5) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi metsälain
ja rikoslain 48 a luvun 3 §:n muuttamisesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Näiden kolmen metsäisen asian osalta
voi sanoa, että aika tuhti metsäpaketti on nyt
sitten ensimmäisessä käsittelyssä.
Kiitokset jo tässä vaiheessa niin ministerille,
ministeriölle kuin lausuntovaliokunnille kuin myöskin
meidän valiokunnallemme hyvästä, ripeästä ja
myös perusteellisesta työstä näiden
lakien osalta.
Yleisesti voi todeta, kun on kysymyksessä metsälaki,
metsänhoitoyhdistyslaki ja metsätuholaki: Metsälaki
on tavallaan metsien ja metsätalouden perustuslaki, jossa
Suomi on aina ollut edelläkävijämaa maailmassa,
ja niin se on myöskin sitä tämän
uudistuksen jälkeen. Metsänhoitoyhdistyslaki on
metsänomistajien yhteenliittymän ja yhteistyön,
neuvonnan osalta erittäin merkittävä.
Sillä on ollut erittäin merkittävä rooli suomalaisessa
metsätaloudessa ja suomalaisen metsän kautta tapahtuvan
hyvinvoinnin kehittymisessä. Metsätuholaki on
erittäin tärkeä päivittää myöskin
siksi, että ilmasto-olosuhteet, olosuhteet ylipäänsä ovat
muuttuneet ja muuttumassa, ja siksi on tärkeää tehdä sellaista
lainsäädäntötyötä,
jolla me metsien terveydentilaa mahdollisimman hyvin pystymme pitämään
hyvänä ja estämään
laajemmat metsätuhot.
Puhemies! Muutama sana kaikista näistä lakipaketeista.
Aloitetaan metsälaista.
Metsälakiin esitetään merkittäviä muutoksia metsätalouden
sekä puuta käyttävän teollisuuden
toimintaedellytysten edistämiseksi, maanomistajien omaisuudensuojan
parantamiseksi, metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi
ja metsälain valvonnan tehostamiseksi, elikkä on
erittäin monta tavoitetta. Lisäksi esityksessä ehdotetaan
puunkorjuuta koskevia säädöksiä tarkennettavaksi
eri-ikäisten metsänkasvatusten vaatimien edellytysten
huomioon ottamiseksi. Lakiin tuodaan enemmän mahdollisuuksia
metsänomistajille metsiensä käsittelyyn
ja mahdollistetaan myöskin kerroksittainen eri-ikäiskasvatus,
jatkuva kasvatus, peitteinen metsätalous, minä nyt
sitten halutaankaan nimittää, tämän tyyppiset
korjuumenetelmät, metsienkäsittelymenetelmät
tämän lain myötä. Samalla, kun
annetaan lisää mahdollisuuksia, samalla myös
tietenkin sitten vastuuta näiden asioiden oikeellisuudesta
ja oikein hoitamisesta metsänomistajille tulee, se on aivan
päivänselvä asia, elikkä sekä vapaudet
että vastuut kulkevat tässä lakiesityksessä käsi
kädessä.
Ehdotetut säännökset siis sisältävät
muutoksia metsänkasvatusmenetelmiin ja lisäävät
uusia elinympäristöjä erityisen tärkeiden
elinympäristöjen luetteloon. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että metsälain muutoksista ja näistä äsken mainituista
ja kuvatuista asioista tiedotetaan tehokkaasti ja järjestetään
kattavasti koulutusta ja neuvontaa. Lisäksi lain vaikutuksia
tulee seurata tarkoin ja lain toimivuutta pitää arvioida,
jotta nähdään, mitä se käytännön
tasolla tarkoittaa.
Valiokunta on kaikkien näiden kolmen lain osalta lähtenyt
liikkeelle siitä isosta periaatteesta, että pyrimme
myös mahdollisimman tarkasti katsomaan, mitä se
lainsäädäntö siellä käytännön
tasolla tarkoittaa, minkälaisia toimenpiteitä sinne
vaaditaan ja edellytetään, että ne ovat
myös siellä metsässä mahdollisia
toteuttaa. Siksi tuo lainsäädännön
peruste ei voi kovin pienipiirteinen olla, muuten sen ei ole mahdollista
toteutua.
Puhemies! Muutos, jota metsälakiin valiokunta ehdottaa
hallituksen esitykseen nähden, on se, että uudistamisvelvoitteen
täyttävältä taimikolta vaadittava
taimien keskipituus on hallituksen esityksessä 0,4 metriä,
ja valiokunta ehdottaa kyseisen säännöksen
muuttamista niin, että vaadittava taimien keskipituus olisi
0,5 metriä elikkä puoli metriä. Lisäksi
valiokunta edellyttää sen varmistamista alempiasteisilla
säädöksillä, etteivät
vesat ja siemensyntyiset lehtipuut tavoita havupuuvaltaisilla taimikoilla,
muun muassa kuusitaimikoilla, istutustaimien keskipituutta. Tästä on myöskin
valiokunnan lausumaehdotus. Eli aivan erityistä huomiota
kiinnitetään taimikoiden hyvään
kuntoon, hyvään tilaan. Me tiedämme sen, että tällä hetkellä taimikoiden
kunto ei Suomessa ole sellainen kuin sen pitäisi olla.
Siksi on oleellista ja tärkeää kiinnittää tähän
asiaan huomiota. Samalla valiokunta kiinnittää myöskin
huomiota oikea-aikaisten harvennusten tekemiseen niin, että metsien
kunto myöskin tältä osin säilyy.
Tuossa jo totesin, että näitä elintärkeitä elinympäristöitä tulee
nyt sitten tämän ehdotuksen myötä lisää,
ja siitä johtuu 10 §, jossa määritellään
käyttörajoitukset ja niiden aiheuttama taloudellinen
menetys. Kun hallituksen ehdotuksessa oli, että tuo käsittelyalue
ja käsittelymäärä olisi markkinakelpoisen
puuston arvosta 4 prosenttia tai alle 4 000 euroa, niin
valiokunta ehdottaa, että tämä euromäärä laskettaisiin
3 000 euroon.
Metsälain osalta näitä muita yksityiskohtaisia lakimuutoksia
täällä tulee siis 8 §:ään
ja tuohon äsken mainittuun 10 §:ään
ja myöskin 14 §:ään, jossa
selvyyden vuoksi halutaan erottaa nuo momentit toisistaan niin,
että myöskin ne tulkintamahdollisuudet olisivat
mahdollisimman johdonmukaisia ja selkeitä, ja sen lisäksi
sinne esitetään noiden sähkölinjojen
lisäksi myöskin huomiota kiinnitettäväksi
junaratojen reunusmet-sien hoitoon. Tänne tulee myöskin
viittaukset metsätuhojen torjunnasta annettavaan lakiin
ja näiden pykälien selkeyttämiseen.
Samalla valiokunta myöskin kävi lävitse
Suomen kasvuolosuhteita metsienkin osalta, joista tiedämme,
että ne merkittävästi vaihtelevat etelän
reheviltä mailta hyvin karuihin pohjoisen alueisiin. Valiokunnan
yhtenäinen mielipide oli se, että tältä osin
pitää alempiasteisilla säädöksillä ja määräyksillä ja
käytännön toimenpiteillä ottaa huomioon
ne eroavaisuudet, joita maassa on, jotta siitä saadaan
myöskin käytännön tasolla toimiva
kokonaisuus.
Puhemies! Täällä on kaksi lausumaehdotusta. Aloitetaan
ensimmäisestä tietenkin, ja ensimmäinen
kuuluu, että "eduskunta edellyttää varmistamista
lakia alemman tason säädöksellä,
et-teivät vesat ja siemensyntyiset lehtipuut tavoita havupuuvaltaisilla
taimikoilla, muun muassa kuusitaimikoilla, istutustaimien keskipituutta", elikkä tämä
taimikoiden
osalta. Toinen on se, että "eduskunta edellyttää,
että selvitetään vaikutukset siirtymisestä lain
11 §:n mukaisten, maanomistajalle taikka hallintaoikeuden
tai muun sellaisen erityisen oikeuden haltijalle aiheutuvien taloudellisten
menetysten arvioinnissa kuntakohtaisesta tarkastelusta metsälökohtaiseen
tarkasteluun". Tämä tarkoittaa sitä,
että tämän lakiesityksen mukaan, kun
sekä elintärkeät elinympäristöt lisääntyvät
että siirrytään kuntakohtaisesta tarkastelusta
metsälökohtaiseen tarkasteluun, siinä tulee
kahta kautta tiukennuksia, jolloin tämän seuranta
on erittäin tärkeää. Vaikka
valiokunta esittääkin tuota korvausrajaa laskettavaksi
3 000 euroon, on tärkeää edelleen
seurata tarkasti sen toimivuutta. Tähän sisältyy,
puhemies, myöskin yksi pykälävastalause,
joka esitellään myöhemmin, ja pykälävastalause
koskettaa 10 ja 11 §:iä.
Sitten, puhemies, muutama sana metsänhoitoyhdistyslaista,
johon myös valiokunta on muutaman muutoksen tehnyt.
Lähtökohta on tietysti se, että metsänhoitoyhdistysten
tekemälle arvokkaalle työlle halutaan jatkoa uudenlaisessa
toimintaympäristössä. Se uudenlaisen
toimintaympäristön suurin muutos on se, että pakollinen
metsänhoitomaksu poistuu ja tilalle tulee vapaaehtoinen
jäsenmaksu, ja myös toista kautta niin, että metsänhoitoyhdistyksen
toimintavapauksia ja toimintamahdollisuuksia tämän
myötä myöskin sitten lavennetaan, ja
nämä yhdessä tuovat sitten mukanaan sen nykyiseen
toimintamalliin ja toiminta-aikaan sopivan toimintatavan.
Kaksi muutosta on tehty. Toinen on se, että 6 §:ään
on kohdan "yhteismetsän osakas voidaan hyväksyä yhdistyksen
jäseneksi" valiokunta esittänyt lisäyksenä.
Myöskin 15 §:ää, jossa puhutaan
päätöksenteosta metsänhoitoyhdistyksessä,
on hieman selkiytetty ja myöskin voimaantulosäännökseen
on lisätty sellainen teksti, jossa edellytetään,
että "metsänhoitoyhdistysten valtuuston vaaleissa
valtuutetut valitaan tämän lain voimaan tullessa
voimassa olleen 15 §:n 1 momentin mukaisesti postin
välityksellä", mikä tarkoittaa sitä,
että ensimmäinen vaali suoritetaan postivaalina
ja sen jälkeen metsänhoitoyhdistykset itsenäisesti
päättävät, mikä on
se vaa-lien suorittamistapa.
Puhemies! Yksi poistoesitys täällä on
myöskin perustelutekstistä, ja se on se, että kun
siellä hallitus esitti, että 5 vuoden kuluttua
tätä lakia tarkistetaan, sen valiokunta yksimielisesti
esittää poistettavaksi sieltä, mikä tarkoittaa
taas sitä, että tällä halutaan
osoittaa sitä, että laki on pysyvä, toistaiseksi
voimassa oleva laki ilman mitään reunaehtoja.
Tämä nähdään erityisesti
metsänhoitoyhdistysten työntekijöiden,
miksei totta kai myös metsänomistajien, kannalta
oleelliseksi asiaksi, niin että voidaan olla varmoja, mitenkä eteenpäin
mennään, koska kysymys on pitkäjänteisestä alasta.
Puhemies! Muutama sana vielä metsätuholaista.
Metsätuholain osalta se pääsääntö on
se, niin kuin tuossa alussa totesin, että ne muutokset,
joita meidän ympärillämme on tapahtunut,
pitää nyt päivittää myöskin
metsätuholakiin, ja valiokunnan mielestä jo hallituksen
esityksessä ne olivat hyvin tuotuna esille. Siellä on
tiukennuksia siihen, mitä tapahtuu ja millä tavalla
hakatun puun varastointia ja sen pois kuljettamista pitää hoitaa,
ja se on erittäin tervetullut uudistus. Vieläkin
me jäämme huomattavasti paljon tässä tiukkuudessa
Ruotsia jälkeen, jossa nämä raja-arvot ovat
merkittävästi vieläkin alhaisempia.
Tähän lakiin valiokunta esittää myöskin
kolmea muutosta, kolmeen pykälään muutosta: 8 §:n
osalta varastoterminaalien osalta halutaan tarkentaa sitä käsittelyä ja
menettelytapaa, 9 §:n osalta puhutaan laajojen
metsätuhojen torjunnasta ja siitä, millä tavoin
ja minkä suuruisia määriä ja
missä ajassa nuo ilmoitukset on tehtävä noista tuhoalueista,
että siellä varmasti säilyy riittävä ripeys
näissä hallinnollisissa päätöksissä,
jotta vältytään laajemmilta, isommilta
tuhoilta. Sitten 25 §:ssä, "Metsätuhojen
torjunnasta annetun lain säännösten rikkominen",
valiokunta katsoo, että ehdotetussa 25 §:ssä olisi
perustellumpaa sitoa rangaistavuus tahallisuuteen tai törkeään
huolimattomuuteen samalla tavoin kuin metsälakia koskevassa
lakiesityksessäkin on.
Metsälainsäädännön
yhdenmukaisuuden takia sekä metsätuholain että metsälain
rangaistussäännöksissä tulisi
edellyttää samantasoista syyksiluettavuuden astetta,
elikkä tässäkin on se johdonmukaisuus,
että aina tiedetään kaikilta osin ja
toimijoiden taholla, mitä seuraa mistäkin. Siksi
on hyvä valiokunnan mielestä, että ne
ovat yhteneväiset kaikkien näiden kolmen lain
osalta.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Metsälaki on keskeinen väline
Suomen metsien tulevaisuuden kannalta. Lähetekeskustelun
evästykset ovat muovaantuneet mietinnöksi. Pintaan nousivat
valiokunnassa hyvin odotetut asiat. Metsälain uudistamisen
tarpeellisuudesta on ollut laaja poliittinen yhteisymmärrys,
ja keskustelut ovat liittyneet enemmän yksityiskohtiin.
Kokoomuksen tavoitteena on mahdollistaa metsäelinkeinon
kehittäminen tulevaisuudessa ja parantaa metsänomistajan
päätäntävaltaa omaisuutensa
käytöstä. Tavoitteet ovat täyttyneet
lakiesityksessä ja nyt mietinnössä hyvin.
Metsälaki tuo lisää vapauksia metsänomistajalle,
mutta myös vastuuta. Metsänhoidollisiin tavoitteisiin on
uudenlaisia työkaluja tarjolla. Metsänomistajan
tavoitteet omaisuudelleen ovat erilaisia. Uusi laki huomioi mielestäni
hyvin ajan henkeä.
Paineet metsien suojelun suuntaan ovat olleet metsälain
uudistamisessa suuret. On syytä korostaa sitä,
että metsälain tehtävä on huolehtia
talousmetsien kestävyydestä. Haluamme olla edistämässä kannattavaa
metsätalousyrittäjyyttä. On hyvä muistaa,
että metsänomistajat ottavat huomioon monimuotoisuuden
jokaisessa metsässä tehdyssä toimenpiteessä.
Työtä metsien parissa riittää jatkossakin.
Mielestäni olisi koko yhteiskunnan etu, jos järkevällä sukupolvenvaihdosten
huojennuksella metsät saataisiin nopeammin seuraavalle
sukupolvelle. Metsänomistuksen pirstaloituminen on estettävä.
Lisäksi olisi syytä pohtia, onko oikein, että metsätalousyrittäjyyttä verotetaan
ankarammin kuin monia muita yritysmuotoja. Lisäksi on syytä muistaa,
että kokoomus on järjestelmällisesti todennut,
ettei metsätalousyrittäjyyden edellytyksiä saa
heikentää metsämaan kiinteistöverolla.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietinnöstä nostan
esille muutaman asian. Talousvaliokunnan tavoin huomioimme uuden
sääntelyn soveltamisen vaikutukset metsän
käyttöön vakuutena tulevaisuudessa. Järeys-
ja ikäkriteerien poistaminen saattaa heikentää metsäomaisuuden
vakuusarvoa. Asiaa on tarkkaan seurattava. Hyvin talousasiansa hoitanut
ei saa jäädä vakuusvajeeseen uusien tulkintojen
johdosta.
Metsälain 10 §:ssä kohdelistaan
on lisätty joitakin korpityyppejä ja letot Lapissa.
Mietinnössä todetaan, että kohteiden
tunnistaminen ei ole aina helppoa ja niiden rajaus on käytännössä usein vaikeaa.
Tämä näkökulma on syytä ottaa
huomioon lain soveltamisessa. Pykälän kohteiden
käyttörajoitusten aiheuttama taloudellinen menetys herätti
valiokunnassa huomiota, ja päädyimme pudottamaan
raja-arvoa 4 000:sta 3 000 euroon, niin kuin valiokunnan
puheenjohtaja tuossa esitteli. Muutoksesta hyötyvät
erityisesti pienmetsänomistajat.
Mhy-laista toteaisin tässä vaiheessa sen verran,
että on juuri niin kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi,
että yleisperustelujen tulkinta lain määräaikaisuudesta
oli sen verran ristiriitainen, että valiokunta käytti
tässä valtaansa mielestäni oikein ja
poisti tämän kysymysmerkin ilmasta. Mhy-laki on
hyvä laki. Se uudistaa sektorin ja antaa mahdollisuuksia
laajalle palvelujen tuottamiselle ja kilpailulle. Tältä osin
on mielestäni tärkeää, että kaikki
ne, joita asia koskee, eivät joudu tilanteeseen, että jäisi
epäilys, että kyseessä on jollakin tavalla
määräaikainen laki.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Silloin pitää kiittää,
kun on kiitoksen paikka. Pitää ministeriä ja
ministerin esikuntaa kiittää tästä valmistelusta
ja yhtä lailla meidän maa- ja metsätalousvaliokuntaa.
Hyvä valmistelupohja ja mietintö on saatu aikaiseksi.
Metsälain osalta varmaan tämmöinen vuosikymmenien
oppiriita saadaan nyt vihdoin johonkin pulkkaan. Minä itse olin
oppilaitoksessa 80-luvulla. Siellä pohdittiin, tehdäänkö avohakkuita
vai saako metsää harsia ja mitä sille
tehdään, ja professorit silloin kiistelivät
asiasta hyvinkin voimakkaasti, ja toivottavasti tällä saadaan
nyt vapauksia mutta myös tulee vastuuta metsänomistajille.
Tässä laissa on hyvä puoli myös
se, että toivottavasti me saamme ne metsänomistajat,
jotka ovat hieman erkaantuneet tästä metsätaloudellisesta
suuntauksesta, toiminnasta, asettavat sille muitakin arvoja, enemmän
mukaan myös metsätaloudelliselle puolelle eli
sinne katsomaan, miten metsä kasvaa ja miten sitä tulee
hoitaa ja sitä ylläpitää. Kuten
noissa tausta-aineistoissa on, niin meillä on aika iso
osa suomalaisista metsistä, mitä ei ole hoidettu
kunnolla, ja ne ovat päässeet niin sanotusti rämettymään.
Ehkä syynä on juuri tämä metsien
pirstaloituminen ja tiedonkulun heikkeneminen. Ei enää vaari
anna kirvestä käteen ja mennä yhdessä katsomaan,
mitä puita poistetaan.
Näen, että tässä metsälaissa
on hyviä näkökulmia, mutta aina täällä semmoinen
pieni vihreä peikko pyörii, ja varsinkin peikkona
ovat nämä, sanotaan, elintärkeisiin elinympäristöihin
liittyvät asiat, Natura-asiat. Yhtä lailla EU
tuo meille lisää luonnonsuojelupaineita. Metsiin
kohdistuu vielä enemmän sitten meidän
lainsäädännöllisiä paineita,
joita EU tuo omalla regulaatiollaan. Monellakin tapaa puhutaan energian
kestävyysdirektiivistä ja monesta muusta asiasta.
Elintärkeitten elinympäristöjen osalta
tätä omavastuuosuutta, mitä täällä on
esitetty, tällaistahan ei niin sanotusti Ruotsinmaalla
ole, ja me olemme esittäneet mietinnön osalta
nyt 3 000:ta. Kannatan myöhemmin esitettävää vastalauseen mukaista
500:aa euroa, eli kyllähän tämäkin
pienille metsänomistajille on aika iso raha. Tällä hetkellä,
kun metsäkauppaa tekee, niin siitä ei kovin paljon
käteen jää, joten siinä mielessä näkisin,
että tämä olisi alempi.
Myös tässä elintärkeitten
elinympäristöjen niin sanottujen helma-alueiden
asiassa niin Naturassa kuin monessa muussakin näkisin,
että on tärkeää, millä tapaa
sitten tämä valvonta ja toiminta toimivat, että nämä eivät
sitten laajene erilaisien toimintojen kautta niin sanotusti tavallisen
metsätalouden puolelle. Näitä helma-alueita on
muun muassa Naturassa erilaisiakin, sanotaan, esteitä tulee,
tai ainakin viranomaiset aina viittaavat siihen, kun se alue on
niin likellä, tai sitten sitä levitetään.
Näihin täytyisi aika tarkat rajat saada ja myös
viranomaisten pysyä niissä raameissaan, etteivät
sitten näitä niin sanottuja helma-alueita enää levittele.
Tässä tulevassakin lainsäädännössä meillä on lisäksi
vielä uhkia muun muassa näitten metsien käytön
osalta. Mikä se metsästys tulee siellä olemaan
esimerkiksi Natura-alueella tai valtion alueilla? Näin
näitä vihreitä peikkoja tulee lisää, mutta
toivottavasti nämä saadaan tulevassa luonnonsuojelulaissa
ja muussa järjestykseen, että siellä metsässä voivat
jatkossakin säilyä meidän harrastukset,
kuten metsästys, linnustus ja marjastus ja näin
poispäin.
Tämä uusi laki vaatii koulutusta, ja koulutusorganisaatioina
meillä vahvasti ovat olleet taustalla metsänhoitoyhdistykset.
Tästä, arvoisa puheenjohtaja, sulavasti voi mennäkin
seuraavaan lainsäädäntöön,
eli kohtuullisen hyvä lakipohja tuli metsänhoitoyhdistyslaista
kanssa. Tämä luo uusia haasteita metsänhoitoyhdistyksille.
Metsänhoitoyhdistysten täytyy nyt markkinoida, enemmän
vielä aktivoitua ja hakea itselleen vapaaehtoisen maksun
suorittavia metsänomistajia. Se tarkoittaa määrätynlaista
brändiä. Se tarkoittaa metsänhoitoyhdistysten
vielä tarkempaa tuotteistusta juurikin myös niille
toimialoille, mitä perinteisesti metsänhoitoyhdistyksillä ei
aikaisemmin ole. Puhun esimerkki näistä vihreistä arvoista
ja muusta. Nämä pitää myös
metsänhoitoyhdistysten vahvasti hanskata ja tuoda myös
ne kaupunkimetsänomistajat sinne luokse myös näillä arvoilla.
Tarkoitan näitä.
Tässä on hyvä asia mietinnössä,
että tämä viisivuotistarkastelu lähtee
pois ja tämä on pysyvä laki. Näen
sen ihan hienona asiana, ja tästä on tullut paljon
puheenvuoroja itsellänikin, minkä takia pidetään
metsänhoitoyhdistyksiä löyhässä hirressä.
Arvostan ja on hienoa, että me eduskuntana arvostamme metsänhoitoyhdistysten
työtä ja annamme heille tämän
pysyvän lakiasian.
Arvoisa puhemies! Toivon menestystä metsänhoitoyhdistyksille
edelleenkin ja toivon, että tämä metsälaki
saa semmoisen arvoisensa kohtelun.
Thomas Blomqvist /r:
Ärade herr talman! Skogen är utan tvekan
en av de viktigaste resurserna vi har i Finland. Skogen betyder
exportvara för oss, den utgör en femtedel av Finlands
export och står för nästan en lika stor
del av arbetskraften inom industrin. Det är därför
ytterst viktigt att vi i politiken främjar ett hållbart
och långsiktigt skogsbruk, inte bara ur skogsbrukets synvinkel
och skogsägarnas synvinkel utan även av nationalekonomiska
skäl.
Finland har ett starkt kunnande inom skogsbruket. Skogsindustrin
genomgår ändå som bäst en förändringsfas.
Förutsättningarna för cellulosaindustrin är
goda medan den mer traditionella tillverkningen av papper på grund
av den teknologiska utvecklingen blir allt mindre. Men också i
framtiden kommer skogsbruket att vara viktigt, och här
finns också möjligheter att utveckla bioenergisektorn.
Herra puhemies! Mielestäni on ilahduttavaa, että metsien
ekologinen tila on kohentunut. Siitä on kiittäminen
niitä talousmetsissä tehtyjä toimenpiteitä,
jotka ovat johtaneet siihen, että metsien suojelupinta-alat
ovat kolminkertaistuneet siihen verrattuna, mitä ne olivat
35 vuotta sitten. Haluan tässä yhteydessä kuitenkin
muistuttaa siitä, että metsälain tarkoitus
on nimenomaan talousmetsien kestävä hoitaminen.
Jotta metsäta-loutta voidaan kehittää ja
jotta vihreän kullan tarjoamaa potentiaalia voidaan hyödyntää,
on tärkeää, että metsien käyttö taloudellisen
hyödyn saamiseksi hyväksytään.
Kestävällä tavalla hoidetut metsät
tarjoavat vankan pohjan tulevaisuuden vahvalle biotaloudelle, joka
puolestaan voi lisätä vaurautta ja luoda taloudellista
kasvua. Tältä osin tämä uusi
metsälaki luo hyvät edellytykset tällaiselle
kehitykselle.
En viktig fråga i utskottsbehandlingen var avgränsningen
av särskilt viktiga livsmiljöer. Här föreslås
nu att nya biotoper tas med och definitionen av vad som är
ett särskilt viktigt område måste vara
klar och tydlig. Den nya skogslagen är en klar förbättring
till det tidigare, men det kommer också i fortsättningen
att finnas utmaningar i att avgränsa de här områdena,
och det här har utskottet fäst uppmärksamhet
vid. För att de här områdena inte ska
bli ett hinder för ett hållbart skogsbruk är
det viktigt att man har klara och ändamålsenliga
anvisningar för hur man korrekt identifierar och avgränsar
områdena.
Herra puhemies! Koska hallituksen esityksen mukaan arvokkaiden
metsäympäristöjen suojelu johtaa taloudellisiin
menetyksiin, voidaan hakea poikkeuslupaa, jotta metsänomistajan
kokema menetys olisi pienempi. Hallituksen ehdotuksessa tällaisen
poikkeusluvan raja oli 4 000 euroa. Valiokunta tuli siihen
tulokseen, että se oli liian korkea ja se alennettiin 3 000
euroon, mikä on hyvä asia. Lausumassa valiokunta
myös painottaa sitä, että metsänomistajien
kokemaa taloudellista menetystä seurataan ja arvioidaan,
onko syytä lakia muuttaa.
Herr talman! Regeringens förslag till skogslag ökar
skogsägarnas valfrihet och ansvar. Genom att erbjuda ett
större urval av olika former för skogsbruk kan
man samordna skogsägarnas mål bättre än
vad man kan i dag. Skogsvårdens möjligheter kommer
bättre att svara mot skogs-ägarnas behov, och
då kan man förvänta sig att den aktiva
användningen av skogarna också ökar.
I den nya skogslagen är det viktigt att vi, trots en större
frihet för skogsägarna att avverka och sköta
sin skog som han eller hon vill, inte glömmer bort de rent
skogsbruksmässiga synpunkterna.
Herra puhemies! Vielä muutama sana metsänhoitoyhdistyslaista.
Hallituksen metsälakiesityksen ohella käsiteltiin
koko syksyn ajan valiokunnassa tätä lakia metsänhoitoyhdistyksistä.
Uuden ehdotuksen mukaan metsänhoitoyhdistykset voivat myös
jatkossa harjoittaa taloudellista toimintaa kuten myös
tänä päivänä. Eroavaisuutena nykyiseen
tulee olemaan se, että uuden lainsäädännön
kautta niillä on sama kilpailutilanne kuin muilla samojen
palvelujen tuottajilla. Tämä tarjoaa myös
yhdistyksille mahdollisuudet kehittää palveluitaan.
Herr talman! Enligt propositionen kommer regeringen att följa
upp vilken påverkan ändringarna har på serviceproducenternas
verksamhet och på hur kravet på konkurrensneutralitet
uppfylls. Det är viktigt att lagen följs upp,
men jag har i likhet med utskottet svårt att förstå den
tanke som fanns i regeringens ursprungliga förslag om en
behovsprövning och att lagen kanske skulle vara tillfällig.
Därför är det mycket viktigt att utskottet
nu har stannat för det att lagen ska gälla tills
vidare som alla andra lagar. Men naturligtvis ska också den
här lagen följas upp och det ska ses hur den påverkar
verksamheten på fältet.
Det faktum som ändå inte ändras är
det att skogsvårdsföreningarna i framtiden också kommer
att ha en viktig roll som intressebevakare och stöd för
skogsägarna. Föreningarna har genom ett långvarigt
arbete kunnat skapa en verksamhet som skogsägare är
beroende av och vill ha, och verksamheten är i dag en förutsättning
för god skogsvård, störningsfri virkeshandel
och kontinuerlig tillgång på virke.
Därför är det viktigt, herr talman,
inte bara ur föreningarnas synvinkel utan även
här ur ett nationalekonomiskt perspektiv att
man, när man nu gör de här förändringarna,
kan sköta övergången till det nya systemet
på ett lugnt och behärskat sätt utan
att virkeshandeln eller serviceutbudet störs.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Meillä on käsittelyssä nytten
todella suuri metsälakipaketti. Me elämme metsästä,
ja metsä on myös tulevaisuutemme. Metsä on
ollut aina isännän tuki, johon on menty hyvänä päivänä tulevaisuutta
rakentamaan, ja huonona päivänä, kun
rahat on loppu ja kaikki, sinne on sitten menty hakemaan sitä tukea
ja turvaa.
Meillä on siis käsittelyssä paketti,
josta voitaisiin keskustella vaikka kuinka paljon, mutta nyt sitten
meillä on valiokunnissa käsitelty tämä asia. Itse
ympäristövaliokunnassa olleena sain kuulla hyvin
paljon asiantuntijoita tämän metsälain osalta
ja metsätuholain kohdalta. Lähes kaikki mielipiteet
olivat näiltä asiantuntijoilta sellaisia, että lakiuudistusta
tarvitaan, että on aika tehdä muutoksia. Tällä metsälakipakettikokonaisuudella
avaamme metsän käsittelyn, uudistuksen ja metsänomistajan
vastuun. Toivottavasti aika on nytten valmis näin laajaan
uudistukseen. Aika näyttää sitten, mitä kaikkea
tämä tuo tullessaan.
Kuten edustaja Leppä tuossa omassa puheenvuorossaan
sanoi, niin eri puolilla Suomea olosuhteet ovat erilaiset. Itse
lappilaisena metsäalan toimijana ja ihmisenä olin
erityisen huolissani muutamasta kohdasta, ja valiokunnassa on tämä kuulemma
huomioitu, ja näissä puheissa on matkassa ja esityksissä on
matkassa se, että nämä pohjoisen olosuhteet
huomioidaan, että ne voidaan alemmanasteisin säädöksin
sitten kirjata tarkemmin.
Metsälaissa on esimerkiksi kyse metsän uudistamistoimenpiteistä,
jotka tulee tehdä kolmen vuoden kuluessa. Lapin ja muittenkin
tiettyjen pohjoisten alueitten olosuhteet ovat sellaiset, että metsän
uudistaminen sitten, kun hakkuu on loppuun suoritettu, ei aina onnistu
kolmessa vuodessa. Elikkä jos halutaan korjata energiapuut
sieltä pois, sen jälkeen pitää maa
käsitellä ja istutukset tehdä, niin kerta
kaikkiaan aina ei onnistu se työ kolmessa vuodessa. Mutta
tässä nyt sitten on tarkoitus säädellä asetuksilla
ja alemmanasteisilla säädöksillä ja
ohjeistuksilla niin, että se on myöskin mahdollista
tehdä erityistapauksissa jopa viidessä vuodessa.
Metsätuholaissa on sitten vastaava asia. Meillä pohjoisessa
muun muassa kirjanpainajaa, mikä kuusille aiheuttaa paljon
metsätuhoja, ei käytännössä esiinny
juuri ollenkaan, eikä se aiheuta vahinkoja pohjoisilla
alueilla. Männyn osalta ytimennäivertäjä ei
aiheuta tuhoja pohjoisessa. Näin ollen on täysin
kohtuutonta, että esimerkiksi energiapuitten osalta peittämistoimenpiteitä joudutaan
tekemään, jos syytä siihen peittämiseen
ei oikeasti ole. Näin ollen nämä asiat
tuleepi huomioida käytännössä.
Juuri aikaisemmin tänään olemme keskustelleet
energia-asioista, ja metsätalous on meillä huomattava
energiapuolen asia. Näin ollen me emme saa näillä muilla
säädöksillä aiheuttaa ongelmia
ja vaikeuksia niin, ettemme voisi näitä energiapuuasioita
viedä eteenpäin.
No, sitten metsänhoitoyhdistyslaki. Se antaa todella
paljon vapautta, mutta sanon, että myöskin vastuuta.
Suurin osa metsänomistajista on vastuullisia ja osaavia
henkilöitä. Mutta kun on hyvin paljon henkilöitä,
jotka ovat erkaantuneet jo luonnosta, asuvat kaupungissa eivätkä välttämättä tiedä,
mitä tämä kaikki ja se metsän
uudistaminen voi tarkoittaa, niin on olemassa pelko, että tällaisia
metsänomistajia tullaan käyttämään hyväksi.
Hyväksikäyttäminen tarkoittaa minun näkemykseni
mukaan sitä, että tulee jobbari, joka hakkaa metsän
raiskioksi. Metsään jää sen
verran puita, että se on riittävä uudistumaan,
niin että se periaatteessa on säädösten
mukainen, mutta tehdään tämä harsintahakkuu,
mikä ainakin minun koulujen aikana oli ehdottomasti kiellettyä,
mutta nyt se tulee mahdolliseksi — toivottavasti ei aiheuta
paljon vahinkoja.
Sitten vielä tästä metsäpakettikokonaisuudesta:
Se tulee jatkumaan. Seuraava asia on Metsähallitus-laki,
joka on tällä hetkellä jo valmisteilla.
Metsähallitustahan koskevat kaikki nämä edellä mainitutkin
metsäpuolen asiat elikkä metsälaki, metsätuholaki.
Mutta tämän Metsähallitus-lain osalta
minä toivon, että siinä otettaisiin nytten
toppi, tehtäisiin toppi ja otettaisiin järki käteen,
tässä vaiheessa otettaisiin asia tarkemmin vielä käsittelyyn — sitä esitystähän
ei ole vielä jätetty — sen osalta, onko
meillä todellakin tarkoitus antaa valtion maat ja metsät
ulkopuolisten päätettäväksi,
niiden käsittely ja käyttö, ja miten
meidän alueitamme tullaan jatkossakin käyttämään.
Elikkä eiköhän tämä metsälakien uudistamishomma
riitä tässä vaiheessa, ja tehdään
se Metsähallitus-laki sitten uusiksi, jos on tarvetta.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tämän
varsinaisen metsälain uudistamiselle mutta ilmeisesti myös
kaikkien näitten metsäpaketin eri lakien uudistamiselle
on antanut erittäin hyvän pohjan laajasti koko
metsäalan toimijoitten toiminta ja loppujen lopuksi varsin
yksimieliset näkemykset siitä, millä tavalla
näitä lakeja pitää uudistaa.
Minäkin yhdyn siihen puhujien joukkoon, joka täältäkin
pöntöstä kiittää ministeriä näitten
metsälakien erinomaisesta eteenpäinviemisestä ja
saattamisesta tänne taloon.
Ensinnäkin tämä ensimmäinen
varsinainen metsälaki vastaa, uskoisin, aika hyvin muuttuvan
metsänomistajakunnan mutta myös laajemmin yhteiskunnan
odotuksiin metsätaloudesta kaiken kaikkiaan. Eli metsänkasvatuksen
aineettomat arvothan ovat nousseet yhä enemmän
ta-loudellisten tavoitteitten rinnalle. Merkittävä osa metsänomistajista
myös painottaa metsien hoidossa taloudellisten tavoitteitten
ohella virkis-tys-, luonnonsuojelu- ja maisemanäkökohtia. Toki
erittäin suuri osa metsänomistajista edellyttää sijoitukselleen
ja investoinneilleen nykyistä suurempaa taloudellista tuottoa,
ja epäilemättä laaja tahtotila on ollut
myös lisätä metsänomistajien
valinnanvapautta ja vastuuta metsien käytössä ja
hoidossa kaiken kaikkiaan.
Kun odotukset ovat metsätalouden osalta muuttuneet,
on metsälain uudistusta totta kai pidettävä tarpeellisena.
Uskoisin, että tämä lakikokonaisuus vastaa
näihin muutoksiin mutta luo myös aika tiukatkin
reunaehdot kestävän metsätalouden harjoittamiselle.
Lain osalta metsänomistajien mahdollisuudet käyttää ja
hoitaa metsiä omien tavoitteidensa mukaisesti paranevat.
Lakiesitys mahdollistaa entistä monipuolisemman metsien
käsittelyn, muun muassa eri-ikäisrakenteisen metsänkasvatuksen.
Yksityiskohtaista säätelyä puretaan ja lainvalvontaa
yksinkertaistetaan. Esitys myös turvaa entistä laajemmin
metsien monimuotoisuutta. Merkittävien metsien monimuotoisuutta turvaavia
muutoksia ovat muun muassa mahdollisuus eri-ikäisrakenteeseen
metsänkasvatukseen, metsän uudistamisessa käytettävän
puulajivalikoiman laajentuminen, uudistamisvelvoitteen poistuminen
taloudellisesti vähämerkityksellisiltä soilta,
erityisen tärkeitten elinympäristöjen
listan laajentaminen ja käsittelyn täsmentäminen
sekä muutokset lain soveltamisalassa.
Mitä sitten tulee tähän erityisen
tärkeitten elinympäristöjen listan laajentamiseen
eli tämän lakiesityksen 10 §:ään,
elinympäristölistaanhan esitetään
lisättäväksi lähdekorvet, metsäkortekorvet,
muurainkorvet ja letot myös Lapissa. Suomen luontotyyppien
uhanalaisuusarvioinnissa todetaan, että metsäkorte-
ja muurainkorvet esiintyvät usein pienipiirteisenä mosaiikkina muiden
aitokorpityyppien kanssa, joista eri alatyyppejä on erittäin
vaikea selvästi rajata erilleen.
Metsälain osalta kaiken kaikkiaan on pidetty tärkeänä metsänomistajan
oikeusturvan kannalta sitä, että metsälain
erityisen tärkeät elinympäristöt
ovat sellaisia kohteita, jotka voidaan kiistatta tunnistaa ilman
maastoon tehtävää rajausta. Metsäkorte-
ja muurainkorpien lisääminen metsälakikohteiksi
vaarantaa tätä metsänomistajan ja myös
metsätalouden toimijoitten oikeusturvaa. Tunnistamisen
ja rajauksen epäselvyyden ja mosaiikkimaisen esiintymisen
vuoksi metsäkorte- ja muurainkorpien sisällyttäminen
metsälain erityisen tärkeisiin elinympäristöihin
voisi käytännössä merkitä jopa
160 000 hehtaarin suojelua maanomistajan kustannuksella.
Näin ollen metsäkorte- ja muurainkorpia ja Lapin
lettoja ei tulisi sisällyttää metsälain
erityisen tärkeisiin elinympäristöihin.
Mikäli näillä luontotyypeillä on
erityisen turvaamisen tarvetta, tulee keinoja käyttää Metso-ohjelmaan,
johon nämä luontotyypit jo sisältyvät.
No, lakiesityksen 11 §:ssä lain 10 §:n
määrittämien erityisen tärkeitten
elinympäristöjen turvaamisesta aiheutunut menetys
katsottaisiin vähäiseksi, kun käyttörajoitusten
aiheuttama taloudellinen menetys on vähemmän kuin
4 prosenttia sen metsäkiinteistön markkinakelpoisen puuston
arvosta, jolla käsittelyalue sijaitsee — lakiesityksen
mukaan — tai alle 4 000 euroa, joka tiputettiin
nyt valiokunnan käsittelyssä 3 000 euroon.
Tässä tapauksessa asetettu raja-arvo, 3 000
euroa, on erittäin korkea; myös se on erittäin
korkea, kun huomioidaan, että suomalaisten mediaanitulo
vuodessa on hiukan yli 21 000 euroa. Eli vähäisenä taloudellisena
menetyksenä ei voida oikein pitää summaa,
joka vastaa yli 15:tä prosenttia kansalaisten vuosittaisesta
mediaanitulosta. Keskustan ja perussuomalaisten valiokuntaryhmät
ovatkin arvioineet tätä 10 §:n
elinympäristölistaa ja tätä 11 §:n
korvausrajaa, ja olemme tehneet näistä vastalauseen,
pykälävastalauseen, jossa ensinkin 10 §:n
osalta esitämme sitä, että nuo metsäkorte-
ja muurainkorvet ja letot poistettaisiin 10 §:n
listauksesta ja sitten tuo 11 §:n korvausraja
laskettaisiin 500 euroon. Eli tulemme tekemään
näistä sitten pykälävastalauseet.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee sitten tähän metsänhoitoyhdistyslakiin,
oleellistahan tässä lakiesityksessä on
se, että metsänhoitoyhdistysten toiminnasta säädetään
edelleen erityislailla jatkossakin. Metsänhoitoyhdistyksen
toiminnan ylläpitäminen on erittäin tärkeää laajan
metsänomistajakunnan etujen, hyvän metsänhoidon, häiriöttömän
puukaupan ja puun tarjonnan jatkuvuuden turvaamiseksi. Valiokunta
teki tähän lakiesitykseen muutamia täsmennyksiä,
muutamia muutoksia. Erityisen tärkeä muutos oli
se, että valiokunta poisti näistä lain
perusteluista kohdan "hallitus seuraa esitettyjen muutosten vaikutusta metsäalan
palveluntarjoajien toimintaan ja kilpailuneutraliteetin toteuttamiseen
sekä arvioi erityislain säilyttämisen
tarvetta viiden vuoden siirtymävaiheen jälkeen".
Tämä valiokunnassa poistettiin. Tämä kirjaushan
olisi käytännössä tuonut turhaa
epävarmuutta niin metsänhoitoyhdistysten toimintaan
kuin myös sitten metsänhoitoyhdistysten henkilökunnan
tulevaisuuteen.
No, toinen asia, mihin henkilökohtaisesti myös
olisin halunnut muutoksia, oli tuo Eläke-Tapion lisäeläkejärjestelmä,
eli tämän esityksen tarkoituksenahan on luoda
tasapuoliset kilpailuedellytykset eri toimijoille metsäpalvelujen
tarjonnassa. Samoin lain muutoksen tarkoituksena on lisätä markkinalähtöisyyttä ja
kilpailullisuutta. (Puhemies koputtaa) Osana vanhan lain mukaisia,
metsänhoitomaksuvaroilla tehtäviä edistämistehtäviä yhdistykselle
on kertynyt merkittäviä vastuita Eläke-Tapion
lisäeläkejärjestelmän muodossa,
ja tätä kauttahan nyt sitten näille vanhoille
metsänhoitoyhdistyksille (Puhemies koputtaa) tulee merkittäviä lisäkustannuksia.
Olisin halunnut tämän lisäkustannuksen
poistettavaksi, mutta asiantuntijakuulemisissa tämä eläkemaksu
katsottiin yksityisoikeudelliseksi sopimuspohjaiseksi järjestelmäksi,
johon ei voida puuttua, koska valtio toisaalta ei tässä järjestelmässä ollut
osallisena. Tätä myötä valitettavasti tämä myös
sitten tuonne lakiesitykseen jäi esityksen mukaisena.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Aluksi kiitän ministeriä,
että hän on tuonut lakiehdotukset käsiteltäväksi
eduskuntaan ja myöskin työllistänyt maa-
ja metsätalousvaliokuntaa niiden kanssa.
Metsälain valiokuntakäsittelyssä perussuomalaiset
pyrkivät turvaamaan myös pienten ja keskisuurten
metsänomistajien edut ja oikeusturvan hallituspuolueiden
ajaman suuriin yksiköihin tähtäävän
metsätalouden ohella. Metsien uudistamiseen ja taimikoiden
hoitoon kiinnitämme myös huomiota. Totesimme,
että jotta havupuuvaltaiset taimikot menestyisivät,
pitää taimikkokoon olla riittävän
suuri. Valiokunta nostikin sitä lausunnossaan hieman. Olisimme
toivoneet kyllä jopa 0,7 metrin pituisia taimikkoja, mutta emme
sisällyttäneet sitä edes tähän
edustaja Korhosen esittelemään vastalauseeseen,
jota tulemme kannattamaan. Tavoitteenamme olisi, että suomalaiset
metsät menestyisivät ja metsien kestävyys
taattaisiin myös jatkossa tällä nykyisellä lakipaketilla.
Tietysti myöskin toivomme, että metsät
toimisivat edelleen tiloilla myöskin varapankkina, että metsistä saataisiin
tuloja, ja ettei lailla tähdättäisi vain
Suomesta pois muuttaneiden teollisuusyritysten tukemiseen. Tällä kertaa
metsäteollisuutemme tekee tulosta ehkä muissa
EU-maissa ja Keski-Euroopassa enemmän kuin Suomessa. Toivoisimme,
että myös Suomessa panostettaisiin ja metsäteollisuus
myöskin panostaisi tulevaisuudessa.
Edustaja Korhonen esitteli hyvin nämä poikkeamat,
mitä meillä oli tuossa paketissa, joten yhdymme
siihen.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys eduskunnalle laeiksi metsälain ja rikoslain 48 a
luvun 3 §:n muuttamisesta.
Lakiesityksessä on paljon hyviä ja perusteltuja
kohtia mutta myös muutamia sellaisia, joita minun on vaikea
hyväksyä. Lakiehdotuksen mukaan nykyisten kohteiden
lisäksi uusiksi erityisen tärkeiksi elinympäristöiksi
lakiin ehdotetaan sisällytettäväksi ruohokorpiin
kuuluvia lähdekorpia sekä aitokorpiin kuuluvia
metsäkorte- ja muurainkorpia. Lisäksi letot on
otettu mukaan myös Lapin maakunnan alueelta.
Uskon, että monta kertaa niin sanotun akuutin rahantarpeen
yllättäessä metsänomistaja joutuu turvautumaan
puunmyyntiin. Tämä rahavaje voi ilmetä myös
talvella, jolloin suuri osa valtakuntaa on lumen peitossa. Jos on
kiire, tehdään hakkuusuunnitelma ja hakataan puut
suunnitelman mukaan.
Hakkuuta saattaa jouduttaa myös hakattavan alueen sijainti.
Mikäli hakattava alue on niin sanotun pehmeän
maan takana, niin sinnehän ei koneilla mennä muuten
kuin jäätyneen maan aikana. Korjuutoimet suoritetaan
lumen aikana, jolloin korjuualueen suunnittelija ja rajaaja ei edes välttämättä tiedä,
millaista jäkälää taikka kortetta
siellä metrisen hangen alla kasvaa. Kun moto kaataa puut
ja ajokone kerää kasat pois, niin keväällä voikin
hakkuutähteiden alta paljastua millainen aitokorpi tahansa.
Pahimmillaan edessä saattaa olla oikeuskäsittely,
jolloin joudutaan soveltamaan mainitun lain 10 a §:n
3 momenttia. Tällaiset käräjöinnit
vältetään, mikäli lakiin ei
sisällytetä näitä aito- ja muurainkorpia.
Toinen hämmennystä aiheuttava kohta on se, että lakiesityksessä menetys
tulee katsoa vähäiseksi, kun 10 §:n
mukaisten kohteiden käyttörajoitusten aiheuttama
taloudellinen menetys on pienempi kuin 4 prosenttia poikkeusluvan
hakijan sen metsäkiinteistön markkinakelpoisen puuston
arvosta, jolla käsittelyalue sijaitsee, tai alle 4 000
euroa. Joku 10 000 euroa kuukaudessa ansaitseva voi pitää menetystä,
lainausmerkeissä, vähäisenä,
kun se on korkeintaan tuo 4 000 euroa, mutta kun asiaa
kuutioi tavallisen metsänomistajan kannalta, niin summa
on sanalla sanoen hirveä. Minun käsitykseni mukaan
me kansanedustajat olemme laatimassa lakia koko kansalle, myös
heille, joille tuo 4 000 euron summa voi olla monen kuukauden
palkka. Kuten edellisissä puheenvuoroissa on käynyt
ilmi, valiokunta keskusteli ja päätti omassa kannanotossaan
pienentää tuota 4 000 euron summaa 3 000 euroon.
Siitä huolimatta 3 000 euroa on valtava summa.
Kun pienen metsätilan omistaja suunnittelee hankintahakkuuta
ja pohtii, raaskiiko hankkia itselleen uuden 500 euron moottorisahan
vai uusiiko vanhaan sahaansa vain molemmat männänrenkaat,
niin tällaisen metsurin mielestä tuo 3 000
euron summakin on järkyttävä. On syytä myös
vakavasti pohtia, kuinka me lainlaatijat voimme velvoittaa yksityisen
metsänomistajan suojelemaan omalla kustannuksellaan näitä käyttörajoituksin
suojeltuja lähde- ja muurainkorpia.
Käyttörajoitukset ovat nimenomaan metsien suojelua,
ja mielestäni ydinkysymys onkin siinä, kuinka
pitkälle yhteiskunta voi mennä toisen omaisuuden
suojelemisessa. Metsänomistajan tulee hyväksyä se,
että hänen omaisuuttaan voidaan suojella ja jos
suojeltavan kohteen arvo jää alle 3 000
euron, se katsotaan vähäiseksi eikä sitä korvata.
Minun ja meidän vastalauseen jättäneiden
mielestä tuo summa olisi ollut kohtuullinen, mikäli
se olisi ollut moottorisahan hankkimishinta elikkä 500
euroa.
Arvoisa herra puhemies! Minun on erittäin vaikea ymmärtää,
että nykyinen kokoomusjohtoinen hallitus on näin
innokkaasti sosialisoimassa yksityisen omaisuutta tällä tavalla.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Uudet korpityypit, joita hallitus toi
nyt tällä lainsäädännöllä,
ovat vaikeasti määriteltäviä, ja
lainsäädäntö ei ole tarkkarajaista.
Tullaan näkemään oikeustaisteluja siitä,
onko toimittu oikein vai ei. Keskusta ja perussuomalaiset eivät olisi
halunneet näitä uusia vaikeasti määriteltäviä lähdekorpia,
metsäkortekorpia, muurainkorpia ja lettoja sinne lakiin
mukaan. On ilmiselvää, että tästä nyt
seuraa se, että metsänomistaja yhä useammin
omalla rahallaan joutuu yhteiskunnalle tärkeitä elinympäristöjä suojelemaan.
Siksi oli hyvä asia, että saimme kuitenkin tätä korvausrajaa
alennettua, että hallituspuolueetkin suostuivat siihen,
että se raja on 3 000:ssa. Mutta eihän tämä mihinkään
riitä, jos mietitään sitä, miten
tämän homman tulisi olla. Jos yhteiskunta haluaa suojella
tärkeitä elinympäristöjä,
kyllä yhteiskunnan täytyy silloin ne myös
maksaa. Edustaja Hongisto käytti tästä äsken
erittäin hyvän puheenvuoron.
Sinänsä tämä metsälaki
suurilta osiltaan ja yleispiirteiltään on positiivinen
laki. Se antaa metsänomistajille lisää oikeuksia,
lisää myös metsänomistajan vastuuta.
En usko, että se suuresti muuttaa metsänomistajien
käyttäytymistä, vaikka järeys- ja
ikäkriteerit poistuvat ja metsänomistaja voi metsäänsä vähän
erityylisesti hakata. On myös tärkeää,
että kiinnitimme erityisesti huomiota siihen, että metsiä ei
jatkossakaan hävitetä vaan uudistamisesta asianmukaisesti
huolehditaan.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten maa- ja metsätalousvaliokunnan
puheenjohtaja totesi, niin meillä on nyt todella tuhti
paketti metsälakeja uudistettavana.
Jos puhutaan tästä ensimmäisestä eli
rikoslain pykälän muuttamisesta ja metsälain
uudistamisesta, niin kyllä kyseenalaistan kokonaisuudistuksen
elinkeinolakina sikäli, että tässä kuitenkin
puhutaan yksityisomaisuutta säätävän
lain uudistamisesta. Asiantuntijakuulemisissakin todettiin, että tämä on
sittenkin jonkinlainen kompromissi kuuden puolueen hallitukselta,
johon lakiesitykseen valiokuntakin teki muutoksia, eikä tämä mietintö ole
myöskään ollut yksimielinen.
Kompromissin tulokseksi tulkitsen ainakin uuden byrokratian
luonnonsuojelun varjolla enkä tarkoita tässä mitenkään
sitä, että vastustaisin luonnonsuojelua tai ympäristönsuojelua,
en todellakaan. Mutta meillä on luonnonsuojelu- ja ympäristölait
erikseen jo säädettyinä, ja niin kuin hallituksen
esityskin toteaa, monimuotoisuuden heikentyminen ei ole pysähtynyt.
Tulkitsen itse niin, että eri-ikäiskasvatuskin
jo sinänsä lisää luonnon monimuotoisuutta.
Kirves on aina ollut hyvä metsänhoitaja, ja sikäli
tämä laki mielestäni on osin suomalaista
metsätalonpoikaista ajattelua syyllistävää.
Kyllä tässä hivenen voisi kysyä,
kun täällä kokoomuksen edustajia on,
mikä puisto-osasto olette tällä hetkellä.
Mutta kuten on todettu, se, mikä tässä on
närästänyt ja myöskin vastalauseessa
esille tulee, on tämä uusien erityiskohteitten
lisääminen tähän lakiin. Olisimme
halunneet, että niiltä osin lainsäädäntö olisi
pysynyt entisellään. Toistan vielä sen,
että minusta suomalainen metsätalous on ollut
pääosin luontoarvoja kunnioittavaa.
Havumetsävyöhykettä, johon Suomikin
kuuluu, ymmärtääkseni riittää hyvin
pitkälle itään päin, osittain
myöskin länteen. Mielestäni nämä uhanalaisuudet
olisi pitänyt tarkastella tätä koko havumetsävyöhykettä silmällä pitäen.
Niihin vastauksiin, mitä asiantuntijakuulemisessa sain, en
ole ollut tyytyväinen. Kajotaan yksityisomaisuuteen. Kun
meillä on olemassa suojelukohteita jo entuudestaan — meillä on
Natura, meillä on Metso-ohjelma, vapaaehtoisuuteen perustuva — niin
en näe, että tässä olisi tarvinnut
näitä kohteita sikäli lisätä.
Edustaja Hongisto kuvasi hyvin, samoin edustaja Kalmari, sitä vaikeutta,
miten näitä erotetaan luonnosta. Se lisää turhaa
kiistankäyntiä sitten näitten kohteitten
mahdollisista hakkaamisista.
Puuhuollon on Suomessa pelattava. Se on selvä asia.
Meillä on pirstaloitunutta metsää ja
metsästään erkaantunutta omistajaa, jota
mielestäni ei tällä lailla kyllä välttämättä napata
kiinni, vaikka sitäkin on esitetty perusteeksi tälle
lainsäädännön uudistamiselle.
Jos vielä mietitään näitä uusia
erityiskohteita, niin kuten on kirjattu mietintöön,
tarvitaan koulutustakin, varmaankin jonkinnäköistä valvontaa,
miten näitä kohteita nyt sitten jatkossa kohdellaan
ja miten huolehditaan. Kyllä tämä tarkoittaa
ihan selvää byrokratiaa. Kysymykseni kuuluu: Kenen
kukkarolla käydään, kun tätä byrokratiaa
maksetaan? Kuka tämän kustantaa?
Jos me mietimme nyt Suomen tulevaisuutta ja tulevaisuuden elinkeinoelämän
perusteita ja me puhumme biotaloudesta, niin onko tämä laki puumassaankin
perustuvan biotalouden tuki? Erityisesti sahateollisuuden parista
on esitetty huolestuneita äänenpainoja.
Kuten on todettu, suojelu johtaa siis jossain vaiheessa metsänomistajan
taloudellisiin menetyksiin, joihin voi hakea korvausta. Tästä kor- vauksen
rajasta myöskin vastalauseesta voi lukea perusteet, miksi
olemme olleet eri mieltä.
Lopuksi tietenkin on todettava, että onhan tässä laissa
hyvääkin. Kiitos ministerille, kun tänne olette
saapunut ja jaksatte täällä istua. Eri-ikäiskasvatusta
ja metsänhoitoyhdistyslain suomia vapauksia en vastusta.
Valiokunta on aivan oikein kiinnittänyt huomiota siihen,
että näitä täytyy seurata. Näihin
muutoksiin on ollut paineita vuosien ajan. Metsä on meille
suomalaisille moneksi: virkistyskäyttöön,
vakuudeksikin, johon valiokunta myös otti kantaa. Toivon,
että jatkossa Suomen metsiemme puustopääoma,
kasvu ja tuotto turvataan. Suomalaisen metsätalouden yllä on
uhkia myös unionin lainsäädännön
kautta, jossa en voi nähdä millään
muotoa hyvänä sitä, että erilaisin
ilmastosopimuksin yritetään puuttua kansalliseen
metsälainsäädäntöömme.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Omasta ja maa- ja metsätalousministeriön
puolesta kiitokset maa- ja metsätalousvaliokunnalle
hyvästä työstä, että kaikkien
näitten kolmen lain osalta olette pystyneet mietinnössä hyvin
kiteyttämään nämä tärkeimmät
asiat. Sitä mietintöä kyllä kannattaa
lukea niitten kaikkien ihmisten, jotka haluavat metsäalan
lainsäädäntöä seurata.
Se on erittäin hyvä mietintö.
Nämä lait, lakimuutokset, ovat erittäin
merkittäviä, niin metsälaki kuin myös
metsänhoitoyhdistyslaki, ja ne tulevat muovaamaan kyllä suomalaista
metsäkenttää tulevina vuosina ja, niin uskon,
erittäin oikeaan ja toivottuun suuntaan. On hienoa, että eduskuntakin
on, voisi sanoa, yksimielisesti näitten uusien lakien takana.
On tehty lakeihin muutamia pieniä muutoksia, jotka tietysti
parantavat entisestään näitä lakeja,
mutta nämä muutokset ovat hyvin harkittuja ja
hyvin perusteltuja, eli meillä ei ole mitään
syytä ministeriössä vastustaa niitä tehtyjä ehdotuksia,
pikemminkin päinvastoin. Hyvä, että olette
löytäneet sieltä muutamia korjattavia
kohtia. Ja kun katsoo opposition vastalausettakin, niin siellä puututaan
vain kahteen pieneen yksityiskohtaan näissä isoissa
lakipaketeissa, eli voi todeta, että aika yksituumainen
tässä koko lakipaketissa on ollut eduskunta kaikkineen,
niin hallituspuolueet kuin oppositiokin.
Kun samaan hengenvetoon voidaan todeta, että koko suomalainen
metsäsektori on ollut valmistelemassa tätä lainsäädäntöä hyvässä yhteistyössä,
niin voi sanoa, että lähes kaikki suomalaiset
seisovat näitten uusien lakien takana, ja siinä mielessä se
on hyvä Suomen metsätalouden tulevaisuutta silmällä pitäen.
Eli tässä mielessä voi sanoa, että metsärauha
ainakin vallitsee Suomessa. Nyt ei muuta kuin toivotaan, että pyörät
pyörivät metsässä ja koneet
pyörivät ja kauppa käy ja kaikki ovat
tyytyväisiä siihen, että asiat menevät hyvään
suuntaan.
Herra puhemies! Sitten tähän lopuksi vain, että seuraava
yhteinen keskustelu tulee sitten ensi vuoden puolella. Eduskunnalle
tullaan antamaan ensi vuonna, taitaa olla, kautta aikain ensimmäinen
metsäpoliittinen selonteko. Sitä on ministeriössä valmisteltu
ja myös hyvässä yhteistyössä eri
sidosryhmien kanssa, ja se alkaa olemaan pikkuhiljaa loppusuoralla.
Me uskomme ja toivomme, että saamme sen tänne
eduskuntaan sitten keskusteltavaksi ja eduskunnan harkittavaksi
ensi vuoden helmikuussa, ja se on sitten hyvä paikka linjata
metsäpolitiikkaa vähän pidemmällekin
miettien eikä tietysti pelkästään
lakipykäliä hioen.
Kiitoksia hyvästä työstä.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisa ministeri, kiitoksia hyvästä puheenvuorosta
ja myöskin niistä kiitoksista, joita osoititte
maa- ja metsätalousvaliokunnalle. Ne olivat hyvin
perusteltuja ja aiheellisia.
Maanantai-iltaisin tulee radiosta ohjelma Metsäradio,
ja tätä keskiviikkoiltaa voisi hyvin pitää tämmöisenä metsäiltana,
koska meillä on kolme hyvin merkittävää,
tulevaisuuden kannaltakin hyvin pitkälle vaikuttavaa lakikokonaisuutta
käsiteltävänä.
Ensinnäkin metsälaista voi todeta, että se
esitetyssä muodossa on hyvin mahdollistava laki. Suomessa
on pitkään keskusteltu erityyppisistä metsänhoitomenetelmistä.
On ollut jatkuvan kasvatuksen puolustajia, avohakkuiden puolustajia ja
kaikkea siitä väliltä. Nyt tämä kiistanaihe
poistuu. Meillä on jatkossa mahdollistava, jatkuvan kasvatuksen
salliva lainsäädäntö, mutta
se tuo myöskin metsänomistajille vallan lisäksi
vastuuta, ja lainsäädäntö on
myöskin luottamus metsänomistajia kohtaan.
Kuten täällä aikaisemmissa puheenvuoroissa jo
tuotiin esille, maa- ja metsätalousvaliokunta oli
varsin yksimielinen näissä yksityiskohdissa. Ainoastaan
keskustan ja perussuomalaisten valiokuntajäsenet tekivät
yhdessä vastalauseen, joka koski näitä esille
nostettuja 10 §:ää ja 11 §:ää.
10 §:hän kosketteli näitä elinympäristökysymyksiä,
ja täällä edustaja Timo Korhonen toi
hyvin perusteellisesti esille ne yksityiskohdat, mitkä tähän
liittyvät, joten on ilo yhtyä hänen esittämiinsä näkemyksiin.
Tämä 11 § koskettaa poikkeuslupaa,
jossa puututaan tämmöisen taloudellisen menetyksen
korvausrajaan markkinakelpoisen puuston osalta, ja tuntuukin siltä,
että hyvin raharikkaita hallituspuolueiden edustajat ovat
olleet, kun tätä lainsäädäntöä on
luotu. Lainsäädäntöehdotuksessahan
lähdettiin 4 000 eurosta liikkeelle korvausrajan
osalta, mutta tosi vähän tuntui olevan vähävaraisten
ihmisten ymmärtäjiä tämän
asian yhteydessä ja suostuivat laskemaan tätä vain
3 000 euroon. Huomionarvoista on se, että esimerkiksi
Ruotsissa raja on nolla euroa, ja siihen meidän suomalaistenkin metsien
maassa olisi tullut pyrkiä, mutta esitämme tässä nyt
sitten 500:aa euroa.
Metsänhoitoyhdistyslaki on lainsäädäntökokonaisuus,
joka vaikuttaa meidän neuvontajärjestöömme.
Keskeisintähän siinä muutoksessa on se,
että pakollinen veroluontoinen maksu muuttuu jäsenmaksuperusteiseksi,
ja se tuo tietysti uuden kilpailutilanteen ja mahdollisuuden myöskin
kehittää tätä neuvontatyötä.
Neuvontatyön kehittämiseen sinänsä meidän
yhteiskunnassa on perusteita, koska meillä metsät
kokonaisuutena käyvät tällä hetkellä vajaakäytöllä.
Kasvu on suurempi kuin hakkuut, ja toivottavasti neuvontajärjestön
keskinäinen kisa aikaansaa sen, että meillä metsiä hyödynnetään
monipuolisemmin ja tehokkaammin niin, että meillä suurin piirtein
korjattaisiin se kasvu pois joka vuosi.
Metsätuholaki on myöskin kauaskantoinen laki
ja saattaa itse asiassa koskettaa mitä tahansa metsänomistajaa.
Ilmaston muuttuessa erityyppiset ongelmat saattavat kohdata metsäpalstoja,
ja tätä metsätuholakia voisi oikeastaan
pitää tämmöisenä metsäterveydenhuoltolainsäädäntönä. Sairaat
yksilöt on metsistä poistettava näiden suurempien
haittojen estämiseksi.
Arvoisa puhemies! Kun nämä oppositiopuolueiden
esittämät näkökohdat tulisivat
tämän eduskuntasalin päätöksiksi,
niin silloin meillä kaikilla metsiä hyvin kannattavana
kansalaisomaisuutena pitävillä olisi hyvä,
yhtenäinen näkemys ja mieli näistä asioista.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Tuossa keskustelun aikana tuli joitakin heittoja kokoomuksen
suuntaan, tosin leppoisia sellaisia. Mutta heitän nyt kuitenkin
kävyn sinne toiselle puolelle, koska aika paljon tämä keskustelu
kulminoituu pohdintaan tästä raja-arvosta, ja
kyllä se näin niin kuin hallituspuolueen edustajan
näkökulmasta vaikutti siltä, että kun
hallituspuolueet päätyivät laskemaan
tätä rajaa 4 000:sta 3 000:een,
niin sitten vähän niin kuin ilmasta haettiin uusi
luku, jota nyt ehdotetaan. Mutta ei se mitään,
tämä kuuluu tähän keskusteluun.
Toinen asia, mistä vielä haluaisin todeta,
on se, kun me päätimme valiokunnassa esittää tätä taimikon
pituuden nostoa 10 sentillä. Kun tässä meidän
mietinnössähän puhutaan hyvin paljon havupuuvaltaisista
taimikoista, niin täytyy nyt vielä erikseen tuoda
se näkökulma esiin, että kyllä myös
sekametsä voi olla aivan hyvä talousmetsä.
Itsellänikin on koivua ja kuusta sopivasti sekaisin, ja
mielestäni kasvatan ihan tehokasta talousmetsää.
Eli tämä uusi metsälaki luo oikeasti erilaisia
mahdollisuuksia metsänomistajille. Jatkuva kasvatus, sekametsä,
kaikki varmasti ovat sellaisia, jotka tuottavat myös tulosta
kansantaloudelle. Eli monipuolinen laki ja hyvä lopputulos.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri tuossa totesi, että nyt
on saavutettu ainakin metsälain osalta metsärauha,
ja näin on myös metsänhoitoyhdistyslain
kohdalta.
Olen kiitollinen siitä, että sieltä metsänhoitoyhdistyslaista
poistettiin se turha pykälä, jossa puhuttiin tämän
lainsäädännön arvioimisesta
viiden vuoden päästä uudestaan ja annettiin
ikään kuin määräaikaisuuden
leima tälle laille. Se olisi aiheuttanut turhaa epävarmuutta
metsänhoitoyhdistyksissä ja estänyt metsänhoitoyhdistyksiä kehittämästä toimintaansa.
On myös tärkeää, että metsänhoitoyhdistyksiä ja
muita vastaavia toimijoita kohdellaan tasavertaisesti muun muassa
eläkkeen lisämaksuasioiden kohdalta, niin että tasapainoinen
kilpailuasetelma säilyy. Tästä on pidettävä huoli
tulevaisuudessa.
Meille on todella tärkeää nyt, kun
metsälakikin uudistui, että metsänhoitoyhdistykset
voivat jatkaa toimintaansa ja neuvontapalveluita asiakkaat jatkossakin
sieltä saavat. Tämä on merkityksellistä myös
sen kannalta, että puukauppa toimii moitteettomasti ja
tämä metsärauha säilyy.
Vielä haluaisin tähän metsätuholakiin
liittyen sanoa sellaisen huomion, että kun tiedämme
kirjanpainajan leviämisen, niin on tärkeää,
että tätä metsätuholakia tarkennettiin,
ja entistä selvempää pitäisi
olla myös sen, kuka kantaa vastuun missäkin tilanteessa:
kantaako sen suunnittelija, metsähakkuun toteuttaja, hakkuuoikeuden
omistaja vai metsänomistaja. On selvää,
että vastuu kuuluu kulloisellekin toimijalle aina siltä omalta leiviskältään.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Metsäluonto ei ole staattinen, vaan
se muuttuu kaiken aikaa, teki ihminen siellä jotakin tai
ei. Se ei pysy samanlaisena jatkuvasti, ja siksi on mielestäni tarpeetonta
se, että nyt tähän 10 §:ään
lisättiin nämä uudet metsätyypit,
korpityypit ja letot. Se luo entisestään sellaisen
kuvan ja vaikutelman siitä, että kun ei pystytä aivan
varmasti näitä erottamaan, niin väkisinkin
on ennustettavissa se, että syntyy erimielisyyksiä ja
erilaisia näkemyksiä siitä, minkälaisella
alueella hakkaamassa ollaan tai voiko sitä hakata vai ei.
Tämä ei voi olla oikein silloin, kun puhutaan
luonnosta ja luonnon kehittymisestä, joka muuttuu. Siksi
olisi kyllä ollut paljon, paljon selkeämpää,
että oltaisiin pitäydytty nykyisessä koetellussa
tavassa näiden erityisen tärkeiden elinympäristöjen
osalta, jolloinka nykyisenkaltainen käytäntö on
muotoutunut hyväksi ja kaikki asianosaiset sen myöskin jotakuinkin
hyväksyvät.
Se ei myöskään luonnon monimuotoisuuden kannalta
ole mielestäni lainkaan oleellinen asia, että nämä lisätään
sinne, koska eivät nämä kyseiset luontotyypit
tule mihinkään häviämään,
vaikka niitä hakattaisiinkin: niitä syntyy lisää,
ja niitä tulee aina jäämään.
Tämmöiset kategorisoinnit, kun luonnon kanssa
ollaan tekemisissä, ovat aina tulkinnanvaraisia, ja se
tulkinnanvaraisuus ei metsätyön ja metsienhoidon
osalta ole kyllä se päällimmäinen asia,
mitä siellä pitäisi olla ja niissä käsittelyissä noudattaa.
Tarvitaan suoraviivaisuutta, selkeyttä — se tuo
myöskin sen parhaan mahdollisen tehon säilyttää monimuotoisuutta
ja takaa puuhuollon meidän metsäteollisuudellemme
ja sitä kautta tuo meidän kansantalouteemme tuloja.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Lisään vielä tähän
asiaan, mistä edustaja Leppä, valiokunnan puheenjohtaja,
myös totesi, että nämä uudet
erityiset luontokohteet ovat liian tulkinnanvaraisia: Olen pettynyt
kyllä siihen, että hallitus on lähtenyt
näin tulkinnanvaraiseen lainsäädäntötyöhön.
Perustelen tätä sillä, että eri-ikäiskasvatuksen ja
näitten kasvatusmenetelmien vapauden lisääminen
olisi jo turvannut sitä hyvää kehitystä, mitä hallituksen
esitys on todennut luonnon monimuotoisuudesta. Toistan vielä,
että meillä ei ole tällä hetkellä arviota
siitä, miten paljon metsää poistuu talouskäytöstä,
ja silloin puuraaka-aine on pois meidän metsäteollisuudelta,
mekaaniselta ja kemialliselta puunjalostukseltakin. Eli nykyinen
lainsäädäntö niiltä osin
olisi voinut säilyä aivan hyvin ennallaan ja olisi
voinut katsoa rauhassa, mitä nämä muutokset
uudistuneitten metsänhoitomenetelmien kautta tuovat, ja
sen jälkeen ehkä olisi ollut syytä arvioida
tilanne uudestaan.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhtä lailla puutun vielä näihin
elintärkeihin elinympäristöjen kymppikohteisiin,
ja olen tässä edellisten puhujien kanssa samaa
mieltä, että täältä tulisi
kyllä keventää tätä listaa.
Tämä on metsänomistajalle oikeusturvakysymyskin:
jos annetaan virkamiehille ja viranomaisille sitten eri tulkintatilanteissa
turhan vapaat kädet tulkita, niin tästä voi
muodostua ristiriitatilanteita ja niin sanottuja sanktioita. Olisi
selkeämpää, kun tämä kohta
menisi tämän vastalauseen mukaisesti.
Yleiskeskustelu päättyi.