että sopu ja ratkaisu löytyisi.

Martti Korhonen /vas:

Arvoisa herra puhemies! Hallitus on moneen eri otteeseen, monessa eri yhteydessä korostanut perheen ja työn yhteensovittamista. Näin olen ainakin ymmärtänyt niistä puheista.

Nyt, kun ministeri Häkämies puhuu tässä, tarkistin lukuarvoja. Finnairin tuottavuus on nyt kolmannella neljänneksellä noussut. Tiedättekö te, ministeri Häkämies, paljonko? 52 prosenttia. Nyt, jos me katsomme henkeä kohden Finnairin konsernin arvonlisäystä viimeisen vuoden aikana, tiedättekö te, paljonko se on noussut? 18,4 prosenttia. Paljonko sieltä pitää henkilökunnasta pumpata irti, jotta jokin tavoite täyttyy, jota kukaan ei ääneen sano?

Te olette omistajuudesta vastaava ministeri, tehkää jotakin. Eihän henkilöstöä voi polkea loputtomiin. (Ed. Rajamäki: Kyllä kokoomus voi!) Nämä luvut ovat kiistattomia: yhtiö pärjää, henkilöstö ei pärjää. Mitä te sille aiotte tehdä?

Puolustusministeri Jyri Häkämies

Arvoisa puhemies! Kysyjä on täysin oikeassa, että luonnollisesti henkilöstö on äärimmäisen tärkeä osa Finnairin kilpailukykyä. Kun te luettelitte näitä lukuja, ne ovat todellakin kehittyneet näin, mutta korostan sitä, että seitsemän edellistä tilikautta olivat tappiollisia. Eli kysymys on siitä, että yhtiön täytyy saada toimintansa pysyvästi kannattavalle pohjalle, koska emme me voi veronmaksajien piikistä tätä kannattamattomuutta kustantaa.

Markku Rossi /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Äärimmäisen kilpailtu ala aiheuttaa lakon myötä myös äärimmäisen suuria vaikeuksia ei yksistään Suomen maineelle vaan esimerkiksi matkailuelinkeinolle, yritystoiminnalle. Tällä hetkellä Suomessa on peruuntumassa koko vuoden kannalta tärkeimpien, niin itsenäisyyspäivän kuin lähestyvän joulun, uuden vuoden vaihteen matkailun sesonkiaikoja. Ulkomaiset toimistot tekevät peruutuksia, epävarmuus lisääntyy.

Kun eräillä aloilla yhteiskunnalla on mahdollisuus myös siirtää työtaistelutilanteita eteenpäin, arvoisa puhemies, tiedustelen: Onko tässä yhteydessä mahdollisuus sellaiseen toimintaan, että tätä työtaistelua voitaisiin siirtää eteenpäin ja päästä näiden sesonkiaikojen yli? Se ainakin helpottaisi tilannetta.

Työministeri Anni Sinnemäki

Arvoisa puhemies! Valtakunnansovittelijalla on mahdollisuus tietyissä tilanteissa esittää työtaistelun siirtämistä. Tässä tapauksessa valtakunnansovittelija ei ole työtaistelun siirtämistä esittänyt, joten sellaista ei tässä tule tapahtumaan.

En tiedä, olisiko siirtämisestä nyt tässä mitään hyötyä. Ratkaisu tähän asiaanhan löytyy siinä vaiheessa, kun osapuolet pääsevät sellaiseen neuvottelutulokseen, joka on molempien hyväksyttävissä. Toivottavasti osapuolet pääsevät siihen mahdollisimman nopeasti, koska se silloin ratkaisee myös ne ongelmat, jotka liittyvät siihen, että nyt ihmiset eivät pysty esimerkiksi matkustamaan.

Miapetra Kumpula-Natri /sd:

Arvoisa puhemies! Työtä tekevien perheiden joulun odotuksen soisi olevan hieman rauhallisempaa, ja sen takia toivoisin, että tilanne tässäkin rauhoittuisi eikä laajenisi. Minusta tuntuu, että vastauksenne ovat nyt olleet, että kysyjät ovat oikeassa ja teillä on hieman mutkia matkassa. Kysyin oikeastaan heti alkuun, onko teistä henkilöstöpolitiikassa juuri Finnairin osalla jotain pidemmän päälle pielessä, onko yleisesti teistä omistajaohjauksenne ollut onnistunutta vai pitäisikö teidän ottaa tiukempi ote ohjeissa, joita te annatte valtioenemmistöisille yhtiöille heidän henkilöstöpolitiikkaansa, koska me näemme — tuottavuusohjelmasta keskustellaan tänään — että se ei ole arvioiden mukaan ollut oikeata henkilöstöpoliittisesti, ja nyt näitä keskusteluja on täällä käyty teidän kanssanne kauden aikana monta kertaa. Mihin toimenpiteisiin voisitte nyt ryhtyä?

Puolustusministeri Jyri Häkämies

Arvoisa puhemies! Erityispiirre Finnairissa on se, että sananmukaisesti nousut ja laskut tulevat nopeasti. Tämä on erittäin kilpailtu ala. Täällä on ollut tuhkapilviongelmaa ja montaa muuta. Nyt kun talouden käänne on tapahtumassa, tai sanotaanko näin, että ainakin lentomatkustamisessa on ollut positiivisia piirteitä, niin kuin totesin, on ensimmäinen voitollinen kausi seitsemän tappiollisen jälkeen. Korostan sitä, että koska ihan oikein täällä kysyjät ovat todenneet, että tilanteesta aiheutuu haittaa matkailuelinkeinolle, asiakkaalle, liike-elämälle, monelle monelle taholle, niin ei voi muuta kuin vedota ja kiirehtiä näitä neuvotteluja. Mutta valtio-omistajalla ei ole tuohon neuvottelupöytään eväitä tuotavana, vaan ratkaisu löytyy työntekijöiden ja työnantajan kesken.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.