Täysistunnon pöytäkirja 124/2010 vp

PTK 124/2010 vp

124. TORSTAINA 2. JOULUKUUTA 2010 kello 16.01

Tarkistettu versio 2.0

Matkailustrategia ja alan kilpailukyvyn parantaminen

Tuomo Hänninen /kesk:

Arvoisa puhemies! Vapaa-ajan kasvaessa ja liikenneyhteyksien kehittyessä kansainvälistyvä matkailu on maailman nopeimmin kasvava elinkeino. (Ed. Skinnari: Sitähän hallitus edistää!) Keväällä valmistuneessa matkailustrategiassa on arvioitu, että vuonna 2020 matkailun osuus bkt:sta on 5,1 prosenttia ja ala työllistää 170 000 henkilöä. Itsestäänselvää kasvu ei kuitenkaan ole, vaan tarvitaan täsmätoimia kehittämiseen. Kysynkin arvoisalta elinkeinoministeriltä:

Mitkä ovat mielestänne tehdyn strategian ja oman näkemyksenne mukaan matkailumme parhaimmat vahvuudet ja toisaalta sitten suurimmat haasteet ja riskit? Onko ministerillä tiedossa erityisiä toimia, joilla voidaan vielä nykyisestä kilpailukykyämme parantaa?

Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Tietysti voi toivoa ensinnäkin, että ne akuutit liikennöintiin liittyvät ongelmat voisivat mahdollisimman pikaisesti selvitä. Mutta mitä erityisesti tulee pohjoisen Suomen, johonka tässä yhteydessä luen myöskin sitten Koillismaan, matkailun kehittämiseen, on äärimmäisen tärkeää, että tällä alueella löydetään yhteisymmärrys siitä, että koko tämä pohjoinen alue muodostaa yhden tällaisen matkailullisen brändin. Tämän alueen maailmalle vieminen on helpompi silloin, kun se tapahtuu saman sateenvarjon alla.

Nyt tässä lisäbudjetissahan, mikä oli, itse asiassa taidettiin äskettäin äänestää, lisätään nyt näitä yhteismarkkinoinnin varoja. Nimenomaan se on yksi tapa parantaa meidän matkailua erityisesti pohjoisilla alueilla, ei niin, että yksittäisiä hankkeita yksittäisinä hankkeina rahoitetaan, vaan niin, että laajemmat isommat alueet lyöttäytyvät yhteen ja näiden maailmalle markkinointia edistetään. 2,5 miljoonaa tulee lisää rahaa viennin ja kansainvälistämisen tarpeisiin ja siitä merkittävä osa juuri matkailuun.

Tuomo Hänninen /kesk:

Arvoisa puhemies! Lisäkysymyksen teenkin juuri näihin matkailualueisiin. Tuossa strategiassa luotiin neljä aluetta tänne Suomeen. Miten tämä yhteistyö mielestänne on nyt lähtenyt liikkeelle eri puolilla Suomea? Toisaalta sitten, miten näette matkailuyhteistyön rajan taakse Karjalaan ja Luoteis-Venäjälle?

Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Varmasti koko Suomi muodostaa yhden tämmöisen ison matkailullisen brändin. Sen maailmalle markkinointiahan nyt yritetään tehostaa sillä tavalla, että Mekki keskittyy entistä enemmän vain ja nimenomaan tähän. Tämän lisäksi sitten ovat nämä alueelliset yhteistyökokonaisuudet, joista äsken mainitsin yhden elikkä tämän pohjoisen alueen, mutta niitä on kolme muutakin. Nyt yritetään hitsata näitä eri alueita tämmöisien suurempien matkailullisten kokonaisuuksien markkinointia varten.

Tässä on vähän ongelmia. Kaikki alueet eivät ole kovin herkkiä ja valmiita tähän yhteistyöhön, ja meillä on ollut, myönnän, siellä Koillismaan ja muun pohjoisen alueen kesken vähän vaikeuksia saada näitä alueita yhteistyöhön, ja huomeniltana yritän mennä patistelemaan seuraavan kerran näitä osapuolia entistä tiiviimpään yhteistyöhön.

Jouko Skinnari /sd:

Puhemies! Matkailuelinkeino on todellakin yksi laajenevista, ja Suomen pitäisi olla siinä mukana. Mutta kuten äskeisestä kysymyksestä kuultiin, niin yhtä varmasti, kuin joulu on tulossa, Finnair on Suomessa lakossa — joulupukin maa. Tässä elinkeinoministeri koetti selvittää, miten on hyvin tehty, mutta Matkailun edistämiskeskus ja sen organisaatio on ajettu alas. Meillä on ajettu organisaatio alas ulkomaita myöten niin, että meillä eivät enää pienyrittäjät ja muut, jotka matkailualalla toimivat, ole saaneet sellaista markkinointia kuin olisi pitänyt. Tämähän on nyt huomattu, mutta mitä hallitus on käytännössä tehnyt, jotta matkailuelinkeino Suomessa voisi saada sen aseman, mikä sille kuuluu?

Meillä on ihan sama tilanne myös Venäjän-matkailun osalta, meillä on liikenneyhteydet Venäjälle, se on miljoona viisumia tänä vuonna, mutta sitäkään ei ole käytännössä hoidettu. Samaten lentoverkon kehittäminen on hoitamatta niin, että meillä olisi poikittaista liikennettä tässä suhteessa enemmän. Mitä hallitus todella tekee suomalaisen matkailuelinkeinon kehittämiseksi?

Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Lentoverkon kehittämiseen todella on satsattu. On rakennettu vahvasti valtion varoin, niin että komissio on ollut meidän kimpussa, tiettyjä lentokenttiä ja lentoasemia, niin kuin toivon mukaan valiokunnan puheenjohtaja tämän hyvin tietää.

Mitä muutoin tulee siihen, miten Suomen matkailua maailmalla markkinoidaan, se on ollut joskus aikaisemmin virkamiesten työtä, jotka on lähetetty ulkomaille virkamiehinä edistämään Suomen matkailua. Siitä ollaan luopumassa ja toimitaan niin, että Suomi-brändin ja näitten matkailullisten aluekokonaisuuksien maailmalle markkinointia yhteisin varoin edistetään ja Mekki keskittyy tämän brändin markkinointiin. Sitten samalla tavalla kuin muita elinkeinoja edistetään, niitten maailmalle menoa, viennin ja kansainvälistymisen kasvavista rahoista rahoitetaan myös näitä hankkeita.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.