11) Hallituksen esitys eduskunnalle laik- si
työttömyysturvalain muuttamisesta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi; Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi
työttömyysturvalain muuttamisesta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi annetun hallituksen esityksen (HE 90/2013
vp) täydentämisestä
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tähän lähtöön
hämäläinenkin ehti. Käsittelyssämme
on kaksi hallituksen esitystä, jotka on valiokuntakäsittelyn
aikana yhdistetty, koska ne liittyvät toinen toisiinsa. Toinen
lakiesitys täydentää aiempaa esitystä. Käsittelyssä ovat
esitys eduskunnalle laiksi työttömyysturvalain
muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi sekä kyseisen
lain täydentämisesitys, hallituksen esityksen
90 täydentävä esitys.
Hallituksen esityksissä työttömyysturvalakiin ehdotetaan
useita sellaisia muutoksia, jotka poistavat monia työttömyysturvan
epäkohtia. Ehdotettavat muutokset perustuvat hallitusohjelmaan ja
työmarkkinajärjestöjen solmimaan työurasopimukseen
sekä työllisyys- ja kasvusopimukseen. Valiokunta
pitää työttömyysturvaan ehdotettuja
muutoksia kannatettavina. Merkittäviä työttömyysturvan
parannuksia esityksessä ovat sekä palkansaajan
että yrittäjien työssäoloehdon lyhentäminen,
korkeimmalla korotetulla palkkatuella työskentelyn lukeminen
kokonaisuudessaan työssäoloehtoon, korotetun ansio-osan maksaminen
kaikille aktivointitoimiin osallistuville, sovitellun ansiopäivärahan
enimmäismäärän korottaminen,
yrittäjien ja yrittäjän perheenjäsenten
työttömyysturvan saantiehtojen lieventäminen,
työttömyysturvapäivärahan omavastuuajan
lyhentäminen, työmarkkinatuen omavastuujaksojen
vähentäminen, ja uskallan sanoa valiokunnan mietinnön
ulkopuolelta, että sosi-aalipoliittisesti merkittävin
asia, iso asia pitkään aikaan, on 300 euron suojaosan
käyttöön ottaminen soviteltuun työttömyysetuuteen.
Ehdotusten tavoitteena on kannustaa työnhakijoita vastaanottamaan
myös lyhytkestoisia ja osa-aikaisia töitä ja
samalla yksinkertaistaa työttömyysturvajärjestelmää.
Tämän lisäksi ehdotukset parantavat työttömän
työnhakijan toimeentuloa. Muutokset liittyvät
kokonaisuuteen, josta jo aiemmin on toteutettu hallitusohjelmaan, työmarkkinajärjestöjen
raamisopimukseen sekä hallituksen rakennepoliittiseen päätökseen
liit-tyen peruspäivärahan ja työmarkkinatuen
100 euron korotus sekä työmarkkinatuen puolison
tuloihin kohdistuvan tarveharkinnan poisto ja lomarahojen työttömyysturvasta
vähentämisestä luopuminen. Muutosten
kokonaisuus parantaa merkittävästi työttömän
työnhakijan asemaa.
Työttömyysturvan toimeenpanon kannalta esityksiin
sisältyy useita toimeenpanoa selkiyttäviä ja
yksinkertaistavia ehdotuksia. Ansioturvan etuustasojen määrää ehdotetaan
vähennettäväksi kolmesta kahteen ja eri
perustein myönnettävien päivärahaetuuksien
määrää viidestä kolmeen. Muutosturvalisästä ja
muutosturvan ansio-osasta ehdotetaan luovuttavaksi ja niiden sijaan
maksettaisiin kaikille työllistymistä edistäviin
palveluihin osallistuville korotusosaa tai korotettua ansio-osaa,
jonka määrä olisi muutosturvan ansio-osan
tasoinen. Muutosturvan toimintamalli säilyy ennallaan,
ja sen piiriin pääsevät myös muut
kuin tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä irtisanotut.
Ansiotulojen suojaosasta valiokunta toteaa, että 300
euron suojaosan käyttöönotto sovitellussa
työttömyysetuudessa on merkittävä askel
sosiaaliturvan ja ansiotulojen yhteensovittamisessa. Uudistus toteuttaa
valiokunnan monesti esittämän vaatimuksen siitä,
että ansiotulojen ja sosiaaliturvan yhteensovitus olisi
tarkoituksenmukaista toteuttaa ensisijaisissa etuuksissa, kuten työttömyysturvassa
ja asumistuessa, jolloin myös toimeentulotukiriippuvuus
ja etuuksien takaisinperinnän tarve vähenisivät.
Kun työtön ei ole voinut parantaa taloudellista
asemaansa hankkimalla pieniä lisäansioita ilman,
että työttömyysturva leikkaantuu, hän
on pysynyt toimeentulotuen asiakkaana vähäisistä työtuloistaan
huolimatta. Ansiotulojen suojaosa on merkittävä kannustin
työhön hakeutumiselle ja satunnaisten ja lyhytaikaisten
töiden vastaanottamiselle. Kun ansiot eivät heti
vaikuta etuuksiin, vähenee myös byrokratian ja
hallinnollisen työn määrä. Lisäksi
suojaosa merkitsee kunnille säästöjä toimeentulotukimenoissa.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että nyt työttömyysturvassa
käyttöön otettavan suojaosan lisäksi
tulisi myös asumistukea uudistaa siten, että se
nykyistä paremmin turvaisi mahdollisuuden lisätulojen
hankintaan, koska toimeentulotuen tarvetta voitaisiin silloin merkittävästi
vähentää. Toimeentulotuen hakijoista
useimmat ovat myös työmarkkinatuen ja/tai
asumistuen saajia.
Tässä lainsäädännössä on
esityksiä, jotka ovat vähemmän myönteisiä.
Työttömyysturvaa rajataan. Esityksiin sisältyy
myös ehdotuksia, jotka heikentävät nykyistä työttömyysturvaa.
Tällainen on ansiopäivärahan keston sitominen
työuran pituuteen sekä halukkuuteen ottaa vastaan työvoimapalveluja.
Ansiopäivärahan kesto lyhenee 400 päivään
alle kolme vuotta työelämässä olleilta
sekä 100 päivällä myös
niiltä, jotka ilman pätevää syytä kieltäytyvät
työllistymistä edistävistä palveluista.
Työttömyysturvan kesto voi näin ollen
olla henkilöstä riippuen 300, 400 tai 500 päivää,
mikä jonkin verran monimutkaistaa työttömyysturvan
toimeenpanoa.
Toinen työttömien asemaa heikentävä ehdotus
on lisäpäivärahaoikeuden alkamisiän
nostaminen vuodella 1957 tai sen jälkeen syntyneiltä. Valiokunta
pitää ehdotusta ongelmallisena, koska kysyntä yli
60-vuotiaista työntekijöistä on työmarkkinoilla
edelleen erittäin vähäistä.
Toisaalta nostoa puoltaa se, että aiemmat ikärajan nostot
ovat vähentäneet irtisanomisia niissä ikäluokissa,
jotka eivät ole oikeutettuja työttömyysturvan
lisäpäiviin, ja siten johtaneet ikääntyneiden
korkeampaan työllisyyteen.
Palkanmäärittelystä. Työttömän
asemaa parantaa selkeästi ehdotus, jonka mukaan päivärahaa
ei lasketa uudelleen, jos työtön uuden työn vastaanottamisen
jälkeen jää uudelleen työttömäksi
ja palkanmäärittely on tehty viimeisen vuoden
aikana. Päivärahan perusteena olevan palkan laskeminen
uudelleen on ollut este töihin hakeutumiselle, koska uuden
työn ollessa huonommin palkattua kuin työ, josta
on jäänyt työttömäksi,
alenisi myös työttömyyskorvaus mahdollisen
uuden työttömyyden kohdatessa. Ehdotus parantaa
näin kannusteita työhön hakeutumiseen.
Arvoisa herra puhemies! Tässä mietinnössä on
vastalause, joka esiteltäneen täällä istunnon jatkuessa.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta on antanut
mietinnön käsittelyssä olevista hallituksen
esityksistä 90 ja 176. Perussuomalaisten mielestä hallituksen
esityksessä 90 on monia hyviä ehdotuksia työttömyysturvalain
muuttamisesta. Ehdotukset yksinkertaistavat lainsäädäntöä sekä osaltaan
lisäävät työttömyysturvan
kannustavuutta. Perussuomalaiset kannattavat muun muassa ehdotuksessa olevaa
työssäoloehdon ajan lyhentämistä palkansaajilla
34 viikosta 26 viikkoon ja yrittäjillä 18 kuukaudesta
15 kuukauteen.
Yksi esityksen merkittävimpiä työttömyysturvan
tiukennuksia on lisäpäiväoikeuden ikärajan nosto
61 vuoteen. Esityksen mukaan työnhakijan kotikunnan olisi
järjestettävä mahdollisuus palkkatuettuun
työhön niin pitkäksi aikaa, että henkilö täyttää työttömyyspäivärahan
edellytyksenä olevan työssäoloehdon.
Samalla ehdotetaan kuitenkin ikääntyneiden turvaverkon
vahvistamista siten, että 60 vuotta täyttäneillä olisi
oikeus päästä palveluun tai palkkatuettuun
työhön, jos työttömyyspäivärahaoikeus
muutoin päättyisi, sekä että heidän
työssäoloehtonsa kertyisi myös palvelun
ajalta.
Vastuu turvaverkon osalta kaadetaan mielestämme esityksessä kuntien
päälle. Se on muutoinkin taloutensa kanssa painiville
kunnille todella iso taakka. Perussuomalaiset pelkäävät,
että kaikki kunnat eivät tästä vastuusta
selviä ilman valtion merkittävää tukea.
Kuntien talouden ollessa nykyisellään erittäin
suurissa vaikeuksissa ihmettelemme suuresti, kuinka kunnat velvoitetaan
palkkatuettujen työpaikkojen luomiseen samalla, kun kunnan
oman henkilökunnan lomauttamisia käytetään
säästökeinoina useammassa kunnassa tulevinakin
vuosina. Palkkatuki ei ole mahdollista siinä tapauksessa,
jos työnantaja on hakemuksen jättämistä edeltäneiden
12 kuukauden aikana tuotannollisista tai taloudellisista syistä irtisanonut
tai lomauttanut työntekijöitä samoista
tai samanlaisista tehtävistä tai lyhentänyt
heidän työaikaansa. Perussuomalaiset haluavat
tuoda esiin huolensa siitä, että tämän
ehdotuksen sisältämät kustannukset tulevat
mahdollisesti lisäämään kuntien
taloudellista vastuuta entisestään.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset kannattavat työttömyysturvalain
täydentämiseksi annettua hallituksen esitystä 176
pääosiltaan. Työttömyyspäivärahan
omavastuuajan lyhentäminen 7 päivästä 5
päivään on työttömyyden
kohdatessa hyvä parannus entiseen. Myös ehdotus
työttömyysturvalain mukaiseen soviteltuun päivärahaan
säädettävästä 300 euron
suojaosasta on kannatettava.
Hallituksen esityksessä on osia, joita emme voi hyväksyä.
Perussuomalaiset näkevät, että yksi tällainen
ongelmaosio on, että sovitellun päivärahan
niin sanottua suojaosaa ei ole hallituksen esityksessä sidottu
indeksiin. Tämä tuntuu perussuomalaisten mielestä varsin
kummalliselta varsinkin, kun yleensä indeksisuoja kuuluu tukijärjestelmiin.
Edellä olevan perusteella esitämme, että suojaosa
sidotaan indeksiin.
Arvoisa puhemies! Esitän valiokunnan mietinnössä olevan
vastalauseen mukaiset pykälänmuutosehdotukset.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan
useita muutoksia työttömyysturvalakiin sekä eräisiin muihin
lakeihin. Ehdotetut muutokset tulevat poistamaan monia työttömyysturvan
epäkohtia. Tavoitteena on työttömyysturvajärjestelmän
yksinkertaistaminen ja selkiyttäminen sekä kannustavuuden
lisääminen.
Työttömyysturvan säännösten
yksinkertaistaminen ja selkeyttäminen parantavat järjestelmän ymmärrettävyyttä sekä
nopeuttavat
hakemusten käsittelyä ja työttömyysturvan
saantia. Samalla ne vähentävät työttömyysturvaan
liittyvää hallinnollista työtä te-toimistoissa,
Kelassa ja työttömyyskassoissa. Kannustavuutta
lisäävät säännökset
parantavat työn ja työttömyysturvan yhteensovittamista
ja helpottavat siten töiden vastaanottamista sekä vähentävät
töihin menosta aiheutuvia sosiaaliturvaseuraamuksia.
Ehdotusten tavoitteena on kannustaa työnhakijoita vastaanottamaan
myös lyhytkestoista ja osa-aikaista työtä.
Tämän lisäksi ehdotukset parantavat työttömän
työnhakijan toimeentuloa. 300 euron suojaosa työttömyysetuudessa
on merkittävä askel sosiaaliturvan ja ansiotulojen
yhteensovittamisessa, ja se varmasti kannustaa satunnaisten ja lyhytaikaisten
töiden vastaanottamiseen. Kun ansiot eivät heti
vaikuta etuuksiin, vähenee myös byrokratian ja
hallinnollisen työn määrä. Lisäksi
suojaosa merkitsee kunnille säästöjä toimeentulotukimenoihin.
Palkansaajan työssäoloehdon lyhentäminen nykyisestä 34
viikosta 26 viikkoon helpottaa etenkin pätkätöitä tekevien
nuorten pääsyä työttömyyspäivärahan
piiriin tarveharkintaisen työmarkkinatuen sijaan. Tämäkin
muutos kannustaa lyhyiden ja määräaikaisten
töiden vastaanottamiseen, koska työssäoloehdon
uudelleen täyttyminen helpottuu.
Esitykseen sisältyy myös ehdotuksia, jotka heikentävät
nykyistä työttömyysturvaa, mutta näillekin
ehdotuksille löytyy pätevät perustelut. Tällainen
niin sanottu heikennys on ansiopäivärahan keston
sitominen työuran pituuteen sekä halukkuuteen
ottaa vastaan työvoimapalveluja. Ansiopäivärahan
kesto lyhenee 400 päivään alle kolme
vuotta työelämässä olleilta
ja 100 päivään niille, jotka ilman pätevää syytä kieltäytyvät työllistymistä edistävistä
palveluista.
Oikeus 500 tai 400 päivää kestävään
ansiopäivärahaan säilyy, jos työntekijä osallistuu
työllistymistä edistäviin palveluihin
40 päivän ajan 250 ensimmäisen työttömyyspäivän
aikana. Muutoksen tarkoituksena on kannustaa työttömiä aktiivisuuteen heti
työttömyyden alussa, jotta työelämävalmiuksien
heikentyminen ja pitkittynyt työttömyys voidaan
estää. Tämä on kannatettava
asia, mutta tavoitteen toteutuminen edellyttää te-toimistoilta
riittäviä resursseja tarvittavien työvoimapalvelujen
tarjoamiseen.
Toinen työttömien asemaa heikentävä ehdotus
on työttömyyspäivärahan lisäpäivien,
niin sanotun eläkeputken, alkamisen myöhentäminen vuodella
60 vuodesta 61 vuoteen vuonna 57 ja sen jälkeen syntyneillä.
Osana tätä kokonaisuutta ehdotetaan lisäksi,
että 60 vuotta täyttäneellä on
oikeus osallistua työllistymistä edistävään palveluun
ja päästä palkkatuettuun työhön,
jos työttömyyspäivärahaoikeus
muutoin päättyy. Työssäoloehto
kertyy 60 vuotta täyttäneellä ehdotetun
muutoksen mukaan myös työllistymistä edistäviin
palveluihin osallistumisen ajalta.
Nykyisessä tilanteessa eläkeputken alkamis-iän
myöhentäminen voi muodostua hankalaksi, sillä yli
60-vuotiaista työntekijöistä on työmarkkinoilla
kovin vähän kysyntää. Toisaalta
nostoa puoltaa se, että aiemmat ikärajan nostot
ovat vähentäneet irtisanomisia niissä ikäluokissa,
jotka eivät ole oikeutettuja työttömyysturvan
lisäpäiviin, ja siten johtaneet ikääntyneiden
korkeampaan työllisyyteen. Mahdollisuus päästä eläkeputkeen
lisää siihen oikeutetun ikäryhmän
työttömyyttä, sillä yrityksille
tarjoutuu sopuisa keino vähentää työvoimaansa.
Eläkeputki ei toki ole työttömyyden syy,
mutta työmahdollisuuksien ollessa heikot irtisanomiset
ja lomautukset kohdennetaan hyvin helposti eläkeputkeen
oikeutettuun ikäryhmään.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
korostaa lausunnossaan, että yli 60-vuotiaiden henkilöiden
asemaa työmarkkinoilla tulee parantaa ja ikääntyneille
tarjottavien työllistymistä edistä-vien
palveluiden tulee olla työvoimapoliittisesti tarkoituksenmukaisia
ja palkkatuetun työn aidosti parantaa henkilön
myöhempiä mahdollisuuksia työllistyä.
Arvoisa puhemies! Viimeisimpien Työter-veyslaitoksen
tilastojen mukaan ikä alkaa rajoittaa työnsaantimahdollisuuksia
jo 45—55 vuoden iässä. 56-vuotiaan todennäköisyys
pysyä työelämässä on
enää noin 30 prosenttia 50-vuotiaaseen verrattuna.
Yli 55-vuotiaiden työllisyysaste on muita ikäryhmiä alempi.
Suhtautumisen ikääntyneisiin työntekijöihin
on yhteiskunnassamme ja työpaikalla muututtava, jos haluamme työurien
pidentyvän. Erityisen keskeisessä asemassa ovat
johtajat. Valitettavasti monessa organisaatiossa on johtajilla ja
esimiehillä puutteita ikäjohtamisen taidoissa.
Ja ihan lopuksi, arvoisa puhemies: Nämä lakimuutokset
asettavat te-toimistoille suuria haasteita. Siksi niiden toteuttamiseen
pitää turvata riittävät määrärahat
ja riittävästi osaavaa henkilökuntaa.
Tärkeää on myös lain toteutumisen
vaikuttavuuden arviointi esimerkiksi noin kolmen vuoden kuluttua,
kun uudistuksesta on saatu riittävästi käytännön
kokemusta.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Näissä kahdessa nyt käsittelyssä olevassa
hallituksen esityksessä on useita asioita, joihin perussuomalaiset
ovat erittäin tyytyväisiä ja haluavat niistä antaa
hallitukselle kiitosta. Oikeansuuntainen toimenpide on esimerkiksi
luoda työn vastaanottamiseen kannustimia sen sijaan, että elämisen
kustannuksia kompensoidaan toistuvasti toimeentulotuen kautta. Toivottavaa
on, että näillä toimenpiteillä aidosti
parannetaan tilannetta ja luodaan aitoa kannustavuutta vastaanottaa
myös lyhytkestoista työtä. Tässä olemme
hyvin toiveikkaita.
Molemmissa hallituksen esityksissä on kuitenkin muutamia
asioita, joihin perussuomalaiset eivät ole kaikilta osin
tyytyväisiä. Olemme tehneet valiokunnassa hallituksen
esityksiin pykälämuutosesitykset, jotka käyvät
ilmi vastalauseestamme ja jotka edustaja Jurva jo aiemmin nostikin
puheenvuorossaan esiin.
Kannatankin siis näin lopuksi edustaja Jurvan aiemmin
tekemää esitystä.
Mika Kari /sd:
Arvoisa herra puhemies! Pidän suuressa arvossa, että kolmikannassa
pystyttiin yhdessä sopimaan keinoista työurien
pidentämiseksi. Ongelmia kuitenkin edelleen on. Työurat
ovat varsinkin nuorilla pätkittyneitä, joten on
hyvä, että työssäoloehdon minimiraja
laskee 34 viikosta 26 viikkoon. Myös yrittäjien
työssäoloehdon raja laskee. Tätä pidän
oikeansuuntaisena toimenpiteenä yrittäjien työttömyysturvan kehittämiseksi.
Erityisen tyytyväinen olen siihen, että hallituksen
täydentävässä esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi työttömyysturvalain
mukaiseen soviteltuun päivärahaan 300 euron suojaosa.
Esityksen mukaan ansiopäivärahan, sovitellun päivärahan
ja työtulon enimmäismäärä korotettaisiin
ansiopäivärahan perusteena olevan palkan suuruiseksi.
Työttömyyspäivärahan omavastuuaikaa lyhennettäisiin
7 päivästä 5 päivään.
Nämä uudistukset ovat omiaan edesauttamaan työttömäksi
joutuneen ihmisen uudelleen työllistymistä.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Meillä eduskunnassa tehdään
kymmeniä ja taas kymmeniä ellei satoja lakialoitteita
vuosittain, ja vaalikausittain ainakin useita satoja. Niitten lakialoitteitten
kohtalo on joko jäädä pölyttymään valiokunta-asiakirjojen
joukkoon, tai sitten niitä aika ajoin hylätään
tilanteessa, jossa hallitus tekee esityksensä, ja sitten
ne jotenkin liittyvät tai ne liitetään
hallituksen esityksiin ja hylätään siksi,
että niitä ei toteuteta.
Nyt käsittelyssämme oleva työttömyysturvalain
muutos, joka pitää sisällään
300 euron suojaosuuden käyttöön ottamisen
soviteltuun työttömyysetuuteen liittyen, on sellainen
asia, josta keskusta edustaja Tiilikaisen nimissä on tehnyt lakialoitteen
numero 9/2013 valtiopäiviltä. Harvoin
pääsee tilanteeseen, jossa valiokunnan mietintöön
on kirjoitettu: "Valiokunnan mietintö toteuttaa lakialoitteen
9/2013 sisällön. Koska ehdotettu sääntelytarve
on näin poistunut, aloite ehdotetaan hylättäväksi."
Tämän hylkypäätöksen
mielellään tekee, kun tämä tuon
edustaja Tiilikaisen tekemän lakialoitteen toteuttaa pilkulleen.
Toisekseen ja tässäkin yhteydessä totean,
että tämä esitys tästä 300
euron suojaosuudesta on sosiaalipoliittisesti erittäin
iso ja merkittävä asia, jolla madalletaan kynnystä ottaa
lyhytaikaistakin työtä vastaan. Se mahdollistaa
työn kuntoutuksen välineenä, se mahdollistaa
motivaation kasvattamisen tilanteessa, jossa etuus pienenisi tai
karenssi tulisi voimaan. Kannustan hallitusta tekemään
lisää tämänsuuntaisia esityksiä.
Yleiskeskustelu päättyi.