2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ajokorttilain ja eräiden
siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Kalle Jokinen /kok (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä tarkennetaan, kehitetään
ja yhdenmukaistetaan ajokorttisäännöksiä ja
ajokorttimenettelyä ajokorttilain voimaantulon johdosta.
Muutokset koskevat muun muassa lyhytaikaiseen ajo-oikeuteen liittyviä säännöksiä,
ulkomailla annettujen ajokorttien kelpoisuutta Suomessa ja erilaisia
siirtymäkauden menettelyjä. Esitykseen sisältyy
myös ehdotus tieliikennelain kuorma- ja linja-autokuljettajien
ammattipätevyydestä annetun lain, ajoneuvoliikennerekisteristä annetun lain
ja alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta annetun lain muuttamiseksi.
Valiokunta pitää tätä hallituksen
esitystä perusteltuna ja tarpeellisena sekä tarkoituksenmukaisena
ja puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muutamin
huomautuksin ja muutosesityksin.
Valiokunta korostaa ajokorttilainsäädännön tarkkuuden
ja käytännön toimivuuden merkitystä kaikessa
ajoneuvoliikenteessä. Valiokunta ehdottaa, että ensimmäiseen
lakiehdotukseen tehdään moottoripyöräkouluttajan
koulutusvaatimusta koskeva muutos ja toiseen lakiesitykseen tehdään
täsmennyksiä ammattipätevyysvaatimuksia
koskeviin poikkeussäännöksiin.
Valiokunta kiinnitti käsittelyn aikana huomiota siihen,
että tämä lain voimaantulo 19. tammikuuta
2013 aiheuttaa muun muassa C-luokan elikkä kuorma-auton
kuljettamiseen oikeuttavan ajokortin saamiseen vähimmäisikävaatimuksen muutoksen
18 vuodesta 21 vuoteen ja A-luokassa, joka tarkoittaa isompien moottoripyörien
kuljettamiseen oikeuttavaa ajokorttia, ikäraja nousee 24
vuoteen.
Tämä muutos voi aiheuttaa ongelmia tällä hetkellä koulutuksessa
oleville autokoulujen oppilaille siten, että autokouluissa
on olemassa sellaisia opiskelijoita, varsinkin pienten autokoulujen opiskelijoita,
jotka ovat kyllä ajoissa aloittaneet tuon C-luokan ajokortin
opiskelun, mutta joiden opiskelu uhkaa jäädä autokoulun
vähäisen kaluston ja ajotuntien riittämättömän
määrän vuoksi vajaaksi ja tuota ajokoulutusta
ja ajotutkintoa ei ehditä suorittaa ennen 19.1. Tämähän
aiheuttaa siis käytännössä silloin
sen, että tulee kolmen vuoden lisäaika tuohon,
milloin voi saada tuon kuorma-auton kuljettamiseen oikeuttavan kortin.
Valiokunta havaitsi tämän asian ja pitää tätä uhkaa
yksittäiselle autokoulun opiskelijalle erittäin
vakavana ja kehottaa autokouluja ja koko autokoulualaa huolehtimaan
siitä, että kaluston puutteen johdosta oikeuden
menetyksiä ei aiheutuisi opiskelijoille. Toisaalta valiokunta
huomauttaa, että näitä muutoksia koskeva
ajokorttilakiuudistus hyväksyttiin eduskunnassa jo tammikuussa
2011, joten muutokset eivät ole voineet tulla alalle tai
opiskelijoille yllätyksenä.
Sitten näihin kahteen pykälämuutosehdotukseen,
jotka valiokunnan käsittelyssä nousivat esille.
Toinen koskee ensimmäistä lakiehdotusta, sen 40 §:ää.
Siinä määrätään
perusteet B-luokan opetukseen ja opettajan kelpoisuuteen kuljettajaopetuksessa
silloin, kun moottoripyöräluokkaa korotetaan kokemusta
hyväksi käyttäen. Opetus on annettava
autokoulussa, jos opettajalla ei ole liikenneopettajan lupaa ja
kelpoisuutta moottoripyörän kuljettajaopetuksen
antamiseen. Saadun selvityksen mukaan uudistus veisi opetuksen käytännössä kokonaan
autokoulujen tehtäväksi.
Valiokunta ehdottaa kohdan muuttamista siten, että opettajana
voi toimia myös henkilö, joka on muulla tavoin
osoittanut omaavansa kokemusta moottoripyöräkouluksesta.
Liikenteen turvallisuusvirasto hyväksyisi tämän
koulutuskokemuksen.
Toinen tärkeä muutosehdotus koskee kolmannen
lakiehdotuksen 2 §:n soveltamisalaa. Kolmas lakiehdotus
koskee kuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyydestä annetun
lain muuttamista.
Valiokunta ehdottaa, että raskaan liikenteen asentaja
voi asianmukaisella ajo-oikeudella ilman ammattipätevyyttä siirtää ajoneuvoa
korjaamisen, huoltamisen tai katsastamisen yhteydessä.
Tämä tarkoittaa siis sitä, että asentaja
voi viedä esimerkiksi rikkoutuneen bussin tilalle, sinne linjalle,
uuden vara-auton ja tuoda tämän rikkoutuneen auton
sieltä varikolle ilman ammattipätevyysvaatimusta
mutta edellyttäen tietysti, että kyseisen ajoneuvoluokan
ajo-oikeus on olemassa.
Myös toinen lisäys koskee tätä varikkoalueella
tapahtuvaa pesu- ja tankkaushenkilökunnan siirtoajoa. Se
myös sallittaisiin ilman ammattipätevyysvaatimusta
silloin, kun kyseisen ajokorttiluokan ajo-oikeus on henkilöllä voimassa.
Näillä muutoksilla valiokunta on yksimielisesti
puoltamassa tämän lakiesityksen voimaantuloa.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kautta aikain on kritikoitu sitä,
että ajokortin hinta muodostuu kohtuuttoman kalliiksi.
Mutta erityisesti nyt voidaan kysyä, ollaanko saavuttamassa
kulminaatiopiste, jolloin ajokortin hankinta on järkyttävän
kallis.
Tätä kautta kasvaa myös eriarvoisuus.
Enää, kun kesätöitä ei
ole sillä tavoin kuin meidän nuoruudessamme, ei
kesätöillä voida rahoittaa ajokortin
hankintaa. Siitä seuraa se, että ajokortin hankinta
lykkääntyy ja äärimmäisissä tapauksissa
nuoret ajavat ilman korttia, mikä on äärimmäisen
edesvastuutonta toimintaa.
Olisin toivonut, että vastuuta autokouluille olisi
lisätty sillä tavoin, että autokoulut
olisi pakotettu tehostamaan opetustaan eli että määrätyssä vaiheessa
pitää saavuttaa riittävä osaamisen taso.
Nyt kun ajomääriä lisätään,
niin monelle se on aivan turhaa. Erityisesti monet maaseudulla asuvat
nuoret selviäisivät paljon vähemmilläkin ajokerroilla
ja pienemmillä kustannuksilla.
Vaikuttaakin siltä, että Helsingin päässä,
jossa lakeja valmistellaan, aina ei tunneta riittävän hyvin
tilannetta kentällä.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä lakiesityksessä on
iso ongelma se, että niillä, jotka ovat autokoulussa
juuri tämän lain voimaantulon aikana, se kortin
saaminen saattaa venähtää vuosilla eteenpäin.
Se on minun mielestäni aivan kohtuutonta. Vaikka nämä olisivat
olleet tiedossa etukäteen kuinkakin pitkän ajan, aika
harva nuori näitä asioita seurailee omaehtoisesti.
Monesti kysymys ei ole nuoresta itsestään, vaan
autokouluilla yksinkertaisesti ei ole resursseja saattaa tätä ajo-opetusta
tietyn ajan puitteissa läpi, jolloinka se venyy. Silloin
saatetaan mennä tämän uuden lain puolelle
ja koulunkäynti viivästyy ja venyy.
Tässä mukana on käsitelty tekemäni
lakialoite. Täytyy ainakin valiokunnan mietinnön
perusteella todeta, että tätä ei käytännössä ole
käsitelty ollenkaan. Jos tarkoituksena on jollain tavalla yhdenmukaistaa
ja virtaviivaistaa tätä ajokorttilainsäädäntöä,
niin myöskin tuon valvonnan osalta tämmöinen
virtaviivaistaminen olisi ollut suotavaa.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt kuullut ehdotukset ovat aivan oikeita,
mutta tekisi mieli sanoa: riittämättömiä.
Kiinnitän huomiota niihin nuoriin, jotka ovat oikeutettuja
ajamaan kevytmoottoripyöräkortin tai mopoautokortin.
Molemmat ovat erittäin turvattomia liikenteessä.
Kyllä suomalainen ajokorttiajattelu on jäänyt
jälkeen yhteiskunnan kehityksestä. Olisi myös
yhteiskunnan kustannusten kannalta järkevää sallia
nuoremmille normaalin auton, henkilöauton tai pakettiauton, kortti
juuri näiden turvallisuusongelmien takia, koska nämä loukkaantumiset,
jotka tulevat kevyillä ajoneuvoilla, voivat olla erittäin
kalliita ja voivat viedä nuoren ihmisen koko elämän.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tätä valitettavaa
epäkohtaa, joka käsittelyssä havaittiin
näiden tällä hetkellä C-luokan tutkintoa
suorittamassa olevien autokoululaisten osalta, selvitettiin ministeriön
kanssa, että olisiko mahdollista saada tähän
jonkunlainen siirtymäaika, että ne, jotka ovat
ajoissa aloittaneet tuon koulutuksen, olisivat voineet suorittaa
sen vanhan lain säännösten mukaan. Mutta
vastaus oli, että oikeus suorittaa tutkinto arvioidaan
aina voimassa olevan lain perusteella. Se periaate perustuu EU:n
ajokorttidirektiiviin 2006 vuodelta, ja tätä siirtymäaikaa
ei ollut mahdollista nyt tehdä. Sen vuoksi valiokunta esitti
tuossa vahvan viestin autokoulualalle, että nämä mahdolliset ongelmat
pyritään välttämään.
Edustaja Soukolan lakialoitteeseen totean sen, että se
oli erittäin hyvä aloite ja juuri sen suuntainen,
että pitäisi purkaa tätä normistoa,
mutta käsittelyajan puitteissa valiokunta ei ehtinyt siihen lakialoitteeseen
kunnolla paneutua.
Täällä tuotiin esille myös
se, että näitä ajo-oikeuden ikärajoja
tulisi jollain lailla tarkastella esimerkiksi nuorten osalta, niin
kuin edustaja Lehti tuossa toi esille. Sen suuntaista keskustelua
on kyllä käyty, ja varmaan siihen vielä palataan.
Ruotsin mallin mukaan niin sanotuissa EPA-traktoreissa, jotka ovat
normaaleja henkilöautoja mutta joiden nopeus on teknisin
keinoin rajoitettu, turvallisuus taataan mutta nopeus on rajoitettu
ja se turvallisuus on paljon parempi kuin mopoautoissa.
Myös on keskusteltu siitä, pitäisikö tutkia ikäihmisten
osalta jonkunlaista rajoitettua ajo-oikeutta, joka sijoittuisi esimerkiksi
oman kotikunnan alueelle, vaikkapa ruuhka-ajan ulkopuolella kello
10:n ja 14:n välillä. Silloin tuon normaalin asiointiliikenteen
siinä tutussa, turvallisessa ympäristössä ikäihmisetkin
voisivat vielä suorittaa.
Yleiskeskustelu päättyi.